BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Steven! op 06 February 2011, 21:02:39
-
Hallo iedereen!
Ik heb lang moeten nadenken of ik mijn baan wilde laten zien op het forum. Aangezien ik veel bruikbare informatie heb kunnen vinden, vind ik het nu toch wel leuk om iets te laten zien.
Met de bouw van de baan ben ik al een tijdje geleden mee begonnen. Om precies te zijn in de zomer van 2007. Hiervoor was een jaar planning voor nodig omdat de afmetingen van de baan elke maand veranderde ( met dank aan m’n moeder. Eerst mocht ik de halve zolder. Toen weer een kwart, of dan toch alleen de lengte van de zolder…. ).
In principe was de zolder vrij en na 2 kleine H0 baantje ( de laatste baan was van mijn vader. Afm.2000x2000 ), wilde ik wat meer. Uiteindelijk heb ik een compromis gesloten met mijn ouders en kon ik een definitieve baanplan maken met een baan die in een L vorm ligt. De korte kant heeft de afmetingen: 4000x1100 en de lange kant van 6000x1000.
Uiteindelijk heb ik een baanplan kunnen maken die voldeed aan mijn eisen. Het idee achter deze baanplan was dat het thema Zwitserland moest zijn. Dus er moesten hoogte verschillen in voorkomen en tussen het H0 spoor moest er nog smalspoor in voorkomen (H0m). Heb namelijk een hele berg Bemo en vond het zonde om dat niet te gebruiken. Het normaal spoor is niet alleen maar Zwitsers materiaal maar er rijden ook Duitse Regio verkeer tussendoor. Dus het is een soort van grensstation.
Met H0 rij ik gelijkstroom. Het Duitse materiaal is bijna allemaal van Fl* en het overige materiaal van Roco en HAG.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_totaal_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_totaal_3.jpg)
Op de baanplan is in grijs het smalspoor weergegeven en in het zwart H0.
Aangezien ik al aardig opweg ben met de bouw, laat ik toch foto’s zien vanaf het begin van de opbouw.
Doordat er zo veel zooi op de zolder lag, was het idee om het in fases te maken. Het eerste deel wat gemaakt was, was het deel van 4000x1100. In de toekomst wordt de baan naar rechts uitgebreid. ( zie foto ). Verder is op de foto te zien dat het frame al aangebracht is. Ik was hierna verder gegaan om de contouren van de bergen uit te werken in AutoCad. Door deze tekeningen kon ik in één oogopslag zien waar de gaten moesten komen waar de sporen doorheen moesten liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0252_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0252_4.jpg)
Op de volgende foto, helaas mindere kwaliteit, is te zien dat de eerste spanten zijn aangebracht. Helaas is het te dun materiaal om lekker mee te werken. Ben ook naderhand overgegaan op MDF van 8mm. Wat ook stukke sterker is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0709_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0709_1.jpg)
Op de volgende foto is het schaduwstation te zien. Ik heb hier in totaal 5 sporen liggen. Niet veel maar voldoende om 4 treinsamenstellingen er te kunnen plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3227.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3227.jpg)
Ik zal in de komende dagen meer foto’s plaatsen.
Groetjes Steven
-
Steven
Ziet er mooi uit, goed gebouwd, ik ben benieuwd naar de volgende plaatjes
Bert
-
Wauw, dat ziet er gaaf uit, blijf je volgen!
Je hebt nogal een sporenplan zeg ;D
Gr,
Mathyn
-
Leuk!
Laat maar komen de nieuwe foto's! :D
Groet,
Mark
-
Heel mooi,het begin ziet er al netjes uit,wat het Duitse materiaal betreft,er rijden over grote doorgaande lijnen in Zwitserland ook wel treinen met Duitse wagons,en er rijdt meerdere malen per dag een ICE trein tot in Interlaken :) (y).
-
... maar dat is niet echt "Regioverkeer", die ICE's naar Interlaken Ost ;D. Dat vind je alleen in Basel en Kreuzlingen... Maar goed, het mooie van een modelbaan is natuurlijk dat je dat zelf mag bepalen :).
Duitse getrokken rijtuigen vind je overigens niet meer in Zwitserland, behalve dan de CNL-diensten en in Basel.
-
Hallo Steven,
Ben aangenaam verrast! (y) Ziet er indrukwekkend uit, zowel je banenplan als materieel keuze! Wat ik me wel afvraag: Werk je met modulebakken? Omdat ik las dat de baan bij je ouders op zolder staat en je terzijndertijd op jezelf gaat wonen?? Het concept van L spreekt mij ook erg aan. Ben benieuwd naar je vorderingen.
Spreek je snel weer! ;)
-
Ziet er heel indrukwekkend uit.
Ook lekker veel hoogteverschillen.
Veel suc6. (y)
Nog een tip: verf de achtergrond alvast mooi blauw (eventueel met hier en daar een wolkje), nu kun je er nog bij en het geeft veel mooiere resultaten op je foto's.
Wit is ook maar wit. ;D
-
Hallo,
Bedankt voor de complimenten! Foto’s komen er zeker aan!
@ Wesley. Bedankt voor je uitleg. Dacht dat buiten de ICE’s nog meer materiaal uit Duitsland door reed. Weer wat geleerd (y).
@ Sander. Nee, ik werk niet met modules. Had er wel even aan gedacht maar toch voor een vaste baan gegaan. Als ik het huis uit ga, tja…. dan blijft er iets moois achter..
@ Swiss fan. Je hebt gelijk over het witte ehh hok. Nu lijkt het of er een bom in de verfblik zat ;).
Oke, volgende foto. Hierop is te zien dat alle schotten zijn geplaatst van dit deel. Helaas heb ik met het tekenen van de baan wat dingen over het hoofd gezien. Zoals perrons tussen de sporen bij het hoofdstation. Daardoor is nu alles wat verder uit elkaar komen te liggen en dus ontstaat er weer minder plek voor het stations gebouw. Helaas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0711_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0711_1.jpg)
Op deze 2de foto is te zien hoe het smalspoor zich tussen het hout door wurmt. Helaas was er niet veel ruimte maar het gaat goed. Uiteindelijk moet hij boven op de schotten bij een station uitkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0724_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0724_4.jpg)
Maandje erna ligt alles z’n beetje op zijn plek. Hier en daar moet er nog wat gebeuren. Op de baanontwerp zien jullie veel sporen over elkaar maar zo ziet het er dus uit. Het hoofdstation ligt dus vooraan waar smalspoor en normaal spoor naast elkaar liggen. Bovenop de “berg” ligt een ander groot station. Hiervandaan beginnen er 2 verschillende routes.
De eerste loopt overal bovenlangs naar de andere kant van de zolder. De tweede verloopt over in tandrad. Daalt naar niveau 0 om onder het dakspant door te gaan en stijgt weer rap naar boven. Had namelijk verschillende tandrad loks en wilde natuurlijk dan een tandrad traject hebben!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524.jpg)
De laatste foto is het laatste deel wat ik toen der tijd kon maken. Dit is een gedeelte van het rangeer terrein. Rechts van de zolder lag nog te veel zooi om verder te gaan bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4344_2.jpg)
Bedankt voor het lezen en tot de volgende post ;)
groetjes Steven
-
Opruimen is dus de boodschap.
Blijf dit moois volgen.
Johan.
-
Inmiddels is alles al weg en is er wat moois ontstaan :)
Je ziet het over paar dagen in een post.
gr Steven
-
Dit is echt niet te geloven, wat een plan!! Echt super gaaf. Ik kan niet wachten tot de volgende post.
Je spreekt over meerdere tandrad locs, maar ik ken er niet meer dan twee van Fleischmann, welke merken hebben dan ook tandrad?
Gr,
Mathyn
-
Bemo.
-
... maar dat is niet echt "Regioverkeer", die ICE's naar Interlaken Ost ;D. Dat vind je alleen in Basel en Kreuzlingen... Maar goed, het mooie van een modelbaan is natuurlijk dat je dat zelf mag bepalen :).
Duitse getrokken rijtuigen vind je overigens niet meer in Zwitserland, behalve dan de CNL-diensten en in Basel.
Sorry ;D,ik heb in het verleden op de Travel channel nog wel Duits getrokken materiaal op de Gotthard gezien,dat is nu verleden tijd,wat de ICE betreft,in 2004 moest ik in Basel vanuit de ICE 105 overstappen naar de ICE waarmee ik voor 4 dagen naar Interlaken ging.
In 2009 heb in ook wel Duitse dubbeldeks wagons gezien,niet op Basel SBB :).
-
In 2009 heb in ook wel Duitse dubbeldeks wagons gezien,niet op Basel SBB :).
Misschien heb je deze gezien. Deze foto heb ik genomen in januari 2009 in Spiez bij een tussenstop. Niet echt een duidelijke foto maar ze waren verhuurt aan de BLS voor de route: Thun-Fribourg.
Maar ik denk dat Wesley daar veel meer over kan vertellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4241_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4241_1.jpg)
gr steven
-
Diensten met deze S-Bahn reden we graag.....aan beide kanten een 485. In Müsingen volgas tegen Thun....en ruim voor de schutzstrecke al 140 km bereikt hebben....ware turbo's waren dit. We reden ook altijd met 2 man deze treinen.
Groeten
Bas
-
Misschien heb je deze gezien. Deze foto heb ik genomen in januari 2009 in Spiez bij een tussenstop. Niet echt een duidelijke foto maar ze waren verhuurt aan de BLS voor de route: Thun-Fribourg.
Maar ik denk dat Wesley daar veel meer over kan vertellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4241_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4241_1.jpg)
gr steven
Yes!,maar niet in Spiez,waar ik in 2009 geregeld was,dat die dubbeldekswagons van de DB door de BLS gehuurt waren,weet ik pas nu na dit schrijven.
-
Heeft toch wel wat die dosto's. Geloof dat je met HAG een sleepje kan maken. Alleen moet je wel een ruime portemonnee hebben ;) Verder een goed verslag tot dusver over je vorderingen Steven! (y)
-
De wagens werden gemaakt in een samenwerkings verband tussen HAG en Hobbytrade. Ik heb ze zelf ook. Her en der kan je ze vinden in de aanbieding.
Gr Arnout.
-
Hallo allemaal!
In de vorige post liet ik bouwfase 1 zien. Dat gedeelte was zo goed als af en nu kon fase 2 beginnen. Veel opgeruimd en toen kon het frame in elkaar gezet worden.
Op de foto is te zien dat het rangeer terrein al op zijn plaats ligt. Heb de sporen een beetje globaal neergelegd om te kijken of het past. Ook moet er nog ruimte zijn voor een draaischijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5243.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5243.jpg)
Op de volgende foto is het station te zien van het smalspoor.
Ik was niet echt tevreden met het sporenplan. Daar heb ik toen weken lopen schuiven met de rails en het ligt nu op zijn plaats. Ik kon namelijk de Glacier Express niet kwijt en die moet er natuurlijk wel op komen. Maar nu alles op z’n plek ligt, ben ik wel aardig tevreden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5360.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5360.jpg)
Op de volgende foto ben ik al wat verder met fase 2. Op de achtergrond reizen de bergen al op. Ook het schaduwstation van het smalspoor ben ik al mee bezig. Het blijkt toch maar weer dat als je een baanplan op een computerprogramma uitwerkt, dat het toch in praktijk net even iets anders uitkomt. Zo zouden er zes sporen op het schaduwstation komen maar er komen uiteindelijk vier te liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5649_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5649_1.jpg)
Op de volgende foto zijn de lagen goed zichtbaar. Smalspoor bovenop, dan normaal spoor en op de voorgrond het rangeer terrein. Uiteindelijk zullen er nog 2 lagen bijkomen ( kan je al zien onder de IC 2000).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5650_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5650_2.jpg)
Gr steven
-
Ziet er mooi en veelbelovend uit ! (y)
Maar waar jullie toch allemaal die vrije tijd vandaan halen om in zo'n tempo te kunnen bouwen ?
Greetz
Peter
-
dank u!
haha nou, ik was vorig jaar een halfjaar eerder afgestudeerd waardoor ik een zee van tijd had ;D.
Maar wat je nu op de laatste foto's ziet, heb ik ook lang over gedaan. Denk ongeveer 2 jaar.
Gr Steven
-
;D Voel me al weer wat beter. Ligt bij mij soms gewoon paar maand stil. Heb nog 50 vakantiedagen staan en gewoon geen tijd om ze zelfs maar op te nemen.
Peter
-
De wagens werden gemaakt in een samenwerkings verband tussen HAG en Hobbytrade. Ik heb ze zelf ook. Her en der kan je ze vinden in de aanbieding.
Gr Arnout.
Het gaat hier over de set toch?
Hobbytrade? of was t fleischmann?
En waar vind je ze her en der dan? Geef me is eens tip?
-
Hoi Steven,
Indrukwekkende baan zeg!!! Ik had de foto's van je baan ooit wel eens gezien op je website en was toen al onder de indruk, maar als ik dan het bouwverslag zie, dan zit ik echt met grote ogen te kijken :o. Mooi gebouwd hoor! Daar is tenminste over nagedacht. Ik hoop dat ik ook een dergelijk stabiel bouwwerk kan neerzetten. Met wat voor systeem ga je rijden? Heb je alle locs gedigitaliseerd?
Veel succes met de verdere bouw!!!
Groeten,
Menno
-
Hallo Mark,
De wagens van Hobbytrade zijn de rode. Er zijn 5 varianten. Op ebay.ch staan ze op het moment. De blauwe van de Zurich S-bahn zijn van Fleischman en in een set in combinatie van HAG. Maar dat wist je waarschijnlijk wel. Ik bezit zowel de Hobbytrade wagens als een set van HAG. Ik zou er nog wel een dummyset met reklame op de lok bij willen voor de heb. Maar je ziet ze zelden of nooit.
Gr Arnout.
-
Hallo allemaal
@ Menno. Dank je voor je complimenten! Ik heb inderdaad lang zitten rekenen totdat het allemaal goed en naar wens was. Een goede basis vond ik ook nodig omdat er aardig wat bergen komen.
Met H0 rij ik digitaal. Momenteel nog met een Maus. In de toekomst komt er waarschijnlijk een Intellibox ll op de baan.
Met H0m rij ik nog analoog. Zit wel te denken om digitaal te gaan maar zit een beetje met het ombouwen van de Bemo locs. Aangezien er bar weinig ruimt is voor een decoder, wordt dat een aardige klus.
Welke decoders gebruik jij eigenlijk voor je smalspoorlocs?
Heb weer een paar foto’s voor de liefhebbers.
Er is met de laatste post het een en ander aangepast. Zo is het geplande station waar de gele 189-er staat, verwijderd. Het spoor was dusdanig kort zodat de lange personen treinen er net niet fatsoenlijk erop konden staan. Nu is er gekozen voor enkel spoor.
Achter in de hoek zijn de contouren al bevestigd aan het frame.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5670_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5670_2.jpg)
Deze foto laat de uitloop van de toekomstige tunnel zien. Boven rijd de Furka Oberalp met een regio.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5677.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5677.jpg)
Hier is het hoofdstation te zien. Op dit station komen beide spoorbreedtes bij elkaar. Op de achtergrond is een Ge 4/4 l 602 van de Rhätischen Bahn en een Deh 4/4 92 van de Furka Oberalp te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5877_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5877_1.jpg)
Groetjes Steven
-
Hallo Steven,
Komplimenten! Ik vind het gewoonweg imposant! Alleen je sporenplan al.......wow.
Slechts één vraagje; zijn al je sporen fysiek bereikbaar bij calamiteiten?
Ik ga jouw draadje met aandacht en plezier volgen!
Gr.Martijn
-
Hallo Steven,
Je hebt inderdaad (alweer) vorderingen gemaakt. Een imposant sporenplan. Dit project met smal- en grootspoor vind ik goed bedacht, zowelje sporenplan als de materieelkeuze!
Succes met de verdere bouw! (y)
gr Sander
-
Slechts één vraagje; zijn al je sporen fysiek bereikbaar bij calamiteiten?
Ik had met het bouwen rekening mee gehouden dat ik er van onderaf/achter de baan bij het spoor kan komen als er iets zou zijn. Het is natuurlijk ook makkelijk met het schoonmaken van de rails.
Ik kom eigenlijk overal bij maar er is helaas 1 plek waar ik bijna niet bij het spoor komt. Daar moet ik nog iets op verzinnen...
@ Sander; Dank u!
Hou je op de hoogte over het verdere verloop van de bouw ;)
-
Hoi Steven,
Van een aantal loks die ik gekocht hebt (zijn nagenoeg allemaal tweedehands) is een kleine hoeveelheid met decoder uitgerust, waarvan ik wel het adres weet maar niet de soort decoder. Ik weet wel dat in Bemo vaak een decoder voor n-spoor wordt gebruikt. Bemo gebruikt tegenwoordig de "Multiprotokolldecoder ESU LokPilot micro MM/DCC/SX 6 pol. NEM 651" (bron:Bemo-Modellbahn.de) voor hun digitale loks.
Vorig jaar heb ik een Bemo Gem 4/4 gekocht in Mechelen. De verkoper zei dat hij decoder eruit had gehaald. Thuis bleek dat hij hem er inderdaad uit had gehaald, maar los in het doosje had gelegd :). Dit bleek een Lenz Gold Mini + decoder te zijn.
Voor geluidsdecoders weet ik niet welke je het beste kan nemen, ik probeer daar ook nog achter te komen. Zimo heeft bijvoorbeeld een groot aanbod van RhB-sounds (http://www.zimo.at/web2010/sound/tableindex.htm), dus ik neem aan dat zij ook een decoder hebben die goed in een RhB-lok past. Sommige leveranciers hebben geen RhB-sound in hun aanbod, maar het schijnt dat, als je ergens anders de geluiden vandaan kan halen, deze kan programmeren in een andere decoder. Maar ik heb geen idee hoe dat zou moeten. Mocht je nog andere opties weten voor wat betreft sound-decoders in een RhB-lok, laat het me dan ff weten.
Op Youtube heeft iemand filmpjes gezet van RhB-loks met geluid erin. Klinkt goed, alleen staat er niet bij welke decoder erin zit. http://www.youtube.com/watch?v=9dkNjhGDdfY&feature=related
Groeten,
Menno
-
Hallo!
Weer een nieuwe post met nieuwe foto’s.
@ Menno. Ik had idd gezien dat Bemo tegenwoordig ESU LokPilot gebruikt voor de Soundloks. Helaas is dat niet bij allemaal.
Dan kom je inderdaad met het probleem van waar haal ik van het overige materiaal het geluid vandaan.
Op de site van Inexspoor.nl, wordt er veel gesproken over Digitrax. Die schijnen ook goed te werken in Bemo loks. Ik zal vandaag of morgen nog even een Bemo Post opzoeken en erin snuffelen over het digitaliseren. Had daar het een en ander over gelezen.
En nu naar de foto’s
Voor het smalspoor moest er ook een spiraal komen. Dus ben ik aan de slag gegaan met draadeinde en hout. Mdf 4mm heb ik gekozen als hout. Je kan door de eigenschappen van het mdf, netjes verwerken in de spiraal. De stijgings percentage is iets meer als 4% waardoor ik genoodzaakt ben om alleen maar naar beneden te rijden. In principe is dat geen probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5869.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5869.jpg)
Het kunstwerk kon op zijn plaats gezet worden. Gelukkig paste alles op zijn plek.
Met het verlijmen van de mdf delen wacht ik nog totdat het rails is gelegd. Nu kan ik nog overal bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5879_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5879_1.jpg)
Eerste testrondje. Eindelijk was de dag aangebroken dat ik eindelijk kon rondrijden. Zoals te zien is op de foto, zit nog niet alles vast. Ik moest de hoogte nog bepalen waardoor het traject dan dezelfde stijgings percentage had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5882_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5882_2.jpg)
Deze foto is genomen richting de andere kant van de zolder. Hierbij is goed het andere gedeelte te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5884.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5884.jpg)
Groetjes Steven
-
Hallo Steven.
Ik rij al 12jaar met bemo,de eerste jaren met lenz decoders.
Sinds 2004 met Digitrax Dz123 decoders,bij Inexspoor in laten bouwen.
De bemo loks rijden hier mooi gelijkmatig op.
En jouw baan ziet er goed uit,ga zo door.
Wim.
-
Hallo Wim,
Bedankt voor de informatie. Zal ik inderdaad gaan informeren over de mogelijkheden.
Had al z'n vermoeden dat de decoders van Digitrax goed functioneren in Bemo loks.
Gr Steven
p.s. bedankt voor je compliment ;)
-
Hallo
Weer een nieuw verslag van de bouw.
Er is veel ingereden op de baan. Rails ligt bijna overal op zijn plek en door het inrijden moet ik bekijken of het naar wens is.
Er waren op plekken achterin waar je niet 123 bij komt, wat ontsporingen ontstaan. Er ontspoorde dan bijvoorbeeld 1 type wagon elke keer. Daardoor was ik genoodzaakt om het spoor opnieuw aan te leggen met wat andere bochten. Nu rijdt gelukkig alles als een trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7851_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7851_1.jpg)
De volgende foto laat de draaischijf zien. Deze had ik in eersten instantie aan de andere kant van het rangeer terrein bedacht. Uiteindelijk was daar geen ruimte meer voor door de toekomstige bergen die nu wat realistischer vorm hebben gekregen.
De ringloods komt op een plaat te staan die over het sta gat heen ligt. Deze plaat moet makkelijk verwijderbaar zijn om in de toekomst overal bij te kunnen komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7857.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7857.jpg)
Op de spiraal, zoals te zien is op de foto, ligt een plaat. Deze dient als basis voor een station voor het smalspoor. Hier komt het spoortje met tandrad en zonder tandrad bij elkaar. Dan vervolgd de trein zijn weg naar de spiraal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7862.jpg)
Een foto van mijn RoLa. Helaas is er op één plek op het spoor waar het rijtuig van Hupac en de eindwagen de profi koppeling van elkaar loskoppelen. Heb daarvoor een beugelkoppeling besteld voor de Fl* wagen. Hopelijk is dan het euvel verholpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7966.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7966.jpg)
Op de laatste foto komt de eerste trein aan op het station ( boven in beeld ). Het was veel gevogel om het rails goed te kunnen laten aansluiten op het andere traject met tandrad. Hier op de foto is het spoor nog niet goed aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8142.jpg)
Groetjes Steven
-
Een foto van mijn RoLa. Helaas is er op één plek op het spoor waar het rijtuig van Hupac en de eindwagen de profi koppeling van elkaar loskoppelen. Heb daarvoor een beugelkoppeling besteld voor de Fl* wagen. Hopelijk is dan het euvel verholpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7966.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7966.jpg)
Je kunt ook proberen om eens één of twee koppelingen om te wisselen. Mijn ervaring met de Fl* Profi kortkoppelingen is dat er wel eens een mindere tussen zit. Ik heb er zo eentje aan een Fl* IC Rijtuig gehad, waardoor de trein ook steeds ontkoppelde, andere Fl* 6515 erin, probleem opgelost.
Groet Peter,
-
Hallo Peter,
Bedankt voor de tip maar helaas blijft het resultaat hetzelfde.
Gr Steven
-
Hallo allemaal
Nieuwe update van de vorderingen van de bouw.
Op het rangeer terrein zijn de lichtmasten geplaatst om te kijken of er genoeg licht op het terrein komt. Dit heb ik nu al gedaan want later als er ballast ligt, gaat het een stuk lastiger. Ben in ieder geval tevreden. In totaal komen er 8 te staan in 2 rijen van 4.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8147.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8147.jpg)
Rechts van de totale baan zijn de laatste lagen aangebracht. Boven en onder heb ik zojuist het smalspoor rail aangelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8158.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8158.jpg)
Het tandrad. Tja, ik moest er een keer aan beginnen. Alles was al netjes voorbereid maar moest dus wel ervoor zorgen dat de treinen vlekkeloos over het Abt systeem heen rijden.
Mijn Deh 4/4 heeft al grote moeite met de geringste bochten. Dus ben ik lang bezig geweest om alles goed neer te leggen. Toch zit er een flauwe bocht in maar na veel test rijden gaat het goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8162.jpg)
Hier is de uitloop van het tandrad te zien. Het spoor moet nog wel aangesloten worden op het bestaande deel.
Ik merk dat ik het tandrad verder op de plaat moet aanleggen. Nu hebben de loks weinig trekkracht als ze van het tandrad af zijn. Dat komt natuurlijk dat de wagonnen nog op een helling staan van 12%.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8164.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8164.jpg)
Groetjes Steven
-
Hallo Steven!
Je hebt echt goede vorderingen gemaakt (y) ben benieuwd als je smalspoor gedeelte af hoe de baan vorm krijgt.
Keep it up!
-
Dank u! ;D
Tja, heb nog steeds geen rails binnen. Dus het smalspoor ligt even op z'n gat.
groetjes Steven
-
Hallo
Dit wordt een leuke baan zo. Die tandrad is ook erg leuk. (y)
Ben benieuwd hoe het met landschap wordt.
Olaf
-
Hallo Olaf!
Dank u! Tis inderdaad een uitdagend stukje werk hoor, dat tandrad. Zitten al aardig wat uurtjes in.
Met het landschap ben ik net mee begonnen. Wacht alleen op gips die nog binnen moet komen.
Gelijk dan maar een kleine update:
Had nog ergens het grote bouwpakket van Kibri liggen: houtzagerij „Brettschneider“. Helaas niet zo veel plek meer over voor bijvoorbeeld de kraan, landhuis en de rest van wat er ook allemaal erbij zat. Maar de schuur zelf met silo past precies op een mooie plekje langs het smalspoor.
Gelijk een spoortje ernaar toe aangelegd voor de aanvoer van hout.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8169.jpg)
Grtz Steven
-
ok, 1 van de 2 volgende dingen is er aan de hand.
1: Je baan is nog ingewikkelder dan een rubix cube
of 2: Ik heb het 3dimensionale inzicht van een kip zonder kop :D
Pff, wat gaat die baan onder elkaar door en door elkaar heen joh, Het zal voor mij vast wel duidelijker worden als er bedekking overheen ligt.
Ach, als het voor jou daar nog maar uit de knoop te halen is, is het een leuke uitdaging, het ligt allemaal wel lekker strak.
Ben benieuwd, blijf dit volgen.
Ga zo door. (y)
-
Hoi Steven,
Het ziet er allemaal weer puik uit! Die houtzagerij is een leuke oplossing voor een leeg hoekje. Dat vind ik toch een voordeel als je met H0m rijdt; dan hoeft het allemaal niet zo groot. Een spoortje waar je een wagonnetje of 5 kwijt kan staat helemaal niet onrealistisch, in ieder geval minder onrealistisch dan als je het bij een H0 baan zou doen.
Balen hè als je zo lang op rails zit te wachten. Ik zit al meer dan 6 weken op 20 wissels uit Engeland te wachten en kan niet verder met mijn baan. Word ik niet echt blij van >:(. Ik heb ze bij MGsharp besteld, dat doe ik dus ook nooit meer!!
Ik ben heel benieuwd naar de aankleding van je baan! Ga door zo!! (y)
Groeten,
Menno
-
Hoi Menno,
Da's inderdaad vervelend. Tip: de volgende keer voor de bestelling even mailen of ze 't op voorraad hebben, en als ze dat niet hebben, wat de levertijd is.
Groeten,
Wim
-
1: Je baan is nog ingewikkelder dan een rubix cube
of 2: Ik heb het 3dimensionale inzicht van een kip zonder kop :D
hahaha ;D tis nummer 2 Oke, heb een idee. Hieronder staan 2 links van mijn baan van youtube. Dan pak je de baanplan erbij en wijs je met je vinger aan waar je bent (y) haha
Laat me weten of je eruit bent gekomen ;)
Het ziet er allemaal weer puik uit! Die houtzagerij is een leuke oplossing voor een leeg hoekje. Dat vind ik toch een voordeel als je met H0m rijdt; dan hoeft het allemaal niet zo groot.
Een spoortje waar je een wagonnetje of 5 kwijt kan staat helemaal niet onrealistisch, in ieder geval minder onrealistisch dan als je het bij een H0 baan zou doen.
Je hebt helemaal gelijk, niks om aan toe te voegen ;). Vandaar dat ik ook H0m erbij heb. Alles is mogelijk.
Bale dat je bestelling nog niet binnen is. Misschien was het idd niet op voorraad zoals Wim al aangeeft. Hopelijk komt het snel!
Voor de liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=8JLFPHyOWD0&feature=channel_video_title
en
http://www.youtube.com/watch?v=l4WCBXbCJOE&feature=relmfu
gr steven
-
aah, nu begin ik hem te begrijpen... tot 3:30 :P
-
haha mooi! ;D
-
hallohallo!
Had tussen mijn tentamens door wat tijd gevonden om een begin te maken met het landschap. In de loop der jaren heb ik aardig wat piepschuim bewaard en dat komt nu meteen goed van pas.
Zat eerst te twijfelen wat voor landschap er moest komen maar het wordt een klein stukje gras stuk met kleine schuurtjes. Aan de rechter kant komt een verharde weg er doorheen te liggen. Tis een soort van verbinding voor de overslag plaats.
De stukken piepschuim zijn op maat gemaakt en nu kan het vormen beginnen. Ik probeer het een beetje glooiend te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8173_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8173_1.jpg)
Na de tentamens weer verder. Nu een beetje druk om het af te maken!
Groetjes Steven
-
Hallo
Ah, lekker met piepschuim snijden. ;D
Ben benieuwd naar het verdere landschap.
Olaf
-
Hallo allemaal!
Weer een update van de baan.
Er is niet gek veel veranderd maar de familie is wel uitgebreid met 2 loks. De Re 6/6 van de SBB en een Re 486 van de BLS. De krachtpatser Re 6/6 stond al langer op de verlanglijst maar eindelijk heb ik hem kunnen toevoegen aan de collectie!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82521.jpg)
Je kunt ook proberen om eens één of twee koppelingen om te wisselen. Mijn ervaring met de Fl* Profi kortkoppelingen is dat er wel eens een mindere tussen zit. Ik heb er zo eentje aan een Fl* IC Rijtuig gehad, waardoor de trein ook steeds ontkoppelde, andere Fl* 6515 erin, probleem opgelost.
Het probleem met de koppeling is verholpen. Nu er een beugel koppeling is toegevoegd aan de RoLa, rijdt alles weer als een zonnetje! Maar nog bedankt voor de tip (y)
Nog een laatste foto ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82551.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82551.jpg)
groetjes steven
-
Mooie line-up op de laatste foto!
Groet,
Ruud
-
Ik wil niet heel vervelend doen, maar er staat toch echt een Re485 i.p.v. Re 486. En wel de 485 003 ;D
Mooie aanwinsten, dat dan weer wel ;D (y) ;)
-
Bedankt Ruud en Laurent voor de complimenten!
En Laurent, je hebt helemaal gelijk! Moet idd de Re485 zijn!
Ik was zeker zenuwachtig voor de koninginnenacht waardoor er een tikfoutje in is geslopen ;D
Gr steven
-
Dat zijn inderdaad 2 hele mooie aanwinsten! Toevallig die BLS'er in Vlaardingen gekocht?? ;)
-
Dank u! Jij mag nooit meer raden ;D
-
Hallo allemaal!
Weer een update van de baan.
Er is niet gek veel veranderd maar de familie is wel uitgebreid met 2 loks. De Re 6/6 van de SBB en een Re 486 van de BLS. De krachtpatser Re 6/6 stond al langer op de verlanglijst maar eindelijk heb ik hem kunnen toevoegen aan de collectie!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82521.jpg)
Het probleem met de koppeling is verholpen. Nu er een beugel koppeling is toegevoegd aan de RoLa, rijdt alles weer als een zonnetje! Maar nog bedankt voor de tip (y)
Nog een laatste foto ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82551.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_82551.jpg)
Wat een mooi assortiment aan loks en treinen heb je inmiddels (y).
Over 3 maanden ga ik weer een week naar Zwitserland,met jouw Zwitserse treinbaan begint mijn vakantie voorpret nu al ;D.
-
Hoi!
Moest even zoeken naar je tekst ;) maar bedankt! De collectie wordt inderdaad langzaam aan groter ;D
Veel plezier daar in Zwitserland. Zelf ga ik over 2 maandjes ook erheen. Heb er nu al zin in.
gr steven
-
Al die mensen die naar Zwitserland gaan... vrijdag ga ik er weg... ;)
-
Update!
Hoop gebeurt maar helaas niet op de baan. Ben gelukkig sinds paar weken weer actief bezig en eigenlijk zoals al eens werd opgemerkt dat het een drukke baan is. Hierdoor ontstaat er beperkte ruimte om bijvoorbeeld iets aan te passen oid.
Dus ik ben in de problemen gekomen met het smalspoor. Het is gewoon lastig om een combi baan te ontwerpen waarin je al je wensen kwijt wil.
Heb een uitloop nodig om van het tandrad af te komen maar dat heb ik niet en kan die gevraagde ruimte ook nooit krijgen. Dus geen tandrad.
Dit is een van de zes plekken waar ik "vast" loop. Dus ook niet verwonderlijk dat ik met gedachten loop om de boel weer eraf te halen en een nieuwe baan gaat ontwerpen. Ehh, eerst ontwerpen en dan slopen. Nu kan ik nog enigzins rijden.
Ook ik ben naar eurospoor geweest en nog wat spullen weten te bemachtigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0597.jpg)
Gr Steven
-
Hey Steven!!
Jammer dat je je baan deels of wellicht in zijn geheel moet gaan afbreken. Toch zonde natuurlijk. Ik ben heel benieuwd naar je baanplan wat je gaat bedenken. Welke afmetingen heb je tot je beschikking?
Nou, we hebben niet samen aan 1 Bemo artikel staan trekken, dus ik ben je niet tegen gekomen op Eurospoor. Ik vond overigens dat veel Bemo materieel (zoals altijd) zeer duur werd aangeboden :(. Her en der zag ik wel een verdwaalde loc of starterset voor relatief weinig geld, maar die had ik helaas al. De door jou gekocht wagon heb ik ook zien staan (als het dezelfde is natuurlijk), maar ik vond hem te duur.
Ik zie uit naar je (ver)nieuw(d)e baanplan!!
Groeten,
Menno
-
Hallo Menno!
Tis inderdaad zonde maar ik heb er toch veel zin in om iets nieuws te gaan ontwerpen. Heb al veel ervaring opgedaan van hoe het wel of niet moet. Dus dat kan ik mooi meenemen naar het uiteindelijke ontwerp.
Zal je wel informeren hoe het er voor staat. Als ik nog hulp nodig heb, zie je wel een pb verschijnen ;D
De afmetingen blijven hetzelfde. Alles boven het frame verdwijnd. Helaas zit er in het midden een dakspand en op 2 andere plekken luchtleidingen. Dat moet ik weer vakkundig zien weg te werken. Komt goed!
Bemo vond ik idd ook aardig duur. Maar dat is altijd al zo geweest bij de bekende verkopers. Ik had geluk dat er 10 euro vanaf ging. Dus toen was het weer betaalbaar en was ie van mij ;)
Groetjes Steven
-
Hoi Steven, vand e ene kant is het natuurlijk jammer wanneer je je baan (deels) uit elkaar gaat halen, maar aan de andere kant: wanneer je dat meer mogelijkheden geeft en je een andere opzet beter bevalt, dan moet je het zeker doen!
Ik ben al wel benieuwd wat het precies gaat worden.
Groetjes, Bart
-
Pffff....Pfooeehh zo dat stof van dit draadje is er weer af ;) Zonde wat het is echt de moeite om dit draadje in de gaten te houden! Steven zoals beloofd heb ik de video van jouw baan met ons materieel in elkaar gezet! Ik ben best tevreden over het resultaat! Heb er geen muziek of dergelijke onder gemonteerd, daar ben ik niet zo van :)
Voor iedereen die ook benieuwd is:
http://www.youtube.com/watch?v=TKNYi_yg7oA&list=UUBZyEH_JQUfEDbBvswAXJWg&index=1&feature=plcp (http://www.youtube.com/watch?v=TKNYi_yg7oA&list=UUBZyEH_JQUfEDbBvswAXJWg&index=1&feature=plcp)
Het duurt ongeveer 10 minuten maar het is geen verspilling van je tijd! (hoop ik ;))
Groeten Sander
-
Sander! Super man. Ziet er goed uit!
Dit gaan we binnen zeer korte tijd nog een keer plannen (y)
Gr steven
-
Ohh mannen, smullen dit hé! (y)
Steven ik PB je ff!
-
Fraaie video hoor en mooie treinen! Alleen mis ik het smalspoor een beetje ;) :)
Groetjes, Bart
-
@ Bart: dat is een goed uitgangspunt voor de volgende keer!! ;)
-
Klopt Bart maar dat komt misschien de volgende keer wel. Het smalspoor rijdt namelijk nog niet goed en we hadden helaas niet genoeg tijd om te filmen. Maar er komt zeker een vervolg!
Gr Steven
-
Hallo Steven,
Nu ik me heb geregistreerd op Beneluxspoor kan ik ook eindelijk reageren op deze mooie modelbaan van jou. Je hebt prachtig materieel rijden.
Ga je nu het geheel afbreken en dan anders opbouwen of heb je besloten het toch maar zo te houden? Ik ben ontzettend benieuwd. Afbreken zou zonde zijn, maar je hebt dan wel weer kans het nog beter uit te denken dan dat je nu gedaan hebt.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Hallo Dennis!
Bedankt voor je complimenten!
Momenteel laat ik alles zoals het is. Ben druk bezig met ontwerpen maar loop telkens vast.
Als ik geen nieuwe baanplan hebt, blijft alles liggen zodat ik nog lekker kan rondrijden. Ook laat ik het speciaal liggen voor Sander (Fleischmann87). Hij heeft geen vaste baan en kan bij mij zijn treinen laten rondrijden. Zie het youtube filmpje die hij laatst heeft gemaakt!
Speciaal voor jou een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00104_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00104_1.jpg)
Groetjes Steven
-
Steven,
Leuke foto, bedankt! Jij spitst jezelf toe op Zwitserland in de breedste zin van het woord als ik je treinen zo bekijk. Rijd je alle merken door elkaar, of voornamelijk Roco?
Ik ben zelf een 3-railer en heb dus behoorlijk wat spul van Märklin. Maar geen passagiersrijtuigen meer, want al die 1:100 zooi ziet er niet uit. Ik spits mezelf toe op de Gotthardroute.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Hey Dennis,
Dat klopt idd wel een beetje. Van de BLS probeer ik tot 2006 alles te sparen. Dus zonder het nieuwe logo erop. Alhoewel ik de RABe 535 heel mooi vindt ;).
Van de SBB probeer ik ook in die periode maar alles wat daarbuiten valt, doe ik niet moeilijk over ;D.
Heb ook nog veel smalspoor. Daar spaar ik van de RhB alles van tot en met de nieuwe huidige kleuren en style. Momenteel is het allemaal "modern" wat ik heb.
Heb ook nog een tandrad gedeelte waar de Fo en de BVZ op rijdt. Hier spaar ik alles tot en met de fusie in 2003.
Er zit wel enigszins structuur in qua materiaal maar niet omgevings georienteerd ;D.
Ik rij idd gelijkstroom en vooral met Roco. Er zit ook nog Fleisschmann en HAG tussen. Smalspoor is allemaal van Bemo.
In het nieuwe ontwerp probeer ik de Süd-rampe erin te verwerken. Dat vind ik een machtig gezicht hoe die zware combinaties naar boven rijden.
Is jou baan al ergens te zien? Ben ook benieuwd wat jij hebt ;D
Groetjes Steven
-
@ Steven
Man man die laatste foto die je gemaakt heb met je nieuwe aanwinsten erbij!!! :o
Moet echt weer eens een keer langskomen!
-
hehehe ja mooi he! ;)
Ben der ook super blij mee
-
Is het mogelijk dat mijn A.C.M.E. 486 zijn benen even mag strekken op je lay-out? Kunnen we wellicht weer een nieuwe video maken aangezien er weer een en ander veranderd is.
Ga je spreken! :)
-
Is het mogelijk?? Tuurlijk is dat mogelijk ;D!! Laat maar weten wanneer je kan komen.
Gr Steven
-
Thanks (y) Dan plannen we snel iets!
-
Steven heb je nog vorderingen gemaakt bij de bouw?
Gr. Sander
-
Hey Sander!
Nee, helaas niet. De baan heb ik naast de cv opgebouwd en deze staat op het randje van overlijden. Die wordt aanstaande woensdag vervangen door een nieuwe en hierdoor moest ik een klein stukje afbreken om ruimte te kunnen creëren.
Dus dan maar een paar foto’s ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00295_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00295_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00299.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00299.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00300_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00300_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00301_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00301_2.jpg)
Gr Steven
-
zijn die 2 SBB eanossen van Flm?
-
jep, zie pagina 3
http://www.fleischmann-ho.nl/publicaties/productinfo/downloads/2007/pi-2007-10.pdf
-
Je baan blijft indrukwekkend! Ga je straks het stuk voor de cv weer inbouwen en blijft er dan voldoende ruimte over voor het normale onderhoud? Het zou jammer zijn als je steeds een stuk van de baan moet verwijderen...
-
Zie buiten de baan ook erg mooi rijdendmaterieel. (y)
-
@ Bart. Dank u!
@Dion Dank je en nog bedankt voor de rijtuigen ;)
Paar maanden geleden een grote hoeveelheid Bemo rails overgenomen en daardoor ben ik een flink stuk opgeschoten met het ontbrekende stuk spoor. Daar heb ik bijna een jaar niet meer gebouwd omdat er geen rails was en nu kan ik heel de spiraal gebruiken. Nu de rest nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2231.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2232_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2232_2.jpg)
Groetjes Steven
-
Voor de smalspoor liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=F5D5JuLQSSg
-
Leuk! Je hebt wel een behoorlijke stijging in dat traject zitten, na het verlaten avn het stationnetje?
-
Leuk filmpje, ziet er toch heel Zwitsers uit.
Nog een klein puntje, mis ik niet een panorama restauratie in de Bernina Express?
Of zit die alleen maar in de Glacier Express?
Groet Peter,
-
jij bent goed bezig! (y)
-
Leuk filmpje Steven (y) !! Mooi spul hè, dat Bemo!!
Ik zie dat je nog steeds de baan hebt liggen.
Een nieuw baanplan is nog niet van de grond dus?
Een goed rijdende baan sloop je natuurlijk ook niet zomaar! ;D
Groeten,
Menno
-
@ Bart Het is inderdaad een leuke stijging maar allemaal binnen de normen ;). Alleen bij de dak ondersteuning waar het spoor omheen ligt, is het iets meer.
@ Peter. Nee, bij de Bernina Express zit geen restauratie. Ik meen te herinneren dat er vroeger wel iets was? ( Rode rijtuigen met een zwarte band over de ramen?) Wie o wie?
@ Menno. was vorig jaar druk aan het tekenen geslagen maar tis net wat je zegt, het rijdt allemaal goed en dan is het toch weer zonde.
Bemo is en blijft leuk spul! Na de vakantie maar weer verder met het smalspoor aanleggen. Dan kan ik eindelijk een rondje rijden.
@ Sander. dank je! Begin het ook onder de knie te krijgen het filmen ;D
Groetjes Steven
-
De Bernina-Express heeft geen restauratie maar wel "service-wagens" met een minibar. Op de video is (meen ik..) de 2501 als 2e rijtuig achter de loc te zien. De gewone rijtuigen hebben aan het wageneinde waar geen deur zit, een klein raam. Bij de service-wagens ontbreekt dit raam.