BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rockerbox2 op 03 December 2011, 12:08:58
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04359.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04359.jpg)
Grenspaal Oldenzaal-Bad Bentheim
Hallo,
Heeft u zich ooit wel eens afgevraagd hoe een trein de grens overkomt? Sinds ik duidelijk heb welk thema'(s) mijn toekomstige modulebaan "Tubantia" krijgt, namelijk Twente in de jaren 70, 80, 90 en 2000 met de nadruk op Hengelo NS, Hengelo GOLS, Akzo, MBS en Bad Bentheim.
Met de laatste kwam mijn interesse in de grensovergang tussen Twente en kreis Bad Bentheim.
Ik ben op een mooie zaterdag op de motor naar de NS-DB grens getogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04347.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04347.jpg)
Links NS rechts DB
Merk op dat alles in Duitsland wat groter is, de betonnen bielzen zijn langer, de railstaven zijn dikker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04343.jpg)
Spoor richting Oldenzaal
In de verte staat een Duits-sein op groen want de Grensland-Express komt er aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04354_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04354_1.jpg)
Grensland-Express
De Grensland-Express is een samenwerkingsverband tussen Syntus en de Bentheimer eisenbahn. De trein rijd van Hengelo-CT elk halve uur naar Bad Bentheim en viceversa zie ook: http://www.grenslandexpress.nl/
Op het Duitse deel liggen nog wat gele kasten van Bombardier tussen de rails, iemand een idee waar die voor dienen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04361.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04361.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04360.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04360.jpg)
Bombardier kasten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04364.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04364.jpg)
Spoor richting Bad Bendheim
Zo dit alls "Ter leering ende vermaeck"
Ride On
Rino
-
In Zweden dienen die platen voor de blokschakeling.
Als het laatste rijtuig of wagon de laatste plaat gepasserd is
schakelt het bewuste sein rood. Neem aan dat dat hier
ook het geval is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tg_10_2011_018___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tg_10_2011_018___kopie.jpg)
Links staat net voor het dwergsein een hoofdsein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tg_10_2011_015___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tg_10_2011_015___kopie.jpg)
Deze dus.
vrgr Steef
-
Ik gok dat het een etcs balise is die de systeemwisseling LZB/PZB - ATB en GSMR regelt.
-
Het is inderdaad een balise, deze kunnen diverse zaken regelen. Zelf rijd ik daar niet met de trein dus kan het niet beoordelen.
Het kan een transisitie van ATB naar PZB / LZB te weeg brengen, GSM-R net moet de machinist altijd handmatig omschakelen. Ik zal ook eens wat foto's en een filmpje maken hoe het in zijn werk gaat!
Leuk draadje! gr, Silvester
-
'Altijd' is altijd gevaarlijk ;) Ik kan mij slecht voorstellen dat het datakanaal van GSM-R niet gecontroleerd op het goede land wordt gezet.
Maar een filmpje van een systeemwisseling is natuurlijk altijd bere interessant! (y)
-
...geknipt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04343.jpg)
Spoor richting Oldenzaal
In de verte staat een Duits-sein op groen want de Grensland-Express komt er aan.
...geknipt...
dit is geen Duits maar een Nederlands sein. het betreft een voorsein en kan dus alleen geel en groen tonen. Omdat het volgende hoofdsein op geel of groen staat, staat het voorsein op groen. had het hoofdsein op rood of geel-knipper gestaan, dan was het voorsein geel.
johan
-
@ Johan
Ik heb effe de foto wat uitvergroot maar ik zie toch echt 3 lampen en dan de vorm?
Rino
Oeps Foto vergeten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04343uit_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04343uit_1.jpg)
-
De vorm, rechthoekig achtergrond scherm aan de bovenzijde, geeft aan dat het een voorsein is. Wat ook nog wordt aangekondigd door de witte bakens die ervoor staan, die lijken heel erg op de Duitse aankondiging-borden van een voorsein, ook wit met schuine zwarte strepen. Dat er drie lampen inzitten doet dan niet terzake.En ook omdat je richting Oldenzaal kijkt, lijkt het mij erg onwaarschijnlijk (sterker nog, dat weet ik zeker ;D), dat hier een Duits sein staat ;)
Nog even het verschil tussen een Duits voorsein (http://www.vergessene-bahnen.de/Bilder/Ex516/VorsignalTreysa.jpg) en een Nederlands voorsein (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Voorseinen_Rotterdam_Bergweg.jpg), hier met drie lichten (waarvan er maar 2 in gebruik zijn, geel of groen)
Ik gok dat het een etcs balise is die de systeemwisseling LZB/PZB - ATB en GSMR regelt.
Het is inderdaad een balise, deze kunnen diverse zaken regelen. Zelf rijd ik daar niet met de trein dus kan het niet beoordelen.
Het kan een transisitie van ATB naar PZB / LZB te weeg brengen, GSM-R net moet de machinist altijd handmatig omschakelen. Ik zal ook eens wat foto's en een filmpje maken hoe het in zijn werk gaat!
Leuk draadje! gr, Silvester
Inderdaad, een leuk draadje, dat van die verschillende spoorstaafdiktes valt niet zo op als je er met 100km/h oberheen is half Duits en Nederlands overheen raast.
Die gele platen zijn inderdaad ETCS-balises, bedoelt om een transitie ATB naar PZB(=Indusi)/LZB (en andersom als je weer naar Nederland rijdt) teweeg te brengen, ik heb het gisteren nog zien gebeuren in m'n lokkie. Dit werk alleen maar als de trein is uitgerust met ETCS.
De GSM-R die Silvester bedoelt is de Communicatie GSM-R (contact machinist-treindienstleider), de Data GSM-R, die de data overbrengt voor ETCS-level2 en 3, wordt wel omgeschakeld, dit gebeurt bij Galder/Hazeldonk* (*doorstrepen wat niet van toepassing heb, heb er geen wegbekendheid :P) ook op de HSL naar Antwerpen, of daar de communicatie GSM-R wordt omgeschakeld weet ik niet.
-
Ik had inderdaad over het "data" heen gelezen :-X
het telenet werk schakelt de mcn altijd zelf om.
De data verbinding word opgebouwd (ik praat over het traject kijfhoek-oberhausen) op de kijfhoek of bij zevenaar oost.
In de cabine word dit door een incoon weergegeven. Als de loc vebrinding heeft met het RBC "inbellen" kan de transitie van ATB naar ERTMS level 2 volgen. Bij de Sophiatunnel en de Zevenaartunnel kan men de transitie accepteren, doe je dit niet dan volgt een snelremming.
Als je een trein rijdt vanaf de kijfhoek rijdt je ATB met NL netwerk voor de gsm-r. Echter kun je wel via het dataverkeer een trein oproepen in Ebula (soort dienstregeling weergave) vertrek met 1500v. Voor de sophiatunnel word ingebeld, in de tunnel volgt de transitie ATB > ERTMS. In de sophiatunnel worden dan de stroomafnemers neergelaten en de spanning van 1500v --- omgeschakeld naar 25kV~ daarna de stroomafnemers weer tegen de draad.
Er volgen dan nog 3 fasescheidingen op de Betuweroute. Dan vlakt voor de Zevenaartunnel worden de beugels weer neergelaten en omgeschakeld naar 1500v ---. In de tunnel wordt dan weer de transitie naar ATB aangeboden.
Bij de grensovergang wordt het GSM-R netwerk omgeschakeld naar GSM-R D (Duitsland).
Het laatste NL sein word al bediend door Duitsland.
Daarna volgt een balise die weer een transitie aanbied van ATB naar PZB/LZB. Er word nog onder de 1500v--- doorgereden tot Emmerich. Bij een doorgaande beweging (doorkomst) laat je de beugelszakken en schakel je om naar DB spanning en na het perron weer de beugels opzetten. Bij een stop te Emmerich laat je de beugels zakken na de stop of tijdens het binnenrijden en bel je de treindienstleider "Fahrdienstleiter" om de spanning om te schakelen en na toestemming beugels op, sein veilig en rijden maar! Dan is de trein volledig "omgeschakeld".
Foto's zal ik nog maken als het uit komt!
Gr. Silvester
-
dit is geen Duits maar een Nederlands sein. het betreft een voorsein en kan dus alleen geel en groen tonen. Omdat het volgende hoofdsein op geel of groen staat, staat het voorsein op groen. had het hoofdsein op rood of geel-knipper gestaan, dan was het voorsein geel.
johan
Klopt helemaal. Waarschijnlijk is het een hoofdsein geweest. Rode lamp eruit, achterplaat als voorsein uitgevoerd en voorzien van bakens.
Overigens, vanuit Oldenzaal rechterspoor naar Bentheim, in NL, kom je ook een hoofdsein tegen dat alleen rood of groen kan tonen. NL nummer, maar met Duits "Mastschild".
-
Heb je daar een foto van????
Rino
-
Nope...
-
Bedoelen jullie deze?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img339_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img339_1.jpg)
DE-2 169 bij De Lutte, 13-06-1992
-
Zou kunnen,
En zo blijkt maar weer mijn stelling "Foto' s maak je voor later"
Dank je
Ride On
Rino
-
Er zijn 2 seinen op dat baanvak die alleen Rood/Groen kunnen tonen.
Sein 2 in Duitsland. (Duits sein)
Sein 933 in NL vlak bij een tunneltje op km 31.8 (Die overweg zal al weg zijn vrees ik.)
-
Hoi,
Ja/Nee, deze overweg bestaat nog steeds, alleen is het nu een onderdoorgang ook wel tunnel genoemd, kijk maar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Lutte_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Lutte_2005.jpg)
2005
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Lutte_2009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Lutte_2009.jpg)
2009
Gezien de boerderij op de achtergrond van de foto lijkt mij dit de overgang Lossersedijk/Postweg.
Als ik weer in de buurt ben zal ik eens kijken naar de seinen op het traject.
Ride On
Rino
-
Wat zie ik hier (http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.308662,7.032999&spn=0.004297,0.011362&t=m&z=17&vpsrc=6&layer=c&cbll=52.308661,7.030947&cbp=12,0,,0,0&photoid=po-14631994) dan?
rechts van de trein aan de derde paal/mast.
Foto komt van GM.
-
Hallo
Dat lijkt mij een Duits voorsein (oud), kijk maar op de site van Nico Spilt.
http://www.nicospilt.com/index_beveiliging_duitsland.htm
Mooi is dat, nu moet ik ook en "Ludmila" aanschaffen voor Tubantia ;D
Je wordt bedankt
Rino
-
Dat is inderdaad nog in Nederland. Vandaar het Nederlandse baken er voor.
Het sein toont dubbel groen of dubbel geel.
-
Het is een Duits voorseinbaken, deze lijkt verdraaid veel op het Nederlandse voorseinbaken:
Dit is de Duitse variant, even doorscrollen naar Ne3/So 4-Vorsignalbaken. (http://eisenbahn-fan.beepworld.de/signalkunde.htm)
Hier de Nederlandse variant, doorscrollen naar sein 249 op bladzijde 7 (http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek2007.pdf) ;)
-
Wellicht even een verontschuldiging dat ik dit topic een ontzettende trap onder z'n kont geef, maar als Tukker (en de situatie vrij goed te kennen) kon ik het toch niet laten te reageren.
In de verte staat een Duits-sein op groen want de Grensland-Express komt er aan.
Er is al aangegeven dat dit een Nederlands voorsein is. Het eerst volgende Nederlandse sein (P-sein 934) staat bij km 31.820, terwijl het voorgaande (Duitse) sein, sein SBK1, bij km 21.282 staat (de grens is 33.451/21.782), tussen die beide seinen zit dus 2.131 meter, waar 1.800 meter maximaal is toegestaan. Vandaar is vóór P-sein bij km 32.986 een voorsein (V936) geplaatst. Het toont overigens geen groen omdat de Grensland Express eraan komt, maar omdat het een voorsein is van een P-sein. Het achterliggende P-sein is niet het laatste P-sein totaan Oldenzaal (da's P-sein 930 bij km 28.557) en toont dus standaard groen. Pas als een trein P-sein 934 passeert zal dit voorsein geel licht tonen. Dit sein springt weer op groen zodra sein 934 geel licht toont.
Ik heb effe de foto wat uitvergroot maar ik zie toch echt 3 lampen en dan de vorm?
Ja, dit sein heeft tegenwoordig de standaardvorm, die ongeacht of ze gebruikt worden altijd met 3 lampen geleverd worden. In 2004 [toen ATB-EG werd ingebouwd op Oldenzaal Grens-Bad Bentheim] is het oorspronkelijke sein met slechts 2 lampen vervangen door één met 3 lampen, achter de onderste lens zit gewoon geen lamp. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de voorseinen op het baanvak Enschede-Gronau, die altijd geel tonen. Daarbij zijn de bovenste en onderste lens afgedekt.
Die gele platen zijn inderdaad ETCS-balises, bedoelt om een transitie ATB naar PZB(=Indusi)/LZB (en andersom als je weer naar Nederland rijdt) teweeg te brengen, ik heb het gisteren nog zien gebeuren in m'n lokkie. Dit werk alleen maar als de trein is uitgerust met ETCS.
Inderdaad, treinen die uitgerust zijn met ECTS rijden tussen de grens en Bad Bentheim met STM-PZB/Indusi. Nederlandse treinen (zoals de Grensland Express en de IC naar Berlijn rijden met ATB. Die werkt alleen bij de seinen SBK2 en F (inrijder van Bad Bentheim) en gaat direct ná die seinen weer buiten dienst. De omschakeling van GSM-R NL naar GSM-R D en vice versa bevindt zich in Nederland bij km 31.554. Om dat aan te geven is daar sein nr. 338 SR (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/GSM-R_bord_%28D%29.JPG) in beide richtingen aan een portaal bevestigd.
De andere kant op heb je sein 933 bij km 31.785. Feitelijk is dat een overgangssein tussen het Nederlandse en Duitse seinsysteem. Het is een Nederlands sein volgens het Duitse seinwezen. In tegenstelling tot alle andere (Nederlandse én Duitse) seinen op het baanvak Oldenzaal-Bad Bentheim wordt dit sein ook daadwerkelijk door een treindienstleider bediend. De treindienstleider Bad Bentheim (die ook daadwerkelijk nog daar zit) is verantwoordelijk voor het instellen van dit sein. Om ervoor te zorgen dat een trein niet onverwacht voor een rood sein komt te staan is bij km 27.407 een zogenaamde aankondiging ingebouwd (dat is net voorbij de overweg Koppelboerweg, tegelijkertijd begint de aankondigingssectie van overweg 28.3). Zodra een trein over de spoorlas rijdt krijgt de treindienstleider in Bad Bentheim een signaal dat aangeeft dat er een trein uit Oldenzaal aankomt. Dat signaal houdt op als sein 933 bediend wordt.
Wat zie ik hier (http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.308662,7.032999&spn=0.004297,0.011362&t=m&z=17&vpsrc=6&layer=c&cbll=52.308661,7.030947&cbp=12,0,,0,0&photoid=po-14631994) dan?
De afstand tussen sein 933 en het volgende sein (SBK2) is dusdanig groot dat sein SBK2 wordt voorafgegaan door een voorsein. Aangezien het voorsein in Duitsland 1000 meter vóór het hoofdsein staat, staat dit sein in Nederland (434 meter voor de grens). Aangezien de ATB hier werkzaam is, en de remafstand van 1000 meter te kort is voor een rood sein, staat 200 meter vóór het voorsein een ATB-codewisselsein (http://www.barrydegraaff.tk/software/seinen//seinen_files/atbcodewisselsein.gif). Als sein SBK2 rood toont dan schakelt de ATB daar dus over naar code geel (max. 40 km/u) om de remming af te dwingen. Overigens wordt het Duitse voorsein ook door Duitse voorseinbakens (Ne3) voorafgegaan. Die lijkt op de Nederlandse variant (sein 249 SR), maar is veel groter uitgevoerd.
Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, dan ben ik best bereid die te beantwoorden. ;)