BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Han Zijlstra op 12 March 2012, 22:20:59

Titel: Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Han Zijlstra op 12 March 2012, 22:20:59
Dit weekend es doorgebracht op de Poppenhuisbeurs in Rijswijk. Deze wordt door dezelfde organisatie gedaan als de modelspoordagen. Veel groen verkocht uiteraard en lekker rondgestruind naar de grote schalen. 1:24 ligt redelijk in de buurt van de lgb maten en ik moet zeggen er is veel meer dan je denkt op modelspoorgebied te gebruiken.

Wat mij opviel was het slimme  klantenbinding wat deze organisatie doet. Mooie openingstijden (10-17) goede parkeermogelijkheden en een speciaal beursarrangement.
€ 10.50 voor toegang + tijdschrift + flesje fris en broodje gezond! Uiteraard vooraf te boeken via de website. Normale entree is 6 euri dus lekker handig voor de bezoekers.

Ook de overige toegangsprijzen zijn schappelijk kinderen tot 6 jr gratis ,7-12 3 euro

Misschien goed idee voor Rail2013, Ontrax 2013 en Eurospoor 2012!
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Marty op 12 March 2012, 22:42:13
Voor Ontraxs niet in ieder geval
Zowel evenement als locatie als faciliteiten als doelgroep zijn op geen enkele manier te vergelijken.
Bovendien heeft de organisatie van Ontraxs nul komma nul te zeggen over het prijs beleid, en het museum kennende, zullen zulke "deals" niet gehonoreerd worden
Ik heb al verschillende combi-deals voorgesteld, alle ideeën vonden ze zeer leuk, maar hoorde niet bij het takenpakket van een museum.
Maar of het echt klantebinding is, ik versta onder klanten binding zorgen dat je de klant niet alleen binnen krijgt, maar ook binnenhoud, en ik zie wel hoe je een klant binnen krijgt met zo'n deal, maar niet hoe je klanten binnenhoudt met zo'n deal.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis.
Maar ikzelf ben meer van het soort van : zorg dat je product goed is, dan hoef je geen rare acties te verzinnen om mensen binnen te krijgen om ze warm te krijgen voor je product.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Eric-Jan Hartstra op 13 March 2012, 22:07:25
Ik ben het helemaal eens met Marty. Hoe mooi en gelikt je deal ook is, je moet je eerst afvragen waarom je een deal wilt maken. Is het oorspronkelijke product niet sterk genoeg? Je mag me een broodje, een biertje of en mooie vrouw erbij geven, als de basis niet ok is hoef ik ook geen korting. Ik kom voor het evenement zelf.

Hoewel er te praten is als ze heel mooi is. :D
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: mat-60 op 14 March 2012, 10:03:55
Inderdaad heeft dit niets met klantenbinding te maken, maar bezoekers verleiden meer uit te geven dan ze eigenlijk willen, immers vele zijn helamaal niet geinterreseerd in deze producten maar laten zich verleiden.
Uiteindelijk betalen ze het tijdschrift, drinken enz gewoon zelf.....

Klantenbinding bereik je door een goede beurs, tentoonstelling, ruim aanbod en vooral door een goede klantenservice waardoor klanten terugkomen (=klantenbinding)
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Ferry As op 14 March 2012, 10:27:54
Klantenbinding is absoluut een zeer belangrijke factor die je als verkoper serieus moet of zou moeten nemen....

Er is ook zoiets voor een potentiele koper als een  " gun factor ".

De gunfactor wordt gebaseerd op produkt, prijs, presentatie en ook in zeer grote mate de houding, presentatie, communicatievaardigheden van de verkoper zelf ( als persoon )

En eerlijk gezegd zie ik het hier regelmatig " mis " gaan, zowel op beurzen als in bepaalde winkels.
Ongeinteresseerde houding, onkunde, presentatie, afwezige "glimlach", kleding, gebrek aan communicatieve vaardigheden, enz.
Allemaal factoren die invloed hebben op het gunnen van een aanschaf bij een leverancier.

Wat mij betreft zijn er een aantal winkels en standhouders waarbij ik door bovenstaande redenen eigenlijk helemaal niet gemotiveerd ben om m´n centen daar uit te geven.  ::)

Gr.

Ferry


Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Eelco Storm op 14 March 2012, 10:37:04
een goede klantenservice waardoor klanten terugkomen (=klantenbinding)

Dat, kom ik steeds meer achter, is werkelijk een zeldzaamheid in Nederland...
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Marty op 14 March 2012, 11:03:49
Dat, kom ik steeds meer achter, is werkelijk een zeldzaamheid in Nederland...

Soms ligt dat ook aan de klant hoor, als hij of zij nergens meer klantvriendelijkheid tegenkomt  ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het juist dagelijks meemaak met mijn leveranciers
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Martin Welberg op 14 March 2012, 12:23:58
of en mooie vrouw erbij geven

Ben ik altijd voor in  ;D
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: stig op 14 March 2012, 12:35:36
Maar, kan ze ook koken?
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Han Zijlstra op 14 March 2012, 12:49:50
De catch voor de organisator is natuurlijk dat hij/zij vooraaf al op een aantal bezoekers kan rekenen. Voor de bezoekers is de catch dat het totaal aan uitgaven op de dag zelf minder is + de mogelijkheid om snel binnen te komen.
Vergelijk het met een internetkaartje voor Ontrax om die belachelijke rij te ontlopen. Of het Kruidvat kaartje om goedkoop naar Eurospoor te gaan. 

Zeker voor die beurzen/rtentoonstellingen etc waarbij er meerdere familie/gezinsleden naar toe gaan zijn dit argumenten om aandacht aan te besteden.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: stig op 14 March 2012, 14:02:45
Ik heb de ramingen gezien en het uiteindelijke resultaat per dag van OntraXS en dat scheelde niet eens zo heel veel van elkaar. Dat is dus op voorhand best goed in te schatten kennelijk.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: mat-60 op 14 March 2012, 15:51:17
............. dat het totaal aan uitgaven op de dag zelf minder.............

Tsja, maar over de maand weer meer. Dit is dus een "reken je rijk" idee.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Luit op 14 March 2012, 16:17:17
Er zijn blijkbaar 2 stromingen die ieder op een geheel eigen wijze tegen de bezoeker van een evenement aankijken.
De één denkt ze komen toch wel en de ander die denkt een bezoeker moet je als gast behandelen.
Voor mij als hardloper komt dit mij bekend voor, kijk naar de Dam tot Dam loop die is in een paar uur volgeboekt omdat ieder het idee heeft gekregen dat je dan wat voorstelt.Maar als critsche loper merk je gewoon dat je als melkkoe wordt gebruikt. Daaren tegen heeft de halve marathon van Lauwersoog naar Ulrum weinig poeha maar een puike verzorging.
Bij Ontrax voelt het als de Dam tot Dam want zoals eerder ergens gelezen:Als je daar komt hoor je er echt bij.
Eigenlijk voelt het gauw dat als een beursje groot groeit , je als bezoeker alleen nog maar een geldautomaat bent geworden.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: dennie op 14 March 2012, 16:34:26
Luit    geldautomaat.
Daar ben ik niet met je eens,je bent zelf verantwoordelijk voor je uitgave,en de vraag is wat zoek je en wat is het aanbod.
Er zijn ook  mensen bij die  gewoon een dagje er op uit gaan.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Brabantspoor op 14 March 2012, 16:39:22
Geldautomaat?
Kijk eens naar de jaarbeurs, waarom moet daar een flesje cola €3.10 kosten?
Ok je bent niet verplicht om te kopen. Maar het is puur misbruik maken van de situatie. Het is warm binnen, je hebt uren door de paden gelopen, en dan heb je dorst.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: rard op 14 March 2012, 16:47:26
Zelf drinken meenemen? Zover ik weet (nog) niet verboden in de jaarbeurs... het is geen disneyland...

Grt,

Gerard
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: dennie op 14 March 2012, 17:00:52
Daarom neem ik ook drinken van thuis mee en op veel stations liggen nog supermarkt in de buurt.
nb de beurs zondag in heerlen consumptie prijs 1.50 noem ik niet duur,dus het ligt gewoon aan locatie.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Simplex op 14 March 2012, 17:15:15
Maar, kan ze ook koken?

Dat maakt niet uit, zolang ze minimaal 5 dagen in de week geen
hoofdpijn heeft. Anders meteen deleten! ;D

vrgr Steef
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Martin Welberg op 14 March 2012, 17:20:44
Maar, kan ze ook koken?

Nie belangrijk  ;D
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Marty op 14 March 2012, 17:26:36
Van alle grote locaties is de horeca uitbesteed, en heeft de organisator , in dit geval de modelspoororganisator, geen enkel grip op, en heeft dus helemaal niks te maken met de stelling die Han hier neerzet
Er wordt gelezen, en dan worden er weer dingen bijgehaald die er helemaal niks mee te maken hebben, knap toch weer elke keer  :)

Ontraxs een melkkoe ?? , mwahahahahaahah ik heb leuke gehoord, maar deze vind ik echt top, tenzij je het meent, dan weet je echt werkelijk waar niet waar je over praat
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Simplex op 14 March 2012, 17:35:27
Ik ga vanavond naar het theater, daar kost een bak koffie 3,50 euro.
Tijdens Ontraxs 4x samen bakkie gedaan, broodje gekocht en 2 watertjes.
Wat het koste?? Geen idee, het intresseert mij ook niet! Het gaat erom
dat we een topgenietendag hebben gehad. Zo gaat het ook
tijdens Rail, Eurospoor of de beurs in Houten.

En de organistatie van Ontraxs, Rail, Eurospoor of de handelaren die in Houten staan, zijn
niet verantwoordelijk voor de gevraagde prijzen van de cateraar.

En anders ga je gewoon niet, maar melkkoeien??? No way!

vrgr Steef
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: stig op 14 March 2012, 17:54:56
Van alle grote locaties is de horeca uitbesteed, en heeft de organisator , in dit geval de modelspoororganisator, geen enkel grip op, en heeft dus helemaal niks te maken met de stelling die Han hier neerzet
Er wordt gelezen, en dan worden er weer dingen bijgehaald die er helemaal niks mee te maken hebben, knap toch weer elke keer  :)

Ontraxs een melkkoe ?? , mwahahahahaahah ik heb leuke gehoord, maar deze vind ik echt top, tenzij je het meent, dan weet je echt werkelijk waar niet waar je over praat

Het is wel mooi de erkenning dat na een paar edities OntraXS je erbij hoort als je op OntraXS hebt gestaan. (y)
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: René op 14 March 2012, 17:58:11
I of en mooie vrouw erbij geven, als de basis niet ok is hoef ik ook geen korting. Ik kom voor het evenement zelf.

Hoewel er te praten is als ze heel mooi is. :D

Dan wordt de basis in één keer anders. :D

En op de grote vraag van Stig: elke vrouw is aan de kook te krijgen (psychisch en fysisch)

Kreeg ik toch juist het idee dat je op Ontraxs echt welkom bent en in de watten gelegd wordt. Er heen gaan om erbij te horen???  ???  Waar wil je bij horen dan? Blijf jezelf.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Luit op 14 March 2012, 18:39:16
Als ik het toch zo lees is een bezoeker toch alleen maar iets wat er helaas bij hoort. Als onze hobby maar uitgeleefd kan worden is het goed.
En dat de horeca is uitbesteed maakt mij als bezoeker toch niet uit. Het gaat om het totale plaatje en dan kunnen al die mooie banen nog zo liggen te schitteren als de rest bagger is komt het nooit boven het zesje uit.
Voor mijn gevoel reageert men hier meer uit de functie exposant en niet als Bezoekeren dat zijn toch degene die het speeltje moeten betalen.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Tjalling op 14 March 2012, 19:19:15
Zolang de bezoekers ieder jaar terug blijven komen, en blijven betalen, doet de organisator van een evenement het gewoon goed. Er wordt dan blijkbaar iets aangeboden waar men het gevraagde bedrag (inclusief horeca!) voor wenst te betalen!

Als een beurs niet meer aan de verwachtingen van de bezoekers voldoet, blijven deze wel weg.

Door eisen te stellen aan de exposanten kun je als organisator je mikken op een bepaald publiek, en kun je laten zien dat je je bezoekers serieus neemt. Als je vindt dat een beurs te duur is, kun je beter thuis blijven. het is geen verplichting om ergens heen te gaan!

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Marc tramt op 14 March 2012, 20:14:52
Ehhh, flesje water van huis meenemen?

EDIT... Reageer op een wat ouder bericht zie ik nu (vergeten te F5'en)....
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: henk op 14 March 2012, 20:28:43
Als ik het toch zo lees is een bezoeker toch alleen maar iets wat er helaas bij hoort. Als onze hobby maar uitgeleefd kan worden is het goed.
En dat de horeca is uitbesteed maakt mij als bezoeker toch niet uit. Het gaat om het totale plaatje en dan kunnen al die mooie banen nog zo liggen te schitteren als de rest bagger is komt het nooit boven het zesje uit.
Voor mijn gevoel reageert men hier meer uit de functie exposant en niet als Bezoekeren dat zijn toch degene die het speeltje moeten betalen.

Grappig dat je je juist op Ontraxs en het Spoorwegmuseum uitleeft. Ontraxs is de tentoonstelling waarbij de organisatie de deelnemers inprent dat ze er voor de bezoekers zijn en niet omgekeerd. Dat is merkbaar in vergelijking met andere tentoonstellingen. Het Spoorwegmuseum moet toch ook iets goed doen, gezien de bezoekersaantallen sinds de renovatie, maar het is geen commerciële instelling, zoals De Jaarbeurs en Eretco wel zijn.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Marty op 14 March 2012, 20:31:58
Henk, soms is het beter niet te reageren  ;) maar dank, en je hebt helemaal gelijk , de banen staan er voor de gasten, en niet andersom, en daar zijn we best wel streng mee ook.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Martin Welberg op 14 March 2012, 20:48:52
dan kunnen al die mooie banen nog zo liggen te schitteren als de rest bagger is komt het nooit boven het zesje uit.

Hm leg me dat is uit, die snap ik niet helemaal ?? Ik kom meestal om al die mooie banen te bewonderen ..
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: Luit op 14 March 2012, 21:46:01
Het ging niet helemaal over Ontrax want het ging over klantenbinding.
En ja ook ik kom wel weer kijken maar het ging/gaat over hoe krijgof behoud je tevreden bezoekers.
En dat kun je erg breewd zien. Zoals eerder geschreven grote bezoekers aantallen hoeven geen tevreden bezoekers te zijn.

En dit is het laatste wat ik hierop schrijf want men trekt het weer op de persoon.
Titel: Re:Beurzen en klantenbinding
Bericht door: henk op 14 March 2012, 22:01:20
Het ging niet helemaal over Ontrax want het ging over klantenbinding.

Dat ik me zo kan vergissen.  ???

Bij Ontrax voelt het als de Dam tot Dam want zoals eerder ergens gelezen:Als je daar komt hoor je er echt bij.
Eigenlijk voelt het gauw dat als een beursje groot groeit , je als bezoeker alleen nog maar een geldautomaat bent geworden.

Hoe het ook zij, met de klantenbinding van het museum lijkt weinig mis. Je kunt niet jaren achtereen één van de populairste atracties van Nederland zijn als de klanten ontevreden zijn en het na één keer voor gezien houden. Voor het museum is Ontraxs onderdeel van de strategie, waarvan het me hooglijk zou verbazen als ze er geld aan overhielden.