BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rinus H0 op 13 February 2011, 17:01:26
-
Goede middag,
Na een aantal dagen uitproberen en serieus puzzelen in Anyrail is mijn eerste baanplan op het scherm verschenen. De baan zal gelegd worden in een kamer +/- 3.22 bij 3.24 mtr. De hele kamer is tot mijn beschikking. Als starter wil ik het echter niet te gek gaan maken, niet te ambitieus; ga in den beginne handmatig digitaal rijden, slechts cruciale en slecht of niet bereikbare wissels digitaal bedienen. Stap voor stap ga ik verder, uiteindelijk besturing via pc is mijn doel. Aanvankelijk had ik een baan met 3 niveaus, zonder spiraal dus alleen met hellingen kwam ik echter steeds uit op een rond gaand baanplan voor de deur langs, dit wil ik echter niet (de entree moet open blijven). Enfin, er is nu een baanplan op niveau 60cm en ook wat spoor op 70cm. Graag jullie bevindingen.
Groeten,
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_begint_er_op_te_lijken_beide_niveaus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_begint_er_op_te_lijken_beide_niveaus.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_begint_er_op_te_lijken_niveau_60CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_begint_er_op_te_lijken_niveau_60CM.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_begint_er_op_te_lijken_niveau_70CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_begint_er_op_te_lijken_niveau_70CM.jpg)
-
Je kunt beter beginnen met goed na te denken wat je wilt doen met je ruimte.
Een trein impliceert een vervoersstroom met goederen/reizigers van plek A waar een teveel is naar plek B waar een tekort is.
Bedenk een industrie of reizigersstroom die voor een bewegelijkheid zorgt.
Wat je nu ontworpen hebt is leuk maar is in wezen een startcirkel die uitgebreid is.
De duer hoeft geen enkel probleem te zijn, schuifdeur, losse brug alles kan.
-
Hierbij verbeteringen in rood
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_begint_er_op_te_lijken_beide_niveausA.jpg)
Het blijft jouw plan.
-
Ik begrijp dat niet iedereen onder de indruk zal zijn van dit baanplan maar zoals gezegd ik wil niet te ambitieus starten. De opmerking dat een traject/trein een vervoers of goederstroom van A waar een te veel van is naar B waar een tekort is snijdt natuurlijk hout. Dat had ik zelf ook al wel gezien. Ik denk er dan ook sterk aan om dan toch een vaste verbinding (op 70CM) te maken voor de deur, dit schept heel veel meer mogelijkheden zeker met het oog op stations. Ga daar maar weer eens op broeden.
Wat ik mij nu afvraag is of het volgende mogelijk is; zou de rangeeroplossing als omloop (als zodanig in de encyclopedie beschreven) een oplossing zijn voor het rommeltje aan rangeersporen in mijn plan? Zie rood geschetst; of word dit op deze manier een keerlus?
Ook de verbeteringen zijn reeds opgenomen.
En schuifdeur.......... mijn vrouw heeft zojuist "democratisch" besloten dat dit plan niet door "de kamer" gaat ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_verbetering__vraag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_het_verbetering__vraag.jpg)
-
Hoi Martijn,
Met het rode wat je ingetekend heb, krijg je een keerdriehoek. Wat een vergelijkbare constructie oplevert als een keerlus.
En natuurlijk gaan spullen van A naar B, maar wie zegt dat A en/of B op de baan móeten liggen? Natuurlijk levert het meer beweging op, als dat het geval is, maar niet iedereen houdt van rangeren.
Groeten,
Wim
-
Hallo Wim,
Dat vermoedde ik dus al, evengoed bedankt voor het antwoord. Ik ben het met je eens dat geen enkele modelspoorbaan aan verplichtingen onderhevig is. En A en B hoeven dus zeker niet op één baan te liggen. Toch ben ik wel voor enige vorm van realisme en het is ook prettig om straks enigszins te kunnen rijden "met een verhaal". En het zorgt voor meer beweging, dat zeker. Maar krijg het allemaal maar eens in jouw proporties verwerkt. Punt is dat ik nu na jaren deze hobby weer -zeer- enthousiast op pak maar dat ik niet als een razende te keer wil gaan. Ik kan een gelikt plan op tafel gooien en beginnen, als het straks te ambitieus blijkt te zijn, te veel werk kost (tijd is een factor!) en technisch te veel vergt dan ligt Mr.Overkill op de loer. Zou zonde zijn. Dan begin ik liever wat rustiger en bouw ik straks een keer een geheel nieuwe en voortuitstrevender baan. Niettemin ben ik alweer aan het verder tekenen....
Gr.Martijn (y)
-
Punt is dat ik nu na jaren deze hobby weer -zeer- enthousiast op pak maar dat ik niet als een razende te keer wil gaan. Ik kan een gelikt plan op tafel gooien en beginnen, als het straks te ambitieus blijkt te zijn, te veel werk kost (tijd is een factor!) en technisch te veel vergt dan ligt Mr.Overkill op de loer. Zou zonde zijn. Dan begin ik liever wat rustiger en bouw ik straks een keer een geheel nieuwe en voortuitstrevender baan. Niettemin ben ik alweer aan het verder tekenen....
Gr.Martijn (y)
Hoi Martijn,
Het lijkt me inderdaad niet zinvol om met teveel ambitie te beginnen. Net als jij begin ik na jaren weer met deze hobby (nou ja, ik moet nog beginnen, want ik heb nog helemaal niets). Ik was al enthousiast aan het tekenen, maar ik heb nu besloten om met een simpel klein baantje te beginnen. Eerst alles (weer) onder de knie krijgen en dan later maar eens groter gaan.
Overigens vind ik jouw baan nog aan de grote kant als je net weer begint.
Groeten,
Wim
-
Juist Wim, het zit 'm precies in jouw woorden; Eerst alles (weer) onder de knie krijgen en dan later maar eens groter gaan.
-
Mijn tweede versie beginnersbaan. Vind het zelf een wat leuker plan. Vaste verbinding voor de deur door. Wie ziet fouten of verbeteringen, eventueel andere ideeen?
1e plaatje beide niveaus
2e plaatje niveau 70CM
3e plaatje niveau 60CM
Gr.Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_14_feb_gehele_plan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_14_feb_gehele_plan.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_14_feb_niveau_70_CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_14_feb_niveau_70_CM.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_14_feb_niveau_60_CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_14_feb_niveau_60_CM.jpg)
-
Een aantal opmerkingen:
- Een trein die op het buitenste spoor tegen de klok in rijdt, komt zonder stoppen en richting veranderen niet op het binnenste spoor.
Betreft het enkelspoor.
- Rechtsonder kruist dat, hoeveel hoogte zit tussen de sporen?
- Het ziet er naar uit dat links dit spoor onderdeel gaat uitmaken van het station? of komt hier een stijgend traject te liggen?
- Ook hier komt een trein rijdend in een bepaalde richting moeilijk op een ander spoor.
Ik zou nog even kijken naar je overloop wissels, die kunnen misschien beter andersom liggen en wat strategischer geplaatst worden.
-
Hallo Martijn,
zoals toegezegd heb ik ook even naar je baanplan gekeken en ik ben het met JJHS eens dat er een paar kleine wijzigingen speciaal mbt de overloopwissels handig zouden zijn. Onderaan bij de toegang tot je CS zou ik de richting van de overloopwissels omdraaien. (nu zijn het twee rechtse wissels, vervangen dus door twee linkse). Dit geeft meer mogelijkheden, ook met betrekking tot de toegang naar je 2e station. Verder zou ik de iets rechts daarvan liggende wissel (toegang naar het lagere niveau met rechts wissel) vervangen door een engelsman en er meteen een overloop van maken naar het tweede spoor. De overloopwissels aan de bovenkant zou ik uitbreiden met nog een overloop naar de andere kant, dan heb je veel meer mogelijkheden. Overigens ben ik het met je eens dat dit baanplan meer te bieden heeft als het vorige.
Er staat bij dat de rijrichting met de klok mee is, maar ik ben ervan uitgegaan dat beide richtingen op je baan voor zullen komen. Succes!
Marc
-
wat me opvalt is dat er behoorlijk veel boogwissels liggen, waarvan je je moet afvragen of je die wel wil. ik heb ze bij mijn baan er allemaal uitgehaald ivm de vele ontsporingen vooral van lima materieel, hoewel er ook roco locs uitliepen.
het is het overwegen waard om te kijken of er nu een andere oplossing is, want ik kwam er achter toen het spoor al lag.
succes met de baan en ik blijf het zeker volgen.
groeten bart.
-
ik zie net dat ik de twee nivo´s door elkaar had gehaald ::) (bovenste plaatje) dus het zijn er maar 4.
overigens blijft mijn advies ongewijzigd.
groeten bart.
-
Allereerst dank voor het beoordelen van het baanplan.
@ JJHS; Door het verleggen en uitbreiden van de omloopwissels heb ik het probleem van het tegen de klok in rijden zonder keren opgelost.
Voor wat betreft het enkelspoor;
1) Er zit voldoende ruimte tussen de “kruisende” sporen. Dwz bij rijden zonder bovenleiding. Om een eventueel probleem volledig te tackelen laat ik de bocht tot 2 centimeter dieper liggen. Overigens verdwijnt een heel gedeelte van dat enkelspoor rechts in een tunnel omdat het dicht tegen het hoofdspoor op 70cm aan ligt.
2) Het spoor links maakt geen deel uit van het CS, want het betreft een helling.
3) Op het enkelspoor kan slechts gekeerd worden door te rangeren.
Ik ben overigens erg beperkt in de mogelijkheden op het 60CM niveau, of het moet zo zijn dat ik ze niet goed zie.
@ Marc; zoals gezegd heb ik de overloopwissels aangepakt. Ik denk inderdaad dat het nu stukken beter is. Je voorstel mbt de Engelsman vind ik prima maar ik moet dat nog uitwerken in een latere versie omdat het 1-2-3 snel niet in te tekenen was. Uiteraard zal er beide richtingen in gereden worden maar voornamelijk met de klok mee, denk dat de passagierstreinen dan het mooiste het station binnen komen….. gevoel.
@ Benonline; ik had er nog niet over gehoord. Zou dat graag toch wel willen staven maar goed dan nog, ik vind nou juist die boogwissels lekker liggen mbt tot het CS, als ik ze er uit moet gaan halen en om de bocht naar binnen naar het CS toe dan zullen de treinen ook korter moeten worden. Vind dat nogal een concessie.
Bijgaand de veranderingen uitgetekend. Dan heb ik ook nog de sporen bij het 2e station wat aangepast (gedeeltelijk kopstastion), hier ben ik nog niet helemaal uit. Mocht iemand met name een mooier idee hebben voor het enkelspoor, ik hoor het graag.
Mvg
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_15_februari_beide_niveaus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_15_februari_beide_niveaus.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_15_februari_niveau_70CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_15_februari_niveau_70CM.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_15_februari_niveau_60CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_15_februari_niveau_60CM.jpg)
-
@ Benonline; ik had er nog niet over gehoord. Zou dat graag toch wel willen staven maar goed dan nog, ik vind nou juist die boogwissels lekker liggen mbt tot het CS, als ik ze er uit moet gaan halen en om de bocht naar binnen naar het CS toe dan zullen de treinen ook korter moeten worden. Vind dat nogal een concessie.
uiteraard is het niet zo dat ze eruit MOETEN en ik had er ook nog niet eerder van gehoord en dacht dat het wel mee zou vallen, maar dit is mijn ervaring en je hebt er veeeeeel meer werk aan als later blijkt dat ze toch niet zo handig zijn.
ik hoop voor jou dat het meevalt op je baan en dat je er een hoop plezier van zult hebben.
ik ben erg benieuwd hoe dit (y) mooie plan (y) er in het echt uit gaat zien.
groeten bart.
-
Hoi Bart,
Even een vraagje; was dat het geval bij Roco rails (met of zonder bedding)?
Gr.martijn
-
fleischmann profi rail. ik had niet gezien wat voor rails je gaat gebruiken, maar je kan het proberen en ik weet niet of de boogwissels van roco net iets ruimer zijn dan die van fleischmann.
succes en ik blijf het volgen. (y)
gr bart.
-
okay, dan laat ik het iig zo in het plan zitten. Mocht ik meer dergelijke geluiden horen dan kan ik alsnog overwegen het te veranderen. Merci voor je opmerkingen, ben zelf ook heel benieuwd hoe deze eerste baan na vele jaren er uit gaat zien. Heb er zin in :)
Gr.Martijn
-
Hallo,
Ik heb mijn baanplan weer op wat details veranderd. De grote werkruimte heb ik veranderd in 2 kleinere werkruimtes (plus een derde links boven in de kamer) zodat de hele baan goed bereikbaar is. De werkruimtes zijn tussen de blauwe lijnen.
Bij het CS is een rangeerspoor verdwenen, dit moest ivm de werkruimte. Dan heb ik een vraag, heb ik op deze baan boosters nodig? Ik heb de Mulitzentrale Pro en de 50VA Transformator?
Zeer binnenkort wil ik beginnen met de onderbouw, hierover zal ik tzt ook nog wel vragen hebben, die zal ik dan bij mijn startdraadje stellen.
Mvg
Martijn (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_18_02_11c_beide_niveaus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_18_02_11c_beide_niveaus.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_18_02_11c_niveau_70CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_18_02_11c_niveau_70CM.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_18_02_11c_niveau_60CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_18_02_11c_niveau_60CM.jpg)
-
Heb nog een tweetal engelse wissels omgeruild tegen normale wissels na jouw tip Marc, biedt weer meer mogelijkheden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/engelse_wissels.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/engelse_wissels.jpg)
-
Ik heb het baanplan verandert. De twee hellingen (die nu max 2.7% zijn) liggen nu buitenom het hoofdspoor dus uit het zicht. Het 2e station en het goederen rangeerterrein worden nu via de andere kant ingereden. Het geheel levert ook nog eens wat meer tunnels en viaducten op, mooi om straks te kunnen maken en zien. Kwa railgeometrie moet de baan nog worden verfijnt. Het 2e station ligt ook nog niet vast kwa opzet en het rangeerterrein kan veel mooier echter de contouren wil ik zo toch wel gaan aanhouden.
Gr.Martijn
1e plaatje beide niveaus, 2e niveau 70CM, 3e niveau 60CM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_beide_niveaus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_beide_niveaus.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_niveau_70CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_niveau_70CM.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_niveau_60CM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_niveau_60CM.jpg)
-
Welk Railplanprogramma gebruik je, Anyrail? Is het dan hiermee niet mogelijk om de rails die laag liggen van een andere kleur te voorzien? Is wat overzichtelijker.
Het "grid" van jouw tekening is 10 cm? Zo ja, dan vindt ik dit plan wat "vol" lijken.
Misschien dat je beter bij 1 station houdt dat je wat groter maakt waardoor je misschien meer "landschap" krijgt.
En als het "grid"maar 10 cm is dan moet je kijken naar je mangat rechts, 40 cm breed is weinig om daar in te gaan staan, zeker als je wilt draaien.
-
Inderdaad... de bereikbaarheid laat te wensen over. Op welke hoogte wil je je baan bouwen? Je moet iedere keer onder de baan door... dat kan op het laatst vervelend worden. Ik zou de baan in een W-ontwerpen... dat is denk ik wat beter voor de bereikbaarheid. Daarnaast kan je voor de hellingen gebruik maken van klimspiralen...
Groeten Ronald.
-
Het ontwerp komt inderdaad uit Anyrail en inderdaad..... de kleuren voeg ik een volgende keer toe. Het grid staat op 10cm ja. Ik ben het er wel mee eens dat het erg vol is. Punt is dat ik de passagierstreinen graag van A naar B laat rijden en vise versa. Maar gebrek aan landschap is wel een feit dus dat zou ik kunnen laten varen.
Het hoofdspoor met CS, de paradebaan, ligt op 70 cm. Deze wil ik er eigenlijk wel graag inhouden; ik vind het mooi om met lange treinen over dat traject te rijden (spoordijk, over stadsmuur, tunnels, viaduct) -het komt voort uit het plan om langs de muren een dubbelspoor te leggen, iets wat nauwelijks te doen is in deze ruimte-, het 2e station en goederenstation ligt op 60CM.
De bereikbaarheid is niet zo geweldig nee. De ruimte is 3.24x3.22, ik zit met een deur en de schouw (schoorsteen) zit ook lelijk in de weg. En dan is er nog een schuin dak rechts waardoor ik max op 70CM kan gaan zitten. In een W ontwerpen in deze ruimte? En dan valt die omloop dus weg? Ik heb over klimspiralen zitten dubben maar ook die nemen veel ruimte in beslag.....
Groeten,
Martijn
-
Hier een schetsmatige schets.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_beide_niveaus_alt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_24_02_11_beide_niveaus_alt.jpg)
Die mooie bruine rechte lijn daar leg je een station neer, misschien in een bocht. De kopspoortjes voor wat industrie.
Dit behoeft nog enige uitwerking.
-
Klimspiralen veel ruimte? kijk hier eens: Bouw van mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg366138.html#msg366138), de spiraal is hier R4 (R=482.4mm) en R5 (R=542.8mm) van Rocoline zonder bedding, grootste diameter: ong. 1100mm, kleinste diameter ong. 940mm) Even wat uit proberen met het excelbestandje die bij het Encyclopedie artikel over klimspiraal volgens methode Rainer Lüssi dan kan je zien hoeveel ruimte je nodig hebt en welke hellingspercentages daar bij horen... Klimspiraal Systeem Rainer Lüssi (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05.01_-_Klimspiraal_systeem_Rainer_Lussi).
Groeten Ronald.
-
Nalv jullie adviezen heb ik snel even wat schetsen in elkaar gezet. Dat het plan te vol was daar ben ik het inmiddels helemaal mee eens. Ik ga nu in ieder geval 1 van de 2 hellingen naar/van niveau 60CM laten vallen, definitief. In een nieuw plan heb ik een klein kopstation op het middengedeelte geplaatst en bovenin links een bescheiden rangeerterrein. Ik vind die versie nu juist weer wat te "mager" ogen, deze laat ik hier dan ook even niet zien.
Wel heb ik ook een schets gemaakt van een plan zonder 2e station maar met een groter rangeerterrein op het middenstuk, zie figuur. De gele sporen zijn niveau 60CM. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik er van moet denken. De rode doorgetrokken lijn zou eventueel een klein 2e kopstationnetje kunnen zijn.
Groeten,
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zaterdag_26_02_11kladvoorstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zaterdag_26_02_11kladvoorstel.jpg)
-
Wil je op iets attent maken. zie plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grooste_lengte.jpg)
D.m.v. de paarse dubbele pijl wil ik aangeven dat jij hier m.i. de beschikking hebt over de "langste" lengte. Dat lijkt mij mooi om hier een lang station te plaatsen. Jij?
-
Ik begrijp je even niet. Je bedoelt rechts onderin een 2e station via een spoor links bovenin binnen komend? Of bedoel je een 2e groot station op de hoofdbaan aldaar?
-
Nee, de pijl wijst nergens naar. Hij laat alleen de richting zien waar je een groot station kunt plaatsen dus op de plaats van de pijl zelf. Wilde je even iets anders laten denken
-
stations in een bocht?
-
???
Even mijzelf kwooten.
Nee, de pijl wijst nergens naar. Hij laat alleen de richting zien waar je een groot station kunt plaatsen dus op de plaats van de pijl zelf.
-
stations in een bocht?
baarn bv maar dat was denk ik niet de opzet van zijn baan...
Maar ik vind het een druk geheel, geen ruimte voor huizen/landschap meest gemaakte fout bij een heleboel baanontwerpen.
Het landschap was er eerst én toen kwam de trein pas maar je ziet een heleboel die het andersom doen ::)
Wat is je tijdperk/land/materieelkeuze eigenlijk ?
Trouwens is een groot station gepland tegen de lange wand rechts niet iets.
Daarna gaat de trein langs wat industrie (bovenaan),
passeert een voorstad station(links) om daarna te verdwijnen in een spiraal omlaag.
-
Een station in een bocht zie ik niet zitten maar Jeroen ik begrijp wel dat je puur het idee van een extra station gespiegeld bedoeld.
Ik ben het er mee eens, dat drukke geheel. Maar ik wil die omloop erin houden evenals een rangeerterrein. In deze schets; is meer ruimte voor scenery. Een tweede lang station aan de rechter zijde (rode kader). Te druk? Overigens had ik dat oorspronkelijk ook in mijn allereerste schetsen zo.
Land; Zuid-Nederland, thema Euregio, materieel hoofdzakelijk nederlands incidenteel belgisch, duits. Tijdperk IV-V.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zondag_27_02_11_klad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zondag_27_02_11_klad.jpg)
-
Even kort: kan je niet een groot station maken waar intercity's stoppen en een kleiner stationnetje ergens anders op de baan waar je met kleiner materieel naar toe gaat? Bijv een diesel-2tje (of 3tje) danwel een loc met 2/3 wagons. Geeft meer ruimte op de baan!
Succes! Gr Marco.
-
Als je nu uit het industrie gebied komt met je trein kan je daar nooit meer naar toe terugkeren
want geen spoorverbinding..
-
Oef, moeilijk is dat uitleggen. Zal een nieuwe poging doen. Het is belangrijk dat je vergeet dat je al een station hebt gepland. In dit plan verdwijnt dat. Ook je 2e station (als je dat wilt) en rangeersporen verdwijnen of worden anders geplaatst. Eigenlijk gooi ik je plan omver. Ik zal in een plaatje laten zien wat ik bedoel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_schuin.jpg)
Zoals je ziet ligt mijn station totaal anders (zoals de pijl al aangaf) je moet alleen zien dat je dit nog aangesloten krijgt. En daaromheen weer je andere sporen plannen.
Eigenlijk wil ik dat je opnieuw begint ;D
Maar meer om eens te bekijken of dit past op jouw zolder. En dus niet stijf langs de wanden plant.
-
Ahhh ja dat is een mooie wending. Ga ik eens aan sleutelen. Tsja, je staart je blind op iets en dan.... ??? :D
-
Een nieuwe schets. A het grote station, B een klein (stads of dorps) station, het rangeerterrein naar links langs de muur (uitvoering nu fictief) daar ook de industrie. Alles op één niveau hoewel ik het rangeergedeelte 10CM hoger kan laten liggen. Heuvel aangebracht als verdwijnpunt voor de treinen -dit kan ook een stadstunnel worden afhankelijk van de scenery keuze op die plek- Iets om mee verder te gaan......(?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zondag_27_02_11kladnieuwkopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zondag_27_02_11kladnieuwkopie.jpg)
-
Hoi Martijn,
Volgens mij klopt er iets niet, het lijkt alsof je een dubbelsporige hoofdbaan hebt bij station A. Zou je nu op de buitenste baan tegen de klok ingaan; oftewel rechts rijden, dan kom je automatisch op de binnenbocht uit omdat je een wissel hebt geplaatst onder de heuvel.
Als je het rangeergedeelte 10cm lager plant bij de schouw, zou je de baan nog iets iets verder door kunnen trekken langs de muur zodat de bocht over het rangeergedeelte loopt (links bovenin de hoek van je tekening). Je gaat toch met een slinger richting de schouw, dus zou je daar een flauwe helling van kunnen maken.
Bij station B zou je nog een kopspoortje kunnen maken voor kleine industrie.
Succes! Gr Marco.
-
Goede avond,
Uiteindelijk na alle tips (Marco bedankt voor je pb) ben ik -enthousiast!- tot het volgende compromis baanplan gekomen. Ik heb alle hoogteverschillen eruit gehaald, de baan ligt nu vlak op 70CM. De omloop is in tact gebleven voor het personenvervoer en nu ook een feit voor het goederenvervoer. Wellicht dat aan het rangeerterrein nog wat gesleuteld moet worden. A is het centraal station met daarachter het rangeer emplacement, B is een klein dorps/stads-station voor stoptreinen. Het mangat is perfect kwa grootte en biedt een optimaal bereik voor alle delen van de baan (samen met de entree bij de deur linksonder). Mochten er ergens fouten in zitten of verbeterpunten zijn dan hoor ik het graag.
Groeten,
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_01_03_11kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_01_03_11kopie.jpg)
-
Hoi,
Volgens mij zit er een 'foutje' in je dubbelspoor (maar tussen aanhalingstekens, want misschien is het bewust).
Als je vanuit A vertrekt richting B op de rechterbaan (buitenste spoor) en je volgt dat spoor, dan kom je in A weer binnen op het verkeerde spoor (zie paint). Tenzij je ingepland hebt om bij station B van spoor te wisselen. Maar klopt het in dat geval met je perronlengtes?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_01_03_11kopie_WimC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_01_03_11kopie_WimC.jpg)
En station B zit erg kort na station A. Als de trein uit A vertrokken is, moet 'ie alweer afremmen.
Misschien is het een idee om station B te laten vervallen en te vervangen door een schaduwstation? Je kunt daar b.v. in plaats van het station de baan gewoon door laten lopen, maar dan met een aftakking langs de muur die je verborgen aanbrengt en waar je één of twee extra opstelsporen bij aanbrengt.
Groeten,
Wim
-
Hallo Wim,
Je hebt gelijk, dat is inderdaad een foutje. Ik had al zitten denken om de wissel uit het CS te halen en ervoor te leggen dus tussen B en A. Je optie om station B weg te halen en te vervangen door een schaduwstation valt te overwegen. Dat CS en station B dicht op elkaar liggen daar heb ik ook over zitten denken. Ik had nu gedacht intercitys of internationale treinen om te leiden via het rangeer emplacement achter het CS om en deze zo een "dubbele ronde" te laten rijden. Uiteraard in dat geval zou het het meest origineel zijn om die doorgang daar te laten verdwijnen via een apart spoor (maar dan geef ik weer visuele ruimte op).... ?
Groet,
Martijn
-
Persoonlijk denk ik dat je al een heel eind bent.
Maar ik denk dat je ook even moet kijken naar je rangeerterrein.
Onderin liggen drie kopsporen. In het verlengde van het meest rechtse kopspoor liggen twee andere kopsporen zie Groene C
Wat is hun functie? en hoe bereik je die en hoe lang is de trein die je hier neer kunt zetten?
En m.i. kun je ook een overloop wissel weg halen en dat ene kleine kopspoortje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dinsdag_01_03_11kopie_WimC_1.jpg)
groet Jeroen
-
De "C"-kopsporen komen te liggen aan een depot/overslag of een goederen perron. Ik had dit links van het terrein willen leggen maar dan krijgen de sporen een recht karakter, vind dit mooier. De toegang vind plaats dmv een engelsman. Ik mis eigenlijk een omloopspoor maar dacht dat het zo ook kan??? Ik overweeg ook nog een kopspoortje bij station B maar dat maakt het misschien weer juist te druk.
Groet,
Martijn
-
De verbeterde versie. Fouten en onnodigheden zijn er uit gehaald. De opzet is niet veranderd. Ik overweeg nog het rangeerterrein op +1CM te leggen en het CS op -1CM zodat er contrast ontstaat. Zo ver is mijn baanplan nu af.
Groeten,
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/woensdag_02_03_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/woensdag_02_03_11.jpg)
-
Hoi Martijn,
Kijk nog even goed naar de post van Wim C op de vorige pagina en wat hij in het rood heeft getekend.
Volgens mij kom je uiteindelijk nog steeds op de buitenbaan uit als je van station A vertrekt op de binnenbaan (met de klok mee), dus na een complete ronde. Het idee van een dubbelsporige hoofdbaan gaat hier niet op en kan dus tot botsingen leiden!
Ik zou het stuk tegen de muur bovenaan je tekening aanpassen. De wissel vlak voor de berg eruit en gewoon verbinden met de binnenbaan bij het station. Zo krijg je dus tegen de muur ook drie sporen waarvan je het spoor naar het rangeerterrein kan laten stijgen! :)
Verder ziet het er goed uit! (y)
Succes, groeten Marco.
-
Heb iets gekliederd in paint; hoop dat het duidelijk is:
Waar de kruisjes staan zou ik het spoor/wissel weghalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/woensdag_02_03_11_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/woensdag_02_03_11_1.jpg)
effe op plaatje klikken voor vergroting...
Gr Marco.
-
Hallo Marco,
Bedankt voor je commentaar. Heb eea even uitgewerkt. Je bedoelt het zo? Hoewel het er wat "drukker" op wordt vind ik het idee dat het rangeerterrein kan stijgen perfect! Maar nu de vraag, hoeveel is realistisch zo achter het station? Ik heb op de hoofdbaan wel wissels toegevoegd, ik meen dat nu alles vanuit beide richtingen te berijden is en alle sporen bereikbaar zijn, of zie ik ergens iets over het hoofd? En waar ligt eventueel nog een wissel te veel of juist te weinig? Graag jullie kritieken, bvd.
Groeten,
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_03_03_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/donderdag_03_03_11.jpg)
-
Zou een tweesporige hoofdbaan/paradebaan niet meer rust geven aan de rechterkant en de bovenkant dan die drie sporen?
-
Dat is nou net waar ik ook op zit te kijken. Het spoor naar/van en station B vind ik aan de rechterkant nog wel gaan maar bovenin word het me eigenlijk al weer te druk. Nu ja maar even een dagje laten bezinken....
-
Persoonlijk zou ik heel B eruit halen en hier een dubbelsporig traject met zijperrons plaatsen. Zo kan je hier wat meer scenery plaatsen. Eventueel een wachtspoor voor goederentreinen met een overloopwisseltje, maar daar zou ik het beslist bij laten. Gewoon 2 zijperrons geven een gevoel van rust, maar ook daar kunnen IC's stoppen.
Maarre, komt er niet iets van een schaduwstation ofzo? Zo'n heuvel geeft je de ideale plaats om van niveau te wisselen, tunnel op het rechtse stuk, iets van een watertje ofzo voor de heuvel langs (of een snelweg). Voordelen: De trein springt minder in het beeld en je legt het accent meer bij de scenery eromheen neer. Je zou natuurlijk ook het gehele gebied om een eventueel station heen iets kunnen verlagen en zo wat hoogteverschil maken in de baan zonder dat deze erg opvalt.
Door het gezamelijke verdwijnpunt van je sporen naar de schaduwruimte, zou je 1 gezamelijk schaduwstation kunnen gebruiken.
Laurent
-
Je voorstel om B weg te halen en perrons met een wachtspoor valt te overwegen. Het is inderdaad wel zo dat het een stuk rustiger word daardoor. Ik heb geen schaduwstation gepland, deze kan ik wel in een later stadium ooit nog maken. Ik wilde het als starter niet te ambitieus maken, kom al terug van allerlei kombinaties met hoogteverschillen. De bedoeling is nu inderdaad wel om in het landschap met hoogteverschillen te gaan werken, zo weet ik nog niet of ik die heuvel rechts bovenin daadwerkelijk als groene heuvel ga neerzetten, een verhoogd stadslandschap lijkt me ook wel wat daar (de sporen gaan dan in tunnels er onderdoor).
-
Rustig van start gaan, goed overzien en testen en vooral adviezen opvolgen. Zit genoeg kennis hier op het forum. ;)
-
Hoi Martijn,
Ik begreep eigenlijk dat je een omloopspoor wilde uit je eerdere posts; oftewel het "derde" spoor wat helemaal tegen de muur aan ligt.
Wat Laurent ook al voorstelt is om er een 2sporige hoofdbaan van te maken. Dan kan je boven en onder een wissel in de bocht toevoegen met een spoortje naar het rangeerterrein. Rechts kan je dan inderdaad beter een station plaatsen met een wachtspoor en eventueel een kopspoortje met een goederenloods oid.
Scheelt je wel weer een paar meter rails! :)
Gr Marco.
-
Hallo Laurent, Marco,
Ik ga ten aanzien van mijn laatste schets het derde ontstane spoor bovenin vanaf het goederenspoor inkorten naar een kort spoortje richting de 2-sporige paradebaan. Het kleine station B komt te vervallen, daarvoor in de plaats komen aan de 2 sporige hoofdbaan inderdaad perrons, een lang wachtspoor en een kopspoor. Dat biedt me ook mogelijkheden om rechts onderin (ik zal daar een nieuw verdwijnpunt creeeren) bijv een of twee wachtsporen in schaduwvorm voor Intercitys te maken, dit idee is eerder door iemand in een van de reacties geopperd. Ik zal dit vanavond allemaal al dan niet uittekenen.
Gr.Martijn
-
Het uiteindelijke baanplan. Alleen over de wissels in het hoofdspoor ben ik zelf niet helemaal tevreden. Voor de rest wil ik dit gaan aanhouden. Mvg Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_04_03_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_04_03_11.jpg)
-
hoi martijn,
als het mijn baan was had ik het zo gedaan als op het bijgevoegde plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_04_03_11_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_04_03_11_1.jpg)
het plaatje zegt volgens mij genoeg, maar toch even een korte toelichting.
rechts vond ik de overloopwissels op een rare plek zitten, op mij komt het realistischer als je er twee engelsmannen legt.
onder de aansluiting iets korter en ook met een engelsman doortrekken, waardoor de boogwissels eruit kunnen.
boven ook de boogwissels eruit en de overloop andersom.
met deze wijziging kun je namelijk ook boven het rangeerterrein af de baan op en onder het rangeerterrein op zonder daarvoor eerst een "lastgeving verkeerd spoor" te moeten afgeven.
groeten bart.
-
Engelsmannen in het hoofdspoor? Liever niet ;) Lastgeving VS bestaat ook niet meer tegenwoordig, de meeste baanvakken zijn ingericht als dubbel enkelspoor, wel zo praktisch. (y) Ik weet niet hoe lang je uithaalspoor rechts is, maar volgens mij gaat het erg krap worden. Een paar mogelijkheden, bijvoorbeeld het verplaatsen van het uithaalspoor naar het midden met zijperrons. Levert meteen een inhaalmogelijkheid op een eventueel stationnetje op en een verkapte overloopmogelijkheid. In linksboven van Benonline007 kan ik me wel vinden ;) Over linksonder blijf ik twijfels hebben.
Laurent
-
Hallo Laurent,
Ik ken de discussie, "wetgeving" rondom engelsmannen inmiddels, maar ze vormen wel een uitkomst op mijn baan, zoals Bart ze heeft voorgesteld. Ik heb ze in een nieuwe tekening -die ik nog even niet upload- al verwerkt. Vormen engelsmannen in miniatuur ook veel problemen met gevolgen? De mogelijkheid die je schetst, verplaatsen uithaalspoor naar het midden met zijperrons als inhaalmogelijkheid kan ik even niet volgen, heb je hiervan een voorbeeldje? Ik heb linksboven en onder inmiddels ook aangepast. Het spoor naar/van het rangeer emplacement is iets langer geworden. Ik ga het emplacement definitief 3CM hoger leggen (heb dus een meter spoor nodig voor dat hellinkje) tov CS, geeft denk ik mooi effect. Was een tip van Marco en heb reeds in wat bladen mooie voorbeelden gezien hoe dat aan te pakken in landschap/scenery.
Ik ga nu richting einde baanplan. Wil het dit weekend afsluiten waarna ik kan gaan starten met de onderbouw. Natuurlijk blijven jullie opbouwende kritieken welkom, graag zelfs, zo lang ik niet de bestelling van de rails de deur uit heb kan ik blijven aanpassen (maar dan slechts nog op details).
Gr.Martijn
-
aanwijzing vs bestaat zeker nog wel alleen is het in de volksmond bekend als lastgeving. als ik de trdl bel en ik vraag om een lastgeving weet hij precies wat ik bedoel. ;) maar het was grappig bedoeld.
wat misschien voor linksonder nog een optie is om de aansluiting lang te laten ivm de helling en rechtsonder de boogwissels te plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_04_03_111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vrijdag_04_03_111.jpg)
groeten bart.
-
Zeg... heb je ook nog niveaus erin verwerkt of blij je zeg maar vlak in de paradebaan?
-
Goede morgen,
@ Bart; lastgeving, trdl bellen? Ik vat de clou niet iig ::) :) Had de aansluiting als volgt bedacht, zie upload.
@ markje; ik houd de paradebaan inderdaad vlak, ga wel niveaus aanbrengen in scenery. Word in feite een lange spoordijk, over bruggen, stadsmuren ed.
Het resultaat;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zaterdag_05_03_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zaterdag_05_03_11.jpg)
-
Hoi Martijn,
Dat ziet er al beter uit inderdaad!
Wat je nog kan doen is boven en onder het spoor aanpassen naar het rangeerterrein; op dezelfde manier als bij station B, dus met 2x een engelsman. Dan kan je ook makkelijker vanuit de binnenbocht naar het rangeerterrein. :)
Succes maar weer, groeten Marco.
-
Weetje wat ook grappig is en ik weet niet of t toepasbaar is op een modelbaan is een rangeer heuveltje
-
@Marco, ik leg inderdaad bovenin nog een engelsman. Onderin doe ik dat niet want dan kom ik in het gedrang met het hellinkje van 3CM opwaarts emplacement, het kan wel maar dan gaan de rails aldaar erg lelijk liggen dus laat ik het maar zo.
@Markje, ook daar heb ik aan lopen denken maar behalve dat het natuurlijk gewoon mogelijk is lijkt het me erg onpraktisch; wat doe je met wegrollende wagons?
Ik heb ook nog overwogen om het CS in een flauwe bocht te leggen, ziet er op schets mooi uit. Alleen dan ga ik problemen krijgen met de eventuele perronoverkapping die ik straks wil aanleggen. Het plan is nu feitelijk klaar....... (y)
Gr.Martijn
-
@Markje, ook daar heb ik aan lopen denken maar behalve dat het natuurlijk gewoon mogelijk is lijkt het me erg onpraktisch; wat doe je met wegrollende wagons?
Dat is nou net het idee van een rangeerheuvel. Doordat de wagons vanzelf rollen, hoeft de loc ze niet allemaal op te drukken.
Groeten,
Wim
-
Vormen engelsmannen in miniatuur ook veel problemen met gevolgen? De mogelijkheid die je schetst, verplaatsen uithaalspoor naar het midden met zijperrons als inhaalmogelijkheid kan ik even niet volgen, heb je hiervan een voorbeeldje?
Bij mij, Märklin Crails, kan ik engelsmannen in alle richtingen op hoge snelheid berijden zonder problemen.
Voorbeeldje:
(http://img818.imageshack.us/img818/2524/opstelmiddenspoor.png)
2 Opties gegeven. ;)
Laurent
-
Dat is nou net het idee van een rangeerheuvel. Doordat de wagons vanzelf rollen, hoeft de loc ze niet allemaal op te drukken.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Ja, ik ken rangeerheuvels uit het Grootspoor maar op een/mijn H0-baan lijkt me dat gewoon erg onpraktisch, het heeft natuurlijk zeker wel wat.
Gr.Martijn
-
Voorbeeldje:
(http://img818.imageshack.us/img818/2524/opstelmiddenspoor.png)
Hallo Laurent,
Aha ja dat levert een mogelijk mooie variatie op, daar ga ik met toch nog even over buigen. En jij bedoelde dit dan voor het station aan de rechterkant van het hoofdspoor?
Gr.Martijn
-
Bij mij, Märklin Crails, kan ik engelsmannen in alle richtingen op hoge snelheid berijden zonder problemen.
Voorbeeldje:
(http://img818.imageshack.us/img818/2524/opstelmiddenspoor.png)
2 Opties gegeven. ;)
Laurent
misschien een rare vraag, maar waar zie jij in dit plaatje een engelsman ??????
misschien zie ik het verkeerd, maar dit ziet er voor mij uit als een wisselstraat.
gr bart
-
Geen, maar daar ging het ook niet om. Het plaatje laat een uithaalspoor zien dat als middenspoor is geplaatst.
Aha ja dat levert een mogelijk mooie variatie op, daar ga ik met toch nog even over buigen. En jij bedoelde dit dan voor het station aan de rechterkant van het hoofdspoor?
Perron aan beide kanten met het middenspoor perronloos.
Laurent
-
Hallo Laurent,
Ik vind je aangedragen idee een erg mooie oplossing -uithaalspoor als middenspoor- maar ik krijg het echt niet ingepast aan de rechterkant. Probleem is dat de hoofdbaan tweesporig is en er direct weer een robuust ogend stuk spoor komt te liggen. Aan de buitenkant is sowieso onmogelijk.
Gr.Martijn
-
Uiteindelijk is mijn laatste versie baanplan als onderstaand. Aan de rechterkant heb ik de paradebaan iets naar binnen gehaald. Ten eerste om ruimte te geven voor een stationnetje aan de achterkant van het zijspoor. Ten tweede om een stad te kunnen bouwen achter het spoor, rechtsboven tot achter het station. Dit zal op niveau 70CM zijn, stijgend naar +/- 78CM (spoorniveau is 70CM). Alle scenery aan de binnenkant van het dubbele spoor (vanuit het mangat gezien) zal op 60CM worden gebouwd. Er is onder andere een rijksweg gepland beginnend links bovenin vanuit een tunnel onder het spoor en loopt voor het spoor door naar rechts onderin waarin het in een tunnel onder een heuvel zal verdwijnen. Enfin, eea zal ik in een nog te openen bouwdraad gaan verduidelijken.
Overigens is de reden van het bouwen op slechts 60 resp 70CM dat ik aan de gehele rechterkant met een schuin dak zit waardoor ik niet hoger kan, anders had ik dat beslist gedaan.
Afgelopen zaterdag zijn de rails besteld welke ik nog te kort kom. Vandaag het 1e van 4 delen van de onderbouw in elkaar gezet, ging prima tot zo ver.
Gr.Martijn (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/woensdag_30_03_11_baanelementen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/woensdag_30_03_11_baanelementen.jpg)
-
Succes met bouwen! We zien het bouwdraadje wel verschijnen... Alleen ik blijf zeggen: Het is allemaal wel erg laag.... zie ook mijn bouwdraadje daarover: Hoogte onderbouw (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg399145.html#msg399145). Ik heb met mijn hoogte al zoiets van... dat had hoger gemoeten...
Groeten Ronald.
-
Dank je. Ja klopt ik weet het, maar gaat echt niet hoger of ik verlies echt oppervlakte, dat is ook zonde. En ach, als ik straks in het mangat zit met de burostoel in de lage stand.... er zijn ergere dingen ;D :)
Gr.Martijn
-
Ziet er goed uit Martijn!
De aanpassing voor de stad en station zijn ook mooi, dat geeft je wat ruimte om er iets leuks neer te zetten.
Veel succes met de bouw! :)
Groeten Marco.
-
Even voor de helpers en voor de volgers van dit baanplan; er is een nieuwe draad geopend over de bouw van "De Werelden", de H0 baan volgens dit baanplan.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36864.0.html
Mvg
Martijn