BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: gijss op 19 February 2007, 13:47:44

Titel: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: gijss op 19 February 2007, 13:47:44
Beste allemaal,

ik rijdt 3-rail met mrdirect en koploper naar volle tevredenheid. Als ik meer dan 4 locs tegelijk rijdt dan vindt de delta 6604 booster het wel eens te veel worden  ;D.

Daarom heb ik nu nog een 6604 gekocht. Over de aansluitmogelijkheden vindt ik wat tegenstrijdige berichtgeving op het net. Duidelijk is in elk geval het volgende:
- De 'bruine' draad moet gemeenschappelijk zijn (en dik genoeg).
- De 'rode' middenrail wordt electrisch gescheiden tussen 2 baandelen.
- Iedere booster krijgt zijn eigen trafo.

Mijn vraag is 3-voudig:
1. Is er een sleperwip nodig? Ergens las ik van niet, omdat ik dus 2 6604 boosters gebruik zijn de signalen in fase en vinden er dus geen grote problemen plaats wanneer de middenrail door een sleper wordt verbonden.
2. Wat gebeurt er precies wanneer de middenrail van de 2 delen voor langere tijd wordt verbonden? Slaan de boosters af, of ...rook?
3. Op het marklinforum kwam ik tegen dat wanneer het koelelement van de delta-booster wordt vervangen, de maximale stroom verhoogt van 2A naar 3A. Weet iemand daar hier iets van?

Bedankt voor jullie input,

Gijs
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Laurens66 op 19 February 2007, 20:06:34
1. Doe maar, extra zekerheid kan geen kwaad, dingen zijn vast niet duur.

2. geen idee, lijkt me niet goed.

3. Ja, gewoon delta kastje open en daar een groot koelelement achter plaatsen. Je moet wel een 52 of 60 VA trafo hebben, een 32 VA is nu te weinig. Dat lichaam wat er achter zitten kun je een dikkere opdoen, een grotere er bij op kan ook. Zelf heb ik er wat warmegeleidende pasta tussen gedaan, wist niet of het ook echt nodig was.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 19 February 2007, 20:22:16
Citaat
omdat ik dus 2 6604 boosters gebruik zijn de signalen in fase

Zorg dat de trafo's van je boosters in fase staan.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Mark been op 19 February 2007, 20:59:59
Zorg dat de trafo's van je boosters in fase staan.

mvg,
 Sander

Dat wat sander zegt is heel belangrijk. Anders krijg je rare dingen met je boosters. Daar ben ik namelijk ook al achtergekomen ;D ;D, zonder erge schade overigens hoor.

M.v.g. Mark
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Laurens66 op 19 February 2007, 21:14:28
Staat dat ergens op internet beschreven, als ik straks alle trafo's aan moet sluiten wat nog niet is gebeurd moet ik dit ook doen.

(alleen de MS trafo, Delta booster trafo, wisseltrafo en de 6 volt bron zijn nu aan, maar die hebben geen invloed op elkaar, de lichttrafo's wel.)
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 19 February 2007, 21:25:04
https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase.jpg)

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: gijss op 19 February 2007, 22:46:11
Beste allemaal,

bedankt voor de antwoorden. Handig die link om te bekijken of de trafo's in fase staan. En dan dus voor de zekerheid maar een sleperwip erin en rijden maar...

Laurens, heb je op het net ergens een voorbeeld van zo'n koelelement (conrad ofzo? Ik vind daar alleen maar kleine elementen). Voor de toekomst is dat misschien nog wel de moeite waard om te bekijken.

Groeten,

Gijs



Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 February 2007, 23:40:08
https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fase.jpg)

Sander, heel interessant allemaal, maar daar staat alleen aangegeven hoe je de fasegelijkheid van trafo's kunt controleren. Maar ik zou wel eens willen weten waarom de trafo's in fase moeten staan.
Dit onderwerp duikt van tijd tot tijd op, en als elektroman wil ik dan graag de achtergrond weten. Maar elke keer als ik die vraag stel wordt het heel stil.
Is er iemand die niet zwijgt, maar het aandurft om dit uit te leggen? Ik geloof er namelijk geen barst van dat de trafo's in fase moeten staan, maar misschien kan iemand me overtuigen.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Laurens66 op 20 February 2007, 06:39:15
Ik heb geen idee Klaas. Ik vraag het mij ook wel eens af, ik denk wel dat het moet anders zou je zeggen dat ze het er niet over moeten hebben.
Volgens mij heb ik een boek waar het instaat alleen die kan ik niet vinden.

Verder bij conrad zou 188751 moeten kunnen, moet je wel een gaatje in boren en in die oude ook zodat je hem vast kunt zetten, de Delta print gaat niet meer in zijn kastje passen dus maak een andere behuizing.
Zelf zet ik 2 x velleman ML22 erop. (www.velleman.be)

Voor de zekerheid een beetje pasta ertussen maar dat kan ik zo niet vinden.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KroKo op 20 February 2007, 09:28:24
Ik ben ook wel benieuwd. Ik weet dat als je trafo's parallel wilt schakelen, dat ze in fase moeten staan.
Maar achter de trafo's hangt meestal een gelijkrichter en dan maakt het niets uit? De boosters moeten wel in fase aangesloten worden.

Groet Erik
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KNed op 20 February 2007, 10:10:40
Dat fase verhaal staat ook in de boekjes bij een Marklin trafo.
Bij mijn oude baan had ik drie trafo's die ik maar netjes volgens het boekje goed gezet had. Maar waarom het echt moet? ik zou het niet weten.

Koen
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 20 February 2007, 10:14:17
... ik denk wel dat het moet anders zou je zeggen dat ze het er niet over moeten hebben.

Er wordt zoveel onzin beweerd. "If 50 million people say a foolish thing, it still is a foolish thing".

Het lijkt me erder een verhaal van klokken en klepels: de boosters moeten in fase staan (wat bij de 6604 vanzelf lukt als je de kleuren consequent toepast). Dat heeft echter niets te maken met de trafo's: de uitgangen daarvan worden in de boosters eerst gelijkgericht, van de fase van de trafo heeft de booster dientengevolge geen weet.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 20 February 2007, 12:08:04
Wanneer ik de door mijn gebruikte trafo's (5 stuks in totaal) niet in fase aansluit gaan mijn locs er als een speer vandoor.

Ik vermoed dat er ergens een gelijkspanning over gaat staan of een stroom gaat lopen. Wanneer je je decoders daar niet goed op instelt gaan ze er als een haas vandoor.

Zelfde trad namelijk op toen mijn eindtrap van de IB uitgefikt was, er werd toen geconcludeerd dat er een gelijkspanning op mijn baan kwam te staan.

Vandaar mijn vermoedens...

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 20 February 2007, 12:11:15
Dan ben ik benieuwd wat je allemaal aangesloten hebt, en vooral hoe.
Heb je misschien een schema van het geheel?
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 20 February 2007, 12:13:54
Ik heb hier geen schema van..zou ik helemaal moeten uittekenen.

Eigenlijk wil ik eens proberen of ik het op een klein baantje kan reproduceren en zo kan oplossen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: mcn op 20 February 2007, 12:39:09
Ik volg dit berichtje ook maar ben totaal geen electro expert of iets dergelijks. Gewoon een leek. Mischien wel daarom een andere kijk erop.

Als de transformators niet in fase staan gaat het lampje branden, dus staat er stroom op de draad (of rails). Dat lijkt me niet de bedoeling. En daarom staan de transformators in fase.
Gewoon een simpele kijk erop.

Raymond.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KroKo op 20 February 2007, 12:49:55
Raymond,

De truk met het lampje geeft aan of ze in fase staan. Het geeft niet aan waarom ze niet uit fase mogen staan. Alleen indien de uitgangen van de trafo's op een of andere wijze aan elkaar geknoopt worden is dat belangrijk.
Meestal wordt de spanning uit de transformator gelijk gericht en worden de uitgangen aan elkaar verbonden. Dan is het belangrijk dat die uitgangsspanning van elke spanningsbron in fase is. In principe bepaal je dat niet met de stekker maar met de aansluiting van de uitgangen.

Groet Erik
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 20 February 2007, 12:57:48
Als de transformators niet in fase staan gaat het lampje branden, dus staat er stroom op de draad (of rails).

Dat "dus" klopt alleen wanneer de trafo's op de rails aangesloten zouden zijn. De trafo's worden echter niet aangesloten op de rails maar op de boosters. Die maken er eerst gelijkspanning van, en dan gebeurt er nog het een en ander voor er spanning op de rails komt.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: GerritM op 20 February 2007, 13:13:32
Ik heb een beetje het gevoel dat er nogal een spraakverwarring heerst voor wat betreft "Wat is een trafo?"
Sander heeft het ineens weer over een IB, en dat is geen trafo dat is een centrale gecombineert met een booster.
Ik merk ook vaak dat men over een trafo gesproken wordt terwijl men het dan duidelijk over een booster of ander voedings- of regelapparaat heeft.
Zou daar de verwarring niet vandaan komen?

Groet Gerrit
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KroKo op 20 February 2007, 13:22:54
Volgens mij in een keer goed, Gerrit.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Karst Drenth op 20 February 2007, 13:29:26
Hoi Klaas,

Is er iemand die niet zwijgt, maar het aandurft om dit uit te leggen? Ik geloof er namelijk geen barst van dat de trafo's in fase moeten staan, maar misschien kan iemand me overtuigen.

...inderdaad, ik verbaas me er ook steeds over.

Ik kan het je niet uitleggen, maar kom wel met een theorietje waarop het misverstand/speculaas op zou kunnen berusten, c.q. mee ontzenuwd kan worden ;)


Daar gaan we...

Zoals idd meerdere mensen zeggen was/is dit bij de analoge  M* spullen altijd belangrijk.

Ten eerste het onderscheid tussen de z.g. H-Bridge en de Full-Swing boosters:

Bij de laatste wordt ervan uitgegaan, dat er 1 centrale common ground is. Dwz de 'bruine' draden van alle componenten moeten met elkaar verbonden worden bij gebruik van meer dan 1 trafo/booster combinatie. Dit is nodig, omdat bij ee Full-Swing booster de spanning tov deze common ground 'heen en weer' (positief en negatief) getrokken wordt.
Om dit te bereiken wordt de aangelegde trafo-wisselspanning enkelzijdig gelijkgericht, waarmee tov van de 'common' een negatieve en positieve gelijkspanning gemaakt wordt. Daarna kan relatief eenvoudig met 2 schakeltransistoren, die beurtelings de railuitgang met de plus of min verbinden, het benodigde symetrische railsignaal opgewekt worden.
Aangezien er sprake is van gelijkrichting doet het al dan niet in fase zijn van de aangevoerde wisselspanning er niet toe. Tenzij... er geen afvlakking zou zijn in de booster en het 50Hz signaal doot de torren zou worden gestuurd. dit kan echter niet waar zijn omdat dit buiten b.v. de DCC spec's valt.

Bij de H-Bridge is het een compleet ander verhaal. Daar mag er geen common railground zijn. Dit systeem werkt volgens het principe van dubbelzijdige gelijkrichting. Hierdoor is er in de booster een 0 - b.v. 18V gelijkspanning aanwezig, die door 4 transistoren continue omgepoold wordt. M.a.w. geen referentie t.o.v. wat de 'massarail ' is.

Conclusie: Het in of uit fase staan van de wisselstroom trafos' maak bij beide systemen volgens mij niets uit.


Schiet ze op mijn verhaal graag... ;)


Grtzz,

Karst


P.S. (Nog) geen ervaring met dit soorts schakelingen van boosters in de praktijk  :-|
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Mark been op 20 February 2007, 15:18:18
Hier is een schema van de site van ulhenbrock. Zo moet je de trafo's aansluiten.
http://home.tiscali.nl/jan0330/booster%20ulhenbrock.pdf (http://home.tiscali.nl/jan0330/booster%20ulhenbrock.pdf)

M.v.g. Mark
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KroKo op 20 February 2007, 15:28:03
Ik kan nog even niet bedenken of dit met het fase verhaal te maken heeft of met potentiaalverschil tussen de secties.

Groet Erik
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Karst Drenth op 20 February 2007, 15:50:35
...een schema van de site van ulhenbrock. Zo moet je de trafo's aansluiten...

Idd, zoals ik op basis van de theorie verwacht had: Er word wel gesproken over common-ground, niet over common-phase.

Ik denk dat we er uit zijn ;)


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 20 February 2007, 15:54:49
Citaat
Sander heeft het ineens weer over een IB, en dat is geen trafo dat is een centrale gecombineert met een booster.

Beide worden gevoed door een trafo en die trafo's dienen in fase te staan (althans de combi die ik thuis gebruik, IB + Litfinsky booster)

Tevens haalde ik de IB erbij om aan tegeven welk probleem ik daar heb gehad en zodoende op mijn redenatie kwam van het trafo probleem.

De verschillen tussen booster, trafo en IB weet ik inmiddels.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 20 February 2007, 16:11:51
Beide worden gevoed door een trafo en die trafo's dienen in fase te staan (althans de combi die ik thuis gebruik, IB + Litfinsky booster)

Begrijp ik het volgende correct: je hebt een IB en een Littfinski booster. Elk heeft een eigen, onafhankelijke, nergens anders voor gebruikte trafo voor de voeding.

Indien ja, waarom moeten die trafo's dan in fase zijn?
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KroKo op 20 February 2007, 16:37:22
Toch maar even een tekening maken, Sander. Precies zoals je het hebt aangesloten.

Groet Erik
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 20 February 2007, 17:59:05
Citaat
Indien ja, waarom moeten die trafo's dan in fase zijn?

Omdat anders mijn locs op de baan er direct van door gaan.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: GerritM op 20 February 2007, 18:00:51
Hier is een schema van de site van ulhenbrock. Zo moet je de trafo's aansluiten.
http://home.tiscali.nl/jan0330/booster%20ulhenbrock.pdf (http://home.tiscali.nl/jan0330/booster%20ulhenbrock.pdf)

M.v.g. Mark

Dit gaat dus over boosters en niet over trafo's.

Groet Gerrit
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 20 February 2007, 18:19:45
Omdat anders mijn locs op de baan er direct van door gaan.

En waarom gaan je loks er vandoor als je de trafo's niet in fase hebt?
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Karst Drenth op 20 February 2007, 18:45:48
Hoi,

Onze oosterburen zien het zo... (http://www.win-digipet.de/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=Forum_D&Number=5840&page=0&view=expanded&sb=9&o=&vc=1)  8)


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 20 February 2007, 19:22:32
Citaat
En waarom gaan je loks er vandoor als je de trafo's niet in fase hebt?

Ik heb werkelijk waar, geen idee.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 20 February 2007, 19:30:26
Ik heb werkelijk waar, geen idee.
Ik heb hier geen
schema van..zou ik helemaal moeten uittekenen.

Misschien is het dan toch de moeite waard dat eens te doen?

Het lijkt me namelijk dat er in de manier waarop het aangesloten is iets ongebruikelijks moet zitten. Als het "normaal" is aangesloten kan ik namelijk geen enkele reden verzinnen waarom je loks op hol zouden slaan wanneer de trafo's uit fase zijn.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 20 February 2007, 19:41:50
Zo ongebruikelijk is het niet volgens mij.
Want bij de aanschaf van mijn boosters werd me dit direct mede gedeeld. Dat ik hier op moet letten, het probleem was dus al bekend, zonder dat men mijn aansluit situatie wist.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 20 February 2007, 19:47:57
Nu hoor ik veel verhalen, maar nog steeds geen uitleg.
"If 50 million people say a foolish thing, it still is a foolish thing".

Het lijkt me erder een verhaal van klokken en klepels: ....
en dat lijkt het me nog steeds.

En zolang de enige die er een probleem mee heeft geen schema van zijn situatie geeft, zal het voor mij stierenpoep blijven.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: gijss op 20 February 2007, 19:50:32
Ik denk dat het voor Sander wat lastig is e.e.a. uit te tekenen. Ik ga er waarschijnlijk dit weekend mee aan de slag en zal eens zien of er een gevolg is wanneer de trafo's niet in fase zijn. Ik zal terugrapporteren.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Laurens66 op 20 February 2007, 20:09:04
Als je 2 analoge Marklin trafo's uittekend met 2 trafo's getekend en je zet overal de fase en nul bij en aan de uitgang verbind je de nuls met elkaar.

Als je een stekker omdraait zie je wat er gebeurd.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 February 2007, 20:26:51
Omdat anders mijn locs op de baan er direct van door gaan.

Als dit gebeurt indien de trafo's niet in fase staan, en het gebeurt niet als ze wel in fase staan, dan moet er ergens anders iets niet goed aangesloten zitten. Wat er dan fout zit, ik zou het niet weten, maar het niet in fase staan kan niet de enige oorzaak zijn van dit verschijnsel.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: GerritM op 20 February 2007, 21:03:00
Sander heb je het over de uitgangen van je boosters of over de uitgangen van de trafo's waarmee de boosters gevoed worden?
Een booster is namelijk geen trafo en een trafo is geen booster.
Als dit doorelkaar gehusselt wordt krijg je dus een enorme spraakverwarring.

Groet Gerrit
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Sander op 20 February 2007, 21:19:39
Het gaat hier om de uitgangen van de trafo's die de boosters en de IB voeden.

Trafo - IB --> wordt alleen gebruikt voor wissels
Trafo - Booster --> aparte ringleiding baan
Trafo - booster --> aparte ringleiding baan
Trafo - booster --> aparte ringleiding baan
Trafo - elektronica (keerluschakeling)

Alle trafo's dienen in fase te staan anders zoeft er een trein weg.
Verschillende gedeelten geïsolleerd door isolatie in beide railstaven.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: René op 20 February 2007, 22:01:33
Dit effect waarbij de fase van de trafo (de manier waarop de stekker in het stopcontact zit) invloed heeft op het rijden heb ik nog nooit meegemaakt.
Het ervandoor schieten van een loc als gevolg hiervan klinkt al helemaal nieuw in mijn oren.
Ik kan ook niet bedenken hoe dat zou kunnen ontstaan. Wat ik niet onmogelijk acht is dat de uitgangen van de boosters via een omweg toch met elkaar verbonden zijn. Ook een sluiting zit in een klein (en vaak lastig bereikbaar) hoekje.

Wat ik wel heb meegemaakt (jaren geleden) is dat afhankelijk van hoe de trafo's met het net waren verbonden er een zoemend geluid ontstond op het moment dat een trein de beide boosteruitgangen even met elkaar verbond (dus op de scheiding). Volgens mij deed zich dat voor bij een M* baan.
Een stekker omdraaien was voldoende om dit effect te verhelpen.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KroKo op 21 February 2007, 09:14:29
Ik heb even geprobeerd het voor mezelf uit te tekenen, maar komt het niet door de enkelfasige gelijkrichting. Ik heb er even het schema van de 6015 bijgepakt, zoals vermeld in bovenstaande, duitse, link.

Groet Erik
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Dirk J op 21 February 2007, 11:37:42
.. komt het niet door de enkelfasige gelijkrichting.

Nee, daar kan het niet door komen.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: René op 21 February 2007, 13:00:05
Zo ongebruikelijk is het niet volgens mij.
Want bij de aanschaf van mijn boosters werd me dit direct mede gedeeld. Dat ik hier op moet letten, het probleem was dus al bekend, zonder dat men mijn aansluit situatie wist.

mvg,
 Sander

Maak er eens een tekeningske bij. Hoe is het aangesloten en hoe ziet het schema van de boosters er uit?
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Mark been op 21 February 2007, 13:46:10
Dit gaat dus over boosters en niet over trafo's.

Groet Gerrit

Ja dat klopt. Daar gaat dit draadje ook oorspronkelijk over.

M.v.g. Mark
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Albert.H0 op 21 February 2007, 14:33:10
Lijkt me echt iets voor Klaas Z. om dit electrisch uit te werken. Natuurlijk gaat het hier om Marklin boosters, andere boosters werken wellicht anders.

Van Duitse site:
Lichtstromeingang braun - gelb (booster in, van trafo)
Bahnstromausgang braun - rot (booster uit, naar rails)
beide braunen Masseanschluesse sind miteinander verbunden,
die beiden AC-Anschluesse des Gleichrichters sind miteinander und mit dem gelben Anschluss verbunden,
positiver Anschluss des Gleichrichters mit Plus von Siebelko Cx,
negativer Anschluss des Gleichrichters mit minus von Siebelko Cy,
Minus von Cx und Plus von Cy sind mit Masse - braune Anschluesse verbunden,
roter Anschluss kommt vom Ausgang der sog. Gegentakt-Leistungsendstufe und hat mit keinem der Anschluesse, ausser der eigenen roten Anschlussklemme, im stromlosen Zustand eine niederohmige Verbindung - (nahe null Ohm).

Het opvallende vind ik hier dat beide AC aansluitingen van de bruggelijkrichter met de gele trafo aansluiting verbonden zijn. Er wordt volgens mij wel een positieve en negatieve gelijkspanning gemaakt, maar anders dan dat je beide trafodraden elk op een AC aansluiting van de bruggelijkrichter zet. Er zijn ook 2 afvlakcondensatoren en de bruine draad is verbonden met het midden van deze 2 elko's. Normaal (ik bedoel in een apparaat met interne trafo) zou ik om een positieve en negatieve gelijkspanning te maken een trafo met middenaftakking verwachten, beide zijden van de trafo aan de bruggelijkrichter en de middenaftakking aan het centrum van de 2 elko's.
Volgens mij heeft Marklin voor deze oplossing gekozen om een positieve en negatieve gelijkspanning te kunnen maken uit een standaard trafo met 2 aansluitingen. En gooit inderdaad de directe verbinding met de bruine draad van de trafo roet in het eten, d.w.z. bij meerdere trafo's moet je wel op de fase letten.

Bij andere boosterontwerpen die wel de railaansluiting vrij houden van een directe trafoaansluiting geeft fase m.i. geen probleem.

Albert
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 February 2007, 17:25:09
Volgens mij heeft Marklin voor deze oplossing gekozen om een positieve en negatieve gelijkspanning te kunnen maken uit een standaard trafo met 2 aansluitingen. En gooit inderdaad de directe verbinding met de bruine draad van de trafo roet in het eten, d.w.z. bij meerdere trafo's moet je wel op de fase letten.
Niet alleen Märklin. De Intellibox en het Twincenter doen precies hetzelfde.
Maar waarom dat iets met de fase te maken heeft, dat snap ik nog steeds niet.
De trafo's zitten weliswaar met bruin aan elkaar vast, maar met geel niet. Er is geen relatie tussen de trafo's wat de fase betreft, want pas op gelijkspanningsniveau kan  alles weer aan elkaar komen.
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: René op 21 February 2007, 17:45:52
Zo ongebruikelijk is het niet volgens mij.
Want bij de aanschaf van mijn boosters werd me dit direct mede gedeeld. Dat ik hier op moet letten, het probleem was dus al bekend, zonder dat men mijn aansluit situatie wist.

mvg,
 Sander

Als je in de handleiding van de booster kijkt wordt hier niet over gerept.
Waar komt die informatie vandaan dan?
Of is het een spookverhaal ontstaan doordat mensen andere fouten hebben gemaakt b.v. bij het aansluiten?
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: GerritM op 21 February 2007, 20:25:01
Mark Been,
Je hebt gelijk, na het versturen besefte ik dat ook.
Zat alleen te ver in de trafo discussie en daar helpt dat manual niet bij.

Groet Gerrit
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: KroKo op 22 February 2007, 10:14:39
Gerrit en Mark,

De discussie ontstond over het aansluiten van boosters, echter in het derde bericht begon Sander over het fase verhaal.

Dus de laatste 3,5 bladzijde gaat voornamelijk over de trafo's.

Groet Erik
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Albert.H0 op 22 February 2007, 12:17:11
Zorg dat de trafo's van je boosters in fase staan.

mvg,
 Sander

Sander, heb jij één zijde van alle trafo's met elkaar verbonden, of één van de railaansluitingen van elke booster? Of beide? Of is elke trafo-booster-railsectie compleet geïsoleerd van elkaar?

Albert
Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: Jan Huchshorn op 25 February 2007, 11:51:40
Hallo,

Sorry voor de late reactie, maar dit weekeind ben ik nog even bezig geweest om redelijke foto's te maken van oscilloscoopbeelden, dat gaat nog niet zo makkelijk.

Het beeld hieronder is van een trafo met een als booster gaschakelde Delta control.

(http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Scoopbeelden-deltaboostertrafo.jpg)

De middelste lijn is de uitgangswisselspanning van de trafo. Dus geel t.o.v. bruin.
Over het midden van de foto loopt horizontaal de 0 volt lijn (zwart lijntje)
De uitgangsspanning is ruim 20volt voor de positive sinus helft en -20volt voor de negatieve sinus helft.

De breedte van de foto beslaat 3 hele sinus golven dit is dus 0,06 seconden.

De bovenste en onderste lijn zijn resp. de gemiddelde positieve en negatieve uitgangsspanning van de booster. Voor deze lijnen geldt een andere schaalverhouding als van de middelste lijn. Nu 10volt per hokje. Dit om een beter plaatje te krijgen.

Wat valt er nu te zien:
-  De boosteruitgangs varieert ongaveer 4volt voor de positieve 
   spanningen en ongaveer 6volt voor de negatieve spanningen.
-  De condensatoren in de booster worden opgeladen wanneer de
   positieve spanning weer hoger wordt en wanneer de negatieve
   spanning weer negatiever wordt.
-  Alleen als de trafo spanning hoog c.q. laag genoeg is loopt er een
   stroom van de trafo naar de booster. Dit veroorzaakt de knikjes in de lijn
   van de trafo uitgangsspanning.

Als je nu een tweede trafo-booster op je baan aansluit en de trafo's staan niet in fase dan moet je denkbeeldig een tweede scoopbeeld over de eerste heen zetten maar dan 1/6 deel van de breedte van de foto naar rechts, om te zien wat er gebeurt. In dit geval verschillen de booster uitgangsspanningen dan 2volt voor de positieve en 3volt voor de negatieve spanningen van elkaar.

Of er vereffenings stromen gaan lopen als je met b.v. een sleper de twee boosters met elkaar verbindt is de vraag. Het lijkt me niet onmogelijk omdat bij veel transistoren de stroom er ook wel in de verkeerde richting door heen kan.

Het lijkt dus geen kwaad te kunnen om de trafo's in fase te zetten. In de praktijk zal het wel mee vallen als je het niet doet, temeer dat de meeste boosters wel wat grotere condensators, en dus minder spannings verschillen zullen hebben, dan deze Delta booster. Het mooiste is natuurlijk een booster met gestabiliseerde uitgangsspanning, dan maakt het niets meer uit.

Dan nog over het toepassen van een sleperwip. Als je met een sleper op de scheiding gaat staan en deze sleper wordt hiervan warm of de lampjes in de treinen gaan flauwer branden, dan zou ik maar een sleperwip toepassen.

Groeten Jan.




Titel: Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
Bericht door: gijss op 04 March 2007, 13:23:39
Wellicht ten overvloede, maar ik vind het altijd wel zo netjes even het resultaat te vermelden.

Gisteren de boel aangesloten zoals aangeraden, sleperwipper blijkt niet nodig. Contact tussen de 2 rode draden veroorzaakt een klein vonkje maar geen enkele flikkering van bijvoorbeeld de lampen.

Ik heb nog niet getest wat er bij kortsluiting gebeurt, maar met voldoende dikke draden zal de booster wel afslaan neem ik aan.

Bedankt in elk geval voor de discussie,

Gijs