BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dirkjan op 19 April 2011, 12:28:25

Titel: Keerlus digitaal
Bericht door: dirkjan op 19 April 2011, 12:28:25
Op mijn baan komt een keerlus die deels in het zicht van de kijker ligt. Om die reden wil ik niet de stroom met een schakelaar omschakelen, want ik wil de trein er niet stil hoeven zetten. Omdat ik ook (nog) niet zo'n held ben met weerstanden, printplaten en solderen van die dingen lijkt een apparaatje van Lenz o.i.d. mij de makkelijkste oplossing.

Echter, als ik op internet naar keerlosoplossingen zoek krijg ik overal de standaard keerlus te zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basiskeerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basiskeerlus.jpg)

En die van mij is net een klein stapje ingewikkelder, maar om het terug te brengen tot de basis van hoe het is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mijnkeerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mijnkeerlus.jpg)

Kan ik dan een Lenz LK100 of LK200 (of wat anders) gewoon aansluiten op die rail die door het midden loopt, waarbij ik de railstaven bovenin de tekening en onderin de tekening doorzaag zodat ze geïsoleerd liggen van het ovaal? Of ligt ook de aansluiting een tikkie lastiger dan dat? En hoe sluit ik dat precies aan, of staat ook mijn situatie in de handleiding die bij zo'n ding zit?

Nevenvraag: wat zijn makkelijke, kant en klare dingen om een keerlus zo te maken dat een trein gewoon door kan rijden?


Ter info: ik rijd digitaal.
Ik wil de treinen twee kanten op laten rijden (ik weet dat ik ze maar 1 kant op kan keren, voor de andere kant keren heb ik een heel andere oplossing achter de schermen) zonder ze te laten stoppen. De rail in het midden is lang genoeg voor mijn langste trein met wagons.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 13:14:02
Bij de krakeling die je hebt kun je inderdaad de oversteek beschouwen als de keerlus.
De LK100 en LK200 werken op basis van kortsluiting. D.w.z. de polariteit van de keersectie wordt omgschakeld als er een kortsluiting ontstaat.
Er bestaat ook een schakeling die de keersectie ompoolt voordat de kortsluiting ontstaat, zie dit onderwerp (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_Keerlus) in de Encyclopedie
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: gvandersel op 19 April 2011, 13:15:37
Het is maar goed dat de rail in het midden lang genoeg is voor je trein. De keerlus schakeling komt namelijk in dit gedeelte. Beide spoorstaven direct na (in iedergeval zo kort mogelijk erbij) het wissel doorhalen en via de keerlus schakeling weer aansluiten.

Als je echt niet kan solderen dan de keerlusschakeling gebruiken die je noemt. Als je toch een beetje kunt solderen kijk dan naar de keerlusschakeling van Wim Ros.

Overigens met een keerlusschakeling is het moeilijker om detekties aan te sluiten in de toekomst.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: dirkjan op 19 April 2011, 13:23:50
Ik wil uiteindelijk ook de draden op de rails solderen, dus zal dat toch moeten leren. Wellicht kan ik eens kijken naar een zelfbouwoplossing. Probleem van de schakeling in de encyclopedie is dat Natuurkunde niet mijn sterke kant was. Misschien loont het toch de moeite dit eens goed te bestuderen, ik heb op de havo immers wel een beta profiel (dus met Natuurkunde 1-2) gehad.

Wat betreft dat detectiesysteem maak ik mij geen zorgen. Ik ben niet zo elektrotechnisch, dus ik wil de boel overzichtelijk houden. Stroom op de rails en de Peco wissels aansluiten gaat mij prima lukken. Voor detectie heb ik nog geen plannen, maar als dat ooit veranderd in de toekomst zie ik dat dan wel. Eventuele seinen kan ik ook handmatig met een schakelaar bedienen.

Mijn hoofdvraag is gelukkig beantwoord!
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: p.heinst op 19 April 2011, 13:34:33
Dirkjan

je kunt ook een kijken naar de keerlusmode van Roco 10767, is niet de goedkoopste maar deze kan in tegenstelling van de lenz Lk100 en de Lenz KL200 wel 100% kortsluitvrij werken.
De stroomdetectie die je eventueel later zou kunnen toepassen kan met deze 10767 ook prima, gewoon een van de aansluitdraden Out + of - via de stroomdetector laten lopen.

Eventueel Nederlandse handleiding voor de 10767 is te vinden op  http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=156.0


Gr Piet
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 14:16:59
Piet, jouw link laat wel een mededeling zien dat die handleiding bestaat, maar de handleiding zelf krijg ik niet te zien.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: burtonbouwer op 19 April 2011, 14:20:49
Een poolomschakeling hoeft niet altijd in een letterlijke lus te zitten; ik heb hem ook in een recht stuk zitten, echter als je de boel vereenvoudigd weergeeft komt het er altijd op neer dat + met - in aanraking komen en dat gaat niet goed, levert de kortsluiting. Baan tekensoftware hebben vaak een tooltje waarmee dit zichtbaar te maken is.

De keerlusschakeling van Mutt doet het ook prima en werkt met stukjes schakelrail, dus zonder kortsluiting. De keerluslengte moet groter zijn dan je langste trein, maar dat geldt alleen voor de stroomverbruikers in deze trein.

Ferry
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 14:37:56
....maar dat geldt alleen voor de stroomverbruikers in deze trein.
Met deze opmerking moet je voorzichtig zijn. Wagens die geen stroom afnemen kunnen met hun wielen toch de isolatie overbruggen.
Dus de keerluslengte moet altijd groter zijn dan de treinlengte, ook als de wagens geen stroom afnemen.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: p.heinst op 19 April 2011, 14:40:57
Klaas
dit zou de link moeten zijn met alle handleidingen  http://www.dutchroco.nl/index.php?board=23.0

en dan naar de de juste handleiding (ook maar enentueel de link)  http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=156.0
en dan zie je onderaan een paperclip en daar op klikken,  Keerlusmodule 10767 nl.pdf

Zou moeten werken, altans bij mij werkt het.


Gr Piet
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 14:45:03
Piet, ik zie die paperclip niet.
Of krijg je die alleen te zien als je geregistreerd en ingelogd bent?
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: gvandersel op 19 April 2011, 14:53:28
Klaas,

Bij mij is de bovenste regel blauw. Dit blijkt een link te zijn. Als je deze als pdf download, dan heb je het document.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: dirkjan op 19 April 2011, 14:59:05
Ik krijg ook geen paperclip. De blauwe link bovenaan gaat gewoon naar het topic waar je al in zit, dus is ook geen handleiding.

Misschien moet je inderdaad ingelogd zijn om de paperclip te zien?
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: henk op 19 April 2011, 15:02:21
idem.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 15:05:29
Effe voor de duideljikheid, dit is wat ik te zien krijg:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dutchrocolink.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/dutchrocolink.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dutchrocolink.jpg)

Wie weet waar ik moet klikken mag het zeggen.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: p.heinst op 19 April 2011, 15:11:04
Klaas en andere,

Sorry, klopt je moet ingelogt zijn
ik heb even gekeken maar je moet inderdaad ingelogt zijn, was me nog nooit opgevallen omdat ik altijd automatisch ingelogt als ik opstart.
Ben niet de beheerder en onderhouds man van de site dus ik wist het niet.

aanmelden en inloggen is gratis dus wat let je


Gr Piet
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: henk op 19 April 2011, 15:11:15
Werkt dit wel Klaas?

http://members.upc.nl/p.heinst/Keerlusmodule%2010767%20nl.pdf (http://members.upc.nl/p.heinst/Keerlusmodule%2010767%20nl.pdf)

Prima initiatief Piet.  (y)
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: p.heinst op 19 April 2011, 15:14:59
Henk,

Hier had ik even niet aangedacht maar dat moet ook werken
Dit is gewoon de eenvoudige home page die ik altijd nog verder moet uitbouwen

Gr Piet
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 15:15:23
aanmelden en inloggen is gratis dus wat let je
Wat mij let is het feit dat ik al op genoeg forums actief ben. Geen behoefte om er nog een bij te hebben.
En ik hou niet van forums waar je moet inloggen om iets te kunnen zien.

@Henk, die link werkt wel, leidt direct naar het resultaat.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: henk op 19 April 2011, 15:31:02
Google vindt alles Piet.
http://members.upc.nl/p.heinst/handleidingen.html (http://members.upc.nl/p.heinst/handleidingen.html)
Moet aardig wat werk zijn geweest, al die handleidingen vertalen.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: p.heinst op 19 April 2011, 15:33:22
Henk,

Vindt ik ook geen probleem, als ik er een geheimpje mee had dan zou ik het ook niet beschikbaar stellen voor andere.

Maar ik had er niet meer aan gedacht, komt door het warme weer , ja nu al bij de nog niet te hoge temperaturen.

Gr Piet
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: maartenvanderburgt op 19 April 2011, 15:54:11
Ik zou gewoon een bestaand apparaat nemen. Al dat gedoe over "kortsluiting",  dat is alleen maar een theoretische kwestie. Bovendien hoef je dan geen x aantal geïsoleerde stukken te maken, zoals bij die kortsluitvrije zelfbouwexemplaren. Gewoon 2 dubbele isolaties en klaar.
Overigens bestaat de LK100 niet meer, de LK200 is een duidelijk verbeterde versie. Nooit problemen mee.

Maarten
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: dirkjan op 19 April 2011, 16:13:48
Ik neem aan dat de Lenz LK200 hetzelfde aangesloten wordt als de Roco 10767? Als ik zo de handleiding van Piet bekijk zie ik dat de aansluiting in de basis heel simpel is (pagina 4 v/d handleiding). In mijn geval heb ik aan 2 kanten rails waar de stroom standaard dezelfde + en - heeft, zonder dit om te draaien. Maakt het dan niet uit waar ik de + in en - in aansluit (dus bovenaan in mijn tekening of onderaan in mijn tekening)? De + out en - out komen dan natuurlijk op die rails in het midden.
Een jumper plaats ik niet naar ik aanneem?

Op pagina 5 eindigt trouwens een zin ineens zonder punt ofzo.

Ik zal eens kijken wat voor mij het meest interessant is, de Lenz of de Roco. Als de Roco iets duurder is, maar nog makkelijke mogelijkheden tot detectie te maken kan dat het geld waard zijn.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: henk op 19 April 2011, 16:18:26
Het grootste voordeel van de Roco is dat die de mogelijkheid biedt om het geheel zo aan te sluiten dat er geen gebruik wordt gemaakt van rechtoe rechtaan kortsluiting, zonder dat het heel veel ingewikkelder wordt.
In tegenstelling tot Maarten heb ik ook minder positieve ervaringen met de LK200.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 16:28:53
Al dat gedoe over "kortsluiting",  dat is alleen maar een theoretische kwestie.
Niet alleen theoretisch. Ook praktisch ontstaat er gewoon een keiharde kortsluiting.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: burtonbouwer op 19 April 2011, 16:30:02
Wagens die geen stroom afnemen kunnen met hun wielen toch de isolatie overbruggen.....

Wil je dat eens uitleggen dan in detail, misschien zie ik iets over het hoofd ...

Gr.,
Ferry
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 16:32:23
Ferry, dat is toch heel eenvoudig. Een metalen wiel dat precies op de scheiding staat kan beide spoorstaven tegelijk raken.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: burtonbouwer op 19 April 2011, 16:51:34
Een metalen wiel dat precies op de scheiding staat kan beide spoorstaven tegelijk raken.

Oh, ok! Ik zal het eens proberen dan.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: maartenvanderburgt op 19 April 2011, 17:20:13
Niet alleen theoretisch. Ook praktisch ontstaat er gewoon een keiharde kortsluiting.

Zo hard, dat de gemeentestoppen doorslaan bedoel je.
Als er iets gevoelig is voor kortsluiting, dan is het wel een digitaal systeem. Maar van keerlusmodules heeft het geen last. Dus hoe hard is hard dan, behalve theoretische gevolgen ?

En wat betreft detectie, wat wordt daarmee bedoeld? Detectie binnen baanvakken in een keerlus? Geen probleem, tenminste niet bij Lenz. Misschien wel bij zelfbouwproducten die anders werken of niet tegen kortsluiting kunnen.

Maarten
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: WimC op 19 April 2011, 17:25:29
Hallo,

Littfinski heeft ook een keerlusmodule die niet op basis van kortsluiting werkt:
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
(doorscrollen naar "Keerlusmodule KSM-SG")

Zelf geen ervaring ermee, maar ik ben me nog aan het oriënteren op digitale systemen een keerlusmogelijikheden.

Groeten,
Wim
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 17:36:51
Dus hoe hard is hard dan, behalve theoretische gevolgen ?
Zo hard dat die keerlusmodule wakker schrikt en denkt: verrek, ik moet ompolen, en een beetje rap ook.
Kortom, het praktische gevolg is dat de stroom even oploopt tot de grens waarbij de booster gaat ingrijpen.
Daarbij komt, als de ompoling om de een of andere reden niet meteen lukt, dan is er geen herkansing. De kortsluiting blijft bestaan en de booster schakelt af. Kortom, elektrisch gezien een heel erg onnette manier van werken.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: on2tracks op 19 April 2011, 17:59:52
Wim C,

Volgens mijn informatie is de Ultieme Keerlus de moeder van alle keerlusschakelingen die werkt zonder kortsluiting. Bij mijn weten is deze te koop bij www.rosoft.biedmeer.nl

Groetjes
Gortzak.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: MC op 19 April 2011, 18:12:41
is Daar te koop want ik heb m.

kan van 2 kanten breden worden.
helaas ligt hij nog niet onde m'n baan, nog niet aan toe gekomen.

mvg Mark

Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: dirkjan op 19 April 2011, 18:33:25
De enige keerlus die ik hier (http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Category-91737/Ultieme-Keerlus.html) zie kost maar 7,50 en dus niet duur. Maar die werkt met bezetmeldingen, betekent dat dat ik mijn baan ook nog van bezetmeldingen moet voorzien? Dat leek mij juist ingewikkelder dan dat ik (als beginner) nu wil werken en dan is deze oplossing dus niet zo handig.

Ik wil graag de baan stap voor stap opbouwen, vooral wat betreft elektronica. Eerst rails en keerlus en wissels en handmatig bediende seinen. Dat is voor mij de basis en van daaruit (als dat eenmaal werkt) wil ik dan wel verder kijken naar de ingewikkeldere materie zoals bezetmelders en (semi-)automatisch werkende seinen.

edit: dat is een ongebouwde module, zonder onderdelen. De gebouwde is 30,-
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: WimC op 19 April 2011, 18:36:26
Wim C,

Volgens mijn informatie is de Ultieme Keerlus de moeder van alle keerlusschakelingen die werkt zonder kortsluiting. Bij mijn weten is deze te koop bij www.rosoft.biedmeer.nl

Groetjes
Gortzak.
Hallo Gortzak,

Inderdaad. Rosoft heeft er ook eentje.
Ik dacht trouwens dat die al langsgekomen was in dit topic, is ook zo, in post 2, maar met alleen de verwijzing naar de keerlusschakeling van Wim Ros.
Anyway is dat dus niet de enige, iig Littfinski heeft er ook eentje zonder kortsluiting en misschien zijn er nog wel meer ook.
Iig is die van Littfinski met zekerheid gemonteerd te bestellen. Is die van Rosoft ook gemonteerd te bestellen? (ik dacht van niet nl.).

@Dirkjan. Volgens mij hoeft die van Rosoft niet per se met bezetmelders te werken, maar kun je met bezetmelders werken. Dat weet ik niet zeker trouwens!
Die van Littfinski kan zeker zonder bezetmelders (volgens de gebruiksaanwijzing op hun site tenminste).

Groeten,
Wim

Edit: Dirkjan: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html
Die van €7,50 is alleen de printplaat., Gemonteerd is 'ie €30, zo te zien.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: p.heinst op 19 April 2011, 19:07:28
DirkJan,

Citaat
Op pagina 5 eindigt trouwens een zin ineens zonder punt ofzo.

Hier maak ik geen punt van, tenslotte ben ik geen taalkundige en heb de handleiding dan ook in eerst instantie gemaakt voor eigen gebruik.
Lezen is geen verplichting, maar stel deze wel ter beschikken aan mensen die problemen hebben met het lezen van een andere taal. Geheel op eigen verantwoordenig
Er zullen waarschijnlijk nog wel meer taalkundige niet geheel juiste bewoordingen instaan.

Gr Piet
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: on2tracks op 19 April 2011, 19:10:54
Wim,

De Ultieme keerlus werkt volgens mijn informatie geheel zelfstandig zonder extra terugmelders. Terugmelders kun je volgens mij als een bonus aansluiten als hij gebruikt wordt in een computergestuurde baan. Maar als je het zeker wil weten kun je denk ik het beste contact opnemen met de aanbieder/maker/bedenkers zelf.

Groetjes
Gortzak.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Automatic-rock op 19 April 2011, 19:15:17
Wim,

De Ultieme keerlus werkt volgens mijn informatie geheel zelfstandig zonder extra terugmelders. Terugmelders kun je volgens mij als een bonus aansluiten als hij gebruikt wordt in een computergestuurde baan.


Precies, zo is het volgens mij ook. Hij kan het ook kant en klaar werkend leveren. Maar de kale print is €7,50 zoals hierboven vermeld staat.
Ik heb 3 Xtreme keerlusschakelingen van Wim trouwens (wel zelf gebouwd), en ben zeer tevreden  :)
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 April 2011, 19:20:07
De Ultieme keerlus heeft ingebouwde bezetmelders. Die heeft hij nodig om te weten wanneer hij moet schakelen. Maar deze bezetmelders hebben bovendien extra uitgangen die je via een terugmeldschakeling naar je centrale kunt doorzenden.

De eXtreme keerlus heeft iets soortgelijks, dat is een verbeterde versie van de Ultieme.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: maartenvanderburgt op 20 April 2011, 09:31:26
Zo hard dat die keerlusmodule wakker schrikt en denkt: verrek, ik moet ompolen, en een beetje rap ook.
Kortom, het praktische gevolg is dat de stroom even oploopt tot de grens waarbij de booster gaat ingrijpen.
Daarbij komt, als de ompoling om de een of andere reden niet meteen lukt, dan is er geen herkansing. De kortsluiting blijft bestaan en de booster schakelt af. Kortom, elektrisch gezien een heel erg onnette manier van werken.
Theorie dus, want de praktijk laat zien dat dit theoretische geval nooit optreedt. Dat het elektrisch (volgens de theorie dus) gezien niet zo netjes is, is dat dan nog belangrijk?

Maarten.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: hubertus op 20 April 2011, 09:56:48
Maarten,

Helaas ook praktijk. Ik heb zowel gebruik gemaakt van de ingebouwde keerlusschakeling in de Uhlenbrock-booster als van de Lenz (weet niet meer of dat de LK100 of LK200 was), maar veel locs gingen daar niet lekker doorheen.
Waarbij bij heel langzaam rijden, ook de kortsluitbeveiliging soms wel eens wilde aanspreken.
Uiteindelijk van ellende deze dingen eruit gehaald en het probleem softwarematig opgelost (en later een andere baan zonder keerlus ontworpen  ;D ).

Huub
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: henk op 20 April 2011, 10:36:59
Ja Maarten, helaas ook praktijk, zoals ik al eerder schreef. Ik heb er in de loop der tijd een paar geplaatst en ik vind het resultaat totaal onvoorspelbaar. Soms gaat het prima, maar begin dit jaar nog bij Maikel helaas niet. Sommige treinen kwamen in één rijrichting simpelweg tot stilstand en activeerden vervolgens de kortsluitbeveiliging van de centrale.
Kan ik moeilijk gaan doen en uitgebreid gaan zoeken hoe dat nou komt, maar een schakeling zonder kortsluiting lost zoiets in ieder geval op.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: gvandersel op 20 April 2011, 10:44:11
Wat beterft de ROCO keerlus schakeling. Deze heeft afhankelijk van het gebruik 2 of 4 melders nodig.
Dus wat dat beterft is er geen verschil. Alleen een keerlusschakeling op basis van kortsluiting heeft geen melders nodig. De kortsluiting is de melding :-[

Groet,

Gerard van der Sel
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: maartenvanderburgt op 20 April 2011, 11:02:28
Het lijkt me, dat de problemen optraden bij de LK100.  Die had ook een instellingsmogelijkheid, wat eigenlijk betekende, dat elke lok mogelijk een andere instelling nodig had. Over de LK200 heb ik geen enkele klacht binnen gekregen, die is een stuk beter.
Verder is het zo, dat Lenz geen gebruik in combinaties met andere merken garandeert. Dat doen de andere merken overigens ook niet. DCC is en blijft een lastige norm, omdat er eigenlijk veel te weinig genormeerd is en alle fabrikanten de grenzen opzoeken.

Als er inmiddels in totaal meer dan 150 tevreden gebruikers van de LK200 in Nederland zijn (om over de rest van Europa maar te zwijgen) en ik er tot nu toe 1 defekte retour gehad heb (garantie), dan blijf ik het een theoretisch verhaal vinden over de detectie dmv kortsluiting.  Bovendien wordt een nadeel van de andere methodes (meerdere detectiepunten of railisolaties en bedrading) niet aan de orde gesteld.  

Dus ik zou willen concluderen: er zijn meerdere wegen naar Rome, waarvoor ieder zijn eigen keuze kan maken.

Maarten
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: henk op 20 April 2011, 11:14:28
Het was in januari toch echt een LK200 Maarten.

Ter verheldering, bij de Roco-automaat hoef je geen externe melders te plaatsen om af te zien van kortsluitdetectie. Twee stukjes gëïsoleerde rail is genoeg. De bijbehorende stroomdetectieschakelingen zitten ingebouwd. In plaats van op twee plekken moet je op vier plekken beide railstaven isoleren, ingewikkelder is het niet.
Je kunt wel externe detectoren aansluiten, bijvoorbeeld reed-contacten, maar het hoeft niet. Mogelijk dat dat analoog betrouwbaarder werkt.
Daarnaast kan het apparaat ook nog werken op basis van kortsluitdetectie. Voorwaar een veelzijdig ding, maar dat mag ook wel voor dat geld.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 April 2011, 11:44:26
Dat het elektrisch (volgens de theorie dus) gezien niet zo netjes is, is dat dan nog belangrijk?
Ja, want het is niet alleen theorie, maar ook praktijk. Maar dat wil je kennelijk niet weten.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: maartenvanderburgt op 20 April 2011, 12:08:31
Maar dat wil je kennelijk niet weten.

Flauw hoor.

Er heeft zich inmiddels hier 1 ontevreden (ex)gebruiker van een LK200 gemeld (zie hierboven).  Dat is dus de praktijk.

Maarten.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: henk op 20 April 2011, 12:56:15
Was niet zozeer gebruiker, maar installateur. De eigenaar heeft de LK200 teruggestuurd, naar Conrad geloof ik, die zitten daar niet zo mee en dan hoort de Nederlandse vertegenwoordiger daar natuurlijk niets van.
Ik heb ook werkelijk geen idee waarom de schakeling in maar één rijrichting soms weigerde  ??? en heb me er ook niet verder in verdiept.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 April 2011, 13:09:04
Flauw hoor.

Er heeft zich inmiddels hier 1 ontevreden (ex)gebruiker van een LK200 gemeld (zie hierboven).  Dat is dus de praktijk.
Wie is er nou flauw?
Met praktijk bedoel niet het aantal klachten dat terugkomt, maar het feit dat die kortsluitstroom daadwerkelijk ontstaat.
Dat is dus wat jij bagatelliseert, maar wat ik elektrotechnisch gezien uiterst slordig vind.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: maartenvanderburgt op 20 April 2011, 13:53:32
Maar dat wil je kennelijk niet weten.

Deze opmerking vind ik flauw

Ik weet inmiddels meer dan genoeg, dat een kortsluiting elektrotechnisch gezien zo ongeveer een misdaad is, maar dat de praktijk voor het merendeel aantoont, dat voor het geval van een keerlusschakeling het nauwelijks tot problemen leidt.

Maar dat wil jij kennelijk niet weten. Flauw genoeg zo ? Dan kunnen we daar nu over ophouden en de keuze aan de potentiële gebruiker overlaten.

Maarten.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: dirkjan op 20 April 2011, 22:23:09
Ja, want het is niet alleen theorie, maar ook praktijk. Maar dat wil je kennelijk niet weten.

Even een beetje off-topic, maar wat betreft het verschil tussen theorie en praktijk:

Een wiskundige, een natuurkundige en een bioloog kijken hoe 2 mensen een huis binnen gaan. Even later zien ze 3 mensen naar buiten komen.
Zegt de bioloog: "Duidelijk een geval van voortplanting."
"Ach," zegt de natuurkundige, "vast een meetfout."
Waarop de wiskundige antwoord: "Als er nu nog 1 persoon naar binnen gaat is het huis leeg."

Ofwel: in theorie kan iets nog zo logisch zijn, de praktijk werkt niet altijd mee  ;)


On-topic: ik heb de website van Wim Ros bekeken. De xTreme keerlus schakeling van hem lijkt me erg interessant. Een gebouwd exemplaar is behoorlijk betaalbaar en de inbouw lijkt me prima te overzien. Momenteel heb ik met Wim wat mailcontact om wat onduidelijkheden van mijn kant duidelijk te krijgen. Ik ben immers een behoorlijke leek wat betreft dit soort elektronica.
Zoals ik al aangaf: ik weet hoe ik mijn multimuis met versterker op de rails aansluit en een trein (zelfs meerdere tegelijk!) laat rijden. Ook kan ik de Peco wisselmotoren aansturen m.b.t van drukknopjes, maar daar houdt het op wat betreft mijn kennis. Gelukkig heb ik een betaprofiel gehad op de havo, dus door stap voor stap te kijken moet ik hier wel uit komen. Iets anders wat ik ook nog wil proberen in te bouwen (kijk ik later nog naar) is dat er een lampje op het schakelbord gaat branden wat aangeeft in welke stand de wissel staat. Ofwel middels terugmelding van het wissel, ofwel gewoon op basis van welke van de 2 knopjes ik het laatst heb ingedrukt. Hoe dat werkt is weer voer voor een ander topic, maar ga ik eerst eens zelf uitzoeken.
Titel: Re:Keerlus digitaal
Bericht door: Willem Smith op 05 May 2011, 23:26:14
Hallo Dirkjan,

Ik heb heel goede ervaringen met de keerlus-schakelingen van Wim Ros (zowel de ultieme als de extreme die nog mooier is).

Ik heb van huis uit een electronica achtergrond en zou zeker niet gaan voor een variant op basis van kortsluiting (wil hier niet verder in discussie gaan :)

Als je nog vragen hebt wil ik je met plezier verder helpen.

Succes,

Willem Smith