BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: BDS2006 op 01 July 2006, 00:59:15

Titel: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 01 July 2006, 00:59:15
ben al maanden bezig om een hele leuke nederlandse plan te bedenken , maar ik kom er niet uit, dat komt door het volgende

1) Ik heb een zolderruimte van 7m bij 4 meter, wel met schuine dak, maar door de tafels laag te houden kan er een grote en lange tafels komen, schilt 2,5 meter.

2) mijn plan was om een nederlandse baan te maken rond Amsterdam/Schiphol ivm vliegveld/ Breda ivm HSL lijn

3) ook vind ik het gebied Amsterdam/schiphol/Zandvoort mooi.

4) ook vind ik gebied Amsterdam ricting Groningen mooi.

5) conclusie dat ik er gewoon niet uit kom, alleen dat ik station Amsterdam, het trix station dammtor wilde bouwen, maar dan kom met volgende probleem moet ik amsterdam gebruiken als doorvoer station of als eind station. Hierover zit ik al maanden te dubben, maar kom er niet uit. Ook de nieuwe plan in het echt om amsterdam en almere te verbinden vind ik intressant. Ik zit voor een dilemma en hopende dat iemand me kan helpen, ik wil gaan bouwen met Marklin c-rails en heb met d-rail een plan geprobeerd te maken.

dus wie kan mij uit de brand te helpen, een aantal dingen heb ik al

* 5 boerderijen
* 5 polder huisjes
* marklin c-rails
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Peter Korsten op 01 July 2006, 01:45:18
Wel, 7 bij 4 meter is niet voldoende om Amsterdam CS na te bouwen. Dus dat is vrij duidelijk.

Als je het landelijk wil houden (immers, je hebt een stel boerderijen) kun je denken aan het gedeelte waar de metro richting Gaasperplas afbuigt, onder Duivendrecht. Dat zag er ooit heel landelijk uit. In het boek 'Metro's in Europa' staat een foto die genomen had kunnen zijn ergens in het Westland, ware het niet dat er een M1/2/2 metro rijdt.

Op die ruimte zou ik me tot twee thema's beperken, bijvoorbeeld een Amsterdams station (liefst niet te moeilijk, dus geen Sloterdijk) aan één lange wand en de Schipholtunnel-met-HSL-gedoe aan de andere. Je kunt dan met mooie grote bogen rijden. Ook zal het de baan ten goede komen als je de hoeveelheid spul en vooral rails op de baan beperkt.

Om een voorbeeld te geven, ik zit met een vergelijkbare situatie. Ik heb een ruimte van 6x3,4 meter en daar wil ik een baan naar Limburgs voorbeeld maken. Ook ik denk en plan veel, maar me suf piekeren heb ik nog niet gedaan. :)

Aan één kant had ik een variant op station Weert gepland en aan de andere kant een kolenmijn. Voor station Weert, toch niet zo enorm groot, heb je makkelijk tien meter nodig. Voor een kolenmijn eerder een buursuper.

Dus dan moet je gaan schipperen. Misschien een kleiner station dan Weert? Misschien sommige zaken weglaten, zoals alle opstelsporen? En de kolenmijn, dat zal een gedeelte van een niet al te grote moeten worden.

Voor jouw ruimte lijkt me een relatief smalle baan langs de wanden het meest geschikt. Maak een paar sloten, zet hier en daar een boerderij neer, wat stedelijke agglomeratie om Amsterdam uit te beelden (al zul je daar aan nogal veel gebouwen en water zitten te denken) en probeer vooral niet te veel te doen.

Eigenlijk zou ik niet voor Amsterdam gaan. Kijk maar eens op de site van de Amsterdamse Modelbouwers Club (http://www.geocities.com/amcnl/). Die hebben een klein stukje Amsterdam, inclusief Centraal Station, nagebouwd. En nu zitten ze met een groot probleem omdat ze naar een nieuwe, veel kleinere clubruimte moesten verhuizen.

Dus je kunt inderdaad Dammtor gebruiken, maar dan is het Dammtor en geen CS. Je moet dan al behoorlijk je fantasie gaan gebruiken.

Vandaar dat ik je zou willen aanraden om de kunst van het weglaten onder de knie te krijgen. Wat heb je uiteindelijk echt nodig om tot een mooie baan te komen waar je ook nog voldoende mogelijkheden hebt om te 'spelen', oftewel zelf de treinen te besturen? Je zou zelfs aan het Westelijk Havengebied kunnen denken, ook dat is groot.

- Peter
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: marcel op 01 July 2006, 16:42:32
hey,

Kijk eens op http://www.floodland.nl/trein/index.htm , daar staat de lage zij beschreven incl. het baanplan in pdf.

Misschien een idee waard.

gr. marcel
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Sicco Jan op 01 July 2006, 20:39:42
Het traject naar Groningen is een nogal ruim begrip zou ik zeggen, maar als fan van het Noorden zeg ik: doen!

Maar serieus. Je kan overwegen om, als je twee lange zijden van je spoorkamer beschikbaar hebt om er 1 in te richten als voorstadslandschap naar Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam CS. CS dan alleen aan het eind aanduiden als gat waar je trein onderduikt. Vervolgens verborgen naar de andere kant van de kamer, en daar de Schipholtunnel verlaten richting Hoofddorp.
Internationale treinen volgen dan de 'natuurlijke' loop, je kan in de Haarlemmermeerpolder je boerderijen kwijt, je hebt voor CS gelegenheid voor spoorgebeuren en opstelmogelijkheden, tenminste de helft van je baan is ook geschikt voor divers goederenvervoer en .. .Nou ja, verdere voordelen vallen je zelf misschien in.

Je laat dan wel een groot stuk Amsterdam en omgeving liggen (hoewel, 1 korte zijde stad?

Sicco Jan
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 02 July 2006, 13:56:58
keuze is niet makkelijk, heb je redelijk grote ruimte en nogeen leuk idee.

met amsterdam kan alle kanten op bv richting de kust of richting het noorden of richting het zuiden. misschien dat iemand een baanplan schets kan maken met verschillende varianten
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: DJMusic op 02 July 2006, 14:23:09
Je zou ook zoals ik je fantasie kunnen gebruiken en dus iets zelfbedachts kunnen bouwen i.p.v. iets na te bouwen.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Chris op 02 July 2006, 14:30:52
keuze is niet makkelijk, heb je redelijk grote ruimte en nogeen leuk idee.

met amsterdam kan alle kanten op bv richting de kust of richting het noorden of richting het zuiden. misschien dat iemand een baanplan schets kan maken met verschillende varianten

Ik denk dat je het beste zelf met wat schetsen aan kunt komen, die men hier dan graag met alle plezier voor je aanpast of voorziet van commentaar.
Meestal worden oproepjes van, wie tekend er voor mij een baan, niet echt snel beantwoord. Echter denkt men wel graag mee.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: The_Masterer op 07 July 2006, 11:45:29
Waarom niet het centraal station maar dan vanaf de Amsterdam noord kant. Kun je mooi stoeien met het IJ, veerponten, vrachtvaart etc etc. Tevens is Noord redelijk landelijk.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: nederbelg op 07 July 2006, 11:58:31
Beste,

Alles is mogelijk in modelbouw. Mijn ruimte is ook 7 meter breed en ik heb ook station dammtor. Het enigste nadeel is natuurlijk dat dit station een groot deel van je baan opslorpt qua ruimte  en thema, Het is natuurlijk wat je wilt. Je sporen plan zal dan de hoek om moeten om zeg maar richting zandvoort te gaan, nog geen probleem want je zit met je gezichts veld nu naar een andere muur dus een ander thema. Gevolg je kan daar maken wat je wil, Het is aan jouw om de overgang van stad naar duinen zo realistisch te mogelijk te maken. Aan de andere kant richting gooi het zelfde.

MvG

Nderbelg

Die zich wel kandidaat wilt stellen voor de poll van nederlandse modellen.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 07 July 2006, 12:01:35
Beste,



MvG

Nderbelg

Die zich wel kandidaat wilt stellen voor de poll van nederlandse modellen.

lLaat dit even met een PB of een mail weten aan Chris
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 26 July 2006, 15:51:31
Heb mijn project al een naam gegeven Assvoort, nu de baanplan nog, zijn er eventueel bestaande baanplannen van nederlandse modelbanen in de regio Zandvoort/Amsterdam/Groningen? een beetje polder erbij, stukje schiphol erbij als er nog plaats is. In rail magazin heeft ooit een baan in gestaan van Haaksomhoven, dat vond ik een mooi uitgangspunt , heeft iemand mischien deze baanplan op de pc zodat ik hem kan overnemen, er stond er wel een bij maar was meer een tekening, daar kan ik nooit wat mee
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: mmhajvth op 26 July 2006, 16:14:04
Het overnemen van een baanplan is niet zo handig.
Dit omdat je dan een plan hebt dat gespitst is op andermans wensen en treinen.
Wat je beter kan doen is kijken wat je aan treinen hebt en ook kijken wat je zeker nog aan treinen wenst te hebben.
Kijk dan naar lengtes en hoeveel treinen je hebt of wilt hebben. En ga dan kijken welke wensen je hebt.
Wil je 1 station of 2 of 3 en welke stations zijn belangrijk voor al je treinen, en welke alleen voor stoptrenen. En waar gaan de goederentreinen heen die je hebt. Op die manier kan je bekijken wat je, waar nodig hebt, en ontstaat een baanplan vanzelf.
Mocht je meer en gedetaileerdere aanwijzingen willen hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: arjen op 26 July 2006, 16:36:32
En wat is eigenlijk typisch Nederlands? Er is ooit een serie H0-modules geweest van het station Elst, gewoon 2 sporen, 2 perrons en verder niks... het Nederlandse zat in de aankleding van de perrons, de klinkerbestrating (toen nog klinker voor klinker uit computerponskaarten geponst, want dit is 20 jaar geleden) en een paar honderd plastic Pola- fietsen in de stalling. Het geheel werd aangevuld met 3 modulebakken met alleen spoordijk + weiland + koeien.
Als ik buitenlandse liefhebbers mag geloven is het meest typisch Nederlandse aspect van grote stations overigens de opdeling in spoor a en spoor b, met een wisselstraat in het midden. Maar dat is helaas tevens de reden waarom grote Nederlandse stations meestal te lang zijn om op schaal na te bouwen.

Arjen.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: mmhajvth op 26 July 2006, 16:46:41
Ik ben het met je eens dat een nederlandse baan word gemaakt door details! Een baan waarop geen details zijn aangegeven kan zich overal afspelen. Maar door de overwegend duits uitziende bouwpaketjes krijg je als beginende nederlander als snel een sfeer die je niet wilt hebben. Maar om dit nog even te laten voor wat het is, want ik geloof dat de vraagsteller nog bezig is met het bedenken van een sporenplan. en pas daarna komen de details als NS bebording, juiste seinen, Nederlandse bouwstijl, en zo meer.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Harry op 26 July 2006, 17:45:46
Ik ben misschien de slimste niet. Maar met maten ben ik vrij goed. Amsterdam CS heeft 15 sporen en volgens mij 6 perrons. Volgens mij als je dit uitlegt kom je al richting de 2 meter in de diepte. Zelf zou ik dan eerder gaan voor de linker 6 sporen van Den Haag CS (zie sporenplan.nl) In werkelijkheid moeten dit er 12 zijn, maar je kunt m.i. beter sporen weglaten. Anders krijg je het wel heel veel sporen. Ben je ook al iets van 12 wissels en 7 engelse wissel nodig. Kun je vandaaruit mooi naar 2 kanten opwerken (grote keerlus oid)
Als je mij de afmetingen doet wat je max. kunt bebouwen wil ik dit weekeind wel eens gaan stoeien.

Groeten Harry
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: laurent op 26 July 2006, 20:42:38
ik weet niet of je de hele zolder rond kan werken, anders kun je bijv. 2 stations maken, aan iedere kant van de zolder 1tje, en dus kun je dan een mooi groot station maken, ala amsterdam aan de ene kant, en aan de andere kant een middelgroot station, en aan de andere 2 hoeken kan je kleine stationetjes doen, met bijv. meer goederen.
T is maar een idee.

laurent
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: mmhajvth op 26 July 2006, 20:46:42
Zou je dan niet beter 1 gigantisch station in het midden kunnen hebben?
Een station van 2 meter diep is gaaf! zeker wel. Maar hoe haal je de treinen van de achterste sporen als er een ook typisch Amsterdamse ontsporing ontstaat? Als je je station in het midden legt kan je hem het meest natuur getrouw nabouwen (zeker als je het in schaal N doet  ;)) En alle sporen berijken wanneer en calamiteiten ontstaan.
Maar aan jou de keus!

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: DJMusic op 27 July 2006, 11:00:11
ik weet niet of je de hele zolder rond kan werken, anders kun je bijv. 2 stations maken, aan iedere kant van de zolder 1tje, en dus kun je dan een mooi groot station maken, ala amsterdam aan de ene kant, en aan de andere kant een middelgroot station, en aan de andere 2 hoeken kan je kleine stationetjes doen, met bijv. meer goederen.
T is maar een idee.

laurent

Is ook een goed idee ja en dan in het midden van de zolder een aantal wegklapbare modules met wat boerendorpjes en wie weet een stoomtram of een bus die 2 keer in het uur rijdt ;D?
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Harry op 27 July 2006, 11:52:09
Ik heb even een begin gemaakt.

(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/c-rail1.jpg)

Kijk bovenaan een station (a la den haag CS 6 sporen) met 2 richtingen uitgaande sporen. De bovenste 2 laat je langzaam zakken en gaan naar een schaduwstation en de andere 2 naar een doorgangstation (moet beide nog getekend worden. Helemaal linksonderaan een spiraal voor genoeg hoogtewinning. (ook nog tekenen) Maar ik denk dat dit al een mooi begin is.

Groeten Harry
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 30 July 2006, 16:35:58
Bedankt voor de geplaatste reacties.

ik heb een zolder van 7m lang en 4m breed, die kan ik helemaal rond bouwen, een dubbele u zeg maar met een kleine doorloop ruimte. ik moet wel aan eenkant lagere tafel maken ivm schuin aflopend dak. Ik werk marklin c-rail digitaal. Er zijn zoveel mooie gebieden, dus moeilijk kiezen, het laatste plan van Harry is mooi begin, moet zeker uitgebreid worden. En natuurlijk de vraag hoeveel loopruimte heb je nodig , anders kan ik een dubbele u maken met opening en eventueel middenin nog een plaat met station of iets anders, is dit mogelijk of is dit niet verstandig? je zou ongeveer 50 cm breed loopruimte midden hebben.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Peter Kleton op 30 July 2006, 17:41:49
 Hallo,
 Een loopruimte waar je alleen zelf komt is 50cm een beetje krap,niet om makkelijk doorheen te lopen,maak er maar 60 cm van.  :D
 Zijn er meer mensen aan je baan bezig,dan kan je mss ''inhaal/passeer plaatsen maken.  8)
-Peter
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: mmhajvth op 30 July 2006, 17:59:15
Verwacht je gasten (vrienden bekenden enz...) is 1.5 meter voldoende om mensen de ruite te geven die ze nodig hebben zonder dat ze alles van je baan afstoten. Als je er enkel alleen bezig bent, en je ook nog wel eens met gereedschappen bezig bent op de baan zoals dingen met snoeren en dergelijke, is 80cm breedte echt een must! Anders stoot je met o.a. gereedschappen of een niet volledige gecontroleede beweging achter je iets overhoop. En dat is toch frustrerend. Dus voor wat gemak, bewegingsruimte en dus minder frustratie... 80 cm (overeenkomstig met de binnenwerkse maten van een nomale binnendeur) Kan je vast wennen aan het gevoel  ;)

m.v.g.

Mark

PS: 50 cm past wel, maar is erg krap (je mag al geen buik meer krijgen anders kan je niet draaien in je pad  ;D )
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Harry op 30 July 2006, 18:58:48
Zou zelf zeggen maak je tafels maximaal 1,2 meter diep. Anders kun je er niet meer bij, het scheelt hierbij al dat je lage tafels hebt.
Minimaal looppad zou ik 1 meter doen. Bij mijzelf wil ik nog een barkruk op zolder hebben. zo'n ding is ook 40 cm breed. Moet je toch makkelijk aan langs kunnen lopen. Anders ga je je er mijns inziens aan ergeren. Zou toch zonde zijn. Een hobby is er om de ergernissen te vergeten.

Groeten Harry
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Harry op 30 July 2006, 19:19:49
Was gisteren nog even verder gegaan. Station onder komt een beetje overeen met naarden/bussum oid (ben even de naam kwijt). 't is gewoon een kwestie van sporenplan.nl te bezoeken. Daar zoek je wat uit (informatie genoeg voor 1000 banen), pas je een beetje aan, en je hebt een goed plan

(http://s89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/th_c-rail2.jpg)

Nu is het ook nog de vraag van hoeveel treinstellen heb je al? op het licht diagonaal lopende spoor heb je genoeg ruimte voor een 8 tal schaduwsporen.

Maar zoals ik zeg, dit is een idee, want bij het kopstation heb je niet (zoveel)ruimte om goederenwagons neer te zetten. plus in het kopstation op meerdere plaatsen ruimte maken voor lokwissels.

Groeten Harry
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Harry op 30 July 2006, 19:21:37
Hoe kan het dat het plaatje zo klein is? op photobucket is ie net zo groot als de vorige? wat heb ik 'verkeert' gedaan?

Groeten Harry
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: mmhajvth op 30 July 2006, 20:42:05
Even alleen de url neer zetten wellicht werkt dat beter.
En even en inhoudelijk vraagje/opmerking.
Als je in het kopstation een keer 3 sporen naast elkaar legt kunnen er 2 treinen tegelijk staan en een loc wisselen. Ook kunnen er als je de juiste wissels plaats er ook 4 korte treinen staan, en over het middelste spoor aan en af rijden voor de voorste plaatsen. Zo krijg je wat extra mogenlijkheden in je kopstation. Ook kan je misschien 1 van de buitenste sporen (of een extra spoor gebruiken voor post diensten. Ook dat geeft een extra dimentie aan het staions gebied.
Al met al kan je kopstation heel divers maken!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 04 October 2006, 13:36:45
Ik wil graag een schaduwstation onder de baan, hoe kan ik het beste doen? wil dat ie ergens naar boven komt en ergens weer onder gaat?
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Gert1 op 04 October 2006, 15:35:18
Nou, vrij eenvoudig lijkt me: met een klimspiraal een aantal windingen naar boven of naar beneden. Is onlangs nog een apart draadje over geweest.

mvg,
Gert
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 31 October 2006, 09:25:30
Ik ga een baan maken in O vorm, de lange kant word bijde 6,20 bij 1,20 en korte kant word 4,00 bij 1,50 , dit is de boven en de onderkant zeg maar. Waar kan ik dan het beste de 6 spoorig station maken? Verder wil ik een industrie gebied maken met o.a. de containertermenail. Qwa indeling kom ik er niet helemaal uit. Misschien dat iemand suggesties heeft.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: mmhajvth op 31 October 2006, 09:30:28
Stations kan je per defenitie beter op het langste rechte eind plannen.
Lees ook dit misschien eens. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=68)


m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: erwin janssens op 31 October 2006, 15:14:48
Hoi, ik weet niet of dit hier al ter sprake is gekomen, maar heb je al eens gedacht om je centraal station in de hoogte te bouwen, ik heb mijn kopstation ook 12 cm hoger liggen, dat scheelt heel wat plaats, dan kan je je treinen er onder door laten rijden, ook ik heb een schuin dak maar ik heb het zo gemaakt dat mijn stationsgebouw er net onder kan, zoals de meesten onder jullie weten, heb ik een kopstation met 10 sporen en bijbehorende wisselstraat, deze zijn te bereiken via een grote boog die dus aansluit op een helling waar 4 sporen liggen, uiteraard neemt die helling wel wat plaats in, maar op jou ruimte is dat volgens mij toch geen probleem, als je je station in de hoogte bouwt dan heb je nog plaats genoeg om een rangeerterrein te maken, hier zijn enkele voorbeelden van hoe ik mijn station in de hoogte heb gebouwd, en voor vragen kan je mij altijd mailen ofwel hier je vraag stellen.... ;)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen389.jpg)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen391.jpg)

Dit is de ruime boog die zowel naar het kopstation als naar het rangeergebied leidt.

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen241.jpg)
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: jumboy op 31 October 2006, 16:23:13
Beste Erwin,

Hoe heb je dat geraamte van je station gemaakt op foto 2 ?

gr Jumboy
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: erwin janssens op 31 October 2006, 17:54:54
Hoi Jumboy, voor verder uitleg over mijn kopstation verwijs ik je graag naar de rubriek,"wat zijn we aan het bouwen"en dan ga je naar "mijn baan(erwin), indien je er dan nog vragen over moest hebben dan hoor ik wel. ;)

@BDS2006, ik heb je een PM gestuurd.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 05 November 2006, 23:47:23
ik heb mijn iedeeen geprobeert omtezetten in een baanplan, maar het lukt tot nu toe niet.

de ruimte die ik heb 2 lange kanten van 6,50 en de korte kant 4,20.

ik wil minimaal 3a 4  elementen in de baanplan hebben en die zijn

1) Grote kopstation van 2.70 lang a 6 spoors

2) Industrieterein waar o.a. de Containertermenail moet komen

3) Rangeerterrein

4) enigste dat ik weet is dat een betonnen brug komt met eronder en ernaast boederij met weiland.


heb geprobeerd te verwerken in een baanplan maar lukt me niet, misschien iemand die een iedee heeft
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 06 November 2006, 08:29:29
Nog even wat vraagjes:

- Meerdere Niveaus???

Kan je even een tekening maken met exacte maten, is wat makkelijker om een ontwerpje te maken.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 06 November 2006, 17:02:30





Citaat
Nog even wat vraagjes:

- Meerdere Niveaus???

Kan je even een tekening maken met exacte maten, is wat makkelijker om een ontwerpje te maken.

mvg,

Matthijs

(http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/Zolderafmeting.jpg)

dit zijn de maten van de zolder, aan de 3,80 moet ie 10 cm om een paal heen als je dat weg houd is de korte kant 4 m .
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 06 November 2006, 17:04:00
de plaatje is erg vaak hier een url : http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/Zolderafmeting.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/Zolderafmeting.jpg)
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Peter Kleton op 06 November 2006, 20:41:09
 Hallo,
 Dit idee nog niet voorbij zien komen:
In een Railhobby uit de jaren 90 heb ik een sporenplan gezien dat heette ""Amsterdam Oost",uit de serie Van Km....tot Km.
 Dit plan besloeg een ruimte in H0 van ca 5 bij 6 meter,net teveel voor mijn zolder.  :'( ,daarom weet ik het nog.
Hierin kwam vooral station Muiderpoort voor,en de vereenvoudigde emplacementen van  o.a. Watergraafsmeer en C.S. voor.
Dat ontwerp kan je makkelijk groter maken,door alle  hoofdsporen langer te maken.
-Peter
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 07 November 2006, 19:35:48
this niet makkelijk om een leuk plan te bedenken waar alle elementen in zit die je erin wilt hebben, heb al een paar moeten schappen. Op die lijst ben ik de dorp/stadje vergeten
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 09 November 2006, 12:23:43
Een klein gedeelte van de baanplan is zo goed als af, ik ga een rangeerterein maken onder de station. Verder kom ik er niet,

het volgende lukt nog niet echt:

* 6 sporig station met tussen elke perron 2 rails. het begint en eindigt met een perron, de perrons zijn alle rond 9 cm breed en 2,70 lang. en voor het station een busstation, na gronings voorbeeld

* Een industrieterein met aan 2 kanten bedrijven zoals TNT en andere kant DHL met bijde een laadperron en daar in het midden moet de Containertermenail komen.

* een snelweg van carsystem

* een dorpje met klein stationnetje, stopt alleen lightrail.

ik weet dus wat erop moet komen maar qwa indeling zit ik muur vast.

mocht iemand zijn die me een beetje opweg kan helpen?

onder de zoldertekening

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/Zolderafmeting.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/Zolderafmeting.jpg)
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 09 November 2006, 13:02:17
Je ging toch een kopstation gebruiken???
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 09 November 2006, 13:09:52
ja, alleen niet wetende waar precies op de lange zijde achteraan of rechts korte kant van 4,20 m.

verder zit ik dan met de bochten die komen niet uit, ze moeten dan als 4 sporig de bocht om als ze de station uitkomen, alleen de 4 moeten niet helemaal naast elkaar, 2 naast elkaar , stukje tussen, 2 naast elkaar.

werk met fl. profi
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 09 November 2006, 13:27:32
Ik heb een idee in mijn hoofd heb alleen geen wintrack hier of autocad waarin ik het kan tekenen.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 09 November 2006, 15:59:05
* Een industrieterein met aan 2 kanten bedrijven zoals TNT en andere kant DHL met bijde een laadperron en daar in het midden moet de Containertermenail komen.

Wat voor containerterminal moet het worden??? van railvervoer over op vrachtwagens, van vrachtwagens/railvervoer over op containerschepen???

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: BDS2006 op 09 November 2006, 20:01:23
ik ga in december de Heljan Containertermenail aanschaffen.

ik heb een plan op papier gekregen (met PC), heb met d-rail gemaakt, kan je het ook zo opslaan dat anderen het kan zien.

zelf ben ik nog niet tevreden.

groote struikel blok is dat ik van 4 spoors naast elkaar het station wil binnen komen en het word dan 6 spoors , de sporen zit tussen de perrons in die 8,5 a 9 cm zijn en zit 2 sporen tussen, maar krijg de rails niet aangesloten op de 4 spoors.
Titel: Re: Wanhoop nabij kom er niet met een plan te maken
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 09 November 2006, 20:05:38
ik ga in december de Heljan Containertermenail aanschaffen.

ik heb een plan op papier gekregen (met PC), heb met d-rail gemaakt, kan je het ook zo opslaan dat anderen het kan zien.

Graag,

mvg,

Matthijs
Titel: Baanpan voorlopig klaar
Bericht door: BDS2006 op 10 November 2006, 14:49:26
hoe kan ik van d-rail bestand een plaatje maken zodat ik tussen mijn foto's kan zetten?
Titel: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: BDS2006 op 10 November 2006, 15:01:21
Ik heb er een jpg bestand van gemaakt zodat je kan kijk of het iets is, ben nog niet helemaal tevreden, wil eigenlijk nog een station ertussen met een inham. Ben er ingeslaagd om een plan op papier te krijgen.

de schaduw station wil via zo'n draaispiraal van noch, hoe dat ook mag heten

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssgronveenproject.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssgronveenproject.jpg)

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanSchaduwstationAssgronveenpr.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanSchaduwstationAssgronveenpr.jpg)
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: Rene_H op 10 November 2006, 15:12:02
Hoi,

Ik vind het een leuk plan !!!
Hou wel van lange rijwegen.

Het is wel recht allemaal, en daar zal vast wel reacties op komen.
Maar persoonlijk heb ik daar niet zo'n moeite mee.
In 1:1 is het ook niet continue kronkelen...

Heb je trouwens gezien dat je een scheiding hebt in je station, je kan van de binnenkomende- en uitgaande sporen niet op alle sporen terrecht.
Niet dat dat hoeft maar het viel op, tevens zou ik de boog naar het station een beetje camoufleren, omdat deze boog vrij klein is. Wat je anders ook zou kunnen doen is het station schuin leggen.
Daan haal je tevens het rechte er uit en is het allemaal iets minder strak.

Ga je veel met treinstellen rijden, het viel me ook op dat, je weinig rekening had gehouden met "doodlopende" locs. Wel bij het binnenrijden van het station, maar het lijkt mij zo niet helemaal handig, omdat je nu altijd om een loc heen moet rijden...maar dat is mijn gevoel, dus moet je zelf maar over beslissen. Zelf zou ik dan kiezen voor een apart opstel spoor waar dan een loc staat, zodat deze altijd naar alle sporen kan rijden, of voor een situatie waar de "opgesloten" loc, kan omrijden.

De wissels links onderin, zou ik zelf iets dichter bij het station leggen...volgens mij is dat realistischer. En ook daar geldt dat je van bepaalde sporen niet op alle sporen kan komen...misschien hoeft dat niet maar het viel op.


Stond me ergens bij dat je ook voor modules ging, maar dat zal ik dan wel mis hebben.



ps zou geen station er mee bij doen, ik zou me richten op 1 ding en dat is het kopstation....
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: BDS2006 op 10 November 2006, 15:37:35
Bedankt voor de reactie.

het station is voorlopig gescheiden, word misschien anders en de loc word bij het station ontkoppeld en komt ander loc die de wagons weer meeneemt.

wilde eigenlijk type station arnhem, dat nog stukje rangeer tegenkomt, maar dat paste niet, tussen de industrie en station komt een scheiding, hoor niet bijelkaar.

heb voor rechte stuk gekozen vanwege de vele lange treinen, en de de station de bocht om zodat de goederentrein niet door het station hoeft.

verder ga ik met treinstellen rijden o.a. v-irm, sprinter, koploper en mddm, daarnaast ga ik met een BDs stam rijden die hoeft dan niet ontkoppeld te worden. en nog voor mijn 1838 een 6 delig ICK stam van fleischmann

wil eventueel nog kleine aanpassingen, maar grotendeels is dit het plan, moet eigenlijk nog een station bij type barendrecht of schiphol. En nog kleine rangeer voor het station als het past.

verder dat hij nog ergens omhoog kan.

ik zelf ben gematigd positief, maar voor een eerst ontwerp wel mooi, kan alleen beter.

ben er nog niet helemaal uit of de werkplaats rechts onderin blijft of vervangen word door een station.

mocht er nog iedeeen zijn ter verbetering, is altijd welkom
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: Sander op 10 November 2006, 16:00:25
Persoonlijk vind ik er te veel rails dezelfde kant opgaan. Te vele sporen naast elkaar zeg maar.

Voor de treinen loop is er zeker een en ander aan te passen, waardoor je met minder sporen hetzelfde kan bereiken. Nadeel: er zullen wellicht iets minder treinen tegelijk kunnen rijden.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: BDS2006 op 10 November 2006, 17:08:20
was ook de bedoeling veel sporen, bij de 4 baans sporen, zijn er 2 voor de  "gewone" treinen zoals IRM en de ander 2 voor de hoogsnelheidslijn zoals de ICE en de Thalys
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: BDS2006 op 10 November 2006, 19:31:42
wil nog ergen seen lightrailstation hebben, waar straks alleen de syntus en eventueel de arriva stopt.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: BDS2006 op 11 November 2006, 00:22:13
kan het rails gedeelte voor de station nog zo aangepast worden, zodat de treinen al perrons kan bereiken?
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar
Bericht door: BDS2006 op 11 November 2006, 12:11:27
(http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssgronveenproject.jpg)

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssgronveenproject.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssgronveenproject.jpg)
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, maar nog niet helemaal, wil verbeteren, hoe?
Bericht door: BDS2006 op 11 November 2006, 22:50:32
Ik wil het plan nog aanpassen, maar weet niet precies waar en hoe. Ideeen zijn  welkom. Denk er aan om eventueel aan te passen tot module baan, maar wel een beetje hoe die nu is, maar bv onderaan, een ronde terug gaan.

en rechter kan ook nog stevig veranderd worden, licht nu 2 lijnig spoorlijn ook daar kan ik een ronde van maken met aftakkingen.

En hoe kan ik hem het beste naar onder laten gaan, de schaduw station/ rangeerterrein komt onder het station.

reacties zijn welkom
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, maar nog niet helemaal, wil verbeteren, hoe?
Bericht door: BDS2006 op 12 November 2006, 05:30:34
Ik heb de baanplan verbeterd en sommige delen zelfs opnieuw gemaakt

liggen nog 2 sporen waarbij nog geen bestemming voor heb.

waarschijnlijk word de station verhoogd zodat de achterste sporen in een tunnel techt komen.

(http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenNIEUW.jpg)

mocht het niet duidelijk zijn hier een link

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenNIEUW.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenNIEUW.jpg)
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, maar nog niet helemaal, wil verbeteren, hoe?
Bericht door: BDS2006 op 12 November 2006, 14:15:01
station gaat omhoog, maar hoeveel procent maximaal kan je laten stijgen? en waar moet in dit plan beginnen?
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: mmhajvth op 12 November 2006, 14:52:12
3% maximaal is standaard.
Natuurlijk zijn er allerlij redenen te bedenken waarbij het ietsje meer of minder kan zijn. Maar 3% kan je maar het beste onthouden als maximaal.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 12 November 2006, 15:15:59
Ik vind het plan niet echt mooi, te veel haakse bochten en sporen die gelijk lopen langs de rand van de tafel.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 12 November 2006, 15:20:53
ik heb in planboek van fleischmann een helling/brug gevonden die gaat 9 cm omhoog, komt daar een bovenleiding onderdoor als je trein onderdoor laat gaan?
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: Wim Ros op 12 November 2006, 22:54:05
Zet een trein op de rails, zet de panto omhoog en meet de afstand.
Dit is volgens mij een overbodige vraag.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: prutser op 12 November 2006, 23:01:38
In het ''echt'' zie je ook wel dat de bovenleiding iets zakt bij een lage brug, en panto's kunnen scharnieren dus probeer het eens.

Grtn stephan.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: David Hoogvorst op 12 November 2006, 23:12:47
Hier zijn standaarden voor:

http://www.morop.org/en/normes/nem202_en.pdf (http://www.morop.org/en/normes/nem202_en.pdf)

Op de website http://www.morop.org (http://www.morop.org) vind je nog veel meer van dit soort info!

Denk wel even aan de dikte van de plaat plus de rail die natuurlijk van je doorgangshoogte afgaan!

Veel succes ermee,

David.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 17 November 2006, 00:29:12
De baanplan is iets verbeterd en zommige vlakken zelfs vernieuwd

(http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd1.jpg)

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd1.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd1.jpg)
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: Marc tramt op 17 November 2006, 08:13:49
Ik mis nog wat omloop mogelijkheden bij Groningen. Bij getrokken treinen raakt de loc opgesloten en en zijn voor overige locs ook geen opstelmogelijkheden.
Bovendien kunnen vertrekkende treinen van de bovenste sporen aldaar niet op het rechter spoor komen.

Succes

Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: Anoniem op 17 November 2006, 10:45:35
Bovendien kunnen vertrekkende treinen van de bovenste sporen aldaar niet op het rechter spoor komen.

Jawel maar pas een hééééél eind verderop de lijn (linksboven). Ik zou dat inderdaad aanpassen. Wat het station "Groningen" betreft: daar mis ik vooral de opstelmogelijkheden voor losse locs, maar ook voor treinstellen. Je kunt overwegen om 1 perron te laten vervallen, dan heb je een kopstation met 3 perronsporen en 3 opstelsporen (gewoon naast de perrons, een beetje à la Vlissingen of Den Helder).

Ook de splitsing van de lijn naar Assen (en verder) ligt niet echt lekker. Vanaf het buitenste spoor (tegen de klok in bereden) kun je niet naar Assen, bovendien zit in deze constructie een enkelsporige bottleneck. Beter is een constructie met 2 wissels en een kruising, of anders de variant met vier wissels.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: Marc tramt op 17 November 2006, 11:13:37
@wesley: had ik gezien, maar die vond ik véél te ver van het station liggen en kan dus nauwelijks tot het station gerekend worden.

Verder..
Als je links om op het buitenste spoor rijdt kun je alleen maar door blijven rijden. Een wissel is alleen te bereiken met terug steken.
Vanuit Groningen is Assen slechts te bereiken na bijna een volledig rondje verkeerd spoor.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: marco op 17 November 2006, 11:16:31
Okay, nog een keer de vinger tip dan maar:

probeer per 'vertrekpunt' naar elk mogelijk 'eindpunt' te gaan (waarbij elke eindpunt ook een vertrekpunt is), de bottlenecks komen vanzelf bovendrijven.

En zoals Wesley al opmerkte, de wissels linksboven liggen verkeerd om en het links rijden wordt een groot feest op de baan.

Wat ik vaak zie op gepresenteerde baanplannen is dat wissels lukraak in het baanplan verschijnen, maar een wissel moet natuurlijk wel nut hebben, vandaar dat je ook eerst moet bedenken, wat wil ik dat mijn treinen kunnen gaan doen. Als je dat weet kun je wissels gaan plaatsen.

ohja, vergat ik deze nog te vermelden, probeer eens (rechtsrijdend) van de buitenste baan naar 'waar dan ook te komen' .... dat wordt flink achteruit insteken geblazen ....

Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 17 November 2006, 11:18:01
Het is een voorlopig baanplan, hoe zou je het oplossen bij de bijde stations?

als je assen doorrijd de bocht om moet je op een spiraal terecht komen.

met station groningen ben ik ook niet zo gelukkig, de aantal perrons wil ik niet halveren, er komt een kap overeen vandaar geen opstel sporen naast
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: marco op 17 November 2006, 11:22:52
.... dat wordt flink achteruit insteken geblazen ....

Een wissel is alleen te bereiken met terug steken.

 ;D  ;D
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 17 November 2006, 11:24:30
ik heb de wissel en stations opstelling van groningen uit de baanplanboek/map gehaald
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan lijden tot verbetering
Bericht door: Anoniem op 17 November 2006, 11:57:08
met station groningen ben ik ook niet zo gelukkig, de aantal perrons wil ik niet halveren, er komt een kap overeen vandaar geen opstel sporen naast

Wel in dat geval kun je overwegen naast de perronsporen exra opstelsporen te leggen (drie stuks of zo), dan houd je je zes perronsporen en heb je toch al een opstelterrein dat ergens over gaat naar NS-maatstaven ;D. Blijft ook nog dat locs een klein kopspoortje nodig hebben bij de 'uitgang' om alvast klaar te kunnen staan voor de locwissel na aankomst. Daar lijkt echter niet al te veel ruimte voor te zijn aangezien de lijn direct na de laatste wissels aan de boog begint. Is het een optie om je perronsporen wat te verkorten of zijn die nu al aan de korte kant?
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 17 November 2006, 12:07:58
station kan zo'n 80 cm ingekort worden, na het inkorten is ie ruim 2,70 meter.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: Anoniem op 17 November 2006, 12:39:21
80 centimeter hoeft niet hoor, één loclengte is wel goed. Je moet er een kopspoortje en aansluitende wissel(s) leggen, omdat dat kopspoortje maar één loc per keer hoeft te herbergen is zo'n 25 cm wel voldoende.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: marcel op 17 November 2006, 12:41:15
Hey,

Wat ik me afvraag is, waarom zes kopsporen?
Ik kan me indenken dat er 1 spoor is voor een ic naar a.dam bijvoorbeeld.
1 spoor voor ic naar achterhoek of zo, maar kan ook gedeeld met het eerste spoor worden.
1 of twee sporen voor een stoptrein naar leeuwarden, het zuiden.
Deze sporen kunnen ook weer gedeeld worden door een wissel in het midden te leggen.
Maar dan heb je nog twee sporen over.
En geen mogelijkheid voor een goederentrein te plaatsen aan een losweg of zoiets, of te laten omlopen.
En niets om een trein te stallen, voor evt. wagens aanhaken of afhaken, met een hippel.
Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 17 November 2006, 15:52:44
Hallo,

a) de goederentrein rijd bewust het station niet op. Links op het plan is een industrieterrein gepland met de nieuwe container termenail, verder komt er een TNT en DHL distributiecentrum, iets met grind en eventueel iets met Olie, gas, enz

b) 4 sporen worden gebruikt voor stoptreinen en Intercitys en 2 sporen voor een hoogsnelheidslijn, waarvan de 1 voor de thalys is en ook de thalys nummerborden met vlagetje op de perron komt te staan.

---------------------------

maar de hele plan gaat op de schop, ben niet helemaal te vreden met de stations indeling van gron & assen, waarschijnlijk komen ze recht tegenover elkaar en aan de linker kant en 1 aan de rechterkant van de 4 m kant

Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: Hans van de Burgt op 17 November 2006, 17:04:11
@BDS2006,

Het voordeel bij jou is dat je een enorme oppervlakte ter beschikking hebt.
De valkuil daarbij is dan wel dat je ook een vette buidel geld moet meebrengen om hem vol te leggen met rails.

De omloop van je baan en schaduwstation is m.i. goed gekozen. Alleen zou je de boogstralen veel ruimer kunnen nemen. Je hebt immers toch plek zat.

Ik vind het jammer dat je het eigenlijke station niet wat spannender maakt.
Er is plaats genoeg om een kopstation naar Nederlands voorbeeld te maken.
Als je werkelijk iets wilt bouwen naar het voorbeeld van Groningen, kijk dan eens via sporenplan.nl naar de echte layout. Natuurlijk de sporen moeten korter, en wellicht dat je heel wat sporen moet schrappen...

Ik zou het eens proberen.

Succes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 17 November 2006, 17:59:48
hallo,

Citaat
Ik vind het jammer dat je het eigenlijke station niet wat spannender maakt.
Er is plaats genoeg om een kopstation naar Nederlands voorbeeld

wat bedoel je met kopstation naar nederlands voorbeeld? heb het sporenplan van groningen, heb al een stationsgebouw die op groningen lijkt, daarvoor komt een busstation en de overkapping is beetje fanasie, die gaat op de van almere station lijken.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: Anoniem op 17 November 2006, 19:04:42
Met alle respect, maar het sporenplan van Groningen (dat overigens geen kopstation is) lijkt niet echt op jouw sporenplan van Groningen  ;). Jouw sporenplan is wel erg steriel en heeft meer weg van de entree van een opstelsporenbundel dan van een station (daar vind je vaak enkele dubbele rijwegen, uithaalsporen en dat soort werk). Ik denk dat dat is wat Hans bedoelt te zeggen.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 18 November 2006, 00:03:03
Het sporenplan van groningen is niet helemaal mooi, misschien dat ik het ga aanpassen, groningen is wel kopstation, je kan er niet doorrijden zoals bij amsterdam en utrecht
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: Anoniem op 18 November 2006, 00:18:22
Leg jij mij dan eens uit waarom je hier (http://img368.imageshack.us/img368/2977/gnzc5.gif) niet door kunt rijden over de vet (en rood) getekende sporen... Dat er in de normale dienst niet doorgereden wordt betekent niet dat het station DUS een kopstation is. Essentieel voor een kopstation is dat alle treinen in dezelfde richting moeten vertrekken als waar ze vandaan kwamen (dat verderop splitsingen kunnen liggen doet niet ter zake), en dat ze bovendien allemaal aan één en dezelfde zijde het station binnenkomen en verlaten.
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 18 November 2006, 11:27:20
heb vannacht het sporenplan van groningen na te bootsen maar is niet gelukt, kwam ook qwa lengte niet uit.

dus ga een kopstation maken na ander stads voorbeeld, weet nog niet welke
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: Hans van de Burgt op 18 November 2006, 13:50:45
@BDS2006,

Probeer Vlissingen eens... Een compact station. Bovendien mogelijkheden genoeg voor oude stadswijk, havengebied industrie enz. Bovendien kun je in de omloop eenvoudig staion Vlissingen-Souburg opnemen.

Zie voor het volgende railschema:
http://img154.imageshack.us/img154/841/schemavlissingenbq6.jpg

Voor het stationsgebouw kun je via Google meer dan genoeg informatie vinden.

Kijk trouwens eens in de encyclopedie in:
Succes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Baanplan voorlopig klaar, reacties kan leiden tot verbetering
Bericht door: BDS2006 op 18 November 2006, 20:51:50
Maar wat is leuker? een kopstation of doorgaandstation zoals groningen dus onder valt?
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Hans van de Burgt op 18 November 2006, 21:07:08
Ik heb me ooit laten vertellen dat een kopstation veel leuker is in de exploitatie.
Bovendien kunnen jouw treinen op de baan langs de wanden eindeloze "lange" ritten maken. Die gebruik je dan als paradebaanvak.
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: marcel op 18 November 2006, 21:31:14
Hey,

Als je een kopstation gaat maken, hou het dan klein.
Onder het motto minder is meer.
Bijvoorbeeld Den-helder, incl een vam en visafslag.
Is een niet erg groot kopstation, is in het verleden een heel artikel in een modelspoor blad geweest incl. een baanplan.

Mvg, Marcel
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 19 November 2006, 00:47:56
Ik heb een nieuwe opzet gemaakt van de 6 sporig station.


(http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/nieuweveranderingbaanplan.jpg)

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/nieuweveranderingbaanplan.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/nieuweveranderingbaanplan.jpg)
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: denniss op 19 November 2006, 08:07:25
Op zich een aardig plan, maar hou er wel rekening mee dat je nu alleen vanaf het linker hoofdspoor de twee linker perronsporen bereiken kunt. Ik denk niet dat dit erg handig is. Om dit te voorkomen zou je de "grote kruising van de vier andere sporen voor de bocht kunnen leggen, of het wissel naar de twee linker sporen wat verder naar voren halen.

gr, Dennis
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 19 November 2006, 12:19:09
Als je een kopstation gaat maken, hou het dan klein.
Onder het motto minder is meer.
Bijvoorbeeld Den-helder, incl een vam en visafslag.
Is een niet erg groot kopstation, is in het verleden een heel artikel in een modelspoor blad geweest incl. een baanplan.

Was dat niet Zandvoort??

In het praktijkboek modelspoorwegen staat Zandhoek en lijkt erg op het plan van Zandvoort. Dat artikel van zandvoort uit de railhobby moet ik nog ergens hebben als het goed is.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Dash 8 op 19 November 2006, 12:41:16
Ja dat inderdaad Zandhoek een mix van Zandvoort en Hoek v. Holland. Een mooi realistisch plan want in NL zijn er grote kopstations.

(http://)
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Dash 8 op 20 November 2006, 02:35:33
Oeps,  GEEN grote kopstations natuurlijk.
Ik ben er ook mee aan het toyen geweest.
Ik heb helaas maar een beperkte ruimte 3X 2 ik zou er dus alleen hondekop tweetjes plan V en mat 46 en wat korte goederen treinen en een mP op kunnen laten rijden.
De bocht links verdwijnt onder een viaduct en een gebouw.

Rechts onder is een van Gend en Loos links boven PTT perron en links  de VAM.
Ik heb een nieuwer plan waar de VAM en v G&L sporen in een grote radius liggen. Dat staat wat eleganter.

http://i143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/Kopstation.jpg
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 November 2006, 08:28:41
@Dash8,

Jouw ontwerp is een stuk dynamischer dan het aangepaste baanplan voor ene kopstation van BDS2006. De verschillen zitten hem in de toegepaste boogstralen en het doorbreken van de hprizontale lijnen. Ook is het zo dat niet alle sporen evenwijdig aan elkaar lopen.

Nu is dat laatste niet per se nodig... Volgens mij kun je met zo'n kleinschalig plan als van Vlissingen ook nog alle kanten uit. Wie wil dat trouwens verder uitwerken?

Er is trouwens ooit een modulair kopstation gepubliceerd in Railhobby op een tweetal modules. Zelfs daar was sprake van een zekere dynamiek, herinner ik mij...

Hans van de Burgt
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 20 November 2006, 08:49:30
Nu is dat laatste niet per se nodig... Volgens mij kun je met zo'n kleinschalig plan als van Vlissingen ook nog alle kanten uit. Wie wil dat trouwens verder uitwerken?

Hoek van Holland Haven, en eventueel Hoek van Holland Strand er bij is ook leuk denk in model.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 20 November 2006, 17:51:47
Hallo,

de baanplan is aangepast, heb de station een doorgaand station van gemaakt zodat de loc's niet meer ontkoppeld hoeven te worden, dat kan dan elders op de baan. De station is en word ook meer een fantasie station, met een mooi overkapping , maar wel met een oude stationsgebouw (faller neustad).

http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg)

nu ga ik ander delen van de baan vernieuwen, wil eigenlijk nog wel een kleine haven, een klein vliegveld (zoals Eelde , is ook niet groot) en een boerengebied met dwars door de weilanden de HSL/ Sneltrein brug.
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 20 November 2006, 19:10:08
http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg (http://i122.photobucket.com/albums/o251/AssGrunnVeen/BaanplanAssGrunnVeenVerbeterd2.jpg)

nu ga ik ander delen van de baan vernieuwen, wil eigenlijk nog wel een kleine haven, een klein vliegveld (zoals Eelde , is ook niet groot) en een boerengebied met dwars door de weilanden de HSL/ Sneltrein brug.

Ik vind je baanplan nog te statisch, alles is zo recht, probeer in je stationssporen een lichte boog te maken dat maakt het al stukken minder recht. En een klein vliegveld daar heb je echt de ruimte niet voor. Om Eelde na te maken heb je al behoorlijk veel ruimte nodig, een vliegveldje voor zweefvliegtuigen zou misschien net kunnen.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Anoniem op 20 November 2006, 21:33:37
Ter informatie: Eelde heeft twee runways, van 1500 en 1800 meter respectievelijk. In H0 komt dat op 17,25 respectievelijk 20,70 meter, in N op 9,40 respectievelijk 11,25 meter. En dat is dus een klein commerciëel airport...

Verder sluit ik me bij Matthijs aan: het baanplan is nog erg statisch.
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: prutser op 20 November 2006, 21:39:46
Ik denk dat hij gewoon van rechte lijnen en scherpe bogen houdt, 7 pagina's lang lees ik dezelfde commentaren maar de vorm blijft gelijk, alleen de rijwegen worden logischer.
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 20 November 2006, 21:43:10
een aantal vragen

a) wat en waar in het plan is statisch en wat kan er verberterd worden?

b) vliegveld komt in schaal 1:500, gaat om het iedee

heb op spoorplan.nl gekeken en het stationsplan van Eindhoven vind ik wel mooi, maar zijn al die perrons krom/ hoekig?
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: prutser op 20 November 2006, 21:55:17
Het baanplan ziet eruit als een wiskundig figuur, fantasieloos, ook met standaard railstukken moet toch een spannender ontwerp dan 2 ovalen te maken zijn? (een bord spagetti hoeft het ook niet te worden).
Maar als jij het mooi vindt moet je het zo laten het is jouw baan.
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: IPIO'er op 20 November 2006, 21:57:30
Gooi je hele baan op een hoop en ga eerst baanplannen en diverse
boeken over banen van andere mensen bekijken op het internet , je wilt niet weten wat een mooie banen er door mensen zijn gebouwd, je heb zelfs DVD's over te bouwen van banen, doe je voordeel ermee dan over een onlogische baan door te blijven borduren met in de hoofdbaan engelse wissels te plaatsen nu de NS heeft deze liever niet in een hoofdbaan.
Alles is te statisch met andere woorden allemaal dezelfde boogstralen en parallel gelegde rechte rails. Een beetje meer variatie er in en grote boogstralen, minder rails en meer landschap is veel mooier dan andersom.
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Anoniem op 20 November 2006, 21:58:19
Het hele plan is statisch. Het sporenverloop is niet natuurlijk (lang eind kaarsrecht, gevolgd door een krappe boog, gevolgd door weer een lang eind kaarsrecht). Zo zul je het in werkelijkheid nooit vinden, uitgezonderd bij trams in steden (en zelfs daar zitten vaak wat kronkels in).

Een vliegveld op een zo manifest andere schaal zou ik niet doen. Dan is een beter idee om ergens tegen de achter- of voorgrond het terminalgebouw en een stukje tarmac te bouwen, waarbij de rest van het vliegveld imaginair is, "buiten" de baan.
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 21 November 2006, 00:50:26
DVD's of boeken bekijken ! ik doe niks anders, wil een baan naar nederlands voorbeeld en daar zijn weinig boeken, dvd's of internet pagina's over, en ook nog voor grote ruimte
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Jeroni op 21 November 2006, 01:14:29
Nou, dan neem je de lijn Apeldoorn-Deventer, bouw je een station als Deventer (sporen Zutphen-Zwolle vv., en Apeldoorn-Hengelo/Duitsland vv.)

Vliegveld wat je erbij doet is Teuge (de gekste). 2 rwy's, de langste is 730 m. Daar kun je allicht een stukje van nabootsen. Aachen-Merzbrueck is het kleinste vliegveldje dat ik ken in de buurt, 400 m. baan. Overigens: op short final voor de baan is een spoorwegkruising, de vliegtuigen boren echt tussen de spoorbomen door!

Maar dat even terzijde, natuurlijk....

Gr

J

@ baanplan van BDS2006:

Je hebt zo'n mooie ruimte. Ik zou de adviezen hier gegeven echt ter harte nemen! Maar that's just me....
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 21 November 2006, 01:22:01
Hallo,

ga de baan maat inkorten van 6,20 naar 5,60 m , nu wou ik hem laag houden met gevolg dat ik of een baandeel tegen de steunbalk zou komen, de dak loop schuin meteen richting de vloer, wel zonde, blijft 1 meter over, maar kan je alleen gebruiken als je baanpoten korter maakt dan 50 cm. Nu ga ik hem hoog maken maar wel 2 verdiepingen.

plan moet dus op de schop
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Jeroni op 21 November 2006, 01:26:05
BDS2006,

er is in de rubriek 'baanplannen' een andere discussie (de stoute schoenen aantrekken, iets dergelijks...)  waar ik heb gereageerd, en ook wat foto's van mijn zolder heb geplaatst. Misschien is het een ideetje voor jou, want als ik jouw post juist interpreteer dan is mijn reactie nu wellicht relevant.

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.

Gr

J
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 21 November 2006, 01:28:05
zal ik doen
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Japie_Metal op 27 November 2006, 12:46:11
@Dash8,

Er is trouwens ooit een modulair kopstation gepubliceerd in Railhobby op een tweetal modules. Zelfs daar was sprake van een zekere dynamiek, herinner ik mij...

Hans van de Burgt

Hans
Dat is wel een heel poos gelden. Station Burgerdam uit Railhobby 1989, januari.
(http://i131.photobucket.com/albums/p281/Japie_Metal/burgerdam1.jpg)
http://i131.photobucket.com/albums/p281/Japie_Metal/burgerdam1.jpg
Ik heb er ook over zitten denken om die te gaan bouwen, vandaar dat ik hem on-line heb gezet.
Groet Jaap
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Dash 8 op 27 November 2006, 13:22:53
Je hebt een behoorlijke ruimte terbeschikking ben ik jaloers op met mijn 3 X 1.60
is het niet mogelijk om het hoofdstation diagonaal te leggen? Op die manier worden de bogen minder krap. je rijd Marklin heb je niet overwogen om K rail te geruiken? of combinatie K+C met K kun je met de flexrails mooie ruime bogen leggen.
Op mijn krappe ontwerp is de kleinste zichtbare radius 618,5 mm.
http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=Kopstation2.jpg

Kijk ook eens op de site van de heer Maaskant http://www.floodland.nl/trein/index.htm

mvg,
John

Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: BDS2006 op 27 November 2006, 13:31:38
Ik heb inderdaad veel ruimte zelfs nu ik de ruimte heb ingekort van 6,20 naar 5,40 ivm dat ik niet te laag wilde en de steunbalken van het dak wil verwijden, maar in tegenstelling van het vorig plan komt er een gehele schaduw gedeelte over de gehele baan en een ondergrondse station zoals o.a schiphol & barendrecht, de verdere indeling denk ik nog over na
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 27 November 2006, 13:59:33
Ik zou eerst een lijstje maken met dingen die je wel op je modelbaan zou willen hebben. En kies er dan een paar uit die je dan verder gaat uitwerken.

Kijk verder naar andere baanontwerpen in boeken en op internet (deed ik ook ideeen van op), kijk op sporenplan.nl en google earth is ook leuk om te gebruiken.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Dash 8 op 27 November 2006, 15:01:21
@ Mathijs,
Helemaal mee eens. Ik heb veel ideen uit het Praktijkboek Modelspoorwegen.
En het is al zo vaak gezegt,..minder is vaak meer.
In het echt kunnen we ook niet het traject groningen Assen in een keer overzien.
http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg

John
Titel: Re: Baanplan weer op de schop, Kopstation of doorgaandstation???
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 27 November 2006, 15:19:46
Heb je al eens naar De Lage Zij gekeken. Is een modelbaan van 6x5m. En daar zijn nog wat dingen aan te passen naar eigen smaak.

mvg,

Matthijs