BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: sarossi op 15 January 2011, 21:32:02
-
Hallo Allemaal,
Zoals gezegd ben ik nieuw en herbeginner. Jaja, sinds twee dagen ook met twee loks digitaal!
Mijn vraag is eigenlijk gericht op het inzetten van bezetmelding om via mijn Multimuis setje en de rosoft interface uiteindelijk op de pc mijn volledig nieuw opgebouwde ruwe baan aan te sturen.(waarschijnlijk met koploper)
Mijn baan ligt dus (ruw) wat spoor betreft, kan nu nog makkelijk sporen verwijderen om secties te maken e.d.
Mijn ontwerp is te bezien als een "hondenbot" , waarbij het middenstuk (twee-sporig) vertakt is middels wissels naar een viersporig station. Uiteindelijk gaan aan beide zijden van het station slechts de twee sporen (om een hondenbot te hebben) het station weer uit. (duidelijk toch??? haha)
(teken een hondenbot en je begrijpt het toch?)
Ik hoef niet het neusje van de zalm, maar moet dit nog leren.
Het "hondenbot" in ogenschouw nemend:
Als twee loks dezelfde kant uit het station rijden, botsen ze dus uiteindelijk frontaal in de bocht van het "hondenbot" tegen elkaar.
Hoe los ik dit op, in combinatie met de bezetmeldingen/secties?
Waarom ik dit ontwerp zo heb gemaakt? (niet lachen...!) ,omdat ik geen keerlus wilde ! Overigens heb ik er in mijn optiek een erg leuke en meterslange baan van gemaakt, dus ik vind het mooi. (dit terzijde)
Natuurlijk weet / snap ik de werking ook nog niet zo heel goed, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie expertise, omdat in mijn optiek mijn baan ontwerp het redelijk eenvoudig maakt.
Als ik moet gokken, moet ikzelf het volgende doen:
- Alle vier wissels een decoder aan maken en adres toekennen / programmeren
- Uitvogelen waar ik de seinen en hoeveel moet plaatsen bij / voor die wissels
- Linker deel hondenbot (ronding) in twee secties bezetmelden / verdelen
- rechterdeel hondenbot (rechterronding) verdelen in twee bezetmeldsecties
- Gok dat de rechte stukken van het bot = mijn station, ook wel in vier secties moet? (viersporig vertakt?)
Kortom veel vragen en minder ervaring / kennis.
Maar ,mijn doel is duidelijk toch?
Grt. Saro
-
Hallo Saro,
Lees dit draadje maar even door en kijk maar eens goed naar de plaatjes dan komt het denk ik wel goed.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20010.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20010.0.html)
Groeten Adrie ;D
-
Hi Saro,
Ik voel me zelf na een jaar stoeien ook nog steeds een herbeginner. Ben ook bezig met Koploper... zoals ik je verhaal begrijp heb je vier sporen in een station liggen per twee gaan ze dan naar 1 spoor wat met een bocht terug komt en dan op de andere 2 sporen in het station...
Koploper heeft het altijd over blokken, een trein rijdt altijd van een blok naar een ander blok en neemt daarvoor een route... die route heet dan weer wisselstraat.. nu volgens mij doe je het het eenvoudigst de vier sporen in het station de status blok te geven dus 1 tm 4 die twee bochten zijn eigenlijk wisselstraten... je kan ze blok maken maar maakt het eigenlijk alleen maar ingewikkelder... immers een trein rijdt altijd van een spoor in het station naar een ander spoor in het station (via die bocht..) koploper zal nooit toestaan dat twee treinen in de zelfde richting het station verlaten... als een trein vertrekt is de bocht (de wisselstraat) bezet en andere treinen wachten netjes totdat deze trein terug is op een ander spoor in je station...
wel twee of beter drie bezetmelders opnemen in je stationspoor.
nu ik dacht ik tik het lekker eenvoudig uit maar tis toch weer een heel verhaal geworden... succes ermee en houdt ons op de hoogte ...
Rob
-
heey Adrie,
Bedankt voor je snelle reactie!
Heb zelf nog even snel hoofdstuk 10 geloof ik van de encyclopedie erbij door gelezen.
Ik snap nu veel meer over wat er benodigd is om een detectie sectie aan te sluiten, hardwarematig.
Waar ik echter nog steeds niets van begrijp is ,.. hoeveel secties?, waar plaatsen??, Hoe lang is een sectie? 1 spoorlengte of 1 maximale treinlengte? Zag dat de sectie apart gevoed moet worden ivm problemen?
Voorbeeld waar ik mee worstel:
Op mijn gevoel afgaand, kan ik een traject , genoemd ronding van het hondenbot, niet met maar 1 detectiegebiedje uitrusten.
Waarom niet?: Nou, bij mij is die ronding een traject van meters, en ik gok dat wanneer een trein is gedetecteerd zijnde in dat gebied, er niet eerder een andere trein achter hem aan mag rijden alvorens de eerste trein een volgend detectiegebied heeft bereikt!
Ik gok zelf maar dat het ongeveer zo werkt, help !!
Vind het al erg knap, by the way, voor niet MTS-ers vindt ik namenlijk dat er heel snel termen worden gebruikt waar ik dus niets van begrijp,.. maar goed, mijn probleem.
Ik bedoel, ...ik weet echt niet wat een diode is hoor ! En daar ben ik geen uitzondering in! haha
Wat ik als leek nog niet begrijp, is dat het niet mogelijk is dat iedere rail die je koopt al niet plug en play detecterend is?
Heeft de computer iedere cm detectie. Zal qua kosten en afmeting nog wel niet kunnen, maar ik neem aan over twintig jaar misschien wel.
Zou het voor mij als leek ook veel makkelijker maken. Nu begrijp je misschien ook wel dat ik dus a-technisch blijk te zijn hahaha.
-
Heey Rob,
Jij ook superbedankt.
Dit is voor mij als leek echt heel erg nuttig. Krijg het gevoel dat we er al bijna zijn. Echter,... je gaf zelf al aan dat mijn Gok dus klopte ! Want als de wisselstraat = mijn meterslange traject/bocht bezet is , KAN ER DUS GEEN tweede trein achteraan !
Ik leer, krijg er koppijn van.
Goed, hoe dan verder, want ik wil wel meerdere treinen in die ellenlange wisselstraat / bocht laten rijden?
Extra detectiegebied inbouwen? Of ziet koploper het dan niet meer als wisselstraat? (dat verschil snap ik niet zo goed, waarom noem je de sporen op station blokken 1t/m4 en de de bocht niet gewoon blok 5 of?
Of heb ik dan meer bezetmelders nodig?
Waarom beter drie dan twee bezetmelders in mijn station? snap ik niet?
Ik als leek zou denken dat ik er 4 nodig heb, 1 voor elk perronspoor?
Oh ja, je hebt mijn baanplan trouwens perfekt geinterpreteerd! Dank voor je tip.
-
Ter beeldvorming:
1 zo'n bocht van mijn hondenbot spoorplan bevat ongeveer 20 Meter spoor enkelbaans.
Dan snap je beter waarom ik niet wil wachten met een volgende trein totdat de hele twintig meter treinvrij verklaard is.
-
Hallo Saro,
Maak eens een scan of een foto van je baanplan en zet die hier eens neer.... dat praat wat makkelijker... Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
In principe moet een blok zo groot zijn als de langste trein op je baan. In het blok zitten 1 of meerdere secties. Deze secties kunnen het hele blok verdelen maar ook kleiner zijn. De secties zorgen ervoor dat de software via de terugmelders/bezetmelders weet waar de trein zich op de baan bevind. Het aantal secties is afhankelijk van de software. In een blok mag maar 1 trein tegelijk rijden, dat regelt de software. Lange wisselstraten kan je verdelen in blokken / secties om meerdere treinen door de wisselstraat te laten rijden.
Maar een tip om eens de handleiding van koploper te downloaden en daar eens in te beginnen lezen... Dan kom je meer over het programma te weten.
Groeten Ronald.
-
In principe moet een blok zo groot zijn als de langste trein op je baan.
In de meeste besturings programma's kun je de bloklengte en de treinlengte opgegeven. Het programma houdt daar dan rekening mee. Dus de tijd dat de bloklengte afhankelijk is van je langste trein hebben we achter ons gelaten :D.
Voor een 'keer'-lus sectie geldt dit nog wel :'(.
Marius.
-
Goede tips,
Zal de handleiding van koploper downloaden. (en lezen natuurlijk)
Ook zal ik vandaag foto's van mijn baan gaan maken.
Het baanplan schetsje, moet ik even kijken of ik die nog heb.
Jullie horen nog.
Ik ben dolenthousiast dat ik :
A: na 25 jaar zelf een redelijke baan met verdieping heb gebouwd. (en het rijdt!)
B: Dat ik digitaal ben. (je weet wel, lampjes branden cool, voluit! ,een wagon met sluitlicht en decoder--wauw man etc.)
jullie horen nog van deze beginner !
-
Een uitleg over blokken vindt je hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Blokken)
mvg,
Sander
-
Plaatje 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6708.jpg)
-
2 enz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6711.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6712.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6715.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6713_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6714_1.jpg)
-
nou,
mijn baan schiet wel op, maar mijn kennis niet.
Zo moeilijk lijkt het mij toch niet voor mensen met ervaring in blokdelen.
Ik ga binnenkort beginnen met isoleren van baandelen. Kan anders niet verder.
Ga ieder spoor in station (1 t/m 4 + rangeerspoortje=5) isoleren
Vervolgens ga ik de uitrijlussen / ronding hondenbot, (na de wissels dus bij station uit)
indelen in drie geisoleerde secties !
Uiteraard doe ik dit maar op de gok, en hoop dat eventueel straks voor het aankoppelen van bezetmelders en een pc dit voldoende is om simpel een automatische baan te creeren.
Ga na die tijd niet de rails weer slopen incl. scenery.
Maar ik wil nu verder, dus allen bedankt voor de info, en ik hoop op nog meer nuttige respons voordat ik al te veel ingestrooid met kiezel e.d.
-
Om je te helpen is een schets wat makkelijker... Op de foto's kan ik het niet goed beoordelen wat waar naar toe gaat... Even voor mijn beeld: Heb je al een stuk gelezen in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net)? En misschien is het handig dat je een keer bijvoorbeeld koploper download of de beginnershandleiding van koploper (http://www.pahasoft.nl/) of Beginnershandleiding voor Rocrail (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E14_-_Cursussen_en_handleidingen) Daar staat uitgelegd waar je je blokken moet maken en hoe. Want nu heb je een baan gemaakt en helemaal neergelegd... Nu moet dus ieder blok (en secties in een blok) gescheiden worden van de rest van de baan. Dat is een klusje.
Dus wil je een schets maken van je baan en deze hier neerzetten? Dan kunnen we wat makkelijker de blokken intekenen...
Groeten Ronald.
-
ok, ga dit deze week doen/ proberen.
Zal mijn best doen, ben niet zo'n tekenaar.
Hulp voor de foto's :
Wat links het station verlaat, ...komt ook links weer binnen. (hondenbot)
Wat rechts het station verlaat,... komt ook rechts weer binnen.
-
ik wil nu verder, dus allen bedankt voor de info, en ik hoop op nog meer nuttige respons voordat ik al te veel ingestrooid met kiezel e.d.
Nou nou wat een ongeduld. Rome is ook niet op een dag gebouwd. Tis maar een hobby.
Zo moeilijk lijkt het mij toch niet voor mensen met ervaring in blokdelen.
Ik ga binnenkort beginnen met isoleren van baandelen. Kan anders niet verder.
Nee dat is niet echt moeilijk, maar zonder de juiste input van jou kunnen we moeilijk een advies geven.
Een baanplan met lengtes erbij zou e.e.a. een stuk duidelijker maken. Een beetje gokken op basis van foto's is nou niet zo'n goede start en gedoemd om later problemen te geven.
Uiteraard doe ik dit maar op de gok, en hoop dat eventueel straks voor het aankoppelen van bezetmelders en een pc dit voldoende is om simpel een automatische baan te creeren.
Ga na die tijd niet de rails weer slopen incl. scenery.
Een beetje op de gok aanleggen is nou wel het laatste wat je moet doen. Dat levert later alleen maar problemen op die niet of moeilijk te corrigeren zijn.
Dus doe ons een lol en geef de juiste informatie. Alleen dan kunnen we je goed helpen.
De link van Sander over blokken al eens goed gelezen?
En nog een tip. Wil je automatisch/computer gestuurd gaan rijden, begin dan eerst eens met een klein proef baantje om de technieken te leren. Het lijkt verloren tijd en idereen wil zo snel mogelijk een grote baan rijdend hebben maar het kost nu misschien wat extra tijd maar bespaart je later een hoop frustatie.
Met dit proefbaantje leer je wat voor jouw baan de juiste lengtes van bezetmeldpunten en rem/stopsecties moeten zijn. Het is namelijk een heel verschil of je een boemeltreintje wilt laten stoppen op de juiste plek of een ICE. Een boemeltje rijdt veel rustiger en heeft aan een kleinere stopsectie voldoende inclusief netjes afremmen vooraf dan een snel rijdende ICE. Daarom is het ook heel moeilijk om aan te geven hoe groot dit soort secties moeten zijn.
Zoals door Ronald ook al geadviseerd, lees ook de (beginners)handleiding van koploper eens.
En een baanplan tekenen kan heel gemakkelijk met Anyrail (http://www.anyrail.com/index_nl.html). Dat is gratis te gebruken tot 50 railstukken. Als je dan je baanplan in 3 stukken tekend en hier plaatst kunnen we je verder helpen.
Gr.
Eric
-
Nou, ..daar is ie dan !
Zoals reeds vaker vermeld is het een simpel hondenbot.
1) perronlengtes zijn ongeveer 1.50 mtr
2) de lussen zijn ongeveer 15 a 20 meter.
3) denk aan hondenbot
4) toekomstig rangeerterrein en schaduwstation hoeven niet geautomatiseerd te zijn!
Hieronder mijn schets en mijn intuitie naar aanleiding van veel gelezen bestanden.
Hoor graag of het zo in de toekomst voor automatiseren problemen gaat opleveren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6718.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6718.jpg)
-
test om te kijken of het plaatje zo groter zichtbaar wordt?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6718.jpg
-
Hoor graag of het zo in de toekomst voor automatiseren problemen gaat opleveren.
Dit plan zal bij het automatiseren geen probleem opleveren. Erg recht toe recht aan. Gewoon een verzameling blokken achter elkaar waarin de treinen maar 1 kant uit kunnen rijden met alleen in het station een passeerspoor.
Of je met dit baanplan veel lol gaat beleven betwijfel ik.
Het zou mijn baanplan niet zijn.
Dit is echt een rondje om de kerk. :(
Gr.
Eric
-
Snap ik, maar mijns inziens zijn er legio mogelijkheden:
Te weten dat de treinen natuurlijk overal ten allen tijde beide richtingen op moeten kunnen.
Er is echter 1 maar,: wanneer een trein een lus induikt mag en kan er nooit een trein dezelfde lus induiken in TEGENGESTELDE richting. (drie treinen in een lus is dus ook mogelijk)
Dus kun je mijns inziens met max 4 staande treinen in het station en evt. nog een aantal rijdende treinen in de lussen een complete uitgebreide dienstregeling rijden? toch.
Lijkt mij wel erg leuk om dit geautomatiseerd te kunnen realiseren. Kan ik met de handcontroller nog lekker een beetje rangeren op het rangeeerterrein.
-
Lijkt mij wel erg leuk om dit geautomatiseerd te kunnen realiseren.
Dat is heel simpel.
Ga ik even uit van koploper omdat ik daarmee werk.
Kwestie van de blokken in de juiste volgorde aan elkaar knopen en juist instellen.
Lok in een blok plaatsen en automatisch rijden starten.
Einde automatisering. Het hele circus rijdt in rondjes achter elkaar aan.
Dus kun je mijns inziens met max 4 staande treinen in het station en evt. nog een aantal rijdende treinen in de lussen een complete uitgebreide dienstregeling rijden? toch.
Nee dus. Als al je vier stationsporen vol staan en er in de lussen ook al treinen rijden zal er nooit een vloeiend treinverloop ontstaan omdat de treinen continue op elkaarmoeten wachten om het volgende blok in te kunnen rijden. En de mogelijk omdat twee kanten uit te kunnen rijden is dan al helemaal geblokkeerd. Ergens in de lus staan dan de treinen tegenover elkaar en kunnen geen kant meer uit. De zgn deadlock.
Maar ik vraag me 1 ding af. Je zegt dat die lussen 15 tot 20 meter zijn. Waarom verdeel je die dan maar in 2 blokken (7,5 - 10m in lengte). Je krijgt dan veel rails waar effectief maar heel weinig treinen op kunnen rijden. Zeker in het kader van je bovenstaande opmerking "een aantal rijdende treinen in de lussen " klopt dit niet. Een besturingsprogramma moet ten minste 1 blok en voor een vloeiend verloop meerdere blokken vooruit kunnen claimen.
Met je 4 stationssporen vol en een trein in de lus staat de hele handel dus nagenoeg stil. Een trein schuift steeds een blok op omdat het blok daarna bezet is. Achter de trein schuift de volgende trein ook weer een blok op en stopt dan. etc etc etc.
Als je perronsporen toch maar 1,5 meter zijn kan je de lussen beter in veel meer blokken opdelen. Gezien de lengte kan je daar dan gemakkelijk 8 - 12 blokken van maken. Dat komt de doorstroom van je treinverloop ten goede.
Gr.
Eric
-
Twee blokken per lus, zodat het mogelijk is wanneer een trein in de lus het eerste blok gepasseerd is een tweede trein uit het station in diezelfde richting het eerste blok in kan duiken. (achter hem aanrijden dus.
Tuurlijk, hoe meer blokken, hoe meer treinen er achter elkaar aan kunnen)
Echter... als het zo is dat een besturingsprogramma minimaal 1 vooruitliggend blok vrij wil hebben, dan moet ik inderdaad meer blokken maken in de lussen.
In beide lussen kunnen dus maximaal 4 treinen rijden. (twee in linkerlus en twee in rechterlus)
Wanneer de eerste trein uit een lus een leeg spoor in het station binnenrijdt, kan een volgende trein uit het station vertrekken. enz.
Is niet zo complex, snap ik ook.
Bedoeling is echter om maar met vier treinen een dienstregeling te doen.
Zo zijn er dan altijd 1 of twee treinen aan het wachten op hun vertreksignaal en rijden er ook twee treinen volgens plan het station binnen.
-
In beide lussen kunnen dus maximaal 4 treinen rijden. (twee in linkerlus en twee in rechterlus)
Nee. Dan staat alles op elkaar te wachten omdat er geen volgend blok vrij is.
Wanneer de eerste trein uit een lus een leeg spoor in het station binnenrijdt, kan een volgende trein uit het station vertrekken. enz.
Dan komt er dus geen trein op snelheid omdat ze zogauw ze optrekken alweer het commando krijgen om te stoppen voor het volgende blok.
Als dat is wat je wil. Ga gerust je gang maar verwacht geen vloeiende treinenloop. Dit wordt stop/rem achter elkaar aan boemelen.
Bedoeling is echter om maar met vier treinen een dienstregeling te doen.
Zo zijn er dan altijd 1 of twee treinen aan het wachten op hun vertreksignaal en rijden er ook twee treinen volgens plan het station binnen.
Dat is al weer heel anders dan je in een vorig bericht schreef.
Gr.
Eric
-
volgens mij schreef ik in het vorige bericht dat ik dus de lussen in minimaal 3 blokken moet verdelen, is het volgende blok dus altijd vrij en gaan er geen treinen stilstaan.
Zou ik de lussen zelfs in vier blokken verdelen, kan ik volgens mij vloeiend met zes treinen rijden.
maar goed, ben erg blij met de tips, want dat maakt het voor mij duidelijker hoe ik het kan en moet realiseren.
Lijkt mij nog steeds erg leuk worden. dus hoe meer tips, hoe beter.
-
Blok 7 is niet berijdbaar zoals je het nu hebt geschetst.
Vertrek uit welk blok dan ook maakt dat je nooit weer blok 7 binnen kan rijden.
mvg,
Sander
-
Da's inderdaad een goede. Ik denk dat ik dat snap, maar net niet helemaal.
Kun je mij uitleggen waarom ik met blok 7 niets kan als er zich slechts een trein bevindt in een van de lussen, of vanuit het station vertrekt naar 1 van de lussen?
Bedankt
-
Aller eerst, waarom maar 2 blokken in de lussen. Deze zijn 15 tot 20 meter. Hier kan je bij een perronlengte van 1,5 meter best een stuk of 8 blokken van maken.
Verder om het speel plezier wat te vergroten kun je 4 wissels aanbrengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6718_opstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6718_opstel.jpg)
De eerste twee wissel maken een verbinding van Blok 5 naar het wissel voor blok 7.
Met andere twee wissels na blok1 / blok 2 een verbinding maken naar blok 9.
Als je tot deze stap overgaat, krijg je wel twee keerlussen. Dit is met een keerlusschakeling op te lossen.
Je kunt de keerlus schakelingen plaatsen in blok 6 en blok 8.
Veel plezier met het gewijzigde ontwerp (zie roze lijnen).
Groeten,
Gerrad van der Sel.
-
Bedankt voor de tips.
Ga zeker eens bekijken, echter heb ik dit met opzet zo ontworpen, dat ik geen keerlussen heb. maar als zo'n schakeling betrekkelijk eenvoudig is, dan kan ik nog veel meer met het ontwerp doen.
ga kijken hoe zo'n keerlusschakeling werkt.
-
Blijf met de keerlussen dan nog maar een tijdje bezig, want dan maak je het echt behoorlijk ingewikkeld. Ik zou dat alleen doen met een "handmatige" bediening, dus als rangeerbewegingen. Of volledig automatiseren, maar nogmaals, dan ben je nog wel even aan het nadenken.
Gezien de lange blokken kun je wel degelijk een "rijdend" geheel krijgen, zelfs met 5 treinen in een richting (of nog meer stilstaand op de stations). Als je tenminste geen TGV's of treinen op soortgelijke snelheid hebt. In een blok doen ze er lang genoeg over voordat ze een volgende rem/stopsectie binnenrijden. Ondertussen kan er dus bijv. een achteroplopende trein het station binnenlopen (dat duurt relatief kort) en daardoor alweer een volgende trein het vrijgekomen (lange) blok binnenrijden. Etc. etc.
M.a.w. het hangt nogal samen met de snelheden van de treinen en de onderlinge verschillen in de snelheden of je een "rijdend" geheel krijgt of een "schokkend" geheel. Wanneer een of ander programma hier niet mee overweg kan, neem dan een ander programma. Je zou dit (eenvoudige) concept waarschijnlijk zelfs ook zonder programmasturing kunnen inrichten, maar dat vereist een hoop andere zaken.
Maarten.
-
Hoi Maarten,
bedankt, ik denk dat wij op dezelfde lijn liggen.
Wat betreft die hoeveelheid treinen, daar ben ik ook van overtuigd.
En die tgv -snelheid, ach daar is ook nog iets leuks mee te doen als je max 3 of zelfs 4 treinen inzet.
Je laat een of twee treinen de linkerlus achter elkaar induiken, en rechts laat je een eerste trein de lus induiken.
De tgv zo programmeren dat wanneer de eerste trein(voor hem vertrokken de lus in) net weer stilstaat op spoor in station, de tgv op het tweede perronspoor er overheen dondert.(veel blokken dus nodig in de lus)
De andere twee treinen uit de andere lus zijn reeds binnengekomen op de andere twee sporen.
Voordat de tgv voor de tweede keer in het station binnenkomt, moet natuurlijk wel minimaal 1 trein weer vertrokken zijn, anders heeft de tgv. geen stopplek.
En dit soort rijplanning lijkt mij erg leuk.
-
Het is jouw feestje, maar met een ovaal van maar 6 blokken achter elkaar leg je jezelf toch heel wat beperkingen op qua rijplezier.
Ik zou dan op zijn minst de beide lussen opdelen in meer blokken voor een effectiever gebruik van je rails.
Ga even uit van de volgende aanname. Je treinen zijn 1,5 meter lang (gezien je perronlengte. Je beide lussen zijn 15-2- meter lang, nemen we even de kortste lengte = 15 meter. Opgedeeld in twee blokken van 7,5 meter.
Een trein vertrekt vanuit het station (blok 4) en rijdt een lus in (blok 9). Stel dat de lok daar aan het einde moet wachten voor een rood sein. Dan blijft er achter die trein 6 meter (7,5 meter bloklengte - 1,5 meter treinlengte) ongebruikte rails liggen. Daar kan geen trein inrijden omdat het blok bezet is. Ergo vanuit het station kan ook geen trein vertrekken. Aangezien je rondje maar 6 blokken lang is kunnen er maar weinig treinen achter elkaar rijden omdat ze constant op elkaar staan te wachten.
Verdeel je de beide lussen in meer blokken dan kan je meer blokken achter elkaar doorrijden voor er gestopt moet worden.
En maak je in het station ook nog meer overloopmogelijkheden (zie voorbeeld van Gerard) dan heb je in het station ook meer mogelijkheden gecreerd.
En ja je hebt dan 2 keerlussen maar dat is tegenwoordig geen enkel probleem. Daar zijn geneog oplossingen voor om dat goed op te lossen.
Gr.
Eric