BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marcel112 op 29 December 2010, 22:29:43
-
Onderstaand is een deel van mijn baanplan schematisch in Paint getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematische_Baan.jpg)
Aansluitend aan de kruising ligt een 7-sporig station.
Het geheel ligt op afzonderlijke platen.
Ovaal op 2, kruising apart en station op 2 platen.
Mijn vraag is waar de keerlusgarnituur aan te sluiten. De beide ovalen zijn reeds van elkaar geïsoleerd, moet het alleen nog beter aan gaan sluiten.
'Probleem' hierbij lijkt mij dat de dubbele ovaal meestal los van de kruising opereert, dat wil zeggen de de kruising naar het station ligt onbruikbaar onder het bed.
Het 'station' hangt los aan de muur.
-
Marcel,
heb je geen tekening van je baanplan?
Ik persoonlijk kan uit deze schets niks wijs worden.
mvg,
Sander
-
Plaats van de keerlusschakeling is in een van beide sporen tussen de kruising en de lus. Ik weet niet hoelang dit is, anders moet er een andere plaats gezocht worden.
Groeten,
Gerard van der Sel
-
Of direct links naast de kruising beide sporen isoleren. De spoorbaan is dan in twee delen gesplitst. Het ene deel krijgt de vaste voeding, het andere deel fungeert als keerlus. Welk deel je tot keerlus promoveert maakt eigenlijk niks uit.
Door de isolaties direct naast de kruising te leggen voorkom je dat beide scheidingen tegelijk door een trein overbrugd kunnen worden.
-
Rij je tweerail of drierail?
Met drierail heb je er geen last van. Dan hoef je niks aan te sluiten.
Voor de rest vind ik het wel erg onduidelijk.
Download anders dit gratis: http://www.anyrail.com/index_nl.html
Kan je maximaal 50 railstukken plaatsen. voor onbeperkt moet je betalen.
Maar dan kan je het in ieder geval wat duidelijker maken.
Gr,
Mathyn
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematische_Baan.jpg)
@Mathyn
2-rail natuurlijk. Anders had ik het niet eens gevraagd ;)
@ Gerard.
Het stuk tussen de lus en de kruising is op zijn langst nog geen meter.
Ergens anders heb ik gelezen dat de gehele trein in de 'keerlus' moet kunnen passen.
Met een 8-delige ICE gaat dat dan niet lukken.
@ rest.
Ben niet zo heel handig met de railplan ontwerpers.
Hopelijk kan ik het zo verduidelijken.
Elke lijn is een afzonderlijk spoor.
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Heb in gedachten om de buitenrails, tot aan de kruising te gebruiken als keerlus.
-
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Waarom is dat dan?
-
Dit heb ik reeds gedaan om hiervan secties te kunnen maken.
Ooit zal het geheel hopelijk nog eens permanent aan elkaar komen.
Ik kan dan net zo goed nu al de benodigde sectiescheidingen aanleggen.
-
Zal morgen eens kijken of ik met hulp op de club een duidelijker baanplan in elkaar kan draaien.
Ondertussen heb ik zitten denken om het volgende stuk als keerlus te nemen.
Vanuit de kruising met de klok mee naar de bochtwissel rechtsboven.
Dit zou voldoende lengte moeten geven.
Kan het kwaad om de infrastructuur reeds aan te leggen in het ovaal, en pas in een veel later stadium door te trekken richting de kruising?
-
Een behoorlijk sporenplan kan inderdaad helpen. Wat van belang is, wat zit er rechts voorbij de kruising. Als die sporen hun eigen weg gaan, en verder nergens contact maken, dan zou het zomaar kunnen dat je helemaal geen keerlus hebt.
Je hoeft overigens niet zo moeilijk te doen over dat sporenplan. Als je een scanner hebt dan kan je het sporenplan gewoon met een balpen op papier tekenen en die tekening scannen.
-
Die kruisende moet eigenlijk een hosenträger voorstellen.
Hierop komt het station. De andere kant van het station is nog niet ontworpen en dat zal nog wel even gaan duren ook denk ik.
Echter aan de andere kant moet eenzelfde costructie komen.
-
Hallo Marcel,
Ik ga wel een eind met Klaas mee. Als de kruizing, die je rechts getekend hebt een echte kruizing is en geen Engelse wissel, dan heb je geen keerlus nodig. Bij de kruizing zijn de beide doorgaande sporen namelijk geïsoleerd van elkaar. Als het een Engelse wissel is zou ik het hele stuk links naast deze wissel als keerlus gebruiken, dus meteen naast de Engelse wissel dubbel isoleren en een keerlusschakeling op het geheel aansluiten. Succes met het verder puzzelen.
-
Het is eigenlijk een wissel op Engelsman op Engelsman, dit om vanaf beide sporen het station in en uit te kunnen komen naar alle sporen.
Blijft voor mij de vraag hoe ik dit het eenvoudigst kan doen.
Zoals gezegd moet ooit alles aan elkaar echter zal nu vooral alleen het ovaal operationeel zijn.
Dan komt er ook nog het feit van bezetmelding kijken.
Kan ik halverwege deze schakeling bij de wissels wel een bezettign detecteren op alleen het ovaal.
Zal dit donderdag proberen te verduidelijken met het baanplan.
-
Hallo Marcel,
Volgens mij kan je er nog steeds een keerlus van maken, als je meteen naast de Engelse wissel de scheidingen aanlegt. Je kunt dan ook in de keerlus bezetmeldingen opnemen. Die moet je dan wel ook via de keerlus schakeling aanleggen, zodat het ook netjes omgepoold.
-
Het baanplan is gisteren niet gelukt.
Ik zal proberen om er komend weekend alleen uit te komen.
Zal dan nogmaals de vraag posten, en een en ander proberen te verduidelijken door de scheidingen van de platen en de baan ensich aan te geven.
-
Maken van het baanplan ging eenvoudiger dan ik had verwacht met Anyrail.
Het progje dat ik eerder gebruikte ging voor geen meter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13.jpg)
De strepen over de baan zijn de harde plaatscheidingen. Scheidingen in de baan heb ik bij de laatste aanpassing schijnbaar weer weggehaald.
Hopelijk is het nu duidelijk hoe alles loopt. Afstanden en radius kloppen niet overal.
-
Je kan de keersectie maken in het stuk A-A of in B-B. Als een van de twee tenminste lang genoeg is voor een hele trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13x.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13x.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13x.jpg)
-
Beide zijn niet lang genoeg., max 1 meter.
Zat zelf te denken om B-B to bijna A door te trekken en dat als keerlus te gebruiken.
Vraag is alleen of dat mogelijk is, ook richting de toekomst van mogelijk automatisch rijden.
-
Wat je ook zou kunnen doen is A-A verder naar links doortrekken en de overloopwissels verplaatsen naar bijvoorbeeld halverwege het linker rechte stuk...
-
Nog verder doortrekken van je idee zou ook geen problemen opleveren Gerard?
De wissels zouden bijvoorbeeld ook rechtsonder geplaatst kunnen worden.
Of kom ik dan in de knoei met de lengte van andere secties voor het automatisch rijden?
-
Het komt nooit in de knoop als je rekening houdt met de langste trein die je wilt laten rijden. In de ideale situatie moet die in al de blokken van je baan passen. Maar zeker in het middelste gedeelte van je "keerlus" oplossing.
Grootste beperkingen hierbij zijn vaak perronsporen of rangeersporen. Maar soms ook "keerlus" oplossingen dus...
Gerard
-
Langste personentrein is voorlopig 8 bakken ICE3.
Ben alleen van plan om langere goederentreinen te laten rijden op den duur.
Zal wel eens goed na gaan denken en dan waarschijnlijk voor de laatste oplossing gaan.
-
Toch nog even een vraag Gerard.
Zou ik dan bij de linker A moeten starten met de keerlus vanwege detectie problemen aankomend van B naar A via de kortste zijde?
Of kan ik detectie maken voorbij de wissel voor verkeer van deze kant.
-
Dag Marcel,
Wil je s.v.p. even een nieuwe tekening maken met je nieuwe idee, daarin duidelijk de plek aangeven, en dan de vraag die je hebt nogmaals goed formuleren? Want ik snap het nu niet helemaal.
Gerard
-
Hoi,
Ik dacht dat jullie er al uit waren, maar toch niet dus. Gisteren had ik al een schetsje gamaakt. Misschien helpt dit bij de verdere discussie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS003.jpg)
Marius.
PS rood is dus de 'keer'-lus.
-
Dag Marius,
Dankjewel. Hoewel het "normale" traject aan de linkerkant nu enkelsporig is geworden, wat volgens mij niet Marcel's bedoeling was, kan de tekening wel dienst doen bij de uitleg.
@Marcel:
Ook bij een dubbelsporig traject kun je de "keerlus" (of: het kortsluitingopheffingsbaanvak voor liefhebbers van Scrabble) uitvoeren zoals in Marius' plaatje.
In het door hem geschetste rode gedeelte installeer je de oplossing die je voor de opheffing van de kortsluiting nodig hebt.
En ja, je kunt dat rode stuk uiteraard ook nog verder laten doorlopen door de bocht heen als je wilt, zoals je geloof ik eerder vroeg. Als je die lengte nodig denkt te hebben voor je langste treinen vraag ik me wel af hoe je dat op de rest van de baan gaat doen...
Is het zo duidelijker?
Gerard
-
Nieuw plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS004.jpg)
Tussen W1 en W5 moet je langste trein passen.
@Gerard en Marcel: Was dit de bedoeling?
Marius.
-
Dag Marius,
Dit vind ik verwarrend worden, want waar in je eerste tekening in het rode gedeelte de keerlus oplossing kon worden geplaatst kan dat hier door de toevoeging van de wissel bovenin zeker niet!
Dit plaatje kun je volgens mij beter even weghalen, want dat verwart de zaak alleen maar, en laten we dan eerst het antwoord van Marcel op jouw eerste plaatje en mijn reactie daarop even afwachten, okay?
Anders lopen we op zijn bedoeling vooruit.
Gerard
-
Gerard,
Het plaatje is het oorspronkelijk plaatje.
Met een aangepaste keerlusschakeling kan zo inderdaad de keerlus bereden worden.
De rode lijn bij W1 moet over beide sporen iets doorgetrokken worden.
Als je dan bij wissel 5 de secties D en E plaatst.
En in het stuk spoor tussen W1 en W2 de secties D' en E'.
Dan kan op het stuk van wissel 1 naar het kruispunt de secties A en B geplaatst worden.
Nu zal het geheel als keerlus functioneren.
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
De oplossing van Marius is zeker wel goed gevonden. Alleen is de sectie-indeling van Gerard (van der Sel) een beetje verwarrend.
Je kan het beter zo doen:
W1 vormt in zijn geheel sectie A, direct links daarvan sectie B.
Direct links van W5 komen dan de secties E en D.
Je kan zelfs overwegen om W5 in zijn geheel sectie E te maken, en direct links daarnaast sectie D.
-
Klaas,
Dit gaat mis als je in de cirkel rijdt. Dan moet het relais in de stand DE staan (en blijven staan).
Wissel 5 kan inderdaad sectie E worden. Sectie D er dan vlak voor.
Echter bij wissel W1 moet er geschakeld worden. In de stand naar kruispunt moet de keerlus omgepoold worden, terwijl in de stand naar W2 de keerlus niet omgepoold hoeft te worden.
Ik heb dit proberen uit te leggen door secties D' en E' te introduceren.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard, je hebt gelijk. Maar lees je eigen antwoord nog eens terug. Volgens mij heb je je daar vergist in het wisselnummer.
-
Kan Klaas of Gerard S. de secties in mijn plaatje er even in zetten? Nu raak ik weer even de draad kwijt. ???
Marius.
-
Volgens mij kan/moet het zo:
<edit> plaatje weggehaald omdat het niet klopte.
Zie volgende bijdrage van Gerard. </edit>
Schiet maar als ik het verkeerd zie.
-
Klaas: (y) (y)
Ik kan het weer volgen! ;D
Marius.
-
Hier zoals ik bedoel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS004_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS004_2.jpg)
Bij W1:
donker blauw: sectie B
donker groen: sectie A
licht blauw: sectie D'
licht groen: sectie E'
Bij W5:
licht blauw: sectie D
licht groen: sectie E
De secties D' en E' zin parallelle sectie aan D en E, die het keerlus relais echter wel dezelfde kant iopschakelen.
@Klaas: laat in gedachten eens een trein rondrijden op je voorstel. Je zult merken dat als ik je goed begrijp de trein bij het inrijden van de keerlus komende van W2 een fikse sluiting veroorzaakt.
Groet,
Gerard van der Sel
-
Gerard, je bent een kei. Ik had alweer niet ver genoeg doorgedacht.
Ben het nu helemaal met je eens.
-
Klaas,
Nu het schema nog ;D
Daar ben jij veel beter in.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Welk schema? Ik ging er vanuit dat hier de Ultieme keerlus op aangsloten wordt.
Of heb ik alweer niet op zitten letten?
-
Ultime keerlus kent de secties A, B, C, D en E, echter niet de secties D' en E'.
Er zal iets geknutseld moeten worden om de twee secties D' en E' te maken.
Als er niet met de computer gereden gaat worden is het simpel, maar anders zal er wat moeten gebeuren.
Groeten,
Gerard van der Sel.
PS.: Een ultime keerlus met een microcontroller zou hier helpen (blij dat ik Selectrix rijdt ;D, en zelf microcontrollers kan coderen).
-
Gerard, je kan toch D met D' en E met E' verbinden?
-
Dat kan. Echter mag je deze secties dan niet aan een terugmelder aansluiten, want welke computer begrijpt dat een trein zowel aan het begin als aan het eind van het blok is?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Heren, heren,
Ik snap dat jullie hoogstandjes willen met een ultime keerlus module maar waarom zo moeilijk? Het geneuzel over kortsluiting snap ik al helemaal niet. Daar heb je toch een keerlus module voor die dat voorkomt? Waarom al de secties van jullie na het wissel, als we nu eens gemoon vanaf de wissels W1 en W5 naar binnen werken dan wordt het er een stuk duidelijker op m.i. Maar Marcel kan natuurlijk ook gewoon een Roco module toepassen.
En nog een opmerking waarom zal je de schakelsecties koppelen aan een terugmeld module? Koploper is een prima programma dat goed omgaat met ff geen info.
Marius.
-
Het geneuzel over kortsluiting snap ik al helemaal niet. Daar heb je toch een keerlus module voor die dat voorkomt?
Een gewone keerlusmodule, zoals die van Roco of Viessmann, voorkomt de kortsluiting niet, maar schakelt de keersectie snel om zodra hij constateert dat er een kortsluiting ontstaat.
De Ultieme Keerlus en de eXtreme Keerlus schakelen de keersectie al goed voordat de kortsluiting kan ontstaan.
-
De LDT KSM doet dat ook en heeft maar drie secties nodig in plaats van 5.
Gerard
-
@ Mods.
Via zoekmachines heb ik eerder een draadje geheel achter elkaar bekeken.
Nu krijg ik dit niet voor elkaar.
Zo even snel gelezen begrijp ik het geheel nog niet echt, zonder terug te kijken in eerdere post.
Is het mogelijk om zelf het draadje in het geheel achter elkaar te zetten zodat ik het wat makkelijker kan lezen.
@ Gerard W
Hoe bedoelde je de zin 'benieuwd hoe hij dat elders gaat doen op de baan'
Alleen in de keerlus moet toch de gehele trein passen. Ergens anders kan ik toch, net als in het echt, meerdere blokken bezetten met een trein.
@ allen
Ik heb nog niet gekeken naar welke keerlus module en/of bezetmelders ik ga gebruiken.
Dit wilde ik mede af laten hangen van wat uit dit draadje zou gaan komen.
Wél heb ik reeds wisseldecoders van LDT en zou mogelijk ook de rest van dit merk willen gaan betrekken.
Ook een centrale richting pc/centrale besturing zit, nog, in de planning.
Rijd nu met of een roco MM of analoog, afhankelijk van de loc, dit zou ook permanent digitaal moeten gaan worden.
-
@ Gerard W
Hoe bedoelde je de zin 'benieuwd hoe hij dat elders gaat doen op de baan'
Alleen in de keerlus moet toch de gehele trein passen. Ergens anders kan ik toch, net als in het echt, meerdere blokken bezetten met een trein.
Wanneer je al je wagons detecteerbaar maakt kan dat.
-
Wanneer je al je wagons detecteerbaar maakt kan dat.
Volgens mij hoeft dat niet persé bij koploper. Als je de lengte van je blok en de lengte van je trein vastlegt dan houdt volgens mij koploper daar rekening mee.
Maar ik ben geen expert.
Marius.
-
Marius,
je antwoord is correct.
mvg,
Sander
-
Wat zijn jullie toch een stelletje wijsneuzen. Nergens in dit hele draadje kan ik vinden dat Marcel met Koploper rijdt. Ik sluit het ook niet uit, maar jullie nemen het zomaar aan.
Het zal misschien verbazen, maar er zijn ook andere programma's op de markt hoor...
En in elk geval; gaat het goed als je al je wagons detecteerbaar maakt...
Gerard
-
Gerard,
Jullie?
mvg,
Sander
-
@Sander:
"Jullie" ben IK ;D
@Gerard:
In nederige eerbied biedt ik mijn verontschuldiging aan ;). Je hebt gelijk ;D.
Omdat ik nogal rond kijk op dit forum lopen soms de draadjes wel eens doorelkaar.
Gelukkig zijn er meer besturingsprogramma's. Marcel moet dan wel kijken of dynamische blokken mogelijk zijn.
Marius.
-
Jep Marius,
OF: hij moet zorgen dat al zijn wagons detecteerbaar zijn... ;D
Gerard
-
Zit dan eerder te denken aan de laaste van elke trein, Gerard.
Moet voor bezetmelding voldoende zijn toch.
-
Hoi Marcel,
Dectectie is natuurlijk veel "echter". Het groot bedrijf werkt ook zo.
Als je op dectie overgaat dan moeten je wisselstraten ook gedetecteerd kunnen worden. Zijn dus wel extra bezetmelders. Anders kun je ongelukje "Zevenaar" krijgen ;D
Marius.
-
Hoe bedoel je dit Marius.
Ben namelijk gewoon van plan de wissels in een baanvak te zetten.
-
Ben namelijk gewoon van plan de wissels in een baanvak te zetten.
Marcel, Dat zou kunnen. Maar kijk bij het ontwerpen goed uit dat er geen blokkades kunnen ontstaan. Vooral in je kopstation ben ik benieuwd hoe je dat gaat oplossen. Maar we gaan nu te ver af van het het onderwerp : "Keerlus vraag". Dus ik zie wel als er een ander draadje komt :D. Is je vraag over de keerlus nu voldoende beantwoord?
Marius.