BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: dexter op 26 December 2010, 11:31:07

Titel: Baanplan in N
Bericht door: dexter op 26 December 2010, 11:31:07
Beste mensen,

Mijn vorige baan heb ik halverwege maar afgebroken omdat ik in de knoei kwam met te steile hellingen.  Foutje... :-\ Daarom dat ik ik het nu een ietsje beter voorbereid wil aanpakken. Ik heb nu een baanplan bedacht wat voor een groot deel geïnspireerd is door de baan van Hans: Dachbodenheim (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9416.0). Een eenvoudig station en de mogelijkheid om lekker rondjes te rijden in een bergachtig gebied spreekt mij met name aan.

Ik ben tot het volgende gekomen:
(http://farm6.static.flickr.com/5208/5292309229_ca9508b8fd.jpg) (http://www.flickr.com/photos/d_xt_r/5292309229/)

In dit plan heb ik nog niet al te veel hersencellen besteed aan de layout van het station. Ik heb hoofdzakelijk gekeken naar wat Dachbodenheim ongeveer heeft en dat zo'n beetje overgenomen...

Onder dit alles bevindt zich het schaduwstation. Dit schaduw station is vanaf links bereikbaar door de dubbele groene baan en aan de rechterzijde door de daar gelegen stijgspiraal. Overigens zal er ook aan de linkerzijde iets van een spiraal zijn aangezien er genoeg bewegingsvrijheid moet zijn in het schaduwstation.
(http://farm6.static.flickr.com/5009/5292908616_fbbbacf4cd.jpg) (http://www.flickr.com/photos/d_xt_r/5292908616/)

Ik heb met name piccolo rails, maar in het schaduwstation wil ik de oude minitrix rails van mijn opa gebruiken. Verder zal ik alles digitaal aansturen met behulp van Rocrail en DDL.

Graag zou ik jullie mening willen horen over dit plan en mogelijk een aantal punten ter verbetering.

Bvd,
Johan
Titel: Re:Baanplan in N
Bericht door: Hansepansje op 07 January 2011, 20:46:43
Hoi Johan,

Zeer vereerd dat Dachbodenheim als inspiratiebron voor jouw baan mag dienen!
Ik zie inderdaad de nodige gelijkenissen.

Twee opmerkingen:
1) Een gelijkenis zou ik proberen te vermijden, en dat zijn die twee (scherpe) bochtwissels die je 'linksboven' in je baan hebt zitten.
Komend vanuit de korte bocht hebben sommige treinen moeite om de korte bocht van de aansluitende wissel ook te nemen zonder geheel of gedeeltelijk naast de baan komen te staan. En daar zit (in zo'n lastig bereikbaar hoekje) niemand op te wachten.
Probeer ook buiten het zicht de bochten zo ruim mogelijk te houden, om de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te krijgen.
2) Je schaduwstationconstructie heb ik nog niet heel goed bestudeerd, maar die ziet er complex uit met veel rijmogelijkheden. Echter aan beide zijden is de toegang mogelijk via slechts een spoor/wissel. Het lijkt me dat dat in de praktijk snel een bottleneck wordt. Dus raad ik aan om dit zo mogelijk dubbelsporig te maken, zodat sowieso het uit het zichtbare deel van je baan wegrijden nooit/minimaal gehinderd wordt door bottlenecks. Als een trein er wat langer over doet om weer in het zicht te komen is minder erg, dan eentje die voor de ingang van een tunnel of half erin moet wachten tot 'ie mag doorrijden.

Hopelijk kun je hier wat mee. Ik wens je in ieder geval toe dat je aan het ontwerpen en bouwen van je baan net zoveel plezier beleeft als ik aan Dachbodenheim.

Groets, Hans
Titel: Re:Baanplan in N
Bericht door: dexter op 08 January 2011, 15:47:45
Hoi Hans,

Bedankt voor je commentaar.

1) Een gelijkenis zou ik proberen te vermijden, en dat zijn die twee (scherpe) bochtwissels die je 'linksboven' in je baan hebt zitten.
Komend vanuit de korte bocht hebben sommige treinen moeite om de korte bocht van de aansluitende wissel ook te nemen zonder geheel of gedeeltelijk naast de baan komen te staan. En daar zit (in zo'n lastig bereikbaar hoekje) niemand op te wachten.
Probeer ook buiten het zicht de bochten zo ruim mogelijk te houden, om de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te krijgen.

Ik heb net even jouw baanplan nog eens gekeken en toen zag ik inderdaad dezelfde situatie zitten met die 2 gebogen wissels aan elkaar. Ik heb 4 van die gebogen wissels en die dacht ik zo dus mooi kwijt te zijn onder het landschap, want voor het zichtbare deel vind ik ze toch echt te krap. Maar als jij deze situatie op basis van jouw praktijk ervaringen afraadt dan moet ik het nog maar eens heroverwegen... Volgens mij zie ik in jouw baanplan nog 1 zo'n gebogen wissel zitten. Heb je er op die plaats geen problemen mee?

2) Je schaduwstationconstructie heb ik nog niet heel goed bestudeerd, maar die ziet er complex uit met veel rijmogelijkheden. Echter aan beide zijden is de toegang mogelijk via slechts een spoor/wissel. Het lijkt me dat dat in de praktijk snel een bottleneck wordt. Dus raad ik aan om dit zo mogelijk dubbelsporig te maken, zodat sowieso het uit het zichtbare deel van je baan wegrijden nooit/minimaal gehinderd wordt door bottlenecks. Als een trein er wat langer over doet om weer in het zicht te komen is minder erg, dan eentje die voor de ingang van een tunnel of half erin moet wachten tot 'ie mag doorrijden.

Het schaduwstation is zo heel complex niet hoor. Gewoon een paar opstel sporen met 2 keerlussen om via beide zijden het geheel te kunnen verlaten. Het schaduwstation heeft inderdaad een enkelsporige toegang. Naar mijn gevoel zullen er zich niet zo snel treinen treinen in het zichtbare deel ophopen aangezien er genoeg lengte zal zijn tussen schaduwstation en zichtbaar deel. Maar dit is maar een gevoel en misschien heb je gelijk en wordt het een bottleneck. Ik zal nog eens wat tijd aan het ontwerp besteden en misschien vind ik dan wel een mooiere oplossing.

Johan
Titel: Re:Baanplan in N
Bericht door: Hansepansje op 08 January 2011, 16:04:42
Volgens mij zie ik in jouw baanplan nog 1 zo'n gebogen wissel zitten. Heb je er op die plaats geen problemen mee?

Dat klopt. Alleen gezien de rijrichting die ik hanteer komen daar twee sporen samen; dan is een wissel minder kritisch. Sommigen zouden er dan misschien zelfs voor kiezen om de wissel gewoon open te laten rijden zonder aandrijving, maar met N spoor vind ik dat niet erg safe.

Groets, Hans
Titel: Re:Baanplan in N
Bericht door: dexter op 08 January 2011, 16:33:38
Dat klopt. Alleen gezien de rijrichting die ik hanteer komen daar twee sporen samen; dan is een wissel minder kritisch. Sommigen zouden er dan misschien zelfs voor kiezen om de wissel gewoon open te laten rijden zonder aandrijving, maar met N spoor vind ik dat niet erg safe.

Groets, Hans

Ah. oke. Dan snap ik dat dat minder foutgevoelig zal zijn.
Titel: Re:Baanplan in N
Bericht door: dexter op 08 January 2011, 16:41:16
Ik heb zojuist een ingeving gehad voor het schaduwstation.

(http://farm6.static.flickr.com/5089/5335544637_6bb5d840cb_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/d_xt_r/5335544637/)

Deze versie is dubbelsporig uitgevoerd zodat de bottleneck waar Hans naar mijn idee verholpen moet zijn. In feite heb ik nu 2 kleine schaduwstations naast elkaar met de mogelijkheid om vanuit beide stations in beide richtingen weer te kunnen vertrekken.

In mijn ogen is dit al een goede verbetering. Iemand nog meer tips of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank!