BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Esperopt op 04 May 2007, 01:19:09
-
Vroeger lag er in het linkerspoor (rijdend naar Zandvoort), vlak voor het perron een engels wissel. Hier takte een spoor scherp naar rechts af en ging naar het rangeerterrein. Verderop lag de overslag van de VAM. Ik kan deze situatie nergens op een foto terugvinden, vandaar de volgende twee vragen?
- was dit aftakkende spoor en (een gedeelte van) het rangeerterrein voorzien van bovenleiding?
- werd het rangeerterrein ook gebruikt voor het wegzetten van reizigerstreinen?
Hopelijk dat iemand zich deze situatie kan herinneren.
-
Is al bijna 10 jaar weg.
Was voor de VAM.
-
ik heb nog wel foto's van de situatie zelfgemaakt ook van de Vam en de omringende goederenloodsen en ooit heeft een artikel gestaan in Railhobby over Zandvoort in modules. als ik de foto's gevonden heb zal ik ze inscannen en hier plaatsen of eventueel naar je opsturen per pm. Gun me wel even de tijd om ze te zoeken
hans
-
@Hans ik denk dat het leuk om ze hier te plaatsen als je ze gevonden hebt, er zijn meer mensen die graag die foto's eens zien.
Succes met zoeken, groetjes Michiel
-
Ja ik ben ook reuze benieuwd. Ik ben het baanplan van Zandhoek ongeveer aan het nabouwen (zelf wat dingen aangepast aan het ontwerp). Dat ontwerp staat in het boek Praktijkboek Modelspoorwegen en in dat ontwerp zijn een aantal dingen meegenomen uit het 1:1 plan van Zandvoort.
mvg,
Matthijs
-
Hallo,
Op de website van Sven Seegers (Sporenplannen.nl) moet je kijken bij sporenplannen in 1985.
Daar zie je een paar opstelsporen ,en daarachter de VAM .
De opstelsporen waren niet elektrisch (Alleen de perronsporen waren dat )
Voordat de Spits begon ,rond 15 uur,werden door een Bakkie de extra rijtuigen tegen de trein gezet,voordat daarna de Elok aankoppelde en weer vertrok .
Groeten,Peter
-
Opstel terrein / Vam was zonder bovenleiding.
Opstel terein werd ook gebruikt om ICR rijtuigen voor versterking weg te zetten, wanneer niet gebruikt buiten de spits.
Werd met een hippel gerangeerd.
verder stond was er een lokwissel, waarvoor tussen de hoofdsporen een opstel spoor voor was om een lok (1600) te plaatsen.
-
ooit heeft een artikel gestaan in Railhobby over Zandvoort in modules.
Ik heb de scans van dat artikel (Railhobby oktober 1986) ooit eens van dit of een ander forum geplukt. Ik kan die evt. wel in een pm toesturen.
Groet, Wim
-
Ik heb zandvoord nagebouw, later uitgebreid en is dus nu erg veranderd, maar het principe bestaad dus nog steeds op mijn baan.
zie: http://www.gaoz.net/trein.htm (http://www.gaoz.net/trein.htm) klik onderaan op post 2
Arkadas
-
Foto's????? ;D
mvg,
Matthijs
-
- was dit aftakkende spoor en (een gedeelte van) het rangeerterrein voorzien van bovenleiding?
Nee.
- werd het rangeerterrein ook gebruikt voor het wegzetten van reizigerstreinen?
Ja.
De VAM werd bediend met een dieselloc, meestal een 2400, later ook een 600. Het rangeerwerk voor de reizigerstreinen (ooit eindigde hier de dienst Maastricht - Amsterdam - Zandvoort ) gebeurde met een 600.
Ik heb hier diverse foto's en dia's van.
Cock Koelewijn.
-
Onderstaand de tekening zoals door Gerard Tombroek getekend voor Railhobby
(http://img501.imageshack.us/img501/3530/zandvoortox6.png) (http://img501.imageshack.us/img501/3530/zandvoortox6.png)
SK
-
Dank U :D
mvg,
Matthijs
-
@Hans: Ben erg benieuwd naar de foto's!!!
@Peter: mijn vraag heeft inderdaad betrekking op het sporenplan van "85
@Wim: Zou ik erg op prijs stellen!!!
@Sobat en de rest: bedankt!
@Arkadas en de rest: Erg leuk hoe je dit gedaan hebt. Twee perronsporen is inderdaad weinig, maar ja, als ik het ga aanpassen wordt het meer Esperopt aan Zee, ook nooit weg natuurlijk :). Heb zelf veel materieel verzameld maar geen baan om te rijden (behalve het testovaaltje op de salontafel) en dat begint te 'jeuken'. Wil toch graag wel eens 'echt' met de modellen rijden, bovendien heb ik dan een leuke fotolocatie voor nieuwe modellen. Speel zelf met de gedachte dit station na te bouwen, aan één kant geen wisselstraat en een "ruimte besparend" rangeerterrein. Struin het hele net af op zoek naar info enzo.
Verder bekijk ik ontzettend veel banen en banen in opbouw op het net. Heb nl nog nooit een baan gebouwd. Allemaal erg leerzaam. Dan nog het digitale aspect...hopelijk ben ik eruit voordat m'n modellen vastgeroest zijn. Voor de aardigheid hierbij paar fotootjes van Zandvoort. De laatste foto laat de situatie met het middenspoor ed redelijk zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb17.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/z31231.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/z31234.jpg)
-
Oei... wat heb ik daar als klein menneke uren gemaakt zech... Al dat 1200 en 1300 geweld. Heelaas is er van zandvoort niks meer over. Gelukkig staat het stationsgebouw op de monumentenlijst, anders was dat ook plat gegaan.
-
Helaas tot nu toe heeft mijn speurtocht naar foto's slecht drie foto's van Zandvoort aan Zee opgeleverd. Een van de zijkant van het station, een van de loodsen op het rangeerterrein en een van de wisselstraat
zie: http://www.freewebs.com/finescale/fotopagina.htm (http://www.freewebs.com/finescale/fotopagina.htm)
-
@ Hans: bedankt voor de foto's. Is in iedergeval goed te zien dat er reizigersmaterieel (plan W) opgesteld werd.
-
Voorde liefhebbers het VAm gebouw Zandvoort aan Zee
http://www.railion.nl/page.asp?id=1577 (http://www.railion.nl/page.asp?id=1577)
even naar beneden scrollen
gr Hans
-
@ Hans. Erg interrestant allemaal, ook de uitleg over de dienstregeling met het bakkie, bedankt!
-
Waren er eigenlijk nog meer van dit soort 'kleinere' stations waar reizigersmaterieel werd opgesteld?
-
@ Hans,
Dat is een mooi plaatje van het VAM gebouw.
Daar heb ik alvast iets aan, heb je al andere foto's gevonden in je eigen collectie?
Oscar
-
@oscar. nee helaas. Ik denk dat ik ze bij mijn ex partner heb laten liggen en die zullen nu wel vermoedelijk vernietigd zijn. Sorry want er zaten een paar heel duidelijke van het VAM gebouw bij.
groet,
Hans
-
@ Hans,
Dat is jammer dan zeg.
Maar daar hoef je je excuses niet voor te maken hoor.
Die op de Railion site is alvast de voor en zijkant van het gebouw, wie weet vind ik nog wel eens de andere kant op een andere foto.
Er staat er ook een in het praktijkboek modelspoorweg dus dan heb ik twee kanten en de rest is er misschien wel bij te verzinnen.
Weet je toevallig nog wel hoe het er aan de straatkant uitzag?
Zat er 1 roldeur in of 2? En ramen, deuren en andere details.
Groet,
Oscar
-
Even een vraagje ben al een tijdje weg uit NL.
Is er geen dienst meer Maastricht-zandvoort?
-
Nee, die is al jaren weg.
-
En hoe wordt Zandvoort nu dan bediend?
-
Ieder half uur een trein uit Amsterdam.
Met aansluiting in Amsterdam op de intercity's naar Utrecht en Amersfoort.
Maak er wekelijks gebruik van.
-
Dank je,
Ben nu weer een beetje op de hoogte van de afbraakpolitiek van NS
-
Niet op de hoogte van de spoorwegen in Nederland daar je er niet meer woont (begrijpelijk), er komt één aanpassing ter sprake (een aanpassing die qua reizigersstromen juist gerechtvaardig is) en je spreekt van afbraakpolitiek? Op de een of andere manier vind ik het eerste niet echt met het laatste te rijmen. Lachwekkende manier van redeneren houd je er op na.
-
Het was een opmerking met een knipoog......
-
Niet op de hoogte van de spoorwegen in Nederland daar je er niet meer woont (begrijpelijk), er komt één aanpassing ter sprake (een aanpassing die qua reizigersstromen juist gerechtvaardig is) en je spreekt van afbraakpolitiek? Op de een of andere manier vind ik het eerste niet echt met het laatste te rijmen. Lachwekkende manier van redeneren houd je er op na.
Hoe zo gerechtvaardigd? Vroeger reed de trein van Maastricht/Heerlen naar Zandvoort. Ermoest toe der tijd een extra loc staan. Op dit moment zijn deze treinen allemaal voorzien van een stuurstand, dus kopmaken kan achterwege blijven. De trein naar Zandvoort is blijven rijden, ook in een halfuurs frequentie dus waar zit de rechtvaardiging?
-
Het kopmaken was het probleem niet, er passen geen treinen van 12 bakken in Zandvoort.
-
@ oscar: een beetje laat, maar uit mijn herinnering zat er een roldeur boven. Daarvoor was een stukje naar het gebouw zelf. Dat begon bij de weg die boven langs liep. Daarnaast was een tunnel naar het circuit van Zandvoort op rail nivo
gr Hans
-
verder stond was er een lokwissel, waarvoor tussen de hoofdsporen een opstel spoor voor was om een lok (1600) te plaatsen.
Niet alleen 1600 hoor, ook 1100, 1200 en 1300. Ik was als klein jochie altijd zo gek om alle nummers van de locs die op een dag langs ons huis reden te noteren. ;D
De VAM werd bediend met een dieselloc, meestal een 2400, later ook een 600. Het rangeerwerk voor de reizigerstreinen (ooit eindigde hier de dienst Maastricht - Amsterdam - Zandvoort ) gebeurde met een 600.
Voor zover ik me kan herinneren, werd de VAM altijd bediend met de 600 die die dag zou rangeren (heel lang de 648, ook een hele tijd de 683). 's ochtends nam die dan een paar lege wagens mee naar Zandvoort, en 's avonds een aantal lege mee terug.
Heelaas is er van zandvoort niks meer over. Gelukkig staat het stationsgebouw op de monumentenlijst, anders was dat ook plat gegaan.
Alleen het rangeerterrein (en de intercity's naar het zuiden) zijn verdwenen hoor. Voor de rest bestaat het station van Zandvoort nog gewoon. ;)
@ oscar: een beetje laat, maar uit mijn herinnering zat er een roldeur boven. Daarvoor was een stukje naar het gebouw zelf. Dat begon bij de weg die boven langs liep. Daarnaast was een tunnel naar het circuit van Zandvoort op rail nivo
gr Hans
Er zat inderdaad een roldeur in het VAM-gebouw, zowel aan de spoor- als straatkant. Helaas was een chauffeur van een vuilniswagen zo slim om met de bak open naar buiten te rijden en zo de voorpui van het gebouw eruit te trekken. Dat was meteen einde oefening voor het CVAM-gebouw Zandvoort.
Een O&K loc rangeerde overigens de VAM-wagens naar binnen en naar buiten.
De tunnel naast het gebouw leidde alleen niet naar het circuit. Aan de andere kant (waar tegenwoordig Centerparcs ligt) lag een kabelloods, maar in nog vroegere tijden werden daar treinen gevuld met schelpen die men had gewonnen uit de Noordzee.
Begin jaren '90 zijn er trouwens een keer foto's gemaakt van 4 Diesellocomotieven (volgens mij serie 2200, allen met verschillende type frontlichten), die naast elkaar achterop het rangeerterrein in Zandvoort stonden. Volgens mij was dit voor een blad genaamd 'de Koppeling' als ik me de woorden van de fotograaf van toen goed herinner. Heeft iemand deze foto toevallig? Hij is ook direct naast het VAM-gebouw gemaakt.
-
Ja, ook ik herinner mij dat VAMgebouw met roldeur. Ik kwam niet zo vaak in Zandvoort aan Zee, maar heb dikwijls belangstellend naar het NS terrein gekeken. Ook op het industrieterrein van Amersfoort stond een soortgelijk VAMgebouw. Al was dat moeilijk te zien omdat er grote muren omheen stonden. Om terug te komen bij Zandvoort, ik vind het jammer dat dit alles is verdwenen. Maar zo gaat dat altijd. Gelukkig is inderdaad het monumentale stationsgebouw nog aanwezig.
Groeten Andre van Zuylen
-
Een O&K loc rangeerde overigens de VAM-wagens naar binnen en naar buiten.
Hoeveel wagens pasten er in het gebouwtje?
En was het spoor doodlopend of kon er aan de achterzijde uitgereden worden?
Helaas was een chauffeur van een vuilniswagen zo slim om met de bak open naar buiten te rijden en zo de voorpui van het gebouw eruit te trekken
Was er binnen ruimte voor 1 vuilniswagen of voor meerdere? (ivm de breedte van de deur)
Oscar
-
Hoeveel wagens pasten er in het gebouwtje?
En was het spoor doodlopend of kon er aan de achterzijde uitgereden worden?Was er binnen ruimte voor 1 vuilniswagen of voor meerdere? (ivm de breedte van de deur)
Oscar
Er pastte volgens mij maar 1 wagen in het gebouw. Als deze vol was, rangeerde de O&K hem naar een zijspoor en haalde ene andere wagen op. De 600 nam 's avonds de hele sleep volle wagens (meestal een stuk of 2 tot 4) mee naar Haarlem.
Er pastte ook maar 1 vuilniswagen in.
-
Heren,
Op deze site heb ik wat foto's gezet van het voormalige ept in Zandvoort. Ik heb nog meer dia's, maar die moet ik nog scannen.
http://www.flickr.com/photos/cklx/sets/72157600420658519/
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Mooie dia's uit die goeie oude tijd (niet dat ik er toen bewust was maar toch). :)
-
Heren,
Op deze site heb ik wat foto's gezet van het voormalige ept in Zandvoort. Ik heb nog meer dia's, maar die moet ik nog scannen.
Geweldig!! Had de stille hoop al opgegeven dat iemand nog met foto's zou komen. Ook leuk om te zien welk materieel dit station aandeed.
-
Inderdaad hele mooie foto's/dia's.
Mat name dat bakkie dat aan de haal gaat met enkele ICR rijtuigen.... Heerllijk!
Tegenwoordig hebben we een stuurstand en scheuren we zo snel mogelijk weer terug over de zelfde hoofdlijn. (en het geheel komt niet meer in Zantvoort) Dan heeft dat rangeren toch mijn persoonlijke voorkeur.
m.v.g.
Mark
-
@Mark: 1987 en 1989, dus net voor jouw tijdperk. ;)
-
Sorry ik zie het,
Het staat met koeien letters boven de dia's :-[
Het zijn ook zulke mooie dia's dat ze alle aandacht opeisen ;)
m.v.g.
Mark
-
Heren,
Op deze site heb ik wat foto's gezet van het voormalige ept in Zandvoort. Ik heb nog meer dia's, maar die moet ik nog scannen.
http://www.flickr.com/photos/cklx/sets/72157600420658519/
Groeten, Cock Koelewijn.
De nostalgie! Van mij mogen ze die woonwijk die ze op het rangeerterrein hebben neergezet wel slopen en oude tijden doen herleven! ;D
-
@Cock,
Mooie foto's van toen.Zeer bruikbaar en bedankt daarvoor.
@Martin,
Goed plan! ;)
-
Heren,
Op deze site heb ik wat foto's gezet van het voormalige ept in Zandvoort. Ik heb nog meer dia's, maar die moet ik nog scannen.
http://www.flickr.com/photos/cklx/sets/72157600420658519/
Heren,
Er zijn nog wat foto's toegevoegd.
Ik heb ook nog dia's van het vervangen van de bovenleiding op Haarlem-Zandvoort, maar die moet ik nog scannen.
Groeten, Cock Koelewijn.
-
Bedankt, geweldige foto's! Leuk om te zien welk materieel er zoal kwam. Dus ook een hondekop.
Ineens schoot er door m'n hooft dat ik die trek-duw trein eerder heb gezien. Volgens mij stonden er destijds foto's van de bovenleiding klus in railhobby. Tijdens de verhuizing (4 jaar geleden) zijn die ergens op een zolder geparkeerd. Zal eens gaan zoeken ...
-
De opstelsporen waren niet elektrisch (Alleen de perronsporen waren dat )
Nav de antwoorden alhier dacht ik dit dus ook. Lees ik ineens dit in een ander draadje:
Een 2200/2400 sleurde regelmatig over een enkelaanvoerspoor, welke jaren later uitgebreid werd met nog enkele sporen, die als opstelspoor en ge-electrificeerd, gebruikt werden voor de bakken, die te veel waren in Haarlem. Daarna werden de opstelsporen ge-electrificeerd.
Vraag: werden hier ook treinstellen weggezet?
Nog een vraag. Ben deze zomer al enkele malen in Zandvoort geweest (vrouw wilde graag naar zee ;D). Het valt me op dat het 'boemeltje' het grootste deel van het traject Zandvoort-Haarlem niet hard kan rijden. In de tijd van de getrokken IC's was dit ook al het geval?
Gerard.
-
Nav de antwoorden alhier dacht ik dit dus ook. Lees ik ineens dit in een ander draadje:
Vraag: werden hier ook treinstellen weggezet?
Nog een vraag. Ben deze zomer al enkele malen in Zandvoort geweest (vrouw wilde graag naar zee ;D). Het valt me op dat het 'boemeltje' het grootste deel van het traject Zandvoort-Haarlem niet hard kan rijden. In de tijd van de getrokken IC's was dit ook al het geval?
Gerard.
Ik weet niet wat je bedoelt met "niet hard". Er zal op de paar km tussen Haarlem en Zandvoort geen 140 worden gereden. De IC's reden vroeger wel redelijk hard, inderdaad harder dan de V's en andere treinen nu. Zal wel om dienstregelingtechnische redenen zijn. Bovendien zitten er bij Overveen enkele bogen in de lijn.
CKLX
-
Zeg maar rustig scherpe bogen. Ik herinner me het enorm snerpende geluid van de wielen die door die scherpe bogen moesten.
Kon je goed horen, want zomers stonden natuurlijk bijna alle raampjes open. Dus snel rijden was er zeker niet bij.
Overigens kwam je in Overveen langs de bron van alle flitskastellende. ;)
Te hard rijdende treinen werden daar in ieder geval niet geflitst.
mvg,
Gert
-
Vraag: werden hier ook treinstellen weggezet?
Nee hier werden geen treinstellen weggezet, enkel rijtuigen zoals Plan-E, Plan-W en ICR.
Mooie tijd was dat zeg! Was ik als kleine jongen in de duinen aan het spelen, zag je de 1100, 1200, 1300 of 1600 al aankomen met een lange sleep rijtuigen. Er kwam van alles voorbij: Plan-E, Plan-W (zowel geel/blauw als in de oude Beneluxkleuren), ICR (ook af en toe met beneluxkleuren) De 1200 was altijd m'n favoriet!
Die elektrificatie in 1987 kan ik me ook nog wel herinneren.
Ging regelmatig met oma, want daar sliep ik vaak, naar het station 'treinen kijken' en mocht toen regelmatig van de machinist in de cabine kruipen, geloof dat ik wel in iedere e-loc heb gezeten.
Ik noteerde ook van iedere 1300 en 1600 de stadsnamen.
Weet nog dat de 1307 (Etten-Leur) de laatste was die ik nog moest hebben. Op een avond kwam m'n vader thuis van z'n werk en hij reed altijd langs het station. Vertelde hij me dat de 1307 er stond met het stadswapen van Etten-leur erop. Dat wilde ik niet geloven en ben toen vlug op de fiets gesprongen en naar het station gesneld. En ja hoor, daar stond ie dan.......
Ach ja, die goeie ouwe tijd..... Ben bang dat dat voorgoed voorbij is, wat Zandvoort betreft.
Gr. Sander
-
Om dit draadje maar weer eens nieuw leven in te blazen, zijn er nog hobbyisten die interessante foto's hebben van bijvoorbeeld de blauwe 1200 met Plan-E of gewoon mooie foto's uit de jaren '70 en '80?
Gr. Sander
-
Ging regelmatig met oma, want daar sliep ik vaak, naar het station 'treinen kijken' en mocht toen regelmatig van de machinist in de cabine kruipen, geloof dat ik wel in iedere e-loc heb gezeten.
Gr. Sander
Herkenbaar! Ik had op een gegeven moment een hele verzameling oude remstaatjes thuis, die ik van de machinisten meekreeg :D.