BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pauldg op 16 January 2012, 18:20:37

Titel: Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 16 January 2012, 18:20:37
Het museale motorrijtuig DE-1, 41, in de volksmond 'De Blauwe Engel' genoemd is een pronkstuk in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum. Echter,

Omdat hij al sinds 1989 in de afleveringstoestand is geschilderd;
Omdat er momenteel geen stroomlijnmaterieel in de jaren '60 uitvoering is geschilderd;
Omdat de rode uitvoering langer stand heeft gehouden en daarom representatiever is dan de blauwe uitvoering met wit dak en;
Omdat veel hedendaagse liefhebbers herinneringen koesteren aan de rode engelen met gele biezen en tienvingerige snor,

Suggereer ik dat het tijd is om de 41 eens een rode jas aan te trekken. Verandering van spijs doet eten en veel liefhebbers zullen het waarderen. En om die hypothese te testen: een poll!

Dank u voor de aandacht en met vriendelijke groet,

Paul
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: gtw6016 op 16 January 2012, 18:28:45
nog beter maak de DE 2 van de z.l.s.m rood en in onverbouwde toestand (y)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: V200-G2000 op 16 January 2012, 18:33:48
Deze poll heeft geen zin, want het motto van het spoorwegmuseum is alles in de afleveringskleur terugbrengen en houden (dat de 1300 nog geel is, is een uitzondering omdat hij nog niet gerestaureerd is, alleen rijvaardig houden).
De DE2 van de ZLSM terugbrengen naar rood is ook al een eeuwenoude discussie die op diverse fora is gevoerd. Moet je dan ook de koeltorens van het dak halen. Hopelijk volgt hier niet opnieuw die discussie, want dan kun je nog wel even bezig blijven (DE3 in het rood met airco unit op het dak).
Ik ga hier dan ook niet stemmen.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 16 January 2012, 18:37:32
Nee, het credo bij verkiezingen is altijd: stemmen en anders niet zeuren!  ;D

En om inhoudelijk op je opmerking in te gaan: beleid is niet in marmer gehouwen. Change can happen!  (y)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: gtw6016 op 16 January 2012, 18:40:23
en anders is het gewoon leuk om je mening te delen ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Dennis83 op 16 January 2012, 18:42:15
Ik heb gestemd op de technische staat. Dat is toch gewoon het belangrijkste wat er is om materieel te behouden? Wat heb je anders aan een rode DE 1 als ie technisch niet in orde is. Ik denk dat we in deze tijden al blij mogen zijn dat er uberhaubt iets bewaard blijft.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 16 January 2012, 19:22:53
Leuk, ook ik zou de 41 wel eens in het rood wilen zien, echter komt er meer bij kijken dan alleen een kleurtje.

Ook het interieur zou je dan aan moeten passen, en juist dat komt steeds meer in de buurt van de afleverigstoestand.
En aangezien we daar al zoveel tijd in hebben gestoken hoop ik eigenlijk van niet  ;)

Overigens heb ik niet kunnen stemmen, mijn ideeën hierover staan er niet tussen. Zowel uiterlijk als innerlijk als technische staat zijn belangrijk, zaker als we er nog mee willen blijven rijden zoals volgende maand de Heimwee-Express!

enne: de plan U 114 is in jaren-60 rood, evenals de hondekop 386 in jaren 60-groen ::)

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: sneek op 16 January 2012, 19:45:23
blauw met proefsnor...?  Nou ja, ik weet het van de dakkleur... ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 16 January 2012, 19:48:37
Natuurlijk heb je gelijk Robin. Consequent doorvoeren van een uitvoering zou betekenen dat het interieur ook op de schop zou gaan. Ik kan mij voorstellen dat dat een brug te ver is. Over het punt van de 'Heimwee' express. Dat zou juist een argument voor de rode uitvoering kunnen zijn. Nostalgie is een prima lopend product in onzekere tijden. Veel musea scoren met nostalgische tentoonstellingen. Oneerbiedig gezegd: leg ergens een berg viewmasters neer en de bezoekers komen in grote getale. Moet je wel een periode nemen die het gros van de bezoekers persoonlijk kent en waardeert. Pak-hem beet: 40 jaar geleden en dan kom je uit op rood voor de '41.

Oh ja en wat betreft de 386. Jaren zestig groen? Na inname van een forse onderhoudsdosis LSD dunkt me... (intergalactische augurken mmmmm).

mvg, Paul
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: timtrein op 16 January 2012, 19:55:57
We gaan toch niet weer die discussie voeren dat een deel van de hobbyisten niet gelooft dat het de juiste kleur groen is??
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: 5166 op 16 January 2012, 20:03:26
We gaan toch niet weer die discussie voeren dat een deel van de hobbyisten niet gelooft dat het de juiste kleur groen is??
Waarom niet ?  ;)

Een blauwe DE-I met snor is ook nog wel leuk, voor de verandering...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Simplex op 16 January 2012, 20:04:43
Eerst 3 en dan maar eens verder kijken naar de kleur..

vrgr Steef
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 16 January 2012, 20:27:16
@Paul:

Een "Blauwe Engel" in het rood voor de HWE? Dit is niet uit te leggen! En daarbij, de laatste blauwe ging in 1969 over naar rood. Dit is dus 15 jaar. De laatste motorwagen ging in 1985 aan de kant, dit is dus 16 jaar. oftewel, fifty-fifty!

Daarbij gaan de meetse bezoeker af op het interieur. De eerste opmerking van ouderen is steevast dat ze deze trein nog kennen van vroeger. Als ik dan vraag of dat rood of blauw is, moeten ze even nadenken. Daarbij wordt de Blauwe Engel steevast verward met een mat'46 ::)

oh ja, de kleur van de 386 is bepaald aan de hand van 5(!) verschillende items, dus daar gaan we het maar niet over hebben... daarbij staat het grootste items (welliswaar nu in een ander jasje) weer in het museum en daar heb ik nog nooit iemand over gehoord dat de kleur verkeerd was.....

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 16 January 2012, 20:28:22
Eerst 3 en dan maar eens verder kijken naar de kleur..

De NS-41 is in goede conditie hoor  ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Marc tramt op 16 January 2012, 20:39:05
Rood, en wel hierom:
Deze poll heeft geen zin, want het motto van het spoorwegmuseum is alles in de afleveringskleur terugbrengen en houden
Wat is dat toch met musea (niet alleen het spoorwegmuseum) om alles in originele toestand te wilen brengen? Ik vind het niet erg dat je tijd en levensloop, inclusief verbouwingen, aan een treinstel kunt afzien. Het bewaren van een trein in de meest karakteristieke toestand lijkt me waardevoller, de DE1 in rood dus graag. Een te bewaren plan V graag geel en eventueel incusief tot passagiersruimte verbouwde bagageafdeling.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 16 January 2012, 21:42:05
Een te bewaren plan V graag geel en eventueel incusief tot passagiersruimte verbouwde bagageafdeling.

De bewaarde Plan V's (876 voor het NSM en 904 voor stichting Mat64) hebben beide hun bagageruimte nog. En die keuze kan ik volkomen begrijpen, je hebt gewoon zo'n multifunctionele ruimte nodig in een museumstel voor zaken als gereedschap, eventuele horeca , etc etc.

Wat betreft de 121 (de rode Plan U met kast op het dak, WAT GEEN AIRCO IS MAAR EEN UITLAAT ;D ) dat komt ooit helemaal histerisch verantwoord in orde wat het uiterlijk betreft. Het heeft alleen geen prio, dat is de boel inzetbaar houden.

Wat een rode DE-2 betreft : het zou totaal niet staan om de 179 terug te kwasten in het rood; er is zoveel gewijzigd bij de renovatie (en die dingen wil je niet terugdraaien...  de nieuwe motoren functioneren gewoon beter in het stel) dat je het nooit verantwoord zult kunnen doen dus begin er niet aan.

Overigens vind ik het dan eerder logisch om de DE-1 dan helemaal dieselblauw te maken met grijs dak; van die kleurvariant is helemaal geen vertegenwoordiger aanwezig terwijl de kameel qua kleurstelling nu vrijwel gelijk is aan de 41. Hetzelfde hoop ik straks ook voor de 273 : als de 252 gereed is zou die mooi donkergrijs dak met schorten kunnen krijgen om ook die kleurvariant te tonen.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: timtrein op 16 January 2012, 22:39:08
Ik smikkel alvast van de gedachte aan de 273 in het grasgroen met snor ;)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: basdouma op 16 January 2012, 23:17:27
Rood kwasten dat ding zo snel mogenlijk. Sowieso zou het leuk zijn, eens in de zoveel tijd (lees: als het materieel echt toe is aan een schilder/ opknapbeurt) er eens een ander kleurtje tegen aan te gooien.

Tja en wat NSM motto betreft, trek dan echt één lijn ( 3737 in het Staatsspoor groen *hint hint* ;D)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 17 January 2012, 00:32:38
tja, maar voor een handjevol hobby-isten die amperan geld in het laadje brengen gaat het museum de 41 echt niet over schilderen...

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Eelco Storm op 17 January 2012, 09:04:34
Het bewaren van een trein in de meest karakteristieke toestand lijkt me waardevoller,

De blauwe engel in afleveringstoestand is buitengewoon karakteristiek voor de NS in de jaren '50. Laat 'm gewoon lekker blauw.
En net wat Robin zegt, alsof het NSM voor een paar hobbyisten de verfkwast gaat pakken....

Eelco
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Hildebrand Knorr op 17 January 2012, 09:20:07
We kunnen toch een actie starten voor een verfbeurt? Iedereen een tientje en de pot met verf is snel gevuld. Daarna Akzo Nobel of Sikkens lief aankijken voor een eenmalige sponsoractie en het worden alleen man-uren.

Marc heeft overigens een punt. Dogmatisch doorvoeren van het 'afleveringstoestand' beginsel is nogal suf. En inderdaad mag je dan ook nog wel een paar stoomlocs onder handen nemen.

H.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Besselspoor op 17 January 2012, 09:38:40
Het NSM materieel is doorgaans geschilderd in de meest kenmerkende kleur, rekening houdend met de toestand waarin het zich bevindt of welke getracht wordt te benaderen.
Oftewel, de DE-1 wordt zoveel mogelijk teruggebracht in originele staat: dan is blauw de juiste kleur (en de mooiste, maar dat is persoonlijk).
De 3737 terugschilderen in staatsspoorgroen is volkomen onlogisch: dan moet je veel onderdelen van de loc gaan aftrekken om hem in aflevertoestand terug te brengen en dat gaat echt niet gebeuren. Bovendien is deze loc juist in deze toestand bewaard als laatste NS stomer in actieve dienst, dus in deze vorm het meest relevant. In SS kleuren staat er al een loc.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: vrijbuiter55 op 17 January 2012, 09:50:16
Gewoon laten zoals het materiaal uit dienst is gegaan.
In die uitvoering zullen de meesten mensen er een herinnering aan hebben.

Als er iemand overlijdt, dan houdt men toch ook de meeste herinnering aan de laatste jaren van de persoon en toch ook niet aan de " afleverings toestand ".
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 17 January 2012, 09:55:07
Persoonlijk vind ik de blauwe uitvoering ook waanzinning mooi. Wellicht (poging tot objectiviteit), nog wel mooier dan de rode uitvoering. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat men voor optie twee kiest. Echter, ik ken de diesels uit de rode tijd. Om sentimentele redenen heb ik daarom het meeste met de rode uitvoering. Ik zou het om die reden prachtig vinden wanneer een stukje van die tijd terug zou kunnen keren met een luid ronkende rode '41 die door het landschap knort. En daarbij: een rood jasje aanmeten is natuurlijk niet onomkéérbaar!

Maar het is nog maar de vraag of de sfeer uit die tijd ook terugkeert. Het verval was in die tijd al ingezet en dat droeg (in mijn perspectief) bij aan de schoonheid; dapper sleept het oude motorrijtuig zich door zijn dienst. En om er nou ook roestplekken op te gaan verven gaat wat ver....
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Rick op 17 January 2012, 10:00:19
We kunnen toch een actie starten voor een verfbeurt? Iedereen een tientje en de pot met verf is snel gevuld. Daarna Akzo Nobel of Sikkens lief aankijken voor een eenmalige sponsoractie en het worden alleen man-uren.
Schilder de 41 dan rood met reclamebanen en zet er reclame op van Akzo of Sikkens. de reclamebanen zijn over een paar jaar ook weg bij de NS. ;D

We gaan toch niet weer die discussie voeren dat een deel van de hobbyisten niet gelooft dat het de juiste kleur groen is??
Ja, dat is leuk. ;)
Eerst vond ik het ook een rare kleur groen, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat de NS toen gewoon een lelijke kleur groen heeft gebruikt.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: dwem op 17 January 2012, 11:40:39
Alweer die discussies.

Feit is gewoon dat iedereen de uitvoering wenst waar hij de beste herinneringen aan heeft, die van zijn jeugdjaren dus.
Zuiver jeugdsentiment dus en verder helemaal niets.

Dirk
overtuigd aanhanger van blauw, want jaren 50 naar Terschelling....
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 17 January 2012, 11:45:46
Feit is gewoon dat iedereen de uitvoering wenst waar hij de beste herinneringen aan heeft, die van zijn jeugdjaren dus.
Zuiver jeugdsentiment dus en verder helemaal niets.

Helemaal mee eens! Maar, daarom mogen we er toch nog wel over praten?  :) Het zou erg leeg worden op dit forum wanneer we ons jeugdsentiment niet de ruimte mochten geven...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 17 January 2012, 12:05:05
Ik vind het jammer dat het NSM het nodig vindt om alles zoveel mogelijk origineel te maken. Waarom zijn de 1010 en de 1202 dan overigens blauw???

Je merkt nu dat een aantal treinstellen / locs erg veel op elkaar gaan lijken, terwijl je met verschillende kleuren nu juist een hele brede periode van NS uit kunt beelden. De 252 olijfgroen, de 273 grasgroen met snor en de 386 uitgevoerd met een proefsnor of in het geel bijvoorbeeld. De oude DE-3 uiteraard in het grijs, de kameel in het blauw en de DE-1 in het blauw met proefsnor of rood. Plan U dan rood of geel. Bij de locs kan dit ook mooi: 1000 groen, 1100 turkooizen, 1200 blauw, 1300 geel-grijs, 1600 geel. Bij de De-loccen: 2200 bruin, 2400 blauw, Sik groen en 500 geel/grijs.

Op het moment dat een trein weer eens aan een schilderbeurt toe is, zou je eventueel kunnen overwegen om er dan eens een andere kleur op te smeren. Danm klopt het interieur vaak niet en ik kan me voorstellen dat ook dat niet wenselijk is. dat ios dus echt een keuze. Interieur ombouwen is niet reeel.

Enfin dit zal toch altijd wel een discussiepunt blijven. Feit is dat het NSM zoveel mogelijk alles in oorspronkelije staat wil hebben en daar zullen we het dan mee moeten doen....

Jeroen 
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Grandmaster ICM op 17 January 2012, 12:09:19
Een blauwe engel kan niet anders hebben dan de rode kleur...
Maar ook deze mening is puur persoonlijk gekleurd, in de nadagen van de 41 in de actieve dienst ging ik er mee naar bed en stond er ook weer mee op, een en al sentiment dus.

Ik vond een eerdere opmerking hier wel goed: op het moment dat de staat van de verf dusdanig is dat er opnieuw moet worden geschilderd, schilder dan in een andere kleur.

Maar wat betreft de poll: voor mij dus rood.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: timtrein op 17 January 2012, 12:09:48
Dat feit is helemaal niet zo zwart/wit als volgens mij wordt gesteld. Zie de al genoemde voorbeelden... (de 1010 is al 30 jaar een blauwe museumloc, al gaat dat binnenkort veranderen, _juist_ om de door jou genoemde reden!)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Marc tramt op 17 January 2012, 12:09:56
Feit is gewoon dat iedereen de uitvoering wenst waar hij de beste herinneringen aan heeft, die van zijn jeugdjaren dus.

En dat is geen feit maar een mening.   ;)
ik heb een andere..
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: V200-G2000 op 17 January 2012, 12:15:38
Ik wil een groene:
(http://www.nicospilt.com/2006/20060224_6477_groen.JPG)
Bron: http://www.nicospilt.com/index2.html
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Hammondman op 17 January 2012, 12:21:00
Vind zelf dat blauw ook spuuglelijk... ::) Plus dat de kameel ook al blauw is... Aan de andere kant zijn er nog een paar DE-2tjes die rood gelakt kunnen worden. Dan toch maar even de dakkoelers eraf, paar deuren erbij maken en terugschilderen! ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 17 January 2012, 12:23:25
Ik wil een groene:
(http://www.nicospilt.com/2006/20060224_6477_groen.JPG)
Bron: http://www.nicospilt.com/index2.html

Is dat een compromisvoorstel?  ;D ;D

Blij dat het thema wat discussie losmaakt. Ben benieuwd wanneer het kattendeurtje open gaat trouwens.....

mvg, Paul
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 17 January 2012, 12:27:07
Vind zelf dat blauw ook spuuglelijk... ::) Plus dat de kameel ook al blauw is... Aan de andere kant zijn er nog een paar DE-2tjes die rood gelakt kunnen worden. Dan toch maar even de dakkoelers eraf, paar deuren erbij maken en terugschilderen! ;D

Ja dat zal ook lekker rijden zonder die dakkoelers..... Vraag me wel af of je deze niet in de te maken eindbalkons kwijt zou kunnen. Dan zullen die klapdeurtjes weliswaar niet gebruikt kunnen worden en moet je bijvoorbeeld aan weerszijden van het gangpad een kast krijgen waar dan de koeling achter zit met platte roosters op het dak. Ook niet beeldschoon, maar wel de meest ideale oplossing om een stel rood te krijgen denk ik.....

jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: manuelspot op 17 January 2012, 13:44:44
Hoe vaak ik wel niet de vraag heb gehad voor een groene DE1 in de winkel. Mensen halen dit stel nogal snel door elkaar met de mat 46 die wel groen was. En soms kom je aan het overtuigen aan zal ik je vertellen.

Maar ik vind dit wel een mooie rode jas voor de DE1 nummer 41:

(http://www.monsoon.co.uk/content/ebiz/monsoon/invt/77201725/77201725_m1.jpg)

Manuel
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: etienne op 17 January 2012, 14:32:05
Waarom zijn de 1010 en de 1202 dan overigens blauw???
De 1010 gaat op termijn groen worden.

Etienne
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 17 January 2012, 15:08:01
Verliest de 1010 dan ook diverse andere latere (uiterlijke) aanpassingen?
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Gouda op 17 January 2012, 15:25:23
Ik vind de conditie belangrijker dan de uitvoering gekozen omdat ik beide kleurstellingen alleen kan herinneren van kleurenfoto's. Ik ben meer van 1200 in blauwe en geel/grijze tijdperk die met goederen langs het huis van oma reed op de lijn 's-Hertogenbosch - Eindhoven. Door mij als klein jongetje genoemd troeptrein.

Marc
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: etienne op 17 January 2012, 15:28:29
Citaat
Verliest de 1010 dan ook diverse andere latere (uiterlijke) aanpassingen?

Dat is wel de bedoeling. Geen idee wanneer het gaat plaatsvinden, maar er is wel al een tijdje sprake van. Het zal er dus ongetwijfeld een keer van komen.

Etienne
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Hans Reints op 17 January 2012, 15:52:58
Is de 1010 dan groen geweest?????
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: VAM65 op 17 January 2012, 16:04:42
Ik wil een blauwe, maar dan wel met meer zitplaatsen, een verticale(?)  DE-2

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20040724_2233dubbel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20040724_2233dubbel.jpg)

Bron: www.nicospilt.com
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: dwem op 17 January 2012, 16:14:16
Is de 1010 dan groen geweest?????

Ja, toen'ie nieuw was.
onmiddellik nade oorlog hadden ze nogniet nagedacht over turkoois en al die anderekleuren. Alles was groen, ook de  stalen rijtuigen.

Dirk
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Tomasso op 17 January 2012, 17:20:28
Nou, gauw veel goeie foto's maken van de 1010 in het blauw, straks is het alleen nog maar een herinnering! Enne, ik vind de blauwe DE-1 mooi zoals ie is. Laat die DE-2 maar rood worden als ie ooit door een museumorganisatie wordt overgenomen ;D Trouwens, er zijn ook al 2 rode plan U's, dus wat klagen we over die rooie kleur?

Tsja, die afleveringstoestand snap ik wel, zo zijn ze tenslotte op de baan gekomen, vind dat niet zo erg. Maar, een bruine 1200 en een turquoise om het plaatje completer te maken is natuurlijk erg mooi. Net zoals alle andere locomotieven in verschillende uitvoeringen weer uit te brengen. Maarre, waar laat je het en wie betaalt het? Zoveel ruimte hebben ze daar niet in Utrecht...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: V200-G2000 op 17 January 2012, 18:02:09
Laat die DE-2 maar rood worden als ie ooit door een museumorganisatie wordt overgenomen
Over welke DE-2 heb je het nu? Want alle resterende DE-2'en zijn volgens mij al bij museum- of aanverwante organisaties.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 17 January 2012, 18:13:51
er zijn ook al 2 rode plan U's, dus wat klagen we over die rooie kleur?

Was dat maar waar  ;Het zijn er 4...  ::)

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: timtrein op 17 January 2012, 22:23:26
Binnenkort drie... :D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Illya Vaes op 17 January 2012, 22:29:39
Feit is gewoon dat iedereen de uitvoering wenst waar hij de beste herinneringen aan heeft, die van zijn jeugdjaren dus.
Een blauwe engel kan niet anders hebben dan de rode kleur...
Maar ook deze mening is puur persoonlijk gekleurd, in de nadagen van de 41 in de actieve dienst ging ik er mee naar bed en stond er ook weer mee op, een en al sentiment dus.
Helaas Dirk, en zelfs met Hans moet ik het (onverwacht, no doubt) oneens zijn.
Ik ken de 41 zelf en zijn collegaatjes persoonlijk goed van zijn rode jaren en was (inderdaad wel "dus") ook vol afschuw toen ik hoorde of las dat-ie blauw zou worden. Maarrrrr... ik vind die uitvoering toch echt ont-zet-tend mooi.
Ik heb geen probleem (niet dat het NSM zich daar wat van aantrekt ;) ) met "tijdelijk" een andere outfit (maar wat kost dat?) en het lijkt me zeer verstandig het interieur daarbij dan maar ongemoeid te laten (dat bepaalt dus wat de "basis-uitvoering" is).

De ZLSM zei bij het acquireren van de 179 al dat zij hem wilden terugverbouwen. Dat zie ik niet zomaar gebeuren, maar dat zou ik wel verwelkomen (zeker gezien er met de 186 een andere gele is) - maar dan moet je het wel "echt" doen qua uiterlijk en niet alleen rood schilderen. Dus weer bagageruimte, klapdeuren en kleine cabineramen inbouwen en koelers weg (die zijn nodig voor 24x7 reizigersdienst, niet voor wat museaal gefröbel). Motoren desnoods aanhouden (wie heeft er nog AEC's op voorraad, tenslotte?) of zelfs vervangen door modernere en vast kleinere / beter gekoelde varianten die geen koeltorens nodig hebben.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 17 January 2012, 23:01:52
Binnenkort drie... :D

Oh heb ik iets gemist? ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 18 January 2012, 00:22:27
de rode 113 wordt een gele "voor mij onbekende maar verbouwde/gerenoveerde variant"  ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 18 January 2012, 11:47:59
Jij mag nooit meer raden, dat kost ons teveel koelkasten  ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: 5166 op 18 January 2012, 12:51:05
Die 113 gaat toch naar Roemenië o.i.d.?
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 18 January 2012, 13:04:17
Met uw welnemen wil ik weer even terug naar het lijdend voorwerp van de poll: de ’41 van het NSM. Uit deze snelle ‘steekproef’ onder ruim honderd gebruikers van dit forum leid ik een paar dingen af. Men is behoorlijk verdeeld. Om verschillende redenen, soms pragmatisch, soms gepassioneerd. De stemmers voor optie twee zijn telkens een tikje in de meerderheid geweest. Het verschil varieert soms wat, maar deze trend was vanaf het begin zichtbaar. In ieder geval is er hier geen massieve meerderheid te peilen voor het ‘pak de kwast en rode verf en wel nu’ argument. De ’41 wordt gewaardeerd voor wat hij is en dat hij er is. En dat is alleen maar mooi denk ik.  :)

Vanzelfsprekend hoop ik ook dat het ZLSM stel binnenkort verbouwd en gespoten wordt in de rode uitvoering. Hoop doet leven nietwaar?

Met vriendelijke groet,

Paul
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 18 January 2012, 15:45:34
Jij mag nooit meer raden, dat kost ons teveel koelkasten  ;D

gelukkig, heb al een schuur vol staan hier ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Eelco Storm op 18 January 2012, 15:52:16
Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat rode jasje dus eigenlijk helemaal niks...

Eelco
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: dwem op 18 January 2012, 16:03:00
Het zou leuk zijn de gemiddelde leeftijd van het "Blauwe" en het "Rode" kamp te kennen.

Dirk
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Eelco Storm op 18 January 2012, 16:04:16
Ik ben 35 en reken mij tot het blauwe kamp.

Eelco
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 18 January 2012, 16:11:11
38 Rood (rien de va plus)  :)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: obb70 op 18 January 2012, 16:19:52
Belangrijker is dat het ding rijdt! Als het goed is bestaat ie nog lang en komt vanzelf een revisiemoment en gelegenheid voor een volgende jas. Er is vast nog een DE2 die rood kan worden!
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: martijn v m op 18 January 2012, 16:35:20
die van de ZLSM is denk ik de enige.
die van de HSA is als syntus stel behouden en zou zo moeten blijven.
Het zou wel leuk zijn als ze er nog een Plan U in Syntus outfit komt.
zijn er toch genoeg  :P

En de DE 41 die mag lekker blauw blijven.
En ik ben 16 jaar jong

De Plan V van het NSM mag ook lekker geel blijven.
Maar dat omdat er al een andere club een groen behoudt.

Groet Martijn
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: MdR op 18 January 2012, 16:42:14
De Plan V van het NSM mag ook lekker geel blijven.
Maar dat omdat er al een andere club een groen behoudt.

Hmm, stichting mat 64 houdt de 904 toch geel? Dus dat zou betekenen dat er 2 gele stellen zijn? (correct me if I'm wrong!  :) ) Trouwens, ik vind dat ie gewoon lekker groen mag worden, het lijkt mij wel een leuk gezicht, een groene en een gele naast elkaar!  :D

Om maar eventjes on-topic te blijven, ik heb gekozen voor de rode outfit! De meeste mensen kennen dit treinstel immers in het rood! En wat betreft de bakindeling, dat maakt mij niet zoveel uit...  ::) De meeste mensen die in het spoorwegmuseum komen zijn immers gezinnen met kinderen, en die hebben meestal geen flauw benul van de bakindeling. Maargoed, dat is mijn mening.  :)

Mvg, Maarten
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: martijn v m op 18 January 2012, 16:44:56
NS had een DDM stam tegen de vorige gezet met onherstelbare schade tot gevolg voor de V en die was groen.
dus ik verwacht dat de vervanger ook weer historisch zo correct mogelijk groen word.
Kan het ook mis hebben.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Remco vM op 18 January 2012, 16:49:24
Met dat historisch correct groen, was toch het probleem dat er geen historisch juiste stellen bestaan die ooit in het groen reden
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: martijn v m op 18 January 2012, 16:50:54
Ohh Juist. :-\
ik heb het aangepast

Hoezo dat dan?
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Arno V op 18 January 2012, 17:24:43
Rooie engelen vind ik maar niks.
Blauw is ie en blauw hoort ie! :P

mvg, Arno
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Tomasso op 18 January 2012, 17:32:24
34 en blauw.

Overigens zie ik het niet gebeuren dat 'ie voor een handjevol 'freaks' :P ;D rood gekwast gaat worden.

En wat betreft die DE-II, ik bedoelde 1 van de DE-II'tjes die nog ergens ronddieselen (of opgeslagen staan, geen idee waar ze en hoeveel het er zijn), die mogen ze wel rood kwasten en er de juiste indeling aan geven (succes! ;D).

Trouwens, sommige dingen snijden natuurlijk geen hout die ik hier lees (het gebeurt misschien wel, maar toch). Als ik lees dat de bakindeling niet uitmaakt omdat het toch maar gezinnen met kinderen zijn die er rondlopen in het SM, dan kan je ook net zo goed de nachtwacht vervangen voor een hedendaagse versie, want we kennen al die gasten toch niet... Zo lust ik er nog wel een paar...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Grandmaster ICM op 18 January 2012, 17:54:51
Rooie engelen vind ik maar niks.
Blauw is ie en blauw hoort ie! :P

mvg, Arno

Het lijkt wel of iedereen is vergeten dat de treinen in hun rode periode vaak ook werden aangeduid als Rode Duivel, blijft nog steeds een geweldige naam, vooral omdat 'ie zo totaal anders bekt dan Blauwe Engel.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: sneek op 18 January 2012, 18:00:43
Euhhh, voor zover ik het altijd heb begrepen werden de DE1 en DE2  (Plan X) aangeduid als 'Blauwe Engel" (of lokaal op sommige standplaatsen als 'blauwtjes'),terwijl de DE3 Plan U de 'Rode Duivel' was.

grtz
Wim
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 18 January 2012, 18:09:03
Helemaal juist!

mvg,
robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Grandmaster ICM op 18 January 2012, 18:12:10
Helemaal juist!

mvg,
robin

Klopt inderdaad helemaal, toch spraken wij begin/half jaren '80 toch echt over Rode Duivels als we het over de Allan treinstellen hadden. Kan me niet voorstellen dat wij toen de enige waren...

Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 18 January 2012, 18:13:45
maar was dat onder de hobbyisten, of onder het personeel?

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: dwem op 19 January 2012, 14:40:51
Ohh Juist. :-\
ik heb het aangepast

Hoezo dat dan?

Alleen  de 401-430 werden nog in het groen afgeleverd.
Vanaf de 431 waren  ze geel. een paar waren al groen geschilderd door Werkspoor maar werden overgespoten in het geel voor ze afgeleverd werden.
Dit omdat NS een "modelbedrijf nieuwe huisstijl" wilde inrichten op Utrecht--Leiden met de gele 431-438.

Het groene stel dat helaas is vernield was de 419, die dus groen is afgeleverd. Andere stellen uit de serie 401-430 zijn er niet meer.

Dus groen schilderen van een stel dat nooit groen is geweest is historisch niet juist.

Dirk
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Thom op 19 January 2012, 17:34:36
Het is jammer dat sommige niet verder kijken dan de buitenkant van een treintje.

Een museumobject moet je in zijn totaliteit zien, interieur én exterieur zoals mensen dat bijvoorbeeld kunnen beleven tijdens een heimwee

Zoals de 41 nu is, is het interieur nagenoeg in overeenstemming met het buitenkantje en dat is best uniek als je naar andere museum treinen kijkt. Schilder je het stelletje rood, is de harmonie met het interieur weg en dat is doodzonde van een museum object.

Verder is het eigenlijk een kleine belediging voor alle mensen die er jaren aan gewerkt hebben om stelletje in deze toestand te krijgen door voor te stellen hem maar een keer over te schilderen... Iets wat je niet even met een paar tientjes van een forum doet, een goede schilderbeurt kost je nogwel een stuk meer...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Tomasso op 19 January 2012, 18:01:13
Precies, dus lekker blauw laten dat ding, ziet er superchique uit! (y)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 19 January 2012, 18:17:32
Het is jammer dat sommige niet verder kijken dan de buitenkant van een treintje.

Een museumobject moet je in zijn totaliteit zien, interieur én exterieur zoals mensen dat bijvoorbeeld kunnen beleven tijdens een heimwee

Zoals de 41 nu is, is het interieur nagenoeg in overeenstemming met het buitenkantje en dat is best uniek als je naar andere museum treinen kijkt. Schilder je het stelletje rood, is de harmonie met het interieur weg en dat is doodzonde van een museum object.

Verder is het eigenlijk een kleine belediging voor alle mensen die er jaren aan gewerkt hebben om stelletje in deze toestand te krijgen door voor te stellen hem maar een keer over te schilderen... Iets wat je niet even met een paar tientjes van een forum doet, een goede schilderbeurt kost je nogwel een stuk meer...

Nou, nou.... is er geroepen dat de 41 morgen rood moet? Ondanks het keurige schilderwerk zal deze verflaag echt ook weer een keer vervangen moeten worden. Als het zover is, zou het best eens leuk zijn om dat ding een keer rood te kwasten. Desnoods voor een jaartje met verf dat door "rode DE-1 liefhebbers" is betaald.

En voor dat jaar hoef je echt het interieur niet aan te passen hoor... Waar een wil is, is een weg. En met een klein beetje creativiteit kun je dus ook voor liefhebbers van een ander kleurtje iets leuks doen!

Jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Tjabbe Tjibsma op 19 January 2012, 18:24:56
Klopt en Thom vergeet gemakshalve even dat de 41 in het recente verleden het interieur had waarmee deze ook in het rood heeft gereden. Robin is daar druk mee bezig geweest om dit in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 19 January 2012, 18:31:10
Dat is natuurlijk lovenswaardig. Daarom zou permanent rood schilderen ook niet reeel zijn. Maar mijn constructie zoals ik op de vorige pagina schreef, kan natuurlijk prima gerealiseerd worden.

Jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: clickmaniac op 19 January 2012, 18:39:45
Zou historisch zéér correct zijn om ze na het blauw een rood jasje te geven! zoals ik ze gekend (gehoord / geroken) heb tijdens de lange zomerse fietstochten door de Betuwe, begin jaren '80... "De Vork"... de armseinen... een spoorlijn in een weiland ZONDER hufter-proof hekwerk ertussen... en dan die rode, geelgesnorde diesels... gut ik ga toch geen ouwe *** worden hè. Hm.

Dus ja, over een paar jaar: rood. Een paar jaar later; rood met vishaken, en als dan de verf weer versleten is; terug naar blauw.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 19 January 2012, 19:03:45
Een NS logo kun je ook aan een zijde aanbrengen. Of desnoods als magneten.

Jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 19 January 2012, 19:06:41
Er is alleen een ding dat ook nog om de hoek komt kijken, namelijk de emaille borde 'verbden te roken' (was later 'niet roken') en de klasseborden.

@tjabbe:
niet alle credits behoren mij toe wat betreft het interieur hoor ;D  In 1988/1989 onder leiding van de Stibans is er al een heleboel aangepast aan de oude situatie. De gehele lichtlijn was anders en is over gezet vanuit o.a. stel 96. Maar we zijn er nog lang niet, regelmatig komen er weer foto's boven water waaruit blijt dat het anders was.

en de huidige inrichting van de wc is van de hand van Thom zelf  ;D Is behoorlijk opgeknapt dat dat leerdoek uit de wc is (y)

Maar wat mij betreft, lekker blauw laten. Veel te veel werk, en er is nog genoeg te doen ;)

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 19 January 2012, 20:28:14
Lees je wel Robin? Hoe zo veel te veel werk? Als de 41 ooit weer geschilderd moet worden en met een club vrijwilligers wordt het stel eerst voor een jaar of zo rood geleast. Details als de rokenbordjes laat je lekker zitten. Heb je dan zoveel extra werk? Er zijn toch meer treinen voor bijv. een afscheidsrit overgeschilderd? Nogmaals waar een wil is, is een weg. Maar deze wil ontbreekt overduidelijk.  :(

Jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 19 January 2012, 20:38:48
Ik zeg doe een goed voorstel aan de ZLSM of de jongens in Haarlem; die zijn waarschijnlijk ontvankelijker voor zoiets... al zul je dan ook met een blik 'handjes' moeten komen om eea te realiseren.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 19 January 2012, 20:59:03
Ik heb mijn tijd gehad bij de museale wereld.

Mijn inspanningen werden destijds ook niet gewaardeerd, dus ik besteed mijn vrije tijd tegenwoordig liever ergens anders aan.

Ik wil alleen maar laten zien dat het helemaal niet zoveel tijd en geld hoeft te kosten om t.z.t. de 41 eens een tijdje in het rood te laten rijden.

Bovendien gaat het bij een DE-2 veel verder dan alleen een kwastje verf. Niet kloppendce verboden te rooken bordjes vind ik van een heel ander kaliber dan het ontbreken van een bagage-afdeling, eindbalkons en het hebben van koelers op het dak....

Jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 19 January 2012, 21:34:05
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is... van de zomer zijn we in Amersfoort zo'n 8 mandagen bezig geweest om een rijtuigdak goed te schuren, bij te werken qua grondlaag en 2 maal in de grijs te zetten. En dan zit er voor zo'n 300-400 euro verf op.

Trek dat even door naar een DE-1, waarbij het dak nog het simpelst is. Je hebt het zo over 100 manuur of meer (en dat is denk ik nog optimistisch...) en qua kosten ben je zo 1500-2000 euro verder. Gezien de hoeveelheid ander werk met hogere prioriteit zie ik het dus niet gebeuren de komende 10-15 jaar (zo lang zou de huidige lak mee moeten kunnen, gezien de goede stalling die de DE-1 meestal geniet)

Maar ik laat me graag verbeteren door Robin en Thom ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 19 January 2012, 21:39:37
Voor jullie is het een kwestie van (ff makkelijk gezegd) een keertje schilderen, foto's maken, en klaar. Als de trein nu geschilderd zou moeten worden zou het kunnen, maar dat zie ik momenteel niet zo snel gebeuren, dat is gewoon de realiteit. Wat daarbij ook een rol speelt is dat ik gewoonweg niks met rood heb.

En ja, ik ben nu eenmaal wekelijks met deze motorwagen in de weer, en vind dat in dat opzicht dus zonde van mijn tijd. Ik besteed dat geld liever aan bijvoorbeeld de juiste bekleding voor de 2e klas te laten weven en die lelijke rode (en slechte!) bekleding te vervangen.

@jab: (niet verbeteren, maar beamen  ;D
De plan K hebben we in 6 weken tijd waarbij er nagenoeg op alle dagen aan gewerkt werd geschuurd en geschilderd. uiterlijk was deze er wel erger aan toe dan de 41, maar je hebt toch wel enkele weken nodig zoniet maanden als je dit in de weekeinden wilt doen.

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jorick op 19 January 2012, 21:43:38
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is... van de zomer zijn we in Amersfoort zo'n 8 mandagen bezig geweest om een rijtuigdak goed te schuren, bij te werken qua grondlaag en 2 maal in de grijs te zetten. En dan zit er voor zo'n 300-400 euro verf op.
Ah, dat weet Jeroen best :)

Hij heeft mij ook op het dak van de 41 gezien, om alle roestplekken weg te poetsen (lees: schuren) en vervolgens te ontvetten en in de menie te zetten... Hele zaterdagen zijn er geweest, dat ik de jongens alleen hun kruin voorbij zag schuiven.

En, als het aan mij ligt, blijft hij voorlopig echt alleen maar blauw. Zij heet niet voor niets 'Blauwe Engel'. :)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Illya Vaes op 19 January 2012, 22:41:37
O.a.
Citaat
'niet zoveel tijd en geld' volgens mij wordt het weer eens onderschat hoeveel werk het wel niet is...
Volgens mij wordt er weer eens onderschat dat je in een eerlijke discussie wel moet lezen wat een ander zegt.
Jeroen zegt heel terecht dat er een onderhoudsmoment voor de verflaag komt. Dan moet je dus sowieso dat werk doen, ongeacht hoeveel dat is. Of je dan potten blauw laat mixen of rood, dat maakt geen ruk uit. Kosten en inspanning zijn in de suggestie van Jeroen (en mij, eerder) voor een mogelijk omschilderscenario (en dat is iets heel anders dan lobbyen om dat gedaan te krijgen!) dan dus volstrekt irrelevant en dus worden hem (en mij dan ook) woorden in de mond gelegd.
Was er iemand tussen die wel betoogde dat de 41 NU omgekat moest worden?
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 19 January 2012, 22:44:42
Ook bij onderhoud maakt het uit... tenzij je zolang wacht dat de verf er af bladdert, kun je normaal volstaan met opschuren en 1-2 lagen er over kwasten. Wil je dekkend egaal rood op het stel, zul je eerst de blauwe lagen totaal moeten stripppen omdat het rood anders niet gelijk zal zijn op het donkere tov het lichte blauw. Als er een kleur *** is om egaal dekkend te krijgen is het wel diesel-rood (zoals op bijvoorbeeld de 121 tot nu toe helaas goed te zien is...)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Edde op 19 January 2012, 22:59:01
Ik wil een rooie met NS vignetten en reclamebanen >:( en wel nu!!!! ;D

Ik wil dan ook dat ze de diesellijnen in het oosten de-moderniseren,dwz alle armseinen terug
en de bovenleiding verwijderen in Mariënberg.
Het rookverbod opheffen en weer koffie in de IC (mat 54 uiteraard).

Kortom,ik maak wel mijn eigen dieselparadijsje in H0 ;D

Ik vind het de mooiste trein die er in de hele wereld heeft gereden,
maar dan wel in het rood.
Zoals ie nu is vind ik hem heel mooi,maar niet meer dan dat.
Ik hoop het nog mee te maken dat ik hem in het rood zie,dat is toch al weer bijna 27 jaar geleden dat dat voor mij het geval was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_36_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns_36_2.jpg)
Zeg nu zelf (y)

NS motorijtuig 36 20 april 1985 Mariënberg.
(hadden we nu maar een goed fototoestel bij ons :-\,plaatje is wel snel ge upload ;D)

Ik ga nu weer snel verder sleutelen aan mijn tele-tijdmachine ;D

gr Ed.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 19 January 2012, 23:23:50
de huidige verflaag zit net 5 jaar op, dus kunnen we nog zeker 10 jaar wachten, alhoewel er genoeg 'mindere' plekken aanwezig zijn.

Ik snap gerust wel dat er mensen zijn (en die zijn hier aardig in de meerderheid ;D) het motorrijtuig in het rood op de ban willen zien verschijnen. Ikzelf ken de Blauwe Engelen alleen in geel, danwel de 41 in het blauw, en vanwege mijn werkzaamheden tot nu toe heb ik daardoor meer met de blauwe versie.

Maar goed, stel het voor aan het museum, wie weet gaan ze er in mee. En wees gerust, ik zal de laatste zijn die zegt niet te komen helpen  ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Thom op 20 January 2012, 00:41:53
Lees je wel Robin? Hoe zo veel te veel werk? Als de 41 ooit weer geschilderd moet worden en met een club vrijwilligers wordt het stel eerst voor een jaar of zo rood geleast. Details als de rokenbordjes laat je lekker zitten. Heb je dan zoveel extra werk? Er zijn toch meer treinen voor bijv. een afscheidsrit overgeschilderd? Nogmaals waar een wil is, is een weg. Maar deze wil ontbreekt overduidelijk.  :(

Jeroen
Waarom zou je een nu kloppend museumstuk moeten veranderen in een object waar je concessies aan moet gaan doen...?
Als je zoiets doet, moet je het goed doen, en niet half dan denk ik. Het blijft wel een representatant van Nederlands erfgoed en naar mijn mening moet je daar zorgvuldig mee om gaan...

Veel van de treinen die omgeschilderd zijn voor afscheidsritten waren bedoeld voor sloop, dat heeft een heel ander karakter dan een treinstel met museale bestemming dus die vergelijking gaat een beetje krom...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Beached op 20 January 2012, 04:46:29
Gezien de hoeveelheid werk dat in het stel is gegaan om er een kloppende blauwe engel van te maken zal het het beste zijn om de blauwe uitvoering voor nu te houden. Een rooie DE I zou mooi zijn, maar om de haverklap het stel overschilderen is niet de beste manier on de schaarse tijd van vrijwilligers te besteden. Laat ze maar rustig het stel in een goede staat onderhouden, en ander matrieel op dat niveau brengen. Als het tijd is voor een grote verfbeurt dan zien we wel verder of het stel blauw blijft of dat het een (tijdelijk) rood jasje krijgt. Geduld is een schone zaak.

mvg,
Rick
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 20 January 2012, 08:18:10
Alle reacties na mijn vorige post heb ik net gelezen. Feitelijk komt het erop neer dat je (ik reken ruim) 500 euro kwijt bent aan de rode laklaag. Om rood dekkend te krijgen op blauw, zul je dus ook een primerlaag aan moeten brengen. Zeg 200 euro. Dan heb je nog kwasten, afplaktape, schuurpapier, etc. etc nodig. We kunnen er rustig vanuit gaan dat het rood krijgen van de 41 ongeveer 1000-1200 euro gaat kosten.

Zoals Thom terecht zegt: we moeten zorgvuldig omgaan met deze prachtige motorwagen. Dus na een jaartje rood, moet hij ook weer blauw worden. Al zo de 41 als zijn huidige blauwe jas versleten is, meteen weer blauw worden, dan heb hoef je minder te schuren en minder primer aan te brengen. Om nu van een rode 41 weer een blauwe te krijgen, zijn er dus meerkosten en die schat ik in op 600 euro.

Het tijdelijk rood maken gaat daardoor dus ongeveer 1800 eiro kosten. Deze kosten zouden niet voor rekening van het spoorwegmuseum moeten komen.

Stel, het is 2022 en de huidige blauwe jas is versleten. De 41 moet een neiuwe blauwe jas krijgen. Maar om de rode dieselliefhebbers tegemoet te komen, wordt de 41 eerst een jaartje rood, mits het het museum maar geen extra geld kost t.o.v. hun geplande blauwe schilderactie.

Als je een excursiefotorit met de 41 organiseert voor mensen die betaald hebben om de 41 een jaartje rood te krijgen, dan moet je dus ongeveer 80 personen zien te vinden (zoveel zullen ongeveer een zitplaats kunnen krijgen in de 41). Voor een excursierit maak je uiteraard kosten.

Laat die 80 personen nu ieder eens 100 euro betalen (in 2022 zullen alle prijzen wel iets hoger liggen, maar ik reken alle koisten even naar de maatstaven van nu, tegen die tijd zul je dus waarschijnlijk 150 euro moeten betalen...) Deze 80 mensen leveren samen 8000 euro op. Hier kun je toch makkelijk de kosten van de schilderbeurt naar rood en de excursie betalen?

Er blijft zelfs nog zat geld over wat weer gebruikt kan worden om de technische staat van de 41 op peil te houden.

Nogmaals, waar een wil is, is een weg.

NU rood kwasten is inderdaad een stomp in het gezicht van velen die heel veel tijd en energie hebben gestoken, en het nog steeds doen, in de 41 zoals ze nu is. Maar nogmaals deze blauwe jas is een keer versleten en op dat moment is het prima te realiseren om de 41 tijdelijk rood te maken.

De financiers hebben een prachtige excursierit op een museumlijn, zodat ze op elke strekkende meter prachtige plaatjes kunnen schieten en de rest van de rode dieselliefhebbers hebben daarna ook een jaar de mogelijkheid om de 41 in het rood te zien. Bovendien als je 160 mensen heb die graag 100 euro willen betalen, dan organiseer je toch twee excursieritten??? Dat zou zelfs in één weekend kunnen waarbij je 2x hetzelfde programma afdraait. En het brengt ook weer wat geld op om de 41 in stand te kunnen houden!

Jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Eelco Storm op 20 January 2012, 08:33:08
Maar ja, dan blijft de vraag, zijn er 80 liefhebbers te vinden die 100 euro neer willen leggen voor een ritje met de 41? Ik betwijfel het...

Eelco
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 20 January 2012, 08:47:16
Moet jij eens kijken hoe vol die treinen bij onze zuiderburen zitten van de TSP. Daar betaal je ook rustig 60-70 euro voor en dan moet je eerst nog naar Belgie rijden.

Zeker tegen de tijd van 2022, denk ik wel dat er een groep liefhebbers is de 41 graag weer eens in het rood zien verschijnen.

Maar misschien is 160 mensen a 75 euro of zo veel makkelijker te regelen?

Kijk en als tegen die tijd er onvoldoende geld binnen komt, dan kwast het NSM de 41 toch meteen weer blauw? Maar dan hebben ze het in ieder geval wel aangeboden om de 41 een keer rood te maken.

Jeroen

Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Eelco Storm op 20 January 2012, 09:41:00
En toch blijf ik zo mijn twijfels houden...  ;)
Het zijn iets andere bedragen, maar een jaar of 20 geleden wilde de SSN haar plan D 7704 restaureren. Om de kosten bij elkaar te krijgen kon je voor ongeveer 550 euro een zitplaats in het rijtuig kopen. Kwam dan een bordje met je naam erboven dat 't jouw plek was. Die actie heeft uiteindelijk ook niet het beoogde resultaat gehad.

Ik denk dat we moeten wachten tot 2030/2040, dan sterft de generatie babyboomers uit en blijven er bakken geld over om dit soort feestjes te vieren...  ;D  ;D

Eelco
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Jeroen Water op 20 January 2012, 09:52:14
550 euro voor een bordje in een rijtugi vind ik ook wel iets heel anders dan 100 euro, maar goed.

Ga je wachten tot 2040 dan zijn de rode dieselliefhebbers bejaard en kun je geen excursie meer voor ze organiseren......

Jeroen
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 20 January 2012, 10:43:44
Probleem tegenwoordig is dat de meesten geen geld voor een excusie over hebben, ze gaan er met de auto achter aan, veel goedkoper.

En de 41 heeft 73 zitplaatsen, maar dat terzijde  ;)

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: timtrein op 20 January 2012, 19:42:47
Tegen de tijd dat de blauwe jas van de 41 een keer overgesopt moet worden is dat stel van de ZLSM vrees ik wel rood. Dan is 90% van de liefhebbers wel tevreden en krijg je het geld dus niet meer bij elkaar ;)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Grandmaster ICM op 20 January 2012, 19:55:59
Zonder ook maar enige kennis van zaken in deze materie ga ik gewoon eens wat geks roepen, en ik word graag gecorrigeerd door hen die er wel verstand van hebben.

Zou het niet mogelijk zijn het stel tijdelijk met een rode plakfolie te beplakken, net zoals destijds de ICM reclamestellen? Of is dat even duur of duurder dan een normale verfbeurt, ook weet ik natuurlijk niet hoe de verf eruitziet als de plakfolie er weer af wordt gehaald.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Tomasso op 20 January 2012, 20:04:18
Weet je, het is eigenlijk te absurd voor woorden. De 41 is opgeknapt en in de afleveringsstaat gebracht (zo goed en zo kwaad als dat ging) en dat heeft al genoeg geld gekost (lijkt me). Nu het ding blauw is opent er iemand een topic of het ding niet eigenlijk rood zou moeten worden. De meerderheid in de poll zegt tot nu toe blauw laten, maar er lopen inmiddels allerlei discussies over wat het wel niet zou moeten kosten en wie het zou moeten opbrengen. Dat daarbij het ding niet meer zo goed mogelijk kloppend is door indelingen en andersoortige uiterlijke kenmerken maakt dan even geen bal uit.

Ten eerste, het ding is van het spoorwegmuseum. Die hebben er al tijd en geld in gestoken en hebben mijns inziens nog genoeg andere projecten waar ze die tijd en het geld ook in zouden kunnen stoppen. Dat betekent ook dat de beslissing in welke vorm deze trein wordt getoond ligt bij het spoorwegmuseum.

Ten tweede, het is inderdaad een museumstuk geworden, niet 1 of ander pimpobject waar je je lekker op kan uitleven. Bij een museumstuk verwacht je iets wat (zo dicht mogelijk) bij de realiteit hoort. Dus, afleveringstoestand = andere indeling = kleur blauw. Dus, niet geel, niet rose, niet grijs, niet paars en zeker niet gestippeld.

Ten derde, als het al een rol zou spelen, waar ik hogelijk aan twijfel, DE MEERDERHEID HIER wil het ding blauw en in afleveringstoestand houden. Nu hebben brutale mensen de halve wereld, maar voor het handjevol mensen (tot nu toe pas 42) wat hier het ding rood wil zien de boel weer veranderen is niets minder dan absurd.

Wel wil ik iets voorstellen, mochten die mensen dat nu echt serieus willen dan bied een zak met geld altijd mogelijkheden. Als je dan zo nodig het ding rood wil, betaal dan én de schilderkosten ÉN de verbouwing ÉN kom zelf ook meehelpen verbouwen in plaats van alleen iets te roepen. Al het andere lijkt mij nutteloos geblaat...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 20 January 2012, 20:07:34
Zou het niet mogelijk zijn het stel tijdelijk met een rode plakfolie te beplakken, net zoals destijds de ICM reclamestellen? Of is dat even duur of duurder dan een normale verfbeurt, ook weet ik natuurlijk niet hoe de verf eruitziet als de plakfolie er weer af wordt gehaald.

Ik kan me een akkefietje met een rode DE-3 en folie herinneren ;D Geloof niet dat de NSM boys dat nogmaals aandurven...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Ferry As op 20 January 2012, 20:17:47
Hoop gedoe om niets  ;D  Hoewel, we zijn er lekker druk mee met " als "

Is dit niet de beste, makkelijkste en goedkoopste oplossing ? Brilletje op en om en om 1 oogje dicht  :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rbbril.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rbbril.jpg)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 20 January 2012, 20:20:27
reken daar maar op! Ik kan je verzekeren dat er schade onstaat als de folie eraf wordt gehaald. Wleeiswaar klein, maar dat hebben we al een keer gehad na de filmopnamen van Tires (voor Prorail) te Medemblik. Ook toen waren er stickers geplakt, met een stuk loslatend plamuur van 5cm x 5cm. Niet veel, maar zegt feitelijk genoeg voor de rest van het stel.

En het is gewoon een kwestie van smaak. Als de motorwagen nu rood was geweest was er ongetwijfeld iemand opgestaan met het idee de boel blauw te kwasten.

Gooi het idee in de ijskast, en haal er het rond 2020 weer uit  ;D Dan heb je meer kans van slagen.

en wat die bril betreft, gene gezicht, een rode DE-I met een bloedneus in een iets donkere tint ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: JAB van Ree op 20 January 2012, 20:57:25
Wel wil ik iets voorstellen, mochten die mensen dat nu echt serieus willen dan bied een zak met geld altijd mogelijkheden. Als je dan zo nodig het ding rood wil, betaal dan én de schilderkosten ÉN de verbouwing ÉN kom zelf ook meehelpen verbouwen in plaats van alleen iets te roepen. Al het andere lijkt mij nutteloos geblaat...

Besteed die tijd dan aan een stel dat nog onderhoud behoeft. Want wat is nou mooier dan straks een line-up te kunnen maken met meerdere varianten van DE-1 en DE-2 naast elkaar? Zou toch mooi zijn, ooit de kameel en DE-1, ZLSM DE-2 correct in rood en HSA DE-2 in geel naast elkaar...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 20 January 2012, 21:02:08
Gelukkig hebben we de foto's nog...
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Tomasso op 20 January 2012, 22:06:55
 ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Grandmaster ICM op 21 January 2012, 09:44:22
DE MEERDERHEID HIER wil het ding blauw en in afleveringstoestand houden. Nu hebben brutale mensen de halve wereld, maar voor het handjevol mensen (tot nu toe pas 42) wat hier het ding rood wil zien de boel weer veranderen is niets minder dan absurd.

Wel wil ik iets voorstellen, mochten die mensen dat nu echt serieus willen dan bied een zak met geld altijd mogelijkheden. Als je dan zo nodig het ding rood wil, betaal dan én de schilderkosten ÉN de verbouwing ÉN kom zelf ook meehelpen verbouwen in plaats van alleen iets te roepen. Al het andere lijkt mij nutteloos geblaat...

Maar dat is nou juist het leuke van een forum toch? Gewoon eens horen hoe de meningen zijn, je weet bij voorbaat toch dat de Blauwe Engel voorlopig zal blijven zoals deze is, dus alle opmerkingen over rood zijn bij voorbaat "nutteloos geblaat"', maar er kan dan toch wel eens hardop over worden gemijmerd? Dat de een dat wat meer eisend en de ander wensend doet, daar moet je doorheen prikken.

De blauwe engel is een pareltje, ziet er schit-te-rend uit en het is geweldig dat het NSM er een in hun collectie (rijvaardig!) wil bewaren. Een woord van dank aan Robin en z'n makkers is dan ook zeker op z'n plaats, want er zijn museumstukken die minder aandacht krijgen.

Overigens heeft ondergetekende tientallen manuren werk in de (ja, toen nog rode) 41 gestoken en menig bankje in de 41 staat er nu in omdat ik deze hoogstpersoonlijk uit de 96 heb geschroeft ;)
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 22 January 2012, 01:05:00
Overigens heeft ondergetekende tientallen manuren werk in de (ja, toen nog rode) 41 gestoken en menig bankje in de 41 staat er nu in omdat ik deze hoogstpersoonlijk uit de 96 heb geschroeft ;)

Dan ook een woord van dank aan jou en makkers uit de jaren 80. Zonder jullie hadden we de 41 lang niet gekregen tot wat hij nu is, en was de 41 nog voorzien van ribbelbanken.... Laat staan de vraag of er wel een 41 was geweest. Dankzij de Stibans heeft het Spoorwegmuseum de motorwagen in 1985 (dus direct) in de collectie opgenomen.

mvg,

Robin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Hans Reints op 22 January 2012, 09:40:45
Dit is dan opeens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_75.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/019_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/019_24.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/042_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/042_8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_001_043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_001_043.jpg)
SK, die er al die tijd bij was.
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: timtrein op 22 January 2012, 11:06:11
Waarvan akte en waarvoor hulde  ;D
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: robin binsbergen op 22 January 2012, 12:11:45
@SK
De laatste is in spiegelbeeld  ;D

mvg,
tobin
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Hammondman op 22 January 2012, 13:37:13
Nja, de kans is natuurlijk groot dat de 179 ooit in het rood op de baan zal verschijnen, mits 't ervan gaat komen en dat hoop ik natuurlijk! ;) Dat matcht de rest van het zlsm dieselspul. Volledig histortisch verantwoord is het dieselmaterieel van de zlsm niet (kijk naar de railbussen met zlsm logo), maar dat is een detail. :)

Mijn gok mbt de 179: dakkoelers, deurindeling en front blijven ongewijzigd, rood jasje en gele snorretjes. Hopelijk iig snel weer eens op de baan... :P
Titel: Re:Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 14 October 2022, 09:22:18
de huidige verflaag zit net 5 jaar op, dus kunnen we nog zeker 10 jaar wachten, alhoewel er genoeg 'mindere' plekken aanwezig zijn.

Ik snap gerust wel dat er mensen zijn (en die zijn hier aardig in de meerderheid ;D) het motorrijtuig in het rood op de ban willen zien verschijnen. Ikzelf ken de Blauwe Engelen alleen in geel, danwel de 41 in het blauw, en vanwege mijn werkzaamheden tot nu toe heb ik daardoor meer met de blauwe versie.

Maar goed, stel het voor aan het museum, wie weet gaan ze er in mee. En wees gerust, ik zal de laatste zijn die zegt niet te komen helpen  ;D

mvg,
Robin

Inmiddels zijn we ruim tien jaar verder alweer. Mochten er (wankelmoedige) plannen bestaan om de '41 in de uitvoering van de jaren zeventig te brengen dan kom ik gezellig meehelpen. :-)

Al geloof ik zelf nooit dat men al die mooie hardhouten latjes en leerdoek uit het interieur gaat slopen voor hardboard met aluminium. Te meer daar er al veel van dat materieel met een dergelijk interieur staat inmiddels. Maar ja... dat rood en die snorren he... (zwijmel).
Titel: Re: Een rode jas voor de '41
Bericht door: henk op 14 October 2022, 10:34:14
Nee, ben nog steeds in kamp blauw.  ;D
Titel: Re: Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 14 October 2022, 11:18:32
Saaaaai  ;D
Titel: Re: Een rode jas voor de '41
Bericht door: Hans Reints op 14 October 2022, 11:52:33
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/035-634931086a7a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/035-634931086a7a4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/033-63493108c2d37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/033-63493108c2d37.jpg)

Een ander kleurtje opzetten doe je gewoon "ff" tussen door! ;D
Titel: Re: Een rode jas voor de '41
Bericht door: R v/d Hoven op 14 October 2022, 18:50:49
en hoe ver men is gegaan voor het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EF13-1987-10-17-Middel-6349930386411.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EF13-1987-10-17-Middel-6349930386411.jpg)

Groet, een andere medewerker van 'toen'
Titel: Re: Een rode jas voor de '41
Bericht door: Hans Reints op 14 October 2022, 19:21:27
Onderstaande link voor meer info over de DE41

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101578.0
Titel: Re: Een rode jas voor de '41
Bericht door: roadster36 op 14 October 2022, 23:04:30
Jongens, laten we nou eerst die 6300 eens bevrijden (duik) ::)
Titel: Re: Een rode jas voor de '41
Bericht door: Pauldg op 14 October 2022, 23:54:04
Is 4 jaar geleden gebeurd. Staat bij mij in een loods. Stiekem vervangen voor een houten exemplaar  ;D