BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: zuylen op 14 February 2007, 19:55:11

Titel: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: zuylen op 14 February 2007, 19:55:11
Het is weer zover!! Alweer heeft iemand het idee geopperd om de oude spoorlijn van Amersfoort over Woudenberg naar Rhenen te herstellen. Meestal kwam men daarna al snel weer bij zijn positieven. En kwam men tot de conclusie dat het te duur was. Nu is het de reizigersvereniging Rover die het voorstel doet de spoorlijn op te knappen. Ik moet het nog maar afwachten, maar de kansen zijn nu groter dat het gaat gebeuren. Het gaat immers nu om de ontsluiting van een industriegebied dat erg geisoleerd ligt.

De tijd zal het leren of de plannen doorgaan.

Groeten
Andre van Zuijlen ;D
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Spoorrelais op 14 February 2007, 20:47:18
Er gaan ook al geruchten dat er mogelijk een station in Leusden zou komen. Ergens waar nu de PON lijn stopt. In januari is er behoorlijk vernieuwd aan de beveiliging van het korte lijntje tussen Amersfoort en PON aansluiting.

Je weet maar nooit.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Ruud op 14 February 2007, 21:23:44
Hoi,

De vernieuwing werd tijd, het was zeer gevaarlijk, door Amersfoort en daar buiten ook voor scholieren.

Maar de minister van Verkeer en Waterstaat heeft deze lijn pas afgeschoten, waar tegen nu de lagere overheden bij de Raad van State in beroep gaan.

Welk industriegebied wordt er bedoelt?, het Pon gebied?, dat  valt wel mee.

Geruchten: ja hoor een extra stations in Amersfoort, wijk Liendert , Hoevelaken en Leusden: nou ja dan is de bus niet meer nodig, want het ligt wel erg dicht bij elkaar.

Blijft ook nog de vraag wie gaat dit betalen,? Rover met als zijn de bedoelingen in ieder geval niet!

Grtz

Ruud

Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: zuylen op 14 February 2007, 21:48:44
Het industriegebied tussen Woudenberg en Scherpenzeel in, is fors uitgebreid. Daarom zou hier dus een forensen stationnetje moeten komen.

Gr Andre
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: amber op 14 February 2007, 21:59:31
Bedoel je IT "het zwarte land"? Dat is, zo ver ik weet, het enige IT tussen Woudenberg en Scherpenzeel (hoort bij Scherpenzeel). Echt fors uitgebreid is het niet, meer dan 2 a 3 straten zijn het niet namelijk :)

Overigens om een beetje half ontopic te blijven: Een jaar of 25 geleden was er op dit stuk een parade van stoomlocomotieven. Mijn vader heeft dat toen bij Woudenberg/Scherpenzeel gefilmd. Altijd leuk om dat weer terug te zien. (als iemand nog weet wat eigenlijk de aanleiding van deze parade is, zou ik die graag weten. Mijn pa weet t niet meer...)
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: HenkR op 14 February 2007, 22:30:54
Stoom '81, viering van het 50 jarig bestaan van de NVBS.
Heb er ook nog ergens een doosje dia's van.

Gr. Henk
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: V200-G2000 op 14 February 2007, 22:45:58
Bedoel je IT "het zwarte land"? Dat is, zo ver ik weet, het enige IT tussen Woudenberg en Scherpenzeel (hoort bij Scherpenzeel). Echt fors uitgebreid is het niet, meer dan 2 a 3 straten zijn het niet namelijk :)
Het zwarte land is een industrieterrein in Scherpenzeel en daar loopt eigenlijk maar 1 straat door, maar staan wel een aantal grote bedrijven.
Het industrieterrein waar de lijn Amersfoort - Rhenen vroeger door liep het Parallelweg en ligt tussen Woudenberg en Scherpenzeel. Dit zijn een paar straten en staan best veel bedrijven. De laatste jaren zijn er ook nog een paar bijgekomen aan de kant van Scherpenzeel. De doorgaande weg N224 heet Stationsweg Oost, een zijweg Spoorlaan en die gaat naar het voormalige station (gebouw staat er nog). Op het voormalige stationsemplacement zit een handelaar in tweedehands spoormaterialen, er staan ook 2 kleine locjes.
Aan de andere kant van de N224 staat nog een overwegwachterswoning herkenbaar aan een groot cijfer erop.
En verderop het industrieterrein staat nog een loods waarin een spoor ligt waar een Sik op staat (prive eigendom van iemand van de VSM).
Het grootste deel van het traject kun je wel weer herstellen en rails leggen, maar bij de N224 zal het lastig worden. De rotonde ligt precies op de plaats van de vroegere overweg en een deel van het stationsemplacement is in gebruik als parkeer- en wasplaats voor vrachtauto's.

ps. ik was er in '81 ook, woonde toen nog in het noorden van het land, maar sinds 12 jaar inwoner van Scherpenzeel.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Albert.H0 op 15 February 2007, 00:23:04
Ja, en als we dan toch bezig zijn gelijk door van Rhenen naar Kesteren graag.  ;)
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: zuylen op 15 February 2007, 09:04:07
En daar komt bij dat daar rondom een groot aantal woonhuizen gebouwd gaan worden. Ik heb getallen gehoord van rond de 2000.

Andre van Zuijlen
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Gert1 op 15 February 2007, 16:28:28
Feit is dat men bij de reactivering van de spoorlijn naar Rhenen, begin jaren '80 bij de aanleg van de fly over bij De Haar al rekening heeft gehouden met de mogelijkheid dat er ooit weer treinen zouden gaan rijden tussen Amersfoort en Rhenen. Er ligt namelijk een keurig stukje talud, waarop een spoorviaduct zou kunnen worden gebouwd dat net voor de kruising met de snelweg A12 aantakt op de huidige spoorlijn.

Maar ach, er wordt al sinds die tijd over gepraat. En daar zal het deze keer ook wel weer bij blijven. Of zou men de Valleilijn nu al willen uitbreiden?

mvg,
Gert
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: amber op 15 February 2007, 22:12:17
De doorgaande weg N224 heet Stationsweg Oost, een zijweg Spoorlaan en die gaat naar het voormalige station (gebouw staat er nog). Op het voormalige stationsemplacement zit een handelaar in tweedehands spoormaterialen, er staan ook 2 kleine locjes.
Aan de andere kant van de N224 staat nog een overwegwachterswoning herkenbaar aan een groot cijfer erop.
En verderop het industrieterrein staat nog een loods waarin een spoor ligt waar een Sik op staat (prive eigendom van iemand van de VSM).

Weet je dat me dat nog nooit is opgevallen? Ik woon zelf in Zeist en rijd regelmatig binnendoor via Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude (mooi stukje en Veenendaal is leuk winkelen :)). Ik zal er de volgende keer wat beter op letten :)

Oh ja, bedankt voor "stoom 81", weer wat geleerd :D
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: FreekH op 15 February 2007, 23:31:17
Er ligt namelijk een keurig stukje talud, waarop een spoorviaduct zou kunnen worden gebouwd dat net voor de kruising met de snelweg A12 aantakt op de huidige spoorlijn.

Is dat stukje niet een restant van het oude, rechtdoorgaande spoor van Veenendaal naar Woudenberg en Amersfoort?

Freek.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Gert1 op 16 February 2007, 08:46:43
Freek, het is ongetwijfeld een deel van het oude traject, maar in 1980 is het panklaar opgeleverd. Het is dus niet afgegraven of zo. Net alsof er elk moment een nieuw viaduct opgelegd zou kunnen worden.

Het zag er destijds, na de oplevering van de fly over bij De Haar echt uit alsof ze vergeten waren een viaduct aan te leggen.
Hoe er daar nu uitziet weet ik niet; het is lang geleden dat ik op die locatie ben geweest.

mvg,
Gert
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: zuylen op 16 February 2007, 09:08:42
Vanochtend stond er ook een stukje over in de kabelkrant. Dus de plannen zijn nu wel serieuzer dan voorheen. Aangezien het rijk de financiering nog niet wil betalen, en dat de provincie dat toch aanvecht, betekent dat dat de spoorlijn misschien toch hersteld wordt. :o
Andre van Zuijlen
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Moddemeijer op 16 February 2007, 23:58:05
Zou er toch een kans zijn dat de oude verbinding Amsterdam-Amersfoort-Nijmegen-Venlo-Maastricht gedeeltelijk hersteld wordt. Verderop waren er plannen met Nijmegen-Venlo. Deze lijn kan het personenverkeer niet meer aan en is een ideale uitloop voor de Betuwelijn. Een tweede aankoppeling van het Duitse net.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Gert1 op 18 February 2007, 18:36:53
De kans dat die oude verbinding in ere wordt hersteld lijkt me eerlijk gezegd nihil.

Grootste probleem is dat er bij Rhenen geen spoorbrug meer ligt en dat de omliggende infrastructuur er, nadat de spoorlijn over de Rijn is verdwenen, zozeer is veranderd dat je (nog afgezien van de enorme investering) niet kunt volstaan met een nieuwe brug bouwen.

Daarnaast is het traject tussen Veenendaal en Rhenen enkelbaans, wat ook niet handig is voor een transitroute.

Reactivering tussen Amersfoort en Rhenen lijkt me eerder haalbare kaart, maar dan nog geldt dat er voldoende draagvlak zal moeten zijn. Alleen wat forenzenverkeer naar een industriegebied volstaat niet. Er zal duidelijk ook veel vraag naar vervoer tussen Rhenen-Veenendaal enerzijds en Leusden-Amersfoort anderzijds moeten zijn. En ik ben bang dat die vraag niet voldoende is.

mvg,
Gert
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: KNed op 10 May 2007, 11:06:59
Even een oud topic opgedoken;
Gisteren las ik in de krant dit artikel (http://www.refdag.nl/artikel/1301638/Ponlijn+mogelijk+terug+in+spoorboekje.html) .

Misschien gaat het dus toch gebeuren...

Ik heb met Google Earth het traject vanaf Amersfoort tot de A12 gevolgd, prachtig hoe de (voormalige) lijn als een kaarsrechte streep door het landschap gaat.

Koen
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 10 May 2007, 13:29:18
Tja leuk artikel, maar er werd en word over zoveel spoorlijntjes gesproken en tot nog toe gebeurd er zeer weinig. Goed Enschede-Gronau is open en op Weert-Budel schijnen weer treinen te rijden. Maar ik moet alles eerst zien voor dat ik het geloof. Dit is één van de spoorlijnen waar al jaren over gesproken word maar meer dan ook niet :-|.

Groetjes Michiel

Ps; zou het wel mooi vinden als die spoorlijn rendabel geopent kan worden.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Thieu op 13 May 2007, 09:42:09
Eeuwigterugkerend verhaal. En zoals elke keer: nee, het is niet haalbaar. Er liggen geen woonkernen van belang langs deze spoorlijn en dat is ook logisch, want de lijn is destijds aangelegd als doorgangsroute naar Duitsland, niet als spoorlijn voor lokaal vervoer. Leusden, Woudenberg: ze liggen te ver van de spoorlijn verwijderd om veel reizigers te trekken. En zo groot is dat industrieterrein niet, en bovendien moet je ook bedrijven hebben die baat hebben bij spoorvervoer. Of zit er toevallig een kolencentrale gevestigd???

Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel reizigersvervoer is tussen Rhenen/Veenendaal en Amersfoort. Er wordt nu al flink geld toegelegd op het vervoer tussen Rhenen/Veenendaal en Utrecht, terwijl daar de treinen stampvol zitten in de spits.

En als alternatieve goederenroute zou het ook niet handig zijn: de goederenstromen lopen vanuit R'dam/A'dam naar Noord-Duitsland via A'foort/Bad Bentheim, of via Ut richting Arnhem/Ruhrgebied, en binnenkort over de Betuweroute. Het ontlast hoogstens het traject tussen A'dam en Utrecht een beetje, maar dan nog moet je bij Veenendaal een aansluiting maken op het drukke hoofdspoor, en vergeet ook niet al die bewoners in A'foort die vast niet zitten te wachten op goederentreinen door hun achtertuinen......
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: V200-G2000 op 13 May 2007, 11:39:45
... en op Weert-Budel schijnen weer treinen te rijden. Maar ik moet alles eerst zien voor dat ik het geloof.
Hierbij het bewijs dat er via Weert-Budel weer treinen rijden (al is het voorlopig alleen DLC, afgezien van de eenmalige NVBS rit met een rode plan U op dezelfde dag als deze foto genomen werd):
(http://www.richardkrol.nl/fotos/actueel/0704/pb15budel20070430k.jpg) (http://84.86.139.182/fotos/0704/pb15budel20070430.jpg)
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Thieu op 13 May 2007, 12:28:21
Het grappige is dat de Belgen (lees: Vlamingen) heel graag de IJzeren Rijn heropend willen hebben, maar dat de Walen nu tegenstribbelen uit angst voor verlies van vervoer (en dus banen) over de Montzenlijn. Waar een klein land groot in kan zijn...... ::)
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Gert1 op 13 May 2007, 12:52:18
Even een oud topic opgedoken;
Gisteren las ik in de krant dit artikel (http://www.refdag.nl/artikel/1301638/Ponlijn+mogelijk+terug+in+spoorboekje.html) .

Ha, dat artikel is niet op zondag beschikbaar...    ;D

mvg,
Gert
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: arjen op 13 May 2007, 13:34:14
Daar zeg je zoiets. Wat denken jullie, zou heropening van Amersfoort-Veenendaal meer kans maken als  je de betrokken gemeentes belooft dat er op zondag nooit zal worden gereden ?
Is eerder vertoond, in de gemeente Goedereede, geloof ik...

Arjen.


Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Gert1 op 13 May 2007, 14:14:12
In zowel Amersfoort als Veenendaal rijden nu al gewoon treinen op zondag. En dat is maar goed ook.
Met zo'n belofte zou je hooguit een paar refo's midden uit de Bible Belt blij kunnen maken. In middelgrote provinciesteden scoor je daar natuurlijk niet mee.

mvg,
Gert
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Gouda op 13 May 2007, 15:55:37
Ze denken zelfs om de lijn Uden-Veghel-Schijndel weer te gaan benutten maar dan met een lightrailachtig iets.

Marc
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: zuylen op 18 May 2007, 11:21:47
Eeuwigterugkerend verhaal. En zoals elke keer: nee, het is niet haalbaar. Er liggen geen woonkernen van belang langs deze spoorlijn en dat is ook logisch, want de lijn is destijds aangelegd als doorgangsroute naar Duitsland, niet als spoorlijn voor lokaal vervoer. Leusden, Woudenberg: ze liggen te ver van de spoorlijn verwijderd om veel reizigers te trekken. En zo groot is dat industrieterrein niet, en bovendien moet je ook bedrijven hebben die baat hebben bij spoorvervoer. Of zit er toevallig een kolencentrale gevestigd???

Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel reizigersvervoer is tussen Rhenen/Veenendaal en Amersfoort. Er wordt nu al flink geld toegelegd op het vervoer tussen Rhenen/Veenendaal en Utrecht, terwijl daar de treinen stampvol zitten in de spits.

En als alternatieve goederenroute zou het ook niet handig zijn: de goederenstromen lopen vanuit R'dam/A'dam naar Noord-Duitsland via A'foort/Bad Bentheim, of via Ut richting Arnhem/Ruhrgebied, en binnenkort over de Betuweroute. Het ontlast hoogstens het traject tussen A'dam en Utrecht een beetje, maar dan nog moet je bij Veenendaal een aansluiting maken op het drukke hoofdspoor, en vergeet ook niet al die bewoners in A'foort die vast niet zitten te wachten op goederentreinen door hun achtertuinen......

Toch is het van belang vanwege om de geisoleerde ligging van een groot gebied te ontsluiten. Dat kan nogal goedkoop met behulp van de spoorlijn. De huidige bussen hebben vergelijkbaar met vroeger (Met trein vroeger binnen 20 min van Amersfoort naar Rhenen tegenover nu ruim 1 uur) Openbaar vervoer moet immers ook daar gestimuleerd worden) De lijn is niet bedoeld voor goederenvervoer. Ik neem aan dat de onderbouw van de lijn daar niet op berekend is vanwege de steeds zwaardere treinen op het hoofdspoor. Lightrail kan nog wel.

Gr. A v Zuijlen
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: RJ op 18 May 2007, 12:53:33
Ze denken zelfs om de lijn Uden-Veghel-Schijndel weer te gaan benutten maar dan met een lightrailachtig iets.

Marc
Klopt, daar denken ze al jaren over en steeds is er weer een bepaalde partij die niet mee wil werken. Ze hadden de lijn gewoon nooit mogen afbreken.  :P

Het jammere van de lijn is dat het van 'niets' naar 'niets' ging.

Citaat van:  Ponlijn mogelijk terug in spoorboekje
„Als die lijn er komt, zijn wij weg!” Mevrouw Ebbers, bewoonster van een Woudenbergse spoorwachterswoning, is geen voorstander van hernieuwd gebruik van het spoortraject. „De treinen rijden dan pal langs onze voordeur.”

Nogal logisch als je in een spoorwachterswoning woont.  ;)



RJ (Udenaar)
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Hans Reints op 11 June 2007, 10:26:26
Daar zeg je zoiets. Wat denken jullie, zou heropening van Amersfoort-Veenendaal meer kans maken als  je de betrokken gemeentes belooft dat er op zondag nooit zal worden gereden ?
Is eerder vertoond, in de gemeente Goedereede, geloof ik


Klopt, Er is tot op heden, juni 2007, nog geen verandering in het denken gekomen.
Beide partijen hangen de leer nog stevig aan ondanks dat het Sodom en Gomora ( Port Zelande) behoord tot voornoemde gemeente.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: amber op 12 June 2007, 21:54:45
12 juni 2007 12:04 uur
   
Rover breekt lans voor Hartlijn
   

AMERSFOORT -  Het openbaar vervoer is de langzaamste manier om van Veenendaal naar Amersfoort te reizen. Dat bleek dinsdagochtend uit een proef van reizigersorganisatie Rover.

Met zowel bus als trein waren de reizigers meer dan een uur onderweg, over een afstand van 25 kilometer.

Rover hield de actie om te laten zien dat de spoorlijn tussen Veenendaal en Amersfoort, de Hartlijn, in ere hersteld moet worden.


bron: site RTV Utrecht

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/156482

we zijn dus niet de enige die er over praten. Maar zoals ze in Rotterdam mooi kunnen zeggen:geen woorden, maar daden!
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Anoniem op 12 June 2007, 22:10:02
Sja, maar dat is dan wel weer Rover, die daarover praat...die rekenen bij voorkeur niets door voordat ze beginnen te blaten. Gelukkig is de reistijd van Veenendaal Centrum naar Amersfoort per trein 49 minuten, dat is flink meer dan een uur...  ::) Niet dat die 11 minuten nou zo relevant zijn - het levert nog steeds een jammerlijk lage gemiddelde snelheid op - maar just goes to show dat Rover niet de meest gefundeerde opmerkingen levert  ;).
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Bob R. op 13 June 2007, 07:59:47
Sja, maar dat is dan wel weer Rover, die daarover praat...

Zonder Rover en andere consumenten organisaties zouden er nog alleen treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam en dan natuurlijk alleen  intercity's.... :P
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: henk op 13 June 2007, 08:23:41
Er staat ook alleen maar dat de reizigers bij de betreffende gelegenheid meer dan een uur per trein onderweg waren. Dat is helaas bepaald niet onwaarschijnlijk, wat de dienstregeling daar ook over moge zeggen.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Anoniem op 13 June 2007, 10:20:23
Zonder Rover en andere consumenten organisaties zouden er nog alleen treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam en dan natuurlijk alleen  intercity's.... :P

Mwah, ze mochten willen dat ze zoveel invloed hadden ;). Dat zou nooit rendabel zijn.

@Henk: het kan natuurlijk best zijn dat men meer dan een uur onderweg is, maar er zijn ook momenten dat alles goed gaat en het dus in 49 minuten kan. De tekst klinkt alsof elke mogelijkheid om er binnen het uur te zijn bij voorbaat niet bestaat, en daar verzet ik mij tegen. De NS voeren ook af en toe de dienstregeling wél uit ;D. Overigens kun je vast ook per auto meer dan een uur onderweg zijn (dat mis ik overigens in het artikel: als het OV de langzaamste weg is, waarom wordt er dan gezwegen over de snellere wegen? Heeft men vergeleken met een helikopter? Met een F1-wagen op een afgesloten weg? Of helemaal nergens mee?).

Maar goed, terug on-topic.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: henk op 13 June 2007, 10:34:07
@Henk: het kan natuurlijk best zijn dat men meer dan een uur onderweg is, maar er zijn ook momenten dat alles goed gaat en het dus in 49 minuten kan. De tekst klinkt alsof elke mogelijkheid om er binnen het uur te zijn bij voorbaat niet bestaat, en daar verzet ik mij tegen.

Dat staat er niet en hoe de tekst op jou overkomt, kunnen ze ook niet helpen.  ;D
Rover is gewoon een actieclub die zijn best doet. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar ik ontwaar hier een zeker vooroordeel.  :D

Gezien de huidige treinenloop op de betreffende trajecten, denk ik dat de gemiddelde reistijd per trein aanzienlijk dichter bij het uur ligt, dan bij de officiële 49 minuten.

Ik vraag me eigenlijk vooral af of er geen snellere busverbinding is te realiseren.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Anoniem op 13 June 2007, 10:54:32
Het ging mij helemaal niet zozeer om die 49 minuten, maar meer om het feit dat Rover vaak (en dat is geen vooroordeel maar een ervaringsfeit) dingen roept zonder ze te kunnen onderbouwen, en daarom uit ik mijn twijfels omtrent het huidige 'onderzoek' (of 'proef' of hoe je het ook wilt noemen).
Dit (http://www.hartlijn.com/index_bestanden/Page750.htm) (gevonden na behoorlijk lang zoeken) ziet er niet zo erg gedegen uit, allerlei toevalsvariabelen worden toegelaten, waarmee de vergelijking er per definitie al een van appels met peren is.

De snelle busverbinding lijkt me inderdaad een logischer stap, een Interlinerachtig construct zie je elders in het land ook waar er 'missing links' in het spoornet zijn (bijvoorbeeld de verbinding over de Afsluitdijk, maar ook Zwolle - Lelystad, Utrecht - Breda...). Goedkoper en flexibeler, en voor een afstand van 25 km helemaal niet oncomfortabel, zeker niet als men nog wat centjes kan vinden voor een vrije busbaan her en der.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: henk op 13 June 2007, 11:48:59
Overigens ging het mij helemaal niet zozeer om die 49 minuten, maar meer om het feit dat Rover vaak (en dat is geen vooroordeel maar een ervaringsfeit) dingen roept zonder ze te kunnen onderbouwen, en daarom uit ik mijn twijfels omtrent het huidige 'onderzoek' (of 'proef' of hoe je het ook wilt noemen).

Het is geen proef, het is geen onderzoek, het is een actie bedoeld om duidelijk te maken dat de reistijd per ov van Veenendaal naar Amersfoort met pakweg een uur belachelijk lang is. Niet meer en niet minder.
Rover is een actieclub die nu eenmaal niet beschikt over allerlei onderzoeksfaciliteiten en hun uitlatingen dienen tegen die achtergrond te worden beoordeeld. Persoonlijk ben ik blij dat er nog ergens een club is die vanuit de reiziger wil denken.

Waar ik mee veel meer zorgen over maak is dat de conclusies van Rijkswaterstaat en andere dikke onderzoeksinstanties vaak ook op drijfzand berusten om niet te zeggen op eigen belang zijn gebaseerd. Bijt daar je tanden maar op stuk.  ;)
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Hans Reints op 13 June 2007, 12:03:40
Jo, waar heb ik dit soort discussies meer gelezen ??? Is dat niet op de site waar ze na verloop van tijd met modder gaan gooien???????

Laten we het daar over Rover en de dienstregelingen houden aub-SK
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: henk op 13 June 2007, 12:54:08
Daarvoor zijn Wesley en ik veel te beschaafd Sobat.  :D
Over welk forum heb je het trouwens?  Echt geen idee. ???

Het ging mij er maar om dat Rover gewoon een actieclubje is en dat je hun uitingen dus niet langs de wetenschappelijke maatlat moet leggen.
Ik denk trouwens dat die racefiets nog sneller was dan de trein.  ;D

Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Hans Reints op 13 June 2007, 15:55:40
Daaraan twijfelde ik niet. ;)
De site die ik bedoel is die van OVL.
Daar wordt je soms niet goed van hoe of dat men daar met elkaar omgaat. Zeker als Rover weer eens tersprake komt.
-SK
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Anoniem op 13 June 2007, 21:17:12
Daarvoor zijn Wesley en ik veel te beschaafd Sobat.  :D

Inderdaad  ;D. Ik ben misschien wel de grootste voorstander van de zuivere discussie, zoals dat zo mooi heet, en Henk doet in die richting ook zeer goed zijn best  :).

Anyway, je kunt de acties van Rover inderdaad niet langs 'de wetenschappelijke meetlat leggen' (mooie uitdrukking trouwens), dat ben ik geheel met je eens. Dat betekent helaas ook dat je met hun bevindingen niet zo gek veel kunt, dat die bevindingen niet zo erg veel slagkracht hebben. En dat is op zich jammer, want het zou mooi zijn als de reiziger een organisatie 'ter beschikking' zou hebben die dat wel kon. De uitlatingen van Rover verschillen helaas niet wezenlijk van die van een individuele reiziger en hebben dus ook niet wezenlijk meer impact. Dat wilde ik aangeven ;).
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: amber op 13 June 2007, 21:47:06
Het is geen proef, het is geen onderzoek, het is een actie bedoeld om duidelijk te maken dat de reistijd per ov van Veenendaal naar Amersfoort met pakweg een uur belachelijk lang is. Niet meer en niet minder.

Er zijn nog ergere dingen te verzinnen: als je op de site van 9292ov kijkt en van de Clomp in Zeist naar de Kon. Wilhelminastraat in Bunnik wil, is de kortste  route nog altijd 56 minuten.  En dat voor een stuk van nog geen 4 kilometer! Hoezo het OV is een volwaardig en goed alternatief voor de auto? Zelfs lopend ben je sneller!

Ik denk trouwens dat  Rover tevens uitgaat van de standaardvertraging op de lijn Veenendaal/Utrecht en de daarbij gemiste aasluiting...Je hebt in Utrecht slechts 6 minuten en het is eerder regel dan uitzondering dat de trein 10minuten te laat is tegenwoordig....als ie al rijdt...
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Peter Korsten op 14 June 2007, 00:50:39
Nou volg ik deze discussie met interesse, alleen moet ik helaas opmerken dat het nog maar heel weinig met het oorspronkelijke onderwerp te maken heeft. Wellicht willen jullie het in een ander draadje voortzetten?

- Peter
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: henk op 14 June 2007, 10:16:32
De uitlatingen van Rover verschillen helaas niet wezenlijk van die van een individuele reiziger en hebben dus ook niet wezenlijk meer impact. Dat wilde ik aangeven ;).

Je hebt gelijk Peter. Nog slechts een kort college politicologie voor Wesley.  ;)
Wesley zou gelijk hebben als vraagstukken alleen op basis van nette discussie en argumenten werden opgelost. Maar zo werkt het dus niet. Voordat er maar aan discussie kan worden toegekomen, zal een onderwerp eerst onder de aandacht moeten worden gebracht en daarvoor is zo'n actie bedoeld. Dat werkt alleen met korte, eenvoudige boodschappen: "je doet er een uur over". Rover kan die boodschap een stuk effectiever onder de publicitaire aandacht brengen dan een enkele reiziger. Het was een regionale actie en regionaal heeft Rover bijna 100 procent gescoord, getuige de aandacht van RTV Utrecht, het AD en de lokale sufferdjes.
Nu is de politiek aan zet.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Ruud op 25 November 2007, 22:42:23
Hoi Allemaal,

Jammer maar helaas het kan niet meer, het volgende gelezen op de website van Omroep Amersfoort en andere dagbladen:  ;)

"LEUSDEN - Gedeputeerde Staten van Utrecht gaat niet in beroep tegen het besluit van minister Eurlings om de status van 'lokaal spoor' voor de Ponlijn bij Leusden in te trekken.

De Provincie Utrecht maakte vorig jaar bezwaar, omdat zij de mogelijkheid open willen houden de spoorlijn opnieuw in gebruik te stellen.

Eurlings heeft dit bezwaar afgewezen. GS gaat daartegen niet in hoger beroep."
  ???

Groeten

Ruud
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Gert Arkema op 26 November 2007, 08:27:35
Gelukkig! Je wordt er knap zat van als een of andere politieke hotemetoot weer es een politiek gevoelig onderwerp in de luwte van de publiciteitsstorm wil houden en maar weer het proefbalonnetjevan reactivering van Amersfoort-Rhenen oplaat.
En nu maar afwachten wat voor stormen in glazen water zen nu gaan bedenken.
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: MR op 26 November 2007, 08:57:41
Wordt de Ponlijn nog gebruikt door Pon? En worden er nog andere bedrijven bediend met de lijn? Of betekent dit dat opbraak van de lijn dichterbij gekomen is?

Groeten,

Marco
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: Ruud op 26 November 2007, 09:03:48
Hoi,

De Ponlijn wordt nog minimaal 2x per dag nog gebruikt, bij Amersfoort c.s.
komen nog steeds grote hoeveelheden VW's ed. binnen.   :D

Aan dit lijntje liggen geen andere bedrijven, het gaat eerst door de stad en dan door een natuurgebied.

Groeten

Ruud
Titel: Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
Bericht door: KNed op 26 November 2007, 09:44:29
Kijk maar eens in Google Earth, kan je heel mooi volgen, ook het opgebroken trace tot bij de A12...

Koen