BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Eds0n op 18 August 2012, 19:12:17
-
Wat raar, koop ik een Trix 25.5 in OVP zit er een andere loc in de verpakking. De 2551 ipv de 2558 en de bies loopt door ipv onderbroken. Wat is hier aan de hand????
Wel een prachtig model moet ik zeggen... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMBS_SNCB_reeks_255.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NMBS_SNCB_reeks_255.jpg)
Greets Edgar
-
Oorzaak is de kapwissel met een Märklin-model.
Dat had de verkoper je wel even moeten melden.
Heb je het in een winkel gekocht en toen niet even in de doos gekeken?
mvg,
Gert
-
De versie met de ononderbroken gele band is inderdaad het Märklin model en toont, zoals ze daar wel vaker doen, een (oudere) incourante schildering. Niet fout, de meeste 25.5's reden kort na hun ombouw enige jaren zo. De Trix versie is de versie zoals die bekend geworden is, dus met onderbroken band. Ik zou er persoonlijk behoorlijk ziek van zijn als de winkelier dit zonder opmerking zou doen...
-
Ok, bedankt voor de reacties. Maar het gekke is dat de stekkerdoos en stuurstroomkabels op de fronten gewoon licht grijs zijn. Die waren toch bij de Marklin modellen correct uitgevoerd? (geel en donker grijs). En mij is nog niet helemaal duidelijk of de lamellen in de roosters correct zijn. Mijne zijn verticaal uitgevoerd maar ik zie alleen foto's van de loc met horizontale lamellen.
(overigens ik heb wel in de doos gekeken hoor maar wilde 'm zo graag hebben ;) ).
-
EdsOn,
Gewoon dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13366.0.html) eens even doorlezen. Dan weet je straks alles.
mvg,
Ivo
-
@ Ivo: thx voor het draadje! Veel geleerd vandaag! (en dat voor een zaterdag ;) ).
En verder ben ik heel trots op m'n aanwinst, volgens mij is het een collectors item :D
Fijn weekend allen!
-
]
Oorzaak is de kapwissel met een Märklin-model.
Dat had de verkoper je wel even moeten melden.
Dat is beslist niet zo algemeen vereist als hier wordt gesuggereerd; er wordt immers gesuggereerd, dat dit altijd als een negatief te waarderen wijziging / afwijking wordt beschouwd. Dit draadje bewijst, dat juist het tegendeel mogelijk is. In talloze andere gevallen kan, om uiteenlopende redenen, niet eens een vergelijking met een (gedetailleerde) afbeelding op de doos worden gemaakt.
Groet Romeo
-
Er wordt juist helemaal niks gesuggereerd!
Er wordt een feit geconstateerd.
Die negatieve connotatie verzin je er duidelijk helemaal zelf bij...
groet,
Gert
-
Feit is alleen de eerste van je beide aangehaalde zinnen.
De tweede zin is een subjectief waarde-oordeel.
En dat leidde tot alleen maar feitelijke contateringen.
Uit de mond van een ervaren vekoper.
-
Anyway......
Edgar, veel plezier met je aanwinst (y)
-
Succes ermee, hoewel ik de Trix-uitvoering verkies en die is bovendien veel langer inzetbaar !
Groeten Peter ;)
-
Feit is alleen de eerste van je beide aangehaalde zinnen.
De tweede zin is een subjectief waarde-oordeel.
En dat leidde tot alleen maar feitelijke contateringen.
Uit de mond van een ervaren vekoper.
En ik ben een ervaren koper en stel het toch zeer op prijs als het erbij staat indien de inhoud van een doos afwijkt van hetgeen je op basis van die doos en het catalogusnummer mag verwachten. Het voorkomt teleurstellingen en misschien ben ik wel juist op zoek naar die ene rare afwijking.
-
Voor een ervaren koper doet het probleem zich niet voor.
Of hij weet zelf precies wat hij wil c.q. mag verwachten en controleert dat ook.
Of de verkoper weet uit het verkoopgesprek of een dergelijke afwijking voor de betreffende verkoper relevant is of niet.
Voor een koper voor wie zoiets niet relevant is (90%), gaat het om verstorende overinformatie.
Er overigens van uitgaande dat de verkoper zelf zich (nog) bewust is van de verwisseling.
De verkoper moet wel begrijpen, dat de koper erop terug kan komen.
Maar de koper, die - waarschijnlijk - de laatste Trix 25.5. heeft gescoord, kijkt wel link uit.
Vermeldenswaard is tenslotte nog, dat de mogelijkheid van kapwisseling (passief) beleid van fabrikanten is, juist ook van Märklin. Juist deze loc is daarvan een voorbeeld. Een tweede voorbeeld: stoomloc 37925 / 37926 met en zonder sound en met verschillende bedrijfsnummers.
Groet, Romeo
-
Ja, dit probleem kan zich ook voor doen bij een ervaren koper.
De verkoper geeft een doos waarop staat "Trix 22357". Daarmee geeft hij aan dat het betreffende artikel er ook in zit. Dat bleek hier niet het geval te zijn. De verkoper heeft dus onjuiste informatie verschaft. Of dat erg is, is niet aan de verkoper om te beoordelen. Daar gaat de koper over. Uit een verkoopgesprek mag de verkoper het ook niet afleiden. Hij dient altijd juiste en volledige informatie te verschaffen. Dat is heel wat anders dat "overinformatie".
Dat Edgar constateert dat de verkoper onjuiste informatie verstrekt heeft, is dus een feitelijke constatering. Daar valt niets op af te dingen. Gelukkig is Edgar heel blij met het resultaat. Ik wens hem ook veel plezier met zijn mooie aanwinst. (y)
Ook als ervaren koper mag ik er vanuit gaan dat de verkoper impliciet en expliciet de waarheid verteld. Als de fabrikant de kapwissel ondersteunt, dan is het een kleine moeite om stikkers te maken die op de doos geplakt kunnen worden als er een kapwissel heeft plaats gevonden. Dan ben je van het hele probleem af.
Groet, Just
-
Of de verkoper weet uit het verkoopgesprek of een dergelijke afwijking voor de betreffende verkoper relevant is of niet.
Voor een koper voor wie zoiets niet relevant is (90%), gaat het om verstorende overinformatie
Ik zie het al voor me: klant komt terug in winkel: "trein rijdt niet". Verkoper kijkt: "zit geen motor in, maar ja, dat is verstorende overinformatie toen ik 'm aan u verkocht". Het moet niet gekker worden.
En of het nou een motortje of een kapwissel is, het kan in beide gevallen een beperkende werking of waardevermindering hebben. Gelukkig is de koper er blij mee, maar anders wordt je door die winkel toch redelijk bedrogen!
Gr, Bert
-
Of dat erg is, is niet aan de verkoper om te beoordelen.
En dat is de kern van de zaak.
Kopers verschillen en zelfs ervaren kopers weten niet van alle modellen het fijne. Los daarvan hebben nogal wat verkopers de neiging in dit soort gevallen ontwijkend te reageren.
Altijd controleren, maar om te beginnen moet je er als koper vanuit kunnen gaan dat de juiste informatie wordt verschaft.
-
Ik heb de praktijk bij verkopen aan het meest voorkomende klanttype niet bedacht of verdedigd, ik hem hem vanuit de praktijk beschreven. Die praktijk houdt ook in, dat daarover slechts bij hoge uitzondering problemen zijn. Ook hier was geen probleem, alleen verwondering. Nu kapwissel door de fabrikant wordt ondersteund c.q. bevorderd, valt eigenlijk alles van de hiervoor genoemde tegenargumenten weg, er is immers geen sprake meer van een afwijking.
Er is dan slechts sprake van versies en iedere klant heeft het recht, de gewenste versie te eisen en ongewenste versie te weigeren. Nummmervoorkeur is een GROTE uitzondering - die altijd door de klant wordt aangegeven - en in de verste verte geen regel. Natuurlijk liggen de verhoudingen van klanttypen op een forum anders .......
Het is alleen daarom al helemaal niet sterk om een kapwissel te vergelijken met het ontbreken van een motor. En het plakken van stickers kan een voorstel zijn aan de fabrikant, die het waarschijnlijk zal negeren. En waarschijnlijk onder meer om één of meer van de door mij aangegeven redenen. Vervolgens zijn er dan weer collectioneurs, die geen (onofficieel) beplakte doos wensen. En waar geen allesdekkende oplossing bestaat, is ook geen ruimte voor een verwijt aan een verkoper.
Groet, Romeo
-
???
Kennelijk beschikken verkopers over een wonderbaarlijke eigen logica.
???
Geen idee of Märklin kappieruil bevordert, maar het feit dat het gebeurt lijkt me des te meer reden om goed aan te geven wat er nu precies wordt verkocht. Dat vind ik nou logisch.
-
Henk dat mag je, maar tot de omschrijving wat precies wordt verkocht behoort bij een groteserieproduct in het algemeen niet een dergelijk detail en al helemaal niet in dit soort gevallen waarin de fabrikant bevordert. Dat geldt overigens niet alleen bij treinen. En dat de benadering van verkopers enerzijds en sterk geëngaaarde kopers anderzijds aanzienlijk verschilt, is ook van alle tijden en alle markten.
Groet, Romeo
-
Ik heb de praktijk bij verkopen aan het meest voorkomende klanttype niet bedacht of verdedigd
Jawel. Je noemt het "overinformatie" in plaats van onjuiste informatie.
Het is alleen daarom al helemaal niet sterk om een kapwissel te vergelijken met het ontbreken van een motor.
Het uiterlijk van een trein is zelfs belangrijker dan wat er in zit. Lees voor de grap hier eens een willekeurige modelbespreking. ;D
... groteserieproduct ...
Door de kapwissel is er juist geen sprake meer van een grootserieproduct. Er is voor de koper een aanpassing verricht. Dus moet, ook volgens jou, de informatie goed en volledig zijn.
Maar nogmaals: Iemand kan op het internet hebben gelezen welke loc hij wil hebben en gaat dan naar de winkel om die te kopen. Daar vraagt hij dan om een specifiek merk en artikelnummer. Dan is het toch van de gekke dat hij iets anders krijgt dan wat op de website van de fabrikant zelf wordt beschreven, omdat de verkoper het heeft aangepast?
Het kan wel de, in jouw ogen, normale verkoop praktijk zijn, maar dat maakt het nog niet goed.
Groet, Just
-
Mijn laatste bijdrage aan dit draadje bestaat uit drie vragen met bijbehorende antwoorden:
1. Heeft de verkoper algemeen vereiste = essentiele productinformatie verzwegen?
2. Heeft de verkoper voor Edgar relevante productinformatie verzwegen?
2. Heeft de verkoper bewust informatie verzwegen en treft hem dus een verwijt?
Mijn antwoorden op 1. en 2. luiden gezien mijn vorenstaande uiteenzettingen: NEEN
Aan het antwoord op 3. kom ik dan, zoals dat zo mooi heet, niet meer toe.
Maar het meest waarschijnlijke antwoord zou ook daar NEEN zijn.
Ik zal de kwestie ongetwijfeld (te) zakelijk hebben benaderd, maar ieder vogeltje zingt nu eenmaal zoals het is gebekt.
Ik heb zelfs bekeken, of vanuit het Consumentenrecht een klacht terecht zou zijn. No way!
Met vriendelijke groet, Romeo
-
Misschien dat het mij ontbeert aan een bijzondere gedachtegang waar verkopers wel over beschikken, maar het is me een raadsel hoe je vraag 1 en 2 met nee kunt beantwoorden.
Volgens mij is het antwoord op beide vragen eenduidig ja.
Huub
-
Ik heb zelfs bekeken, of vanuit het Consumentenrecht een klacht terecht zou zijn. No way!
Dat ga je gegarandeerd verliezen.
Met vriendelijke groet,
Bert
-
1. Heeft de verkoper algemeen vereiste = essentiele productinformatie verzwegen?
Als je het verkopen van een doos waarin een ander product zit dan dat er op staat zonder het te zeggen, niet aanmerkt als verzwijgen van essentiële product informatie, dan weet ik het niet meer. ???
Ik heb zelfs bekeken, of vanuit het Consumentenrecht een klacht terecht zou zijn. No way!
Waar haal je het idee van een klacht vandaan? Als de koper het na afloop merkt en hij vindt het erg dan kan hij ontbinding van de koopovereenkomst verlangen. Daar lijkt mij geen klacht voor nodig. De verkoper kan het immers ook gewoon vergeten zijn. Kan gebeuren en als dat gewoon hersteld wordt is er niets mis mee.
Groet, Just
ps: Ik ben toch wel benieuwd waar jij verkoper bent.
-
Ik wil alleen nog even nareageren op de juridische aspecten, dat is mijn vak namelijk.
Als koper heb ik, lang, lang, geleden eens een dergelijke kwestie verloren. En waarom: er bestonden ook daar meerdere varianten, zelfs MET etiketten. De verkoper had ongedifferentieerd aangeboden en ik had ook ongedifferentieerd, dus zonder nummervoorkeur, gekocht.
Ik kon wel ontbinden, maar dan de GEHELE koop van meerdere locs. Tja, en dat was voor mij weer onaantrekkelijk.
Wat (wel en niet) essentiële productinformatie is, wordt - uiteraard in algemene zin - in het Consumentenrecht beschreven. Een ander nummer of een langere of kortere bies op een modeltrein behoren daar zeer zeker niet toe.
Het staat iedere geëngageerde modelspoorder vrij om dat voor modeltreinen onbegrijpelijk te vinden c.q. te menen, dat juist voor modeltreinen een sterk afwijkende benadering zou (moeten) gelden.
Als de koper "het na afloop" merkt en hij is daarover ontstemd, zal de verkoper zeer zeker toestemmen in terugname. Al was het alleen maar omdat er nog 10 gegadigden voor deze 25.5 zijn. En natuurlijk ook uit klantvriendelijkheid .
Herstellen kon in dit geval niet, want de volgens sommigen enige originele Trix versie van de 25.5 is al jaren onverkrijgbaar.
Maar dat wil nog niet zeggen, dat op grond van Comsumentenrecht (éénzijdig) kan worden ontbonden en dat een klacht op basis van Consumentenrecht het voor een commissie zou halen. Van een "bijzondere" gedachtengang bij verkopers is evenmin sprake. Een verkoper, die alleen formeel correct handelt, maakt zich waarschijnlijk wel snel schuldig aan lompheid.
Met vriendelijke groet, Romeo
-
Als koper heb ik, lang, lang, geleden eens een dergelijke kwestie verloren.
Kan goed zijn, het recht is nog niet zo heel lang geleden gewijzigd.
Ik kon wel ontbinden, maar dan de GEHELE koop van meerdere locs. Tja, en dat was voor mij weer onaantrekkelijk.
Logisch, je kunt geen halve koop ontbinden.
Wat (wel en niet) essentiële productinformatie is, wordt - uiteraard in algemene zin - in het Consumentenrecht beschreven. Een ander nummer of een langere of kortere bies op een modeltrein behoren daar zeer zeker niet toe.
Wel degelijk, het is namelijk een belangrijk onderdeel van het product, en de reden waarom je een product koop. Anders had er ook wel een groene kap, of geen motor in kunnen zitten.
Andere benadering is dat MaTrix er 1000 van heeft gemaakt, allemaal dezelfde. Dan kun je er van uit gaan dat je één die niet aan deze specificaties voldoet (opzettelijk of onopzettelijk veranderd), niet hoeft te accepteren/koop mag ontbinden.
Als de koper "het na afloop" merkt en hij is daarover ontstemd, zal de verkoper zeer zeker toestemmen in terugname.
Volgens jouw redenering hoeft de verkoper dit dus niet, want normaal geldt dat een koop definitief is, tenzij... (en dan een heleboel uitzonderingen)
Al was het alleen maar omdat er nog 10 gegadigden voor deze 25.5.
Dit doet echt helemaal niet terzake!
Maar dat wil nog niet zeggen, dat op grond van Comsumentenrecht (éénzijdig) kan worden ontbonden en dat een klacht op basis van Consumentenrecht het voor een commissie zou halen.
De koop ontbinden kan dus wel.
Met vriendelijke groet,
Bert
-
Bert, ga rustig door, ik kap ermee ! Gr. Romeo
-
Even voor de duidelijkheid;
De loc heb ik gekocht via marktplaats en ben 'm op wezen halen.
Die jongen had de loc in Goes gekocht bij een winkel. Die hadden tegen hem gezegd dat de loc zo
binnen gekomen was. Dus de winkel noch de jongen hebben de kap verwisseld. Waarschijnlijk van de de fabriek uit.
Als ik kijk naar het schroefje onderop om de kap te verwisselen zie ik ook geen sporen dat het schroefje er als eens uit is geweest. De loc heeft overigens ook nog nooit gereden.
Verder ben ik er dus zeer content mee maar wilde gewoon even weten hoe het zat met die Marklin en Trix uitvoeringen.
Vind het nog steeds vreemd dat de kap dan van Marklin blijkt te zijn op een Trix onderstel maar de stekkerdoos en stuurstroomkabels niet kloppen....
Bedankt voor de reacties en Chris, bedankt, ben er erg blij mee!
Groeten Edgar
-
want de volgens sommigen enige originele Trix versie van de 25.5 is al jaren onverkrijgbaar.
Dat lijkt mij dan voor een ervaren verkoper een reden te meer om het expliciet te vermelden. Het is dus geen overinformatie of een detail...
-
De loc heb ik gekocht via marktplaats en ben 'm op wezen halen.
En wij maar denken dat je 'm in een winkel had gekocht... :)
Maar goed, ik zou 'm graag willen hebben! Veel plezier er mee!
Gr, Bert
-
Stel je gaat een tweedehand auto kopen en je keuze is gevallen op laten we zeggen een Golf met 1.8 liter motor.
Die 1.8 staat op de achterklep en ook in de boekjes. Eenmaal met de auto onderweg kom je er achter dat hij toch wel verdraaid langzaam optrekt en thuisgekomen kijk je eens onder de motorkap en tref je een 1.2 liter motor aan.
Ach, zegt de verkoper dan ook dat de motorwisseling die heeft plaatsgevonden 'overinformatie' zou zijn?
mvg,
Gert
-
Even voor de duidelijkheid;
De loc heb ik gekocht via marktplaats en ben 'm op wezen halen.
Die jongen had de loc in Goes gekocht bij een winkel. Die hadden tegen hem gezegd dat de loc zo
binnen gekomen was. Dus de winkel noch de jongen hebben de kap verwisseld. Waarschijnlijk van de de fabriek uit.
Oh nee, Märklin zelf deed dat niet. De meest waarschijnlijke plek is toch echt de winkel geweest. Daarbij bleven ze vaak met deze variant zitten, omdat veel meer mensen een Märklin met Trixkap wilden dan omgekeerd.
En veel plezier ermee. :)
-
Dat het nu om een transactie tussen particulieren onderling blijkt te gaan, maakt voor mijn comclusies in essentie geen snars uit, behalve dan, dat nu Consumentenrecht al helemaal niet van toepassing is.
In dit geval zou een beroep op dwaling een gedachte kunnen zijn, maar daar is de (vermeende) afwijking, als daar al sprake van zou zijn, te gering voor.
Verder zou het geweldig zijn, als er hier wat minder werd geroeptoeterd met bergen schijnkennis. Rechtsbijstandsverleners maken het in dit soort kwesties dagelijks mee. dat rechtszoekenden moeten worden heengezonden onder het slaken van de kreet "oh, maar ik heb toch op een forum gelezen, dat ......"".
Groet, Romeo
-
Ach, zegt de verkoper dan ook dat de motorwisseling die heeft plaatsgevonden 'overinformatie' zou zijn?
Nee, die zegt dan dat het slechts een detail is...
Doet me denken aan het verhaal van een kennis op wiens werk een collega een Audi Quattro wou hebben. Na een bezoek aan de automarkt te Utrecht kwam ie vol trots zijn aanwinst tonen. De auto had echter wel erg weinig "over" te... Bleek dat ie een gewone tweewiel aangedreven Audi te hebben gekocht. Sindsdien noemen ze hem daar anders (http://www.youtube.com/watch?v=0U_w5HlnhAM)...
-
Als koper heb ik, lang, lang, geleden eens een dergelijke kwestie verloren. En waarom: er bestonden ook daar meerdere varianten, zelfs MET etiketten. De verkoper had ongedifferentieerd aangeboden en ik had ook ongedifferentieerd, dus zonder nummervoorkeur, gekocht.
En daar gaat je vergelijking mis. Er is maar één Trix 22357. Dat winkeliers zelf kappen wisselen doet daar niets aan af. Dus als je in een winkel een Trix 22357 koopt dan mag je verwachten dat de goede kap er op zit. Voldoende reden voor ontbinding dus.
Groet, Just
-
Jongens, kakel rustig verder, ook in mijn geval ging het geschil ook om één catalogusnummer, alleen betrof de koop daarnaast ook andere catalogusnummers. Maar, zoals gezegd, scoor nog wat berichtjes, maak er een BBQ van en ...... doei !!!!
Gr. Romeo
-
Jongens, kakel rustig verder,
Ja, jij ook hè! ;D
Mijn laatste bijdrage aan dit draadje
-
OK, poes !
-
Ik krijg zomaar het idee dat iemand hier het laatst woord wil hebben terwijl hij al beloofd had om niet meer te reageren... ::)
-
ben er erg blij mee!
Groeten Edgar
en dat is het voonaamste