BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ronald69 op 25 September 2012, 19:38:37

Titel: Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 25 September 2012, 19:38:37
Doordat mijn dochter meer ruimte wil hebben ben ik genoodzaakt mijn huidige baan af te breken en een verdieping te zakken. De ruimte die ik daar heb is 3.10 mtr x 2.10 mtr. Betekend dus een nieuw baanplan maken wat in deze ruimte in te passen is.
Ik heb een 2tal ideetjes via AnyRail gemaakt en wil die hier laten zien, op/aanmerkingen zijn zeer gewenst want dan kan ik de eventuele aanpassingen in de plannen verwerken. Hieronder een aantal criteria:

Land: Nederland.
Tijdperk: III/IV
Rails: 2Rail, digitaal( moet er toch aan geloven)
Materieel: E loc, 1000/1100/1200/1300/1700, Stoom, 3400/4300(TP IIIa), Plan D/E/K/W/DD AR, Mat'24/'46/'54/ICR.

Plan 1:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud21.jpg)

Plan 2:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenwoud20.jpg)
Helaas nog zonder schaduwstation, kan hier wel wat hulp gebruiken.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: mekel op 26 September 2012, 14:01:18
Hallo Ronald,

Het bovenste plan vind ik persoonlijk niet netjes ogen; ook zit er een keerlus in (wat overigens met de juiste schakeling geen probleem hoeft te zijn).

De opzet van plan 2 ziet er op het eerste gezicht goed uit, station mooi schuin gesitueerd, rangeermogelijkheden. Eventueel kan je nog een omloopmogelijkheid maken bij de kopsporen.
Eventueel zou je voor plan2 een schaduwstation kunnen gebruiken in de vorm van een keerlus.

Let wel: de baan is vrij breed, ga je met een mangat werken zodat je overal goed bijkan ?


Jeroen
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 26 September 2012, 14:15:26
Hallo Jens,

Plan 2 heeft een beetje mijn voorkeur, heeft veel weg van mijn vorige baan.
De loc's worden eerst "opgesloten" en een verse loc komt van 5 of 6. Daarna gaat de "opgesloten" loc naar één van deze sporen.
Overigens is de baan 1.05Mtr. breed waar ik met mijn lengte net overal bij kan.

Mocht iemand nog ideeën hebben voor een schaduwstation dan hoor/zie ik dat graag.


Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 28 September 2012, 11:38:08
Opnieuw aan het puzzelen geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_212.jpg).

Commentaar, op/aanmerkingen of andere tips zijn welkom.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Railroadtycoon op 28 September 2012, 11:48:25
Ziet er wel aardig uit. Ben benieuwd  (y)

Allie
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: mekel op 28 September 2012, 11:55:55
Hallo Ronald,

Heb je al enig idee hoe je het treinverloop wil laten lopen.
Ga je van het neergaande spoor A 1 baan voor dalend en 1 baan voor stijgend verkeer gebruiken ?
In dat geval zou eventueel de engelsewissel uit het schaduwstation gehaald kunnen worden.
Maar dit betekend wel weer dat je alleen via het binnenstespoor kan stijgen richting je station.

Waar wil je spoor6 voor gaan gebruiken ? Deze benaderen vanaf je schaduwstation zou alleen maar gaan door eerst richting kopstation te rijden en daarna terug.

Jeroen
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 28 September 2012, 12:56:00
Jeroen,

Buitenbaan is dalend, binnenbaan is stijgend. Spiraal/helix/gleiswendel is al aanwezig(oude baan) en deze werkt naar behoren en heeft deze nu 6 windingen en gaat naar 3 of 4 afhankelijk van bereikbaarheid schaduwstation.
Spoor 6 heeft als functie van opstelspoor voor wachtende loc's die spoor 1 en 2 bedienen, spoor 5 bedient spoor 3 en 4.

Allie,

Het bouwen van deze baan laat nog wel op zich wachten, eerst oude baan demonteren, zolder verbouwen, slaapkamers(zoon naar zolder, dochter naar oude kamer zoon) en dan pas de vrijgekomen slaapkamer waar de baan komt te staan. In het voorjaar kan dan begonnen worden met de nieuwe baan. Tot die tijd een gedegen baanplan bedenken en kijken wat er op papier komt te staan uitvoerbaar is.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 29 September 2012, 12:19:40
De grijze massa weer eens aan het werk gezet, iets andere opzet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_213.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_213.jpg)

Commentaar, op/aanmerkingen, tips of andere ideeën zijn welkom zodat ik de baan kan gaan bouwen zonder dat ik iedere keer de boel moet gaan aanpassen omdat het niet uitvoerbaar is of de treinenloop niet logisch is of op andere problemen stuit.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Jeronimos op 29 September 2012, 12:54:47
Hoe denk je hier over?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_213_jjhs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_213_jjhs.jpg)
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 29 September 2012, 13:12:05
Verandering van Jeroen zichtbaar gemaakt en aangepast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_214_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenwoud_214_1.jpg)
Jeroen,
Zou jij jouw verandering willen toelichten?

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Jeronimos op 29 September 2012, 13:16:24
Omdat daar een engels wissel lag.  Elimineer de kans op ontsporingen.

Je zou dat bovenste wissel nog wat verder naar beneden kunnen plaatsen. Iets langer opstelspoor, dan.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 29 September 2012, 13:48:58
Jeroen,

Dank je, duidelijk antwoord. ik ga het wissel aanpassen.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 1200blauw op 30 September 2012, 22:36:03
Ik zou het derde spoor (geteld van boven) in je schaduwstation ook willen kunnen binnenrijden op het moment dat er van het vierde spoor een trein vertrekt. Ik zou daarom een extra wisselpaar invoegen om dat mogelijk te maken. Maar misschien vind je dat niet zo belangrijk vanwege je keuze voor een kopstation. Zelf heb ik een baan die rondgaat en daardoor wwn hogere frequentie van treinverkeer moet kunnen verwerken.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 01 October 2012, 01:53:02
1200 Blauw,

Goed meegedacht maar ik houd het op 3 opstelsporen omdat ik met hooguit 2 á 3 treinen ga rijden.
Ik ben nog druk bezig om e.e.a. te veranderen w.o. goederenspoor en klein depot, dit vanwege het rijden in TP IIIa met stoomloc's.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 01 October 2012, 09:23:59
Opnieuw het plan aangepast, komt al aardig in de buurt van het definitieve ontwerp:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_216.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_216.jpg)

In het plan zijn toegevoegd een buurtgoederenspoor en een bescheiden depot, stoomtrein zit in zijn nadagen.
Tevens het stationplan gespiegeld, is gelijk de slinger eruit.

Meningen en andere tips zijn nog steeds welkom.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: 1200blauw op 01 October 2012, 11:09:39
1200 Blauw,

Goed meegedacht maar ik houd het op 3 opstelsporen omdat ik met hooguit 2 á 3 treinen ga rijden.
[...]

Grt, Ronald.

Het grappige is dat het lijkt of je me niet begreep (ik heb het misschien wat onduidelijk geformuleerd ook), maar het wel hebt opgelost zoals ik bedoelde. Nu kun je op "spoor 3" binnenkomen terwijl er een andere trein van het uitrijspoor vertrekt. Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat. Je vorige baan vond ik geweldig. Ik kan dus van dit proces veel leren.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 01 October 2012, 22:10:35
Weer een stapje verder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_217_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_217_2.jpg)
Afbeelding klikbaar.
Spoor 1, 2, 3 en 4 perronsporen.
Spoor 5 en 6 opstelspoor loc's
Spoor 6 = uithaalspoor, spoor 7 en 8 goederensporen.
Spoor 9, 10, 11 en 12 depotsporen(na TP IIIc dieselloods).
Spoor 41 en 42 aan/afvoer sporen depot.


Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 02 October 2012, 13:28:50
Een oplossing van Jan(44) toegepast in het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groenewoud_2181.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groenewoud_2181.jpg)

Iemand anders nog verbeter voorstellen, tips, op-of aanmerkingen of andere commentaren?
Ik hoor ze graag.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: tijgernootje op 06 October 2012, 13:10:38
Nu ben ikzelf nog wel niet bezig met het bouwen van een baan,maar ik zou de situatie rondom spoor 5 anders aanpakken.
Je hebt rond de aansluiting van spoor 5 nu wel erg veel engelse wissels zitten,in geval van storing levert je dat een probleem op om daar bij te kunnen.
Bovendien zou je(mijn idee) kunnen kiezen om dat engelse wissel dat spoor 5 mogelijk maakt kunnen vervangen door een normaal wissel.
Dan kan je het engelse wissel bij nrtje 42 ook vervangen door een normaal wissel,dat scheelt je er dus 2.
Qua rijwegen houd je mijn inziens praktisch de zelfde opties open,als ik tenminste kijk naar hoe je rijrichtingen zijn getekend.
Het hebben van de 2 engelse wissels voegt dus behalve potentiele ellende kunnen krijgen niet veel extra's toe.
Het is zomaar een idee,en ik weet ook niet exact wat je gedachtes zijn aangaande die nu 2 ingetekende engelse wissels.
Kortom de toelichting en mening over de voorstellen hoor ik graag,verder ziet het plan er steeds beter uit  ;)
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 10 October 2012, 11:03:20
Floris,

Heb even zitten nadenken en heb jouw verbeter voorstel ingepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_218.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_218.jpg)

Ben alleen nog aan het nadenken wat ik met de ruimte ga doen waar het mangat is gepland in het stationsplan. Het gearceerde gedeelte verdwijnt onder de tafel en hou hier een kaal stuk over met wellicht een afneembaar deksel.
Als iemand ideeën heeft hoor ik die graag net zoals opmerkingen en andere voorstellen.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 10 October 2012, 12:53:06
Die laatste aanpassing rond spoor 5 heeft je 2 engelse wissels bespaard, maar ook rijmogelijkheden weggenomen.

Op zich zijn de meeste opties nog wel afzonderlijk mogelijk, maar drukker verkeer is niet meer mogelijk.
In de oude situatie kon er b.v. een trein binnen komen op de bovenste sporen, en 1 vertrekken van de onderste.

Of 1 vertrekken/binnen komen van de onderste, en via de bovenste spoor 5 beschikbaar blijven voor gebruik.

Of dat ook echt een probleem gaat worden hangt er van af hoeveel je gelijktijdig wilt rijden.

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: tijgernootje op 10 October 2012, 16:57:59
@ rjr
Zoals je zelf al opmerkt is alles nog steeds mogelijk,het kost enkel wat moeite.
En juist mede omdat het je moeite gaat kosten geeft het potentieel extra rangeerbewegingen,het maakt je baan levendiger(is mijn idee tenminste)
Bovendien zal er qua reizigers treinen nooit massaal bedrijf plaats vinden denk ik(corrigeer me gerust)
Het is en blijft een kopstation,nu met extra uitdagingen  ;)
Afijn tot zover mijn verduidelijking/aanvulling op het geheel   ;D
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 11 October 2012, 11:37:41
Heren,

Dank voor het meedenken.
Zoals jullie al zeiden is er geen intensief verkeer mogelijk en dat klopt.
Mijn bedoeling was om met max. 3 á 4 treinen te rijden per tijdperk.

In TP IIc heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x bolkop + stalen D, 5 x coupérijtuigen, 2 x bolkop + 2 x houtenrijtuigen + D 7571, Mat'24 en diverse goederenwagons.
In TPIIIa/c heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x Plan D(blauw), 4 x Plan D(turkoois), 5 x Plan E en Mat'54-2 +4) en diverse goederenwagons.
In TPIVa heb ik de keuze uit de volgende stammen: 4 x Plan D, 5 x Plan E, 2 x K + 2 x N + D en 2 x Plan W als spits/versterkings rijtuigen en Mat'46-2
In TP IVb/V kan ik kiezen uit 4 x ICR, ICM-3, DD AR en diverse goederenwagons.

Om bovenstaande in te passen rijdt er dus max. 4 treinen, 1 sneltrein - 1 stoptrein - 1 x spitstrein, en een  goederentrein waarbij steeds de stopper als eerste binnenkomt gevolgd door de spitstrein en sneltrein. deze treinen vertrekken in omgekeerde volgorde.
Hierdoor ontstaat er ruimte om de loc's van en naar spoor 5 te rangeren en kan de goederentrein binnenkomen en afgerangeerd worden.

Op deze manier houd je het geheel overzichtelijk en wordt het niet te druk qua treinen en kun je op je gemak rangeren.

Grt, Ronald.


 
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 11 October 2012, 11:52:06
Als dat je idee is dan kan de aanpassing inderdaad zonder problemen.

Ik ben zelf ook met een kopstation bezig, maar vindt het juist leuk als ik een trein weg kan sturen terwijl er op dat moment ook net 1 binnen komt, of bij mij kan het zelfs dat er 2 treinen gelijktijdig binnen komen, dan wel 2 gelijktijdig weggaan, of welke combinatie daarvan dan ook.

Maar dat is een keuze. En als je kiest voor een rustig treinverkeer, dan is de tweede oplossing inderdaad rustiger.

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: dimo1_dimo1 op 11 October 2012, 12:18:27
nu heb ik dit hele draadje gelezen en heb ik nog nergens een stoom lok gelezen, er zijn wel voorzieningen voor aanwezig..
wat is je plan met de stomers? worden het goederen? of juist passagiers?
als het passagiers worden.. hoe ziet de aankomst/vertrek er dan uit?
de wordt denk ik in het huidige plan opgesloten te zitten of de wagons staan niet meer aan het perron..
hoe lang worden deze stomers met rijtuigen eigenlijk? komen denk ik(ivm tp2/3) 4 assers achter?
in huidige setting zouden er maximaal 2 achter een stomer kunnen hangen op spoor 4(wil je de treinen niet opsluiten)

correct me if i`m wrong ;)

verder.. ziet er goed uit (y) wat is trouwens de reden voor de 2 losse sporen in het schaduwstation?
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 11 October 2012, 12:32:02
Hallo Auke,
Dank voor de complimenten.

Zoals je ziet is er in het plan een draaischijf aanwezig dus er is stoom aanwezig.
Deze komt binnen op sp.4 en de loc wordt opgesloten.
Een verse loc komt via sp.42 en wordt voor de trein gezet om de trein te rijden.
De opgesloten loc is nu vrij, gaat via sp.41 naar de verzorging, wordt gekeerd en wacht in de loods zijn volgende dienst af.
De losse sporen in het schaduwstation zijn opstelsporen voor de treinstellen.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: dimo1_dimo1 op 11 October 2012, 12:37:14
duidelijk (y) was ik zelf nog niet op gekomen ;)
wou dat ik de ruimte had om ook een station bij mn Bw te plaatsen :) dat geeft zoveel leuke dingen om te doen ;D

maargoed, nog een vraagje, wat doe je met de helix? wordt dat een berg? komt er een achtergrond voor te staan?
in de huidige opstelling loopt de helix heel dicht langs de loods..
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Jeronimos op 11 October 2012, 12:39:33

Zoals je ziet is er in het plan een draaischijf aanwezig dus er is stoom aanwezig.

Grt, Ronald.

Oh ja...... ???

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b008_140245_2_1981.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/b008_140245_2_1981.jpg)

bron: http://www.wuppertal-vohwinkel.net/6-eisenbahn/betriebswerk.htm
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 11 October 2012, 13:00:25
@ Jeroen,

Je hebt gelijk,  het hebben van een draaischijf hoeft niet te betekenen dat er met stoom gereden wordt. Bij mij wordt de draaischijf alleen voor stoom gebruikt.

@Auke,

Er komt geen berg bij de helix te staan, wellicht wel iets van een achtergrond of ingraving.
Het lijkt dat de helix dicht bij de loods komt te liggen maar in werkelijkheid is hij daar al onder de tafel verdwenen.(Punt A in het plan.)
In het plan zakt de helix daar waar de verborgen rails beginnen(streepjes i.p.v. rails) en bij punt A is hij een volledige winding, 8 cm, gezakt. Hierdoor kan er achter de loods gebouwen o.i.d. neergezet worden.
Ik ben nog aan het puzzelen om te kijken of hier de goederensporen neergelegd kunnen worden.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: dimo1_dimo1 op 11 October 2012, 13:05:24
goederenspoor.. je zou dat deel ook ietsje hoger kunnen leggen.. dan is daar wel mogelijk ;D
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Jeronimos op 11 October 2012, 13:34:20
Bij mij wordt de draaischijf alleen voor stoom gebruikt.

Duidelijk.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 13 October 2012, 18:24:57
Zoals eerder gezegd, moest even puzzelen en uitvogelen en met dit als resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2111.jpg)

Op de plek van het goederenspoor bevindt zich een mangat die d.m.v. een afneembaar deksel toegang biedt op de helixsporen. Hoe dit te fabriceren en of het toepasbaar is kom ik tijdens de bouw wel achter.

tips, opmerkingen en commentaren zijn welkom.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Kashmir47 op 15 October 2012, 19:06:36
Allereerst een mooi plan!

Waar ik nog naar zit te kijken is (het onderste deel van het plan) de wissel die de 2 sporen van 140 verbinden, met de binnenbocht rechts van het langwerpige mangat...
De term "keerlus" is al genoemd, maar volgens lukt dat op deze manier niet. Zoals ik het nu zie, wordt daar kortsluiting gemaakt.

(http://www.computerhulpje.nl/_extern/Beneluxspoor/Groenewoud_tip1.jpg)

Ben benieuwd of ik dit goed gezien heb of er volledig naast schiet...  ::)

Groeten Thijs.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 15 October 2012, 19:27:46
Dat is geen enkel probleem, je moet alleen niet daar de keerlus zoeken, maar in het spoor langs dat mangat dat de cirkel rond maakt. Daar heb je ruimte en daar zit je keerlus. Geeft je vervolgens ook geen problemen meer in je kopstation.
Als je die wel in dat rode cirkeltje wilt oplossen dan krijg je voor je kopstation een tweede probleem, dus dat moet je helemaal niet willen. Vanaf je kopstation bijde sporen, binnen komend en wegrijdend, gelijk gepoold aansluiten, dan zul je zien dat het probleem zich vanzelf oplost.

Zoals ook al eens elders aangegeven, je moet de keerlus problemen in het groter geheel bekijken, dan is er meestal een heel eenvoudige oplossing.

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Kashmir47 op 15 October 2012, 19:51:25
Ah, ik snap em. Goed bezig (y)
Groeten Thijs.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 16 October 2012, 01:07:23
Thijs,

Bedankt voor het commentaar.

Roelco,

Prima uitleg, dank hiervoor.

Ondertussen ben ik nog steeds aan het puzzelen want als ik de perronsporen op deze manier maak kom ik lengte te kort. Ik heb min. 1.50mtr. nodig voor: loc - 4 rijtuigen - "verse loc" en heb nu +/- 1.38mtr.

Wordt vervolgd........

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 16 October 2012, 08:53:36
Als je op je kopstation bedoeld, daar is links van de kop sporen nog wat ruimte over, misschien niet het mooiste om helemaal tot het einde door te bouwen, maar wel de eenvoudigste oplossing om je sporen ( of een paar er van ) langer te maken. Weet natuurlijk niet of dat ook lang genoeg is dan.

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 17 October 2012, 09:31:28
Waarschijnlijk gaat dit het worden, perronsporen verlengd tot 1.50mtr. en wisselstraat vereenvoudigd.
Wordt geen baan met intensief treinverkeer maar meer nadruk op scenery met af en toe een trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2112.jpg)


Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: jakop op 17 October 2012, 09:47:27
Hoi Ronald,

Eenvoudiger is vaak beter dat ben ik met je eens. Maar nu heb je een dubbelsporig traject, een 4 sporig station en alle verkeer moet zich over 1 engelsman 'wringen'.
Geen probleem als er bijna geen trein rijdt, maar 4 perronsporen is op zich geen klein stationnetje.
Er kan nu geen trein tegelijk vertrekken met een binnenkomende zonder dat de één op de ander moet wachten.
Ik zou daar de zaak toch dubbelsporig houden om bovenstaande reden.

Leuk baanplan verder  (y)

Groet,

Jakop
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ivo vS op 17 October 2012, 09:58:04
Hoi Ronald,

Je zou voor wat meer perronlengte de wisselstraat in de bocht kunnen verwerken.
Wil je makkelijk verse loc's kunnen aanvoeren vanuit de loods(BW) naar alle perronsporen?
Mogelijk kun je dan je BW meer rechtsonderin plaatsen. (Waar nu twee kopsporen liggen.)
Zodat via spoor "21" je BW bereikbaar is en via spoor "31" de kopsporen.
Leuk ontwerp, veel succes met verder puzzelen.

groet,

Ivo vS

Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: jakop op 17 October 2012, 10:22:19
Zo bedoel ik

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2112_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2112_1.jpg)
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 17 October 2012, 10:51:18
Jakob en Ivo,

Dank voor het meedenken, ben bezig om te kijken hoe dit in te passen.

Ivo, het was de bedoeling om de sporen 3 en 4 te reserveren voor de stomers, 1 en 2 voor eloc en treinstel.
Goed, nog even verder puzzelen dus.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 17 October 2012, 11:11:04
Als 3 en 4 voor stomers zijn, dan is dat dus geen probleem, die kunnen de lok verzorging bereiken. Voor spoor 1 en 2 kan er op 5 eventueel een lok klaar staan.
Wel zou ik de verbinding vanuit spoor 4 naar de lok verzorging behouden. Komt bij mij wat beter over dan nu z'n los lang spoor aan de draaischijf.

En dat alles over 1 wissel moet hebben we het eerder in dit draadje ook al over gehad. Vindt het zelf ook wat onnatuurlijk dat aan het eind van een dubbelsporig traject alles toch over 1 wissel moet om een station binnen te komen. had het net zo goed aan een enkel spoors traject kunnen liggen. Maar dat is een keuze die je maakt.

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 18 October 2012, 14:40:40
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_21121_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_21121_1.jpg)

Plan nummer zoveel met de aanpassing van de stationssporen.

Mocht iemand de juiste indeling qua nummering weten van de sporen 21, 22, en 31 dan hoor ik dat graag.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 22 October 2012, 12:28:59
Iemand nog ideeën, tips, op/aanmerkingen en dergelijke?


Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 22 October 2012, 13:02:15
Wat me in elk geval opvalt is dat je station steeds kleiner wordt :)
Er verdwijnen steeds meer sporen. Wel vind ik de aansluiting van dubbel spoor naar station nu beter/natuurlijk over komen.

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: dimo1_dimo1 op 22 October 2012, 21:44:10
vind het er zo heel goed uitzien
waar komen de benodigdheden voor het stoom materieel nu te staan?
dit heeft vaak een recht stuk spoor nodig :)
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: tijgernootje op 23 October 2012, 19:22:11
Die 2 sporen die je hebt aangemerkt als " goederen",wat is daar de bedoeling van ?
Komt daar industrie met die sporen of iets anders ?
Als dat puur een plek zou zijn om wat wagons op te stapelen,dan zou ik dat anders aanpakken.
Wat loodjes incl spoor e.d. in de buurt van je station plaatsen evt ?
Dan kun je op de ruimte van die (voor mij nu nog)onbekende goederen sporen loc verzorgingsplaats creeren.
Ik hoor het wel.
Verder is het een fraai baan plan  (y)
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 23 October 2012, 19:58:48
@Roelco, Auke en Floris,

Dank voor jullie reacties en het meedenken.
Dat het station kleiner wordt heeft te maken met het aantal treinbewegingen, nl. er rijden maar 3 treinen en is te weinig voor een station met 4 á 5 sporen.
Ik heb daarom besloten, mede door andere reacties, dit in te korten tot 3 stationssporen.

Er is inderdaad een recht stuk spoor nodig voor de verzorgingssporen, betekend dat AnyRail weer gestart gaat worden.

V.w.b. de goederensporen, daar ben ik wederom mee aan het stoeien.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 27 October 2012, 16:02:35
Weer aan het puzzelen geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_213.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_213.jpg)

Wederom wordt uw mening gevraagd e.d.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: dimo1_dimo1 op 27 October 2012, 16:13:30
Welke sporen zijn nu goederen?
Ik zou de goederensporen juist een iets andere hoek geven dan de perron sporen :)
Verder ziet t dr goed uit ;D
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Rudolfph op 27 October 2012, 16:46:35
Wil je 2 of 3 perronsporen? Op de tekening is alleen een perron tussen spoor 1 en spoor 2. Als je 3 perronsporen wilt, stel ik voor om een perron aan de onderzijde van spoor 1 te maken, en een perron tussen spoor 2 en spoor 3. Spoor 4 kan dan direct naast spoor 3 komen te liggen.

Je hebt eerder nog gezegd dat je rechte sporen in het Bw wilt, wil je dat nog? Zo ja, dan kan je de draaischijf en locloods nog wat verplaatsen, de draaischijf wat meer naar boven en de locloods, ten opzichte van de schijf, naar boven of naar onderen. Als je dan spoor 22 helemaal doortrekt naar onderen, kunnen langs dat spoor de voorzieningen voor kolen, water, zand en slakken aangebracht worden (ongeveer daar waar nu de locloods is). Na het aanvullen van de voorraden kunnen de locs over een wissel naar het laatste stukje van spoor 22, maken kop, en via het wissel kunnen ze dan de draaischijf bereiken. Spoor 21 kan dan gebruikt worden om van de draaischijf naar het station te komen.

Ziet er verder inderdaad prima uit!
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 29 October 2012, 11:06:35
De door Rudolph aangedragen opmerkingen toegepast in dit baanplan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_214.jpg)

Spoor 22 is het verzorgingsspoor waar de loc's hun nieuwe voorraden kunnen halen.
Via ditzelfde spoor en wisselstraat gaan deze loc's via spoor 21 naar de locloods om hun volgende dienst af te wachten.
Spoor 4 is het opstelspoor voor de binnenkomende goederentrein.
Terughalen kan via spoor 22 en vervolgens uitsorteren over spoor 5 en 6.
Spoor 51 is het uithaalspoor/wachtspoor voor de rangeerloc.
Stationsgebouw staat gepland voor de kopsporen 1 en 2.

Uw mening wordt op prijs gesteld.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 29 October 2012, 11:18:31
Zou de onderste verbinding tussen spoor 21 en 22 weghalen. De draaischijf meer rechts doen zodat spoor 21 en 22 er allebei op aan kunnen sluiten, en dan de draaischijf zo positioneren zodat spoor 21 en/of 22 zo veel mogelijk recht spoor krijgt voor de lok verzorging.
Eventueel het wissel in spoor 21 laten liggen voor nog een derde spoor naar de draaischijf, maar gezien je relatief kleine station zouden 2 sporen die kant op al genoeg moeten zijn.

Aansluiting van spoor 22 wel zo laten zodat via dat spoor de goederen sporen direct bereikbaar zijn vanaf de draaischijf.

Als de draaischijf meer aan de rand ligt kun je daar de lokloods niet meer doen. En die naar je toe is wat minder omdat je de treinen dan niet echt ziet. Je moet dan of de draaischijf zo hoog houden dat de lokloods aan de onderkant nog kan, dan wel de lokloods aan de boven kant doen zodat spoor 21 en 22 er achterlangs de draaischijf bereiken.

En misschein is het voor het beeld wel leuk om bij spoor 4 en 4 die knik er uit te halen, zodat die sporen niet parallel lopen aan de stationssporen 1, 2 en 3.

Lastig he om een plan te krijgen waar alle nadelen uit zijn :).
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: dimo1_dimo1 op 29 October 2012, 11:31:17
Als je de draaischijf iets meer naar onder verplaatst(en eventueel naar het midden) en dan spoor 21 en 22 voor de locloods langs laat lopen, krijg je een mooi recht stuk naar de draaischijf toe voor de lokverzorging
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: tijgernootje op 29 October 2012, 19:20:52
Ben benieuwd wat hier voor nieuwe versie uit komt rollen  ;D
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 29 October 2012, 23:56:11
Hier is de nieuwe versie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_214_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_214_1.jpg)

Uw mening wordt wederom gevraagd.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 30 October 2012, 08:13:20
Zou zeggen begin maar met de bouw.
Je zou nog een beetje kunnen besparen door de verbinding tussen spoor 21 en 22 weg te laten, maar het kan zo ook prima zou ik zeggen.

Verder nog even gekeken naar je onderbaan. Volgens mij moet het zo ook nog prima mogelijk zijn om het voorste spoor daarvan zichtbaar te maken waardoor je de treinen nog wat extra kunt zien rijden, maar dat kun je tijdens de bouw altijd nog zien of dat mooi uitkomt, of door het hoogte verschil juist helemaal niet. Je gaf aan Nederlands te willen rijden, ook daar kun je wel wat met hoogte verschillen werken, maar niet echt met mooie bergwanden.

Succes met de bouw.
Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: dimo1_dimo1 op 30 October 2012, 08:15:23
Ziet er goed uit (y)
Denk dat als je t goederenspoor een lichte hoek meegeeft t wat beter oogt..
Maar verder niets op aan te merken ;D
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 30 October 2012, 11:28:05
@ Roelco en Auke en anderen,

Dank voor het meedenken, hieronder het totaalplaatje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2141.jpg)

Als alles meezit gaat de bouw beginnen in het voorjaar.
Eerst de oude baan afbreken en alles opbergen.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: tijgernootje op 30 October 2012, 12:20:56
Niks meer aan doen,tenzij je tijdens de bouw nog iets tegenkomt  ;D
Dat baan plan is er wel klaar voor nu geloof ik  ;)
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Pjedro op 30 October 2012, 12:29:18
Hey Ronald,

Ik zou nog een kleine aanpassing maken. Ik zou spoor 51 verlengen en aansluiten op de bocht van de hoofdlijn tussen de 2 engelsmannen. De reden hiervoor is dat als spoor 5 en 6 bezet zijn, je rangeerloc is opgesloten en eigenlijk niets meer kan doen. Met deze verbinding kun je dan weer alle kanten uit.
Het is maar een idee natuurlijk.

Groetjes Peter.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 30 October 2012, 12:49:05
Had ik inderdaad ook nog naar gekeken, maar aangezien het niet z'n druk station zou worden is het de vraag of die sporen 5 en 6 allebei inderdaad zo vol komen te staan dat daar geen lok meer bij kan.

En voor mijn uiteindelijke station had ik ook zo ongeveer alle mogelijke opties in het baanplan zitten. Nu heb ik een tijdelijk station om de toerit te testen. Daarbij ben ik vrij beperkt in mijn bewegingen, maar dat heeft ook wel weer wat. Om dan op een toch rijdende manier ( dus zonder de grote mensen kraan in te zetten ) de treinen kan uitrangeren. En dat lukt tot dus ver ook nog altijd :).

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 30 October 2012, 16:05:58
Michel(tothebeach) stuurde mij een PB met suggesties en dit heb ik er van gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2142.jpg)

De veranderingen zijn: aantal engelsmannen teruggebracht naar 3, perronlengte is verlengt naar 1,75mtr., spoor 21 en 22 zijn iets verplaatst en komen nu samen.

@ Allen,

Dank voor het meedenken en voor de opmerkingen, die overigens nog steeds welkom zijn.

Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: tijgernootje op 30 October 2012, 18:00:33
Ik blijf bij m'n laatste post  ;)
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: jakop op 30 October 2012, 21:07:27
Michel, Ronald  (y)
Niets meer aan doen...bouwen maar!
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 31 October 2012, 01:30:33
Heren, dank voor het meedenken en de opmerkingen maar het gaat nog even duren voordat ik ga beginnen. Eerst de oude baan afbreken, materieel/materiaal inpakken, zolder verbouwen tot slaapkamer en werkkamer en dan pas "verhuizen" naar de nieuwe kamer waar de nieuwe baan gebouwd gaat worden en dan is het inmiddels voorjaar.
En voordat jullie nu gaan denken: hebben wij al die moeite voor niks gedaan totdat er iets gebouwd gaat worden, nee! Want ik ga liever goed voorbereid van start met een gedegen railplan dan met een half plan waar ik tijdens de bouw er achter kom dat het niet gaat werken en allerlei aanpassingen moet gaan doen en tussentijds weer afbreken zoals mijn vorige baan.

M.a.w. liever 10 plannen indienen om de fouten eruit te halen dan 1 plan indienen om vervolgens 10 x de boel af te breken en weer opbouwen omdat het niet werkt.

Tot die tijd nog even geduld a.u.b., en nogmaals bedankt voor het meedenken.


Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 31 October 2012, 08:33:53
Ronald,

Dat is kwestie van prioriteiten stellen, de volgorde zou moeten zijn:
eerste verhuizen en beginnen met de bouw, dan kun je tijdens het afbreken van je oude baan de spullen gelijk overzetten naar de nieuwe baan. En als die weer goed genoeg rijd dan de verbouwing :)

(maar ik snap dat deze volgorde voor andere betrokkenen niet zo goed is )

Op zich goed om goed voorbereid te beginnen. Bij mij is dan altijd het risico dat ik dan gedurende die tijd toch wat er over na blijf denken, en veranderingen ga doorvoeren die niet altijd ten goede komen. En in de praktijk blijft het bij mij altijd nog wel eens iets anders dan op papier bedacht.

Maar het ziet er goed uit zo, dus dan maar snel aan de verbouwing beginnen :)

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: tijgernootje op 31 October 2012, 12:11:11
Ronald,

Dat is kwestie van prioriteiten stellen, de volgorde zou moeten zijn:
eerste verhuizen en beginnen met de bouw, dan kun je tijdens het afbreken van je oude baan de spullen gelijk overzetten naar de nieuwe baan. En als die weer goed genoeg rijd dan de verbouwing :)
Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. ;)
Het is ook gelijk een goede reden om snel te beginnen met fotoreportages,dat houd ons dan tenminste weer zoet  ;D
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Ronald69 op 31 October 2012, 12:25:18
Om alle misverstanden uit de weg te helpen, ik ga niet verhuizen maar ik ga van de zolder naar een slaapkamer op de 1e verdieping dus interne verhuizing.
Betekend voor mij eerst de oude baan afbreken, zolder leegruimen, deze verbouwen in 2 aparte ruimtes en dan kan ik op de vrij gekomen slaapkamer beginnen met de nieuwe baan.
Ben nu aan het inventariseren wat er op dit moment aan modelspoorspullen aanwezig is en waar ik dit zo lang kan opbergen. Ik wist niet dat een mens zoveel zooi had.


Grt, Ronald.
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: rjr op 31 October 2012, 13:48:52
Ronald,

Dat snapte ik, je ging verhuizen van de boven verdieping naar een verdieping lager. vandaar ook mijn voorstel dit eerste te doen. Als je verhuist naar een ander huis kun je over het algemeen niet eerst de nieuwe baan opbouwen en daarna de andere afbreken. Als je verhuist van de boven verdieping naar een verdieping lager kan dat wel.

Hoef je ook niet alle modelspoor spullen in een doos te doen, maar kan het gelijk gebruikt worden op de nieuwe kamer. Tegen tijd dat die dan redelijk klaar is heb je de zolder ongeveer leeg, en kun je daar in alle rust en zonder overlast van je spullen, de zolder verbouwen tot 2 ruimtes.

Maar zoals aangegeven kan ik me voorstellen dat de nieuwe bewoner van de zolderkamer ( je dochter als ik het goed heb uit je eerste post ) het niet helemaal met deze volgorde eens is.


Maar als je alles weer af gaat breken en netjes wilt opbergen dan merk je pas echt goed wat een zooi er van z'n baan af kan komen.

Roelco
Titel: Re:Groenewoud 2.0/2.1
Bericht door: Rudolfph op 31 October 2012, 17:14:23
De door Rudolph aangedragen opmerkingen toegepast in dit baanplan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_214.jpg)

Spoor 22 is het verzorgingsspoor waar de loc's hun nieuwe voorraden kunnen halen.
Via ditzelfde spoor en wisselstraat gaan deze loc's via spoor 21 naar de locloods om hun volgende dienst af te wachten.
Spoor 4 is het opstelspoor voor de binnenkomende goederentrein.
Terughalen kan via spoor 22 en vervolgens uitsorteren over spoor 5 en 6.
Spoor 51 is het uithaalspoor/wachtspoor voor de rangeerloc.
Stationsgebouw staat gepland voor de kopsporen 1 en 2.
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde. Op de tekening heb ik het nog wat uitgewerkt, hoop dat het nu wel duidelijk is: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_Rudolfph_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_Rudolfph_1.jpg)
Langs spoor 22 dus het aanvullen van de voorraden, via het kopspoortje onderaan naar de schijf en via spoor 21 weer terug naar het station.

EDIT: ik zie net dat je inmiddels nog meer plannen had gemaakt, en eerlijk gezegd zien die nieuwe plannen er prima uit, dus ik zou het lekker bij je huidige plannen laten!