BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Meppelspoor op 18 February 2011, 10:36:14
-
De NS dreigt de prestigieuze hogesnelheidstrein kwijt te raken, voor hij goed en wel in bedrijf is. De verliezen lopen zo snel op dat het hogesnelheidsbedrijf, dat de trein exploiteert, volgend jaar failliet is.
EPA
Aandeelhouders NS (95%) en KLM (5%) zijn dan 298 miljoen euro kwijt, blijkt uit het jaarverslag van de NS. Nog nooit hebben de spoorwegen zo’n groot verlies geleden op een project. Daarnaast is de belastingbetaler de dupe, want minister Schultz van Haegen rekende al op de 2,5 miljard die de NS in 15 jaar voor het gebruik van de lijn zou betalen.
Duidelijk is dat een nieuwe vervoerder nooit meer zo veel zal betalen. De reiziger merkt waarschijnlijk niks van het debacle. Nadat het hogesnelheidsbedrijf failliet is gegaan, moet het nog een jaar doorgaan op kosten van de overheid. Daarna komt er een andere vervoerder. Die zal de prijzen niet extra verhogen, omdat de hogesnelheidstreinen dan te weinig reizigers trekken.
De spoorwegen wijten het fiasco aan de torenhoge vergoeding van ruim 166 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag hebben de spoorwegen toch echt zelf geboden in een openbare aanbesteding.
De NS probeert nu met man en macht bij minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) deze blunder te herstellen. Maar volgens deskundigen kan de gebruiksvergoeding niet omlaag, omdat de hsl is aanbesteed.
Bron Telegraaf.nl
-
Wat is de bron van jouw tekst?
-
Goed hé, dat aanbesteden en marktwerking in het openbaar vervoer... :-\
-
Gezien de wat subjectieve sneer "De spoorwegen wijten het fiasco aan de torenhoge vergoeding van ruim 166 miljoen euro per jaar, maar dat bedrag hebben de spoorwegen toch echt zelf geboden in een openbare aanbesteding" gok ik op de Telegrof.
Hier ook op nu.nl: http://www.nu.nl/economie/2449805/faillissement-dreigt-hsl.html
-
Goed hé, dat aanbesteden en marktwerking in het openbaar vervoer... :-\
Ja, inderdaad. Nu wordt tenminste inzichtelijk wat de kosten zijn voor dit project en wordt er de stekker uit getrokken. In een overheidscenario is dit veel minder duidelijk. Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik betaal liever mijn 156 euro (2.5 miljard gedeeld door 16 miljoen inwoners) om er van af te zijn,
dan dat ik een ongedekte cheque teken.
-
Tsja, wat wil je als je elk half uur met een kostbare lok zes nagenoeg lege rijtuigen versleept van Amsterdam <> Rotterdam.
Dan willen de kosten wel oplopen. Zou als eerste bezuiniging maar eens vier rijtuigen van elke trein afhalen.
Tsja, en dan de route: Zo'n 70 procent van de reizigers reist tussen Amsterdam, Schiphol, Leiden, en Delft. Dan heb je dus niets aan de Hogesnelheidslijn en/of Fyra.
Tsja, als je dan ook nog vanaf april 2011 gaat doorrijden naar Breda, worden de verliezen nog hoger. Immers Rotterdam <> Breda is ook in gewone NSR treinen het minst bezette deel qua reizigers op dit trajectdeel (bv in de treinen Den Haag-Venlo). Waarbij nog de meeste reizigers reizen tussen Rotterdam<>Dordrecht.
-
NSR had zich blijkbaar rijk gerekend met het afgeblazen rekeningrijden voor automobilisten.
Aan een plan B had men blijkbaar niet gedacht.
Groeten, Alexander
-
@ Henk
Toen NS nog een "staatsbedrijf" was, was het ook heel duidelijk waar de verliezen geleden werden. Die lijnen werden voor de oorlog en in de jaren erna dan ook gewoon weggesaneerd. Is dus niet een typisch kenmerk van marktwerking. Alleen werd toen wel het landelijk vervoersperspectief in het oog gehouden en niet alleen het perspectief op een investering in een project.
Carlo
-
..ik betaal liever mijn 156 euro (2.5 miljard gedeeld door 16 miljoen inwoners) om er van af te zijn.
Alleen zijn we er dan niet vanaf..... maar begint het verhaal weer opnieuw.
Kosten zijn volgens mij altijd inzichtelijk te maken, dat gaat met een (semi-) private partij niet beter dan met de overheid.
-
Volgens mij ligt de lijn gewoon verkeerd.
Parijs - Brussel Antwerpen Breda - Utrecht - Schiphol met een aftakking naar R'dam had een veel groter deel van NL kunnen bestrijken.
-
Doodzonde van dat geld wat ze steeds maar weer in de randstad en omgeving pompen. Ze kunnen beter het Noorden eens een flinke financiële injectie geven.
-
@Arnold: Mwaooahh.... Dan wordt de HSL een aanvoerlijn voor Schiphol vanuit Breda en Utrecht. Daar krijg je de treinen ook niet echt vol mee.
@Robert B: heb je een leuk idee daarvoor? Meeste mensen wonen nou eenmaal in het westen van ons land.
-
Misschien zakelijk bekeken, als je nu hispeed HSA failliet laat verklaren, kun je dan onder de ensaldo opdracht vandaan komen? Of denk ik nu te kortzichtig.
-
Nl is gewoon te klein voor dit soort lijnendenk ik. Het ding rijd tussen A.dam en R.dam maar 160. Zoveel reis tijd bespaart dat nou ook niet. Zeker als je naar de kosten / baten kijkt. Naar mijn inziens hadden ze beter bestaande lijnen kunnen uitbouwen naar 3 of 4 sporig en geschikt voor 160km. Tussen R.dam en Antwerpen kan en gebeurt het natuurlijk wel harder rijden. Ook de aanschaf van Fyra treinstellen is naar mijn mening dom geweest. T.G.V,s zijn er al genoeg doen het al meer als 20 jaar. Dus waarom niet een paar van die dingen. Hadden ze ook niet allemaal dingen hoeven testen.
Kortom om het publiek te trekken hadden ze met iets efficenters en goedkopers als wat we hadden moeten kopen.
Vorig jaar wilde ik naar antwerpen van uit R.dam een 1e klas kaartjemoest me meer als E 150,00 kosten. Idioot toch. Met de auto doe ik er 1,5 uur over. Kost het me een halve tank benzine. Zit ik 1e klas prive op lederenstoel. Ga je toch geen E 150,00 betalen.
Gr Arnout.
-
Wellicht dat ik het verkeerd heb begrepen maar moest de HSL niet concurerend worden met het lucht vervoer ??? Dat is toch ook de reden dat de KLM een belang had genomen in dit project ??? We kunnen vanuit die gedacht concluderen dat ook deze opzet veel heeft te lijden onder de crisis van de afgelopen jaren en ook moet er een evaluatie zijn/komen of dit werkelijk de passagiers vanuit het vliegtuig naar de trein krijgt... ???
Jeffrey
-
Leuk die binnenlandse HSL maar die moet gewoon deel uit gaan maken van het Nederlandse intercity-net als capaciteits uitbreiding. Als een apart product in de markt zetten waar mensen extra voor moeten betalen gaat in ons landje niet en wellicht nooit lukken.
De HSL is prima voor langere afstanden; in 2,5 uur van Rotterdam naar hartje Parijs. Daar kan geen vliegtuig of auto tegenop. Als je op tijd boekt voor € 70,- per persoon (y)
-
@Robert B: heb je een leuk idee daarvoor? Meeste mensen wonen nou eenmaal in het westen van ons land.
Als ik bijvoorbeeld naar de fietspaden en wegen in en rond Heerenveen kijk heb je hier bijna Belgische taferelen. Als je hier gaat fietsen dan trillen de vullingen zowat uit je kiezen.
Geef Noordelijke gemeentes meer geld zodat ze hun eigen infrastructuur beter kunnen onderhouden. Ook hetzelfde geldt voor veroudering en verpaupering van diverse wijken. Help werklozen aan een baan of bied ze een opleiding aan. Vaak is het budget hiervoor te krap, daarentegen heeft men vaak wel genoeg geld om bijvoorbeeld een niet rendabele spoorlijn te gaan bouwen. Het is altijd een beetje vreemd verdeeld in Nederland
-
Zo dwalen we een beetje af, straks komen we nog bij de superbus van Wubbo Ockels terecht....
Zolang er niet door gereden wordt naar Brussel is er weinig geld te verdienen op die lijn voor de NS/KLM.
-
Zo wordt de discussie wel héééél breed ;)
Enige wat ik erover op wil merken is dat je niet moet denken dat omdat we hier in het westen een HSL hebben liggen ook alle fietspaden in orde zijn en er geen verpauperde wijken zijn...
Marc
(die veel fietst en in het vastgoed werkt....)
-
Leuk die binnenlandse HSL maar die moet gewoon deel uit gaan maken van het Nederlandse interciy-net als capaciteits uitbreiding. ...
Dat is ook ooit geopperd: Intercity Max (http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/19991125/teksten/bin.nsplan.html)
Achter afgezien toch niet zo'n gek idee. Vooraf gezien overigens ook niet ;)
-
Tja, in dit geval denk ik ook dat de lijn een beetje verkeerd ligt.
Ze hebben hem net over de meest zachte en drassige grond gelegd.
Alleen maar een hoop onnozele kosten gemaakt om een fatsoenlijk fundament te maken.
Als dat geval eens wat meer van de kust had afgelegen, dan was dat waarschijnijk niet zo nodig.
Jos
-
Het lijkt me toch niet dat de fundering van de HSL van invloed is op het aantal reizigers ???
Of zijn er mensen die alleen over houten dwarsliggers willen reizen ;D
-
Jazeker, maar dan wel moet voegen en een stoomlok ;D
-
Het heeft inderdaad niet met het aantal reizigers te maken,maar wel met het kostenplaatje. ;)
Jos.
-
Tsja, als je dan ook nog vanaf april 2011 gaat doorrijden naar Breda, worden de verliezen nog hoger. Immers Rotterdam <> Breda is ook in gewone NSR treinen het minst bezette deel qua reizigers op dit trajectdeel (bv in de treinen Den Haag-Venlo). Waarbij nog de meeste reizigers reizen tussen Rotterdam<>Dordrecht.
Dat valt nog wel mee, ik zat elke dag in die trein en als je in rotterdam te laat was voor een zitplaats had je pas na breda kans. In dordrecht ging er echt 5 man uit ofzo, in breda liep letterlijk de halve trein leeg. Er zou daar wat geld te verdienen moeten zijn.
-
Ik snap nog steeds niet helemaal waarom ze die virmen niet eens om gaan bouwen (of een deel daarvan) zodat ze over de HSL kunnen denderen. Ze zijn er op voorbereid, en het zou toch best tijdswinst geven op een ritje Vlissingen bijvoorbeeld?
-
Leuk die binnenlandse HSL maar die moet gewoon deel uit gaan maken van het Nederlandse intercity-net als capaciteits uitbreiding.
Dat hebben de Belgen in feite ook gedaan, tenminste tussen Luik en Brussel. Daar rijden de intercities over het HSL spoor, en zonder toeslagen, opslagen.
Groeten, Alexander
-
Ik snap nog steeds niet helemaal waarom ze die virmen niet eens om gaan bouwen (of een deel daarvan) zodat ze over de HSL kunnen denderen. Ze zijn er op voorbereid, en het zou toch best tijdswinst geven op een ritje Vlissingen bijvoorbeeld?
Ze zijn bij mijn weten wel voorbereid voor 25Kv, maar of ze daarmee ook geschikt zijn voor de HSL, dat weet ik niet.
En ook weet ik niet of ze gekeurd zijn om 160 mee te gaan rijden.
Komt ook nog bij dat een deel van deze stellen geen septische tank heeft voor het toilet, wat ook een vereiste is.
Jos.
-
De VIRM 4 serie (De nieuwste) hebben wel septische tanks en kunnen zelfs 200 km/h. Deze zouden ze in principe wel op de HSL kunnen laten rijden. Echter is er volgens mij wel een ander beveiligingssysteem op de HSL van toepassing die de VIRM's niet hebben. Geen ATB in ieder geval.
Gr. Rick
-
De VIRM 4 serie (De nieuwste) hebben wel sceptische tanks
scep·tisch [skepties septies] bn, bw 1 geneigd tot twijfel 2 twijfel uitdrukkend ;D
-
Typfoutje, verbeterd! ;D
Gr. Rick
-
Klopt, je zal wel ERTMS in moeten planten, maar goed... Als ik zie wat sommige locs aan beveiliging aan boord hebben moet dit in een virm toch geen punt zijn... lijkt me... ::)
-
Dat valt nog wel mee, ik zat elke dag in die trein en als je in rotterdam te laat was voor een zitplaats had je pas na breda kans. In dordrecht ging er echt 5 man uit ofzo, in breda liep letterlijk de halve trein leeg. Er zou daar wat geld te verdienen moeten zijn.
@-Floris:
In het algemeen wordt er bij een kosten/baten plaatje niet gekeken naar een of enkele trein op een druk moment, maar naar de opbrengst ten opzichten van de kosten over langere periode, bv een dag of werkweek of week.
Jouw drukke trein blijkt dan heel anders op de begroting te drukken dan je misschien nu denk. Een eenvoudige rekensom laat namelijk zien dat de spits voor een vervoersbedrijf als NS altijd verliesgevend is, immers er moet met veel materieel worden gereden, welke, heel belangrijk, een groot deel van de dag of week stil staat te staan.
Het dure materieel levert dan niets op, terwijl veel kosten gewoon doorlopen.
Slechts enkele uren per dag, ook nog buiten de weekenden, is dit dure materieel dus nodig.
Ook bij de Fyra zijn er wat drukkere treinen, echter over de week genomen, zit er amper iemand in. In de weekenden hebben de treinen een bezetting van bv 5 tot 10 reizigers per trein, per rit. Dit levert 10.000 euro's per weekend kosten op, zo ook 's avonds op werkdagen.
Op zulke momenten zijn de kosten zo hoog, dat een drukke trein dit NOOIT kan compenseren, en dat is bij NS ook zo (helaas)
De winst welke NS dus maakt op de trein waar jij vaak inzit, is maar zeer relatief.
-
VIRM die 200km/u rijd,,, NICEEEEE
(http://i.ytimg.com/vi/8hdbns1Xdk0/0.jpg)
Mijn 2 centen:
als ze nu gewoon de normale prijs ervoor vragen als een normaal kaartje,, trek je veel meer mensen!
en mss wat meer promotie?
-
De VIRM 4 serie (De nieuwste) hebben wel septische tanks en kunnen zelfs 200 km/h.
Dat lees ik vaker maar ik heb nog nooit iemand daar ook een bron van zien geven. Daarom denk ik tot nu toe dat dat onzin is en ze 'maar' 160 kunnen.
-
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er testritten met V-IRM gedaan zijn tussen Amersfoort en Zwolle. De exacte snelheid weet ik zo niet meer maar dit was boven de 160 km/u. Er heeft toen ook wel ergens een foto op het internet gestaan van de cabinedisplay waar op de snelheid stond weergegeven. Wellicht heeft iemand die foto nog ergens? ::)
-
Dat is ook ooit geopperd: Intercity Max (http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/19991125/teksten/bin.nsplan.html)
Achter afgezien toch niet zo'n gek idee. Vooraf gezien overigens ook niet ;)
Tja, Netelenbos vond dit voorstel van NS, waarbij de Nederlandse treinreiziger (en belastingbetaler) maximaal geprofiteerd zou hebben van de nieuwe HSL, onvoldoende en ging vervolgens over tot Europese aanbesteding, maar dan alleen van het vervoer op de lijn zelf, zonder intergratie met de rest van het IC-net dus. Deze integratie is in andere landen juist doorslaggevend voor het succes van Hogesnelheidslijnen. Hier heeft Verkeer &Waterstaat een van de grootste blunders gemaakt in het hele HSL-dossier.
-
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er testritten met V-IRM gedaan zijn tussen Amersfoort en Zwolle. De exacte snelheid weet ik zo niet meer maar dit was boven de 160 km/u. Er heeft toen ook wel ergens een foto op het internet gestaan van de cabinedisplay waar op de snelheid stond weergegeven. Wellicht heeft iemand die foto nog ergens? ::)
176 km/u misschien, de maximumsnelheid plus 10% waarmee wel vaker word proefgereden? Maar dan nog wil dat niet zeggen dat VIRM 200 km/u kan en mag.
Niet dat ik het specifiek aan jou vraag maar ik las het wel vaker dat VIRM 200 km/u kan terwijl dat nergens staat.
-
Is het niet zo dat in Nederland er simpelweg geen traject was tot vor kort waar je "officieel" harder dan 160 mocht? 176 ook wel eens met remproefritten meegemaakt. Best geinig een noodstop met die snelheid... (y)
-
Net goed en niet op zijn Gronings.
NS zit slechts voor 50% in de HSL, de andere 50% is van de KLM.
Ondanks dat het Nederlandse spoorweg net voor iedere personen vervoer maatschappij beschikbaar is zijn er nog maar weinig andere maatschappijen, die er gebruik van (mogen?) maken.NS en zijn maatje Prorail weten telkens weer wat te vinden om het openbare gebruik van de rails door andere maatschappijen te ontmoedigen.
Zo doet de NS ook met de HSL hetzelfde.
De HSL is een spoorlijn voor hoge snelheden. Doordat de maatschappij, die de hogesnelheids treinen beheert, nog geen treinen heeft, heeft een van de investeerders (de NS) andere treinen in gezet.
Deze dertig jaar oude wagons rijden ze nu met 160 km/U.
Met een tien jaar oude auto kan je ook niet meer zo snel rijden als toen die nieuw was.
Waarom verwachten ze dit van de rood/gele benelux wagons wel?
Dan is er nog die vreselijke kleuren combinatie waardoor de ingezette treinen er uit zien als gay treinen.
Dus laat ze maar lekker failliet gaan , dat maatschappijtje met 50% KLM en 50% NS, dan komt er tenminste een nieuw maatschapijtje, die met een schone lei wel de HSL winstgevend kan maken.
Het is al eens eerder gebeurt met de kanaal tunnel. Tunnel failliet, leve de chunnel, die nu wel winstgevend opereert.
De HSL is duurder, logisch toch. De concorde was ook een vliegtuig net als andere vliegtuigen. Alleen ging je daarmee twee keer door de geluids barriëre en kwam je eerder op de plek van bestemming.Zo kan je de hoge snelheids treinen ook bekijken, ze zijn sneller en daar betaal je dus meer voor.
Enne ge-integreerd in het spoorwegnetwerk zijn ze, de HSL treinen, al in de stations.
Nog een laatste mis verstandje. Met een gewone auto kan je een dagje rijden op een circuit. Gewoon kaartje kopen en leef je uit. Met een formule 1 raceauto kan je rijden op gewone straten. Het wordt wat problematischer als je tijdens een formule 1 wedstrijd met je gewone auto op het circuit gaat rijden. (Dat moet kunnen volgens een van de reacties hiervoor.)
Of als je met formule 1 raceauto's een wedstrijd gaat rijden op zaterdag middag in een stad terwijl iedereen daar met hun gewone auto's boodschappen aan het doen is.
Maar ja, het kan wel, alleen gaat het niet goed.
Als je dit nou ook toepast op de racetreinen (250 a 300 km/u.)en de boodschappentreinen (gewone goederen en personentreinen 160 km/u) dan begrijp je misschien, waarom hoge snelheids treinen een apart eigen spoor hebben.
Totdat de nieuwe HSL Fyra treinen in mei dit jaar gaan rijden is het nog behelpen en is de HSL spoorlijn een gewoon langzaam spoorlijntje met een ander beveiligings systeem als de rest van de spoorlijnen in Nederland.
De NS liegt daarover en misleidt de reizigers en krijgen nu dus klapjes.
Al laat je een stoomlocomotief met 220 km/u over een hoge snelheids spoorlijn rijden en dat konden de laatste stoomtreinen, dan is het nog steeds geen HSL trein. Die stoom locomotief heeft dezelfde spoorbreedte als de HSL treinen en rijdt probleemloos op de rails van de HSL.
Groetjes
Wil
-
NS zit slechts voor 50% in de HSL, de andere 50% is van de KLM.
klopt niet. NS bezit 90% en KLM 10%
-
@I love trainz
Dan is er nog die vreselijke kleuren combinatie waardoor de ingezette treinen er uit zien als gay treinen.
;D heel toepasselijk voor als we met redelijk hoge snelheid naar de jaarlijkse canalparade in Amsterdam gaan hoeven wij Gays in ieder geval niet ook de trein op te vleuren. Pas maar op misschien wordt je na een reisje in deze treinen wel fulltime member of de Nederlandse vereneging van Gays met leuke welkomst geschenken als handtasjes leuke avond uit met een bekende Gay ach te veel om op te noemen.
Toedeloe Ben.
-
NS zit slechts voor 50% in de HSL, de andere 50% is van de KLM.
Ah, U is een expert: http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Alliance :-\
Zullen we proberen wat minder uit de duim te zuigen?
-
Deze dertig jaar oude wagons rijden ze nu met 160 km/U.
Met een tien jaar oude auto kan je ook niet meer zo snel rijden als toen die nieuw was.
Want rijtuigen (geen wagons!!) die gaan tegenstribbelen als ze ouder worden?
Je vergelijkt nu een auto met rijtuigen op hun motorisch gedeelte :P
-
En ze zijn nog geen 30 jaar oud... :-\
Dit jaar zijn de beneluxrijtuigen 25 jaar in dienst.
-
hallo mensen,
Nou zitten we hier wel op NS hispeed af te geven , maar die hele HSL is toch een aanfluiting ook wat het beveiligingsysteem betreft, toen het geinstalleerd was zat er op de grens overgang een verschil in versie van het ETCS systeem. als ze het hadden aangepakt zoals in Zwitserland had er allang volledig gereden kunnen worden. en wat dat geld betreft maakt het niet uit want dat kunnen in nederland helaas als de beste ``verkwanselen``.
Mvg Jan
-
Even over de VIRM maximum snelheden: mijn vader heeft op de flevolijn een keer 180 gereden. Dat was uiteraard met 1500 volt.
-
@ Edgar: Wikipedia is een peoples ecyclopedia. Niet alles wat er staat is getoetst en kan net zo goed uit de duim gezogen zijn... ;) ( :oDe tekst van het artikel dat je aanhaalt is origineel in het frans geschreven)
-
@I love trainz
;D heel toepasselijk voor als we met redelijk hoge snelheid naar de jaarlijkse canalparade in Amsterdam gaan hoeven wij Gays in ieder geval niet ook de trein op te vleuren. Pas maar op misschien wordt je na een reisje in deze treinen wel fulltime member of de Nederlandse vereneging van Gays met leuke welkomst geschenken als handtasjes leuke avond uit met een bekende Gay ach te veel om op te noemen.
Toedeloe Ben.
Haha inderdaad! :P
-
@Henk H.: Tja, dat kan je dan onder elke link naar Wikipedia zetten. Of bij 95% van alle links.... :-\
Het zou constructiever zijn als je inhoudelijk wat zegt over de informatie die Edgar aanhaalt.
Kortom; hoe is volgens jou de aandelenverhouding?
-
Het is voor mij nog nooit duidelijk geworden waarom de HSL stoptrein nou perse 300 moet gaan rijden in Nederland.
Een 200 KM/H lijkt mij voor de korte afstanden ook voldoende, en veel goedkoper, en had NS goedkoper kunnen inkopen en rijden.
De Belgen rijden op de korte afstanden ook geen 300.
Groeten, Alexander
-
Even over de VIRM maximum snelheden: mijn vader heeft op de flevolijn een keer 180 gereden. Dat was uiteraard met 1500 volt.
Dat zegt nog steeds niks over de maximum snelheid. :-*
-
En alles over de dromen van zijn vader ;D
-
Sorrie... ik kan je niet volgen...
-
Dat hoor ik wel vaker, dat geeft niks.
-
.
-
Uit?
-
Ondanks dat het Nederlandse spoorweg net voor iedere personen vervoer maatschappij beschikbaar is zijn er nog maar weinig andere maatschappijen, die er gebruik van (mogen?) maken.NS en zijn maatje Prorail weten telkens weer wat te vinden om het openbare gebruik van de rails door andere maatschappijen te ontmoedigen.
Dat is het dus nou net niet. Het hoofdrailnet is aan de NS aanbesteed, dan mag er dus geen andere maatschappij rijden.
Zo doet de NS ook met de HSL hetzelfde.
Dat geldt dus alleen voor binnelnads vervoer, als je over de HSL naar het buitenland wil rijden mag dat dus wel.
De HSL is duurder, logisch toch. De concorde was ook een vliegtuig net als andere vliegtuigen. Alleen ging je daarmee twee keer door de geluids barriëre en kwam je eerder op de plek van bestemming.Zo kan je de hoge snelheids treinen ook bekijken, ze zijn sneller en daar betaal je dus meer voor.
Twee keer door de geluidsbarrière gaan is knap, twee keer zo snel als het geluid kan wel. Maar voor de HSL betaal je meer en ben je eerder op de plaats van bestemming.
Enne ge-integreerd in het spoorwegnetwerk zijn ze, de HSL treinen, al in de stations.
Er wordt dus bedoeld dat de diensten op de HSL geïntegreerd worden met de dienst op het gewone net, niet dat de HSL daarop aansluit.
Met een formule 1 raceauto kan je rijden op gewone straten.
Maar dat is voor zover ik weet niet toegestaan. ;)
[quote[De NS liegt daarover en misleidt de reizigers en krijgen nu dus klapjes.
Al laat je een stoomlocomotief met 220 km/u over een hoge snelheids spoorlijn rijden en dat konden de laatste stoomtreinen, dan is het nog steeds geen HSL trein. Die stoom locomotief heeft dezelfde spoorbreedte als de HSL treinen en rijdt probleemloos op de rails van de HSL.[/quote]Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat de Fyra niet 'HSL-trein' genoemd mag worden omdat andere treinen ook zo snel kunnen rijden?
Even over de VIRM maximum snelheden: mijn vader heeft op de flevolijn een keer 180 gereden. Dat was uiteraard met 1500 volt.
Dat was dan zeker met testritten, normaal laat de ATB dat niet toe.
-
Dat was dan zeker met testritten, normaal laat de ATB dat niet toe.
Tja... Groepje hoger volk en opzichters enzo wilden weleens weten hoe hard zo'n ding kon... Dus toen werden er een paar loodjes weggerukt en wat knoppen omgedraaid... ;).
-
Oh, maar dat zijn dan een stelletje verantwoorde personen zeg ::), ik hoop dat ze allemaal de spoorsector hebben verlaten allemaal ???
Materieel wat daar niet voor toegelaten is, een infrastructuur die daar niet op berekend is, en overwegen die helemaal niet op dat soort snelheden afgesteld zijn, erg verantwoord dan... ::)
-
Materieel wat daar niet voor toegelaten is, een infrastructuur die daar niet op berekend is, en overwegen die helemaal niet op dat soort snelheden afgesteld zijn, erg verantwoord dan... ::)
De Flevolijn heeft geen overwegen, is van zichzelf al voor 160 km/h geschikt (dus 180 rijden zal ongeveer in de veiligheidsmarges vallen) en wie zegt er dat er geen maatregelen waren genomen (buitendienststelling bijvoorbeeld)?
-
Volgens mij heeft hij daar inderdaad wel meer proefritten ed gereden, ook met hogere snelheden...
Juist vanwege de weinige stations en het ontbreken van overwegen maakt dit het hier zo geschikt voor.
-
Hallo,
Even een antwoord op Rick zijn vraag.
Quote Rick: Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat de Fyra niet 'HSL-trein' genoemd mag worden omdat andere treinen ook zo snel kunnen rijden? Unquote
De HSL rails gebruikt "gewone" rails met de zelfde spoorbreedte als alle andere rails ergens anders. De Fyra is wel een HSL en als die op de HSL spoorlijn rijdt of de Thalys dan pas is de nieuwe spoorlijn een HSL spoorlijn.
Citaat van mij: Met een formule 1 raceauto kan je rijden op gewone straten.
Citaat Rick: Maar dat is voor zover ik weet niet toegestaan. ;D
O, maar ik heb nog nooit gehoord, dat de coureurs in Monaco bekeurd werden. ;D
Groetjes
Wil
-
De Flevolijn heeft geen overwegen, is van zichzelf al voor 160 km/h geschikt (dus 180 rijden zal ongeveer in de veiligheidsmarges vallen) en wie zegt er dat er geen maatregelen waren genomen (buitendienststelling bijvoorbeeld)?
Ik kan op de A2 gerust 180 rijden, toch mag ik dat niet en dien ik mij gewoon aan de maximum snelheid te houden. Feitelijk niks anders.
Daarnaast geeft de schrijfstijl van de poster me niet het vermoeden dat het een officieel geplanned gebeuren was...