BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Gert1 op 24 February 2012, 18:40:03
-
Afgesplitst van de discussie omtrent de 16/17/1800-varianten:
Opslaan van al dat materieel wordt inderdaad een probleem. Maar ik vind ook niet dat het automatisch zo moet zijn dat het oudste materieel voorrang krijgt. Enfin, dat is een eigenlijk een aparte discussie op zich. En die moeten we maar niet in dit draadje gaan voeren. Wie zich daartoe geroepen voelt mag daarvoor natuurlijk best een nieuw draadje openen.
mvg,
Gert
Bij deze dus een nieuw draadje.
-
Dat past vast nog wel ergens in een donker gat in het NSM. :'(
Tinus.
-
Is goed Gert, ik wilde alleen het gemakkelijke geroep wat hier zo vaak klinkt even in perspectief plaatsen. Overigens wel een mooie discussie dus als je wilt afsplitsen ga ik graag elders verder ;)
-
Bij deze dus!
mvg,
Gert
-
De 1211 staat toch in Augsburg.
Dus er is nog een plek vrijgekomen. ;) ;)
Jos
-
Met dank voor het afsplitsen!
Nou waarom oud materieel voorrang geven? Als je er niets aan doet is er over een X-tal jaar niets meer over om te renoveren/reviseren. En dat kan nooit de bedoeling zijn...
Nu er steeds meer electromechanisch en zelfs electronisch spul in treinen zit tov spul uit het stoomtijdperk vergaan dingen relatief makkelijker dan oude rijtuigen / stoomloks. Tel daar nog bij dat dingen steeds lichter en kwetsbaarder worden geconstrueerd en het wordt steeds moeilijker om op een niet-commerciele manier materieel (in dienstvaardige staat) te bewaren.
Als we nu dus de generatie materieel uit de jaren '50 en '60 laten sloffen (en dan in het bijzonder 1100'en en 1501, waarvan thans geen enkel exemplaar rijvaardig is) om iets als een bijvoorbeeld een extra 1800 te bewaren komen we over 20-30 jaar als, we alsnog zoiets willen oplappen om het rijvaardig te krijgen, van een koude kermis thuis.
Uit ervaring met 2200'en, Plan E en Plan U weet ik dat vocht een vernietigende werking heeft op oa relais (veel oude relais hebben een soort papier laag als isolatie tussen windingen welke erg gevoelig is en snel kan vergaan) en vele rubberdelen hebben ook zwaar te lijden van de elementen (uitdroging waarna scheuren volgt of continue inwerking van chemicalien)
Als nu geen stappen gezet worden om onderdelen goed te conserveren en kennis vast te leggen voor volgende generaties (echt, van veel zaken is de kennis snel aan het verdwijnen terwijl het spul amper 10-15 jaar uit dienst is. Veel info is reeds niet meer terug te vinden heb ik helaas mogen ervaren) is het straks vrijwel onbegonnen werk.
Al die processen kosten vele uren tijd waarvan de buitenwereld vaak geen idee heeft. Maar het is wel noodzakelijk en belet dus dat er nieuwe projecten aangepakt kunnen worden.
@Jos ja maar aan zulke dingen hebben we zo weinig als we grote line-ups en rondritten willen... ::)
-
Wat die verwijnende kennis betreft: Is het niet mogelijk om voorschriften, gebruiksaanwijzingen, technische beschrijvingen e.d. of hoe ze ook mogen heten, te digitaliseren?
mvg,
Gert
-
Met het verdwijnen van werkplaats Tilburg, het afschuiven van het oude centrale archief naar het Utrechts archief ed is al veel verloren gegaan. Bovendien is veel kennis nooit officieel op papier gezet maar zit bij vakmensen in het hoofd...
Ik kan alleen voor de SHD spreken, maar alles wat we eenmaal hebben wordt echt wel goed vastgelegd en we hebben best veel info binnen de club en door uitwisseling met andere clubs (ja er is best samenwerking in museumland!) Maar er zijn nog steeds de nodige gaten... vergeet ook niet dat veel zaken door NS bijvoorbeeld extern werden betrokken. Je vindt dan verwijzingen naar een tekeningnummer en een leverancier. Maar als die leverancier ook al tig maal overgenomen/gereorganiseerd is of zelfs totaal verdwenen is sta je al snel met lege handen. Bovendien hebben ze lang niet altijd zin veel moeite te doen voor een kleine non-profit club... (al zijn er ook hele positieve ervaringen!)Er komt veel meer bij kijken dan velen vermoeden en dat maakt het soms zo tijdrovend en af en toe zelfs frustrerend.
Gelukkig zijn er vele gouden momenten die dan al die ellende weer snel doen vergeten ;D
-
Interessante discussie, toch ben ik van mening dat net als bij oude auto's geldt dat stilstand achteruitgang is.
Neem de stoomlocs, die rijden niet maar zien er wel fraai uit. Goed onderhoud en zo nu en dan even verplaatsen helpt in ieder geval om ze rollend te houden.
Daarentegen is een conditierit zoals laatst de 1312 voor een Berlijn-trein natuurlijk ideaal om z'on loc in conditie te houden. Moet ouder materieel dan voorrang krijgen? Ik vind van niet. Locs of stellen die al jaren hebben stilgestaan zijn moeilijker om weer rijvaardig te krijgen dan treinen die relatief kort hebben stilgestaan. Maar het hangt vooral af waar je prioriteit aan geeft en wat het publiek wil. Wil het publiek bij wijze van spreken een gele 1600, of een groene 273 voor de Heimwee-Express?
Ik ben vooral erg benieuwd hoe het publiek straks gaat reageren als bijvoorbeeld de 876 wordt gebruikt, of waar ik nog nieuwsgieriger naar ben: gaan ze straks bijvoorbeeld een SGM of ICM bewaren? Als er animo voor is en dus de wil, dan is er een weg. Ik denk dat er ook bij het NSM geldt dat ze mee moeten gaan met de tijd.
-
Feit is dat vrijwel al het niet-NSM museummaterieel voor instandhouding moet kunnen rijden om geld te verdienen voor diezelfde instandhouding... dus moet je wel onderhoud plegen. Want de kosten voor instandhouding zijn gigantisch, het is veel meer dan 'even een potje verf'
Op NMLD (http://www.nmld.nl) kun je overigens zien wat de museale status is van veel bewaard materieel. Daarbij wordt vaak ook gegeken naar zaken als ensemble-waarde. Iets waar tot nu toe helaas te weinig aandacht voor is geweest. Gelukkig laat bijvoorbeeld het Bolkoppen-project van de VSM zien dat daarin verandering komt (y)
-
In oostenrijk heb je plan-nostalgie treinen oid, en speciale touristentreinen met oud mat, misschien een idee om die door de bollenvelden ofzo te laten rijden in aansluiting op moderne antje-expressen?
En verder moet er geen voorrang zijn, gewoon van alles wat beeldbepalend is geweest moet wat weggezet worden ;D
-
ik ben niet zo'n expert als de meesten hier,meer een belangstellende die met name hetgeen wat in de jaren 80 rondreed een warm hart toedraagt.
Ik lees hier erg veel discussies over wat wel en wat niet bewaren.
Duidelijk is dat je niet álles kan bewaren,zeker niet rijvaardig.
In wezen is natuurlijk alle materieel beeldbepalent voor een bepaald tijdperk,alleen sommige materieelsoorten hebben maar in een heel beperkt deel van nederland gereden.
Neem nou bijvoorbeeld de Wadlopers en de Railhoppers,van geen van beide is iets in NL bewaard gebleven,enerzijds is het zonde,aan de andere kant zijn die maar voor een klein deel van de nederlanders interessant.
Kom zelf uit de regio Amsterdam,en heb beide hier (uiteraard) nog nooit gezien,nou zoek ik de treinen wel op,maar de doorsnee (ietwat) geinteresseerde uit deze regio zegt dit materieel niks.Dus wel veel kosten maar je spreekt maar een zeer beperkt publiek aan. Een Mat.64 of Sprinter of 1600 loc daarentegen heeft jaren en jaren in heel het land rondgereden en iedereen heeft deze bewust,danwel onbewust vaak genoeg gezien en mee gereisd. In mijn optiek heeft dat materieel dan een bepaalde meerwaarde om te bewaren boven bijvoorbeeld een Wadje (hoe leuk ze ook zijn).
Ander voorbeeld,het spoorwegmuseum heeft de 1122 (1125),prachtloc,zonder meer maar hij heeft hoelang? 6/7 jaar zo gereden.en 35 jaar geleden kregen de locs een botsneus,dit is hoe men de loc herinnert,zou dan eerder eentje met botsneus rijvaardig maken ,de 1122 van klok bijvoorbeeld.
Maar denk wel dat je een onderscheid moet maken naar de publieke waarde,anders loop je in de toekomst tegen grote problemen aan,dus geen Buffel,wel een IRM (zo kort mogelijk).
Let wel,bovenstaande is hoe IK het bekijk ,het is dus geen verwijt of sneer naar wie dan ook,ik respecteer ieder zn mening,en uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde hobby (y)
-
als ik eerlijk ben en dan kijk ik b.v. naar de 876, die bergen ze en gebeurt eerst jaren niks mee, en dan gaat het fout, mijn idee is dat de kennis nu nog redelijk aanwezig is, geef dat ding nu een grote conservering, dat scheelt je minimaal 30 jaar. Plus daarbij de conditie van de apparatuur is nu nog goed.
-
Eh, ja. En de reden dat hij opgeborgen staat? Het publiek van het spoorwegmuseum is met diezelfde trein nog naar het museum gekomen, of naar Utrecht Centraal, of gisteren naar opa en oma. Kortom: alleen voor de nummertjes-fetisjisten is dat stel interessant. En laat die doelgroep nou net te klein zijn om het museum draaiend te houden. De 876 komt echt wel op de baan en er wordt echt wel met zorg naar gekeken. Want, wie zegt er dat hij, ondanks dat hij in Br staat, niet wordt behandeld?
-
Behalve de 876 is er ook nog de 904, dus mocht het al mis gaan met de 876 (wat ik niet verwacht) is er nog backup ;D (zie hier ook meteen de reden voor al het dubbel bewaren (y) )
Maar het zou wel mooi zijn als zo'n stel inderdaad geconserveerd weggezet kon worden, scheelt inderdaad veel werk. Maar ja, dat kost ook weer een hoop tijd en geld. Overigens : als het stel maar overdekt staat scheelt dat al een hoop en kan er vooral bij een elektrisch stel niet al te veel mis gaan. Dieselstellen zijn wat dat betreft veel gevoeliger voor verval door stilstand.
-
ascona: ben het helemaal met je betoog eens (y) (y) (y)
-
Eh, ja. En de reden dat hij opgeborgen staat? Het publiek van het spoorwegmuseum is met diezelfde trein nog naar het museum gekomen, of naar Utrecht Centraal, of gisteren naar opa en oma. Kortom: alleen voor de nummertjes-fetisjisten is dat stel interessant. En laat die doelgroep nou net te klein zijn om het museum draaiend te houden. De 876 komt echt wel op de baan en er wordt echt wel met zorg naar gekeken. Want, wie zegt er dat hij, ondanks dat hij in Br staat, niet wordt behandeld?
Ik weet nog een ander voorbeeld wat in amersfoort staat, vierdelig, is en was zooooo mooi maar likjes verf houden dat ding niet rijdend, heb gezien dat de stekkers op de vlakke koppen losgehaald werden, jammer 1 en al aanslag, en dat terwijl als je eens in de tien jaar moet je op de schaltbau stekers de rubbers vernieuwen,hetveel langer meegaat, maar hoe goed bedoelt was ook zo begonnen. (766). Maar ben bang dat dat ding nu daardoor ook heel veel geld gaat kosten.
-
Ik snap je zin niet zonder punten en hoofdletters...
Kun je het nog eens vertalen?
;)
-
In het kort, er is materieel wat met optisch bedrog rijd, mooi verfje, maar het regelmatig technisch onderhoud word niet gepleegd, niet dat het onveilig is maar later gaat het veel meer kosten.
-
Dames en heren, de nieuwe 'Spokes-man' voor het Spoorwegmuseum: johnny-VIRM! Weet alle ins- en ous!
8)
-
Dames en heren, de nieuwe 'Spokes-man' voor het Spoorwegmuseum: johnny-VIRM! Weet alle ins- en ous!
8)
Als het over technisch onderhoud gaat weet hij inderdaad alle ins en outs.
Zonder iemand te kort te doen ken ik maar twee personen één ander iemand bij de werkgroep van het spoorwegmuseum die met hem op gelijke voet staat.
-
Hmm, sorry Henk, maar ik denk dat je dan toch nog snel mensen tekort doet met je uitspraak, maar dat terzijde.
Verder vind ik deze topicnaam wel leuk, terwijl het NSM afgelopen jaar de 876, 1658, de 28.101 en een ABv en Bvk DDM-1 aan het bestand toegevoegd heeft... ;)
De laatste twee genoemde rijden nu dan nogwel bij NSR, en de 28.101 en 876 staan geconserveerd terzijde want wat Jorick al zei; het heeft nu geen nut om dit materieel binnen het NSM te gebruiken of in te zetten.
Het is nog te nieuw, een museum bezoeker wil graag eens meerijden in een oude trein om de nostalgie mee te maken, en deze gaan daar komende jaren dat beeld nog niet vervullen... ;)
-
Dames en heren, de nieuwe 'Spokes-man' voor het Spoorwegmuseum: johnny-VIRM! Weet alle ins- en ous!
Nee, iemand met de bekende kennis in de kop waar Jab van Ree al over sprak!
(daar moet je zuinig op zijn, die zijn zeldzaam 8))
mvg,
Robin
-
Hoi,
Op persoonlijke titel zeg ik dat meerdere types materieel in aanmerking kunnen komen.(oude en nieuwe) Maar aub niet van alles wat afgevoerd wordt :-\
Als je het materieel bewaren/opslaan wilt kost dat ook de nodige centen en stilstand is achteruitgang (ook voor onszelf)
Ik denk niet dat er nog oud materieel bijkomt,ook omdat de ruimte hiervoor beperkt is?
Ben eigenlijk best tevreden met het huidige bestand in het NSM.is m.i. toch een redelijke mix van materieel door de jaren heen?
Groet Wim
-
Ik denk niet dat er nog oud materieel bijkomt,ook omdat de ruimte hiervoor beperkt is?
Enerzijds denk ik dat al het oude materieel ondertussen wel onder dak is, bij de verschillende musea (of indien nog in gebruik, reeds 'gereserveerd' is) maar anderzijds denk ik dat als het spoorwegmuseum de kans zou krijgen 'nieuw' oud materieel aan de collectie toe te voegen, ruimte geen doorslaggevend argument gaat zijn.
Eelco
-
Eelco, dat juich ik alleen maar toe! Zijn ze dan nu van het ruimteprobleem af?
-
Enerzijds denk ik dat al het oude materieel ondertussen wel onder dak is, bij de verschillende musea (of indien nog in gebruik, reeds 'gereserveerd' is) maar anderzijds denk ik dat als het spoorwegmuseum de kans zou krijgen 'nieuw' oud materieel aan de collectie toe te voegen, ruimte geen doorslaggevend argument gaat zijn.
Eelco
Nouja, als je iets niet kwijt kunt, kun je het wel aannemen maar dan...?
Lijkt me toch echt wel een issue ;)
En het NSM is zeker niet van zijn ruimte probleem af, was het maar zo'n feest zeg... :o
Een deel van de collectie staat buiten terrein van het NSM opgeslagen, dus dat zegt wel genoeg denk ik...
En ouder materieel, dat komt er inprinciepe niet meer bij natuurlijk, waar moet het vandaan komen..?
-
Linksom of rechtsom is er altijd wel ruimte te regelen, is het niet in het museum zelf, dan vast wel ergens in een loods. Het spoorwegmuseum heeft naar mijn idee in het verleden teveel kansen laten liggen qua materieel om nu bij een eventuele nieuwe oude aanwinst te zeggen: sorry, we zijn vol.... ;)
-
tja ruimtegebrek, dat krijg je met al die treinstellen....
gr
-
Linksom of rechtsom is er altijd wel ruimte te regelen, is het niet in het museum zelf, dan vast wel ergens in een loods. Het spoorwegmuseum heeft naar mijn idee in het verleden teveel kansen laten liggen qua materieel om nu bij een eventuele nieuwe oude aanwinst te zeggen: sorry, we zijn vol.... ;)
Sorry Eelco maar dat is grote onzin... fatsoenlijke (overdekte) stalling met een spooraansluiting is gewoon bijna onmogelijk te vinden in Nederland en zonder spooraansluiting is gezien de kosten van transport ook geen haalbare kaart.
Spul permanent buiten laten staan is niet gewenst, onder meer vanwege vandalisme en verder verval. Bovendien kost alle openbare infra tegenwoordig gewoon een hoop aan huur / meter / maand.
Dan blijft er HEEL weinig over aan bruikbare ruimte en wat er dan nog is is meestal al verhuurd aan/eigendom van commerciele partijen, welke ook meestal al met ruimtegebrek woekeren.
-
Sorry Eelco maar dat is grote onzin...
Allereerst ga ik uit van een hypothetisch geval, namelijk dat er nog oud spoorwegmaterieel opduikt dat nog geen onderdak heeft. Ten tweede geloof ik echt niet dat als er ergens nog iets ouds opduikt (een oude wagenbak, een loc voor mijn part, opnieuw allemaal hypothetisch), het spoorwegmuseum zegt: haal maar door de shredder, het past niet.
Dat is pas grote onzin...
-
toch is er spul geweest dat door dat er geen plaats binnen en conservering was, het daardoor uiteindelijk toch maar gesloopt is.
En geloof me treinen die stilstaan gaan ineens heeeel hard achteruit.
-
toch is er spul geweest dat door dat er geen plaats binnen en conservering was, het daardoor uiteindelijk toch maar gesloopt is.
Dat weet ik, ik ken daar de ergerlijke voorbeelden van. Maar ik geloof nog altijd in voortschrijdend inzicht...
-
He ik heb niet zo heel veel verstand van de stand van zaken rond Nedtrain Tilburg (Wat wil je als 14 jarig jongetje) maar zou en niet iets te beginnen zijn daar? Of bij een dergelijk iets. Of iets zoals de oude sigarettenfabriek in Zevenaar. Een bedrijf met spooraansluiting (het liefste een klein emplacement oid, of opstelsporen) wat failliet is gegaan, of overgestapt is op vervoer op de wegen, en het spoor "links" laat liggen. Dat zou misschien wat zijn.
Een ander goed voorbeeld is TML (transportmuseum lelystad). Die hebben een enorm emplacement waar treinen dan gestald kunnen worden. Maar ik weet niet of daar nog iets van komt.. ::)
-
Nedtrain Tilburg wordt volgens mij volgebouwd met woningen, en het transportmuseum Lelystad heeft helemaal niks op de emplacement, ze hopen er een plekje te krijgen. Dat is wat anders.. ;)
-
ik vind alleen dat de treinen dat een beetje ingemetseld bij staan(het lijken net bloembakken kijk maar naar de 3737 in die attractie)
groet robin
-
??? ???
Alleen de NS 6317 staat 'extra droog gestald', de NS 3737 staat op dit moment vlak voor een stel giga-deuren gestald. En voor bloembakken moet je toch echt buiten zijn.
-
Samen met de JSS 1622...
-
ik vind alleen dat de treinen dat een beetje ingemetseld bij staan(het lijken net bloembakken kijk maar naar de 3737 in die attractie)
groet robin
Wees dan maar blij dat de werkgroep Materieel in het museum het "inmetselen" van een kopbak van de DE-3 heeft tegengehouden.
Dit soort acties blijft vaak onderbelicht maar er mag best soms wel wat aandacht zijn voor deze acties van de werkgroep.
Groetend vanuit Frankrijk
Henk Boshuyzen
-
Aha, en toen hebben ze toch een houten mockup oid gebouwd??
-
Yes.
-
ik vind alleen dat de treinen dat een beetje ingemetseld bij staan(het lijken net bloembakken kijk maar naar de 3737 in die attractie)
groet robin
dat is overigens de 6317 ;)
gr