BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: mees op 04 September 2012, 02:05:17
-
Hallo,
Ik ben alweer eventjes bezig met het ontwerpen van een baan en denk nu wel weer een mooi idee te hebben. Ik wil gaan rijden in h0 met Fleischmann profigleis. De interesse in de hobby schommelt nogal tussen heel veel tot bijna niks door omstandigheden als school enzo maar het zit ondertussen weer op een piek en omdat ik denk dat ik een mooie baan heb verzonnen (die ook daadwerkelijk past...) denk ik dat ik er maar zo eens mee door zou kunnen gaan. dan hier mijn baanplannen (ja het zijn er 2 want ik weet nog niet zeker welke beter is).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_2.jpg)
Op beide plannen is de indeling hetzelfde, namelijk:
- Links onder komt stad + station
- Rechts soort van schaduwstation op dezelfde hoogte als de rest van de baan die wss ook gwn zichtbaar blijft.
- De rest is nog onbekend qua precieze indeling behalve dat het wss wel bergachtig word en ik het compleet naar fantasie zal gaan bouwen.
- Verder is er geen vast tijdperk maar wil ik eigenlijk wel alleen diesel rijden want ik wil geen bovenleiding hoeven te paatsen ::) Daarom zie je ook overal dat je kunt omlopen omdat ik het niet mooi vind als een 'trek' trein word geduwd (als U me begrijpt...)
Het verschil tussen de baanplannen zit voornamelijk, of eigenlijk alleen, in het gedeelte links onder. Namelijk of ik wel (baanplan 2) rond zou kunnen blijven rijden. Want dat is op zich wel mooier maar dat gaat wel een beetje ten koste van het station. Verder is de beschikbare ruimte 2,80M breed en 3,50M lang. De linker poot is 1M breed, de rechter 0.80M. De ruimte tussen de bovenkant en het grijze vlak is ook 1M. Het grijze vlak is de plek waar ik ben en waar dus niks is. (naja vloer..) De baan wordt 0,80M hoog i.v.m. het schuine dak. De tafel gaat wss volgens het 'raam' model gemaakt worden maar dat word nog bekeken.
Hmm de klok bied niet veel hoop voor mijn fitheid morgen zie ik nu... Naja dan maar moe op school, je moet wat voor de hobby over hebben ;) . Ik zal mezelf nog even snel een beetje voorstellen dat is wel zo netjes en dit is toch al een lang verhaal geworden.... Ik ben Mees, 17 jaar en student in de 1ste klas van het HBO en na net 3 maanden vakantie gehad te hebben vandaag de eerste schooldag weer gehad. Wonend bij mijn ouders hoop ik nog steeds op een beetje sponsoring van hun kant ;D maar ja die hebben ze natuurlijk al wel gegeven door de ruimte beschikbaar te stellen. Dit was het wel ik hoop op mss nog wat tips en op of aanmerkingen :) (of niet natuurlijk want dan heb ik een top baanplan ;)
-
Mijn tip zou zijn om kleiner te beginnen. Als je interesse schommelt, krijg je met een kleiner baantje sneller de indruk dat je wat moois aan het maken bent, wat je interesse een boost kan geven. Kleine(re) baantjes hoeven helemaal niet saaier te zijn!
Verder vind ik het baanplan bovenaan in de tekening niet helemaal logisch. Er zijn twee lijnen die naar hetzelfde station rechts leiden, dat ziet er voor mij wat vreemd uit.
Hoop dat je wat met mijn tips/opbouwende kritiek kan!
Mvg, Bjorn
-
@Bjorn
Bedankt voor je reactie, kleiner beginnen heb ik idd ook al vaker voorbij horen komen hier thuis (a) maar is het dan slim om het bij een kopstation te houden of toch maar te gaan voor een ovaal?
Die 2 sporen lopen elk naar een ander deel van het station links dus daarom zijn ze niet helemaal gelijk en ik vind het er wel mooi uitzien :)
-
Ik zou niet kleiner beginnen hoor. Weet niet wat je in materiaal al hebt, maar dit is een mooi plan waar je je lekker op kunt uitleven.
En het hoeft niet allemaal in 1 week klaar toch?
Ook die twee sporen naar hetzelfde station is helemaal niet verkeerd, zeker als je 1 deels verdekt maakt door:
1 bergen/tunnel
2 bos
3 gebouwen.
Je krijgt dan op beide stations de mogelijkheid om op 2 manieren weg te rijden. Gebruik het zelf ook, 2 sporen om van mijn kop station naar mijn doorgaand station te rijden. Puur op het vlakke baanplan ziet het er vreemd uit, maar eenmaal neergelegd met de aankleding zijn het gewoon twee sporen van het station die elk een eigen dal in rijden ( in mijn geval dan )
Het wel rond kunnen rijden heeft een voordeel dat je niet altijd hoeft om te lopen, je kunt dan zeg maar 1 trein rond laten rijden terwijl je zelf andere dingen doet, is er toch wat te zien. Zeker als er eens iemand komt kijken is dat wel leuk, en heb je ook tijd om wat uitleg te geven.
Je verliest iets in ruimte op je stations sporen, maar is dat niet op te vangen door hoogte verschil? Laat de rondgaande sporen dalen zodat ze er onderdoor kunnen? Krijg je een station met sporen op verschillend nivo, afhankelijk van de ruimte kan dat best mooi overkomen. Als dat toch niet mogelijk was zou ik alsnog wel het rondrijden als optie houden.
En wat het klein beginnen betreft. Leg eventueel een deel van het plan vast uit en begin daarmee, en werk dat verder uit. b.v. je station links, en de keerlus bovenaan.
Het station rechts kan dan later altijd nog worden toegevoegd. Je kunt dan al beginnen, je kunt rijden, en je kunt aan de aankleding beginnen, en als het bevalt, de verzameling te groot wordt kun je gaan werken aan het tweede station.
Succes, en laat als je zo ver bent eens wat van de baan zien :).
Roelco
-
Je verliest iets in ruimte op je stations sporen, maar is dat niet op te vangen door hoogte verschil? Laat de rondgaande sporen dalen zodat ze er onderdoor kunnen? Krijg je een station met sporen op verschillend nivo, afhankelijk van de ruimte kan dat best mooi overkomen. Als dat toch niet mogelijk was zou ik alsnog wel het rondrijden als optie houden.
En daar geeft Roel een mooie aanzet. Als je het verbindingsspoor tussen de onderste en bovenste spoorlijn weghaalt, kan je een boven en beneden station bouwen. Het bovenstation is het kopstation in oude vorm, het beneden station het doorgangsstation. Wel verlies je dan weer het voordeel van de trein blijvend latenrijden, aan de andere kant komt er een extra speelmogelijkheid voor terug.
Groet,
Michel
-
De interesse in de hobby schommelt nogal tussen heel veel tot bijna niks door omstandigheden als school enzo maar het zit ondertussen weer op een piek ...
In mijn schooltijd dacht ik ook dat ik weinig tijd had. Geniet er nog maar van.
Straks: een baan, vrouw, eigen huis, kindjes. Vooral die laatsten kosten je een aantal jaren veel tijd (wat je ook voor geen goud wilt missen!), met een afname van je persoonlijke activiteiten.
Kids op de middelbare school, dan neemt je eigen tijd weer merkbaar toe.
Dus: laat je niet weerhouden en duik gewoon in die modelspoorhobby als je het leuk vindt. Je baan hoeft niet morgen af te zijn...
-
Thx voor alle reacties :)
Ik moet alleen wel zeggen dat het budget enigszins een probleem vormt ::) dus dat ik toch wat kleiner ga beginnen. Ook is de tijd dat ik nog bij mijn ouders woon een issue... naja ook niet echt anders kan vaders er nog altijd mee door ;D die heb ik toch ook stilletjes aan de hobby geholpen ^^. Ik zal later deze avond even mijn nieuwe versimpelde plan tonen. Ik wil er eerst zelf tevreden mee zijn maar dat vind ik lastig want ik heb in eens veel meer ruimte...
-
Aha, een pa die wilt helpen, uitbuiten!!! budget een probleem, nu al, wat moet dat dan later, als MarcNL omschrijft, dan nog maar echt weinig budget, zonder goede afspraken met je toekomstige partner...
Laat je pa NU maar schuiven. ;D 8) ;D
Bouw op modules, dat ik makkelijker met verhuizen en je hoeft niet eens helemaal je baan op te breken, veel delen zijn opnieuw bruikbaar.
-
Ik ben nog niet echt bezig met de toekomst to be honest... En ook of mijn pa mij financieel wil helpen is nog de vraag, maar het valt te proberen ;D Verder laat het 'versimpelde' plan nog even op zich wachten want mijn hoofd zit vol ideeën maar het ziet er allemaal niet mooi/ goed uit...
-
Bij deze het baanplan, ik heb dit plan net serieus in een kwartier verzonnen door even het goeie plaatje van internet af te hebben gehaald en inspiratie op te hebben gedaan (y) Dan hier het baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snel_en_enigszins_goed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snel_en_enigszins_goed.jpg)
er zitten 2 soort van verborgen keerlussen in die ik al in de tekening heb geïsoleerd. verder heb ik de mogelijk om een beetje te rangeren. graag jullie meningen :)
EDIT: het is een compleet nieuw baanplan dan hiervoor want na nog een paar keer naar de vorige te hebben gekeken was die toch te saai en deze geeft veel meer voldoening. Maarja.. je weet maar nooit dat kan morgen ook anders zijn.. Maar ik vond het niet nodig om weer een nieuw bericht te plaatsen dus dan maar op deze manier :)
-
Weer een slaapdagje op school vandaag aan de tijden te zien:)
Om eerlijk te zijn, vind die laatste saai, die eerste zit tenminste rangeer werk in. Je kunt daar van station naar station rijden, en als je die ronde om het station doet kunnen je treinen ook een rondje rijden.
Die tweede is meer rondjes rijden, wel met wat verschillende mogelijkheden en keer acties, maar het blijven rondjes rijden. Met 1 klein kopstation waar je wat rangeerwerk hebt.
Hangt er natuurlijk vanaf waar je voorkeur naar toe gaat, rijdende treinen, of rangeerwerk?
Met oog op budget, heb je al iets aan materiaal, of moet je echt nog helemaal beginnen?
Dit met de vraag van welke eenvoudiger te beginnen is. Je laatste plan heb je ook 15 wissels nodig.
Je tweede plan kun je beginnen met 8 wissels, je hebt dan je station, het rondje er omheen, en aan de andere kant het rondje.
Later kun je dat dan uitbreiden.
Je laatste plan kun je ook nog wel wat eenvoudiger beginnen, maar dan wordt het naar mijn idee nog saaier.
En als je ooit gaat verhuizen kunnen modules handig zijn, maar ja, dan moet je in de nieuwe woning wel weer een ruimte hebben waar je met die modules ook uit komt.
-
Ja i know het was weer laat ::) dat doe ik eigenlijk standaard... mss ben ik daarom altijd zo moe..... ;D. Maar ik heb nu pas door dat ik idd het eerste plan in 2 delen kan maken wat het idd wel veel beter maakt... IK ga eens even kijken hoe dat uitpakt qua prijs en hoe het eruit ziet enzo :) dat zien jullie later op de avond (dus mss weer rond 2en ofzo ben morgen toch vrij ;D) Thx voor de tip! (y)
Verder heb ik nu 3 treinen maar daarvan kan ik er eigenlijk maar 1 gebruiken want de andere hebben panto's en ik vind het toch wel mooi/ realistisch om alleen maar diesel te hebben (mss ook nog stoom maar daar voel ik minder voor) en de diesel die ik nu heb is een moderne lok dus ook daarvan ben ik nog niet zeker of ik die ga gebruiken...
-
Antwoord komt toch sneller dan verwacht ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_21.jpg)
het is alleen dat ik bovenaan nu wel erg leeg vind dus als jullie tips hebben, brand maar los! (y)
-
Hallo Mees,
ik zou me er geen zorgen over maken dat het bovenin nog wat leeg is. Als je later de uitbreiding gaat maken is dat gauw gevuld en je kan het landschap e.d. toch al maken daar, dan hoef je later alleen de rails toe te voegen. Wel zou ik die twee korte kopsporen anders leggen. Koppelen in een boog is lastig, dus ik zou die sporen altijd recht leggen (vanaf het wissel) en wellicht ook wat lager in het station laten beginnen, zodat je wat meer lengte ter beschikking hebt. Ook de keerlus bovenin zou ik leggen zoals je die in je plan had staan (2 hierboven dus). Anders wordt het later lastig de uitbreiding er in te maken zoals je dat getekend hebt.
groet Marc
-
Nou ben ik een keer niet degene die laat wakker is ;D. Maar thx voor de reactie ik had dat idd ook al bedacht van die keerlus... maar ik moet dus eigenlijk gwn mijn baanplan houden zoals het eerste baanplan maar dan dus zonder de sporen naar het linker station?
MC (Mark) bedankt voor je pb'tje ik ga eens even kijken of ik het kan verwerken in het grootte baanplan.
-
Zo ik heb hier een nieuw plan, ik zal eerst het plaatje geven en dan de uitleg voor zover dat nodig is ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_23_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_23_1.jpg)
Rood is deel 2 dus wat ik later mss ga bouwen verder heb ik de keerlus naar idee van MC (Mark) niet opzichzelf laten aansluiten maar doorgetrokken naar het station waardoor het er veel mooier uitziet (vind ik....) ik heb alleen nog mijn twijfels over de engelse wissel die erin zit en of ik daar niet beter 2 gewone wissels van kan maken...?
Tips, op of aanmerkingen zijn altijd welkom dus kom maar op ;D
-
Engels wissels zijn dure dingen in aanschaf en onderhoud. Een spoorwegmaatschappij vermijdt ze zoveel mogelijk. Geldt zeker voor doorgaande sporen.
Zo ook drieweg wissels: als je in het station de ruimte hebt, zou je kunnen overwegen om daar een L en R wissel toe te passen. Voor de aanschafkosten in model maakt het niet zoveel uit.
In model maakt het niet heel veel uit. Je bedrijft immers je eigen spoorwegmaatschappij en doet je eigen ding.
Al heb ik zelf de ervaring dat je met louter gewone rechte wissels echt minder ontsporingen kunt verwachten...
-
Een driewegwissel kan je goed vervangen door 2 ingekorte wissels (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39935.msg744217.html#msg744217). Het ziet er wat beter uit en ik denk wel dat je er de ruimte voor hebt.
Groet,
Michel
-
Bedankt! :)
Het is alleen wel zo dat ik hier thuis al een 3-weg wissel en een rechtse engelse wissel heb liggen dus dan hoef ik ze niet meer zelf te kopen. Maar als ik bijvoorbeeld door die engelse wissel rij problemen ga krijgen dan investeer ik daar toch liever in door er 2 gewone wissels van te maken.
-
Gewoon gebruiken als je ze al hebt!
Spanning erop en er met verschilend materieel overheen 'crossen' met verschillende snelheden, combinaties, en in alle richtingen.
Dat is de enige manier om er achter te komen. "The proof of the pudding is in the eating." :)
Zorg dat je rails rondom het wissel netjes liggen en goed aansluiten. Dat scheelt al de helft.
Voor en na het wissel altijd een stuk recht spoor, minimaal de lengte van je langste loc/rijtuig. Is in de praktijk heel verstandig.
Let op: als er iets de neiging heeft om (steeds) te ontsporen, kan het natuurlijk ook aan het materieel liggen.
Het uitvogelen van dit soort storingen is een sport op zich.
-
goeie tip over dat stuk rechtdoor thx :D
Ik ga dit even toepassen op mijn baan en dan ben ik wel tevreden. Dan even in excel gooien en de prijs bepalen, vader overtuigen om me te helpen maar die is nu wel ziek dus even rustig aan doen :-\ .
-
Om de traditie maar even hoog te houden maar weer een late post ;D en zowaar met een nieuw baanplan :o naja nieuw.. verbeterd ;). Ik heb nog even nagedacht en ik ga het station links compleet vergeten en het houden bij de L die ik al heb. Maar deze heb ik nu wat netter uitgelegd. Nu maar eens het plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_232.jpg)
Zoals jullie kunnen zien ligt het er veel rustiger bij wat ik toch echt veel mooier vind. Let trouwens niet op die grijze stukken, dat zijn bergen die ongeveer zo gaan liggen maar die staan nog absoluut niet vast. Verder zou ik helemaal bovenaan ook nog een schaduw stationnetje kunnen maken maar dat weet ik nog niet zeker... ik ben er eigenlijk wel tevreden mee zo maar als er nog op of aanmerkingen zijn, ik hoor ze graag! :)
PS: MC (Mark) (ja ik blijf het zo doen) ;) heel erg bedankt voor je tips via de pb'tjes (y)
-
Hallo Mees,
zo laat was het toch niet?..... :D Dit plan ziet er goed uit. Veel beter dan eerst. Heb je al nagedacht over het materieel waar je mee gaat rijden? De stationssporen zijn niet al te lang. Misschien komen dan ook treinstellen hier goed voor in aanmerking (bij mij rijden er een stuk of zeventig ;D). Wat goederentreintjes (buurtgoederen) erbij en je kan al een mooi bedrijf hebben.
Begreep je opmerking alleen niet over het station links, maar haal je niet gewoon links en rechts door elkaar? Dan zou ik het wel begrijpen. Succes met de verdere plannen en het begin van de bouw. (y)
groet Marc
-
Toch maar eens hier een berrichtje posten.
Zelf zou ik de wissel die naar je schaduwstation gaat nog bedekken.
(Neem aan dat donkergrijs onder een heuvel valt)
dan blijft je verassings effect groter.
Ook de extra opstel lijntje wat midden boven uit de berg komt zou ik vanaf de wissel halen.
Niet halverwege je spoor, maakt je rijlengte langer op het opstel spoor die in de berg zit.
Zorg dat je overal bij kan komen
Verder,..... waneer ga je bouwen!? (y)
-
De 3 sporen van het station eindigen nu vlak tegen de keerlus aan.
Eigenlijk is dat geen fraai gezicht; in werkelijkheid kom je zoiets nergens tegen, of alleen in hoge uitzondering.
Ik zou overwegen om een groter deel van die lus onder de grond te stoppen. Of op een of andere manier laten verwijnen in een rij huizen of een flinke fabriek.
-
Ik vind die keerlus zo dicht op het station idd ook niet zo mooi daarom maar ik toch nog een nieuwe versie om te kijken of ik dat kan wegwerken..
@ Marc, Ja hje hebt gelijk ik bedoelde rechts, foutje ::)
Maar er zal nog een beetje veranderen als mijn fantasie meewerkt... en anders, ik heb nog het hele weekend ^^
Thx voor de reacties, altijd welkom! (y)
-
Kun je niet zoiets doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_232_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_232_1.jpg)
Het stationsgebouw lig dan aan het eind over de sporen.
Perrons moet je weer even opnieuw intekenen.
-
Zo, Klaar! :D iig zo denk ik er nu over... het kan altijd nog veranderen maar dit is wel een baanplan waar als ik naar kijk gewoon meteen van hou. Het is heerlijk rustig en niks ligt echt strak, (hopen dat dat ook in het echt lukt...)
@ J J H S ( Jeroen) thx voor het idee dat heeft me zeker geholpen, ook met nieuwe inspiratie krijgen (y) alleen zoals je wss wel kunt zien is de bocht in mijn station veel minder scherp :)
Maargoed dan nu maar het baanplan voor ik het vergeet xD
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_232_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_232_2.jpg)
Ik zal het een en ander toelichten beginnend bij links onder :)
die enkele aftakking is een opstelspoortje en dat kleine spoortje daaraan vast is een plek om een loc te kunnen parkeren.
Dan het station maar dat mag duidelijk zijn ;D zoals door Jeroen al aangegeven nu mooi in een lichte boog.
Daarboven word het heel rustig en bergachtig (ik ga nog even kijken waar de bergen precies komen :))
Dan bovenaan mogelijkheid voor een schaduwstationnetje die er denk ik wel gaat komen maar daar gaan we het hier thuis nog even over hebben wat handig is (graag ook meningen van jullie, al zullen jullie wss allemaal 'ja' zeggen ;D)
En dan als laatste nog een heel lang opstelspoor met een wit vlekje aan het eind...... daar ga ik proberen een soort van klif te maken waar het spoor boven het andere spoor eindigt :o. Ik heb dit al helemaal in mijn hoofd zitten alleen ik moet nog even gaan kijken hoe ik het ga doen.... ::)
Verder zoals altijd tips, op of aanmerking; kom maar op! (y)
-
Zo, nu eindelijk tot een definitief baanplan gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_234.jpg)
ik ga denk ik op eurospoor de rails kopen want het is daar wss goedkoper? dus pas daarna ga ik beginnen met bouwen en dan ga ik dat denk ik ook wel hier op BNLS bijhouden maar dat gaan we nog even zien...
Tips, op en aanmer... u kent het wel ;D
Mees
-
Ja, op beurzen is het meestal wel iets goedkoper, al valt dat toch altijd tegen. Als je geen rails nodig hebt zie je het overal liggen en als je er komt als je rails nodig hebt kun je het nergens vinden :-\. Ik heb dit hele draadje niet gelezen (ga ik nu doen) dus ik weet niet wat voor systeem je nodig hebt. Misschien een tip: op dit forum wordt vrij regelmatig rails via EHBO aangeboden voor lage prijzen, maar misschien had je dat ontdekt.
Over het plan: Waarvoor dient dat korte spoortje bij de engelse wissel?
-
geen belang bij verkoper hoor maar dit misschien..
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46225.0.html
-
Zoiets bijvoorbeeld inderdaad. ;)
-
Hmm ik had het inderdaad al gezien maar nog even geen zin gehad om te zoeken.... ::)
Maar dat gaan we maar eens doen ;)
Dat spoortje ligt daar om een lok te kunnen dumpen als ik die even niet nodig heb zodat die later vanuit wagons kan ophalen :)
Verder bedankt voor de reacties ;)
Ik rij trouwens op fleischmann profi dus ik heb helaas niks aan die link maar toch bedankt voor de moeite :)
Mees
-
Je hebt PB ;)
-
je kunt er ook aan denken om vooral flexrail te gebruiken.. zelf vind ik het mooier om zelf ballast te leggen en mijn lokale treinboer verkoopt de flexrail(ballastloos) voor 4 euro per rails ;)
-
@NS6400: PB beantwoord ;D
@dimo1_dimo1: Ik ga ook wel het nodige flexrail gebruiken, en ik ga ook ballasten maar dat wil niet zeggen dat ik meteen flexrail zonder ballast bed ga kopen ;). Btw welk nummer heeft dat ballast bed -loze flexrail? of is dat geen profi rails?
Mees
-
het is geen profi rails.. profi is naar mijn weten allemaal met ballastbed..
ik weet ook niet wat voor merk/nummer de rails heeft.
kan wel eens kijken/navragen als je het wilt weten ;D
-
Als het geen profi is dan hoeft het niet :). En ja profi is ook volgens mij alleen maar met ballast bed.
Ik ben best wel preuts omdat ik alleen maar dezelfde rails wil hebben ;D.
So thanks but no thank you ;D (Ik vind dat zo'n toffe zin ;D
Mees
-
haha ieder zn eigen ding ;D
ik had eerst ook voornamelijk profi, maar ben toen eens zelf wat ballast gaan leggen.. dit vond ik veel mooier ;D
dus nu is de profi rails enkel voor alles wat niet in het zicht licht..
-
Persoonlijk zou ik een aantal sporen weg laten (bv de doorsteek boven het station en die van links naar rechts bovenaan). M.i. hebben die niet heel veel zin. Of ga je werken met hoogteverschillen? Over het algemeen geldt toch, less is more.
En voor zover ik kan zien zitten er ook 3 keerlussen in, ben je je hier van bewust?
Groet,
Chris
-
haha okee ja ik vind het wel makkelijk, maar zoals ik al zei ga ik zelf ook nog wel ballasten maar het is wel makkelijk dat ik een kleur aanduiding heb enzo :) (wss maakt dat het juist moeilijker maar goed... ;D) Ik heb al wel een goeie kleur gevonden in een totaal andere uithoek dan je zou verwachten, namelijk in de supermarkt :o. maar ik weet nog niet of dat wat word dus voordat ik dat als 'tip' ga geven eerst zelf maar eens proberen....
@ Chris: Ja ik weet dat er zoveel keerlussen in zitten dat heb ik ook express gedaan zodat ik zeker weet dat de treinen op (bijna) elk spoor naar links en naar rechts kunnen rijden. Daarom zitten ook die 2 extra sporen ertussen om juist die keerlussen te maken of heb je het nou over andere sporen? En verder vind ik die drukte ook wel mooi, op een bepaald gebied dus niet over de hele baan en ik denk dat dat zo wel is gelukt?
Mees
-
Ik heb nog eens geteld, maar kom inmiddels tot 4 keerlussen :). Erg technisch ben ik niet onderlegd, maar lijkt me best lastig om dat goed aan te sluiten (aangezien je keerlussen in keerlussen hebt en of dat goed gaat met ompolen weet ik niet, maar daar zijn vast wel experts voor om te regelen :) ).
Persoonlijk zou ik geen rondje om het station maken, is niet echt realistisch. Ik zou het kopstation als begin en eindpunt gebruiken. Verder zou ik 1 kant op rijden en niet overal keren. Scheelt je ook nog eens heel wat wissels.
Maar aangezien het jou baan is moet je doen wat je zelf het mooiste vind :).
Groet,
Chris
-
Chris,
Waarom denk je 4 keerlussen nodig te hebben ? Volgens mij kun je dit baanplan maken met slechts 2 keerlussen. Toegegeven, het is wel nodig om een beetje creatief te kijken naar de baan.
Sander
-
ik kom inderdaad ook op 2.. een bovenin helemaal rechts.. en een links helemaal onderin ;)
-
Hoi,
Als ik tel kom ik tot 4 keerlussen (ik heb ze omcirkeld), maar het kan natuurlijk ook dat ik het niet goed zie, want echt technisch onderlegd ben ik niet :).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_234_1.jpg)
Groet,
Chris
-
Chris heeft gelijk er zitten wel 4 keerlussen in, alleen zijn er 2 hele grote en 2 kleinere. Maar dit geeft een speels effect (denk ik) want als ik de treinen allemaal 1 kant op stuur dan word het zo statisch in mijn ogen?
Dat idee over een kopstation ook echt een eindpunt te laten zijn had ik idd in het begin maar het is ook wel leuk als sommige treinen echt meters kunnen maken. Daar heb ik het in het begin van dit draadje ook over gehad. Nou zou ik natuurlijk een ovaaltje kunnen maken aan de bovenkant maar ik denk niet dat ik dat zo mooi vind...
Iig bedankt voor de reacties ;)
Mees
-
ideetje misschien:
3 keerlussen (zag er nog 1 te koop hier voor 19,- geen belang zelf ipv 30,- nieuw)
zo krijg je een grote variatie treinen verloop.
station boven kan zowel onderlangs als bovenlangs bereden worden, en dus zie je de treinen zowel links als rechts binnenkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEES_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEES_1.jpg)
(zo heb ik mijn station ook opgebouwd)
eenvoudig, toch veel variatie, en uit te breiden indien je dat wil...
even nog verder wat ideetjes uitgewerkt, zo zie je dat er best wat mogelijk is...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEES_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEES_2.jpg)
mvg
Mark
-
uitbreidingen zijn altijd welkom ^^ mits het geld er is..... ::) maar dit is nog wel een idee, hmm eens even uitwerken thx Mark voor de zoveelste keer ;D (y)
Mees
EDIT: Ik heb even geprobeerd wat jij hebt gedaan maar ik denk niet dat het op mijn baan gaat passen.. iig niet zoals ik het wil. Maar in principe kan ik mijn baanplan nog wel veranderen maar het moet echt een kopstation blijven want dat kan ik makkelijk/ goed passend krijgen :)
-
nog een kleine aanpassing gedaan in de vorige post.
nu pitten,...
graag gedaan.
koploper staat ook gereed, kun je je mail adres nog even pb-en?
-
Mees,
Wacht nog maar even met het eventueel aanschaffen van 4 keerlus-modules (of 3 volgens plan van MC). Jouw plan kan echt volstaan met 2 modules. Het is me nu echter te laat om alles in detail uit te leggen.
Sander
-
2 keerlussen is genoeg. Dat zie je bij meer banen. Mensen gaan nog altijd uit van een rondje rijden, en gaan daar waar ze vanaf wijken een keerlus oplossing zoeken. Maar je kunt het geheel ook zien als een dubbelsporige baan, gelijk gepoold. En dan heb je alleen een keerlus daar waar de de twee sporen aan elkaar legt aan het eind.
spoor 1: ------------------------------------
------------------------------------
spoor 2: ------------------------------------
------------------------------------
deze sluit je gelijk aan elkaar aan, dus beide plus boven, min beneden.
Dan kun je zonder problemen net zo veel verbindingen tussen de twee maken als je wilt, nergens loop je tegen een probleem aan.
Alleen helemaal links, en helemaal rechts gaan de 2 sporen via een halve cirkel weer aan elkaar, en daar kom je dan in de problemen omdat boven van spoor 1 dan beneden van spoor 2 wordt. Dus daar zowel rechts als links een keerlus. dus 2 keerlussen.
spoor 1: ---------------------------------------
/ ------------------------------------ \
| | | |
spoor 2: \ ------------------------------------ /
---------------------------------------
In jouw plan heb je uiteindelijk 2 verbindingen tussen de sporen 1 en 2 zoals ik het versimpeld heb neergezet, Ook in die 2 sporen zou je de keerlus kunnen maken, maar denk dat je in de cirkels meer ruimte hebt om het op te vangen om de gehele treinlengte in de keerlus te kunnen krijgen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is zo :).
Groet,
Roelco
-
Dat kan inderdaad ook nog.
Daar is dit forum (handig) voor.
Ik ben vanuit gegaan van Mees plan.
Baanontwerpen is keuzes maken.
En soms ideeen laten varen...
Daarom is mijn baan ook al de 3de
Nu eindelijk tevree
mvg
Mark
-
Mees,
Inmiddels heeft Roelco een uitstekende uitleg gegeven. Mijn verhaal is eigenlijk identiek.
Jouw ontwerp ziet er uit als een 'L-vormige' baan. Als je de 'knik' eruit denkt, heb je in feite een lang ovaal met in het middendeel enkele sporen, die oversteken tussen de twee hoofdsporen van het ovaal. Je kunt dat geheel ook zien als een 'hondebot' (hondenbot ?). In dat geval sluit je het hele middendeel qua polariteit identiek aan en vormen de twee grote bogen aan de uiteinden de keerlussen. En daarmee kom je dus op 2 keerlussen, ongeacht het aantal sporen in het middendeel.
Sander
-
Ik snap jullie verhaal maar ik heb een vraagje, als ik idd bij de beide rails links + doe en rechts - (bijv.) Dan draai ik daarmee de trein toch nog niet om als het gwn een ovaal is? of denk ik nou verkeerd?
-
Ik zat er al een tijdje op te wachten maar het is me eindelijk gelukt... Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt door een 2de baanplan te maken die eigenlijk ook prima is... ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hmm_toch_beter_dan_verwacht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hmm_toch_beter_dan_verwacht.jpg)
En de vorige:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_234_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/single_track_kop_station_234_2.jpg)
Okee een paar dingen, Ten eerste welke vinden jullie beter? Verder zijn de grijze delen weer niet zichtbaar alleen weet ik nog niet zeker of dat bergen gaan worden maar wss wel.
Persoonlijk denk ik dat de nieuwe beter is omdat ik op minder ruimte (relatief) toch een leuker plan heb (denk ik). Maar ik vind de oude wel mooier, maar naarmate ik langer naar die ander kijk begin ik daar ook wel wat in te zien... Dus lastig lastig lastig ::). Prijs technisch zal de nieuwe wel wat goedkoper zijn, dat is toch ook iets om rekening mee te houden ;)
Sleep well everyone ;D
Mees
-
Ik vind het stations gedeeldte van je nieuwe plan er beter uit zien. Het horizontale van je oude plan vind ik wel beter dan dat van het nieuwe,
Maar, dat is mijn mening. Eigenlijk moet je het zelf beslissen.
Groet,
Paul
-
ik vind het nieuwe station mooier, wordt denk ik wel lastig alle treinen samen met het perron goed te krijgen omdat het in een bocht zit :)
verder de kruisen? zijn dat kruiswissels of gewone kruisen?
er wordt hier vaak gesproken over dat je de kruiswissels moet voorkomen :) omdat deze storingsgevoelig zijn
verder moet je ook nadenken over de scenery.. waar komt het station? :)
-
Ziet er mooier uit. Zeker wel
Met een groot lap karton is je perron goed over te nemen op mdf of ander hout.
Station zou ik persoonlijk rechts houde in het 3 hoek puntje.
Als je gaat voor singel track zou ik dat ook zo doen.
dus 1 spoortje naar schaduwstation (boven je station) en maak een passage waar ik eerder aangaf. Blijft je variatie groter. Desnoos een 3wegswissel.
Succes!
-
Ik zou gaan voor het onderste plan, je oude dus.
Kleine aanpassing daarin zou dan zijn dat je het kopstation laat aftakken van het verbindingsspoor. Dus van zelfde spoor als je lok workshop sporen aftakt. En als je het dan voor elkaar kunt krijgen met een kruising dan is het helemaal mooi omdat je dan vanuit je lokworkshop / lok verzorging, direct een nieuwe lok voor de binnen gekomen trein kunt zetten, en je niet het "hoofdspoor" op moet om om te rijden.
Het doorgaande station in de bocht is wel een mooie oplossing, maar je gaat wel van je kopstation afwijken, en dat geeft in elk geval rangeer werk. Nee, ik zou het bij de onderste houden, met bovengenoemde kleine aanpassing.
Roelco
-
Bedankt voor de reacties (y)
Hier dan de (denk ik) verbeterde versie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hmm_toch_beter_dan_verwacht_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hmm_toch_beter_dan_verwacht_2.jpg)
graag weer jullie feedback (y)
Mees
-
Persoonlijk zou ik je station aan de linkerkant plaatsen, je kan dan twee doorgaande lijnen (of 1) maken en de overige sporen schuin in de lengte neerleggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_5.jpg)
Heb het niet netjes getekend, moeten natuurlijk wissels in etc. Heb je ook veel meer spoorlengte om een lange trein neer te zetten. Aan de rechterkant kan je dan het inhaalspoor langer maken, want daar heb je dan weer ruimte voor.
-
Bedankt voor de reacties (y)
Hier dan de (denk ik) verbeterde versie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hmm_toch_beter_dan_verwacht_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hmm_toch_beter_dan_verwacht_2.jpg)
graag weer jullie feedback (y)
Mees
Hoi Mees,
2 kleine punten;
1) Linksonder komt er een spoor uit de berg om weer rechts op de industrie (?) sporen aan te sluiten. Deze zou ik weg laten om het bedrijf realistischer en qua rangeren interessanter te maken.
2) rechts boven bij je keer lus loopt er een 2de heel kort slingerend spoortje tussen het onderste spoor em de keerlus. M.i. Heeft dit spoor geen toegevoegde waarde en daarmee overbodig. Wellicht dat je daar nog een stukje spoor naar een aparte industrie zou kunnen maken ?!
Succes met je verdere plannen.
-
@ Red-Eagle, In principe heb je gelijk maar ik heb mezelf als doel gesteld dat het perron 1,20 moet zijn en dat is het. Ik wil namelijk een afgelegen spoor stukje proberen te maken dus ga ik niet met lange treinen rijden en heb ik ook geen groot station nodig. Daar komt nog bij dat ik graag het station zo dichtbij mogelijk wil hebben en dus liever niet aan de andere kan van de baan.
@ MB6400, Ik heb ook lang nagedacht hoe ik dat anders zou kunnen doen, maar omdat ik er toch echt 2 keerlussen in wil hebben was dit de beste/ mooiste optie die ik kon verzinnen. Dat kleine slingerspoortje is eigenlijk een inhaalspoor, maar mss dat een klein beetje industrie daar wel kan... Hmm, eens even over nadenken :D
Thx voor de reacties (altijd welkom) (y)
Mees
-
Euhm, even off topic...
Ik heb eens even gekeken op internet wat ik zoal nodig zou hebben voor een compleet koploper gestuurde baan, maar daar werd ik overrompeld met delen info die ik een soort van aan elkaar heb kunnen knopen...
Dit zijn de delen die ik eruit heb kunnen halen en denk nodig te hebben:
- LDT magneet decoder met 4 ingangen ( ik heb fleischmann profi)
- S88 terugmeldmodule ??? geen idee wat ik daarmee moet :-\
- S88XPressNetLi met daarbij dan nog apart een S88-N module?
Verder nog als vraag; heb ik echt keerlusmodules nodig of zijn er ook andere mogelijkheden? En kan ik seinen ook op de magneet decoder aan sluiten?
Alvast bedankt ;)
Mees
-
Wat voor centrale gebruik je?
-
Euhm, even off topic...
Ik heb eens even gekeken op internet wat ik zoal nodig zou hebben voor een compleet koploper gestuurde baan, maar daar werd ik overrompeld met delen info die ik een soort van aan elkaar heb kunnen knopen...
Dit zijn de delen die ik eruit heb kunnen halen en denk nodig te hebben:
- LDT magneet decoder met 4 ingangen ( ik heb fleischmann profi)
- S88 terugmeldmodule ??? geen idee wat ik daarmee moet :-\
- S88XPressNetLi met daarbij dan nog apart een S88-N module?
Verder nog als vraag; heb ik echt keerlusmodules nodig of zijn er ook andere mogelijkheden? En kan ik seinen ook op de magneet decoder aan sluiten?
Alvast bedankt ;)
Mees
Je hebt wissel decoders nodig voor het sturen van je wissels, de LDT zijn er mogelijke optise voor, maar eer zijn ook anderen die, zie b.v. http://www.decodershop.com/Webwinkel-Product-1198283/WD10-Universele-schakeldecoder.html (http://www.decodershop.com/Webwinkel-Product-1198283/WD10-Universele-schakeldecoder.html) Hier kun je ook wissels maar ook seinen mee schakelen. Heb er nu een 2 tal in gebruik.
De wissel decoders van LDT kun je standaard geen licht seinen mee sturen
De S88 terugmeld modules. Die heb je nodig om de computer te vertellen waar de treinen zich bevinden. Je baan word op gesplits in blokken, en in die blokken maak je terugmeld punten, en die moeten vie de terugmeld modules terug gevoerd worden naar de centralle/computer.
S88 is een standaard daarvoor, er zijn ook anderen.
de S88XPressNetLi kan gebruikt worden voor computer interface voor zowel de roco centralle als ook voor de Lenz centrale. Hierop zit een aansluiting voor S88 en S88N, dus daar heb je niets extra's voor nodig.
Wat keerlus betreft, nee, hier heb je geen dure keerlus module voor nodig, dit kan ook anders. Ik doe het met een paar relais en wat reedcontacten in de baan. Betekend wel dat alle treinen een magneetje moeten hebben om het geheel te schakelen. Dat hadden ze bij mij toch nog vanuit de analoge tijd, dus ook nieuwe loks krijgen die bij mij nog altijd.
In principe zou je met 1 relais en 4 reedcontacten genoeg hebben om de keerlus in 2 richtingen te kunnen rijden.
heb er 2 in mijn baan zitten, en die werken prima. Waar je alleen op moet letten is dat er geen trein in de overgang van de keerlus zit terwijl je de volledige spanning van er af gooit. ( van de baan zelf mag wel als je de relais via andere trafo maar blijft voeden )
Groet,
Roelco
-
Wat voor centrale gebruik je?
Ik gebruik een roco multimaus
@roelco: Thx voor de info ik ga vanavond maar weer eens even verder uitzoeken enzo (y)
Mees
-
Ja, zie dan antwoord hierboven :P