BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Treinhobbijist op 28 July 2011, 14:58:16
-
Wat een lol,
Je kan nu stemmen of je het beroep van Machinist stoer vindt. Toch een beroep dat voor velen nog altijd een jongensdroom is, tenminste dat dacht ik altijd....
Machinist blijkt tot een van de 10 stoerste beroepen te horen, stemmen kan nog steeds.......... (maar natuurlijk ook op je eigen beroep !)
http://www.stoereberoepen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=33 .
-
Goh, ik sta plaats 17 maar ik ben echt niet stoer.
John :-\
-
Wat een idiote poll... "paardendresseur" een stoer beroep :-X , zegt al weer genoeg over het niveau. Gelukkig staan er ook echte stoere helden in als brandweerman.
Wat machinist betreft... volgens mij wordt dat beroep, zeker in de reizigersdienst, steeds minder boeiend door verdergaande standaardisering, automatisering en betuttelende regelgeving :(
En nee, ik ga mijn beroep niet eens proberen op te zoeken, want het is totaal niet stoer, maar dat hoeft ook niet, het bevalt mij in elk geval wel :)
-
Inmiddels is machinist gezakt naar de 14e plaats, zag ik net. Ondanks dat ik geen reizigers vervoer (althans, als het goed is :-X ;D), vind ik mijn beroep niet stoer. Ik vind het wel een leuke baan, met (uiteraard, maar ja in elk beroep is wel wat) de mindere kanten (op verweg gelegen plaatsen beginnen op de meest absurde tijden, bv 5:00u beginnen te Emmerich, terwijl je uit de randstad moet komen :P).
Opvallend dat ook kunstschilder en modeontwerper als stoer word gezien.... Inderdaad, beetje idiote poll :-X
-
Vreemd, staat nu weer op plaats 7 (zeven) ????
-
Invloed van het forum ;D
Beetje simpele site dat www.stoereberoepen.nl, maar is dan ook bedoelt voor kinderen om tot een beroepskeuze te komen.
Poll is dan ook volkomen flauwekul ;D
-
Ik was blij dat ik van de trein af was, na een aantal "bedrijfsongevallen".
Maar daar zal ik het verder maar niet over hebben.
Rob
-
Whahah...
Er staan zelfs politie agenten bij ???.
Tinus.
-
stemmer n°203 & kom uit op 6!
Naast het beoefenen op schalen 1:87 & 1:76, reeds meer dan 10j 'spelend' op schaal 1:1
gemotoriseerde stellen = tramplezier.
Met 't machien? d'as pas power! (allé! toch mits met een lange sleep aan de haak!)
-
De informatie is ook lekker achterhaald:
Je moet minimaal een vmbo-diploma hebben. Als je wordt aangenomen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), krijg je een halfjaar een interne opleiding. De opleiding bestaat uit theorie en praktijklessen. Als basismachinist begin je met rangeerwerk op stations: treinstellen klaarzetten dus en ’s avonds weer weg rangeren. Je moet dat minimaal tweehonderd dagen doen. Daarna kun je een vervolgopleiding van drie maanden volgen. Als je slaagt, ga je onder begeleiding echt rijden. Je leert baanvakken, dat zijn stukken traject tussen twee stations in, als je broekzak kennen en je leert in de praktijk hoe hard je kunt rijden en hoe wissels werken. Voor elk baanvak moet je een apart examen doen. Daarna mag je zelfstandig de baan op, zonder instructeur.
::)
-
en aan een motor prutsen is het allerstoerst? ???
-
Ze hebben vast teveel tv gekeken.
(http://www.bodyresource.nl/forum/attachment.php?attachmentid=3494&stc=1&d=1222957176)
En machinisten zien er meestal niet zo uit.
-
en zijn die dan stoer? ik vind t altijd een tamelijk incompetent zootje als ik ze op tv zie... beetje motortje in mekaar schroeven, op een spatbordje na alle onderdelen kant en klaar bestellen en dan door n ander laten spuiten... kweet niet hoor... ::) ;D
-
Ik wil ze weleens een trein zien rijden ;D....of nee liever niet, gaat niet goed denk ik :-X
-
ik vind t altijd een tamelijk incompetent zootje als ik ze op tv zie... beetje motortje in mekaar schroeven, op een spatbordje na alle onderdelen kant en klaar bestellen en dan door n ander laten spuiten... kweet niet hoor... ::) ;D
En vergeet alle fouten tijdens het 'bouwproces' niet ;D
-
Heee biep jij biep kan biep er biep niets biep van biep biep biep......
-
Stoer? Nee denk het niet, maar wel machtig (alhoewel mis ik de oudere loc's en het "echte" rangeren) (y)
-
nee...dan deze (http://www.cjp.nl/lifestyle/redactioneel/item6968/Top_10_vreselijkste_beroepen.html), je zal punt 6 maar hebben als beroep....dank u, wel de spetters opruimen he...??
dan maar liever schildert... ;D ;D
eric
-
Stoer? Nee denk het niet, maar wel machtig (alhoewel mis ik de oudere loc's en het "echte" rangeren) (y)
Dat rangeren mis ik niet zo ;)
oudere locs helaas nooit gekend, al vind ik een class 66 behoorlijk oud en achterhaald ;D
-
Oude loc's bedoel ik meer mee, Reeks 55, E-1600, DE-6400, Class 66. Alles beter dan een 189 of 185 of 186.
Met een 6400 naar Dordrecht Zeehaven en Waalhaven Oost en Gouda-Alphen ik vond het altijd erg leuk!
Leuker als elke dag naar Duitsland.... eventueel met Betuweroute
-
Ik heb geen problemen met een 189 of 186, buiten het veelvuldig stilvallen door problemen in de electronica ::)(186 meer als 189). Maar zo'n loc rijden is niet meer stoer te noemen ;D
1206 is nog lekker spartaans daarbij vergeleken en we zullen het maar niet hebben over het drama V100/BR203
Reeks 55 helaas geen ervaringen mee, behalve het langsrijden op het RSC als we weer eens in de container zaten te wachten tot onze trein klaar was :P
Die Betuwe route kan mij ook gestolen worden, veredelde metrobaan >:(
-
Een G1206 spartaans? :o Ik zou zeggen probeer eens een 2200 ;D
-
Stoer? Nee denk het niet
Jaaahhh ik vind t allemaal hartstikke STOER :P
;D
Gr.
Brigitte
-
Een G1206 spartaans? :o Ik zou zeggen probeer eens een 2200 ;D
Zou ik graag proberen, is toch de grondlegger van mijn spoorinteresse :)
Maar vergeleken met 186/189 is een 1206 zeker spartaans, niet echt stoelen voor de lange afstand ;D, maar blijft toch een van mijn favorieten (y) al is de G2000 de topper natuurlijk 8)
-
Voor de jonge generatie is het huidige materieel een computer op wielen (duik)
-
En dus afgrijselijk ;D
-
Of machinist een stoer beroep is wat mij betreft afhankelijk,
van het materieel waar je mee rijdt en het traject waar je op rijdt.
Maar ik ben het eens dat de moderne techniek de charme
bij het spoor voor een deel heeft weggehaald.
Groet Peter,
-
Stoer of niet stoer, toch is het beroep van Machinist al weer flink gestegen............
Zonder ATB met 4 x 2200 + 2000 ton erts van Rotterdam naar Venlo leek me toch wel stoer.
Met een 1200 + 6 plan E naar Maastricht, leek me ook stoer.
En tegenwoordig, één ritje zonder één storing met een SLT, is eigenlijk ook stoer :D :D
Het lijkt me dus toch wel stoer..............
-
één ritje met SLT zonder één storing wil ik eerder onder de categorie 'mazzeltje' scharen ;D
Maar goed, het lijkt mij dat rijden met een lok sowieso leuker is dan op een treinstel...
-
......Maar goed, het lijkt mij dat rijden met een lok sowieso leuker is dan op een treinstel......
Dat lees ik wel vaker, maar waarom dan ? (lees ook vaak nadelen, namelijk......)
-
ach op een grote sissende stoomlok vind ik het best wel stoer. Zalig gevoel gewoon omdat je dan nog echt de power van de lok en de stookketel voelt en je ding moet bespelen als een vrouw.
dat moderne spul kan me helaas niet echt imponeren.
Zelf paar jaar als vakantiejob " machinistje gespeeld " Weliswaar om een smalspoor diesellok maar was toch een echte lok. Zij die Bobbejaanland nog kennen van de jaren 1978 weten misschien nog waarover ik het heb. Dat ding schudde ronkte en bonkte over de rails dat het een lieve lust was en als 16 jarige bengel was er niets leukers dan op de kalme dagen te racen tegen de oude monorail of parkwagentjes die er rond reden. Meermalen op het eind van het traject de scherpe bocht gemist ;D of gewoon met de hele lok naast de rails gestaan. ;D. Kon je echter bij de duitse hoofdmonteur Herr Heintz gaan uitleggen hoe je dat geflikt hebt ::) en mocht je als beloning zelf er weer voor zorgen dat je het zaakje weer op de rail kreeg. :P
Als echte straf werd je dan meestal voor een paar dagen verbannen naar de oude paardjes molen. Kon je daar je rondjes draaien en even bezinnen.
Dus ja..... best wel STOER (y) en het materiaal kon gelukkig in die tijden nog wel tegen een stevig stootje .
Peter
-
Dat lees ik wel vaker, maar waarom dan ? (lees ook vaak nadelen, namelijk......)
Meeste (oudere) eloks vereisten veel meer denkwerk; opschakelen door een serie weerstanden tot aan een economische rijstand, terwijl de meeste treinstellen je maar 6-8 standen hebt en verder nergens aan hoeft te denken en heel eenvoudig kunt op- of terugschakelen. En de meeste treinstellen hadden een tweeleidingrem en nu alles zelfs elektro-pneumatisch terwijl de meeste loks hooguit een FV-4 hadden (systeem 1600/1700/1800 ben ik niet mee bekend), waarbij je bovendien per soort sleep een totaal ander remgedrag hebt. Naar mijn idee ben je dan toch meer 'machinist' ...
En nadelen... ja het omlopen,vertrekprocedure misschien en de kosten, maar qua bediening?
-
Een nadeel van zowel oudere (1100, 1200, 1300, 1500) als nieuwere loks (1600, 1700, 1800) is natuurlijk de enorme herrie van alle apparatuur in de lok, zoals compressoren, ventilatoren, tractiemotoren enz enz. Een machinist moet dit de gehele weg (of dag) maar aanhoren.
Daarbij komt nog, dat een lok altijd een veel slechter rijgedrag heeft, als een treinstel, door een compleet andere bouwwijze.
Bij een treinstel, inderdaad misschien wat makkelijker te bedienen, is er toch veel minder lawaai voor de machinist.
-
Oude loc's bedoel ik meer mee, Reeks 55, E-1600, DE-6400, Class 66. Alles beter dan een 189 of 185 of 186.
Met een 6400 naar Dordrecht Zeehaven en Waalhaven Oost en Gouda-Alphen ik vond het altijd erg leuk!
Leuker als elke dag naar Duitsland.... eventueel met Betuweroute
Leuker als elke dag Duitsland? Geen enkel probleem hoor. Afgelopen jaar regelmatig in het voormalige Oost-Duitsland rond gereden en moet zeggen dat ik dat wel heel erg leuk vond (vind). Lekker rijden op een baanvak zonder PZB ( en dat in de nacht.....) Elke dag BetuweRoute en naar Oberhausen is helemaal niets, en het is zeker niet goed voor je kennis.
-
Nee. ;D
Groetjes
Wil
-
Een G1206 spartaans? :o Ik zou zeggen probeer eens een 2200 ;D
Meer dan 10j. terug nog diensten mee gedaan in de Antwerpse Haven. Zelden problemen mee gehad. & eender welke last: Standje 1 & hop weg was 'm! comfort was wel ietje minder...
-
Een nadeel van zowel oudere (1100, 1200, 1300, 1500) als nieuwere loks (1600, 1700, 1800) is natuurlijk de enorme herrie van alle apparatuur in de lok, zoals compressoren, ventilatoren, tractiemotoren enz enz. Een machinist moet dit de gehele weg (of dag) maar aanhoren.
Daarbij komt nog, dat een lok altijd een veel slechter rijgedrag heeft, als een treinstel, door een compleet andere bouwwijze.
Bij een treinstel, inderdaad misschien wat makkelijker te bedienen, is er toch veel minder lawaai voor de machinist.
Nou zeg!
Ik heb met zowel de 1202 als de 1302 van het spoorwegmuseum regelmatig hele dagen kriskras door het land gereden;
De "enorme herrie" is wel overdreven. Misschien als je buiten de loc staat maar binnen viel het reuze mee.
En het slechtere rijgedrag van een lok?
Complete onzin! De 1202, 1302 en 2215 reden beter als de Mat'46 273.
Ik weet dat ik nu wel een notoire schuddenbak opnoem, zeker met de bagage voorop rijdend maar
Maar een ieder ervaart het beroep machinist op zijn eigen manier.
Ik heb NSR machinisten meegehad als pilot die ik vroeg of ze zelf nog eens op de 1202 wilden rijden in plaats van alleen pilotteren.
Amsterdam - Emmerich, en de betreffende machinist voelde zich weer echt even "Meester"!
Stoer of niet stoer? Ik vond het alleen maar leuk als hobbymachinst!
Henk B
-
Heb super stoer ingevuld....was ooit mijn wens/droom om Treinmachinist te worden maar ben na schilder omgeturnd tot Magazijnmedewerker/Heftruckchauffeur.
Ook stoer toch?! ;) ;D
Greetz:Menno
-
Machinist is net zo stoer als elk ander beroep waar je aan t stuur mag zitten van iets groots?
;D Guus 8)
-
Ohw, daar heb ik nog een leuke anekdote op. Ooit een piloot gehad die te laat was. Waarom? Zijn moeder kon d'r autosleutel niet vinden en die moest hem wegbrengen. Meneer had zelf geen rijbewijs. Dan mag je dus met een Boeïng taxiën en vliegen, maar geen auto besturen... ::) :P
-
Vroeger toen de Meester nog op de bok van de machtige stoomlocomotieven stonden. Vond ik het een stoer beroep. Nu vind ik het niet een stoer beroep, maar wel een interessant beroep.
Groetjes Ben.
-
Ohw, daar heb ik nog een leuke anekdote op. Ooit een piloot gehad die te laat was. Waarom? Zijn moeder kon d'r autosleutel niet vinden en die moest hem wegbrengen. Meneer had zelf geen rijbewijs. Dan mag je dus met een Boeïng taxiën en vliegen, maar geen auto besturen... ::) :P
Zo iemand is er bij mij op het werk ook. Heeft geen rijbewijs, wel een vliegbrevet en vliegt bij een bekende nederlandse maatschappij, herkenbaar aan de blauwe kleur. ;)
-
Dan laat'ie bij een verkeerscontrole toch gewoon zijn brevet zien?
Eens kijken wat die agenten daarvan vinden. 8)
-
Vraag me af wat er zou gebeuren als hij wel een rijbewijs had en geen vliegbrevet, en dan taxien en vliegen met een Boeing ;D
Harm
-
Overigens mis ik het beroep Offshore Engineer, das pas stoer.
Neem een kombinatie van Discovery: 'Oil Sweat and Rigs', 'Mega Moves', 'Mighty Ships' en 'Super Structures' en zie het dagelijks werk van een construction support engineer.
Overigens doen wij niet zo dramarisch als er wat vertraging is. Er is maar een ding belangrijk: de veiligheid van de mens, de mens, de mens en daarna pas de installatie. Dan kan een Exxon (Esso), BP, Agip of Shell nog zo hard schreeuwen; (mijn) veiligheid eerst, dan komt de rest.
Nou hebben de boven genoemde bedrijven een vreemde benadering van veiligheid: als er iets aan te merken is op de persoon volgt meestal ontslag of directe verwijdering van de installatie. Toon je echter aan dat het ontwerp verkeert is, (intrinsieke veiligheid), dan zijn ze niet thuis. Zo heb ik foto's van losse vloerdelen die in Korea al los liggen maar nog steeds los liggen tijdens de installatie in West Africa. Deze vloerdelen liggen een 20 meter boven de plek waar overdag gewoon mensen werken.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
Offshore Engineer.
-
En ik ken zelfs machinisten, welke wel bijna 35 jaar met alle type treinen rijden, maar geen auto kunnen besturen.......
@ Henk Boshuyzen - Als je eens een dagje op een 1200/1300 rijdt is het natuurlijk qua geluid bets te doen, waarbij je misschien als hobbijmachinist wat meer "accepteerd" qua mindere werkomstandigheden, dan iemand welke treinen moet rijden, elke dag, zonder enig "hobbijgevoel", alleen omdat het werk is en er gewoon geld moet worden verdiend. En dat zijn altijd nog meer dan 95 procent van de mcn in Nederland......
Daarbij komt nog dat een 1200/1300 nog net iets minder geluid maakten dan een 1100, niet voor niets reden al in de '80 jaren machinisten met geluiddempers op hun oren (toen nog niemand van een ARBO-wet had gehoord) en kregen machinisten voor elke rit 75 cent (toeslag Bezwarende Werkomstandigheden) omdat de werkomstandigheden op die loks zo slecht was...........
Geluiddempers op je oren stond voor die machinisten niet stoer, maar was wel noodzakelijk om weer door de volgende keuring te komen !!!
-
dan iemand welke treinen moet rijden, elke dag, zonder enig "hobbijgevoel", alleen omdat het werk is en er gewoon geld moet worden verdiend.
en dat noemt zich Treinhobbijist...
-
@ - mispoes: Deze snap ik even niet.............. (volgens mij heeft het één en het ander niet met elkaar te maken.......)
95 procent, of misschien wel meer, van de machinisten is geen treinhobbijist, daarvoor is het gewoon werk. Dat was de insteek van mijn bericht.
-
ooh... je zei het niet voor jezelf maar voor een ander... dat wist ik niet!
-
En ik ken zelfs machinisten, welke wel bijna 35 jaar met alle type treinen rijden, maar geen auto kunnen besturen.......
@ Henk Boshuyzen - Als je eens een dagje op een 1200/1300 rijdt is het natuurlijk qua geluid bets te doen, waarbij je misschien als hobbijmachinist wat meer "accepteerd" qua mindere werkomstandigheden, dan iemand welke treinen moet rijden, elke dag, zonder enig "hobbijgevoel", alleen omdat het werk is en er gewoon geld moet worden verdiend. En dat zijn altijd nog meer dan 95 procent van de mcn in Nederland......
Daarbij komt nog dat een 1200/1300 nog net iets minder geluid maakten dan een 1100, niet voor niets reden al in de '80 jaren machinisten met geluiddempers op hun oren (toen nog niemand van een ARBO-wet had gehoord) en kregen machinisten voor elke rit 75 cent (toeslag Bezwarende Werkomstandigheden) omdat de werkomstandigheden op die loks zo slecht was...........
Geluiddempers op je oren stond voor die machinisten niet stoer, maar was wel noodzakelijk om weer door de volgende keuring te komen !!!
Nu noem je met de 1100 ook de enige E loc op die puur slecht was.
Bij de DE was het de 2400 in de reguliere treindienst.
Een 1100 is erger dan een disco, een spoorsloper van de eerste orde door zijn rottige loop en daarnaast het enige goede dat je spijsvertering hard gaat werken bij die hobbelgang.
Maar je had het over ALLE locomotieven, ik vind nog steeds dat de 1200, 1300 en 1500 pracht machines zijn.
Niet om wat aan het vak van machinist af te doen, maar in een treinstel ben je meer een "krukkendraaier". Krukje in P, krukje in "nul", krukje in S, krukje in "nul"
Nee, dan liever een 1200 met 13 rijtuigen van de Watergraafsmeer naar Asd CS brengen in een regenbui. Dan mag je werken en is het een sport om zonder overmatige slip weg te komen.
En dat heeft niks met hobbymachinist of niet te maken.
Henk
-
Daarbij komt nog dat een 1200/1300 nog net iets minder geluid maakten dan een 1100, niet voor niets reden al in de '80 jaren machinisten met geluiddempers op hun oren (toen nog niemand van een ARBO-wet had gehoord) en kregen machinisten voor elke rit 75 cent (toeslag Bezwarende Werkomstandigheden) omdat de werkomstandigheden op die loks zo slecht was...........
Geluiddempers op je oren stond voor die machinisten niet stoer, maar was wel noodzakelijk om weer door de volgende keuring te komen !!!
Waarom maakt een 1100 meer geluid dan een 1300 ?
D'r zitten namelijk dezelfde ventilatoren, compressoren en tractiemotoren in als een 1300 ;)
Hij rijgedrag is ruk en dat zal wel wat schelen, maar dat gebonk is niet echt een storend geluid tov de net de genoemde apparatuur die heerlijk geluid maakt ;)
Maar eerlijke vraag, heb je zelf weleens met een klassieke E-lok gereden eigenlijk?
-
........... de mindere kanten (op verweg gelegen plaatsen beginnen op de meest absurde tijden, bv 5:00u beginnen te Emmerich, terwijl je uit de randstad moet komen.....
Maar voor zo'n mindere kant kies je natuurlijk wel zelf, immers bij andere vervoerders, bv NSR, begin je zover ik weet altijd in de omgeving van je woonplaats, dit is dan je standplaats.
Moet je daarna rijden vanuit een andere standplaats, dan wordt de reistijd gewoon betaald."
-
Niet helemaal, toen ik de overstap maakte naar het goederenvervoer werd ik binnen gehaald met de mededeling dat dit soort diensten nauwelijks voorkwamen, omdat er mensen in die contreien woonden die die diensten eventueel konden doen. En die diensten had ik dan ook lange tijd niet gehad. Echter is dat bedrijf (Spoorflex) inmiddels naar de gruzelementen gereden (Iets met een ongeplande spoorverlenging te Stavoren :-\), en moest ik een andere werkgever zoeken. Dan heb je niet veel keus meer. En ik zeg ook niet dat ik klaag, want zoals ik ook al aangaf: overal is wel wat.
Maar Thom had een vraag aan jou, ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord ;)
-
Ik heb lekker niet op machinist gestemd, maar op marinier natuurlijk :P ;D
-
en ik ga stemmen op hengstenhouder...
-
Maar voor zo'n mindere kant kies je natuurlijk wel zelf, immers bij andere vervoerders, bv NSR, begin je zover ik weet altijd in de omgeving van je woonplaats, dit is dan je standplaats.
Moet je daarna rijden vanuit een andere standplaats, dan wordt de reistijd gewoon betaald."
Dan nog begint je dienst in je standplaats, dat is altijd zo. Enige is dat je dan passagierend met een trein naar elders gaat om vanaf daar een trein te gaan rijden.
Maar dat passagieren is gewoon onderdeel van jouw dienst, die dus ook gewoon op jou standplaats begint.
Een Mcn in opleiding zal na zijn voltooing van theorie en meerijdt dagen altijd eerst 60 dagen een basistraject gaan rijden en die ligt altijd aan je standplaats vast.
Heb jij standplaats Utrecht, dan krijg jij als opleidingstraject bv Utrecht - Tiel en/of Utrecht Baarn.
-
........Maar Thom had een vraag aan jou, ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord.......
Ik heb wel eens met een treintje gereden, bv met de (1:1) NS 3737 (klassiek en stoer, vond ik tenminste) om een voorbeeldje te geven!
Nog meer persoonlijke vragen ??????
-
Ik bedoelde de klassieke E-lokken waar je een mening over had ;)
-
Pas op hoor, je bent nu wel heel persoonlijk aan het worden.... ;)
Eelco
-
NS had in die periode in ieder geval weinig oog voor de gezondheid van het personeel met al die Franse herrieschoppers en rammelbakken. Heeft de nodige ruggen en oren gekost. Dat kon ook toen al beter, zoals de Duitse diesels en e-locs lieten zien.
-
Heb gelukkig op alles gereden wat er toen in 1986 rondreed (y)
van diesel tot electrisch maar de 1100 sprong er letterlijk toch wel tussenuit met het comfort van een rodeopaard
in volle gallop en het geluid van een boormachine op hoge toeren,
daarintegen was de 1300 een verademing met zowel een rustige loop (zwaar) en een stuk stiller door de vele comfortaanpassingen na de renovatie.
Ook de eerste serie ICM0 was eigenlijk gewoonweg gevaarlijk met dat diepe trapgat meteen naast je stoel en de veel te kleine cabine, alle vervolgserie's hadden dat gelukkig niet meer..
Starten doet mijn dst altijd in mijn woonplaats en is dus nooit uren reizen naar ergens ver weg..
Dit geschied bij NSR nog steeds alleen op vrijwillige basis en dan ook nogeens met reiskostenvergoeding.
Ohja ook mijn linkerknie is verpest door die stalen bal van de dodemansknop welke constant ingedrukt moesten worden gehouden, gelukkig werd deze vervangen door het intimiderende dodemanspedaal.
mijn gehoor is nog steeds zeer goed zonder het gebruik van gehoorbescherming.
-
... het intimiderende dodemanspedaal.
Word je d'r erg bang van? ;D
-
ja schrik mij eigen elke keer weer een hoedje :P
-
Da's dan meer verrassend of onverwachts dan intimiderend....
Je bedoelde vast "intermitterend" 8)
-
Ja eigenlijk wel maar sorry hoor was vanmorgen 4uur toen de wekker afging :-[
-
Geeft niet, maar ik stelde me zo een intimiderend dodemanspedaal voor... eentje dat begint te schelden en te dreigen als je 'm niet op tijd indrukt of zo ;D ;D.
-
Heb gelukkig op alles gereden wat er toen in 1986 rondreed......
Ook nog op de 1500 en/of de Benelux/mat 57 ?
-
1500 niet want dat was een buitenbeentje,
benelux TD (asd/rsd v.v.) én ook mat57 alleen die laatste weer alleen onder de kap van asdcs.
-
En de Truck chauffeurs maar pochen met hun stickkers: "De mijne = 18m lang".
Onze lasten gaan tot + 850m! :o
-
Klein autotje gaan rijden, stikker achterop en dan voor een vrachtwagen:
En de mijne is 700 meter lang. Lekker puh! ;D
-
Doe het dan goed, zet het gewicht van die trein erbij ;D
-
En dat ben ik weer eens met NederduitseMeester: Maakt het veel uit of je trein nu 250 of 850 meter lang is, dit is meer een idee, dan dat het stoer aanvoelt...
Natuurlijk klinkt een trein van ruim 1000 ton wel weer iets stoerder dan een vrachtautotje van 8 ton, (of de computergame SLT).
-
Natuurlijk klinkt een trein van ruim 1000 ton wel weer iets stoerder
Dat zijn treinen voor watjes ;D
-
Natuurlijk SUPER stoer! :P ::)
-
Dat zijn treinen voor watjes ;D
Dat ben ik met je eens Remco, ik doe het normaliter ook niet voor minder als 3000 tot 5400 ton ;-)
-
Lengte of gewicht zijn lang niet altijd doorslaggevend. Persoonlijk vind ik het besturen van een tram dwars door het stadsverkeer altijd een stuk stoerder dan het besturen van welke trein dan ook.
-
Dan heb je nog geen trein gereden in de Amsterdam Westhaven, daar worden de kamikazes gekweekt :-X
-
Uh... (persoonlijk? Eerlijk?)... Nee.
-
Dan heb je nog geen trein gereden in de Amsterdam Westhaven, daar worden de kamikazes gekweekt :-X
Ach, je helpt de auto-industrie ermee, als je weer zo'n nieuw hok in de kreukels rijdt! ;D ;)
-
En dat ben ik weer eens met NederduitseMeester: Maakt het veel uit of je trein nu 250 of 850 meter lang is, dit is meer een idee, dan dat het stoer aanvoelt...
Natuurlijk klinkt een trein van ruim 1000 ton wel weer iets stoerder dan een vrachtautotje van 8 ton, (of de computergame SLT).
1000 ton? 2700 ton zal je bedoelen!
-
Goed, de meeste treingewichten, tussen de 1000 en 5000 ton hebben we nu gehad.
Zou rijden met 140 km/h door de potdichte mist ook onder stoer kunnen vallen, weer eens een andere kijk op dit beroep !
-
Dat is in een auto (puur op je dom-dom rijdend omdat je 0 zicht hebt) dan weer veel stoerder (bonuspunten als je het met een vrachtwagen durft @90km/u) Trein blijft over het algemeen wel in de rails ;D
-
Tja, het zal best spannend zijn, maar als je met die trein een sein mist, dan grijpt de ATB of een equivalent in. Dan vindt de baas dan weer niet leuk, maar ja ...
-
Tja, het zal best spannend zijn, maar als je met die trein een sein mist, dan grijpt de ATB of een equivalent in. Dan vindt de baas dan weer niet leuk, maar ja ...
Je hebt zelfs nog een paar seconden om op de codeverandering te reageren voor de ATB ingrijpt. Maar netjes is het niet ;)
-
Een aantal seconden om te reageren ja, maar bij sommige treinen kun je het je niet permiteren en zal je al zet je een snelrem (noodrem) ing in voorbij het rode sein kunnen gaan.
We praten wel over vakmanschap op het gemengde net in dichte mist! Ook zul je als machinist voor sommige punten (onbeveiligde overweg bijvoorbeeld) met minder als 300 meter zicht een attentie sein moeten geven (toeteren) dit geld dus ook in dichte mist!
Of het beroep stoer is of niet, het blijft de mening van een persoon. Ik vind het een gaaf beroep met grote verantwoording en hoe je het went of keert zul je "kloten" moeten hebben in sommige situatie's.
Wat is stoer eigenlijk, dat is ook een leuke!
-
.......Een aantal seconden om te reageren ja, maar bij sommige treinen kun je het je niet permiteren en zal je al zet je een snelrem (noodrem) ing in voorbij het rode sein kunnen gaan........
Ben het met MCN1986 eens dat ATB misschien een leuk hulpmiddel is, maar het voor een rood sein tot stilstand komen (dus ook bij dichte mist !) nog altijd geheel aan de machinist zelf ligt.
Ook vele andere zaken qua snelheid worden niet afgedekt door de ATB, zo dacht ik altijd.......
-
rijden in de mist.
Als dit je overkomt met een auto gaan 90% zachter rijden of helemaal aan de kant staan
tevens doen ze snel hun mistlichten aan en gaan de lijntjes volgen op de weg.
Rijdt je met een trein dan wordt er niet van je verwacht dat je langzamer gaat rijden dus ga je verder
met je 140Km/h of die van je dienstregeling.
tevens heb je niet de beschikking over mistlampen en ontbreken strepen langs de kant van het spoor
al helemaal.
Je rijdt soms geheel blind en ziet alleen nog maar de neus van je trein verder dan dat is er niks
alleen een witte wazige vlek :o
Je rijdt dan geheel op wegbekendheid en mogelijke geluiden/signalen van buiten dit zie ik een automobilist nog niet doen
gewoon 140 rijden met hun voorruit dichtgeplakt met een krant (zelfde effect).
-
Dan is doorrijden voor een automobilist zelfs verboden. Ook de werkgever van een vrachtwagenchauffeur zit niet te wachten op stoere jongens die bij zicht van een paar meter gewoon verder willen. Een machinist wordt geacht bij zeer dichte mist door te rijden omdat er vanuit wordt gegaan dat het ook kan. Het spoor is toch anders dan de weg hè. Ben wel benieuwd wat witte strepen langs het spoor zouden toevoegen. ;)
Machinist is ongetwijfeld een interessant beroep en bij tijd en wijle enerverend. Toch heb ik het idee dat het beroepsbeeld nog sterk wordt beïnvloed door vervlogen tijden. Zeg maar als het niet waar is, maar ik heb de indruk dat een gemiddelde tramrit voor de bestuurder een enerverender gebeuren is dan een gemiddelde treinrit voor de machinist.
-
Moeilijk zal het zeker zijn, maar je kunt die vergelijking niet helemaal maken, omdat een auto meer dan één kant op kan bewegen. Een trein zal niet ontsporen van de mist, een auto kan wel van de weg raken. Niet zien waar het spoor heen leidt is dus minder een probleem dan niet zien waar de weg heen leidt. Bovendien rijd je met een auto "op zicht", met een trein doorgaans niet. En het zicht is nu juist dat waar het aan ontbreekt...
Wel is het natuurlijk zo dat mist = vochtigheid, en dat zal meer zijn weerslag hebben op bijvoorbeeld de remcapaciteit van een trein dan die van een auto.
Gevoelsmatig geef ik Henk gelijk in zijn analyse van tram t.o.v. trein. Door steeds verdere computerisering wordt het bedienen van het vehikel steeds minder ingewikkeld, en in een tram kom je nu eenmaal meer plotseling opduikende zaken (kinderen, honden, fietsers, auto's, stadsbussen - op de één of andere manier lijken die laatste juist het vaakst tegen een tram aan te rijden ;D) tegen dan in een trein.
-
.......dan niet zien waar de weg heen rijdt......
Wat een rare zin voor zo'n gestudeerd persoon :-\
1 - 1 ;D
Groet,
Jakop
NB. is niets stoer aan mcn btw.....alleen maar remmen en optrekken...
-
......... Door steeds verdere computerisering wordt het bedienen van het vehikel steeds minder ingewikkeld..........
Misschien minder ingewikkeld qua bediening, maar het aantal direct oplosbare storing bij bv de SLT is de afgelopen week wel zeer extreem hoog.
Dus ook ingewikkeld is een ruim begrip........ (kan ook zijn: ingewikkeld bedacht, en niet geschikt voor dagelijks gebruik)
-
Wat een rare zin voor zo'n gestudeerd persoon :-\
Dat krijg je - ook als gestudeerd persoon - als je te veel dingen tegelijk wilt doen ;D. Ik heb het aangepast.
-
Ben het met MCN1986 eens dat ATB misschien een leuk hulpmiddel is, maar het voor een rood sein tot stilstand komen (dus ook bij dichte mist !) nog altijd geheel aan de machinist zelf ligt.
Ook vele andere zaken qua snelheid worden niet afgedekt door de ATB, zo dacht ik altijd.......
Nouja, vele...
ATB dwaingt een aantal vaste snelheidsstappen af.
Te weten 40 - 60 - 80 - 130 en 140 km/u.
Enige snelheidsgat zit dus tussen de 80 en 130 km/u, op baanvakken welke je mag berijden met 100, 110 of 120 zal de ATB het bovenliggende 130 km/u toestaan.
Uiteraard mag je de buiten door seinen aangegeven snelheid niet overschrijden.
De stappen ontbreken omdat die het ATB systeem een stuk duurder zou maken, terwijl de meerwaarde van deze snelheids stappen niet zo groot is. Ze maken eigenlijk nooit deel uit van een rijweg die de trein tot stoppen dwingt, en men ging er vanuit dat de Mcn ook nogwel een stukje vakmanschap bezit.
-
In België wordt er ook aan 160km/u op enkele klassieke lijnen (reizigers) gereden bij dichte mist.
Van de treinbestuurders wordt er verwacht om "volgens de lijn- & matheriaalkennis" zo min mogelijk vertraging te maken.
De sporen in België liggen dan ook zo goed dat we zowat elk knikje voelen & de lijn op den duur goed 'aanvoelen' ;D.
Zo weten we waar we welk sein ongeveer mogen verwachten.
(bij het reizen bij jullie, voel ik vooral dat de sporen als 'een biljardlaken' liggen!)
De remmingen van de treinen van de nieuwere generatie, zijn een pak beter dan den 'antiek'.
Uiteindelijk zitten wij in de 'kreukelzone'. Dus bepaal ik zelf wel m'n snelheid bij mist...
Machinist Stoer? Nee. Maar soms geeft het wel eens een kick!
-
Natuurlijk klinkt een trein van ruim 1000 ton wel weer iets stoerder dan een vrachtautotje van 8 ton, (of de computergame SLT).
Een goederentrein rijden eist zeker vakmanschap. Maar als ik met 12 bakken SLT 800 mensenlevens vervoer, ligt hun lot wel in mijn handen. Of in de handen van de goederenvervoerder, want ook hij zal altijd moeten opletten.
Of ik een stoer beroep heb? Ach... Ik heb een heel mooi vak. Maar ik vind vuilnisman misschien wel een heel stoer beroep: je moet, weer of geen weer, balancerend achterop een vrachtwagen, de teringzooi van een ander ophalen! Respect
-
.......Nouja, vele...
Weet er nog wel enkele zaken waarbij de ATB echt niet helpt, als je als machinist bijvoorbeeld in dichte mist rijdt (maar natuurlijk ook bij zonnig weer !).
Tevens zijn er altijd nog veel punten met bv 90 of 100 km/h, de ATB geeft dan doodleuk 130 aan. Rijdt een machinist dan "perongeluk" echt 130, dan komt ie toch wat remweg tekort bij het remmen na een geel sein, heb ik eens vernomen.......
-
KNIP KNIP. Rijdt een machinist dan "perongeluk" echt 130, dan komt ie toch wat remweg tekort bij het remmen na een geel sein, heb ik eens vernomen.......
Of is de overweg nog met de waarschuwingsprocedure bezig (dus alleen bellen en bomen nog open),
terwijl je de overweg passeert want sectie is gebouwd op 100km/u ipv 130km/u.
Hoorn kersenboogerd/enkhuizen is zo een baanvak bv 100km/u maar ga je sneller gaan de overwegen echt te laat dicht.
-
Weet er nog wel enkele zaken waarbij de ATB echt niet helpt, als je als machinist bijvoorbeeld in dichte mist rijdt (maar natuurlijk ook bij zonnig weer !).
Tevens zijn er altijd nog veel punten met bv 90 of 100 km/h, de ATB geeft dan doodleuk 130 aan. Rijdt een machinist dan "perongeluk" echt 130, dan komt ie toch wat remweg tekort bij het remmen na een geel sein, heb ik eens vernomen.......
Zeg ik weet het niet, maar dat laatste wat je zegt is nou précies het gene wat ik in mijn post juist vertel, dus kennelijk heb je dat maar half gelezen... ::)
Maar wat zijn dan nog meer tekortkomingen van ATB in dichte mist dan? Want ik ben namelijk wel benieuwd waar je op doelt dan?
-
....... terwijl de meerwaarde van deze snelheids stappen niet zo groot is. Ze maken eigenlijk nooit deel uit van een rijweg die de trein tot stoppen dwingt.........
@-Thom - Ik gaf slechts aan dat een meerwaarde juist wel groter is, als deze stappen er wel in zouden zitten, zoals bv bij (weinig toegepaste) ATB-NG. Dat is tochiets anders dan dat jij aangaf !
- Een andere tekortkoming is dat TSB's niet in de ATB zijn opgenomen, behalve bij een TSB van 40 km/h.
Dus passeert een machinist zonder het te zien (dichte mist in dit voorbeeld) een TSB voor bv 60 km/h, en hij heeft in de ATB 130 staan, dan wordt dat niet aangegeven........
Verder ga je uit van het "vakmanschap" van een machinist, maar de ATB is nu juist bedacht, als om wat voor reden ook, het vakmanschap even te kort schiet (in de ruimste zin des woords !)
(TSB=Tijdelijke Snelheids Beperking)
-
Maar een TSB wordt nog wel buiten door L-, A- en E-borden, meestal op ooghoogte tegenwoordig, aangegeven én ook nog eens een keer in een week- en een dagpublicatie, die je tijdens je dienstuitvoering altijd bij je moet hebben. Een machinist die een dienst begint zal altijd van tevoren hierin bekijken waar hij/zij een TSB kan verwachten op de trajecten die hij/zij zal berijden (sterker nog, dat is een mchinist verplicht!). Wat inhoudt dat hij/zij dus hier extra alert op zal zijn. Dit is ook een compententie waar je als sollicitant op wordt getest tijdens de psychologische keuring. En aangezien een machinist toch ook wel altijd heelhuids thuis wil komen (of een gang naar de rechtszaal wil voorkomen, waar je dan als verdachte van een misdrijf wordt behandeld :-\), net als ieder ander mens, zal die er echt wel op letten ;), ook tijdens dichte mist.
-
Het ging hier over de combinatie zeer dichte mist en ATB. Vanzelfsprekend is het juist wat Nederduistemeester schijft, echter de issue van het schrijven was de situatie dat de ATB "je wel door de mist leidt" en toen gaf ik enkele voorbeelden waarbij ik dacht dat de ATB niet hielp als er wat fout gaat.
Dat waren dus als voorbeeld de snelheidsverlaging van 130>90 en de LAE-borden (TSB). Ook andere zaken zal je als vakbekewame mcn zelf moeten doen op het juiste moment bij dichte mist, zonder enig zicht (tenminste dat dacht ik altijd.....).
De ATB is maar een hulpmiddel, geen veiligheidsmiddel. Je mag dus ook niet zomaar af gaan op wat de ATB aangeeft !
-
heren, het is alleen maar is het een stoer beroep, ik vind van wel zolang er kleine jongetjes zijn die roepen dat ze later machinist willen worden.
Ik vind alleen dat de werkgevers in deze nog wel eens het "vak" uithollen, en dat is jammer. (geen uitleg).
-
.......Ik vind alleen dat de werkgevers in deze nog wel eens het "vak" uithollen, en dat is jammer. (geen uitleg)........
He, jammer, had graag je uitleg dan ook gelezen.
-
NB. is niets stoer aan mcn btw.....alleen maar remmen en optrekken...
[/quote]
Sommige mensen begrijpen echt van alles wat, helaas alleen niet van wat alles!!! of is dit te moeilijk...
-
Nee, het is geen Nederlands, dat is meer het probleem ;D.
-
Dichte mist?
How about één of ander dik varken (max. 145 ton) tegen het beton aan kwakken met een zicht van 75 meter?
Tja, stoer beroep......wordt er met 'stoer' bedoeld dat je erover kan pochen in de kroeg ofzo? Of dat het dapper is wat je uitvoert? (commando, astronaut, experimenteel testvlieger, deurwaarder van de Belastingdienst, etc. ?! ;D)
-
Misschien is het ook wel gewoon stoer om een zeer verantwoordelijk beroep te hebben, waarbij je vaak vrij bent als andere werken...... enne, vergeet de goede arbeidsvoorwaarden niet !!
-
Er zijn ook NS machinisten die als hobby op de Amsterdamse tram rijden.
groet Bram.
-
Er zijn zelfs machinisten welke voor hun hobbij een trein rijden, maar of dat stoer is....?
-
Als er machinisten zijn die voor hun hobby een trein rijden, worden ze toch zeker niet betaald, hè ??? ;D?
Dat is dus iets anders dan "van je hobby je beroep maken".
-
Zover ik weet krijgen machinisten welke bv een extra excursietrein rijden op het hoofdspoornet gewoon betaald, immers ze zijn in dienst.
Voor machinisten, welke bv bij NSR werken, en ook rijden voor bv de ZLSM, geldt dat natuurlijk niet.
Wel dienen ze rekening te houden met de rij- en rusttijdenwet, en die is behoorlijk streng en uitgebreid......
-
Wel dienen ze rekening te houden met de rij- en rusttijdenwet, en die is behoorlijk streng en uitgebreid......
dat kan ik mij best voorstellen ::)
Groet,
Matthijs
-
Zover ik weet krijgen machinisten welke bv een extra excursietrein rijden op het hoofdspoornet gewoon betaald, immers ze zijn in dienst.
Voor machinisten, welke bv bij NSR werken, en ook rijden voor bv de ZLSM, geldt dat natuurlijk niet.
Wel dienen ze rekening te houden met de rij- en rusttijdenwet, en die is behoorlijk streng en uitgebreid......
Je maakt er weer een beetje een potje van....
Een verantwoordelijk Mcn [Of begeleidend pilot] van een trein rijdend op de hoofdbaan is altijd in dienst bij een vervoerder die ook verantwoordelijk is voor de totale inzet van de trein.
Eigenlijk is het voor hem niks meer dan een dienst met bijzondere inhoud, het is dus niet zo dat ze dat soort ritten doen buiten hun normale werk om maar ipv hun normale dienst.
Dit soort klussen worden eigenlijk allemaal vooraf ingepland en een dienstindeler zorgt er gewoon voor dat een Mcn niet ineens 6 dagen werkt, en als een dienstlengte van een excursietrein te lang voor een dienst is, zal er gewoon een tweede machinist op moeten.
-
.....Je maakt er weer een beetje een potje van....
@ - Thom: heb je reactie twee keer overgelezen, maar ik geloof dat we toch precies hetzelfde schrijven....... Dus waarom ik er een potje van maak, is me even onduidelijk ?
-
Sommige mensen begrijpen echt van alles wat, helaas alleen niet van wat alles!!! of is dit te moeilijk...
;D ;D
Ik vond het al lang duren dat er iemand op reageerde......maar meer serieus; voordat we een antwoord op de vraag van de titel kunnen geven, moeten we eerst weten "wat is stoer?"
Als we het daar overeens zijn kunnen we eens kijken of Mcn een stoer beroep is......misschien komt er dan wel uit dat opticien of een drogist stoere beroepen zijn ;)
Groet,
Jakop....of misschien wel dameskapper....
-
Meer to the point: is het überhaupt relevant om te weten of een bepaald beroep "stoer" is of niet?
-
........ moeten we eerst weten "wat is stoer?".......
Stoer is volgens Synoniemen.Net: dapper, ferm, fier, flink, gedurfd, gewaagd, heldhaftig, heroïek, kloek, kloekmoedig, koen, manhaftig, manmoedig, moedig, onbeschroomd, onbevreesd, onversaagd, onverschrokken, onvervaard, vrijmoedig, dapper, doortastend, energiek, ferm, geducht, kordaat, krachtig, manhaftig, moedig, standvastig, sterk, dapper, energiek, ferm, knap, kordaat, standvastig, sterk, taai, onbevreesd, onversaagd, onverschrokken, stoer, stout, stoutmoedig, doortastend, ferm, flink, kloek, vastberaden, vastbesloten en wakker.
Ze zijn misschien niet allemaal van toepassing, maar ik zie toch wel wat eigenschappen welke een machinist ook zou moeten hebben !
-
Meer to the point: is het überhaupt relevant om te weten of een bepaald beroep "stoer" is of niet?
Uh, heel eerlijk gezegd, nee. Het is denk ik ook heel persoonlijk wat de één stoer vindt en wat niet.
-
Tja, stoer beroep......wordt er met 'stoer' bedoeld dat je erover kan pochen in de kroeg ofzo? Of dat het dapper is wat je uitvoert? (commando, astronaut, experimenteel testvlieger, deurwaarder van de Belastingdienst, etc. ?! ;D)
Jah, ging vandaag mét wel 80KM/H over de sporen naar het volgende station. ;D
Bruce