BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 05 May 2007, 17:40:31
-
Vanmiddag hoorde ik in de zaak van Harlaar (Badhoevedorp, zie ook "winkeliers"), dat ze volgende week zaterdag (12 mei) in Amsterdam Zuid op de Parnassusweg een filiaal gaan openen. Dit wordt een zgn. Marklin-Store, die dus volgens mij alleen marklin en trix verkoopt. 8)
Al met al toch eindelijk weer eens goed nieuws mbt treinenwinkels, die de laatste 25 jaar qua aantal gedecimeerd zijn!
Fa. Harlaar gefeliciteerd alvast!
Nico
-
Op zich oud nieuws. Dit was al geruime tijd bekend. Voor Amsterdam is de komst van een Märklinstore uiteraard een aanwinst. Ik kan in ieder geval tijdens mijn lunchpauze voor de verandering bij hen langs gaan voor het ophalen van bestellingen ;).
Het concept van Märklinshop en stores zal verder in den lande worden uitgerold. De bedoeling is dat er in Nederland op termijn een 4 tot 6 van deze stores worden geopend.
Naast Märklin gaan ook andere fabrikanten over op het concept van stores of een shop in een shop. Naast Märklin kennen Piko en Roco ook dit fenomeen.
Een nadeel van deze ontwikkeling is wel dat het aantal verkooppunten van modelspoorartikelen terugloopt :(. Een mogelijk effect kan zijn dat het aantal intreders respectievelijk herintreders minder groot zal zijn en dit kan op termijn effect hebben op de gehele hobby. Gelukkig hebben wij de Praxis, Aldi en het Kruidvat nog voor de startsets tijdens de feestdagen.
De tijd zal het leren of de ontwikkeling van shops en stores positief bijdraagt aan de modelspoorhobby.
Grtz,
Willem
-
Op zichzelf best een bijzondere ontwikkeling vindt ik.
Ik betwijfel of modelspoorders zo merk gebonden zijn. Ik heb zelf redelijk veel Roco omdat die in het verleden erg veel Nederlands materieel hadden. Maar ik koop net zo makkelijk een model van een ander merk als het in mijn concept past.
Als ik daar nu in de toekomst allerlei speciaal zaken voor af moet rijden weet ik niet of ik daar nu zo verschrikkelijk gelukkig mee moet zijn.
Enfin...ik blijf wel naar Badhoevedorp rijden.
Ernest
-
Op 12 mei om 12 uur gaat de winkel open, laat dan de beurs in houten zijn...
De bedoeling is dat er in Nederland op termijn een 4 tot 6 van deze stores worden geopend.
Ik wens ze succes, want tot nu toe zijn alleen de kleine winkels Marklin shops/stores geworden. De andere winkels zullen in Rotterdam en Den-Haag komen.
Groetjes,
Robbert
-
Op 12 mei om 12 uur gaat de winkel open, laat dan de beurs in houten zijn...
Laat op 13mei nou net toevallig moederdag vallen en er hier in huis minstens 2 moeders bezocht moeten worden. Een in Zoetermeer (12 mei, stukje om via Badhoevedorp) en een in ieuwegei (13mei)
Ik wens ze succes, want tot nu toe zijn alleen de kleine winkels Marklin shops/stores geworden. De andere winkels zullen in Rotterdam en Den-Haag komen.
Kleine winkels? Voor deze hobby bestaan er bijna geen megastores. Harlaar is, mijn inziens, toch groter dan de gemiddelde zaak.
Het is jammer dat er iks verteld wordt over de Markli shop die onlangs in Assen geopend is en zelfs ee klein assortiment Fleischmann heeft.... Modelbouwwinkels in de randstad zijn er op zich gernoeg, het noorden kent er een stuk minder helaas...
-
@ Robert: Ik heb me laten vertellen dat er verschil is tussen een M*-store en een M*-shop.
Een Shop mag ook andere merken verkopen, een Store is gebonden aan Marklin (& Trix dus ook)
We wachten een weekje af...
Nico
-
Met groter winkels bedoel ik:
Wapstad (Rijswijk)
Meijer & Blessing Hobby (Rotterdam)
Wentink Treinenhuis (Arnhem).
Märklin wil voor 2010, 50 shops en stores in nederland hebben. Naar mijn idee krijg je echt geen 50 winkeliers gek. Ik weet niet of jullie weten wat een vritine kost maar daar wordt je niet vrolijk van. Maar nu weer Ontopic, want anders worden ze boos.
Groetjes,
Robbert
-
In de regio Amsterdam zijn bijna geen winkels, dus is het een aanwinst voor de hobby.
Harlaar veel succes in A'dam met de zaak.
-
Regio amsterdam bijna geen winkels :o?
Daar barst het ervan...in het westen...
Hier in het oosten zijn bijna geen winkels te vinden ( overijssel ).
-
Zelfs in Heerhugowaard is blijkbaar behoefte aan een Marklin-shop. Huider heeft er ook net een geopend. En blijkbaar slaat de 'premium'-uitstraling van Marklin aan...
En Robert:
want anders worden ze boos.
Waar slaat zo'n sneer op? ???
-
Zelfs in Heerhugowaard is blijkbaar behoefte aan een Marklin-shop. Huider heeft er ook net een geopend. En blijkbaar slaat de 'premium'-uitstraling van Marklin aan...
En Robert:
Waar slaat zo'n sneer op? ???
Zoals ik dus al zei: M* wil 50 shops voor 2010. Dan zullen dus ongeveer alle modelwinkels war M* levert shop of store worden. Dit gaat ze gewoon niet lukken want veel winkels zullen dit niet doen. Denk eraan dat 30 m² van de winkel Marklin moet worden. Doen ze dit niet, krijgen ze geen marklin meer geleverd. Even een paar redenen waarom sommige winkels dit niet willen:
1) Een vitrine van Märklin kost € 4.500,-
2) Een store worden kost € 80.000,-
Dit is niet te doen voor veel Winkeliers. Je krijgt dan wel betere inkoop prijzen en exclusieve modellen. Bovendien willen winkeliers ook graag andere merken verkopen, zoals Roco.
De grote winkels zoals:
Wapstad (Rijswijk)
Meijer & Blessing Hobby (Rotterdam)
Wentink Treinenhuis (Arnhem).
Hebben geen zin om die investering te doen. Bedenk jij maar eens waar ze die vritines moeten laten, alle 3 de winkel hebben grote en overzichtelijke vritines, dan gaan ze niet voor M* de boel verbouwen. En deze winkels maar niet de grootste winsten met M*. M* kan deze winkels niet missen. En niet alleen deze grote winkels die zo denken, maar ook kleine winkels zoals H&H in Gouda. Eigenlijk zijn ze bezig met "zelfmoord". En dat is niet alleen met het Shop/Store concept. Maar ook met het nieuwe Systems. Zolang ze de codes van het CS niet doorgeven kunnen we er vrij weinig mee. Zo kun je bijvoorbeeld de MFX decoders van ESU niet met het CS besturen, NS seinen niet met Lifinski decoders schakelen... Zo loop je toch veel klanten mis ?
Bronnen: www.Marklinforum.nl (http://www.Marklinforum.nl), H&H modelbouw.
Waar deze sneer op ? Nou omdat het hier over een nieuwe Modelspoorwinkel gaat en niet over het Marklin store en Shop Concept.
Groetjes,
Robbert
p.s. Ik ben zelf ook een Märklin Systems rijder :-X
-
Verplaatst van 'Algemene vraagbaak' naar 'Ditjes en datjes', aangezien het geen vraag betreft. En in 'Ditjes en datjes' kun je wat meer off-topic gaan. :)
- Peter
-
Regio amsterdam bijna geen winkels :o?
Daar barst het ervan...in het westen...
( overijssel ).
Het Westen is niet hetzelfde als Amsterdam zeg. ;D
In de aglomeratie Amsterdam zijn verbazend weinig goede winkels gezien het inwonertal. In de gemeente Amsterdam zelf is eigenlijk alleen het kleine Hobbyland een winkel van behoorlijke kwaliteit, maar de dichtstbijzijnde echt goede winkel is Harlaar in Badhoevedorp. Die brengt het Mätrixgebeuren nu over naar Amsterdam. Benieuwd of ze de rest nog eens naar een pand ernaast verhuizen of zoiets.
-
Nou is het wel weer zo dat, wanneer je vanaf Harlaar een steen in de goede richting gooit, die in Amsterdam terecht komt. Maar dan zit je wel weer in het uiterste westen van de stad.
Een zaak ter grootte van Harlaar zal aardig wat euro's kosten aan huur, als je die ergens in Amsterdam wil vestigen. Maar een betere bereikbaarheid met het OV zou erg welkom zijn, aangezien ik het persoonlijk een mooie zaak met goede service vind.
De bus stopt weliswaar dichtbij, maar eer je bij Sloterdijk bent heb je dus zowat heel Amsterdam-West gezien.
- Peter
-
Geen winkels in A/dam e.o.? Harlaar in Badhoevedorp en De Groot in Amstelveen zijn op iets meer dan een steenworp afstand van A´dam. (en gezien de rellen van laatst is dat maar goed ook). En anders heb je TT Castricum nog :)
-
Ik had het over 'goede' winkels en dan blijft wat mij betreft in Amsterdam eo alleen Harlaar over. De Groot is gestopt en Castricum vind ik al geen aglomeratie Amsterdam meer.
Natuurlijk zijn er wel wat winkels, maar het blijft toch armoedig gezien het inwonertal van het gebied. Ga op de Coolsingel staan en in een straal van 25 km heb je minstens 5 goede winkels.
-
Het is inderdaad vreemd. In Amsterdam kom je de meest rare winkels tegen, die alles verkopen van UFO-gerelateerde materialen tot alles (en dan ook echt alles) voor en over je kat, maar als modelspoorder kom je er maar bekaaid van af.
- Peter
-
het is allemaal niet zo vreemd.
De hobby is uiteraard wel aan het afnemen ten opzichte van vroeger , maar de grootste oorzaak van het feit dat de modelspoorwinkels verdwijnen zijn jullie zelf.
De consument denkt (EN VOORAL BIJ DE TREINENHOBBY MAG HET NIKS KOSTEN) alleen aan zichzelf en niet verder dan de voordeur , dus koopt men bij beunhazen op de beurzen over het algemeen de nieuwe en 2ehands locomotieven en andere dure artikelen, en de winkelier mag de zakjes gras leveren.
De winkelier moet dan op zijn beurt ook op de beurs gaan staan en zijn artikelen tegen inkoopprijs of daaronder aan de consument leveren, om nog enigszinds te concurreren om zo zijn hoge investeringen terug te krijgen .
Om dan nog zo'n shop of store te bginnen moet je wel heel erg hopeloos zijn of gewoon stomweg naief.
En daar kan ie net de huur niet van betalen. Wonderlijk he ?
Vind je het dan nog vreemd dat die zaken verdwijnen en niet terugkomen?
Dus................als je even nadenkt over de toekomst van je hobby :
Op de beuzen koop je je troep ,zoals de beurzen bedoeld waren, en in de winkel haal je de locs.
Een voormalig (ook al) modelspoorwinkelier
-
Geen idee wie je bent Fred.
Maar er zijn voldoende ondernemers die bewijzen dat een goede winkel absoluut bestaansrecht heeft. Haarlaar voorop. Maar er zijn ook winkels en winkeltjes die geen meerwaarde ten opzichte van de beurs bieden.
De opmerking dat de treinenhobby niks mag kosten is wel een gotspe te noemen. ::)
-
Dus................als je even nadenkt over de toekomst van je hobby :
Op de beuzen koop je je troep ,zoals de beurzen bedoeld waren, en in de winkel haal je de locs.
Dat het met jouw (jullie?) winkel niet goed is afgelopen is vervelend, maar om hier nu te verordonneren waar modelspoorders hun spullen moeten kopen komt tamelijk aanmatigend over! :(
mvg,
Gert
-
Wat een jank-betoog zeg, ik kan de tranen haast niet bedwingen...
-
Achja, gewoon gefrustreerd... :(
Maar in A'dam heb je toch nog HOBBYLAND ??
Niks mis mee.
Nee, dan in Almere:
dat is pas echt droevig :
daar zit 0,0 niks zero!
How about that!
Dure modelspoorgroeten
Wim
-
Grooste oorzaak van afnemende winkels ligt toch bij de jeugd.
Vroeger vonden kinderen 8 - 20 jaar treinen autos enzo geweldig.
Tegenwoordig willen ze alleen maar playstation computers games enzo...
Treinen zijn vergleken met nu wel 4x duurder geworden ( kwaliteit is ook sterk omhoog gegaan ).
Maar ook dat speelgoedzaken tegenwoordig geen modelspoor spullen hebben is ook een oorzaak.
Die Roco Multimaus setjes of die Piko startsetjes als die nou bij de Bart Smit komen voor een vriendelijke prijs ( max 125,- ) dan trekt het vanzelf weer aan.
(Roco en Piko zijn goed bezig hiermee met aantrekkelijke startsets maar het begint toch bij de speelgoedzaak en als je geen treinen tegenkomt dan krijg je ook geen gevoel van ik wil dat hebben!)
-
Nu nog vinden we auto's, treinen en vliegtuigen geweldig...
Alleen waarom de interesse van bijv. RC of modeltreintjes naar de PC is gegaan is simpel, je bent al snel 100 euro kwijt voor een loc, terwijl ik op de PC zoveel treinen als ik me maar kan voorstellen kan laten rijden voor niks, en de pc kan ook nog voor andere dingen gebruikt worden, en vaak gaat dingen bouwen ook stukken sneller, en zien de huidige generatie, en vooral de toekomstige generatie games er behoorlijk echt uit.
De meeste willen wel modellen kopen, maar houden/hebben vaak er het geld niet voor, want je wilt natuurlijk wel kwaliteit.
Gino
-
Gaan we niet een beetje off-topic?
Ik vind deze discusies eigenlijk maar zinloos, maar mijn vaste leverancier eet er echt geen boterham minder op dat ik op MP en Ebay koop.
En ik ben niet de enigste die dit doet, en de winkeliers weten dit ook.
Maar zolang we ze weten te vinden is er toch niets aan de hand.
Je kunt beter 15 goede winkels in 1 land hebben als 100 halve, daar heb ik ook niets aan.
Mvg, Marcel
-
@ Fred:
Je kunt je beter afvragen Fred waarom alles zo a-sociaal duur moet zijn terwijl het tegenwoordig allemaal in landen gemaakt wordt waar de arbeids- en materiaalkosten laag zijn.
En waarom zouden mensen nu speciaal in jouw winkel moeten kopen als je er nu nog eentje zou hebben?
Klink je hier nu niet een beetje erg ego?
Bestaat er bij jou niet iets zoals ' vrijheid, blijheid ' ?
Klant is koning Fred, dat weet jezelf net zo goed, klanten of mensen kun je niet dwingen, evenals dat jezelf niet tot iets gedwongen wilt worden wat je niet wilt.
De jongens van Harlaar modeltreinen doen het goed, en ook deze jongens hebben wat last van de beurzen zoals ze zijn, maar ze doen hun zaken zeer goed kan ik wel zeggen, vandaar ook dat ze het vol kunnen houden.
Het spijt me te moeten zeggen Fred, maar als je je zaak niet hebt kunnen houden ligt dat niet zozeer meteen aan je klanten Fred, er zullen wel een of meerdere aanwijsbare redenen zijn waardoor ze bij je wegliepen, misschien wel je eigen houding ten aanzien van je klanten...
Je kunt mensen niet verplichten Fred, ook al denk je misschien van wel...
Verschillende mensen, verschillende voorkeuren en ideeen Fred, een vast-staand feit waar je niet omheen kunt, hou dat even als gedachte in je vast.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Nee, dan in Almere:
dat is pas echt droevig :
daar zit 0,0 niks zero!
Niet meer inderdaad... voor de winkel die er zat was het niet vol te houden daar. Gelukkig blijft hij in Lelystad bestaan.
Joeri
weer erg off topic, deze periodiek terugkerende discussie ;D
-
Misschien moeten we er een aparte rubriek voor maken. :) Maar ik wacht even af wat Chris en/of Gert er over denken.
Wat ik alleen niet snap is waarom zogenaamd de modelspoorder hier schuld aan is. In vrijwel iedere bedrijfstak heeft er de laatste twintig jaar een enorme schaalvergroting plaatsgehad. Neem MediaMarkt als voorbeeld. Met modelspoor is dat niet anders.
- Peter
-
Zo, zo, wat zijn we zielig. Kom eens in het noorden van het land kijken hoeveel modelspoorzaken hier nog over zijn (helaas). Bijna al mijn aankopen komen, weliswaar via de post, van de winkels die jullie hier noemen. Harlaar is inderdaad een hele aardige, maar ook Brekelmans, Trein2000, Wentink en noem maar op, zijn winkels waarmee gelukkig nog goed zaken valt te doen. En die boterham die verdient moet worden, ach, als ik hier in de kast kijk, en zie wat er verder zoal aangeschaft wordt, valt dat wel een beetje mee. Overigens kom ik nooit op een beurs. Ben wel van plan om binnenkort eens in houten te gaan kijken, hou nl ook erg van kroketten.
@Fred: ik vind je verhaal wel erg negatief. Heb hier af en toe twee kleine neefjes rondlopen die niet weg te slaan zijn bij m'n treinen. Die kunnen binnenkort dus een startsetje van de Sint of wie dan ook verwachten. Daarmee stuur ik ze hopelijk de goede kant (jouw kant?) op. Ook de vaders zijn erg content met een middagje spelen. Maar, zoals hier boven al getypt is, niet iedereen met opgroeiende kinderen kan deze hobby betalen. Wat dat betreft mag ik mezelf gellukig prijzen.
-
.
Wat ik alleen niet snap is waarom zogenaamd de modelspoorder hier schuld aan is...........
- Peter
@ Peter:
Het is niet zozeer de schuld van de modelspoorder, danwel de winkelier die een klaarblijkelijke starre/stugge houding ten opzichte van zijn of haar klanten heeft.
Immers, je blijft toch niet naar een winkel gaan waarbij je het gevoel hebt dat je verplicht bent te kopen?
Of dat je iets aangesmeerd wordt waar je niet tevreden over bent maar de winkelier wel omdat ie z'n verkoop quota heeft gehaald.
Ik ben snel uitgekeken op een dergelijke winkel.
Ik vind de klantvriendelijkheid en service tot zelfs aan de aftersales toe heel belangrijk, en dat nu is iets wat je bij onderandere Harlaar modeltreinen vindt :)
Zij geven eerlijke adviezen zonder enige vorm van voorkeur voor een bepaald merk te hebben wat ze de klanten zouden willen aansmeren.
Het is tenslotte altijd aan de klant wat er eventueel gekocht wordt en niet aan de winkelier zelf.
Je kunt er een ' aparte ' rubriek voor maken Peter maar dan denk ik dat het een beetje een klaagbox gaat worden ;) :P
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Och, aanmatigend?
Fred, ik weet niet wanneer je gestopt bent met je zaak, maar tegenwoordig zijn veel zaken ook op beursen te vinden. Je kunt dat noodgedwongen noemen (negatieve kijk), maar ook een uitvloeisel van een veranderend gedrag van de koper, waar je als winkelier op inspeelt (positieve kijk).
Ik kan me je frustratie wel voorstellen. Je betoog gaat echter mijns inziens in deze tijd niet (meer) op.
Groet,
Huibert
-
@Fred
Vrij logisch dat je als consument aan jezelf denkt: het is nu eenmaal je eigen geld. Een winkel mag zijn eigen prijzen kiezen en als die hoger liggen dan elders ga je als consument verder kijken. Niet voor 1 Euro verschil op een loc van 150 Euro, maar wel als die loc ineens 15 Euro duurder is. Dan ga ik echt niet denken 'laat ik dat toch maar uitgeven, want anders heeft die arme winkelier het moeilijk'. Hier in Eindhoven zit ook zo'n winkel met zeer hoge prijzen. Daar zie je mij niets kopen; ik ga wel elders kijken en kopen.
Het is nu eenmaal een marktwerking en dan krijg je dit soort dingen. Niks mee mee, mijns inziens.
-
Inderdaad, de goedkoopste blijven bestaan, de duurdere gaan weg!
En zo is het in elke tak van winkeliers, dus bij modelspoorders niet anders ;D
willem
-
Jammer genoeg gaat wat (niet alleen) Willem zegt niet helemaal op; je hoeft niet perse de goedkoopste te zijn. Als er een service (klantvriendelijkheid, hulp/uitleg, garantie, reparaties, bakje koffie, ...) tegenover staat, is men best bereid iets meer euros neer te leggen, zo werkt het overal.
Jammer genoeg koopt men het bekende zakje gras bij de winkeliers, krijgt de eerder genoemde service maar koopt het dure lokje bij dumper uit Duitsland (lekker algemeniseren :)).
Natuurlijk is er iets als marktwerking, en natuurlijk koop je je lokje niet voor 'die arme winkelier', daar is iedereen vrij in. Maar niet gaan miepen als alleen de grote jongens nog bestaan en je in een straal van 40 km van je huis geen winkels meer hebt, zodat je voor dat ene onderdeel of stukje scenery wat je nodig hebt apart een bestelling moet plaatsen bij de internetshop ;).
Joeri
-
Hier in de buurt zitten 2 winkeliers, een aardige waar altijd de thee klaar staat en er verstand van heeft, en een die een grote winkel heeft maar geen interesse in je schenkt. Nummero 1 is wel ietsjes duurder, maar nummer 2 is klantonvriendelijk.
Toch denk ik dat nummer 2 blijft bestaan, want voor 30 euro verschil voor een loc ga je toch snel naar die klant-ontvriendelijke toe ;)
Willem
-
Inderdaad, de goedkoopste blijven bestaan, de duurdere gaan weg!
En zo is het in elke tak van winkeliers, dus bij modelspoorders niet anders ;D
willem
Het is niet zo in iedere tak van winkeliers. Je vindt op het gebied van modelspoor wel verschillen die schelen. Maar in de detailhandel qua kleding/electronica vind je deze niet zo gauw.
Hier in de buurt zitten 2 winkeliers, een aardige waar altijd de thee klaar staat en er verstand van heeft, en een die een grote winkel heeft maar geen interesse in je schenkt. Nummero 1 is wel ietsjes duurder, maar nummer 2 is klantonvriendelijk.
Toch denk ik dat nummer 2 blijft bestaan, want voor 30 euro verschil voor een loc ga je toch snel naar die klant-ontvriendelijke toe ;)
Willem
Maar hoe zit het dan in service tussen beide zaken? Klantonvriendelijk, ok! Maar service... daar zit vaak ook het prijsverschil in ;).
Mits het gaat om kleine modelzaken.
-
De consument denkt (EN VOORAL BIJ DE TREINENHOBBY MAG HET NIKS KOSTEN)
Toevallig ben ik vandaag een aantal dozen aan het uitpakken , en de modellen gaan nu in de nieuwe vitrine
Valt me gelijk weer op welke prijzen er op die dozen staan ( ja , nog in guldens )
Alleen de prijzen zijn ondertussen verviervoudigd , maar mijn salaris helaas niet
INFLATIE ??? EURO ??? ik weet het niet
Ronald
-
Toch denk ik dat nummer 2 blijft bestaan, want voor 30 euro verschil voor een loc ga je toch snel naar die klant-ontvriendelijke toe ;)
Willem
Ab-so-luut niet! Een klantonvriendelijke winkel ziet mij niet meer terug al is ie 100 Euro goedkoper!
-
Toch denk ik dat nummer 2 blijft bestaan, want voor 30 euro verschil voor een loc ga je toch snel naar die klant-ontvriendelijke toe ;)
Ik niet... Als ik in winkel1 goed behandeld word en de service is er top, en in winkel 2 totaal niet, zou ik die 30 euro er wel voor over hebben (als de prijs van winkel1 niet absurd is). Ik zou kijken naar de lange termijn, en vaste klant zijn bij winkel 1. Niet dat ik graag geld over de balk smijt, maar kwaliteit mag best wat kosten... niet alleen in de modelspoorwereld.
Joeri
-
Dat klopt, ik ga ook vaker naar Winkel 1, maar ik denk dat beginners toch wel naar Winkel 2 gaan hoor.
Toen ik begon, 10 jaar geleden, was er een setje bij de Praxis of Gamma in de aanbieding, marklin voor 110 euro.
Ik kocht hem toch bij een winkel voor 150, omdat hij het netjes uit kon leggen, garantie en dergelijke.
Maar vooral voor jonge beginners gaat het om prijs, en dan denk ik toch dat winkel 2 blijft bestaan.
Want er zijn meer mensen die met het oude Lima rijden (kijk maar op marktplaats, allemaal mensen die hun oude Lima spulletjes verkopen, als je kijkt hoeveel 1220 erop marktplaats staan, dan snap je wat ik bedoel) dan mensen die met Trix Systems/Piko/Roco oid rijden, snapje?
Die mensen die met het oude Lima rijden, zitten hier ook niet op het forum.
En als die mensen die 30 euro ervoor over hadden voor goede service, zouden ze ook wel geld over hebben om een goed systeem te rijden, rails te kopen, alles betere kwaliteit te nemen dan.
-
Willem, ik vind dat je nu echt uit je nek loopt te l*llen.
Je generaliseert van heb ik jou daar met je opmerkingen over jonge beginners en mensen die met oude lima spullen rijden.
Nog een vraag van mij. Heb je werkelijk 88 gulden meer bij een winkelier uitgegeven omdat je veronderstelt dat je dan wel garantie hebt? Elke winkelier die jou iets verkoopt moet jou garantie verlenden, of dat nu intertoys, de gamma of een "speciaalzaak" is. En waar ben je zo bang voor dat je er zoveel geld voor extra uittrekt?
-
Tjonge , tjonge , wat een geklaag ::)
Denk even na voordat je wat koopt. Loks en wagons zit gemiddeld zo'n 3 tot 5% marge op voor de winkelier ,Scenery daarentegen ( faller . Kibri boompjes etc ) vaak meer dan 50% , veel winkeliers verkopen alleen nog maar loks om klanten binnen te krijgen waar ze dan weer lekker scenery aan verkopen : is toch weer netto meer in t laatje.
Nog even afgezien van de vraag warom Europese modellen zoveel duurder zijn dan amerikaanse.
Misschien moet Nellis smit kroes iets aan het treinen kartel doen? :P
-
Stig,
Als je met je 'kapotte' startset in de speciaalzaak komt gaat het meestal een stuk gemakkelijker met garantie en/of oplossen van problemen.
Ik ben het wel eens met je opmerking over het generaliseren.
Willem,
De slimme beginner kiest voor een winkel met goede service, je ziet dat dan een veel hoger percentage daadwerkelijk modelspoorder blíjft. Je merkt ook dat als ze een keer bij een winkel komen waar ze alle uitleg krijgen die ze willen/nodig hebben, ze daar terug blijven komen, óók de jongere beginners :).
Joeri
-
Willem, ik vind dat je nu echt uit je nek loopt te l*llen.
Je generaliseert van heb ik jou daar met je opmerkingen over jonge beginners en mensen die met oude lima spullen rijden.
Nog een vraag van mij. Heb je werkelijk 88 gulden meer bij een winkelier uitgegeven omdat je veronderstelt dat je dan wel garantie hebt? Elke winkelier die jou iets verkoopt moet jou garantie verlenden, of dat nu intertoys, de gamma of een "speciaalzaak" is. En waar ben je zo bang voor dat je er zoveel geld voor extra uittrekt?
Ja, dat heb ik toen zeker gedaan.
Omdat hun mij konden informeren over wat het beste was, en de mensen bij de Gamma weten meestal niet eens wat Marklin is.
Garantie moeten ze allemaal geven, maar als ik perongeluk het knopje van bovenleiding fout heb gezet, dan stuurt de Gamma die loc op naar de Marklin fabriek, waarna ik hem weken kwijt ben (Want toen wist ik nog niet met bovenleidings schakelaar etc)
De modelspoorwinkel zet gewoon het knopje om.
Het ging mij (en vooral degene met wie ik de set ging halen) om goede service, dat het goed werd uitgelegd en dat alles duidelijk was.
Naar die treinenwinkel ben ik daarna ook nog teruggegaan om vanalles te halen (huisjes, bomen etc). Ook zoiets verkochten ze niet bij de Gamma.
Willem
-
De slimme beginner kiest voor een winkel met goede service, je ziet dat dan een veel hoger percentage daadwerkelijk modelspoorder blíjft. Je merkt ook dat als ze een keer bij een winkel komen waar ze alle uitleg krijgen die ze willen/nodig hebben, ze daar terug blijven komen, óók de jongere beginners :).
Niets boven goede service...
En ik ben een wandelend voorbeeld van een jonge beginner die bij een goede winkel terecht is gekomen. Zonder die service zou ik waarschijnlijk geen modelspoorder meer zijn.
Emiel
-
Wat zijn jullie (ook ff lekker generaliseren) allemaal bang dat je met een kapotte loc zit die naar de fabriek opgestuurd moet worden. Je hebt toch wel een schroevendraaier in huis?
En de gamma heeft wel het hout welke je nodig hebt om een baan te maken. Kom daar maar eens om bij de "speciaalzaak". Zo zie je, de combinatie modeltreinen en de gamma is lang zo gek niet ;D
-
En ik ben een wandelend voorbeeld van een jonge beginner die bij een goede winkel terecht is gekomen. Zonder die service zou ik waarschijnlijk geen modelspoorder meer zijn.
Waarom niet?
Ik heb zelf het zooitje N-spoor van mijn opa gekregen toen ik 10 was (die is dood helaas, heb nooit wat met hem samen kunnen doen). En heb het lekker zelf uitgezocht. Eindeloos catalogi doorgenomen om mijn keuze te bepalen en dan naar de winkel. Doet u mij die maar. Paar jaar later kreeg ik er lucht van dat er ook zoiets als beurzen bestonden en weg was ik bij de winkelier. Voor mij heeft ie geen toegevoegde waarde.
-
beste stig
Mag ik eigenlijk vragen waarom je vind dat een winkelier geen toegevoegde waarde heeft?
Ik denk dat juist een winkelier juist een toegvoegde waarde heeft als het gaat om het aantrekken van nieuwe hobbyisten.
Ook ik kan me herinneren dat ik zelf ook bij een winkelier ben begonnen...
brendan
-
Kijk, je kan wel in de catalogus kijken, maar je kan niks uit de catalogus bij de Gamma bestellen hoor ;)
Een goede start hoor er gewoon bij.
Als jou eerste auto een Lada was die bijna uit elkaar viel, en de fabriek deed er niets aan, dan was je daarna ook huiveriger met het kopen van een auto, of je kocht er geen meer.
Bij treinen precies hetzelfde, als je eerste trein bijvoorbeeld een Lima is die uit elkaar viel en de fabriek doet er niets aan, dan was je daarna ook huiveriger met het kopen van een trein, of je kocht er geen meer.
Nou heb een auto natuurlijk wel veel vaker nodig dan een trein, maar het gaat om het idee.
Willem
-
Wat zijn jullie (ook ff lekker generaliseren) allemaal bang dat je met een kapotte loc zit die naar de fabriek opgestuurd moet worden. Je hebt toch wel een schroevendraaier in huis?
Je hebt geen idee met wat voor vragen beginners (en gevorderden) aan komen zetten in de modelspoorwinkel. Niet iedereen durft / kan / wil zelf zijn spulletjes repareren. Genoeg mensen die, zoals Willems voorbeeld, ergens zelf niet uit komen.
Ook voor het krijgen van tips en het maken van keuzes zijn veel mensen blij dat ze een welwillende winkelier hebben.
Vergeet niet dat we niet allemaal alles zelf uitzoeken of vragen op een forum.
Net als Emiel en Willem ben ik ook jong begonnen, ik heb alle catalogi doorgespit en bedacht: dit wil ik. De winkelier heeft me gevraagd of ik het zeker wist, en waarom dan wel. Bleek dat er veel meer digitale systemen bestonden, wist ik veel. Achteraf was ik enorm blij dat ik van gedachte veranderd was, ondanks dat de lokmuisset een paar gulden duurder was dan ergens anders. :)
Joeri
-
Als jou eerste auto een Lada was die bijna uit elkaar viel, en de fabriek deed er niets aan, dan was je daarna ook huiveriger met het kopen van een auto, of je kocht er geen meer.
Tsja Willem, dat vergelijk gaat dus niet op, want je schreef zelf dat je een Marklin-setje kocht. Dus moet je niet Lada, maar een gerenomeerd automerk noemen. En dat valt normaliter niet uit elkaar, zelfs niet als nieuw je het niet bij de dealer koopt.
(En voor je nu gaat roepen dat dat niet kan, dat kan wel, maar het is te off topic om daar verder op in te gaan).
mvg,
Gert
-
Ik lees vol verbazing dit draadje door.
Zeker omdat het ging over een nieuwe winkel in A-dam :-|
Iedereen heeft er wel een mening over, en uit die ook, maar gaat dit niet wat erg ver.?
Mvg, Marcel
-
Ik lees vol verbazing dit draadje door.
Zeker omdat het ging over een nieuwe winkel in A-dam :-|
Iedereen heeft er wel een mening over, en uit die ook, maar gaat dit niet wat erg ver.?
Ik ben dit draadje gestart.
Het was een tijdje "dood", en tot mijn grote verbazing verworden tot een frusti-klaaglijn. :-|
Mensen: hou op met janken en koop gewoon wat je leuk vindt: viia WWW of in een winkel met een kopje koffie. Maar ga niet hier zitten huilen >:(
Nico
-
Waarom nou weer een oproep om niets te zeggen. Lijkt me een taak voor de mod. en kennelijk vinden die het nog steeds best.
-
Gelukkig staat het in ditjes en datjes :) en om het nou meteen gejank en gehuil te noemen... Er wordt een nette discussie gevoerd!
-
We wachten even tot het moment dat er mensen voor rotte vis worden uitgemaakt. :)
- Peter
-
Hmm, dat gaat dan wel stinken ;)
-
Tegenwoordig willen ze alleen maar playstation computers games enzo...
Wat denk je!
Loop een gemiddelde modeltreinzaak binnen en wat zie je?
Allemaal dozen achter een toonbank en in de winkel, niet echt aantrekkelijk of wel??
Als je daarintegen een gemiddelde gamewinkel binnenloopt, zie je een mooie winkel met allemaal spellen netjes geordend. Je mag gewoon alles bekijken en meestal kan je zelf ook nog wat spelletjes uitproberen.ik kom dus ook wel in die winkels :P
Modelspoor heeft een stoffig imago gekregen hierdoor, als modelspoorwinkels groot zouden zijn in het centrumzouden liggen (en niet net erbuiten) en de treinen in vitrines zouden hebben staan zou het al een stuk aantrekkelijker zijn voor jonge mensen. Een webwinkel heeft dit dus weer niet, maar daar kan je ook alles met een paar simpele klikjes bekijken en bestellen, dus ook aantrekkelijk.
-
Dit draadje heeft al drie pagina's niets meer te maken met de mooie winkel die Harlaar in Amsterdam heeft geopend.
Wordt het niet tijd dat deze drie pagina's in een ander draadje worden geplaatst?
Groet,
Oscar
-
@Theo
Ik zou zeggen, ga eens kijken in de nieuwe winkel van Trein2000 in Breda.
Lekker overzichtelijk, grote merken in vitrines, test baan aanwezig.
Gr Marco
-
ik zei ook gemiddelde ;) :P
-
Ik heb zelf het zooitje N-spoor van mijn opa gekregen toen ik 10 was (die is dood helaas, heb nooit wat met hem samen kunnen doen).
Dat je niets samen hebt kunnen doen spijt me maar als je begint met iets zooitje te noemen heb ik de indruk dat we niet op de zelfde golflengte ziten.
Ik schaam mij overigens diep, ik werk in de twede helft van deze straat en heb de winkel nog niet bezocht.
-
Dat je niets samen hebt kunnen doen spijt me
Jij kunt er niks aan doen.
maar als je begint met iets zooitje te noemen heb ik de indruk dat we niet op de zelfde golflengte ziten.
Aard van het beestje... ;)
-
Theo,
Wentink te Arnhem, Wentink te Doornenburg (2e hands, en ja, ook hier veel in vitrines). Gemiddeld? Hmmm...Wentink te Apeldoorn. Naar mijn mening is die minder mooi dan in Arnhem, maar nog steeds geen rijen doosjes achter de winkelier. Ik loop hier geen reclame te maken, maar het zijn winkeliers waar ik ervaring mee heb. Wentink te Arnhem ligt minder dan 5 min. lopen van een goed bereikbare parkeergarage, en net zo ver buiten het centrum als de Mediamarkt. Goed, dit is iets voor een ander blauw knopje in het menu links van u, maar ik struikel over dat "stoffige imago".
De Maerklin-shop in Utrecht (dat is volgens mij zo'n shop) zag er goed uit. Ik heb zelf niks met HO, laat staan met Maerklin, maar het zag er daar keu-rig uit.
Ik hoop dat die tent in AMS ook zo goed uit ziet, dan is het m.i. -commercieel interessant en handig of niet- weer een aardige toevoeging voor die regio.
J
-
Ik woon zelf in Amsterdam en deze winkels zijn er zover ik weet...
Je hebt deze winkels:
Hobbyland
Schaal Treinen Huis
Haarlaar
In Amstelveen:
Boven Intertoys
En als laatste:
Badhoevedorp
-
ik zei ook gemiddelde ;) :P
Nou, dan kom ik geen gemiddelde winkel tegen. Tot nu toe ben ik maar 1 zo'n winkel tegengekomen in de afgelopen zeg 5 jaar en dat was er eentje die naast modelspoor ook RC en zelfs visspullen verkocht. Zijn hele assortiment aan modelspoor kon in 2 verhuisdozen. Ik kom wel es bij Peperkamp in Ede, ook RC, ook racebanen en vliegtuigen en die heeft al 3 grote vitrines staan voor alleen modelspoor. Ik herken dat zogenaamde stoffige imago niet.
Maarre, on topic; ik ga graag es in A'dam zuid kijken voor wielstellen, kk mechanieken en koppelingen, de rest maak ik zelf. ;)
-
en dan nog te bedenken dat station Amsterdam zuid op loopafstand ligt van mijn woning ;)
-
ik zei ook gemiddelde ;) :P
Ik moet toch eens wat beter gaan lezen ;D
-
De Maerklin-shop in Utrecht (dat is volgens mij zo'n shop) zag er goed uit. Ik heb zelf niks met HO, laat staan met Maerklin, maar het zag er daar keu-rig uit.
Klopt, maar tot mijn grote verbazing zag ik poppenhuizen in de etalage staan. Van Märklin, uiteraard. Toch vreemd, want ik ga naar een winkel voor een bepaald type product, niet voor een bepaald merk. Net alsof je naar een Philips-winkel zou gaan en ze de TV's, gloeilampen en MRI-scanners naast elkaar zouden staan.
-Peter
-
Het is geen shop maar een store (net als Amsterdam) en daar gaat het toch wel om het merk. Als je binnen bent blijkt dat het Märklin concern toch wel voornamelijk treintjes verkoopt. ;)