BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Mispoes op 15 April 2011, 08:45:56
-
In verband met de komst van de Att Stalen D trap ik af met enkele gangbare samenstellingen uit tijdperk 4:
plan D i.c.m. Stalen D
Periode 1968-1976
Traject: Amsterdam-Hengelo-Hannover
Rijtuigsamenstelling: D + B + A + B + B + B (+ RD)*
Loctype: NS 1100/1200/1300 en DB 220
*regelmatig, maar lang niet altijd, reed er een plan E-RD mee op het NS-traject Asd-Hgl
Plan K + plan N i.c.m. Stalen D
Periode: 1972-1980
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + AB + AB + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110
ICR i.c.m. Stalen D
Periode: 1981
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + A + B + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110
-
plan D i.c.m. Stalen D
Periode 1968-1976
Traject: Amsterdam-Hengelo-Hannover
Rijtuigsamenstelling: D + B + A + B + B + B (+ RD)*
Loctype: NS 1100/1200/1300 en DB 220
*regelmatig, maar lang niet altijd, reed er een plan E-RD mee op het NS-traject Asd-Hgl
De B's van Plan D waren dan allemaal 9 ramers neem ik aan, omdat die naar het buitenland mochten? De 8 ramers 2e klas Plan D hadden toch geen buitenlandtoelating?
Plan K + plan N i.c.m. Stalen D
Periode: 1972-1980
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + AB + AB + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110
Was dit dan de standaard samenstelling? Je ziet op veel foto's namelijk ook D + AB + B + B + AB.
ICR i.c.m. Stalen D
Periode: 1981
Traject: Den Haag-Venlo-Köln
Rijtuigsamenstelling: D + A + B + B + B
Loctype: NS 1100/1200/1300/1500 en DB 110
Voor deze stammen heb je dan een Stalen D met dakleiding nodig toch?
Jeroen
-
De B's van Plan D waren dan allemaal 9 ramers neem ik aan, omdat die naar het buitenland mochten? De 8 ramers 2e klas Plan D hadden toch geen buitenlandtoelating?
Klopt, stop je wèl een 8-ramer (B) in de trein dan komt er onherroeppelijk een boze dikke Duitser in een DB-Kever het perron op rijden in Rheine die al vanuit het geopende hoekraampje schreeuwt dat het allemaal nicht gestattet ist...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3672.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG3672.jpg)
Was dit dan de standaard samenstelling? Je ziet op veel foto's namelijk ook D + AB + B + B + AB.
Gangbaar hoeft niet te betekenen dat het standaard is. D + K + N + K + N kwam ook voor, Plan K's achterop met N tussin... Alles zal wel voorgekomen zijn. Evenwel zie ik veel foto's met de volgorde D+K+N.
Voor deze stammen heb je dan een Stalen D met dakleiding nodig toch?
Ja
-
Klopt, stop je wèl een 8-ramer (B) in de trein dan komt er onherroeppelijk een boze dikke Duitser in een DB-Kever het perron op rijden in Rheine die al vanuit het geopende hoekraampje schreeuwt dat het allemaal nicht gestattet ist...
Hahahaha, daar kun je inderdaad wel een leuke scene mee maken op je baan! Allemaal strompelende reizigers met grote koffers die het betreffende rijtuig moeten verlaten, een rangeerder met een rooie kop omdat ie in allerijl de Köf achter op het emplacement moet ophalen om het rijtuig (wat natuurlijk midden in de trein zit) eruit te rangeren en een scheldende Hc, omdat zijn trein nu vertraging oploopt, omdat die ellendige Hollanders een binnenlands rijtuig in de trein gezet hebben..... Oh ja, vergeet de onafscheidelijke hijgende Duitse herdershond op de achterbank van de Kever niet...... ;D
Jeroen
-
Exact! Drie kwartier vertraging voor de trein en het gewraakte plan D-rijtuig is vier uur later al weer terug in NL, in opzending meegenomen met een TEEM...
De herdershond zit niet in deze Kever: het is een DB beambte met zo'n kartonnen uniform aan. De Zoll-Kever heeft af en toe wel een hond achterin...
-
Oh ja, maar die bemoei-al komt er natuurlijk ook bij, want het is wel een zware overtreding die tot op de bodem uitgezocht moet worden!!!!!
Jeroen
-
halverwege de jaren '50 reed er een gisttrein vanuit Delft, bestaande uit een 3700, 2x D IV en enkele 'groentewagens'
Lijkt me nou typisch een Artitec-drieproductentrein ;D
-
OK, nu een Tijdperk III:
Stalen D in internationale D
Periode 1960 zomer, Holland Italie Express
Traject: Amsterdam - Oberhausen (- Basel - Roma)
Samenstelling:
Bc (SBB)
WLAB (CIWL)
AB (FS)
AB (NS)
Bc (NS)
Pws (NS) (stalen D)
WLAs (CIWL)
Post4 (DBP)
Loktype: 1100/1200/1300 , V200
dirkjan
-
@ Dirkjan,
Het gaat hier niet over plan D maar over de stalen D.
Gr, Ed
-
uhuh, is ook een stalen D (en een N en een K)
-
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.
Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?
Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?
Mvg Ad.
-
Nog een leuke gezien op een foto uit de tweede helft van de jaren '70:
Trein naar Ancona op het traject Maastricht-Liège
NMBS reeks 60 + Stalen D + plan K + plan D (B 9-ramer)
-
Naar Ancona? Stoer! Maar dat werd dan in Luik in een andere trein geschoven?
-
Het is de bekende D 296/297 (of 496). In Liège werd kopgemaakt, dus kwam de loc aan de andere kant te staan, of er kwam een andere loc voor, mogelijk werden ook rijtuigen toegevoegd. Maar als dat niet daar gebeurde zal het sowieso wel in Luxemburg, Basel, Chiasso en Milaan zijn gebeurd.
Het garnituur zoals ik noemde is in elk geval de samenstelling op het Nederlandse traject vanaf Maastricht.
-
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.
Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?
Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?
Mvg Ad.
We kijken even af bij LSmodels Link (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20192.msg300177.html#msg300177)
We lezen daar dat de nieuwe balgen (systeem 1954) geplaatst werden bij 10 exemplaren van de serie D6301-D6323 en vernummerd werden naar D7611-D7620, tbv de internationale dienst, dit alles gebeurde in de jaren 1957-1958.
Het verschil wordt ook beschreven.(inwendige/uitwendige ophanging)
Stephan.
-
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.
Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?
Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?
Mvg Ad.
Hierbij je antwoord:
De vouwbalgen zijn niet vervangen, tot op het einde waren er blauwe stalen D's met verschillende vouwbalgen.
De eerste stalen D's die in '37 vouwbalgen kregen, hadden het type '35 wat later ook op plan D werd gebruikt. Hierbij zat het mechaniek aan de binnenzijde.
De stalen D's welke in 1958 zijn omgebouwd kregen het type '54 wat ook op plan E is toegepast.
Groeten Arjen
-
Dirkjan refereert een paar posts eerder aan de Holland-Italië Express.
Eind jaren '50 / begin jaren zestig reden daar ook de aangepaste Stalen D's in mee met eendagskuikens.
Dit pluimvee werd in dozen (zo'n 20.000 kuikens per wagen!) vervoert richting Italië.
De hiertoe aangepaste D's waren te herkennen aan hun extra ventilatieroosters in de deuren en aan de speciale koersborden.
Dat laatste is opmerkelijk natuurlijk: in de reguliere dienst droegen de Stalen D's geen koersborden ;)
Wat ik maar wil zeggen: zo'n kippen-D is ook een leuke variant Heren Artitec ;D (y)
grtz,
Wim
-
men neme een NS 2100 (een Drenth'sche? ;D ), wat oud-Hollandsch coupéspul en geeft in Stavoren aansluiting op de boot uit Holland.
Waar laat je dan je valiezen en rijwielen, precies in een toen hoogmoderne Stalen D.
We kennen ze op oude plaatjes meestal op hun positie in de trein direct achter de loc. Nu is Stavoren kopstation, de loc doet een rondje draaischijf en de D zit nu dus op de terugweg achterop. Ook leuk nietwaar?!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_boottrein_spoor_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stavoren_boottrein_spoor_3.jpg)
grtz,
Wim
N.B. De allerlaatste keer dat er een Stalen D op deze spoorlijn was te zien was op 5 mei 1993, toen de Zwolse ongevallenwagen moest uitrukken naar een ontspoorde Wadloper in Koudum.
-
OK, nu een Tijdperk III:
Stalen D in internationale D
Periode 1960 zomer, Holland Italie Express
Traject: Amsterdam - Oberhausen (- Basel - Roma)
Samenstelling:
Bc (SBB)
WLAB (CIWL)
AB (FS)
AB (NS)
Bc (NS)
Pws (NS) (stalen D)
WLAs (CIWL)
Post4 (DBP)
Loktype: 1100/1200/1300 , V200
dirkjan
was dit de D788?
grtz,
Wim
-
Maar gewoon met ICR mag natuurlijk ook;
(http://farm6.static.flickr.com/5230/5632261877_8d38ef0f57.jpg) (http://farm6.static.flickr.com/5230/5632261877_8d38ef0f57_b.jpg)Klik
1136 met stalen D,
Rijswijk,
17 februari 1981.
Gerard vV
-
was dit de D788?
Nee, in 1960 was dit de F107/F108
zo'n kippen-D is ook een leuke variant Heren Artitec
Dan is het een voordeel dat de deuren in de mal los zijn (zie blauwe prototype) :)
de Holland-Italië Express. Eind jaren '50 / begin jaren zestig reden daar ook de aangepaste Stalen D's in mee met eendagskuikens.
plaatjes? (graag!)
dirkjan
-
Om Dirk Jan zijn info even aan te vullen:
In 1960 waren tenminste in de volgende treinen NS bagage wagens onderweg.
Ben niet 100% geinformeerd maar heb toch sterk het vermoeden dat dit allemaal stalen D's waren (4 of 6 deurs)
- Holland Skandinavie Express F191/192, Hoek van Holland - Kopenhagen
- Nord West Express D171/172, Hoek van Holland - Grossenbrode
- Holland Wenen Express D301/302, Amsterdam - Wenen
- Riviera Express D67/68, Amsterdam - Genova
- Holland Italie Express F107/108, Amsterdam - Milaan
-
heb toch sterk het vermoeden dat dit allemaal stalen D's waren (4 of 6 deurs)
Klopt, alle waren als Pws van de NS beschreven. Dat zijn in die periode alleen de Stalen D's.
De s staat voor 'Seitengang'
dirkjan
-
Om Dirk Jan zijn info even aan te vullen:
In 1960 waren tenminste in de volgende treinen NS bagage wagens onderweg.
Ben niet 100% geinformeerd maar heb toch sterk het vermoeden dat dit allemaal stalen D's waren (4 of 6 deurs)
- Holland Skandinavie Express F191/192, Hoek van Holland - Kopenhagen
- Nord West Express D171/172, Hoek van Holland - Grossenbrode
- Holland Wenen Express D301/302, Amsterdam - Wenen
- Riviera Express D67/68, Amsterdam - Genova
- Holland Italie Express F107/108, Amsterdam - Milaan
In de Scandex 191/192 was de hoofdregel de inzet van een grote (zesdeurs)D.
-
Klopt, dat was zelfs zo in elke geval tot in 1976. Echter, ik heb ook wel eens een foto gezien van de Scandex met 2 4-deurs. (met V200, nogal wiedes, anders had ik de foto niet gezien... ;D)
-
ach nou vooruit, 't is mooi weer ;D
V200.1 ook goed?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0010_10_294_SW.jpg)
-
(y)
Fraai! In Marsepeinstad Lübeck naar ik aanneem...
-
Stimmt Herr Katze,
weliswaar met een zesdeurs, maar ook leuk om te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0011_13_298_SW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0011_13_298_SW.jpg)
-
Uit de laatste Miba,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_1.jpg)
Ik kan mij vergissen, maar....de een na laatste wagen??
SK
-
Even kijken of het uploaden van een plaatje lukt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0003_5.jpg)
Foto is uit het Deense boek "Internationale Tog Via Rodby Faerge"
Uitgeverij bane boger.
De gecombineerde Italie Express/HSE onderweg in Denemarken.
leuk zo'n zesdeurs stalen D tussen al dat moderne materieel.
-
Hoi Gertjan,
Dat is inderdaad ook een fraaie trein. Ook een fraai boek trouwens.
Heb je ook iets met Deense spoorwegen?
Zoals je je vast wel kunt voorstellen, is het nieuws omtrent de Stalen D van Artitec ook in het Deense modelspoorwereldje met enthousiasme ontvangen.
mvg,
Gert
-
Uit de laatste Miba,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_1.jpg)
Ik kan mij vergissen, maar....de een na laatste wagen??
SK
jep, en dan ook nog eens in turquoise
-
jep, en dan ook nog eens in turquoise
Dus geen 4-deurs...?
- hans -
-
Gert,
Nee, niet specifiek Deense interesse.
Mijn belangstelling gaat uit naar DB Tp III tussen 1958 en 1962.
Met een focus op het internationale verkeer vanuit Nederland, van, naar en door Duitsland.
Vandaar de aanschaf van het genoemde boek.
De overige twee delen heb ik overigens ook in mijn bezit.
(Jyland en Gedser)
-
Dus geen 4-deurs...?
- hans -
nee, alleen een aantal grote D's werden tijdens de komst van Plan D in de turquoise kleuren overgeschilderd. De kleine D's is dit bespaard gebleven...
-Wim-
-
Dan is het antwoord op de retorische vraag van Hans: ja. ???
-
heeft de stalen D ook wel eens met andere treinen samengereden (duits) of met getrokken blokkendozen?? als extra trein??
-
heeft de stalen D ook wel eens met andere treinen samengereden (duits)
Euhm, daar gaat dit draadje toch over, kijk eens naar alle plaatjes. Zat duitse wagens!
dirkjan
-
FF wat anders, ik heb een stammetje E's in de periode begin jaren '60. Maar als ik zo op seinarm (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx)kijk dan hebben ze daar niet echt mee samengereden. Klopt dit? want ik kan me voorstellen dat dit niet alle samenstellingen zijn en misschien is er nog een leuke samenstelling te maken.
-
Incidenteel zal er heus wel een stalen D in een trein met plan E rijtuigen hebben gereden, maar de RD van de plan E's bevatte al een bagageruimte. Dus nog meer bagageplek was niet nodig.
De stalen D's werden wel ingezet bij internationale treinen, daar werd in die periode nog meer bagage vervoerd dan in de binnenlandse dienst.
Gerard
-
AH, hier is mn vraag gebleven, ik dacht al dat ik gek aan het worden was.
Dat van die RD is inderdaad wel erg logisch, was ik even vergeten. Het is wel een mooi excuus om dan een sneltrein met plan D's in die periode samen te stellen :)
Wel 1 vraag nog, deze reed met een D7600 (of BD6800). De D7600 die Artitec levert is blauw maar hij zou toen nog groen moeten zijn (D6300) volgens Seinarm (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanD.aspx). Ik heb geen verstand van nummering en kleuren, maar reed zoiets ook door elkaar? Want het lijkt dat ze wel verschillend van elkaar waren (kopwanden ed).
-
Een vraagje:
De D6312 en 6315 in standgroen zijn inzetbaar vanaf 1954 ivm vernummering van de 6701-6723 ( welke Artitec niet uitbrengt).
Tot welk jaar zijn de olijfgroene met donkergrijs dak in te zetten en wat is het verschil in inzet mbt de wagennummers 6072, 6076 (gesl.kopw.) en de nummers 7602, 7606 (oude vouwbalg).
Misschien al een gedeelte van het antwoord, klopt het volgende?:1932; 6061-6100, 1937; 6095-6100 verbouwd voor int. dienst met vouwbalg en vernummerd naar 7601-7605, de 6061-6094 in 1952 omgenummerd naar 6701-6734 en in 1954 naar 6701-6723.
Welk rijtuig ligt het meest voor de hand in combinatie met een complete turquoise stam?
Stephan.
-
@ Stephan
Ik vermoed dat je het boek ook hebt. Maar in Electrische locomotieven
in Nederland staan een paar foto's. Ik heb geen idee om welke typen het gaat.
Daar ben ik niet in thuis. Maar door je vraag kwamen de beelden van de foto's
wel naar boven borrelen.
blz 15; LNER 6000 03-11-1950 (bovenste foto)
blz 110; NS 1301+1150 11-05-1952
Beide foto's gaat het om turquoise materieel met een stalen D.
vrgr Steef
-
Tussen 1954 en 1958 werden alle getrokken rijtuigen -dus ook de stalen D's- Berlijnsblauw geschilderd.
Dat betekent dat als je in deze jaartallen rijdt in een trein zowel (olijf)groene als blauwe stalen D's (en andere rijtuigen) kon tegenkomen.
De stalen D's werden vaker gebruikt in combinatie met plan D en met plan K.
Een mengelmoes van stalen D, plan D en plan E was bijvoorbeeld sneltrein 816 Eindhoven-Amsterdam in 1970, zie Treinsamenstellingen plan D (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanD.aspx).
Gerard
-
Daarom vroeg ik ook over vóór 1954, met een nog compleet turquoise stam.
Maar daarvoor komt dus van artitec alleen degene met vouwbalg in aanmerking, maar werden deze ook in de binnenlandse dienst ingezet?
-
Hm.
Als ik dat hier zo allemaal eens lees, dan klopt er weer eens geen r**t van.
Plan D's in internationale treinen zijn allemaal 9ramers?
Als dat zo is heb ik nog een paar Roco Plan D's in de uitverkoop.
Oja, omdat dit draadje over de Stalen D gaat: ik was blij dat die er eindelijk kwam, maar als die Plan D's niet deugen heeft die Stalen D voor mij ook geen zin.
Groet, 44
-
Met het verkeerde been uit bed gestapt?
V.w.b. de 2e klassers zijn de 9 ramers inderdaad internationaal, de 8-ramers (ex-A) waren in elk geval in tijdp. 4 voor de binnenlandse dienst.
-
Nee, integendeel, ik ben vandaag buitengewoon goed gehumeurd :)
Is alleen beetje jammer om te lezen dat je al tijden met foute combinatie's rondrijdt :-X
Zijn er eigenlijk 9ramers op de markt? Of is het beter over te stappen op Plan K's?
-
Ach zolang je het niet weet is het toch ook niet erg?
Nu gooi je je achtramers op internet in de verkoop voor iemand die het ook niet weet en ga je op Eurospoor 9 ramers halen. Tenminste een goede reden om naar Eurospoor te gaan nietwaar?
Wat een heerlijke hobby hebben we toch ;D ;D ;D
Jeroen
-
Ah! Er zijn dus wel 9ramers!
En ja, heerlijke hobby!
-
Dan ben ik benieuwd hoe je berichten er uitzien als je chagrijnig bent... ;D
Wat toen niet wist wat toen kennelijk niet deerde... De Roco plan D's deugen wat mij betreft heel erg, ik ben er zelfs verslaafd aan en ze doen met hun ontwerpleeftijd van zo'n 30 jaar zeker niet onder voor de plan N zeepdozen van Heris die vorig jaar pas het levenslicht zagen.
Maar wat bedoel je precies met foute combinaties? Heb je alleen 8-ramers als 2e klas plan D's in een (internationale) trein?
De plan D's worden thans nieuw verkocht voor bedragen tussen de 20 en 25 Euro...
-
Ik ben eigenlijk nooit chagrijnig ;D
Van de Roco-Plan D's zal ik ook niks zeggen, maar voor mij moeten dingen wel kloppen... dus als ik een treinsamenstelling volgens voorbeeld laat rijden, moet het ook volgens voorbeeld zijn.
Ik heb ergens een foto van een V200 met daarachter oa een StalenD, Plan D 1e en 2e klas, en een stel duitse rijtuigen. Reed van de Harz naar ons kikkerlandje.
Nu ja, geen man overboord, misschien kan ik ze ombouwen, ook wel leuk projectje :P
Jan
-
Oh, ik wel hoor...
De trein die jij beschrijft is de 2244/2247 Amsterdam-Hengelo-Bad Harzburg. Samenstelling vanaf Hengelo: 220+B+B+B+A+B+D. Alle rijtuigen zijn plan D, de D is een Stalen D. Mooie trein, ik heb hem ook (2x), zit alleen nog op de Stalen D's te wachten van LSM Att... Met de nieuwste Roco plan D's is de trein te maken met verschillende rijtuignummers...
-
Aja, heb die foto nog even opgezocht, inderdaad geen duitsers, behalve de lok.
Maar die Roco's zijn toch 8ramers toch?
ga je op Eurospoor 9 ramers halen
Ben toch wel benieuwd van wie die zijn... ???
-
Roco heeft zowel 8 als 9-ramers uitgebracht.
Kijk maar eens naar de twee middelste rijtugien. Allebei 2e klas en 9 ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_Plan_D_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_Plan_D_2.jpg)
Dit is een set van vier rijtugien, maar Roco heeft Plan D's ook als losse rijtuigen uitgebracht (ook de 9 ramers), zowel met als zonder NS vignet.
Jeroen
-
Alleen de 1e klas is een achtramer, kijk hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36538.msg555310.html#msg555310) maar eens wat er gebeurt als er per ongeluk een 2e klas 8-ramerin die trein zit...
-
Maar...ho! dan moet ik die Plan D's maar eens opgraven, kijken hoeveel ramen erin zitten ;D
Jongens, ik hàd al een goed humeur, maar nu ga ik helemaal huppelend naar de zolder... hoewel, eerst maar eens tellen ::)
Heren, dank u.
-
Frank,
Zo lijkt jouw antwoord een beetje verwarrend. Er is weldegelijk door Roco een 8 ramer 2e klas Plan D uitgebracht, alleen was dat oorspronkelijk een 1e klas die bij NS is gedeklasseerd tot 2e klas. Bij dit rijtuig zitten de 2e klas borden naast de deuren in plaats van tussen de ramen. Dat rijtuig mocht inderdaad het buitenland niet in.
Voor Plan D's naar het buitenland mag dus alleen de 1e klasse 8 ramen hebben (en zo bedoeld Frank hem waarschijnlijk ook).
Jeroen
-
Salve!
Alles in Ordnung.
PlanD 1e klas 8 ramen, 2e klas 9 ramen. Nou de Stalen D nog :D
44
-
Goed zo! Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16614.msg251182.html#msg251182) nog wat info en plaatjes van betreffende trein(en)
-
Ik probeer nog een vraag: Welke stalen D van Artitec komt in aanmerking voor een binnenlandse trein in de eerste helft van de jaren 50?
Stephan.
-
Standgroen, grijs dak, gesloten kopwand.
Grtz,
Ton
-
Alleen standgroen dus.
Dan moet ik hem eventueel voor de mooi alleen nog vernummeren naar van voor 1954 dus, of niet, mijn post plan e rijd ook nog steeds met een fout nummer rond.
-
Of wachten op LS Models; die hebben wel de nummers van vóór 1954 aangekondigd.
Grtz,
Ton
-
Ja :-X
-
Nog meer inspiratie:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5773709
Greetz,
Noppie.
-
Heel leuke link. (y)
Dat betekent dus dat alle naar duits voorbeeld rijdende modelspoorders een stalen D kunnen inzetten tussen 012, 023 en 216 en silberlinge. Ineens een extra markt voor Artitec.
mvg,
Ivo
-
Dat dacht ik ook ja.
Greetz,
Noppie.
-
Kwestie van de juiste nummertjes en natuurlijk de opschriften "Leihweise Bw Braunschweig".
En eind goed al goed: deze D's kwamen allemaal weer terug na de Duitse inzet... ;D
-
Hoi,
Een vraagje: in welke jaren zijn de stalen D's dan omgeschilderd van olijfgroen (volgens Artitec bestelnummers in deze kleur in TP II-IIIa) naar standgroen? De nummers in de D63xx reeks zijn pas vanaf 1954 in gebruik, en de D63xx wordt Artitec in standgroen geleverd. Zijn er ook D60xx in standgroen geweest, of is de verkleuring pas begonnen terwijl ze waren ingedeeld als D67xx?
Groetjes, Bart
-
Geen idee, maar LSM (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20192.msg300177.html#msg300177) had ze wel in standgroen willen leveren.
Stephan.
-
http://www.youtube.com/watch?v=txlXcJDtDwM (http://www.youtube.com/watch?v=txlXcJDtDwM) ... dream on...
-
Het ging mij niet specifiek over het uitkomen van aangekondigde modellen bij LSM, die uitkomst is wel vaker Nothing at all (http://www.youtube.com/watch?v=dJqboP2Vgds&feature=related), maar dat de bewuste rijtuignummers er in het standgroen bij staan, ze moeten dat toch ergens op gebaseerd hebben lijkt mij.
Stephan.
-
Heren,
In aanvulling op alle discussies hierbij een foto van een stalen D in een trein van Den Haag naar Venlo in Tilburg.
CKLX
(http://farm8.staticflickr.com/7189/6897321007_62a8e9d98f_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/6897321007/)
-
Nog meer treinsamenstellingen met de stalen DIV:
http://www.seinarm.nl
Greetz,
Gerard.
-
(y) Dank je Gerard, zéér waardevolle informatie! (y) (y)
-
Dat is inderdaad nuttige info, dank daarvoor!
-
mooi overzicht van treinsamenstellingen
-
Goed, leuk die 10 nummers Artitec blauwe stalen D rijtuigen, maar welk nummer zat nou in een treintje NS 1500, 2 maal Plan K en 2 maal Plan N periode omstreeks 1970-1975 ?
Ikzelf dacht de 20.246.08 of 20.246.07
-
Hallo Allemaal,
Zie bijgaande link (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx)
Een zeer korte binnenlandse trein:
2400 (diesel) + C6400 + B6500 + Stalen D op Harlingen - Leeuwarden in 1957.
Ook aardig de er bovenstaande combinatie:
2200 (diesel) + C6400 + CKD 6900 tussen Alkmaar en Hoorn in 1955.
Voor mij weer eens wat anders dan al dat "moderne" en "moeilijke " gedoe met treinsamenstellingen!
Vriendelijke groet, Wim
-
Goed, leuk die 10 nummers Artitec blauwe stalen D rijtuigen, maar welk nummer zat nou in een treintje NS 1500, 2 maal Plan K en 2 maal Plan N periode omstreeks 1970-1975 ?
Ikzelf dacht de 20.246.08 of 20.246.07
Ik heb voor diezelfde periode de 20.246.07 in bestelling staan, dus die kun je in ieder geval; gebruiken Chris. Ik weet even uit mijn hoofd niet wat het verschil met de 08 is. Als het alleen een andere baknummer is, is die ook bruikbaar.
Jeroen
-
Goed, leuk die 10 nummers Artitec blauwe stalen D rijtuigen, maar welk nummer zat nou in een treintje NS 1500, 2 maal Plan K en 2 maal Plan N periode omstreeks 1970-1975 ?
Ikzelf dacht de 20.246.08 of 20.246.07
Met die 2 zit je volgens mij helemaal goed. Omdat de 20.246.05 en 20.246.06 ook al een computernummer hebben kunnen die volgens mij in jouw periode ook. Ik weet niet exact wanneer de RIV opschriften zijn verschoven, maar ik vermoed dat beide tussen 1970 en 1975 zijn voorgekomen. De 20.248.01 en 02 zijn voor de periode rond 1980.
mvg,
Ivo
-
(y)
-
Heb ik het toch fout gedaan :(
Ik heb 20.246.07 (vanwege de uit-dienst datum) en 20.248.01 besteld, maar ik rijd tot 1979
Die 248.01 klopt dus niet... "Even Vlaardingen bellen" ;)
-
@Jeroen : verschil is oude/nieuwe vouwbalgen
-
Ik heb voor diezelfde periode de 20.246.07 in bestelling staan, dus die kun je in ieder geval; gebruiken Chris. Ik weet even uit mijn hoofd niet wat het verschil met de 08 is. Als het alleen een andere baknummer is, is die ook bruikbaar.
Jeroen
beste Jeroen
verschil tussen 7 en 8 is baknummer en vouwbalgen. Bij de 7 en 8 hebben wij kleur afgestemd met plan K van elotrack. (dus die diep donkere kleur blauw)(dat is natuurlijk geen garantie dat kleur gelijk is(kleur per batch kan soms iets afwijken, maar we hebben het wel geprobeerd).De 5 en 6 zijn uitvoering bij invoeren computernummers en hebben ook met den haag keulen gereden. In eerste helft jaren 70 (periode 70-75 is mijn schating ahv fotoos die ik heb onderzocht) zijn ric opschriften naar midden getrokken.
afz Piet
-
Goed, leuk die 10 nummers Artitec blauwe stalen D rijtuigen, maar welk nummer zat nou in een treintje NS 1500, 2 maal Plan K en 2 maal Plan N periode omstreeks 1970-1975 ?
Ikzelf dacht de 20.246.08 of 20.246.07
Zijn ze er al dan......... ;D
-
Yep.
Maar helaas heeft Artitec niet de hele bestelling uitgeleverd, dus zit je er nog niet bij....
Artitec levert in de komende weken de rest uit aan de winkels.
-
Yep.
Dat is goed nieuws
Maar helaas heeft Artitec niet de hele bestelling uitgeleverd, dus zit je er nog niet bij....
Dat is geen goed nieuws :'( :'(
Wat is de verwachting?
Grtn,
Dennis
-
Pm je wel.
-
Leuk als je de een 2400, een gele mat'46, twee koppelwagens en de stalen D's 001 en de 008 hebt. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/840427_153_11a_2505_met_slooptransport_mat46_geel_299_Gilze_Rijen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/840427_153_11a_2505_met_slooptransport_mat46_geel_299_Gilze_Rijen.jpg)
2505 met slooptransport mat'46 geel 299 en stalen D 001 en 008,
Gilze-Rijen
27 april 1984
-
Dit is de 2505 Gerard ;D
Interessante foto, temeer daar er in HOV niets vermeld staat over oefeningen met de 299. Opvallend dat alle drie voor sloop bestemde gele '46-ers "beoefend" zijn. Medio april 1984 ging de 295 voor brandweeroefeningen naar Rtd, de 299 nog geen 2 weken later naar Gilze, zal wel Vijf Eiken geworden zijn. En in mei ging dus de 281 voor oefeningen naar Harderwijk (Mariniers die dus per abuis de Stalen D's ook hebben vernield) en later Kesteren (brandweer). Zal wel geen toeval geweest zijn dat het gele stellen waren: doet meer aan een echte trein denken dan een groen stel...
-
Hallo Allemaal,
Zie bijgaande link (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx)
Een zeer korte binnenlandse trein:
2400 (diesel) + C6400 + B6500 + Stalen D op Harlingen - Leeuwarden in 1957.
Vriendelijke groet, Wim
Welke groene Stalen D past daar precies bij? Als ik op de Artitec site kijk is er best wat keus in groene D's....
Groet,
Chris
-
Chris, dat zijn volgens mij de nummers 20.242.01/03/04/05 en 20.244.01. Wanneer die precies blauw zijn geworden, weet ik niet. Na 1960 reden volgens mij geen groene exemplaren meer. Bij Artitec zijn ze uitverkocht, ik heb nog een volledig nieuwe (de 04) liggen (stuur eventueel een PB).
Groet, Frank
-
Er zijn inmiddels een hoop verschillende Stalen D's door Artitec (en LS Models?) uitgebracht en/of aangekondigd.
Wat ik mij afvraag is welk model de meeste gelijkenissen vertoond met het exemplaar die de NS 3737 tijdens zijn laatste actieve NSM-jaren vaak vergezelde?
Want dat exemplaar (/nummer) is er zelf volgens mij nog niet in model...?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Bart
-
Correct. Het rijtuig van het spoorwegmuseum is de D 7521. Een zesdeurs Stalen D en die zijn nog niet uitgebracht. Het goede model komt er wel aan, aldus deze pagina (http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/item/2029001-stalen-d-6-deurs-d7521-groen-zilver-dak?category_id=296).
-
Oké top, dan ga ik voor dat exemplaar. Bedankt voor je reactie! (y)