BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 16 February 2012, 22:02:52
-
Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
donderdag 16 februari 12:34
Coevorden/Emmen - De provincie Drenthe heeft samen met de gemeente Coevorden, de Bentheimer Eisenbahn AG en de Euroterminal Coevorden BV een intentieverklaring getekend waarin de partijen zich gezamenlijk uitspreken voor het realiseren van een directe railverbinding tussen de Euroterminal Coevorden en de spoorlijn Emmen-Zwolle.
Deze ontwikkeling wordt aangeduid als de ‘spoorboog' en maakt onderdeel uit van het Regio Specifiek Pakket (RSP). Volgens gedeputeerde Brink (VVD) levert de realisatie van de spoorboog een win-winsituatie op. 'Er ontstaan nieuwe kansen voor de ontwikkeling van het stationsgebied in Coevorden doordat goederentreinen niet meer hoeven te rangeren in het centrum. Dat levert ook weer kostenvoordelen op die het logistieke aanbod van Dryport Emmen-Coevorden verder verbeteren.' De gisteravond in het Kasteel ondertekende intentieverklaring is vandaag tijdens het DryportCongres in Hotel Emmen gepresenteerd.
Het project RSP Coevorden maakt deel uit van het RSP-project Verbetering Spoorlijn Zwolle-Emmen. Dit project heeft tot doel een meer robuuste dienstregeling voor het personenvervoer en het bevorderen van het (inter)nationale railgoederenvervoer van en naar Zuidoost-Drenthe, onder andere via de Euroterminal Coevorden. Binnen het RSP is voor de verbetering van de spoorlijn Zwolle-Emmen 69 miljoen euro beschikbaar. Hiervan is 36 miljoen euro beschikbaar voor de Integrale Gebiedsontwikkeling Coevorden en Coevorden-Zuid, i.c. de aanleg van een directe railverbinding tussen de Euroterminal en de spoorlijn Zwolle-Emmen.
Met Dryport Emmen-Coevorden willen de gemeenten Emmen en Coevorden oplossingen bieden voor de overvolle zeehavens. De haven van Rotterdam verwacht een verdubbeling van de logistieke containerstromen in 2020 en voorziet dat een deel van de logistieke activiteiten daarom naar strategisch gelegen en goed ontsloten regio's in het achterland verplaatst moet worden. De regio Emmen-Coevorden heeft goede weg- en spoorverbindingen met het Duitse achterland, voldoende vestigingsruimte voor bedrijven, een divers logistiek onderwijsaanbod en moderne logistieke voorzieningen.
Bron: Emmen.nu
-
Dat zou wel een goede oplossing zijn, draadje erboven en BE kan met een eloc direct naar Rotterdam rijden.
-
zou me niks verbazen als dat gaat gebeuren :)
-
Ik kan zo gauw het complete plan niet vinden ,maar moet tussen Coevorden en de aansluiting bij Herfte dan niet overal dubbelspoor komen als je serieuze volumes wilt vervoeren tussen de dienstregeling van de Emmer lijn door?
-
Ligt eraan hoeveel vervoer men verwacht, zijn het twee of drie treinen per dag lijkt me dat nog niet echt nodig. Als dit ieder uur gaat worden, wordt het een ander verhaal. Al ligt al deels dubbelspoor, tussen Herfte-Dalfsen en Hardenberg-Marienberg. Op zich lijkt me dat wel voldoende voor een paar treinen per dag.
-
volgens mij gaat dat sowieso niet gebeuren, w volgens mij rijd de coevorder schuttel, al savond's en de DSM trein rijd ook in de avond/nacht/ochtend uren.. om dat er overdag dan te veel bezetting is op het spoor, dit is wat ik me heb laten vertellen. dus heb ik het fout corrigeer me dan even :).
-
Als Prorail je normaal veilig zet op de Emmerlijn dan is er geen probleem. Gaan ze je in Ommen over spoor 1 laten rijden (dan mag je terug naar 40km/h) en als ze in Mariënberg de Lint uit Almelo op spoor 2 laat kopmaken (mag je weer een heel stuk 40km/h rijden) dan krijgt NSR wat vertraging. Anders is er geen probleem overdag! (zei de ervaringsdeskundige...)
Maar wat gaat Arriva rijden in de jaardienst 2013? Dan wordt het wellicht helemaal volgebouwd en is het rijden van extra's overdag wellicht helemaal niet meer mogelijk.
Het leuke van een intentieverklaring is dat het nog niks zegt verder dat het ook uitgevoerd gaat worden. Volgens mij heeft Prorail al plannen nu om spoor 5 in Coevorden toch maar onder de draad te brengen. Dat is ook vele malen goedkoper dan het aanleggen van die boog. Vergeet ook niet dat de spoordijk ten zuiden van Coevorden tussen twee kanalen ligt en weer een brug moeten worden aangelegd. En dat voor één tot drie treinen per richting... Best wel dure oplossing!
Nog beter zou zijn als Prorail besluit om de sporen 3 en 4 ook onder de draad te brengen en eventueel de noordkant van het station zo aan te passen dat je deze sporen iets kan verlengen en ook van spoor 5 de hoofdbaan op kan. Dan kan een eloc ook zelf omrijden en eventueel kan dan ook op andere sporen iets van cargo kopmaken... Ook die oplossing is een stuk goedkoper dan die boog aan te leggen.
Het aanleggen van de boog vind ik in deze tijd van bezuinigingen ook een hele verkeerde keuze...
-
kijk daar hebben we wat aan (y), ik ben bang als Arriva hier op komt niet veel mogelijk meer is, het zou me dan ook niks verbazen als ze een kwartierdienst van willen maken, dat de boog veel geld kost moge duidelijk zijn, aan de andere kant als het erg druk word met goederen dan hebben ze denk ik weinig keus, als de overweg maar kort open mag zijn, het zal mij benieuwen :). laat de 1835 maar snel klaar zijn, leuk kleurtje er op, dan heeft roco ook weer iets om uit te brengen :) !
-
Roco krijgt het nog druk! :)
Mogen ze ook de Locon 9900, de Locon 9802 en niet vergeten de DB Schenker rode 1612 uitbrengen! (y)
-
Partijen akkoord met realisatie Spoorboog Coevorden
Gepubliceerd op 22-02-2012 om 09:54
De provincie Drenthe heeft samen met de gemeente Coevorden, de Bentheimer Eisenbahn AG en de Euroterminal Coevorden BV een intentieverklaring getekend voor de realisatie van de Spoorboog Coevorden.
De Spoorboog Coevorden moet een directe railverbinding tussen de Euroterminal Coevorden en de spoorlijn Emmen – Zwolle worden. De verklaring valt te beschouwen als gezamenlijke uitspraak voor het realiseren van deze lijn.
Spoorboog
De spoorboog maakt deel uit van het Regio Specifiek Pakket (RSP). Volgens gedeputeerde Brink (VVD) is de spoorboog een win-winsituatie. Door de spoorboog van het stationsgebied in Coevorden verder ontwikkeld worden.
Goederentreinen hoeven dan bijvoorbeeld niet meer te rangeren in het centrum van Coevorden. Brink denkt zo ook het logistieke aanbod van Dryport Emmen – Coevorden verder te kunnen verbeteren.
Railgoederenvervoer
Het RSP-project in Coevorden is een onderdeel van het RSP-project Verbetering Spoorlijn Zwolle-Emmen. Dit project moet tot een meer robuuste dienstregeling voor het personenvervoer leiden.
Ook moet het leiden tot het bevorderen van het (inter)nationale railgoederenvervoer van en naar Zuidoost Drenthe. Voor de totale Zwolle-Emmen is een budget van 69 miljoen euro beschikbaar, waarvan 36 miljoen euro bestemd voor Coevorden en omgeving.
BRON: spoorpro.nl
-
Dat lijkt me hetzelfde als het eerste bericht, toch? Toen was er ook al een intentieverklaring getekend.
-
Al ligt al deels dubbelspoor, tussen Herfte-Dalfsen en Hardenberg-Marienberg.
Het is niet Hardenberg-Marienberg, maar (vanuit Zwolle gezien): Mariënberg-Gramsbergen.
-
Als je op wikipedia "emmerlijn" invult dan lees je ook dat ze in de toekomst het volledige traject van dubbelspoor willen voorzien.
Ik reis regelmatig van Coevorden naar Zwolle en ik zou het absoluut niet verkeerd vinden.
Of het haalbaar is is weer een ander verhaal en zeker gezien de huidige economische situatie zal het een poosje duren voordat het er komt.
We zullen afwachten wat er gaat gebeuren.
M.v.g. Mark
-
de draad hangt in coevorden (y) en dit weekend ligt Coevorden en Emmen er ook uit. ben benieuwd wanneer de 1835 gaat rijden van de BE :)
-
Mooi nieuws! Heeft die loc nou ook de kleuren van de Bentheimer Eisenbahn gekregen?
mvg,
Gert
-
je he :). ik heb geen idee of hij al in de kleuren is, ik vermoed van niet
-
Loc heeft een sticker van de BE op de plek waar vroeger het NS logo zat. Ook heeft ie het nummer E01 in het klein gekregen maar staat '1835' er ook gewoon nog op.
Als het goed is gaat de loc maandag zelf de trein rijden. Het plan was om 's avonds uit Coevorden te vertrekken en is het dus een nachtdienst...
Morgen zal de RRF1101 nog een keer de trein naar Coevorden rijden maar dan wel via Bad Bentheim!
-
oke :) heb je er toevallig ook foto's van Chris ?
-
Van de RRF1101 zat! :)
Maar van de 1835 is een plaatje hier (http://www.asm-muenster.de/front_content.php?idcat=76&idart=360&lang=1) te zien!
-
wij danken U vriendelijk (y).
ben benieuwd of hij zo blijft :) ?
en ben benieuwd wanneer hij in het model komt :P ;D
-
Ik wacht wel tot ie van Roco komt (das toch DE zin ;D).
mvg,
Kees-Jan
-
als roco hem maakt wel ja ;D
-
Ik wacht wel totdat ze 'm in dezelfde kleuren spuiten/stickeren als de V200. 8)
mvg,
Gert
-
dat zou wel gaaf zijn :D
-
Nou Gert dat wordt Schumacher bellen dan (nee niet die waar we het vandaag over hadden maar die uit Duh Haag) voor een nose job.
mvg,
Kees-Jan
@ Hopper: jij zegt dat toch altijd ;) zal eens een donortje opsnorren......snor snor snor
-
dat klopt 8), ik kan het zelf niet, helaas
-
dat zou wel gaaf zijn :D
Ja he? Wie Photoshopt er wat? Zwart mee laten lopen met de ramen en aan de onderkant afzetten met een zilverkleurige rand. Dan natuurlijk het geel en vervolgens het rood en onderaan weer een zilverkleurlige bies.
Ik denk dat het de mooiste ex 1800 ooit wordt! (y)
mvg,
Gert
-
De 1835 stond begin augustus nog geel in Bad Bentheim:
(http://farm9.staticflickr.com/8290/7747066928_b2573089d1_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/7747066928/)
BE 1835 at Bad Bentheim, August 1, 2012 (http://www.flickr.com/photos/cklx/7747066928/) by cklx (http://www.flickr.com/people/cklx/), on Flickr
Op 9 augustus was 'ie iets verplaatst:
(http://farm9.staticflickr.com/8298/7973156600_a5a9a7a67f_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/7973156600/)
Bentheimer Eisenbahn yard, September 9, 2012 (http://www.flickr.com/photos/cklx/7973156600/) by cklx (http://www.flickr.com/people/cklx/), on Flickr
CKLX
-
COEVORDEN - De aanleg van de spoorboog over het kanaal en de aanpak van het stationsgebied in Coevorden gaan door. Het zeer omvangrijke project kost 36 miljoen euro. De gemeenteraad is akkoord gegaan met een gemeentelijke bijdrage van 7,5 miljoen. De verwachting is dat het project in 2016 wordt afgerond.Bij De Mars komt vanaf het spoor een brug van vijftig meter over het kanaal Coevorden- Almelo richting het Europark. Zo wordt een directe verbinding met de Bentheimer Eisenbahn gemaakt. Doordat er een nieuwe spoorverbinding wordt gelegd, hoeven de goederentreinen naar het Europark niet meer door het centrum van Coevorden. De omgeving van het station wordt daarom van veel overtollig spoor ontdaan en opgeknapt.Het project wordt grotendeels betaald van subsidie die de provincie heeft gekregen, omdat de aanleg van de Zuiderzeelijn is afgeblazen. Via de Euroterminal worden goederencontainers overgeslagen op spoor en water.
Bron: www.DVHN.nl
-
Dit heet toch komkommer nieuws? Volgens mij heeft een journalist het eerste stukje uit dit draadje gelezen en opnieuw gepubliceerd...
Nico
-
http://www.coevorden.nl/nieuws/nieuwsberichten/item/archive/2013/07/article/gemeenteraad-stemt-in-met-financiering-spoorboog-en-stationsgebied-9825.html
-
Is 39 miljoen euro niet een beetje veel geld voor een paar minuten tijdwinst van een goederentrein?
Zomaar een vraag van een belastingbetaler....
Alexander
-
Het hele station gaat ook op de schop, dus daar zit het ook in, maar dan nog is het behoorlijk veel,
-
De stations omgeving in Coevorden ziet er momenteel niet uit, veel panden zijn al gesloopt ook de rail is al verwijderd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_6.jpg)
er is een hele strook vrij gemaakt van alles ,lijkt dat daar bebouwing komt,ook zijn al diverse panden achter het emplacement gesloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_03_8.jpg)
hier het voorplein
-
Is 39 miljoen euro niet een beetje veel geld voor een paar minuten tijdwinst van een goederentrein?
Aan de andere kant is er wat te zeggen om goederentreinen niet door het centrum te laten rijden; zie bijvoorbeeld wat er onlangs in Quebec is gebeurd.
- Peter
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2013_07_10_12_28_09_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2013_07_10_12_28_09_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/f0cf8135df.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/f0cf8135df.jpeg)
Bron:Coevorden.nl
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B82856129Z1_20130611140047_000GS9L1R8D2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B82856129Z1_20130611140047_000GS9L1R8D2.jpeg)
Bron DVHN
-
Zo wordt een directe verbinding met de Bentheimer Eisenbahn gemaakt. ... De omgeving van het station wordt daarom van veel overtollig spoor ontdaan en opgeknapt.
1) Er is al heeeel lang een directe verbinding. Het is maar net van welke kant je komt. Er wordt bedoeld dat de treinen vanuit de richting Mariënberg dan direct naar de Euroterminal kunnen rijden. Vanuit Emmen kan dat al lang, maar blijft dat zo? Ik denk het niet, want dan kan de bestaande brug over het kanaal verdwijnen.
2) Veel overtollig (?) spoor is al weg. Is de rest ook overbodig, zodat er slechts twee à drie sporen overblijven?
Maar hoe gaat het met de afmetingen / tonnages voor de scheepvaart? De kritische noten daarover zie ik hier (nog) niet. Is het al duidelijk of de nieuwe brug tussen de haven van de Euroterminal en Gramsbergen komt? Of komt die nieuwe brug tussen die haven en de oude brug?
-
De laatste tekening biedt in elk geval geen enkele groeimogelijkheid voor (goederen) vervoer per spoor richting Emmen.
Ook eerder gedane suggesties om op het spoor bij Emmtec (Akzo, zo u wilt) een containeroverslag te maken worden door Coevorden zo nagenoeg onmogelijk gemaakt. Er is in hun station gewoon geen ruimte. Erg kortzichtig allemaal. >:(
Net zoals de bouw van Emmen-zuid. Het is nog niet klaar en moet vanwege de verdubbeling mbt. de frequentieverhoging van de treindienst, al weer op de schop. Alsof 'men' dat niet eerder wist (aanbesteding niet gelezen door Prorail ??? ???)
Allie
-
Geld is nu eenmaal geen punt. Er is 2-miljard compensatie voor het niet doorgaan van de ZZL en men heeft moeite genoeg om voldoende geschikte projecten in het Noorden te vinden.
-
Mmm, misschien willen ze mijn nickname sponsoren? :D
mvg,
Gert
-
Ik zie nog altijd drie stippellijnen lopen dus ik gok toch echt dat er een derde spoor blijft liggen. Dat kan ook probleemloos.
-
Ik denk dat ik gauw naar Drenthe ga verhuizen.
Voor degene die nog geen idee had hoe groot het Europark is, kijk hier eens (http://www.gvz-europark.de/index.php?id=4440) :o. Vooral het kopje logistiek is interessant.
Tussen Emlichheim :P en Schoonebeek ligt een olieveld waar de Ja-knikkers nog steeds druk ja knikken en de olieleidingen gewoon dwars door de velden lopen. Vandaaruit gezien ligt het Euro-park pal erachter richting Coevorden. Een zeer centraal punt dus en een schakel tussen Noord Nederland en Noord Duitsland.
Het zou een fantastisch baanplan kunnen worden (y) in wat voor tijdperk ook.
Ik was er de afgelopen dagen en was aldus onder de indruk.
Groeten Koen.
-
Op de schop voor Emmen Zuid is wel een erg groot woord. Het hele betonwerk van dit station is op dubbelsporigheid berekend.
Er ligt alleen nog geen dubbelspoor.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/20101002_022.jpg laat de ruimte naast het huidige spoor zien.
-
Lees net op de site van de gemeente Coevorden dat het is de bedoeling is , dat de voormalige loods van Van Gend en Loos wordt aangemerkt als cultureel/industrieel erfgoed. (y)
mvgr Evert
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130716_113210.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130716_113210.jpg)
Hier moet de toekomstige brug komen ( rechts ), en dan gaat het spoor voor je langs.
Het viaduct van Emmen-Zuid is berekend op dubbel spoor, dat was zelf Emmen-Bargeres,
Maar komt daar dubbelspoor te lliggen dan?
En nog een foto met dan de D20 en de 1835
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130716_113624.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130716_113624.jpg)
Groet Dave
-
Toevallig (?) woon ik daar dicht bij. Weet dus waar ik over praat ;D
@Dave, Ja, daar komt dubbelspoor. Dat is nodig voor de frequentieverhoging. Dan moet de trein de tegentrein tussen Nieuw A'dam en Emmen elkaar kunnen passeren.
De betonbak mag dan wel geschikt zijn, er staat oa bij Bargeres wat "kunst" (met kleine k.. :-X )en hier en daar een mast in de weg.
Allie
-
Ik ze de treinen nog net rijden :), woon op nog geen 50m meter van het oude station van Bargeres. Je bedoelt oudijzer? ? >:( >:( , dat dubbel spoor zal nog wel een paar jaar duren, dan duurt het trouwens nooit lang en de hele lijn word dubbel spoor (y)
-
Was vanmiddag even in Coevorden en heb direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de omgeving van het station eens te fotograferen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2712_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2712_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2715_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2715_2.jpg)
de oude V&l loods waar straks een uitzendbureau komt, begint er een beetje op te lijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2713_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2713_2.jpg)
En nog een plaatje van het perron.
mvgr Evert en Bas
-
Geld is nu eenmaal geen punt. Er is 2-miljard compensatie voor het niet doorgaan van de ZZL en men heeft moeite genoeg om voldoende geschikte projecten in het Noorden te vinden.
Zo word ook het project ESGL versneld uitgevoerd!
-
even het stof eraf gepoetst, maar ben op 12-02 even met Bas in Coevorden geweest, en had al in de media vernomen dat de brug gearriveerd was per schip.
toch nieuwsgierig,ze waren er zelfs op zondag aan het werk.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/2017-02-121b4s1i.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/2017-02-121b4s1i.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/2017-02-122ums4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/2017-02-122ums4c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/2017-02-12469sx8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/2017-02-12469sx8.jpg)
ook was er vorig jaar al een kilometer spoor aangelegd naast de hoofdbaan Coevorden-Gramsbergen, hier worden straks de containertreinen
naar toe geduwd waar een eloc op eigen kracht kan vertrekken.
het was niet mogelijk om het kanaal met de brug te fotograferen ivm afgesloten bouw terrein.
mvgr Evert en Bas