BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: wob op 19 December 2010, 12:28:09
-
Gisteren op de beurs in Houten heb ik behoorlijk zitten suffen. Een gebruikte 65 018 van F* gescoord. Wel een rijtest laten doen. Prima resultaat. Maar de loc zelf bleek bij nadere inspectie thuis toch wel behoorlijk gehavend.
Aan de hand van documentatie die ik inmiddels opgezocht heb kom ik tot de volgende gebreken:
- buffers voor niet origineel
- opstaptreden voor afgebroken
- baanruimer voor aan één zijde afgebroken
Op het onderdelenblad heb ik gezien dat deze onderdelen los bij te bestellen zijn.
N.B.
Erg jammer overigens dat onderdelenbladen niet meer rechtstreeks bij de fabrikant (Fleischmann / Roco) te downloaden zijn. Weet iemand waarom eigenlijk?
Gebreken, waarvan de onderdelen niet los bij te bestellen zijn:
- trap links achter voor een deel afgebroken
- handgrepen in kolenbak afgebroken
- het bedrijfsnummer (opschrift) links, is beschadigd
En dan ook nog dit:
- de vorige eigenaar heeft de achterste 4 drijfwielen van de as (2 assen dus) gehad. Te zien aan de blanke askop en aan het feit dat de wielen niet geheel correct op de as zaten. Dat laatste heb ik overigens inmiddels kunnen corrigeren.
- verder bleek de schuifbeweging op de rechter drijfas verkeerd gemonteerd (kwartslag gedraaid). Ook dat was gemakkelijk te verhelpen.
- de linker stang voor de stoomverdeling is eigenlijk voor rechts bedoeld. Hij zit ondersteboven. Dat moet welhaast een fabrieksfout zijn, want dat element is niet zomaar los te halen.
- de handleiding ontbreekt. Dat vind ik overigens geen echt probleem, want daar staat vrijwel alleen maar weinig informatieve standaardtekst in.
- de reservedelen zoals de imitatiekoppeling ontbreken. Daar kan ik ook goed mee leven.
- bij rijtest in een boog liep de loc muurvast. Dit kwam omdat de schuifbeweging klemde met de koppelstangen. Een beetje uitbuigen bood soelaas.
Wat wel moet worden gezegd is dat de loc verder prima loopt. Dat is altijd maar afwachten met F* locs met rondmotor. De onderlinge verschillen kunnen per exemplaar enorm groot zijn, is mijn ervaring. Ook op de kwartering valt niets aan te merken.
Het is alleen vanwege de goede loopeigenschappen dat ik nog twijfel of ik de loc retour zal brengen of niet. Ook als ik een nieuw exemplaar zou kopen is het maar afwachten of die goed rijdt. Winkeliers vinden al snel dat een loc naar behoren loopt. Veel sneller dan ik.
Ik kan er dus een pimp-project van maken. Dan is het wel nodig dat ik iets vind voor de beschadigde opschriften.
En dan nu eindelijk mijn vraag:
Weet iemand een handelaar (waarschijnlijk in Duitsland) die doet in opschriften?
Groet, Bas
-
wat heb je betaald voor het ding? als de prijs een beetje naar de gebreken is, hoe erg is het dan feitelijk... cosmetisch geneuzel is altijd wel op te lossen.
-
Goede vraag. Tweedehands hoeven ze niet veel te kosten.
Het is inderdaad een model waarbij je op ongeveer 100 dingen moet letten die afgebroken kunnen zijn. De opstaptreden voor zijn wel erg klassiek. Kijk ook eens naar de meegegoten uitsteeksels onder de cylinder (heet dat zo, dat ding waar de drijfstang uitkomt?).
Vanwege de lage prijzen heb ik er dus twee gekocht. Ik ontdekte dat er een versie zonder asb was toen ik er al eentje had, maar nog een exemplaar voor onderdelen leek me geen luxe. Dat tweede exemplaar mag je wel lenen voor onderdelen hoor. ;D
-
Als je er de 65 018 van de SSN van wilt maken: KleiNSpoor heeft een opschriftenset voor diverse locs/wagens van de SSN.
Als die niet compleet zijn kun je het misschien bij Weinert proberen.
-
Bij dat KleinSpoor setje zitten ook de loknummers, maar wel erg wit in vergelijking met de Fleischmann opschriften.
Als je toch gaat pimpen kun je de opschriften vervangen door schildjes. Kun je hier bestellen.
http://www.beckert-modellbau.de/html/atzschilder.html (http://www.beckert-modellbau.de/html/atzschilder.html)
-
Erg jammer overigens dat onderdelenbladen niet meer rechtstreeks bij de fabrikant (Fleischmann / Roco) te downloaden zijn.
Volgens mij heb je niet goed gezocht. Klik hier (http://www.fleischmann.de/service/ersatzteilblaetter.html) eens.
Voor opschriften kun je ook bij Gassner (http://www.gassner-beschriftungen.de/) terecht.
Groet,
Basilicum
-
Kijk ook eens naar de meegegoten uitsteeksels onder de cylinder (heet dat zo, dat ding waar de drijfstang uitkomt?).
Cylinderkranen, Cylindercocks in het engels, bedoeld om schade te voorkomen als stoom in de cylinders weer water wordt bij stilstand. Deze kranen staan bij vertrek vaak open en geven dan mooie stoomwolken vanonder de cylinders en worden bij een beetje gang weer gesloten. Moet je ook doen in MSTS.
mvg,
Ivo
-
Ger Knijf heeft messing schildjes.
klik hier (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=593:messing-platen-voor-de-65018&catid=74:modeltreinen&Itemid=125)
-
wat heb je betaald voor het ding? als de prijs een beetje naar de gebreken is, hoe erg is het dan feitelijk... cosmetisch geneuzel is altijd wel op te lossen.
€ 95
Alleen dat trapje, dat weet ik nog even niet hoe te fiksen.
Goede vraag. Tweedehands hoeven ze niet veel te kosten.
Het is inderdaad een model waarbij je op ongeveer 100 dingen moet letten die afgebroken kunnen zijn. De opstaptreden voor zijn wel erg klassiek. Kijk ook eens naar de meegegoten uitsteeksels onder de cylinder (heet dat zo, dat ding waar de drijfstang uitkomt?).
Vanwege de lage prijzen heb ik er dus twee gekocht. Ik ontdekte dat er een versie zonder asb was toen ik er al eentje had, maar nog een exemplaar voor onderdelen leek me geen luxe. Dat tweede exemplaar mag je wel lenen voor onderdelen hoor. ;D
ik houd me aanbevolen
Volgens mij heb je niet goed gezocht. Klik hier (http://www.fleischmann.de/service/ersatzteilblaetter.html) eens.
Via die site verwijzen ze je naar de vakhandel. Of kijk ik nou echt verkeerd?
Dank, ook de anderen, voor jullie reacties. Met de opschriften moet het nu sowieso wel goed komen. Zo'n messing plaatje geeft weer wat
extra cachet.
Groet, Bas
-
Erg jammer overigens dat onderdelenbladen niet meer rechtstreeks bij de fabrikant (Fleischmann / Roco) te downloaden zijn.
Je vroeg naar de onderdelenbladen, niet naar de onderdelen zelf. Vandaar mijn antwoord. :)
De onderdelen bestel ik meestal hier (http://www.etsemmen.nl/).
Groet,
Basilicum
-
Bedankt voor je tip.
-
Cylinderkranen, Cylindercocks in het engels, bedoeld om schade te voorkomen als stoom in de cylinders weer water wordt bij stilstand. Deze kranen staan bij vertrek vaak open en geven dan mooie stoomwolken vanonder de cylinders en worden bij een beetje gang weer gesloten. Moet je ook doen in MSTS.
mvg,
Ivo
Helaas, nog een schadepuntje bij de rechtercilinder dat ik niet opgemerkt heb.
Goede vraag. Tweedehands hoeven ze niet veel te kosten....Vanwege de lage prijzen heb ik er dus twee gekocht. Ik ontdekte dat er een versie zonder asb was toen ik er al eentje had, maar nog een exemplaar voor onderdelen leek me geen luxe.
Ik begin nu toch wel benieuwd te worden wat een redelijke prijs is?
Groet, Bas
-
Wat is een redelijke prijs ?
Als ik wat zoek, kijk ik het eerst eens een tijdje aan op Ebay.de
Op de Duitse Ebay komt erg veel Fleischmann voorbij.
Waar ik het uiteindelijk aanschaf, is verschillend.
Ebay, Marktplaats, beurs.....
Onderdelenbladen ?
Kijk eens hier:
http://www.fleischmann-ho.nl/fleischmann/onderdelen/detailoverzichten.htm
-
Dank allen voor jullie hulp.
Een aantal onderdelen is goed bij te bestellen of zelf te fabriceren.
Het enige - vrij cruciale - onderdeel waar ik nog geen oplossing voor weet is de trap aan de achterzijde. Die is niet los bij te bestellen en ook zo filigraan uitgevoerd dat ik 'm zelf niet zo kan maken. Bovendien is ie min of meer verbonden met het sluitsein.
De enige optie die ik nu nog zie is leentjebuur spelen bij de BR66 van Model Loco of van Lenz. Heeft iemand van jullie daar onderdelenlijsten van?
Groet, Bas
-
Dees bedoelu?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR65trapje.jpg)
Zit dus op mijn sloop BR65. Hoe gaat dat eraf?
-
Yep. Aan de linkerzijde.
Geen idee hoe die trap er af kan. Ik vermoed dat er lipjes aan de zijkant van de (linker) stijl zitten die in uitsparingen van de kap vallen. Ik vrees dat de zaak ook vol verlijmd is. Ik zal eens een nadere inspectie verrichten. Vooralsnog ga ik niets slopen, want dan kan ik er niet meer mee terug naar de verkoper.
Wordt vervolgd.
-
Okay, maar je mag dat trappetje dus hebben.
Als je besluit het te vervangen, probeer dan eerst zelf even hoe het eraf kan. Jouw trappetje is al kapot. Als het nodig blijkt de hele tender te vervangen of zoiets, is het ook goed, maar ik maak hem pas als dat nodig blijkt te zijn. :)
-
Helaas, nog een schadepuntje bij de rechtercilinder dat ik niet opgemerkt heb.
Ik begin nu toch wel benieuwd te worden wat een redelijke prijs is?
Groet, Bas
Oh ja, vraag had ik eerder niet gezien.
Het model wordt veel op de ebay.de aangeboden. Er staan er altijd wel een stuk of 10. De prijzen lopen sterk uiteen van veel minder dan €100 tot de adviesprijs van Fleischmann, ruim €300 geloof ik. ;D
Groot risico, omdat je het model niet goed kan bekijken. Staat tegenover dat fijne prijsjes mogelijk zijn. Het model dat nu volledig intact op mijn baan rijdt heb ik verkregen door ballorig 65 euro in te tikken. Reageerde verder niemand en dus. Het is een vrij oud exemplaar maar rijdt voortreffelijk. Dat is bij de BR65 volgens mij vrij gebruikelijk.
In het kader van je hoofdvraag. Goede exemplaren wisselen vaak genoeg rond €100 van eigenaar. Gewoon geduld hebben. Dan vind ik €95 euro voor een beschadigd exemplaar eigenlijk van de gekke.
-
Ik heb mijn BR 65 toen voor 85 € nieuw gekocht, was een TwinDekoder Variant uit de uitverkoop. Dus deze modelen kan je ook zoeken op ebay... Art.: 64065
-
Okay, maar je mag dat trappetje dus hebben.
Als je besluit het te vervangen, probeer dan eerst zelf even hoe het eraf kan. Jouw trappetje is al kapot. Als het nodig blijkt de hele tender te vervangen of zoiets, is het ook goed, maar ik maak hem pas als dat nodig blijkt te zijn. :)
Mooi aanbod, Henk!
Ik heb alleen geen idee hoe je zo'n trapje er ongeschonden af krijgt. Volgens mij is het zelfs onmogelijk. Niet aan beginnen dus. Dat zou ik zonde vinden van je loc.
Ook de tender is trouwens niet te scheiden want die vormt één geheel met de rest van de kap. Alleen het machinistenhuis is een apart onderdeel, maar dat terzijde.
Om een idee te geven hoe mijn exemplaar er uitziet, hierbij wat foto's (niet super duidelijk). Voor wat betreft de trap links: de bovenzijde en de onderzijde zijn verdwenen.
Waarschijnlijk heb ik dus teveel betaald. In ieder geval zeker niet weinig. Ik overweeg om terug te gaan naar de handelaar op 8 januari. Dan lever ik 'm weer in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0682c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0685c.jpg)
-
Hier het (voorlopige) vervolg van het verhaal.
Met dat trapje, dat gaat niet eenvoudig goed komen.
Van het weekend was ik het helemaal zat en heb toen besloten om alsnog een nieuwe te kopen. (Mijn vrouw zei nog tegen mij: gebruikte spullen, dat is niks voor jou. Je bent er veel te kritisch voor). Nu ik een nieuwe heb ontdek ik bij m'n tweedehandsje nog meer gebreken (afgebroken onderdelen). Wat is er in hemelsnaam met die loc uitgespookt?
De nieuwe loc bezit bovendien een vliegwielanker. Loopt net iets beter en ook met minder geluid. Helemaal tevreden.
Zit ik nu alleen met m'n gebruikte exemplaar. Ik ben benieuwd of ik het model nog kan retourneren. En in mijn ongeduld had ik daar ook al nieuwe onderdelen voor besteld. Die bestelling kunnen ze niet meer ongedaan maken.
Wie weet knap ik hem alsnog op. Weinert levert een aantal onderdelen om hem verder te verfraaien. Krijgt ie ook een ander nummer.
Ik houd het voorlopig nog even in beraad.
-
Deze lok werd geintroduceerd in 1984.
En vanaf 1994 kregen ze een motor met vliegwiel, en ja, dat rijdt net wat beter.
Overigens kun je ook tweedehands een hele mooie, zo-goed-als-nieuwe lok aanschaffen.
-
Gisteren naar de beurs geweest, op zoek naar de handelaar van wie ik de loc kocht. Niet aanwezig dus.
En m'n bestelling van de onderdelen kon ook al niet meer ongedaan gemaakt worden.
Toen bij PB messing modelbouw maar een trapje aangeschaft. Tikkeltje te grof maar waarschijnlijk redelijk bruikbaar. Ik neig er steeds meer naar om de loc te houden. Een soort proefexemplaar om technieken op te oefenen.
Deze lok werd geintroduceerd in 1984.
En vanaf 1994 kregen ze een motor met vliegwiel....
Kun je nagaan. Mijn exemplaar is dus minimaal 16 jaar oud. Mijn materieel van die leeftijd ziet er echt niet zo gehavend uit.
Maar het moet gezegd: de loc is - mede door het grote eigen gewicht - wel kwetsbaar.
Groet, Bas