BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sjaakj op 06 January 2011, 23:00:22
-
Wie kan mij uitleggen of dat kan, en hoe.... heb 3 banen naast elkaar liggen die op het eind weer verder gaan in 2 banen, de buitenste gaat rechtsom, de binnenste naar linksom. Nu zou ik graag de binnenste baan doormiddel van wissels als keerbaan gebruiken zodat de lok dan uitkomt als linksom op de buitenste zeg maar. Duidelijk omschreven zo of??? heb geen idee of dat kan en hoe dat moet
hoor graag jullie reactie's,Sjaak
-
Kun je eens een tekening maken in paint ofzo van de situatie? Hoeft dus geen baanplan te zijn via anyrail of winrail.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rechte_keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rechte_keerlus.jpg)
groen blok is een lok.
-
Het klinkt alsof je een keerdriehoek hebt. Elektrisch levert dat hetzelfde probleem op als een keerlus, maar om te kunnen vertellen hoe je het moet oplossen is een sporenplan wel nuttig.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_43.jpg)
goeiemorgen,
bijgaande het baanplan ( als het gelukt is)
deze heb ik hier van het forum afgehaald maar wil die hier en daar nog aanpassen. Het gaat om de sporen
die samen aan de rechtse kant in het uitsteksel liggen zeg maar. deze kan ik namelijk niet door middel van een
wissel even verbinden omdat er dan kortsluiting ontstaat. ik heb iets meer ruimte als het voorbeeld dus wil daar
een derde baan in het midden tussen leggen en dan die als keerluk gebruiken zeg maar.
Heb lang terug een anolge baan gehad, nu een klein roco baantje met zo'n rode maus, maar het virus is toegeslagen
en wil nu een leuke baan maken, helemaal digitaal met bezetmelders en zo.
-
Leuk plaatje, maar niet wat we nodig hebben.
Teken de uitbreiding er ook eens in, want uit je beschrijving kan ik niet opmaken wat je wil doen.
-
Als ik de tekst goed lees, zou de uitbreiding betekenen dat je de baan in twee richtingen kunt gaan berijden.
Zie de gele en groene aanvulling op jouw tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bp1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bp1.jpg)
Je hebt dus twee uitbreidingen nodig, waardoor je met twee keerlussen te maken hebt.
Zou je alleen de groene- of alleen de gele aanvulling doen, dan zou je met één keerlus te maken hebben, en als je eenmaal van richting zou veranderen, zou je niet meer terug kunnen.
Vandaar dat je er twee nodig hebt om je plan uit te voeren.
Of de wissels op de gewenste plek in het plan getekend zijn, weet ik niet, maar dat kan op elke andere plek.
-
Interessant ontwerp, maar als ik eerlijk zou zijn. Niet heel interessant qua rijmogelijkheden, zou heel snel saai werden...
-
@Bernd, je moet altijd eerlijk zijn! :D
Het is inderdaad gewoon een cirkel, maar dan opgevouwen.
In feite kun je rondjes rijden, maar met de uitbreiding ook twee kanten op.
Misschien is het plan nog verder te wijzigen zodat er wat meer levendigheid ontstaat.
-
Huub, idd is dat wat ik bedoel om van het eene spoor in het andere te komen, echter als ik de wissel zo neerlegt als je ze tekend dan heb ik met kortsluiting te maken toch??
Fissy, is dat zo?? wil en nog een stukje rangeer spoor in het midden bij leggen, en wil ook graag een keerlus erin zodat het 2 kanten op kan. maar als je een goede tip of een beter idee heb hoor ik het graag. moet wel in dit plaatje passen ivm ruimte. Wordt mijn eerste digitale baan en wil niet direct heel groot beginnen maar eerst eens wat ervaring op doen
-
@Bernd, je moet altijd eerlijk zijn! :D
Het is inderdaad gewoon een cirkel, maar dan opgevouwen.
In feite kun je rondjes rijden, maar met de uitbreiding ook twee kanten op.
Misschien is het plan nog verder te wijzigen zodat er wat meer levendigheid ontstaat.
oke joh de 2e al die dat zegt, en ik maar denken dat ik een leuke baan heb gevonden......
-
Dit is toch positief, om langs deze weg tot een beter plan te gaan komen?
Dit voorkomt teleurstellingen! (y)
Het klopt dat je kortsluiting krijgt, je kunt zowel analoog als digitaal keerlus-oplossingen vinden, onder andere moeten de sporen inderdaad op de gewenste plekken geïsoleerd worden.
Vertel je nog even of je analoog of digitaal rijdt / gaat rijden?
-
is heel positief!!! ben er juist blij mee dat dat gezegd wordt... alleen weet ik zo even geen andere oplossing :P
ik ga digitaal rijden, wil de baan straks via de laptop kunnen bedienen. denk niet dat dat zo kan he met die wissels??
-
Het plan kun je ook zo laten, en later, nadat je zelf ontdekt hebt hoe het in de praktijk bevalt (hoeft niet per se saai te zijn, ligt er ook aan hoe je het uit gaat werken) kun je altijd nog wat wijzigen.
Er zijn digitale oplossingen voor de keerlus-situaties, je kunt plannen wat je wilt, er is altijd een oplossing.
Maar digitaal kan ik je niet verder van dienst zijn, je kunt in de digitale vraagbaak terecht met je keerlus-vragen als je zover bent met je plan, dat je wilt weten hoe je het aan kan sluiten.
Als je dit baanplan als plan hier verder wilt bespreken, dan verplaats ik deze naar 'baanplannen'. Oké'?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bp1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bp1.jpg)
Je hebt dus twee uitbreidingen nodig, waardoor je met twee keerlussen te maken hebt.
Zou je alleen de groene- of alleen de gele aanvulling doen, dan zou je met één keerlus te maken hebben, en als je eenmaal van richting zou veranderen, zou je niet meer terug kunnen.
Vandaar dat je er twee nodig hebt om je plan uit te voeren.
Of de wissels op de gewenste plek in het plan getekend zijn, weet ik niet, maar dat kan op elke andere plek.
Huub, sorry, maar ik ga je even tegenspreken. Wanneer je een "oversteekwissel" neerlegt op de plek die jij aangeeft, creëer je daarmee een dubbelspoor waarin beide sporen dezelfde polariteit hebben, of je er nu een of twee neerlegt!
Als je de situatie zo bekijkt, heb je inderdaad twee keerlussen. Het maakt voor dit geval niet uit hoor, maar het weghalen van een (1) wisselpaar betekent niet dat je dan slechts en (1) keerlus zou hebben.
Just my $0.02...
Gerard
-
Sorry hoeft niet, maar ik ben het ten dele met je correctie eens, door middel van ompolen kan dat deel gepolariseerd worden, los van het andere deel van wat jij 'dubbelspoor' noemt, maar dat in feite gewoon een stukje van de opgevouwen cirkel is.
Verder zeg je hetzelfde als ik in andere bewoordingen, dus zijn we het weer eens...
-
Dag Huub,
Uit je laatste reactie begrijp ik nu (denk ik) dat jij het woord "keerlus" in de functionele betekenis gebruikt, dus in die zin, dat je een trein via die lus kunt laten keren. In dat geval ben ik het met je eens en heb je met een (1) wisselpaar ook een (1) keerlus.
Mijn (beperktere) definitie was dat er een kortsluiting ontstaat in de baan. En dat gebeurt wel degelijk - zoals je ook al zei - aan twee kanten.
Zo zie je maar, Socrates zei het al: "wijsheid begint met de definitie van termen".
Gerard
-
maar nu weet ik nog steeds niet of ik op die mannier een keerlus erin kan leggen.... iemand een tip
-
Dat verliezen we inderdaad uit het oog, sorry Sjaak.
Ja dat kan. Je kunt die aansluiten in bijna elk ander deel van de baan. Het meest linkse verticale spoor is kandidaat, en bijvoorbeeld de binnenste lus rechtsboven.
Daarmee los je beide kortsluitingen op.
Gerard
-
... ... Je kunt die aansluiten ... ...
Wat bedoel je met 'die'?
En waarmee los je het keerlus probleem op? Nu kan ik je niet volgen...
-
nee ik ook even niet, maar dat heb ik al snel, is allemaal nieuw voor me
Maar wie kan er nu voor mij in mijn railplan een keerlus tekenen die werkt.... zoals ik al zei denk ik er zelf over om tussen de 2 onderste horizontale sporen een 3e spoor te leggen met wissels en daar een keerlusdecoder op aan te sluiten... maar heb geen idee of dat kan
-
Nu het toch een specifiek geval blijkt te worden, verplaats ik deze naar de digitale vraagbaak.
Misschien wordt je gevraagd je plannen nader aan te duiden, maar dat zal wel lukken.
Succes!
-
Er zijn in dit baanplan TWEE plaatsen waar kortsluiting optreedt. Die moet worden opgelost. Aangezien Sjaak digitaal rijdt, kan hij dat met een keerlus module doen. Dat hoeft hij er niet meer om te denken.
Met die bedoel ik dus de keerlus modules.
Gerard
PS: aan de andere kant, Sjaak, in alle eerlijkheid, als ik jouw kennisniveau zo inschat zou ik echt eerst een eenvoudiger testbaan aanleggen, lekker wat gaan prutsen, en je vertrouwd maken met het materiaal voordat je aan dit soort dingen begint.
-
Sjaak,
Is dit eigenlijk wat je bedoeld? Je kunt nu van baan wisselen en hebt maar 1 keerlus module nodig (rood in het plaatje). Het gaat even over het idee. Het moet tzt natuurlijk aangepast worden op jouw baan en railsysteem (welke is dat ?).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS001.jpg)
Marius.
-
Is één keerlusmodule genoeg, als je met een trein die langer is dan het rode deel (de keerlus dus) van de binnen- naar de buitenbaan rijdt? Of los de keerlusmodule dan alleen het conflict bij de eerste overgang op (van binnenbaan naar keerlus), maar niet bij de tweede overgang (van keerlus naar buitenbaan)?
Ik zit nog onvoldoende in de 'keerlus materie', maar dit is wel een van de vragen die ik heb bij een evt. overstap naar digitaal.
Groets, Hans
-
Is dit ook niet afhankelijk of je met volledige detectie rijdt?
Groeten,
Patrick
-
Nee.
Keerlus detectie heeft te maken met het opheffen / voorkomen van kortsluiting. Niet met wel of niet volledige detectie ten behoeve van geautomatiseerd rijden.
Ik denk dat we nu eerst met verdere adviezen moeten wachten totdat de vraagsteller een baanplan publiceert. Een nachtje slaap heeft me duidelijk gemaakt dat we eigenlijk oplossingen aan het bedenken zijn voor problemen waarvan we denken dat ze aan de hand zouden kunnen zijn.
Laten we zorgen dat eerst het probleem duidelijk wordt.
Gerard
-
Sjaak,
Is dit eigenlijk wat je bedoeld? Je kunt nu van baan wisselen en hebt maar 1 keerlus module nodig (rood in het plaatje). Het gaat even over het idee. Het moet tzt natuurlijk aangepast worden op jouw baan en railsysteem (welke is dat ?).
Mijns inziens is er geen plek op het gepubliceerde baanplan te vinden waar deze oplossing (wel een goede vondst trouwens) kan worden ingebouwd zonder een drastische beperking in je maximale treinlengte. Vergeet niet: je HELE trein moet in het middelste gedeelte van je keerlus passen!
En lees het draadje even door Marius, het antwoord op je laatste vragen is al lang gegeven. Tweerail, Roco, Multimaus.
Gerard
-
Ik denk ook eerder dat we het plaatje van Marius schematisch moeten zien en al zeker niet op schaal.
De raillengte kun je natuurlijk aanpassen aan de beschikbare ruimte.
Groeten,
Patrick
-
Ik denk ook eerder dat we het plaatje van Marius schematisch moeten zien en al zeker niet op schaal.
(y) (y) (y) (y)
En lees het draadje even door Marius, het antwoord op je laatste vragen is al lang gegeven. Tweerail, Roco, Multimaus.
Jaha, welk 2 rail systeem? Rocoline, Geoline, Trix, Piko ??? Ik heb het ff niet kunnen vinden, zal wel aan mijn lees vermogen liggen. ;D.
Uiteraard komt straks vanzelf de vraag: Hoelang zijn de treinen op de baan, want de wet van een keerlus is dat altijd de hele trein in de keerlus moet passen. Alles opzijn tijd.
Marius
-
goeiemorgen.
Klopt wat Marius tekend bedoel ik ook eigenlijk. mijn baanplan staat op pagina 1, en heb iets meer ruimte dan op dat plaatje. Wilde dat inpassen tussen de onderste 2 horizontale sporen. Maar moet daar echt de hele trein op?? ik dacht dat de loc genoeg was omdat de wagons toch geen sluiting of contact maken??
-
De metalen wielen van de wagons zullen kortsluiting veroorzaken als ze over de grens van omgepoolde secties rijden. Daarom moet de gehele trein in de middelste sectie van een "keerlus" module passen.
Ik schrijf "keerlus" omdat het in de volksmond zo heet en ik ook niet direct een beter woord heb. We hebben in dit draadje de misverstanden die daar het gevolg van zijn al gemerkt. Zo'n "keerlus" module is een module die kortsluiting voorkomt door automatische ompoling van secties op de baan, daar waar anders stukken rail met tegenovergestelde polariteit elkaar ontmoeten.
Gerard
-
ja tuurlijk idd, had ik zelf ook kunnen bedenken.. ga eens kijken of ik het in mijn baanplan kwijt kan. bedankt voor de tip
-
Even ter verduidelijking wat Gerard al schreef:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS002.jpg)
Dat is een oud episteltje van mij toen ik nog deelnam aan de HCCM in Houten. Ik schat al vlug zo'n 15 jaar oud, waar blijft de tijd :'(
Marius.
-
Hey Marius,
Ik weet niet zeker of ik jouw onderste plaatje snap. In de handleiding bij de LDT KSM module is de "keerlus" schakeling vormgegeven met drie secties, zonder "normale baan" er tussen.
Of bedoel jij met "keerlus sectie" de gehele keerlus oplossing?
Bij de KDT LSM wordt dat middelste stuk namelijk ook omgepoold.
Gerard
-
Hoi Gerard,
Wat ik met het onderste plaatje (toendertijd) probeerde uitteleggen is dat je geen 2 'keer'lussen direct aan elkaar mag koppelen. In de tijd dat ik dit episteltje schreef waren er nog geen geavanceerde 'keer'lus modules zoals nu met in- en uitrij secties. Dus zoek het niet te ver, lees het simpel.
Marius.
-
Ik begrijp nu wat je bedoelt. ;D
Er lopen erg veel termen door elkaar op dit gebied, vandaar mijn vragen...
Gerard
-
Om de vraag maar gewoon met ingetekende keerlus modules te beantwoorden:
Er worden twee keerlus modules geplaatst (Zie tekening).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bp1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bp1_1.jpg)
Groen: Sectie A
Zwart: Sectie B
Rood Sectie C
Blauw Sectie D
Geel: Sectie E
Hiermee kan je trein ongestoord rondrijden.
Voor de polariteit van je emplacement geldt, dat daar gewoon heen en weer gereden kan worden. Dus rechter rail is 'plus' en linker rail is 'min'.
Groeten,
Gerard van der Sel.