BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 19 July 2012, 19:08:23
-
Nu hoor ik wel eens dat bij modelspoorders twee centrales op de baan worden aangesloten. Een voor het rijdend materieel en de andere centrale voor de wissels, om maar eens wat te noemen. Nu heb ik een IB-IR en een Twin-center.
Mijn vraag is dan, hoe sluit je beide aan op de baan. Ik kan mij toch niet voorstellen dat beide parallel worden aangesloten op de baan, m.a.w. ik heb geen idee.
Graag advies
Rob
-
Je moet ze zeker niet parallel aansluiten, want dat geeft gegarandeerd kortsluiting.
De ene sluit je op de baan aan, de andere voedt alleen de wissels, dus via een gescheiden leiding.
De vraag is alleen waarom je dit zo zou willen.
-
Het kan in ieder geval, kijk maar eens hier:
http://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkte/loconet/INDEX.HTM!NewServerName=GAMMA
Zoals ik het daar op het plaatje zie, sluit je één van de centrales aan op de baan en de andere op de loconetverbinding van de eerste. Die tweede levert dus geen stroom aan de baan (en hoef je dan denk ik ook niet aan te sluiten op een transformator).
In de handleiding van de apparaten zijn vast meer details te vinden.
@Klaas: bij loconet worden de schakelmodules apart gevoed, niet via de centrale.
Groeten,
Wim
-
Dit leek mij wel wat om de centrales te ontlasten. Moet hij dan op de Loconet T?
Rob
-
@Klaas: bij loconet worden de schakelmodules apart gevoed, niet via de centrale.
Weet ik, maar Loconet was nog helemaal niet genoemd. Daar begon jij over. :)
-
Maakt volgens mij niet uit. Alleen een booster moet op loconet B, andere loconetapparaten kunnen volgens mij op beide.
Als je het andere apparaat als Booster wilt gebruiken, dan moet 'ie denk ik op loconet B. Wil je 'm alleen als rijregelaar en schakelaar voor andere apparaten gebruiken, dan kan het ook op loconet T.
Ik heb zelf een Intellibox Basic. Uit de handleiding van de Intellibox Basic:
Gebruik als extra apparaat
De Intellibox Basic kan op een andere LocoNet centrale (Intellibox IR, Intellibox Basic of TwinCenter) als extra apparaat worden aangesloten en neemt dan de functies over van een rijregelaar, een 3A booster en een LocoNet-stroomtoevoer. Bovendien staat er een USB-poort ter beschikking.
Een aantal pagina's verderop (als beschreven wordt hoe je andere apparaten erop aansluit):
2.5 Aansluiten LocoNet booster
LocoNet boosters worden met behulp van een 6-polige western jack op de LocoNet B bus aangesloten.
Aanwijzing Door het ontbreken van de kortsluitmelding E hebben deze DCC boosters geen mogelijkheid een eventuele kortsluiting door te geven aan de Intellibox Basic. Zij zijn normaal gesproken voorzien van een eigen kortsluitmelding.
2.6 Aansluiten van LocoNet
De Intellibox Basic ondersteunt alle tot op heden bekende apparaten, die over een LocoNet aansluiting beschikken.
Daarbij dient de LocoNet booster aangesloten te worden op de LocoNet B aansluiting, daar hier het digitale railsignaal ter beschikking staat. De LocoNet T aansluiting is geschikt voor alle handbedieningapparaten en apparaten die geen digitaal signaal nodig hebben.
Als ik dat zo lees, ligt de Loconet B aansluiting meer voor de hand. Denk dat je de handleidingen van je apparaten er even op na moet slaan.
Groeten,
Wim
-
Rob,
Twee gescheide centrales op de baan heeft mij inziens geen nut.
Grote kans dat er de nodige data conflicten optreden tussen de twee data stromen (DCC bijvoorbeeld), en dat een decoder van een lok spontaan in rook kan opgaan indien het scheidingsgebied wordt overschreden, doordat er op de decoder een dubbele spanning kan komen te staan.
Dat je een tweede centrale zou gebruiken voor het aansturen van alleen wissels/seinen kan ik me nog iets bij voorstellen, maar bij computer besturing een beetje overbodig, en in veel gevallen zelfs niet mogelijk.
Een tweede centrale voor wissels en seinen zou het voordeel kunnen hebben dat deze bedienbaar blijven indien er op de 1e centrale een noodstop actief wordt door bijvoorbeeld een sluiting.
Bij computer besturing kun je dan alsnog het probleem hebben dat beide centrales worden uitgeschakeld.
Maar hiervoor zijn andere oplossingen denkbaar.
Wel mogelijk is om centrales met elkaar te koppelen, maar dan maak je wel van een dure handregelaar gebruik.
De centrale wordt er in ieder geval niet mee ontlast.
Willem.
-
Als je het andere apparaat als Booster wilt gebruiken, dan moet 'ie denk ik op loconet B. Wil je 'm alleen als rijregelaar en schakelaar voor andere apparaten gebruiken, dan kan het ook op loconet T.
Nou ken ik het schema van de IB niet, dus houd me ten goede, maar het zou me niet verbazen als je op de Loconet B geen rijregelaars e.d. aan kunt sluiten.
Weet iemand meer?
- Peter
-
Voor zover ik weet kun je op de loconet B alle apparaten aansluiten. Een booster móet worden aangesloten op de loconet B, dus daarom adviseert Uhlenbrock om de loconet B aansluiting te reserveren voor een booster.
Ik ben in de handleiding van m'n IB Basic nergens tegengekomen dat je op de loconet B aansluiting geen rijregelaars kunt aansluiten. Als dat niet zou kunnen, zou het er wel instaan, lijkt me zo.
Groeten,
Wim
-
Ik merk al dat mijn vraag niet zo makkelijk (lees eenduidig) te beantwoorden is.
Rob
-
Hangt er ook vanaf wat je precies wil. Wil je 'm ook gebruiken als booster of alleen als extra rijregelaars en voor de aansturing van wissels e.d.?
In het tweede geval sluit je de 2e centrale aan op de loconet (B of T) aansluiting en kun je 'm gebruiken. Da's namelijk het principe van loconet: je kunt alle loconet-apparaten er aan hangen.
Of je 2e centrale ook toepasbaar is als booster, weet ik niet. Dat moet je in de handleiding opzoeken. Ik neem aan dat het kan. Hoe je 'm dan als booster moet aansluiten, weet ik zo niet.
Je schrijft dat je de ene centrale b.v. wilt gebruiken voor de treinen en de andere voor de wissels. Wat voor baan heb je en wat voor decoders/schakelmodules gebruik je voor je wissels? Als je je wissels schakelt met Uhlenbrock schakelmodules, dan heb je die als het goed is aangesloten op een trafo. Dat betekent dat de stroomvoorziening daarvan onafhankelijk is van je baan. Je centrale wordt er dan dus niet mee belast. Voor het ontlasten van je centrale heeft een tweede centrale dan geen zin.
In principe is een tweede centrale bij loconet vooral toepasbaar als extra rijregelaar(s) en om tegelijkertijd meer wissels/seinen te bedienen of de status van meer bezetmelders te zien. Daarnaast kun je volgens mij in je beide centrales wisselstraten definiëren, dus je kunt meer wisselstraten in het geheugen opslaan.
Gr., Wim
-
Hallo Rob en andere,
Voor een IB IR met software 2.0, kan deze middels een SO instelling, gebruikt worden als een Controle.
Betrieb der Intellibox als IB-Control
Die Intellibox kann nun als IB-Control eingesetzt werden, um z.B. als zusätzliches
Steuergerät gemeinsam mit einer zweiten Intellibox an einer Anlage betrieben zu
werden.
Die Versorgungsspannung muss über einen Trafo bereit gestellt werden. Sie wird
nicht über das LocoNet bezogen!
Vorgehensweise:
Die Intellibox nur an ihren Trafo anschließen.
Nun die Sonderoption SO 844=1 einstellen (Grundeinstellungsmenü)
Die Intellibox neu starten
Jetzt die LocoNet-Verbindung über eine beliebige LocoNet-Buchse herstellen.
Ist die Intellibox im IB-Control-Betrieb nicht mit einer Intellibox als Zentrale
verbunden, erscheint beim Aufruf einer Lok eine Fehler-Meldung: ERROR, danach
wieder die Lok#- Anzeige. Die stop/go-Anzeige-LEDs bleiben ohne Verbindung zu
einer Intellibox dunkel.
Im IB-Control-Betrieb werden alle Anschlüsse mit Ausnahme von LocoNet- und
Trafo-Anschluss intern abgeschaltet.
Hinweis: Nach dem Anschließen als IB-Control an eine Intellibox werden
die Anzeigen von "stop" und "go" erst übernommen, wenn eine dieser Tasten
bedient wird. Auch die mittlere Anzeige im Display ist anfangs leer bzw. zeigt
Nothalt an.
Zurücksetzen in den Betrieb als Zentrale
Zunächst die LocoNet-Verbindung zur Zentrale trennen.
Die Sonderoption 844 muss nun nach folgendem Schema 2x auf 0 gesetzt werden:
1.) Gerät vom Trafo trennen
2.) Gerät mit Trafo verbinden
3.) die Sonderoption 844 auf 0 setzen und die [ ] Taste betätigen
4.) Gerät vom Trafo trennen
5.) Gerät mit Trafo erneut verbinden
6.) die Sonderoption 844 nochmals auf 0 setzen und die [ ] Taste betätigen
7.) Gerät vom Trafo trennen
8.) Gerät mit Trafo verbinden
Jetzt ist die Intellibox wieder als Zentrale Einsatz bereit.
bron Uhlenbrock.de
Voor een Twin-Center weet ik het niet zeker, maar dacht ook zoiets. Dus zoeken bij Fleischmann.
Weet wel, dat er nooit twee centrales op een baan kunnen werken. Of de IB of de TC als centrale.
groeten,
Bernhard
-
WimC heeft gelijk.
Boosters werken alleen op de LocoNet B aansluiting omdat alleen op die aansluiting het DCC signaal wordt doorgegeven (welke door een booster wordt versterkt). Het LocoNet signaal zit op beide aansluitingen. Op de LocoNet T aansluiting zit een gelijkspanning welke belast mag worden tot 500mA (op de draden waar bij LocoNet B dus het DCC signaal zit).
Of het nut heeft om twee centrales te gebruiken ligt er een beetje aan...
Ontlasten van de centrale gaat alleen lukken met:
- een tweede PC (waarbij je je baan dus in twee delen splitst, hetgeen op beurzen en clubs wel eens wordt gedaan)
- Software welke in staat is om twee centrales tegelijk te bedienen waarbij je per decoder-adres aan kunt geven naar welke centrale het moet
Dat laatste heb ik persoonlijk nog niet gezien maar die ontwikkelingen heb ik ook niet echt bij gehouden dus wie weet bestaat het wel...
In alle andere gevallen fungeert één centrale als 'Master' voor het DCC signaal en is de tweede centrale 'slechts' een LocoNet apparaat als ieder ander. Volgens mij kun je hem dan alleen als handregelaar gebruiken, niet als booster.
Groet,
Jeroen.
PS: Mocht je het idee van twee gescheiden 'dcc kringen' (één voor mobiele en één voor stationaire decoders) ooit opgepikt hebben in het draadje over mijn zelfbouw-centrale dan kun je het misschien beter weer loslaten. In het ontwerp van mijn centrale zit dat wel maar dat werkt alleen omdat ik daar bijpassende software voor heb gemaakt. Uiteindelijk heb ik er weinig aan omdat ik nauwelijks stationaire dcc-decoders gebruik (alleen seinen en andere lichtdecoders). Alle overige stationaire apparaten (lees servo/wissel bediening) zijn in mijn geval LocoNet apparaten... Een aparte dcc-kring voor apparaten welke niet herhalend (zoals bij mobiele decoders wel het geval is) aangeroepen worden valt onder de noemer 'overkill'. Dus zelfs wanneer je dcc-wisseldecoders gebruikt (welke ook niet herhalend aangeroepen worden) is de kans klein dat je de grens van de 'dcc bandbreedte' bereikt. Als je die al bereikt komt dat doordat je vele treinen tegelijk laat rijden, hetgeen je hier niet mee op lost. Dan zul je echt met twee PC's moeten gaan werken...
-
Binnen korte tijd al heel veel reacties, waarvoor dank. De Ib wilde ik als booster en dus als de treinenregelaar inzetten en het twin alleen voor de wissels. Dat was de inzet. Welke wisseldecoders ik heb, staat in mijn onderschrift.
Rob
-
Helaas, dat gaat je zoals gezegd (zonder tweede PC/besturingssysteem) niet lukken...
Ik kan me je baan nog goed herinneren en denk persoonlijk niet dat je dit nodig hebt. Alleen als treinen veel te laat lijken te reageren zou ik naar nieuwe oplossingen gaan kijken. Tot dan kan je twin-center prima dienst doen als extra handregelaar!
***edit
Let wel: Ik bedoel dat het 'scheiden' van het aansturen van wissels en treinen met twee centrales niet kan. Je kunt wissels natuurlijk wel bedienen met je twin-center wanneer deze als extra handregelaar fungeert. 8)
-
@Jeroen, je kunt je mijn baan goed herinneren, over welke baan heb je het dan? Normaal regel ik helemaal geen treinen met de draaiknoppen van het Twin maar via het treinbesturingsprogramma.
Rob
-
Ooit (een jaar of twee geleden) heb je mij een prachtig verhaal gestuurd over jou en het ontstaan van je baan... Dat was nogal een flink project dus ik neem aan dat je daar nog steeds mee bezig bent ???
We hebben in die tijd een aantal keer contact gehad maar met de komst van een kleine aan mijn kant ben ik bang dat ik dat een beetje heb laten verwateren. :-[
En ik weet dat je geautomatiseerd rijdt (tenminste, in die tijd 'wilde' je geautomatiseerd rijden want van 'echt' rijden was geloof ik nog geen sprake), maar ik ging er vanuit dat je wellicht ook wel eens handmatig zou rijden.
Of ben ik nu in de war met iemand anders? Jij bent toch diegene die tijdens het varen bij de marine preisertjes schilderde bij iedere gelegenheid?
-
Rob,
Zoals al eerder is gezegd, je mag nooit twee centrales op een baan zetten Of de IB of de TC als centrale.
Dus bij een van de twee de centrale uitzetten. De IB of de TC werkt dan als Control, twee extra regelaars en bedienen van wissels.
De centrale hoef je niet te ontlasten, deze kan alle loc's aansturen en ook de wisseldecoders aansturen.
Hooguit dat je teveel treinen laat rijden op een booster, dus meerdere boosters. Wissels stellen op een aparte trafo, dus niet op die van de centrale.
groeten,
Bernhard
-
*** sorry voor het off-topic...
Ik heb het even nagekeken en yep, it's you!
Je 'treinbelevenis' bestond toen nog maar uit 4 delen dus ik heb wat leeswerk in te halen...
on-topic
Doordat ik zo in het bouwen van centrales ben gedoken weet ik inmiddels veel over de eventuele 'limieten'. Wat ik bedoel te zeggen is dit: Je hebt weliswaar een enorme (ingewikkelde (y)) baan met veel treinen, maar ik schat voorzichtig in dat je al die treinen niet tegelijk probeert te laten rijden... Vandaar dat ik niet verwacht dat je tegen de limiet van de dcc-bandbreedte aan zit. Maar ook ik kan me natuurlijk vergissen! ;D
Vandaar mijn opmerking: Wanneer het opvalt dat treinen laat reageren op commando's (niet meer netjes op tijd stoppen e.d.) dan wil je daar natuurlijk wel een oplossing voor. Maar zelfs als je last hebt van trage reacties is de kans groot dat het probleem elders ligt...
Ik heb het destijds eens uitgerekend. Je kunt met dcc ongeveer 100 commando's per seconde versturen. Nieuwe commando's worden altijd direct eenmaal verstuurd en daarna (bij gelegenheid) herhaald (als het om rij-commando's gaat). Wanneer je dus op enig moment 50 wissels tegelijk omlegt en tegelijk 50 treinen laat wegrijden heb je last van 1 seconde vertraging. In de volgende seconde worden de 50 treinopdrachten alweer twee keer herhaald. In theorie krijg jij dat wel voor elkaar (gezien je aantallen wissels en treinen) maar in de praktijk is dat nog best moeilijk.
Je kunt een dcc-sniffer aansluiten om dit te testen. Tussen de dcc commando's door worden namelijk zogenaamde 'idle-packets' verstuurd. Wanneer er op bepaalde momenten geen ruimte meer is voor 'idle-packets' zit je aan de dcc-limiet, anders niet... Het is dat je niet bepaald 'om de hoek' woont want anders kwam ik graag even 'snifferen' op je baan. ;)
Maar dit alles gezegd hebbende... Wat was ook alweer de reden dat je het wou? Loop je tegen problemen aan of vindt je het jammer dat je twin-center stof staat te vangen? Want in dat laatste geval heb je niets aan dit verhaal ::)
Ach ja, heb het nu al ingetikt... Voor de geïnteresseerden dan maar :P
-
Ik heb in een Duits forum een keer gelezen dat die methode wel eens werd toegepast. Aangezien ik in mijn treinbesturingsprogramma 8 verschillende digitale centrales kan aansluiten, kwam die gedachte bij mij op om dit ees te proberen maar als het niet nodig is. Het was een vraag naar aanleiding van dat artikel (kan het op dit moment even niet terug vinden maar zoek morgen even verder).
Op dit moment kan ik met 15 treinen tegelijk rijden, d.w.z. er staan maximaal 15 treinen op de baan en die kunnen tegelijk rijden via het programma, geen punt. Ook het schakelen van de wissels gaat goed, die kan ik ook via instellingen in het programma nog sneller, langer en eerder laten schakelen, mocht dat nodig zijn maar ook daar geen last van vertraging.
Rob
-
Aangezien ik in mijn treinbesturingsprogramma 8 verschillende digitale centrales kan aansluiten
Wow, de ontwikkelingen hebben niet stilgestaan zie ik!
Tja, dan kan ik me voorstellen dat je het wil proberen als je de spullen toch al in huis hebt...
Het antwoord op je vraag zal in dit geval in de handleiding van de software moeten staan. Ik verwacht echter dat beide centrales op de baan strikt gescheiden zullen moeten blijven als het gaat om dcc stroomkringen. Dus één centrale (met eventuele boorsters) op de rails en de andere op een aparte ringleiding, zoals Klaas al voorstelde. Ik denk zelfs dat je dan twee aparte LocoNetten krijgt...
Bij tijd en gelegenheid ga ik eens in de handleiding van digipet duiken. Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden!
-
In versie ProX konden er al 5 digitale systemen worden aangesloten, geloof ik.
Rob
-
Vijf verschillende of vijf tegelijk ?.
Bernhard
-
@Bernhard zowel de eerste als de tweede mogelijkheid. Sterker nog 8 digitale systemen dus maar dat is in de nieuwste versie! Dus bijvoorbeeld een 2 x intellibox, 3x HSI-88 en een Tams MC o.i.d, of zoals ik nu heb ingedeeld (zie plaatje)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_centrales.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_centrales.jpg)
Als je de eerste 4 digitale systemen hebt gekozen, komen de resterende 5 t/m 8 digitale systeemmogelijkheden vrij (zie rode kader)
Rob
-
Blijf erbij : Er kan maar één centrale worden aangesloten. Er is maar één kapitein op een schip.
In je voorbeeld is Locobuffer com1 de centrale.
Com3 is geen centrale, ook com4 is geen centrale.
Bernhard
-
@Bernhard, maakt mij niet zo veel uit. Misschien heb ik mij met de woordkeuze vergist en dus is "centrale" niet het juiste woord maar er kunnen toch 8 digitale systemen worden aangesloten en tegelijk worden gebruikt. Maar niemand hoeft te geloven wat ik beweer.
Een quote uit het vertaalde handboek, behorende bij WDP 2012. Hoofdstuk 4 paragraaf 4.1;
Op dit en het volgende tabblad (digitaalsystemen 5 t/m 8 ) legt u de essentiële gegevens van uw eigen gebruikte digitale systemen voor de modelbaan vast. Het tabblad voor de digitale systemen 5 t/m 8 zijn pas dan te kiezen nadat op het eerste tabblad 4 het digitale systeem werd ingebracht.
Rob
-
Het maakt wel nieuwsgierig.
Zo te zien kan Windigipet 8 com poorten tegelijk benutten en dus ook met meerdere centrales tegelijk communiceren. Maar dat is wat anders dan meerdere centrales tegelijk op één baan aansluiten. Eén centrale voor de treinen en één voor de wissel- en seindecoders op een aparte ringleiding kan mogelijk. Misschien voor een apart trambedrijf of zoiets. Maar je kunt niet twee centrales gebruikem voor de treinenloop op één modelbaan als de treinen de hele baan moeten kunnen bestrijken.
Kan zo'n IB via Loconet niu wel als booster worden gebruikt?
-
Hoii,
Nu ben ik zeker geen digi expert, maar ik denk dat de intepretatie van " digitale " systemen voor de verwarring zorgt..
Zoals te zien is op de schermafdruk staat hier de LDT HSI-88, oftewel een terugmeld module die rechtstreeks via de com poort met de pc babbelt.
Dit soort interfaces worden hier " digitale systemen " genoemd. Ok, dat klopt in die zin ook wel maar dat is nog heel iets anders dan bijv. 2 IB´s aanluiten....
Ik kan er geheel naast zitten, maar tot nu toe deel ik de mening van Bernhard..... ;)
Grt.
Ferry
-
Er is toch geen wezenlijk verschil met een baan die door meerdere centrales in een netwerkomgeving wordt aangestuurd?
Alleen kun je in dit geval het netwerk samenproppen in één pc.
Waarom je het zou willen is een ander verhaal, maar ik zie geen wezenlijke belemmering dat het niet zou kunnen als de software het aankan. Uiteraard wel gebonden aan voorwaarden, waarbij de meest logische is dat een baanstuk of een wissel maar aan één centrale mag hangen. Maar dat geldt ook bij het booster-centrale verhaal.
En in de analogie met de kapitein op het schip. Iedere centrale zijn eigen kapitein, maar die moet wel luisteren naar de coördinerende rol van de software.
Huub
-
Ik stop er mee want ik ben bang dat dit de verkeerde kant op gaat en zo had ik het nooit bedoeld. Maar ik zou zeggen, lees het handboek eens.
Hier nog een paar voorbeelden uit het handboek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/meerdere_centrales.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/meerdere_centrales.jpg)
of;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/meerdere_centrales_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/meerdere_centrales_2.jpg)
Ach ja, wat zal ik zeggen.
Tot een volgende topic,
Rob
-
Welke draden gaan er naar de rails ?.
Dat zijn toch de draden uit de TC, dus de TC is de centrale waarmee Win-Digipet is verbonden.
Bernhard
-
Ik heb het antwoord op mijn vraag al lang gehad. Vind je het goed dat ik het hierbij laat, lees het handboek zou ik zeggen, want ik vind deze topic niet leuk meer.
Rob
-
Zoals je wilt. Het is jouw feestje.
Bernhard
-
Waarom je het zou willen is een ander verhaal, maar ik zie geen wezenlijke belemmering dat het niet zou kunnen als de software het aankan. Uiteraard wel gebonden aan voorwaarden, waarbij de meest logische is dat een baanstuk of een wissel maar aan één centrale mag hangen. Maar dat geldt ook bij het booster-centrale verhaal.
Nee, daarbij is wel een wezenlijk verschil. Een booster versterkt de signalen van een centrale. Een trein kan van een IB-baanvak naar een boosterbaanvak rijden als die booster de signalen van die IB versterkt. Een trein kan niet van een IB baanvak naar een baanvak van een tweede IB oversteken, omdat slechts één centrale een trein kan aansturen. De tweede IB kent die trein niet en kan dus ook niet op commando van Windigipet die trein beïnvloeden.
Om op de vraag van Rob terug te komen. Het is duidelijk dat Windigipet met meerdere centrales tegelijk kan communiceren. Maar een tweede centrale kan op dezelfde modelbaan niet een eerste centrale ontlasten door een deel van de treinen te beheren, want dan kunnen de treinen maar op een deel van de baan terecht. De tweede centrale kan wel de decoders voor de wissels en seinen gaan aansturen.
-
Volgens mij heeft Rob er spijt van dat hij dit topic begonnen is.
Hij heeft gezien dat zijn besturingsprogramma meerdere centrales kan aansturen, en waarschijnlijk gedacht: als het kan, dan wil ik dat ook.
Maar daar moet je dan wel een goede reden voor hebben. Voor een spoorbaan thuis lijkt het me een beetje overkill.
Zou misschien iets zijn voor Miniworld Rotterdam, maar ja, die draaien al op Koploper.
-
Rob moet daar toch geen spijt van hebben? Ik heb het in ieder geval weer een beetje scherper en hij hopelijk ook.
-
Volgens mij heeft Rob er spijt van dat hij dit topic begonnen is.
;D
Nou, dat valt denk ik wel mee... Echter weten we blijkbaar geen van allen hoe precies de vork in de steel zit, waardoor er een discussie ontstaat met een hoop gegis. Hij zocht waarschijnklijk naar het antwoord van iemand die het al had uitgeprobeerd en met iets meer zekerheid kan zeggen wat er wel of niet kan. Nu is het op zich een leuke discussie maar dat is niet waar Rob naar op zoek was...
Leuk: de (duitse) handleiding van Win-DigiPet telt 722(!) pagina's... Dus ik snap dat hij zoekende is! :-X
Wat ik inmiddels al wel gevonden heb:
- Je kunt inderdaad meerdere centrales tegelijk gebruiken (echt als centrale).
- De 'werkgebieden' van de verschillende centrales moeten elektrisch gescheiden blijven.
- Je kunt bij locs aangeven door welke centrale ze aangestuurd moeten worden.
- Je kunt bij alle overige decoders aangeven door welke centrale ze aangestuurd moeten worden.
- Je kunt de terugmelding van de verschillende centrales tegelijk gebruiken.
Er is (vanwege de elektrische scheiding) slechts één 'beperking': Locs welke door vreschillende centrales worden aangestuurd kunnen niet in elkaars 'werkgebied' rijden. Dus behoudens een aparte trambaan of mijnspoortje o.i.d. zul je alle locs (en andere mobiele decoders) op één en dezelfde centrale moeten zetten.
Het 'ontlasten' van centrales door zaken te scheiden is dus wel degelijk een optie. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom ze meerdere centrales ondersteunen...
Het echte voordeel is gelegen in het feit dat je alle adressen van alle centrales naast elkaar kunt gebruiken. Heb je bijvoorbeeld meer terugmelders of decoders dan je (eerste) centrale aankan, dan prik je er een tweede centrale bij en sluit je de rest daar op aan. Lees: adres 1 (t/m 9999, afhankelijk van welke centrale je hebt) kun je dan 2 keer gebruiken.
Mooi bedacht van die jongens! (y)
-
Nou zat ik er ook nog even over na te denken. Maar waarom zou Windigipet eigenlijk niet twee centrales voor een bepaald adres exact dezelfde digitale signalen kunnen laten geven? Waarom zou een loc dan niet vrolijk van het ene werkgebied naar het andere werkgebied kunnen rijden, keurig door Windigipet gevolgd via een HSI-88 op weer een derde compoort?
-
Nee, daarbij is wel een wezenlijk verschil. Een booster versterkt de signalen van een centrale. Een trein kan van een IB-baanvak naar een boosterbaanvak rijden als die booster de signalen van die IB versterkt. Een trein kan niet van een IB baanvak naar een baanvak van een tweede IB oversteken, omdat slechts één centrale een trein kan aansturen. De tweede IB kent die trein niet en kan dus ook niet op commando van Windigipet die trein beïnvloeden.
Ik denk dat je mijn bericht verkeerd hebt begrepen, Henk.
Sowieso kan een trein in een netwerkomgeving wel van de ene IB naar de andere IB oversteken. Je zult waarschijnlijk een omschakelsectie nodig hebben, maar dat is nu ook niet echt spannend te noemen.
Verder niet echt belangrijk meer, de topic-starter is tenslotte al afgehaakt.
-
Maar waarom zou Windigipet eigenlijk niet twee centrales voor een bepaald adres exact dezelfde digitale signalen kunnen laten geven?
-Synchronisatie van de COM poorten, of netwerk
-Signaalverwerking in de verschillende centrales
Dit zijn zaken die roet in het eten kunnen gooien. Kan technisch wel denk ik, afregelen van timing en levels (2-kanaals scoop) maar of het voor algemeen gebruik geschikt is vraag ik mij af.
-
Hallo Rob,
Misschien kan ik je helpen met jouw vraag.
Je herkend wie ik ben. ;)
Zoals je wellicht weet kan WDP 8 digitale centrales gelijktijdig besturen!.
Het besturen van dergelijke verschillende centrales kan op verschillende manieren worden gebruikt.
Bijv. IB met Loconet. Hierin wordt dit door WDP gesplitst in centrale IB en de twee "centrale" de loconet.
Die Loconet wordt via WDP als Locobuffer genoemd. Met dit Locobuffer is het mogelijk van verschillende leveranciers erop aangesloten kan worden. Een voorbeeld is bijv. van Wim Ross (daarmee ontlast je de IB, dat ook de reset weg is!!).
Dat laatste is ook bij verschillende WDP gebruikers ook daadwerkelijk bewezen!! Geen storingen e.d. en het geeft een solide indruk dat ook de rijeigenschappen van de locomotieven goed tot uiting komt.
Andere vorm van optie zijn bijv. een IB met Littefinsky, enz,enz.
De gedachtengang hiervan is dat, Rijden, Schakelen en melden het liefst gescheiden te houden.
Andere vorm van meerdere inzetten van Digitale systemen is bijv. als men naast een marklin baan een smalspoorbaan van Bemo, dat gescheiden van elkaar zijn. Hierin kun je dus twee afzonderlijke banen door WDP besturen. WDP regelt het verkeer van de beide digitale systemen.
Nog een vorm van mogelijkheden is, Als je Marklin, Bemo ook nog eens een autobaantje erbij hebt, dat koppel je eenvoudig op dezelfde manier zoals met Marklin en Bemo.
Men kan ook nog ingewikkeld maken, maar dan kom je op het terrein van electrotechnische kennis.
In Duitsland is men in staat om twee verschillende centrales (IB en Rautenhaus) met twee verschillende banen (Marklin)aan elkaar aan te sluiten, met daar tussenin een overgangstuk die de polarisatie in de gaten houdt, en wel alleen in 1 richting. Dat betekent dat je in de spoorplanning heel goed moet over nadenken en het beste met dubbelspoor als rechtsverkeer. Zo heeft een Duitse WDP gebruiker zijn enorme Marklinbaan van 10x5 meter (IB) met daarnaast een kamer een klimspiraal (vanaf de grond naar de plafond) gescheiden van de grote baan, met daar tussen de overgangstuk naar zijn schaduwstation, dat aangesloten is met Rautenhaus.
WDP bestuurt dit naadloos over elkaar heen. Maar zoals het wordt gezegd, met electrotechnisch kennis!!.
De beiden centrales beschikken over dezelfde DCC lok decoder invoering.
Rob, er zijn tig mogelijkheden ;)
Groetjes,
Betajan
-
Beste Jeroen,
Je schreef:
Leuk: de (duitse) handleiding van Win-DigiPet telt 722(!) pagina's... Dus ik snap dat hij zoekende is!
Liever te veel dan te weinig, zou ik zeggen. ;)
Maar, dat is niet een gegeven dat WDP Handboek uit 722 blz bestaat.
Immers wordt zowieso 1/3 niet gelezen, louter gegeven is dat Marklin gebruikers en IB gebruikers, en nog meer andere digitale gebruikers alleen datgeen wat voor hun is geschreven, bruikbaar is!.
Tweede punt is, dat er een WDP Basis boek is die de beginners stappen weergeeft, effectief 265 blz, waarvan de helft alleen hetgeen weergeeft wat van toepassing is.
De basis van de 722 blz boek is gelegen aan het feit dat er zoveel digitale systemen kan worden bestuurd.
Dus, Rob is niet zoekend, slechts meer naar informatie zoeken. :)
Met vriendelijke groeten,
Betajan
-
Henk,
-Synchronisatie van de COM poorten, of netwerk
-Signaalverwerking in de verschillende centrales
Dit zijn zaken die roet in het eten kunnen gooien. Kan technisch wel denk ik, afregelen van timing en levels (2-kanaals scoop) maar of het voor algemeen gebruik geschikt is vraag ik mij af.
Dit valt reuze mee mits het programma van het begin af aan is geschreven voor meerdere centrales. Ik ben, op verzoek, al een tijdje bezig met een eigen programma voor de Mac. Het ding is van de grond af aan opgebouwd rondom meerdere (de max ligt grofweg bij 65000) centrale's en werkt als een zonnetje.
De problemen waar ik tot op heden tegenaan ben gelopen worden in het geheel niet veroorzaakt door het technische gegeven dat er meerdere centrale's tegelijk worden aangestuurd. Veel meer is het probleem dat verschillende centrale's eendere handelingen op totaal verschillende manieren uitvoeren en (wel of niet) terugkoppelen. Dit probleem kom je echter ook tegen wanneer je een programma schrijft wat 1 centrale tegelijk aanstuurt.
Het voordeel van meerdere centrale's zit hem (volgens mij) inderdaad in het gegeven dat je op die manier de workload over meerdere onderdelen kunt verspreiden. Wissels op centrale 1, seinen op 2, lok's op 3 etc. Ook kun je een onzalig aantal terugmelders in de baan inbouwen ;D
Volgens mij is het echter wel essentieel dat meerdere centrale's ieder een apart deel van de baan aansturen, bij mijn weten is het voeden van 1 sectie door 2 centrale's geen goed plan.
Jan
-
...de max ligt grofweg bij 65000...
65535, oftewel 216-1? :)
- Peter
-
65535, oftewel 216-1? :)
- Peter
Peter,
In een keer goed (y)
Jan
-
Het voordeel van meerdere centrale's zit hem (volgens mij) inderdaad in het gegeven dat je op die manier de workload over meerdere onderdelen kunt verspreiden. Wissels op centrale 1, seinen op 2, lok's op 3 etc. Ook kun je een onzalig aantal terugmelders in de baan inbouwen
En bij hoeveel banen in de Nederlandse huizen is dit nu een probleem om dit via 1 centrale te laten lopen? Iedereen klaagt altijd al dat digitaal rijden duur is; waarom dan meerdere centales aanschaffen als het ook met 1 kan? Ik word te oud voor deze gedachte kronkels. Vandaar dat ik ook ga stoppen.
Mvg,
Paul.
-
Paul,
Die vraag kan ik niet beantwoorden, daar ging het ook niet om. Mijn punt is louter dat het aansturen van meerdere centrale's vanuit 1 programma niet bijzonder lastig is mits het programma vanaf het begin af aan is geschreven met deze mogelijkheid is gedachten. Het getal wat ik noemde (grofweg 65000) is louter het gevolg van de manier waarop ik in mijn programma de centrale's van een volgnummer voorzie, er zit geen enkele diepere gedachte achter.
Bedenk daarbij dat vanuit mijn/een programma geredeneerd, een HSI-88 ook een centrale is. Dit betekent dat zo'n beetje elk programma meerdere centrale's tegelijk kan bedienen.
Of een baan daadwerkerlijk zal profiteren van meerdere centrale's is inderdaad een vraag die je je kunt stellen. Als je de term "meerdere" alleen maar betrekt op centrale's die lok's kunnen aansturen vraag ik me dat ook af. Maar een HSI-88 voor de afhandeling van terugmeldingen kan ook op een zolderbaan geen kwaad en is, vanuit de software bekeken, al een baan met 2 centrale's. Zo doorredenerend kun je je ook voorstellen dat iemand een verouderde centrale die nog ergens in een hoekje staat gaat gebruiken voor terugmelders.....
Maar goed, ik ben niet degene die hier de zin of onzin betreffende 1 of meer centrale's gaat verdedigen, dat zal ieder voor zich moeten uitmaken. Mijn punt was louter dat het vanuit de software kant bekeken geen probleem is om meerdere centrale's tegelijk te gebruiken.
Jan
-
Jan,
Nee moeilijk is het niet, dat heb ik volkomen met je eens. Zeker niet als je er vanaf het begin af rekening mee gaat houden in de software.
Mvg,
Paul.
-
Dit valt reuze mee mits het programma van het begin af aan is geschreven voor meerdere centrales. Ik ben, op verzoek, al een tijdje bezig met een eigen programma voor de Mac. Het ding is van de grond af aan opgebouwd rondom meerdere (de max ligt grofweg bij 65000) centrale's en werkt als een zonnetje.
...
Volgens mij is het echter wel essentieel dat meerdere centrale's ieder een apart deel van de baan aansturen, bij mijn weten is het voeden van 1 sectie door 2 centrale's geen goed plan.
Jan
Hallo Jan, precies waar ik eigenlijk op doelde. Meer centrales door 1 software laten beheren is geen probleem.
Als je al die centrales dan parallel aan de dezelfde baan wil hangen moeten de uitgangssignalen van het boostergedeelte exact synchroon zijn, en dat zal het lastige deel zijn. Elk een eigen baan of functie kan dan weer wel zonder een enkel probleem.
-
Twee centrales op één baan kon altijd al met Selectrix. En dan maakt het niet uit of je Trix, Rautenhaus, MTTM of Stärz hebt.
Hierbij stuur je via een willekeurige centrale (Märklin of DCC) de trein aan en met de selectrixcentrale stuur je de wissels en dergelijke aan
Onderstaand schema komt uit het Selectrix-handboek van Rautenhaus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selectrix_met_DCC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selectrix_met_DCC.jpg)
Zoals je ziet ook de bezetmelders aangesturud via de SX-0 bus van selectrix, waarop je treinen rijden volgens het DCC- of Märklin protocol.
Qua gekozen software op je pc moet het programma natuurlijk zowel geschikt zijn voor Selectrix als voor je eigen protocol-keuze.
En als je dan toch bij Rautenhaus bent, moet je je eens oriënteren op het RMX-7 systeem. Dan heb je toch je compatibiliteit met DCC of Motorola en tegelijk de voordelen van een selectrix-variant. Trouwens de centrale van MTTM is ook meertalig: DCC, selectrix en Motorola. Märklin is nog in voorbereiding.
http://www.rautenhaus-digital.de/themen/rmx-kompatibilitaet-updates.html (http://www.rautenhaus-digital.de/themen/rmx-kompatibilitaet-updates.html)
http://www.mttm.de/Systemuebersicht_MTTM.pdf (http://www.mttm.de/Systemuebersicht_MTTM.pdf)
www.mttm.de/System-Anschlussschema.pdf (http://www.mttm.de/System-Anschlussschema.pdf)
Groeten,
Joop