Zeker leuk topic, alleen ik heb dat boek niet. Daarom was t ook de bedoeling volgens mij dat beide foto's er staan zodat iedereen mee kan kijken. (y)
Ivo
Nog een voorbeeld: Zelfde boek, blz 300 onderaan. De situatie nu te Gilze Rijen, ex-aansluiting Vijf Eiken:Leuk!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vijf_Eiken_overweg_08_05_2010.jpg)
Geen 2400, geen marechaussee, geen spooraansluiting (alhoewel het spoor in de weg nog aanwezig is terwijl men bij de fietspaden het spoor heeft weggehaald) en zelfs het huis rechts op de oude foto is weg....
Nu er zoveel over mijn stad geschreven wordt, in verband met de film “De bende van Oss”, kan ikzelf natuurlijk niet achterblijven.
Tussen 1885 en 1933 kon vanuit Oss per tram naar Veghel en verder naar Den Bosch of Helmond gereisd worden. Goederenvervoer was er tot 1939. Het spoor (spoorwijdte 1067 mm) werd in 1941 verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oss_Paterskerk_1906.jpg)
V.l.n.r.: het tramstation, café ‘t tramstation, de Paterskerk en het klooster.
Foto uit 1906.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb22_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb22_2.jpg)
Dertien jaar later
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.
Op die foto in de blubber zie je dat de assen meer onder de steunen staan. Lijkt dus op een korter onderstel te staan.
SUN 023/024 inhoud 16 m3 8.360 kg (- 9.00m -) -> 4,85m <- | Fccpps inhoud 22 m3 10.770kg (- 9.64m -) -> 6.00m <- |
Te Alphen (N-B) bij v.m. station, de kommiezenwoning.
Toen (1983):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/archief_trein08_groot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/archief_trein08_groot.jpg)
Nu (2012):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7796_20120811_lhb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7796_20120811_lhb.jpg)
In 1983 lagen er nog sporen in Drachten. De kleine rangeerbundel/opstelterrein langs de Noorderhogeweg met een NVBS excursie. De foto is door Bert Gortemarker gemaakt. Rechts is de Philips loods te zien waar treinen door de deur naar binnen reden om geladen te worden.
In 2012 is het allemaal verdwenen. De oude Philips loods staat er nog en de roldeur is er ook nog steeds. Een McDonalds staat op de plaats van het kleine opstelterrein.
In 2013 zal een Hippel voor de loods geplaatst worden als een herringing aan het rijke spoorse leven in Drachten. Zie http://www.spoorverledendrachten.nl/ voor informatie.
Groeten,
Lolke (geboren in Drachten)
[...] waarbij je een opname moet nakne [...]
Zoek de verschillen ;D;D
Toen:
trein
Nu:
Tram die op een trein wil lijken
Toen:
trein
Nu:
Tram die op een trein wil lijken
;D
Deze Spurts (voor Gelderland en Overijssel/Drenthe) zijn onlangs allemaal geïmporteerd. Nog meer dus :-\En per 8 december 2013 ook tussen Almelo - Mariënberg zucht....... :'(
Groet,
Michel
Milieubewust ook... door Syntus van het spoor te halen, vervolgens nieuw materieel aanschaffen en de 10 jaar oude Lintjes die nog 30 jaar mee kunnen gewoon aan de kant zetten.
Nog meer spurts in NL? of hebben ze deze uit het noorden gepikt?Hier rijden Spurts (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spurt)
Reden ze maar... heb er nog geen zonder vertraging gezien hier in Emmen.. ::)
Tja, dit schijnen wij gewild te hebben, iedere 10 jaar een nieuwe aanbieder die een kans moet krijgen er een puinhoop van te maken :-\Zullen we ze wél even de kans geven om te wennen en zich in te werken. Vergelijk het eens met wanneer iemand voor het eerst met zijn nieuwe rijbewijs de weg op gaat...
Zoveel is er niet veranderd hoor ;)
Wanneer er een opmerkelijk verschil in de omgeving door de jaren heen zit maakt mij het aantal jaren tussen de foto's niet uit als je maar duidelijk de verandering in de spoorse omgeving kan laten zien maar je zou kunnen denken aan minimaal vijftien jaar.Zullen we weer teruggaan naar de bedoeling van dit topic?
Een overlap met het topic '25 jaar geleden' is natuurlijk altijd mogelijk (net als met elk ander grootbedrijftopic, bijv. 19 toen) met dit verschil dat in dit topic ten minste twee foto's moeten worden geplaatst om iedereen (ook ter plaatse niet bekend zijnden) te laten zien hoe de spoorse omgeving is veranderd en welke herkenningspunten er nog zijn.
En per 8 december 2013 ook tussen Almelo - Mariënberg zucht....... :'(Arriva neemt daadwerkelijk Lintjes over voor de dienst Almelo-Mariënberg! Na een grote revisie en schilder/stickerbeurt gaan ze dan onder Arriva-vlag rijden. (Excuses voor de verdere draadvervuiling, maar dit moest ik even rechtzetten.)
Milieubewust ook... door Syntus van het spoor te halen, vervolgens nieuw materieel aanschaffen en de 10 jaar oude Lintjes die nog 30 jaar mee kunnen gewoon aan de kant zetten.
Als Arriva slim was geweest hadden ze net zo goed de Lintjes kunnen overnemen en rood schilderen ;D
Nou...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040680_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040680_1_1.jpg)
Huis gesloopt, lichtmast gesloopt, zooi tussen het spoor onder gestort en het portaal is verplaatst? :P
Weinig veranderd volgens mij :-)