BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Remco. op 23 September 2011, 11:57:49
-
Nu de Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc modellen definitief (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33729.msg602106.html#msg602106) geproduceerd gaan worden wordt het natuurlijk tijd voor een eigen draadje ;D
Even ter info, de volgende modellen zijn door Philotrain aangekondigd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/productiephilo2200.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/productiephilo2200.png)
Zoals te zien is, zijn de 2261, 2275, 2330, 2212, 2249 en 2260 te krijgen met rode danwel blauwe zwaailampjes te verkrijgen.
De 2261 wordt in bruin uitgevoerd met L-sein.
De 2275 wordt in bruin uitgevoerd met L-sein.
De 2330 wordt in geel/grijs uitgevoerd met L-sein.
De 2212 wordt in geel/grijs uitgevoerd met hoog a-sein.
De 2249 wordt in geel/grijs uitgevoerd met laag a-sein.
De 2260 wordt in geel/grijs uitgevoerd met L-sein.
In het uiterst handige naslagwerk van Sicco & Davy staat het volgende vermeld:
- In 1976 zijn alle 2200's voorzien van zwaailampen.
- Op 29 november 1984 is door de NS goedkeuring gegeven alle blauwe zwaailampen te vervangen door rode. Vanuit de regering had de NS ontheffing tot mei 1986.
Op basis van bovenstaande info kom ik tot de volgende inzetperiodes:
Nummer | Blauw vanaf | Ombouw naar rood |
2261 | 1976-maand onbekend | 84-12 -> 86-5 |
2275 | 1976-maand onbekend | 84-12 -> 86-5 |
2330 | 1976-5 *1 | 84-12 -> 86-5 |
2212 | 1976-maand onbekend | 84-12 -> 86-5 |
2249 | 1982-11 *2 | 84-12 -> 86-5 |
2260 | 1976-maand onbekend | 84-12 -> 86-5 |
*1: De 2330 heeft zijn huisstijl revisie gehad in die maand, ik neem aan dat dan de zwaailampen zijn gewisseld. Of is dat niet logisch?
*2: De 2249 heeft in dat jaar/maand zijn derde frontsein gehad, dus in deze uitvoering dan pas inzetbaar.
Is het mogelijk de overgangs periode van blauw naar rood preciezer te definieren ? Maw weet iemand wanneer dit precies gebeurd is of kunnen we dit met fotomateriaal nauwkeuriger bepalen ?
En tot slot wat past nu beter bij de 2200? Blauw of rood ? En waarom kies je dat?
Gr. Remco.
Ps. Deze modellen zitten in een wat hogere prijscategorie, dat weet eenieder, ook de kopers, dus zou het fijn zijn als mensen reacties als: Echt veel te duur, belachelijke prijzen en meer van dat soort dingen achterwege laten, dank u voor de medewerking (y)
-
Is er nog een reden dat je de 2260 in geel/grijs bent vergeten? :)
Wanneer een lok is binnengenomen voor wisselen van kap zwaailicht staat MISSCHIEN in de logs van de Zwolse en Tilburgse werkplaatsen (welke dacht ik in het Utrechts Archief zijn opgenomen), mogelijk dat de wisseling ook deels 'langs de lijn' is gebeurd in toenmalige steunpunten zoals Hengelo en Zutphen waardoor de kans op duidelijke documentatie flink afneemt...
De 2249 is vanwege z'n lage A-sein overigens met een blauw zwaailicht wel heel beperkt inzetbaar qua tijdperk.
Wat beter past? Blauw wat mij betreft : beter te onderscheiden tov sluitseinen en knipperbollen en past beter in mijn tijdperk :)
-
Hoezo vergeten ;D
Gr. Remco.
-
Ik heb in ieder geval een aantal platen kunnen vinden van voorbeelden met oranje zwaailampen:
NS 2212
(http://farm6.static.flickr.com/5058/5439135380_51123cdee9_o.jpg) (http://farm6.static.flickr.com/5058/5439135380_51123cdee9_o.jpg)
Fotograaf: Davy Beumer
NS 2249
(http://members.multimania.nl/timgoorman/2249tbge1.jpg) (http://members.multimania.nl/timgoorman/2249tbge1.jpg)
Fotograaf: Tim Goorman
NS 2260
(http://www5.picturepush.com/photo/a/4602673/1024/19880514-Roosendaal-Rotterdam-Waalwijk/DT2271-2260-Botlek.jpg) (http://www5.picturepush.com/photo/a/4602673/1024/19880514-Roosendaal-Rotterdam-Waalwijk/DT2271-2260-Botlek.jpg)
Fotograaf: Robert Stremming
NS 2275
(http://farm3.static.flickr.com/2532/3923114987_610617f07f_z.jpg) (http://farm3.static.flickr.com/2532/3923114987_610617f07f_z.jpg)
Fotograaf: Eric Sinnema
NS 2330
(http://farm5.static.flickr.com/4006/4371394306_0e94187491_z.jpg) (http://farm5.static.flickr.com/4006/4371394306_0e94187491_z.jpg)
Fotograaf: Johny B."anders"
Alleen de NS 2261 ontbreekt nog en natuurlijk de uitvoeringen met blauwe zwaailamp :)
Gr. Remco.
-
Is er helemaal niemand die informatie en/of foto's heeft van de bovenstaande nummers met blauwe zwaailampen ?
Bvd,
Gr. Remco.
-
Jawel... waarom raadpleeg je niet gewoon je adviseur?
In 1985 vond de overgang plaats van blauw naar rood. aks ik mijn verzameling doorkijk: 1984 alles nog blauw, 1986 alleen nog maar rood. 1985 beide kleuren...
-
Haha, maar die info had ik al:
In het uiterst handige naslagwerk van Sicco & Davy staat het volgende vermeld:
- In 1976 zijn alle 2200's voorzien van zwaailampen.
- Op 29 november 1984 is door de NS goedkeuring gegeven alle blauwe zwaailampen te vervangen door rode. Vanuit de regering had de NS ontheffing tot mei 1986.
Maar ik wil ( indien mogelijk ) de exacte data van wisseling achterhalen :)
Gr. Remco.
-
Doei...
-
Doei terug :)
-
Als ik het goed begrijp wil je per loc nummer de exacte wissel datum weten?
Grtn,
Dennis
-
Ja, indien mogelijk en anders bij benadering zo precies mogelijk :)
Gr. Remco.
-
En ik maar denken dat ik het voor mij zelf moeilijk maak ;)
Succes (y)
Grtn,
Dennis
-
Maar ik wil ( indien mogelijk ) de exacte data van wisseling achterhalen :)
Waag er een retourtje Utrechts Archief aan zou ik zeggen...
-
Nog even een toevoeging... ik wilde enkele loks welke in mijn tijdperk passen (1969-1979) dus ik ben even gaan zoeken naar kandidaten, mogelijk is dit voor meerdere mensen bruikbaar :
NS 2216 vanaf 1968 (invoering NS logo) tot 29-3-74 inzetbaar ivm huisstijling
NS 2261 vanaf 16-7-74 (ombouw radiolok) t/m 21-10-85 (huisstijling) inzetbaar
NS 2275 vanaf XX-XX-XX inzetbaar ivm afnemen nummerplaten (in elk geval na 1980)
NS 2330 vanaf 28-05-76 inzetbaar ivm huisstijling
NS 2212 vanaf 28-12-73 inzetbaar ivm huisstijling
NS 2260 vanaf 10-12-74 inzetbaar ivm huisstijling en ombouw radiolok
Waarbij voor mijn tijdperk bovendien geld dat radioloks zelden buiten Rotterdam kwamen en dat indien aanwezig de zwaailamp natuurlijk blauw moet zijn.
En als je je afvraagt waarom de 2275 toch in de lijst... waar je aan prutst raak je mee besmet :)
-
Interessant overzicht.
Weet je zo ook welke ook nog na 1990 inzetbaar zouden zijn?
NB welke is/zijn het geworden ?
-
Waag er een retourtje Utrechts Archief aan zou ik zeggen...
Doe maar geen moeite. Op dat niveau is de informatie er echt niet, áls het er überhaupt al geweest is want dit waren gewoon zaken die de lijnwerkplaatsen tijdens regulier onderhoud deden.
ALS het er was geweest, had ik het waarschijnlijk niet eens in de tabel opgenomen, want je moet ergens de lijn van het te-bizarre trekken ;D
-
Ik ben zelf voor 2216, 2212, 2330 en 2275 gegaan waarbij ik dan dus voor de 2275 een oogje toeknijp.
Voor na 1990 is het volgende mogelijk :
NS 2275 met rood zwaailicht t/m 29-5-94
NS 2330 met rood zwaailicht t/m 4-3-92
NS 2212 met rood zwaailicht t/m 18-5-03 (mobilofoon vanaf 10-94)
NS 2249 met rood zwaailicht t/m 9-92
NS 2260 met rood zwaailicht t/m 1-9-91
NS 2384 cargorood 21-3-95 t/m 18-5-03
ST 302328 9-1-96 t/m 10-02
Helaas heeft Philotrain besloten geen huisstijllok zonder gele band over het frame uit te brengen (eerste serie huisstijlloks) en is er qua nummers amper rekening gehouden met bewaarde loks (geen 2203/2205/2207/2215/2278/2296 in huisstijl, geen 2225/2233/2299 in bruin, al krijg je bij de laatste twee dan vast weer biesjes-discussies ;D )
Enne Sicco, valt me dan weer tegen na al dat gedegen speurwerk ;)
-
Eindelijk : de loks gaan geproduceerd worden, net de rekening in de bus.
-
Doe maar geen moeite. Op dat niveau is de informatie er echt niet, áls het er überhaupt al geweest is want dit waren gewoon zaken die de lijnwerkplaatsen tijdens regulier onderhoud deden.
Tilburg hield per jaar in boeken bij welk materieel binnen kwam en weer vertrok. Deze boeken waren op materieel gesorteerd. Ze zijn er in ieder geval vanaf 1972 t/m 1991, alleen niet in het Utrechts archief. De data betreffende de zwaailampen zijn hierin niet in opgenomen.
mvg,
Robin
-
Eindelijk : de loks gaan geproduceerd worden, net de rekening in de bus.
Ik vind het goed nieuws dat de 2200/2300 in model wordt gebracht door Philotrain. Daar ik geen vitrine gebruiker ben maar de modellen in Bruntendijk daadwerkelijk inzet, hoop ik dat ze worden voorzien van koppelingen (Of een mogelijkheid daartoe). Dat miste ik bij de 2400/2500 van Philotrain namelijk.
-
Een koppelhaak zat er wel bij, volgens mij.
-
Even een mega topickick
Vlak voor uitlevering (althans, dat hoop ik?) zojuist een mail mogen ontvangen van Philotrain dat men de 2275 alsnog cancelt, aangezien nu blijkt dat het ding toch niet 100% historisch klopt. Behoorlijk balen, juist van alle varianten de uitvoering waar ik mij het meest op verheugde. Iemandnogplakkertjesliggenmet2275? ;D
-
Wat bedoelt men daarmee? Aangezien er geen model is, bedoelen ze dan dat de 1:1 loc niet 100% historisch klopt en is dat dan niet een contradictio in terminis?
-
Het model zoals aangekondigd blijkt niet te kloppen met de toenmalige werkelijkheid :
"Helaas hebben wij na grondige bestudering van de historie van de NS 2200 moeten vaststellen, dat wij deze NS 2200 niet kunnen maken met het nummer 2275. De reden hiervoor is, dat de NS 2275 een grote deur heeft in de ventilatorkast aan de voorzijde. Het model heeft echter de oorspronkelijke kleine deur in de ventilatorkast."
-
dremel der in (y)
-
Het model zoals aangekondigd blijkt niet te kloppen met de toenmalige werkelijkheid :
"Helaas hebben wij na grondige bestudering van de historie van de NS 2200 moeten vaststellen, dat wij deze NS 2200 niet kunnen maken met het nummer 2275. De reden hiervoor is, dat de NS 2275 een grote deur heeft in de ventilatorkast aan de voorzijde. Het model heeft echter de oorspronkelijke kleine deur in de ventilatorkast."
Haha, voor een firma die twee blauwe 2400-en gemaakt heeft voor de hoofdprijs en voor beide net een nummer heeft gekozen die niet eens blauw zijn geweest, vind ik dit toch wel iets met spijkers en laag water ;D
-
;D
Wat was die andere naast de 2416 dan?
Maar wel goed dat ze geconstateerd hebben dat de 2275 niet zonder meer kan.
Echter hadden ze dan wel een andere loc met witte nummerstickers kunnen uitbrengen in plaats van deze. Keuze zat.
-
In H0 de 2410 en in 0 de 2416
Echt om je te bescheuren.
-
tot welk (laag) nr waren ze wel blauw?
-
Tot 2422, uitgezonderd de 2410 (op proef bruin) en de later (en als 2501) geleverde 2416. Philotrain koos precies deze nummers.
-
Tot en met de 2422 toch?
-
Nouja, dat zal dan ook voor de 2261 gelden? Deze heeft namelijk ook de grote deuren.
Hmmzz...
Jeroen
-
Tot en met de 2422 toch?
Yep
-
Het model zoals aangekondigd blijkt niet te kloppen met de toenmalige werkelijkheid :
"Helaas hebben wij na grondige bestudering van de historie van de NS 2200 moeten vaststellen, dat wij deze NS 2200 niet kunnen maken met het nummer 2275. De reden hiervoor is, dat de NS 2275 een grote deur heeft in de ventilatorkast aan de voorzijde. Het model heeft echter de oorspronkelijke kleine deur in de ventilatorkast."
Kun je de echte 2275 niet aanpassen zodat Philotrain een wel kloppend anno 2014 model kan uitbrengen? ;D
-
Tot 2422, uitgezonderd de 2410 (op proef bruin) en de later (en als 2501) geleverde 2416. Philotrain koos precies deze nummers.
Op zich hadden de Philotrain 2400 modellen in H0 sowieso een nummer moeten hebben onder de 2451 omdat de huifdeuren de korte handgrepen hadden en die kregen de locs pas vanaf de 2451 (correct me if Ï'm wrong...)
Grtz,
Rob
-
Een nummer boven de 2451 wordt dat dan. Die hadden korte handgrepen inderdaad.
-
Ik zat even dit topic door te lezen en zie weer veel commentaar (al dan niet terecht) en vraag mij dan af of 1 van de experts hier Philotrain een mail heeft gestuurd met de juiste informatie zodat de modellen die men wil uitbrengen wel kloppen?
In plaats van hier meteen de voorgenomen zaken tot op de bodem af te kraken, omdat men een correct model wenst, stuur dan een mail en vertel ze daarin dat ze het op bepaalde punten mis hebben. Kleine moeite, groot plezier en geen gebash van Philotrain.... ;)
-
Ja tuurlijk joh. Ik bel ook elke dag naar de bakker of ze wel de juiste ingrediënten in m'n brood doen, want het is uiteindelijk aan de klant om ervoor te zorgen dat het brood goed gebakken wordt, he :-X
Het minste onderzoek (wat wel mag voor modellen van een bedrag van vier cijfers) had het voorkomen en anders kunnen de fabrikanten ook zélf contact opnemen met die 'experten'. Daarnaast is het wat lastig ze te waarschuwen als het model al uit is hè? Als ik het van tevoren had gezien hadden ze het écht wel van me gehoord.
Dat van die nummers is overigens wel zó dom (want die informatie is echt al lang breed bekend) dan alle bashing volledig terecht is. De fout tweemaal maken met zulke dure modellen is hilarisch (tenminste zo lang je het model niet gekocht hebt) ;D
-
Je hoeft de bakker niet te bellen, die werken met standaard recepten :P
Toen het voornemen bekent werd gemaakt en de lijst gepubliceerd werd stonden de 'fouten' er al in. Toch?
Maar ga gerust verder met bashen hoor... sla ik dit topic gewoon lekker over. ;)
-
Nog even een topic kick. Net gebeld door Philotrain : men is druk doende met de uitlevering, als eerste de modellen zonder zwaailicht. Kan bijna niet wachten :D
-
Nog even een topic kick. Net gebeld door Philotrain : men is druk doende met de uitlevering, als eerste de modellen zonder zwaailicht. Kan bijna niet wachten :D
Ik ben benieuwd of er foto's van het model zijn?
Mvg jamie
-
Nee nog geen foto's van gezien.
-
Gisteren er twee gezien in de winkel de 2201 en 2236.
Schitterend.
-
Ik heb de foto's van het Philotrain model in HO gezien en stemt mij niet vrolijk. Er zijn mijn inziens grove fouten gemaakt. Ik ga niet op de details in.
Dat zou een ieder voor zichzelf uit moeten maken. Zo jammer dit.
Voor de afbeeldingen verwijs ik naar deze site:
http://www.oude-station.nl/philotrain1.htm (http://www.oude-station.nl/philotrain1.htm)
Jeroen
-
Je link klopt niet, maar we komen er wel uit :)
Ik vind ook zo op het eerste gezicht zeker drie slordigheden
-
Deze link werkt beter: http://www.oude-station.nl/philotrain1.htm (http://www.oude-station.nl/philotrain1.htm)
-
Sorry, reeds gecorrigeerd. (y)
Jeroen
-
Maarre, nu ben ik nieuwsgierig... Normaliter wordt alles hier breed uitgemeten, dus wat is er mis mee?
-
Ben ik ook wel benieuwd naar. De foto's op die site zijn iets te klein om alle details goed te zien.
-
Hoi
Rechtsklik en dan afbeelding bekijken.
Bart
-
ik heb hem gisteren ook vast mogen houden. ;D
ik vond de kleur wat vaal en idd het hekwerk niet strak
aanklikken
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-7LEOYVRF-D.jpg)
gr Jan
-
Een paar kleinigheidjes, wat mij betreft.
- de zo karakteristieke snor op de cabinezijde is niet helemaal correct. Die hoort van onderen af gezien niet meteen te splitsen en dus minder rond te zijn dan op het model. Ik zie dat soort dingen meteen, maar de meesten vast niet
- het roodbruin is te flets en het crème te wit (kleurdiscussie, ach)
- Grootste misser vind ik dat de nummerplaat van de 2201 op de cabine op de standaard positie zit terwijl die juist bij de 2201 opvallend veel hoger zat. Voor een model in deze prijsklasse zou je verwachten dat de juiste foto's bekeken worden. Zeker als je in het verleden al hebt lopen zwijnen. Kenners zien dat meteen, maar de kenners is weer niks gevraagd (net als bij Roco)
Verder vind ik het een (erg) mooi model hoor, ik blijf alleen van mening dat hetzelfde detailniveau tegenwoordig ook zo goed als bereikt kan worden voor een prijs die 4-5 keer lager is.
-
ik heb hem gisteren ook vast mogen houden. ;D
ik vond de kleur wat vaal en idd het hekwerk niet strak
Heeft dat met elkaar te maken? ;D
-
Goed, ik zal mij voorzichtig uit drukken. ;D
Best opmerkelijk dat niemand het (nog) niet heeft opgemerkt?
De kleur is wat mij betreft wel okay. Moet dit even van de foto's hebben. De snor aan de cabinezijde is inderdaad wat Sicco heeft opgemerkt niet helemaal correct weergegeven.
Maar ik doel eigenlijk op de positie van het raam van het machinistenhuis aan de kant zonder het deurtje. De positie is gelijk gebleven als het raam nabij het deurtje. :o
Dat is absoluut foutief! Het raam moet meer naar het midden gepositioneerd worden. Eerder naar de kopse kant toe. Ook zijn de afmetingen en details van de dieseltank niet helemaal lekker.
In dat opzicht vrij grof weergegeven en ligt de opslagtank te laag en/of is te klein. Wat ik ook jammer vind is dat de ventilatieluikjes op de huif te vlak zijn en weinig reliëf hebben. Er zijn nog een aantal kleine details waar ik mij aan stoor, maar dat is weer persoonlijk en wijd ik mij daar liever niet verder over uit.
Jeroen
-
Je hebt gelijk zeg! Zo naar de details zitten kijken dat ik de hoofdletters heb gemist. Nu je het zegt, dat ziet er erg raar uit....
-
Wat dat betreft kunnen we wel stellen dat 'Piko' haar huiswerk beter heeft gedaan. Ondanks dat dit een N- spoor model betreft.
Jeroen
-
ik heb hem gisteren ook vast mogen houden. ;D
ik vond de kleur wat vaal en idd het hekwerk niet strak
Heeft dat met elkaar te maken? ;D
Ach om gewoon even aan te geven dat hij dus niet van mij is :'(
Ik vond de sound wel erg mooi.
Behalve de claxon , dat was net een schaap in barensnood volgens Gerke ;D
-
Ik zie het model alleen op foto's. Het valt me op dat het reliëf waar de deuren in de kap zitten wel heel beperkt is. Nu is dat bij de Roco juist altijd heel (te) prominent, dus het kan zijn dat ik me daardoor vergis.
Ik ben wel benieuwd hoe deze er in het echt uit ziet.
mvg,
Ivo
-
Jammer van de foutjes; de roosters in deuren vind ik echt te eenvoudig weergegeven voor een loc van ruim 1000 euries
Wat me verder nog opvalt zijn de verkeerde ruitenwissers op de (voor de kijker) rechter cabineruit. Dit hoort een ander type te zijn dan de linker (bij Philotrain) zijn ze gelijk....
Groeten,
Edwin
-
Op de voorkant klopt de bies ook niet. Verder vind ik het spuitwerk voor zo'n duur model wel wat slordig. Als ik de voorkant van de 2236 zo zie lijkt het wel of men in de bovenste bies in de punt een stukje bij getipt heeft en de scheiding tussen rode bufferbalk en zwarte buffers is ook niet gelijk per buffer (en nu heb ik dus alleen die ene foto goed bekeken, de rest doe ik maar niet)
Ik heb net een Roco 2256 uit de startset geplukt voor 99,95, met een beetje pimpen ben ik daar blij genoeg mee, maar goed de bies is daarop strakker gespoten, correcter qua vorm dan op dit net geen 1000 euro meer kostende model.
Groeten Edwin.
-
Mijn eerste 2200 is ook gearriveerd :)
Ik heb vandaag de 2216, met NS vignet maar zonder zwaailampen, ontvangen.
De kleuren zijn wat mij betreft goed getroffen, ik vergelijk het met de 2275 die we in Amersfoort hebben staan.
Het linker zijraam is inderdaad een misser, erg jammer.
Verder mist op achterste draaistel links de ATB asgever en zijn er geen ATB spoelen (spoorstaafruimers ontbreken trouwens geheel), wat inzet periode beperkt tot 1972
Huifindeling is 100% , op de site van Nico Spilt staat een mooi foto van de 2216 in bruin uit 1969
Verder is zoals gezegd de verhouding bij de brandstoftank net niet correct, de tank zelf had wat verder naar boven moeten doorlopen, de ruimte tussen tank en frame wat minder. Afstand tank tot bovenkant spoorstaaf oogt wel correct (dat is in het echt ook maar heel weinig)
Qua afwerking, mijn hekwerk is over het algemeen wel strak, alleen een cabinehandgreep is licht scheef maar dat is eenvoudig te herstellen (ik gok met inpakken net niet goed gegaan, daar zit geen bescherming itt de zijrails langs de huif) Verder is bij mijn exemplaar op beide koppen de snor strak en als ik het met foto materiaal vergelijk qua vorm ook correct.
Kortom ik ben er tevreden mee :) Helaas nog even geen mogelijkheden om het ding te laten rijden...
Oh en ik moet nog wat verzinnen om een stam Plan E's aan te koppelen :D
-
Maar ik doel eigenlijk op de positie van het raam van het machinistenhuis aan de kant zonder het deurtje. De positie is gelijk gebleven als het raam nabij het deurtje. :o
Dat is absoluut foutief! Het raam moet meer naar het midden gepositioneerd worden. Eerder naar de kopse kant toe.
Ik heb hier materieeltekeningen van de 2200, die aan deze zijde weergegeven wordt. Hierbij is het cabineraam op dezelfde positie als op het Philotrain-model ingetekend. Ik denk dat daar de fout is gemaakt.
-
Dus dan is men alleen uitgegaan van maattekeningen, en niet ook van foto's en bevindingen van kenners? Dan was dit toch direct opgevallen zou je zeggen.
Dat had ik Piko nog wel vergeven, maar Philotrain? Voor dat bedrag mag je toch wel een model wat de perfectie nadert verwachten.
-
Onvoorstelbaar.
Blijkbaar hebben ze wel foto's in handen gehad. Op Philotrain's website bij de 2200 staat te lezen:
"Alle locomotiefnummers zijn zorgvuldig uitgezocht aan de hand van fotomateriaal. Wensnummers kunnen wij niet honoreren, te meer omdat 15 verschillende uitvoeringen van één model al onoverzichtelijk genoeg zijn!"
Maar misschien waren er op die foto's alleen nummers zichtbaar en het bovenliggende linkerzijraam niet ;D
Mooi de ontwikkelingen bij Roco afwachten lijkt me een goedkopere optie.
-
Een paar plaatjes van de nieuwste Philotrain NS 2200. Ik heb gekozen voor de NS2297.
Rechter zijaanzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_1.jpg)
Linker zijaanzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_2.jpg)
Twee naast elkaar; links de Philo, rechts de Roco:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_4.jpg)
Front aanzicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_6.jpg)
Detailopname van het draaistel (en ja, ik had even de stofjes moeten wegblazen ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_5.jpg)
Groeten,
Peter
-
Zijn die biezen nou wit ?? :o :o
-
Heb je ook een foto van de cabinezijde vol op de snoet?
-
@Karst,
Als je in werkelijkheid de biezen bekijkt, zijn ze niet echt wit, maar het zal wel een zandkleurige bies moeten zijn, maar dan hebben ze wel verf gebruikt van zand dat al heeeeel lang in de zon heeft gelegen en aardig verbleekt is.
@Niels,
De andere foto's zijn even buiten bij buitenlicht gemaakt, de eerdere foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Achterzijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Achterzijde.jpg)
was echter een beetje donker, maar ik heb nu een paar nieuwe gemaakt. Dit wat je wil?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Achterkant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Achterkant.jpg)
Hier samen met de (nieuwere) Roco:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2xachter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2xachter.jpg)
De laatste foto's zijn bij kunstlicht (gloeilamp) gemaakt.
M.vr.gr.
Peter
-
(y)
Ook bedankt voor de vergelijking met Roco :)
-
De Philotrain versie heeft ook geen luikjes tussen de lage seinen. Op foto's kan je zien dat er luikjes zitten. De Roco versie heeft die wel, een beetje te grof waarschijnlijk. Is dit ook een misser?
Het zandgeel is te licht, best wel jammer, de totale indruk wordt er door aangetast.
Groeten,
Lolke
-
De luikjes zijn pas later aangebracht, die zaten er niet af fabriek al in. Ik heb even de documentatie niet bij de hand om het jaartal van die Cw op te zoeken...
-
1959 lees ik op bladzijde 82 van het naslagwerk van Sicco en Davy. In dat jaar verscheen ook de demper.
-
Dus met demper ook luikjes ;D
-
Detailopname van het draaistel (en ja, ik had even de stofjes moeten wegblazen ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2297_5.jpg)
Hallo
Hoewel ik geen verstand heb van de 2200 lijkt het me hier toch alsof de remsschoenophanging aan de verkeerde kant aan het draaistel gesoldeerd is.
De blokken zitten wel heel erg ver bij de wielen vandaan.
Bart
-
Kijk en vergelijk:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164522 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164522)
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164523 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164523)
Net als bij ander materieel uit die tijd zit de ophanging aan de "buitenzijde" van het draaistel.
Het lijkt er vooral op dat het draaistel veel te lang is uitgevoerd, waardoor de remblokken dus inderdaad te ver van de wielen staan.
-
Is er iemand die een geel/grijze 2200 heeft en daarvan wat foto's kan/wil plaatsen ?
Inmiddels zijn er diverse foto's van bruine versies voorbij gekomen en ik was benieuwd hoe een geel/grijze er uiziet en hoe de ervaring daarmee is.
-
Alle mini-details daargelaten, wat mij direct opvalt zijn de cabineramen achterzijde, die herinneren me echt aan een 2200 - bij de Roco heb ik dat gevoel niet, die zijn te smal, de "rubberen" rand te lomp. Een heel sterk "smoelgevend" stukje van de loc.
-
Op de site van Philotrain staan nu foto's van het spoor 0 geel/grijze proefmode;
http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_2200_spoor_0 (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_2200_spoor_0)
-
;D
Kijk en vergelijk:
(http://i940.photobucket.com/albums/ad245/Tedosign/2212_zpsig9zjcxa.jpg)
Grootspoorfoto: Davy Beumer
Modelfoto: Philip Friskorn
-
sjonge, jonge.Bijzonder hoor.
Ging het met de DE-stellen al mis met de afmetingen van de ruiten, nu hebben we ineens een nieuwe huisstijlvariant bij een spoor 0 model dat meer moet kosten dan het locnummer... :-\
Teveel naar het grijze balkje van DE2 88, 162 of mat'46 gekeken, nummer te hoog en een geel vlak op de snoet als ware het een Beel ;D
grtz,
Wim
-
Ik denk dat (de vorm van) het gele vlak wel klopt. We zijn de Roco gewend, en daar zitten de sluitseinen te hoog. Dat is hier beter. En wat te denken van de ronding van de handgrepen voorop?
En verder is het net wat té gedetailleerd, waardoor sommige onderdelen wat overgedimensioneerd zijn.
Zoals de nummerplaten op de draaistellen en de "klonten" op het hekwerk.
-
Wat slecht dit. En slordig vooral. Valt wel op dat het grote cabineraam nu wel netjes vanuit het midden gepositioneerd is, zoals eerder opgemerkt.
Jeroen
-
Slordig wellicht, maar het is een echte 2200 geworden. Bij de Blauwe Engelen zag je direct dat er iets in de verhoudingen verkeerd zat en dat heb je hier niet. Foutjes van een andere, lichtere categorie dus.
Mvg, Paul
-
Voor de een zal het een foutje van een lichtere categorie zijn, voor een ander klopt het totaalbeeld van de loc hierdoor niet. En ik vind dat dit soort "foutjes van een lichtere categorie" voor het geld wat je voor een dergelijk model neer mag tellen, gewoon niet voor mag komen.
Jeroen
-
Het is een proefmodel. Ik denk dat vooral die grijze balk nog wel wordt aangepast.
-
Ooowww, dan heb ik helemaal niks gezegd.
Jeroen
-
Valt wel op dat het grote cabineraam nu wel netjes vanuit het midden gepositioneerd is, zoals eerder opgemerkt.
Dat was toch alleen bij het HO model?;
http://link.marktplaats.nl/m941624714