BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: guest7823 op 09 March 2012, 15:42:07

Titel: HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: guest7823 op 09 March 2012, 15:42:07
http://www.hsm-814.nl/

zie verder:

http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=3374

 (y)
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Eelco Storm op 09 March 2012, 16:00:04
in 2014 op de baan, dat zou een prestatie van jewelste zijn!
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: guest7823 op 09 March 2012, 16:29:31
Zonder ambitie kom je nergens
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: NS6400 op 09 March 2012, 16:48:06
doen  (y)
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tjalling op 09 March 2012, 19:01:40
En, wie gaat 'm in model bouwen?
In 2014 klaar, uiteraard

Groet,
Tjalling
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: tinus op 09 March 2012, 19:19:54
 :-\

Tinus.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: 1795 op 09 March 2012, 19:33:47
(http://farm1.static.flickr.com/57/218623975_702566c3cb.jpg?v=0)
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Ascona op 09 March 2012, 19:55:55
wel een mooie machine!!! :o
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Besselspoor op 09 March 2012, 21:02:13
Als je van een afgeleefd industriehutje een nieuwwaardige 6513 kunt bouwen, waarom dan geen nieuwbouwmachine? Ik durf te beweren dat dat minder werk is met meer kans op succes dan elke willekeurige NSM stomer rijvaardig proberen te krijgen.
Je hoeft geen rekening te houden met ingezakte smeerpotten, doorgeroeste ketels, ontbrekende verbindingen, opgebrande vuurkisten, afgebroken veren en gescheurde frames... alles is netjes nieuw op elkaar af te stemmen.
Als je ziet wat de SHM aan herstelprojecten voor elkaar krijgt, moeten er toch wel investeerders voor een nieuwbouwmachine te vinden zijn zou je zeggen... in de UK heeft men ook een hoofdlijnmachine compleet nieuw gebouwd.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tjalling op 09 March 2012, 21:05:53
(http://farm1.static.flickr.com/57/218623975_702566c3cb.jpg?v=0)

Net op je site gekeken, en dit is prachtig model!

Toch toont de lok in model anders dan pop de tekeningen van de links hierboven.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Ivo tB op 09 March 2012, 22:06:58
Er zijn in elk geval 2 uiterlijk verschillende 5800 typen geweest. De 5801-5805 (HSM 801-805) was de eerste serie en die wijkt af van de tweede serie 5806-5812 (HSM 806-812). Nr HSM 814 kan ik niet terugvinden in de verschillende boeken van Waldorp. Alle 5800 waren wel 2B2 loks.

mvg,
Ivo

P.S., de tekening in de eerste post staat ook in Waldorp, maar lijkt maar matig op de verschillende loks zoals deze op foto's zij nte zien.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Eelco Storm op 09 March 2012, 22:11:58
Het nummer HSM 814 is een fictief nummer, gekozen vanwege het feit van 175 jaar spoorwegen in 2014... (staat ook in het draadje op nmld).

Eelco
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Ivo tB op 09 March 2012, 22:19:14
Dacht ik al, maar ik zag het zo snel nergens staan. Ambitie is dus de 2e serie 5800. Het model van Edwin is volgens mij van de 1e serie 5800.

mvg,
Ivo
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 09 March 2012, 22:35:54
En dan nog zijn er verschillende modificaties voorgesteld en uitgetekend, waardoor het uiterlijk van de loc ook veranderd. Persoonlijk vind ik het een leuk project, maar ik als stoomliefhebber heb er uit historisch oogpunt niets mee. Als de looks zouden kloppen zou het met mij misschien ook al meer doen, maar het komt op mij over als een soort fantasieproject in plaats van een echte replica. Ik heb er dan ook niks mee.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 09 March 2012, 22:42:23
(http://farm1.static.flickr.com/57/218623975_702566c3cb.jpg?v=0)

Wat een waanzinnige machine!
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Eelco Storm op 09 March 2012, 23:04:19
En dan nog zijn er verschillende modificaties voorgesteld en uitgetekend, waardoor het uiterlijk van de loc ook veranderd. Persoonlijk vind ik het een leuk project, maar ik als stoomliefhebber heb er uit historisch oogpunt niets mee. Als de looks zouden kloppen zou het met mij misschien ook al meer doen, maar het komt op mij over als een soort fantasieproject in plaats van een echte replica. Ik heb er dan ook niks mee.

Tsja, die modificaties en een veranderd uiterlijk... Ik kan daar niet zo mee zitten, zeker niet als je bedenkt dat het juist door die modificaties voor deze loc mogelijk gaat zijn hoofdlijnritten met een stevige snelheid te rijden. Dat weegt wat mij betreft wel op tegen een paar aanpassingen.

De replica vult een lacune in bewaard gebleven stoomlocs, is geschikt voor de hoofdlijn en kan zonder probleem overal ingezet worden zonder dat er draaischijven of driehoek gelegenheden beschilbaar hoeven te zijn. Je krijgt de door jou zo verlangde hoofdlijnstoomloc op een presenteerblaadje, maar omdat er een paar afwijkingen ten opzichte van het origineel zijn, blief je 'm niet. Dat je zo kritisch op je modellen bent, dat is een keuze maar dit vrijwel gegeven paard hoef je toch niet in de bek te kijken?  ;)

Ik ben volkomen overtuigd door de onderbouwing van de initiatiefnemer en juich zijn initiatief van harte toe, ook al had ik liever een 1700 gezien. Maar goed, ik ben blij dat iemand eindelijk de discussie over wat te repliceren gewoon doorbroken heeft (want zoveel liefhebbers, zoveel replicawensen) en gewoon actie onderneemt.

Eelco
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Beached op 10 March 2012, 09:12:52
Mij lijkt dit een mooi doordacht(en doorrekend!) voorstel. Ik ben wel een beetje skeptisch van de afleveringsdatum en de prijs, maar het lijkt wel haalbaar.

Ook heb ik een opmerking over de te gebruiken lagers. Rollagers zijn inderdaad aardig lastig om te plaatsen als je ze met glijlagers vergelijkt, maar niet echt onmogelijk duur. Twee stoomlocseries(een 2'D2' "K class" en een 2'D1' "J class"zoals de loc in m'n avatar) waar meerdere locs van bewaard zijn hier hebben rollagers op alle assen en koppelstangen. Naar mijn weten is de levensduur aardig lang(Ik weet maar van een loc die recent nieuwe lagers heeft gekregen, en dat was tijdens een echt grote onderhoudsbeurt) en het enige onderhoud naast smeren is vervangen als ze zijn versleten. Het lukt ons met drie man om een loc van 109t met de hand te duwen, dus de vermindering in rolweerstand is aardig groot.

Om een idee van hoe rollagers worden vervangen, hier het proces zoals toegepast op Ka 942; Assen naar plaatselijke spoorwerkplaats sturen om een wiel er af te persen, in eigen beheer de oude lagers eraf halen, nieuwe lagers in smeerolie verhitten en door middel van een paar hulpstukjes op de juiste plaats plaatsen, as met wiel en los wiel naar plaatselijke spoorwerkplaats sturen om het wiel weer op de as te persen, geheel weer onder loc monteren. Niet echt super-moeilijk en het enige dat uitbesteed hoeft te worden is het wielen er af en op persen. Rollagers voor spoorwegmatrieel kunnen overgens zo uit de catalogi van bijv. Timken of SKF bested worden. Dat hebben ze met de bovenstaande loc ook gedaan.

Verder vind ik de kleine veranderingen best, zolang de verschillen niet opmerkelijk groot zijn. Dingen zoals de verbeterde schoorsteenbinnenkant en een verbeterde layout van de vlambuizen merk je toch niet, maar je maakt het werk voor het personeel een stuk makkelijker.

Ik denk dat het nog moeilijk gaat worden om een plaats te vinden om de loc te bouwen. De museumspoorlijnen zullen niet zo snel ja zeggen. De plaatselijke museumspoorlijn heeft een aantal keer een loc voor een andere stichting opgeknapt, met als resultaat dat de eigen locs verwaarloosd worden. Dat wordt dus niet meer gedaan.

Maar ondanks deze aandachtspuntjes juich ik dit project zeker toe en hoop dat dit het eerste succes van vele zal worden (y)
mvg,
Rick
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Piet R Buren op 10 March 2012, 10:17:29
En dan nog zijn er verschillende modificaties voorgesteld en uitgetekend, waardoor het uiterlijk van de loc ook veranderd. Persoonlijk vind ik het een leuk project, maar ik als stoomliefhebber heb er uit historisch oogpunt niets mee. Als de looks zouden kloppen zou het met mij misschien ook al meer doen, maar het komt op mij over als een soort fantasieproject in plaats van een echte replica. Ik heb er dan ook niks mee.

het gaat hier puur om prestatie verbetering en besparing, dan is je actie radius minder beperkt en je gebruikt minder dus het kost minder. historisch mischien niet echt, maar een opgeknapte nsm lok ook niet. enn we horen niemand over andere ns loks die al vele malen nieuwe onderdelen hebben gekregen... ;)
gr
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: FritsT op 10 March 2012, 11:02:42
In model heb ik er ooit ook een gebouwd. Een uit de eerste serie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2417.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2417.jpg)

http://spoor0.blogspot.com/search/label/ns%205800 (http://spoor0.blogspot.com/search/label/ns%205800)
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: 1795 op 10 March 2012, 11:11:59
3 tekeningen,
m'n model is er een uit de eerste serie, daar hier 1 tekening van, ook 2 tekeningen van de voorgestelde versie...
(http://4.bp.blogspot.com/-uCMJWTxOGV4/T1soJKtihlI/AAAAAAAAAVk/KLHwgdCobFk/s400/Copy%2Bof%2B5800teka.jpg)
(http://1.bp.blogspot.com/-R9D-q33REkk/T1soJUN2UtI/AAAAAAAAAV0/b5RHiT8qR-k/s400/pijpleidingen5800.jpg)
(http://3.bp.blogspot.com/-MBOmTKO0Wwk/T1soI1MWU4I/AAAAAAAAAVc/_0JKgmT1UUw/s1600/Copy%2Bof%2B5800%2Bns%2Barchief%2B006.jpg)
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 10 March 2012, 19:26:14
Tsja, die modificaties en een veranderd uiterlijk... Ik kan daar niet zo mee zitten, zeker niet als je bedenkt dat het juist door die modificaties voor deze loc mogelijk gaat zijn hoofdlijnritten met een stevige snelheid te rijden. Dat weegt wat mij betreft wel op tegen een paar aanpassingen.

De replica vult een lacune in bewaard gebleven stoomlocs, is geschikt voor de hoofdlijn en kan zonder probleem overal ingezet worden zonder dat er draaischijven of driehoek gelegenheden beschilbaar hoeven te zijn. Je krijgt de door jou zo verlangde hoofdlijnstoomloc op een presenteerblaadje, maar omdat er een paar afwijkingen ten opzichte van het origineel zijn, blief je 'm niet. Dat je zo kritisch op je modellen bent, dat is een keuze maar dit vrijwel gegeven paard hoef je toch niet in de bek te kijken?  ;)

Eelco

Tsja, ben nu eenmaal kritisch. Het zit hem meer in het "replica" ding. Wat mij betreft is het geen replica, maar gewoon een fantasieloc. Tuurlijk is het een stoomloc en tuurlijk lijkt hij wel erg op de 5800, maar hij IS het niet. Grotere drijfwielen, ketel ligt hoger, etc. De totale aanblik veranderd daardoor en voor mij is het dan geen hiaat opvullen, maar gewoon iets nieuws (en ook heus wel leuks) produceren, maar verder ook niet. Ik vind het dan ook geen echte 5800.

Het heeft hem ook te maken met het historische oogpunt, ik voel daar op de 1 of andere manier meer bij als het correct is. Natuurlijk begrijp ik de drijfveer en natuurlijk snap ik dat in de huidige tijd het ding ook rendabel moet zijn, dus ik begrijp ook echt wel de reden van de concessies, maar voor mij heeft het dan net zoveel (cultuurhistorische) waarde als de loc die het FStM had laten ontwerpen bij Winterthur, een mooi ding, maar ik wordt er niet warm of koud van. Het is voor mij een look-a-like en dat is best leuk. Ik hoop ook dat het kans van slagen heeft hoor, maar een replica en misschien ook voor in 1 of ander museum, tsja, ik vindt het ding niet museumwaardig, want de historie ontbreekt (of het zou moeten gaan om het principe; water + vuur = stoom, dus nostaligisch, of eh kolen + vuurkist + drijfstangen = nostalgisch, tsja, dan zou je het zo kunnen noemen) en ik vindt het echt geen hiaat opvullen, maar alleen een moderne variant van een stoomloc die leuk is als extraatje. Nou ja, dat dus.

Die Backer & Rueb Blauwe Brabander daarintegen (en dan echt niet alleen omdat het een blauwe brabander is hoor, vind bijvoorbeeld de bruine NCS 70 serie ook schitterend), dat vind ik, zolang die helemaal aan de hand van de originele gegevens gebouwd wordt, een schitterend initiatief. Net zoals ik hoop dat de 6000 van de SGB nog van de grond komt.

Om een lang verhaal kort te maken, leuk en idd. je hebt gelijk, ik ben een mierencopuleerder, maar meer omdat ik er geen historisch gevoel/besef bij heb. Voor mij is het dan zonder (toegevoegde) waarde.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: JAB van Ree op 10 March 2012, 20:40:57
Sja, maar dan mag je de hoofdlijn niet meer op... als je stoom op de hoofdlijn wilt zien MOET je nu eenmaal concessies gaan doen. Bovendien zijn de aanpassingen helemaal niet zo groot dat het totale uiterlijk totaal verandert. Ik vermoed dat als het ding straks op de baan staat en je er foto's van maakt uit dezelfde hoek als dat er foto's van de 5800'en zijn dat het voor velen nog lastig word de verschillen te zien.

Ik heb alle documenten eens doorgelezen en vind het een heel mooi project. Alleen vrees ik wel dat men qua tijdsplanning een beetje over-ambitieus is... amper 2 jaar om het helemaal te doen, terwijl er amper nog kennis en ervaring is (ook bij fabrieken!) om zoiets te maken.

@Beached ; ik zag op het NMLD forum ook al commentaar op de keus voor glijlagers op de drijfwielassen, maar vind de reden van die keus niet per definitie slecht. Het milieu-aspect wat op NMLD word genoemd vind ik sowieso onzin, een stoomlok lekt op diverse plekken olie, de verbranding geeft ook een hoop 'rotzooi' , dan valt wat lekolie in het niet. Bovendien kun je dan HEEL veel ander historisch materieel ook maar beter van het spoor houden (1200 tandwielkasten .... locomotor aspotten.... en zo is er wel meer) En een (gedeeld) glijlager is gewoon veel makkelijker met onderhoud, je kunt de boel veel makkelijker losnemen. Dat de rolweerstand toeneemt lijkt mij geen groot bezwaar.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 10 March 2012, 20:52:53
Waarom zou je de hoofdlijn niet meer op mogen? Er zal hooguit ATB op moeten en wellicht zal het ook aan de loc liggen, dus welke snelheid hij kan halen in regulier gebruik, maar actieradius of verbruik hebben niks met het gebruik op de hoofdlijn te maken alleen met eventuele inzetbaarheid, kostenbesparingen etc. Nogmaals, dat het logisch is dat er naar een model wordt gekeken wat uit financieel economisch oogpunt beter inzetbaar is, is met de huidige conjunctuur natuurlijk goed, maar het heeft niets met wel of niet op de hoofdlijn rijden te maken.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: stig op 10 March 2012, 21:03:49
Je zult toch echt in de ingelegde paden moeten passen. Dan moet je niet gaan lopen tutten op het spoor... ;D
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 10 March 2012, 21:19:10
Precies, dus een beetje doorrijden, maar dat is met een redelijke snelheid nog wel te realiseren. Als er goederenvervoer van 100 km tussendoor kan, dan kan een stoomloc met 100 km per uur er ook wel ingepland worden.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: FritsT op 10 March 2012, 21:27:34
@ Tomasso,

Zijn er dan tekeningen van de 5800 beschikbaar, en dan bedoel ik niet enkel velletje uit het HUA.

Geldt idem voor de 6000. Ook bij de SGB is voor zover mij bekend (en nergens anders) iets meer dan een A3 met alle toeters en bellen, maar geen onderdelen detail tekeningen.
Als iemand ze weet te liggen...
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 10 March 2012, 21:31:03
Eh, waarom zou ik dat moeten weten? ??? ;D
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: FritsT op 10 March 2012, 21:36:52
Zonder die tekeningen is er nooit meer een historsch verantwoorde replica te maken. Dus die 6000....
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 10 March 2012, 21:39:22
Oh ja joh, dat weet ik niet. Maar het lijkt me dat ze bij de SGB niet zomaar aan zo'n ding willen beginnen zonder eerst goed in de materie te zijn gedoken.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: FritsT op 10 March 2012, 21:49:40
Als er geen tekeningen zijn wil dat niet zeggen dat je geen lok kunt bouwen, maar dan is het wel een aangepaste.
Overigens liggen de frameplaten die voor de 6000 gesneden zijn al en aardig tijdje weg te roesten op de parkeerplaats.

Maar... nu weer naar de 5800.
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Tomasso op 10 March 2012, 21:52:09
 ;D
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: JAB van Ree op 10 March 2012, 21:57:54
Waarom zou je de hoofdlijn niet meer op mogen? Er zal hooguit ATB op moeten en wellicht zal het ook aan de loc liggen, dus welke snelheid hij kan halen in regulier gebruik, maar actieradius of verbruik hebben niks met het gebruik op de hoofdlijn te maken alleen met eventuele inzetbaarheid, kostenbesparingen etc. Nogmaals, dat het logisch is dat er naar een model wordt gekeken wat uit financieel economisch oogpunt beter inzetbaar is, is met de huidige conjunctuur natuurlijk goed, maar het heeft niets met wel of niet op de hoofdlijn rijden te maken.

Loopeigenschappen van een echte ouderwetse stoomlok zouden een probleem kunnen wezen voor ILT. Met een 2B2 lok is het makkelijker dan met een 2C2 lok. Een lok met losse tender is leuk, maar te beperkt zonder draaischijven (achteruit zul je nooi met 100 mogen) En de stoomwet (of hoe dat ook mogen heten), eisen aan stoot- en trekwerk, remwerk ed betekenen ook dat veel dingen niet meer precies zoals vroeger kunnen. Dus compromissen moet je sowieso doen.

Actieradius en verbruik doen er ook wel degelijk toe. ILT zal niet willen dat het ding regelmatig strand op het hoofdnet omdat door oponthoud water- of kolenvoorraad te vroeg op is.

Vergeet als laatste niet : veel zaken op bijvoorbeeld een 3737 of ander museummaterieel konden tot nu toe steeds nog vanuit het verleden (soort gedoog-constructie, eens een toelating, voor de levensduur een toelating) Maar dit is een 100% nieuwbouw en dus moet men dan aan alle huidige regels voldoen voor een nieuwe toelating.

En ik vermoed dat FritsT gelijk heeft : er zullen van veel stoomlok geen fabricage tekeningen meer aanwezig zijn. Daarvoor had men destijds bij de ontstoming weinig aandacht, het was vooral 'opruimen' en 'wederopbouw'  Veel werd destijds ook 'in het werk pasgemaakt' (uit eigen ervaring : locomotor tekeningen zie je dit ook)

Zeker als je ook nog eens met veel partijen aan een project moet werken is zoiets vandaag de dag ondenkbaar; alles moet vooraf berekend en gespecificeerd!
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: Beached op 10 March 2012, 22:19:27
Tomasso, als je een historisch correcte 5800 gaat nabouwen moet je natuurlijk een geklonken ketel hebben nietwaar?

Zo ja, dan moet het een statische loc worden. Je mag namelijk geen geklonken ketels meer bouwen, alleen gelaste. Hetzelfde zal gelden voor andere onderdelen.

JAB, ik ben de discussie nu ook tegengekomen op het NMLD forum. De krukas zou inderdaad voor een paar problemen zorgen, maar in de NS tijd zal men ook wel eens wielen hebben moeten vervangen, dus zo moeilijk moet dat ook weer niet zijn. Het punt van de kwartering lijkt mij ook niet helemaal juist, De wielen van stoomlocs locs hier hebben allemaal een "key" die de wielen op de juiste plaats houden, nogal logisch want met de krachten die op de componenten komen wil je niet alleen je kwartering met wrijving op z'n plaats houden.
Overgens hebben hier een aantal locs rollagers gekregen op een paar loopassen om onderhoud te verminderen . Bij die locs til je dus de klep van de aspot op en je wordt begroet door een moderne goederenwagenrollager in plaats van een hoop olie en smeerkussens. Met rollagers is de kans op warmlopers heel klein, iets dat met een hoofdspoorloc met een snelheid van 120km/h wel aangenaam is. Dat glijlagers veel makkelijker te demonteren zijn voor onderghoud, daar ben ik het helemaal mee eens, maar daartegen moeten glijlagers veel vaker onderhouden worden dan rollagers. Eigenlijk komt het er op neer dat bij rollagers je een grote som geld en tijd kwijt bent bij vervanging, maar dat de dan de komende tig jaar niks meer aan hoeft te doen. Bij glijlagers ben je weliswaar minder geld en tijd kwijt bij het onderhoud, maar dat moet wel veel vaker gebeuren. Maar zo heeft elke optie voor- en nadelen, als glijlagers beter worden bevonden voor deze toepassing dan is daar ook niks mis mee.

mvg,
Rick
Titel: Re:HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: JAB van Ree op 10 March 2012, 22:31:00
Gezien het verwachte kilometrage lijkt me de slijtage geen probleem en een glijlager heeft minder last van stilstand. Smering is inderdaad wel een punt.

Maar vooral het uitgaan van 'toen was het geen punt, dus nu ook niet' vind ik een gevaarlijke aanname... veel vakkennis is helaas verloren gegaan in de loop der jaren, aangezien de huidige maatschappij handwerk niet langer als waardevol waardeert en er in het algemeen op neerkijkt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het echte smeden ; dat is in Nederland nagenoeg verdwenen, slechts een handvol mensen kan het nog echt (en dan bedoel ik niet die flauwekul op de meeste braderieen enzo, maar serieus vakwerk, uit rond vierkant maken en omgekeerd, perfect gesmeede passingen ed)
Titel: Re: HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: MB6400 op 09 February 2014, 10:49:24
Is men hier ooit nog mee verder gekomen ?
het in tenslotte inmiddels 2014  ;) ;D
Titel: Re: HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: thonis op 09 February 2014, 11:38:06
Hoi hoi!
Naar ik vernomen heb, is het project in de ijskast gezet.
Jammer!
Groet van Thonis
Titel: Re: HSM 814 (NS 5800)
Bericht door: dwem op 10 February 2014, 14:32:49
Klopt, het bleek in de huidige economische situarie en met het huidige regeringsbeleid m.b.t subsidies en cultuur in het algemeen, niet mogelijk de financiering rond te krifgen -- niet geheel onverwacht, maar wel: helaas!

Dirk