BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 24 November 2011, 20:54:07

Titel: Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Simon Stenneberg op 24 November 2011, 20:54:07

Nieuwe Amsterdamse metro gepresenteerd

24 nov 2011 | 20:44

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20111124_Nieuwe_metro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20111124_Nieuwe_metro.jpg)

Foto: RTVNH / Doron Sajet

AMSTERDAM De eerste nieuwe Amsterdamse metro is door de leverancier Alstom gepresenteerd bij de fabriek in Valenciennes (Frankrijk).

De metro's komen begin 2012 in Amsterdam aan en gaan een half jaar testrijden. De reizigers kunnen in het najaar van de nieuwe metro gebruik maken. Extra metro's van dit type zullen besteld worden voor de Noord/Zuidlijn en gaan daar vanaf 2017 rijden.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe metro zijn:
– Zesdelig met een lengte van 116 meter.
– 174 zitplaatsen.
– De capaciteit is 960 passagiers.
– De maximale snelheid is 80 km/h.
– De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde.
– Het plafond is hoog (230 cm).
– Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron.
– Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten.
– Hoogwaardige reizigersinformatie met informatieschermen.
– Camerabewaking.
– Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen.
– Geluidwerende maatregelen.
– Toepassing van vandalismebestedige materialen.
– De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder.

Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/68927/Nieuwe%20Amsterdamse%20metro%20gepresenteerd

Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 24 November 2011, 20:56:35
de kleur is alleen niet meer actueel
kijk maar (http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2011%20Materieel_deel%203.pdf)

Groet Martijn
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Simon Stenneberg op 24 November 2011, 20:57:06
Alstom unveils the Amsterdam metro

 24/11/2011

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_11.png)

The new trainset of the Amsterdam metro Alstom Transport

Leon Linders, President of Alstom Netherlands, unveiled the first trainset of the Amsterdam metro at Alstom’s site in Valenciennes (Nord), where it was designed and manufactured. Representatives of the city of Amsterdam and the Dutch operator GVB were on hand for the event 1.
 
The trainset is currently undergoing trials at Alstom’s Valenciennes site and at the Valenciennes Rail Testing Centre. It will be delivered next February and is due to enter commercial service in autumn 2012. All the trainsets will operate on the metro lines in Amsterdam.
 
In February 2010, the city of Amsterdam (Netherlands) placed a €200 million order with Alstom Transport for 23 metro trainsets. The contract includes an option for additional metro trainsets for the future North/South line that is currently under construction.
 
The Amsterdam metro will consist of trainsets from Alstom’s Métropolis range. Its large doors, visual management of their opening/closing thanks to LED lights, height ceiling superior to the standard (2,30 m vs 2,10 m), platform-height floor, wide seats and gangways will make access and moving around on board much easier. Enhanced interior design providing more natural light, 100% lighting in LED technology and dynamic travel information displays will improve passengers’ safety and comfort. The extended length of the new trainsets (116 m) means capacity will be increased by approximately 50%.
 
Alstom relied on its expertise in metros to execute this contract. Besides Valenciennes, Alstom sites of Le Creusot, Villeurbanne (France), Charleroi (Belgium), Sesto (Italy), Katowice (Poland) and Montreal (Canada) also contribute to the project execution.
 
One out of every four metros currently in service worldwide was supplied by Alstom. Over 4,000 cars from the Métropolis range run on the metro networks in Barcelona, Budapest, Istanbul, Warsaw, Singapore, Shanghai, Nanjing, Buenos Aires, Santiago de Chile and Santo Domingo.
 
1 GVB: Gemeentelijk Vervoerbedrijf
 
About Alstom Transport
 
A promoter of sustainable mobility, Alstom Transport develops and offers the most comprehensive range of systems, equipment and services in the rail sector. Alstom Transport manages all aspects of transport systems, including rolling stock, signalling and infrastructure, as well as offering turnkey solutions. In 2010-2011, Alstom Transport posted sales of €5.6 billion. Alstom Transport has a presence in more than 60 countries with 25,500 employees.
 
About Alstom Transport in France
 
With operations at nine sites throughout France, Alstom Transport is the leading manufacturing company in the French rail sector and contributes to the dynamism of local economies. Alstom’s 8,800 employees in France deploy their know-how in the service of customers both in France and abroad, and one job at Alstom creates about three jobs for its suppliers.

Bron: http://www.alstom.com/transport/news-and-events/news/alstom-unveils-amsterdam-metro/

NB: op beide sites is ook een filmpje te zien
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Viktor op 24 November 2011, 21:18:12
Rnet? wat is dat?
Gaan ze Randstadrail zo noemen?
En worden de trams in A-dam dan ook rood?  ;)
Roept veel vragen op bij mij :P
gr. Viktor
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: ZwolsBas op 24 November 2011, 21:37:59
nu al?
die er nu rijden zijn toch 20/25 jaar oud?
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Marc tramt op 24 November 2011, 21:49:05
De oudste stellen in Amsterdam dateren nog uit het openingsjaar 1977 en zijn dus al 33 jaar oud.
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: robbraak op 24 November 2011, 21:53:50
dat de kleuren anders zijn komt omdat de gemeeente amsterdam het voor het zeggen heeft samen met de stadsregio.

Het GVB amsterdam heeft niets meer over het rijdend matrieel te zeggen
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: eric den boer op 24 November 2011, 21:58:17
tssssss ( haaltneusop ) die kluiveduikers kenne niet eens een tunneltje graven.....


eric
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Matthijs. op 24 November 2011, 22:22:35
Amsterdam vervalt steeds meer in suffe toestanden :(
M1/2/3 is een stuk sfeervoller. Hoewel hun karakter als rammelende jaren-70 dozen al behoorlijk is aangetast door het blauw stickeren van de deuren en de kunstinterieurs. Vooral dat laatste heeft het aandeel onduidelijke blorp/kots/schijt/andere ondefinieerbaarheden aardig teruggedrongen. Gelukkig is het aanjengelend motorgeluid nog niet verdwenen. Net zoals zijn de mensen die verkondigen dat we in een technocratische samenleving/in een onderzeëer/wachtend op de liefde van jezus leven. En dan stap je uit bij Weesperplein, en loop je onder het op zijn kop aan het plafond hangende meubulair van de atoomschuilkelder naar buiten. Met veel sfeer zal het na de modernisering van de metrostations en nieuw materieel wel gedaan zijn.

Ik zal genieten zolang het nog kan. 
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Sven op 24 November 2011, 22:44:58
Zo, dat werd tijd, zeg. Je blijft toch altijd het idee hebben terug in de jaren '80 te zijn als je in de Amsterdamse metro rijdt. Maar dat kan ook persoonlijke nostalgie zijn, mijn oma woonde vlak bij het Amstel station.  :)

Hier in London op de Metropolitan lijn zie ik nu soms ook nieuwe metro's rijden. Van binnen stijl nieuwe sprinter. Heerlijk fris, in vergelijk met de stoffige en benauwde metrostellen uit 1973 (dat jaar staat ten minste op de drempel) en je kunt er zo makkelijk met de babybuggy in. ;)

Hoewel, ik zeg dat nu wel, stoffig... De nog oudere metrostellen in het depot in Acton zien er wel weer erg gezellig uit.

Kadeng, draadje ontspoord.

(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2011/londonmetro.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2011/londonmetro.jpg)
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Matthijs. op 24 November 2011, 23:05:44
Er staat in Acton inderdaad leuk spul. Stond Sarah Siddons daar ook niet?
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Sven op 24 November 2011, 23:10:00
Wie?  ???
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: BjornOl49 op 25 November 2011, 00:32:33
Als je die toch ziet staan heb je wel heel veel gesnoven...oh wacht, je bedoelt de loc ;D: http://www.trainweb.org/tubeprune/Sarah%20Siddons.jpg (http://www.trainweb.org/tubeprune/Sarah%20Siddons.jpg)

mvg Bjorn
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Menno op 25 November 2011, 01:04:19
Rnet? wat is dat?
Gaan ze Randstadrail zo noemen?
Rnet is een ongrijpbare term voor het even ongrijpbare begrip 'Randstad' dat in totaal een nogal belachelijk plan omvat: alle openbaar vervoer dat voldoet aan de Rnet standaard, dat wil zeggen: minimaal 6 bussen per uur in de spits, gelijkvloerse instap, of een snelle verbinding tussen verschillende en een hoog 'comfort' voor zover je het laatste nog tegenkomt in huidige lijnbussen, krijgt een rood-grijze uitmonstering, maar dat geldt dan alleen voor de Randstad.

In wollige website-taal: (bron website vervoerder EBS Waterland
"R-net staat voor reizen met zekerheid. Dat betekent in de eerste plaats dat R-net bussen op tijd rijden. Wanneer je reist met R-net hoef je nooit lang te wachten. Er is daarnaast altijd actuele informatie over tijden en aansluitingen. Je weet dus wat je mag verwachten.

R-net is een samenwerkingsverband tussen alle openbaar vervoerbedrijven en overheden in de regio. Alleen snelle en betrouwbare verbindingen doen mee aan R-net en zijn herkenbaar aan de kleuren rood en grijs. Doordat bussen doorgaans voorrang krijgen en grotendeels over speciale busbanen rijden, bieden ze een betrouwbare reistijd."

Volgens de plannen - die in 2028 voltooid moeten zijn - kun je dan als reiziger vlot door de Randstad reizen, omdat alles er hetzelfde uit ziet.

De plannen behelsen ook diverse omvangrijke routewijzigingen en wijzigingen van lijnnummers op diverse plekken: althans, dat staat ons hier in Waterland te wachten per concessiewisseling op 11 Dec 2011, nummers die jarenlang waren zoals ze waren worden nu ineens, bij gratie van Rnet, omgegooid, omdat de buslijnen zo nodig via Amsterdam moeten rijden, en alleen dat ze een Rnet-status op kan leveren.

Er gaan nogal wat geruchten dat Rnet een plan is om mede in 2028 de Olympische Spelen binnen te hengelen: men hoopt het vervoer op Olympisch niveau te brengen, maar vergeet dat daar wat meer bij komt kijken dan alleen dit onzinnige, dure plan (alle bushaltes, hier in waterland in de laatste 3-4 jaar allemaal uit de grond getrokken, vervangen door iets nieuws, vervolgens een jaar of 2 later weer helemaal opgebroken en op vloerhoogte van de bus gebracht, worden ook helemaal in R-net stijl gebracht...)

En worden de trams in A-dam dan ook rood?  ;)
Roept veel vragen op bij mij :P
De trams in Amsterdam blijven waarschijnlijk zoals ze zijn, en worden waarschijnlijk pas bij een concessiewisseling omgestickerd: het zou ook kunnen dat het blijft zoals het nu is, omdat de meeste lijnen van GVBA wel allemaal snel zijn en hoge frequenties bieden, maar geen interlokaal vervoer bieden.

Om even ontopic te komen: een beetje dom in het rijtje voordelen van de nieuwe metro's de gelijkvloerse instap te melden: die is er nu ook al...

Ik vind de nieuwe metro's best mooi: ze hebben aardig het oude ontwerp aangehouden en er tegelijkertijd iets nieuws van gemaakt.
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Simon Stenneberg op 25 November 2011, 07:56:09

Aha, is dat dezelfde reden van de kleurstelling van de bussen van de Zuidtangent (Haarlem/Nieuw-Vennep-Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Bijlmer)?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01191_doc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01191_doc.jpg)
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Marc tramt op 25 November 2011, 08:12:18
Om even ontopic te komen: een beetje dom in het rijtje voordelen van de nieuwe metro's de gelijkvloerse instap te melden: die is er nu ook al...
Het is dan ook een lijstje met kenmerken... zitplaatsen en deuren hebben de huidige metro's ook al, dacht ik.

Liefhebbers kunnen <HIER> (http://www.stadsregioamsterdam.nl/publicaties/rapporten/index_verkeer/@141085/brochure_rnet/) lezen wat de bedoeling is van Rnet. Kort samengevat; de opdrachtgever van het openbaar vervoer, dat zijn dus de diverse regio's, willen een openbaar vervoernet met één uniforme uitstraling en daar waar hoogwaardig OV wordt aangeboden een hoogwaardigere uitstraling, een en ander onafhankelijk van welke vervoerder de bussen, trams of metros rijdt. Kortom; we schilderen alles in dezelfde kleur en dan komt het goed  ;D

Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Maasdam op 25 November 2011, 09:39:43
Vind het er allemaal zo achterhaald uitzien met name bedoel ik de kop, dit ontwerp zie je over heel de wereld. Daar vind ik de nieuwe generatie Metro's in Rotterdam er moderner uitzien. Nou ja uit eindelijk gaat het om reis comfort en dat ze op tijd rijden.
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Sven op 25 November 2011, 11:19:45
Als je die toch ziet staan heb je wel heel veel gesnoven...oh wacht, je bedoelt de loc ;D:
Um, dat zou zomaar kunnen, maar ik herinner me deze niet, toen ik er afgelopen oktober was. Ik zal in maart nog eens kijken op de open dag (dan hebben ze ook modelbanen staan!).
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 25 November 2011, 12:08:29
M1/2/3 is een stuk sfeervoller. Hoewel hun karakter als rammelende jaren-70 dozen al behoorlijk is aangetast door het blauw stickeren van de deuren en de kunstinterieurs. Vooral dat laatste heeft het aandeel onduidelijke blorp/kots/schijt/andere ondefinieerbaarheden aardig teruggedrongen. Gelukkig is het aanjengelend motorgeluid nog niet verdwenen. Net zoals zijn de mensen die verkondigen dat we in een technocratische samenleving/in een onderzeëer/wachtend op de liefde van jezus leven. En dan stap je uit bij Weesperplein, en loop je onder het op zijn kop aan het plafond hangende meubulair van de atoomschuilkelder naar buiten. Met veel sfeer zal het na de modernisering van de metrostations en nieuw materieel wel gedaan zijn.

Waar ter wereld ik ook kwam
Nimmer trof ik zo een bende
Als in 't oude Amsterdam
Welgelegen aan het IJ
Leven zij daar vrij en blij


Amsterdam zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben; in dat van mijn vrouw trouwens ook. En deze Kerst nemen we ons zoontje voor het eerst mee naar de hoofdstad van dat andere land waar hij de nationaliteit van bezit.

Ik vind de nieuwe metro's best mooi: ze hebben aardig het oude ontwerp aangehouden en er tegelijkertijd iets nieuws van gemaakt.

Inderdaad! De asymmetrische voorkant van de M1/2/3 heb ik altijd apart gevonden. Weer eens wat anders dan dat afgeronde Fischer Price-spul dat elders rondrijdt.

Kort samengevat; de opdrachtgever van het openbaar vervoer, dat zijn dus de diverse regio's, willen een openbaar vervoernet met één uniforme uitstraling en daar waar hoogwaardig OV wordt aangeboden een hoogwaardigere uitstraling, een en ander onafhankelijk van welke vervoerder de bussen, trams of metros rijdt. Kortom; we schilderen alles in dezelfde kleur en dan komt het goed  ;D

Dus... we kwamen van een situatie waar er allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. Op een gegeven moment, zeg in de jaren '70, kregen we een uniforme kleurstelling (geel).

Daarna werd de boel openbaar aanbesteed en kregen we allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. En nu gaan we een uniforme kleurstelling krijgen (rood en grijs).

Ik krijg het idee dat ontwerpbureaus vooral in leven worden gehouden door overheden die om de tien, twintig jaar hetzelfde briljante idee krijgen.

- Peter
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Marc tramt op 25 November 2011, 12:16:08
Tja, de politiek wil privatisering en "de markt zijn werk laten doen" maar uiteindelijk willen ze wél bepalen welke kleur vloerbedekking in de bussen komt te liggen...  :'(
Goed opdrachtgeverschap is ook een vak.

En over die metro's. Ik vind een asymetrische kop nooit zo fraai. Hier staat het toplicht zo te zien ook nog uit het midden..
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 25 November 2011, 15:11:15
Aha, is dat dezelfde reden van de kleurstelling van de bussen van de Zuidtangent (Haarlem/Nieuw-Vennep-Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Bijlmer)?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01191_doc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01191_doc.jpg)


dat is in feite ook de eerste Rnet lijn volgensmij.
en de 2de generatie bussen in die kleur.

Groet Martijn
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Wim55 op 25 November 2011, 16:07:30
De LHB Metro's van '77 zijn zo goed,
dat die met het juiste onderhoud nog makkelijk 50 jaar meegaan.
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Marc tramt op 25 November 2011, 16:09:33
Mooi! Maar waar is die uitspraak op gebaseerd?
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: en_voyage op 25 November 2011, 16:24:16
Dus... we kwamen van een situatie waar er allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. Op een gegeven moment, zeg in de jaren '70, kregen we een uniforme kleurstelling (geel).

Daarna werd de boel openbaar aanbesteed en kregen we allerlei verschillende vervoersbedrijven waren, ieder met hun eigen kleurschema. En nu gaan we een uniforme kleurstelling krijgen (rood en grijs).

Ik krijg het idee dat ontwerpbureaus vooral in leven worden gehouden door overheden die om de tien, twintig jaar hetzelfde briljante idee krijgen.

Och, oude wijn in nieuwe zakken. Het oogt wat minder 'rommelig', de argeloze reiziger krijgt wat meer eenheid voorgeschoteld. Niet dat er veel zal veranderen met de genoemde kwaliteitseisen die wel héél erg open deur zijn. Trouwens oersaaie kleuren, dat rood en dat grijs. Gááááp... matig ontwerpbureau.

Echt sprake van privatisering en concurrentie binnen het Nederlandse OV is er natuurlijk feitelijk niet. Als reiziger tussen bijvoorbeeld Den Haag en Amsterdam heb ik geen keuze tussen twee 'echte' vervoerders. Ik kan niet kiezen op Den Haag CS tussen een IC van NS of van Veolia, om maar wat te noemen. De privatisering dient vooral het omlaag brengen van de kosten van het OV voor de overheid. De vraag is of je èchte vrije marktwerking op het OV los kunt laten. Waarschijnlijk zou menig verliesgevende bus-, tram of treindienst buiten de Randstad dan direct verdwijnen. Maar toch, 't lijkt mij wel eens interessant om te zien welke effecten het zal hebben als de reiziger keuze krijgt.

Om terug te komen op de metrostellen: toch leuk dat er iets van het algehele oorspronkelijk design van de zilvermeeuwen toevalligerwijze terug is gekomen in het nieuwe design. Ben benieuwd of dit materieel iets minder kinderziektes zal kennen dan we de laatste jaren bij andere nieuwe materieeltypes in Nederland hebben gezien (zoals de SLT in de winter, de V250 in het algemeen, de Siemens Combino met haarscheurtjes van het GVB en de ontsporingslustige Regio Citadis van Randstadrail).

Groeten, Geoffrey
(heeft zin in weekend)
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: ronald1956 op 25 November 2011, 17:43:50
Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 25 November 2011, 20:12:43
De vraag is of je èchte vrije marktwerking op het OV los kunt laten. Waarschijnlijk zou menig verliesgevende bus-, tram of treindienst buiten de Randstad dan direct verdwijnen. Maar toch, 't lijkt mij wel eens interessant om te zien welke effecten het zal hebben als de reiziger keuze krijgt.

Wel, kijk naar Groot-Brittannië. Een kennis van me kostte het £114 om een uurtje met de trein naar Londen te gaan.

- Peter
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 26 November 2011, 10:24:33
Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)

nee hoor
die komen bij siemens vandaan en zijn de directe opvolger van de combino(heelaas).

liever had ik gezien dat er bij bombardier een flexity 2 werd gekocht.

Maar de nieuwe metros zien er goed uit en er is bewust voor gekozen om ze er net als de zilver meeuwen er uit te laten zien

Groet Martijn
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 26 November 2011, 10:35:46
De nieuwe Combino van Siemens is toch een compleet ander ontwerp dat van Bombardier (meen ik) af komt, of zeg ik nou iets geks?

- Peter
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 26 November 2011, 10:39:56
klopt ook maar ik vind de flexity 2 veel mooier dan de avenio
en die rijd al in meerdere steden en functioneert goed.
de avenio bestaat nog geen eens behalve op de tekentafel
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 26 November 2011, 10:41:47
Maar ik heb het over de Combino 2, niet de Avenio.

- Peter
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 26 November 2011, 15:13:30
combino 2 ???
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 26 November 2011, 17:13:00
Deze dus:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Combino#Nieuwe_Combino

"...gebaseerd op de AEG-lagevloertram van Bombardier..."

- Peter
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 26 November 2011, 19:28:33
aha.

die kende ik nog niet.

maar als de avenio alleen beter is geworden kan het goedgaan anders is het een zwarte dag voor de HTM die erg vaak verstandige keuzes heeft gemaakt

Ik ben alleen benieuwd of in amsterdam de M5 stellen ook fatsoenlijk functioneren want er rijden vergelijkbare stellen in brussel.
want ik heb verhalen van mijn vader gehoord over de 11 en 12 g trams die erg veel storing hadden de eerste jaren.
en die zijn ook gebaseerd op de GTL uit den haag maar dan met politieke inbreng :(
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: ronald1956 op 26 November 2011, 19:57:40
nee hoor
die komen bij siemens vandaan en zijn de directe opvolger van de combino(heelaas).



Wel goed lezen he , Martijn :



Om terug te komen op de metrostellen: Ben benieuwd of dit materieel iets minder kinderziektes zal kennen dan we de laatste jaren bij andere nieuwe materieeltypes in Nederland hebben gezien (zoals de SLT in de winter, de V250 in het algemeen, de Siemens Combino met haarscheurtjes van het GVB en de ontsporingslustige Regio Citadis van Randstadrail).


Je vergeet de nieuwe trams voor Den Haag , die komen ook van Siemens (of loop ik nou vooruit op de feiten)


Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: selivio op 30 November 2011, 00:40:33
http://www.youtube.com/watch?v=HDNGiY262F0&feature=feedu (http://www.youtube.com/watch?v=HDNGiY262F0&feature=feedu)

Filmpje bij de fabriek van de nieuwe metro.

Stefan
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 30 November 2011, 00:48:53
Dikke stroomafnemer. Gaat deze dan ook (op den duur) op de Amstelveenlijn rijden?

- Peter
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Petertrein81 op 30 November 2011, 06:40:40
Het noordelijkste deel van de Noord-Zuid lijn, dat ook boven de grond ligt, krijgt ook bovenleiding.

Groet Peter,
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Simon Stenneberg op 26 June 2013, 18:50:14

Nieuwe metro's in dienst:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article23159963.ece/Nieuwe-metro-voor-Amsterdam?lref=vptop
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 26 June 2013, 21:02:26
"Dit is een Zilvermeeuw..."

Nee, dat is het niet. ::)

Ik mag hopen dat ze deze kleurstelling aanhouden, in plaats van die vreselijke kleuren voor dat regionaal geneuzel dat ze bedacht hebben.

- Peter
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 26 June 2013, 22:28:39
Ze zullen nooit op de amstelveenlijn komen.
dat is tramprofiel dus dat past niet.

En die lijn gaat behoorlijk verbouwd worden.

Maar ik ga binnenkort maar is naar amsterdam om ze in het echt te zien
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Menno op 26 June 2013, 22:48:32
Ik mag hopen dat ze deze kleurstelling aanhouden, in plaats van die vreselijke kleuren voor dat regionaal geneuzel dat ze bedacht hebben.
Dit is al in de R-net kleuren, tenzij ik iets gemist heb (ding heeft toch nog steeds rode deuren en grijze wanden?)
Het nut ontgaat me, daar deze dingen tot het stadsvervoer behoren en hun lijn niet hoeven te delen met andere maatschappijen.
Aardig ontwerp van die Metropolissen. Een compromis tussen oud en nieuw, modern zonder z'n voorganger te vergeten.
Titel: Re:Nieuwe metro's voor Amsterdam
Bericht door: Peter Korsten op 27 June 2013, 08:55:45
AH, ik dacht dat R-net een donkerder grijs had, maar er zijn verschillende "interpretaties" van het kleurschema, zo te zien. Het ontwerp van de "Metropolis" (weer zo'n rare naam) is inderdaad erg leuk.

En die lijn gaat behoorlijk verbouwd worden.

Dit dus? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Metro/sneltramlijn_51#Verbouwing_van_de_Amstelveenlijn_tot_.27hoogwaardige.27_tramlijnverbinding) Zo'n beetje alle trams en sneltrams die ik nam toen ik nog in Buitenveldert woonde...

- Peter