BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Dick van Aggelen op 03 December 2010, 21:05:03
-
Achtereenvolgens.
Stoomloc DB 052 428-0 op het traject Hellenthal - Kall, de dag na de beruchte finale. Mocht van lokführer Herbert Paulenberg zelf de lat bedienen, hij stond er wel bij, want je weet maar nooit.
Stoomloc DB 044, stukje op het depot van Rheine.
Idem stoomloc 043.
Een E-loc van de DB, een zesassige 150 als losse loc Kaldenkirchen - Venlo en met 8 goederenwagons ! van Venlo naar Mönchengladbach. Op verzoek van de Machinist stopte hij met die goederentrein op perron 1. Was verbijsterd dat dat zo maar mocht. Is ook gefilmd door mijn oude HI-8 camera.
In een 2400, rangerend op het emplacement van Naarden-Bussum.
In de 525, rangerend op stapelplaats Crailoo, daar zijn TV-opnamen van gemaakt voor de lokale omroep.
Als kleuter ben zeker 10 keer meegereden op de treeplank van een Sik op het verdwenen spoorlijntje station Hilversum - gasfabriek. Achter mijn kleuterschool was een soort van tankplaats. Mocht iemand foto's hebben van dat spoorlijntje, ik hou me aanbevolen.
Een 1500 van Den Haag naar Dordrecht.
Een 1200 van Arnhem tot Ede-Wageningen, met een ATB-ingreep voor Oosterbeek.
Een 1300 van Hilversum tot Amersfoort met stop te Baarn.
Idem een 1100.
Van veel ritten heb ik geluidopnamen gemaakt.
Treinstellen vind ik minder interessant, maar toch:
Een Plan V, de nachtrein Utrecht - Hilversum - Amsterdam, waarvan de machinist een slok teveel op had.
Een hondenkop (meen de 421) van Hilversum tot Amsterdam, moest wel bukken bij alle stations.
Dat van Hellenthal was fantastisch, echt om nooit tevergeten, de kracht van die stoomloc met zeker 15 drie-assige Umbauwagens, kruipend, soms wat sneller en voordurend fluitend over het spoor dat gewoon pal langs de weg en door dorpjes liep.
Mijn vriendinnetje nam daar deze foto:
(http://img443.imageshack.us/img443/7669/hellenthal1974download.jpg)
-
Nog een foto van Hellenthal 1974, waar toen al in geen 10 jaar een stoomloc was geweest.
Wat een kop met haar had ik toen.
Foto Esther Thie.
(http://img121.imageshack.us/img121/3641/stoomloc0524280hellenth.jpg)
-
OP een ICM, jaren geleden met een kennis die mcn is.
Toen mocht dat ook al niet maar het kon wel. ;D ;D
Mvg Rieks
-
Een Plan V, de nachtrein Utrecht - Hilversum - Amsterdam, waarvan de machinist een slok teveel op had.
Aangegeven bij de politie? >:(
-
Vergeet de rode DE II helemaal, geef een link via yousendit met de mp3.
Bijzonder is dat we in Simpelveld een omgeleide containertrein kruisden getrokken door twee brullende 2200-en.
Ze redden het maar net tegen één van de zwaarste hellingen in Nederland.
Je kunt hem downloaden of meteen afspelen.
https://www.yousendit.com/download/cEd1NWN1Uzd6NE0wTVE9PQ
-
Aangegeven bij de politie? >:(
Hij laat je toe tot de cabine en dan aangeven....
Vond het wel zeer onverantwoord, ik rij nooit met een slok op.
In Rheine en Emden mochten de machinisten en stokers gewoon een halve liter bier drinken bij het middageten. Dat was om de longen door te spoelen. In Nederland zou dat karnemelk zijn.
Maar niet meer dan één fles.
-
Ik ben een keer (erg lang geleden) was nog zo een broekventje van een jaar of 10 met een Plan V meegereden van Maastricht naar Heerlen
En ongeveer een jaar met een I11 BDx stuurstand van Brussel Zuid naar Maastricht.
Over de HSL langs Leuven met 200 KM/h.
Het stukje van Luik naar Visé heb ik zelf mogen rijden.
Maar dat ging niet harder dan 60 KM/h.
Want er moest tussen Luik en Visé nog eens gestopt worden in Bressoux, en dan heeft het geen zin om harder te rijden.
En ik moet zeggen, die I11 laat zich best makkelijk temmen.
(kan beter zeggen: de Reeks 1300, want vanuit de BDx bestuur je de loc)
Jos.
-
Ik ben 3 maal op de bok bij de meester voorin geweest. De eerste maal was van Amsterdam door de Schipholtunnel naar het opstelterrein "kom even niet op de naam", in een 1100. Men wat een heerlijke onrustige loop had dat lor. En dan ga je met zo`n 140 km de tunnelbuis in, en dan is me toch een ervaring. Terug moest ik achter in de laatste rijtuig plaats nemen, om een eventuele risico te vermijden.
De tweede maal van Leeuwarden naar Stiens met een 6400. Met een rangeermachinist mee. Toen we het Stepherson viaduct en de volgende overweg voorbij waren zei de machinist: wil je zelf ook even rijden?. Nu ik toch ben. Dus even gestopt om uitleg te krijgen en gaan met die banaan. Voor NATO finest, airbase Leeuwarden, moest ik even onderduiken, om niet eraf geplukt te worden door de LB(luchtmacht bewaking) en na EHLW kon ik weer zelf aan de slag. We hadden een sleepje lege koelwagens mee, die geplaatst werden te Stiens. Terug een aantal volle exemplaren, samen met de wagen van Franeker oost en west via Bentheim, naar Italie gingen. De volgende dag ben ik weer meegeweest om een cabinerit te filmen.
Ik ben dus 3 maal meegeweest en dit was een hele ervaring.
Greetz,
Noppie.
-
knip-
Is ook gefilmd door mijn oude HI-8 camera.
In een 2400, rangerend op het emplacement van Naarden-Bussum.
-knip
Heb ik ook gedaan, eerst met een video8 en later met een nieuwere HI8. Heb je die beelden op online???
Greetz,
Noppie.
-
Op de bok gereden nog nooit helaas en dat zal er met de huidige regels ook niet meer van komen denk ik, hoewel ik dolgraag nog een keer op de bok van een koploper zou willen meerijden.
Gezeten of gestaan, recent nog in een SLT, een jaar geleden een Plan V, en heel lang geleden toen ik mezelf nog nauwelijks bewust was een koploper. Helaas weet ik daar bijna niets meer van. En ook ooit nog eens een SSN-loc hoewel ik daar ook niets meer van weet.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Allemaal toch leuke ervaringen.
Voor deze opname ben ik zelfs te jong. Ik had graag op de bok willen staan van deze 8600 die aan de haal gaat met een koude 3700 op de spekgladde rails van depot Zwolle, ca. 1955.
https://www.yousendit.com/download/cEd1NWNpVnNOMUR2Wmc9PQ
-
Heb ik ook gedaan, eerst met een video8 en later met een nieuwere HI8. Heb je die beelden op online???
Greetz,
Noppie.
Nee, ik heb al een jaar een HD-recorder en die heb ik nog nooit gebruikt. Moet zeker mijn banden een keer digitaliseren voor het te laat is.
Ik woon langs het spoor en op een keer stond er een 232 voor mijn deur in een heftige sneeuwbui en die machinist stapt uit en doet gewoon en plasje tegen die loc.
En dat op YouTube zetten... ;D
-
Nooit iemand zelf een stukkie gereden?
Jos.
-
Heb wel eens op een Re 482 mee zitten koekeloeren in Oostenrijk, terwijl hij 'onze' Berglandexpress sleurde. Was wel eens leuk om te zien, net zo'n Airbus cockpit. Erg moeilijk of boeiend was het kennelijk niet voor hem, want op zijn laptop zat hij een concert van Metallica te kijken. Echt fakking briljant! (y) ;D
Wel een leuke ervaring!
J
-
Op de bok gereden nog nooit helaas en dat zal er met de huidige regels ook niet meer van komen denk ik,
Misschien een slap aftreksel van een echte rit op de bok, maar als alternatief kun je misschien in een schienenbus meerijden (http://www.youtube.com/watch?v=IEYTrmCSgEk) ;D
Ander maar nog "minder" alternatief is in de voortste deel van de ICE.
Ook heel wat lightrail geeft die mogelijkheid om over de schouder mee te kijken ;)
Allemaal niet zo leuk als een echte rit op de bok, maar helaas is het door de regelgeving erg moeilijk om eens mee te rijden :-\
-
Allemaal niet zo leuk als een echte rit op de bok, maar helaas is het door de regelgeving erg moeilijk om eens mee te rijden :-\
Volgens mij is die regelgeving nooit anders geweest.
Jos.
-
In Nederland weet ik dat niet, maar in Duitsland kon je dat gewoon aanvragen en hoefde je alleen de ritprijs te betalen.
-
Hij laat je toe tot de cabine en dan aangeven....
Vond het wel zeer onverantwoord,
Dan zijn je principes niet veel waard, als het meerijden zwaarder weegt dan "zeer onverantwoord" :-\
Dat de mensen die hij vervoerde voor jou niet (zwaar) meewogen, is al tot daar aan toe, maar hij was daarvoor verantwoordelijk.
Ik val niet snel over het niet houden aan "regeltjes" (dus ook veel meegereden in cabines van vooral DE-2 en DE-3), maar dit is echt van een compleet andere orde.
Maar gelukkig heb je niet de eer gehad na een stoptonend-sein-passage een frontale botsing vanaf de eerste rij mee te maken...
-
Ik heb al eens in de volgende cabines meegereden:
ICM tussen Assen en Beilen
Plan U tussen Kropswolde en Winschoten
Stadler GTW tussen Groningen en Leer (D)
DB Schenker BR 295-021 op het emplacement van Brunnsbüttel (D)
-
Volgens mij is die regelgeving nooit anders geweest.
Hij is in de jaren negentig wel aangescherpt, maar bovendien (schijnbaar) sindsdien meer gehandhaafd (controles).
Theoretisch loopt een vervoerder nu ook kans om zijn toelating kwijt te raken (=> failliet).
-
Héél lang geleden toen ik een jaar of 11, 12 was. (ben nu 64).
Ik bracht menig zondagmiddag voor een dubbeltje door op de perrons van Amsterdam Centraal.
Samen met een vriendje bedelden we bij iedere meester of we mee mochten rijden hetgeen natuurlijk niet makkelijk lukte.
Behalve die ene keer toen we op een 1100 mee mochten naar de Zaanstraat. Een rit(je) om nooit te vergeten.
Daar hielp de meester ons over het hek van de spoordijk klimmen zodat we weer veilig waren.
Ik woonde toen in de Oostzaanstraat dus was binnen twee minuten thuis.
Het is me daarna nooit meer gelukt om op de bok mee te rijden.
Ernest
-
Ben nu 25 en een paar jaar geleden wel een paar keer met een bevriende machinist mee geweest op wat NS materieel waaronder een 1800 en plan V's
Verder ben ik wel te vinden op de locomotieven van de SGB en sta dan zelf aan de lat. Andere leuke locomotieven/treinstellen waarop ik ritjes op de voetplaat heb meegemaakt:
-Loc 6 "Magda" van de MBS
-Loc 7 "Kikker" van de MBS
-Loc 8 "Navizence" van de MBS
-Loc 2 "Cockerill" van de MBS (wat een geluid (y) )
- NS/NSM 3737
- DE 41 NSM
- Plan U 114 NSM
- C9002 "Jaap"
En dan als laatste bij ons op de museumlijn een aantal keren gepiloteerd op de Plassermatic en de Unimat 204 van BAM Rail.
Groeten,
Martin
-
Ik ben in Nederland eens meegeweest in een Plan V of T op afleverproefrit na een revisie van Haarlem naar Leiden en terug. Onderweg werd er dan een noodstop gemaakt. Hetzelfde ook in een koploper.
In Duitsland een stuk meegereden op de 221 135-7 (oranje) van Hemer naar Menden en terug met goederentrein.
In Oekraine op een P36 tijdens een excursie.
En in Italië op een V200 van Suzzara naar Ferrara met een goederentrein en weer terug. Is ongeveer 80 km. In Sermide werden de locs van de trein afgehaald om te tanken, daar mocht ik de loc zelf ook bedienen van de tankplaats terug naar het station.
-
Ik heb tijdens mijn stage bij NS mogen rijden ( met de machinist 0,5 cm achter mij natuurlijk) met de meettrein bestaande uit 3 6400-en, 2 fietsenrijtuigen en de cto meetwagen. Dan merk je pas hoelangzaam zo'n trein vertraagt.
Ook nog een Motorpost van de baan gehaald en wat mogen koppelen met mat '54. ( ik liep stage bij de stroomvoorziening overigens)
René
-
In mijn favoriete treinenland Oostenrijk:
(niet in chronologische volgorde) De Arlbergbahn op een 1044, de Tauern van Villach naar Salzburg op een 1044 en retour op een 1042 (zouden de passagiers op de Regionalzug al bekomen zijn van de schrik ;D?), de Semmering op een 1042, Kienberg Gaming-Pochlarn op een 5046, de Brenner van Innsbruck tot aan Brennero op een 1044, en, en, en... Kom daar nog maar eens om tegenwoordig.
Oh ja, in een niet al te recent verleden: op een Protos naar Amersfoort :D
gr. Twinkie
-
Héél lang geleden toen ik een jaar of 11, 12 was. (ben nu 64).
Ik bracht menig zondagmiddag voor een dubbeltje door op de perrons van Amsterdam Centraal.
Samen met een vriendje bedelden we bij iedere meester of we mee mochten rijden hetgeen natuurlijk niet makkelijk lukte.
Behalve die ene keer toen we op een 1100 mee mochten naar de Zaanstraat. Een rit(je) om nooit te vergeten.
Daar hielp de meester ons over het hek van de spoordijk klimmen zodat we weer veilig waren.
Ik woonde toen in de Oostzaanstraat dus was binnen twee minuten thuis.
Het is me daarna nooit meer gelukt om op de bok mee te rijden.
Ernest
Wat ik me herinner van de rit in die 1100 was het enorme schudden, vooral in de bocht bij Baarn. En in alle Nederlandse locs hoor je voortdurend een soort van klok tikken.
In 1989 bij NS150 was ik even in de Zwarte Tsjech voor een korte rit:
mp3 kun je downloaden of meteen afspelen.
https://www.yousendit.com/download/cEd1TG02eFgwZ214dnc9PQ
-
Uhm even denken.
Groningen-Winschoten in een Plan U, volgens mij ook eens een stukje in een Wadloper.
Veendam-Zuidbroek vv in een GTW (!)
Sas van Gent-Zelzate in een 2200 ;D
Een keer een stukje Plan U gereden.
Plan V 419 ook weleens van binnen gezien.
Meegereden op een 6700 van ACTS, leuke locs!
BR 52.80 gesleept van Leer naar Veendam 8)
Verder ontelbare kilometers op de Sik gereden ;) en elke meter op het STAR-baanvak met elke mogelijke (gast)loc meegereden.
-
Dick,
Dat soort van klok tikken was de snelheidsmeter met bijbehorende snelheidsregistratie.
Dolf.
-
Nooit iemand zelf een stukkie gereden?
Jos.
Zeker wel . Dik 200 km zelfs.
2 keer een diesel, 1 keer een E lok :D
F A N T A S T I S C H om te ervaren.
-
zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20612.msg339096#msg339096
Groet, Anne W
-
ja als machinist voordurend ;-)
wat ik allemaal als bevoegd zelfstandig machinist heb gereden:
Class 66
G1206
G2000
Reeks 55
DE 6400
E 1600
BR 189
Waarop ik heb gereden met een bevoegd machinist erbij;
DH 1 /2 wadloper
DM 90
ICM Koploper
SGM Sprinter
VIRM en IRM
Stuurstandrijtuig DD-AR
SLT sprinter
Spurt dieselversie
Materieel waarop ik ben meegereden voor onderandere wegbekendheid:
Reeks 11 en stuurrijtuig
Reeks 77
NMBS reeks 28 (186)
BR 185
BR 151 (voor de ertstrein)
E 1700 en stuurrijtuigen
E 1800 en stuurrijtuigen
BR 363
Plan V
Plan T
Geloof dat dat het wel was.
Gr,
-
Ja, omdat er een storing was van de dodeman moest er een extra man mee op de bok en mocht tot grote verrassing van mijzelf een stuk rijden, zie onder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16102009_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16102009_1.jpg)
Grt, Ronald.
-
Als jochie van 12/13 jaar was ik vaak op het station te vinden van mijn woonplaats (Heerlen) en vroeg iedereen met een pet op de oren van het hoofd..... Vaak mocht ik dan meerijden met rangeren of op de korte stukjes...als ik maar stil was ;D. Zo heb ik meegereden op de 1000, 1100, 1200 en 1300...met de mat 46 en mat 54...met de DE1 en met de 600, 2200 en 2400. Meestal rangeren maar soms ook een ritje naar Maastricht of zo. De beste kans had ik op winterdagen, dan kon ik niet zo gemakkelijk gezien worden als illegaal meerijder :). Wel erg leuke ervaringen.
Marc
-
Hallo, hier mijn ervaringen ;D
In de 80er en 90er jaren vertrok er 's-morgens vroeg altijd een "losse" loc van Hengelo naar Bad Bentheim om daar de eerste internationale trein van die dag op te halen.
Wij reden dan vaak mee om dan de controles uit te kunnen voeren in die treinen.
Als er dan een "gezellige" machinist was mocht je als liefhebber vaak zelf een stukkie doen.
Het mooiste was dan om een keer te stoppen op het stuk waar geen ATB was en dan een "vliegende" start te doen, en dan sta je echt versteld wat een acceleratie vermogen zo'n losse loc heeft.
Wat ik wel altijd "doodeng" vond, dat was in de dichte mist, want dan rij je ver over de honderd terwijl je eigenlijk niks ziet, en de verlichting stelt dan ook geen moer voor.
Oh ja de types waren 1100, 1200, 1300 en 1600, waarvan ik zelf de 1200 de meest imposante vond om op de "bok" te zitten.
Groet
-
Mee geweest op de bok, jaren geleden:
Buffel (destijds net nieuw in dienst, Enschede - Zwolle vv)
Koploper ( Enschede - Schiphol vv) (=film materiaal van)
E-loc BR189.
pakweg 70 km zelf gereden
SUPER ERVARING! MACHTIG!!!
Inmiddels bijna 1,5 jaar geleden....
mvg,
Sander
-
Op de lokale museumstoomtrein (Glenbrook Vintage Railway) mag je als je het netjes vraagt een ritje in de cabine maken. Ik ben op de bok van alle drie operationele stoomlocs geweest (Ww 480(nu in revisie), Ww 644 en Ja 1250) en een dieselloc(De 509)
Om in de cabine van 1250, (hetzelfde type als in mijn avatar) met de lat helemaal open met 60-70 km/h de heuvel op te stormen is pas machtig.
In Januari mag ik gaan meedoen als deel van de "loco crew" en mag ik nog veel meer cabineritten meemaken (y)
Voor de liefhebers, een foto van de cabine van 644
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/137_3757_IMG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/137_3757_IMG.jpg)
mvg
Rick
-
Tijdens een werkbezoek bij NS een plan V "turbo" Zwolle-Emmen-Zwolle, DM90 Zwolle-Kampen-Zwolle en een Koploper Stopper Zwolle-Groningen-Zwolle.
Hier in Zwitserland eigenlijk bijna wel alles wat er hier rijdt, uitzonderingen TGV, een tramachtig ding van Lausanne, ETR 470 (gaan zo snel kapot ;-) ), loks/treinstellen die ik niet ken altijd met de dienstdoende machinist erbij, verder vaak voor testritten en zo. Ook stoomkarren zitten erbij, maar dat doe ik niet echt graag....elektro rules ;-)
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Mijn cabineritten? Pfoe, ik zou niet weten hoe veel, een aantal staan er als foto/video op mijn website. Welke ik het leukste vond? Schiphol - Enschede in een oranje ICM, Utrecht - Breda v.v. met mat'64 en alles waarbij ik in een locomotief zat (met name 1700 en 11.8 ).
Met al die cabineritten heb ik uiteraard ook een paar x zelf gereden:
- Toen ik een jaar of 7 was mocht ik ooit met mat'64 van Rotterdam Lombardije naar Rotterdam Zuid rijden
- 2 jaar terug met een MaK G1206 als losse loc van de Amsterdam Westhavens naar Amersfoort
- Begin dit jaar: DD-AR (Bvk) van Zoetermeer Oost naar Den Haag Ypenburg
- Ook begin dit jaar: SGMm van Gouda naar Den Haag Ypenburg en een stukje verder
De 2e en laatste vond ik wel het leukst, en het geeft inderdaad een machtig gevoel om zo'n gevaarte eens te mogen bedienen!
-
Jaren geleden. Zeker 25 geleden een Sik op R.dam feyenoord. Mijn oom werkte daar als monteur. In augustus onder begleiding van Bas een Re 465 op gestart.
Gr Arnout.
-
Gewoon, omdat het moest.
2/300
5/600
22/2300
24/2500
64/6500
77/7800 NMBS (begeleid)
DE I
DE II
Plan U
ETA DB
1000
1100
1200
1300
Reeks 1300 NMBS (begeleid)
1500
1600
1700
25.5 NMBS
Reeks 2700 NMBS (begeleid)
MP 3000
Mat 46
Mat 54
Mat 64
Sprinter
Koploper
AM 80 NMBS
Thalys (begeleid)
-
In begin jaren '90 mocht ik op het Midland Railway centre te Butterley een keer mee in de cabine van een 3F Jinty.
Goh, wat lijkt zo'n klein lokje groot als je ermee wegrijdt.
Ik heb ieder moment gefilmd, dus kan ik nog eens terugkijken op die ervaring.
Leen.
-
Meegereden op V, T, U, Y, DE-II, ICM, 1200.
Zelf gereden: 6436 van Delfzijl naar Onnen. Machtig!
-
Diverse malen mee gereden in de goede dagen vd NS dat het nog eens kon om mee te rangeren over de tuin van Leeuwarden.
Mat '54 ,Koplopers, Wadlopers,64/6500 serie vaak mee gereden (rangeren).
Jammer dat het nu niet zo vaak meer voor komt dat je es mee mag rijden.
Wel 2x getroffen dat er een foto van de cabine gemaakt mog worden. (Koploper & BeNeLux stuurstand).
Greetz:Menno
-
Ja, een aantal keer.
Eenmaal een slag lelystad-hoofddorp en terug met een 1700+ddm
En eenmaal van lelystad naar almere met een (oude) sprinter.
Verder nog een dag meegeweest op het opstelterrein in lelystad, en daar treinen gevormd en weggezet.
En regelmatig meegereisd in de cabine (mijn vader is machinist, dus ik ken veel andere machinisten 8) )
-
Meegereden in de 1600, plan V, plan U, DDM-1, kameel, DB BR110, OBB 1044 en Deense gummineus.
Zelf gereden in plan V van Boxtel naar Eindhoven Beukenlaan en op een Sik.
-
ETR 470 (gaan zo snel kapot .
Dan moet je er een beetje voorzichtig mee omgaan hé. ;D ;D
Ook stoomkarren zitten erbij, maar dat doe ik niet echt graag....elektro rules ;-)
Luie donder. ;D ;D ;D
In 2007 een heel klein stukkie met een Re4/4 meegereden, tijdens open dagen in Erstfeld.
De oude handbediende draaibuhne opgereden die door een paar slaven werd aangedreven (dit waren ook bezoekers :D) en weer terug gereden.
-
Met de Arend en de 3737, beide onder stoom, zelfstandig in Roosendaal gereden.
Veel rangeerritten met de 3737 en de 1010 gemaakt
Met de storingsmonteur van HvH zelf aan de rijkruk mat 54-4 verplaatsen.
Meegeweest op de Benelux van Rsd naar Rt-c en met een sprinter van HvH-haven naar Vlg-Oost
Op de 65018 tussen Dordrecht en de Staart op de bok mee geweest en natuurlijk de rit bij de SGB waarvan op sleutelspoor een reportage staat.
waarschijnlijk nog wel meer maar dat weet ik zo gauw niet meer.
SK
-
Met 2400 enkele malen Weert-Budel (te Budel ook zelf gereden)
Met 2200 te Weert zelf gereden
Heel veel met de Sik van Weert zelf gereden en gerangeerd (t/m afstoten en dat is lachen met dat ding)
Rit in cabine Mat '54 van Dordrecht naar Rotterdam CS over het luchtspoor
In 1978 in Polen op een aantal stoomlocs (Poolse en ex-DRG) meegereden tijdens een excursie van Eisenbahnkurier.
-
Met een AM 96 van de bundel in Oostende naar het station ,waar de twee stellen werden gekoppeld.
eerste foto zicht op de TETTENBRUG (zo genoemd in Oostende)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/hle16oostende042.jpg)
tweede foto,juist voor het aankoppelen
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/hle16oostende043.jpg)
groeten eddy
-
Wat ik rij op de SHM / NYMR / ( FR / WHR in het verleden) zal ik niet meetellen omdat dit "vakmatig"" is
- in de jaren "80 regelmatig voorin meegereden in mat '46 en Hondekop van Rotterdam naar Hoorn, meestal deeltrajecten. (ooit zelfs iets voor de SHM meegeven aan een mcn in Rotterdam met het verzoek dat even te laten oppikken in Hoorn, dat kon toen omdat er een doorgaande trein van Rotterdam naar Hoorn reed. De machinist keek in eerste instantie wat raar, maar toen ik uitgelegd had dat het voor de SHM was vond hij het prima. Zie ik in de huidige cultuur nietzo snel meer gebeuren)
- in Fuxin drie dagen op de (stoom)loc's meegereden
- op de JiPeng pas alles bij elkaar 300 km op de loc meegereden
- bij MBS / CSY / STAR (op uitnodiging) meegereden
- een meer recente mooie ervaring was bij de Ravenglas & Eskdale. Hierbij wat staan praten met deze en gene en had (van hun kant uit) binnen no-time uitnodiging om mee te rijden op de loc. Was, mede door de normaal ZEER terughoudende houding van de UK rail-clubs hierin, een aangename, positieve uitzondering
Recent nog meegemaakt dat Paul Nitzsch zich binnen 5 minuten praten zich toegang kletste tot een Koplopercabine. Het zullen wel uitzonderingen zijn, maar het kan nog steeds ;)
-
In de jaren 70 en 80 een paar keer Hengelo -Oldenzaal en Hengelo- Enschede met Mat 54 in de Cabine mee geweest.
-
Alleen een keer een ritje met een Windhoff Ravot. Een paar honderd meter bij daglicht en dan de Schipholtunnel in. Er werden wat platte wagens geduwd, op de voorste stond een rangeerder met portofoon die de machinist in de Ravot vertelde wat er zoal gebeurde. 't Was leuk (al zou ik graag een keer meegaan op een grote lompe diesel met een zware trein).
-
Teveel om op te noemen.
Maar een greep: NSM Mat'24, NSM Mat'46, NSM 1202 gereden diverse ritten met Pilot Uit Arnhem, NSM 2215, NSM 1302, 1312, NSM DE1
Of het nu voor onderhoud naar een werkplaats was of terug naar het NSM.
Wel alle ritten gepiloteerd door een NSR machinist.
De leukste was een machinist die me van Leidschendam terug naar Utrecht Maliebaan pilotteerde, terwijl ik wist dat hij 3 dagen later voor zijn afscheidsrit bij NSR de Mat'46 in Rotterdam voorgeschoteld zou krijgen.
Hij wist nog van niets.
Groeten vanuit het Franse land nu;
Henk Boshuyzen
-
Sprinter toen ze net nieuw waren op HvH-Rtd
Mat '54 bij Gvc-Ztm
Icm net nieuw Gvc-Gd
PKP Ol 49-69 Wolsztyn-Konotop zelf gereden
Mat'24 "Jaap"
In militaire dienst bij cavalerie gezeten in Nunspeet, veel oefeningen in Duitsland dus veel begeleiding van trein met rupsvoertuigen, rupsvoertuigen zelfstandig in colonne via A28 naar 't Harde en daar de trein op. De kans om mee te rijden op de bok. Daardoor op de volgende loks meegereden en gedeeltelijk ook zelf gereden;
DB 221
2400 diverse keren
1110 Oldenzaal-'t Harde
1302 't Harde-Oldenzaal
2244 Zwolle- 't Harde
042 346 Osnabrueck-Oldenzaal, veel stukken zelf gereden, vooral uit stilstand wegrijden lastig, sloeg snel door.
Gerard vV
-
In de Lint 41 paar meter
-
meegereden op de bok, of zelf gestuurd?
Meegereden met een 1200 van Arnhem naar Emmerich om een grint trein op te halen.
Meegereden met een 103 en een 101 toen die er net waren tussen Keulen en Emmerich.
Zelf een 12 delige ICM gereden tussen Amsterdam en Arnhem.
Zelf een ICE 2 gereden tussen Bonn en Keulen.
Keer meegereden tussen Bad Bentheim en Hengelo op een goederentrein, ik had net de internationale trein gemist, en toen was er een aardige machinist die me mee nam! Dat was wel tof.
-
Een paar jaar geleden meegereden op de bok van een ICR stuurstand.
Krijg je wel een goed idee van wat er op en rond het spoor gebeurt.
Van die nitwitten die op de rand van het perron blijven staan terwijl je daar met 130 voorbij kart.
Of nog even oversteken als de bomen al dicht gaan.
Op de bok zie je pas hoe snel je dan zo'n overweg nadert.
Moest er wel vlak voor Eindhoven weer uit vanwege de al eerder genoemde regels.
Gr.
Eric
-
Ik heb enkele jaren geleden een stuk meegereden in de cabine van een Lint (648) tussen Bestwig en Winterberg.
-
In 2007 mocht ik op een rustige dag mee op de 23 076, die toen net weer in gebruik genomen was...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010651_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010651_1.jpg)
Groet,
Ronald
-
paar weken terug nog met de 2205 gereden
Binnenkort weer plan U ;D
-
Jij ook al Tjabbe? ;D
-
men kan mijn vrouw vragen........
Net mee geweest op een 1206 van Venlo naar de Kijfhoek.
met toestemming van hogerhand natuurlijk (y)
groetjes Chris
-
Zelf bestuurd:
sik, 2200, oude en nieuwe benelux stuurstand, 25.5 (Belgie), 1180 (Belgie), 6400, ICM 1, plan V en 103 (Duitsland).
In het begin van mijn carrierre beschrijver van de bedieningshandleidingen geweest. Verplicht rijden (joepie).
Van de 6400 een paar bijzondere ritten: mulitple tractie met 2 locs en mulitple tractie met 7 locs
2 Locs: snelwegtrekken gaat niet, de tweede kan je niet bijhouden.
7 Locs: op opstelterrein wpl Zl om de instellingen te laten zien.
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
Ik ben eens mee geweest in de 1707+DD-AR van Rotterdam Centraal tot Amsterdam Centraal. Video klik hier. (http://www.youtube.com/watch?v=OKkExPeViJU)
Ook een keer in een VIRM van de 4-serie (9547-9597) van Tilburg tot Rotterdam Centraal. Video klik hier. (http://www.youtube.com/watch?v=qHnoDmixV-Y)
Gr. Rick
-
In een dubbeldekker Virm van Utrecht tot Castricum en volstekt illegaal natuurlijk
-
Mijn vader en moeder werkten bij de NS in Utrecht, waardoor ik door alle contacten vroeger meestal voorin te vinden was bij de machinist...
-
Jij ook al Tjabbe? ;D
Ja, ik ben de pineut voor de heenweg ;)
O-ja, vergat nog 1250 (ACTS), 6700, 5800, 6400, 600, locomotor, G1206, G-2000, ICE (Vanaf Den Haag HS - Amsterdam via oude lijn).
Leuk speelgoed ;D
-
Zelf bestuurd:
sik, 2200, oude en nieuwe benelux stuurstand, 25.5 (Belgie), 1180 (Belgie), 6400, ICM 1, plan V en 103 (Duitsland).
In het begin van mijn carrierre beschrijver van de bedieningshandleidingen geweest. Verplicht rijden (joepie).
Van de 6400 een paar bijzondere ritten: mulitple tractie met 2 locs en mulitple tractie met 7 locs
2 Locs: snelwegtrekken gaat niet, de tweede kan je niet bijhouden.
7 Locs: op opstelterrein wpl Zl om de instellingen te laten zien.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Ik mis nog wat:
Onderweg naar Mannheim voor het 6400 project kreeg je het voor elkaar om de duitse Lokfuhrer zo gek te krijgen dat je voorop mee mocht.
Je collega's zorden in Mannheim wel dat je koffer en je jas uit de trein kwamen, ;D
Groet vanuit Frankrijk,
Henk
-
In een Plan U van Hardinxveld naar Geldermalsen
T44 van Green Cargo van Älmhult naar naar Hässleholm.
Met een de V5 159 rangeren op het emplancement van Älmhult.
Rangeren met de 8.706 van CargoNet.
Rangeren met de Deutz van de BP in Europoort.
Zelf gereden met een sik van werkplaats Feijenoord ten tijde van de demping van de spoorweghaven.
Wij gebruikte de sik met twee platte wagens om materiaal bij te rijden.
Steef
-
Ik ben 3 maal op de bok bij de meester voorin geweest. Knip knip
Ik ben dus 3 maal meegeweest en dit was een hele ervaring.
Greetz,
Noppie.
Ben een cabinerit vergeten van een DH2. Van Harlingen naar Leeuwarden. Heb het gefilmd en hier http://www.youtube.com/watch?v=j-VJoVyeJts staat het stukje van Harlingen haven naar Harlingen.
Greetz,
Noppie.
-
vergat mijn actieve loopbaan bij NS Materieel & Werkplaatsen nog!
Proefritten gereden (veelal zelfgereden, gepilotteerd):
- Mat '36 III
- Mat '40 II en V
- Mat '46 II en IV
- Mat '54 II en IV
- Mat '64 II en IV
- mP
- SGM II en III
- ICM-0
- ICM-1 en 2
Daarnaast nog als ATB storingsmonteur alle Loc's met ATB proefritten mee gereden
En voor Rangeerwerk Te WPL Leidschendam-Voorburg nog sik en DE 500 / 600
-
Behalve de vele trams en smalspoorloks waar ik zelf mee gereden heb heb ik op de volgende treinen weleens meegereden,
6407 tussen Hengelo en Goor
18?? tussen Amsterdam en Eindhoven vv
MBS lok 8 op de SGB lijn
NSS lok 6 en lok 1 in Valkenburg als stoker
50er van de VSM tussen Beekbergen en Apeldoorn-zuid
Groeten,
Michael
-
Even heel erg off-topic;
Wie weet wat er nu precies is gebeurd met de 1312-1302? Tot een paar jaar geleden werd er vooral met de 1302 gereden, nu zie je alleen de 1312 nog maar...
-
Dat komt omdat van de 1302 een tractiemotor defect is.
-
Ik had geen keus...
600
16/1800
1700
Plan V
plan T
DDM-0
DDM-1
(V)IRM
SGM(m)
ICM-0
ICM(m)
Bds
LINT
G1206
G2000
Class 66
V100
Br 185
Br 186
Br 189
BB 67400
-
Dat komt omdat van de 1302 een tractiemotor defect is.
Yep, spontaan.
Op een avond op spoor 13 in Arnhem weggezet en bij de volgende ritaanvang zij hij "Boem" terwijl we wilden wegrijden.
Of, (en zo ja, wanneer) de loc hersteld wordt zal alleen de huidige materieelbeheerder kunnen zeggen.
Ik volg het tegenwoordig alleen maar vanuit Frankrijk.
Elke 2 weken even 850 km en 850 km terug om ff aan materieel te sleutelen is me iets te gek.
Flauw he?
Maar ik ga hier in Le creusot wel naar de 241P kijken als ie uitrukt.
Groet,
Henk Boshuyzen
-
Meegereden:
1800 van Eindhoven naar Den Haag CS*
Plan Y rondje Zoetermeer Stadslijn*
1800 van Den Haag CS naar Eindhoven*
1800 omlopen in Venlo
Plan V van Den Bosch naar Oss
GTW van Leeuwarden naar Sneek
BR 186 van Den Bosch naar Roosendaal
Zelf gereden:
Plan Y rondje Zoetermeer Stadslijn*
* was die dag in het bezit van een officiële cabinekaart
-
cabinekaart? heeft zoiets bestaan?
-
Dankzij een vriendelijke machinist mocht ik een keer spontaan meerijden op de bok van een sprinter van Zutphen naar Arnhem Presikhaaf. Tijdens de stop in Dieren bood hij me aan om zelf een stukje te rijden. Daar zei ik natuurlijk geen "nee" tegen ;D. Vlak voor Rheden wisselden we weer van plaats en zette de meester de trein keurig langs het perron.
-
Jazeker. Met een cabinekaart kan je verantwoorden dat je legaal in de cabine aanwezig bent.
Gr,
Maarten, Oss
-
Heb alhier nog een flink stapeltje liggen........ (NSR model03-02/DW01190)
Nee, u kunt er niet op bieden ! ;)
-
Tis jammer :-\ , had graag een keertje op de bok* gezeten.
*) ik bedoel dus op de bok van een echte loc.
-
Tsja waar ik overal in ben geweest tijdens de rit:
ICM-Hoogveen-Meppel
Plan V-Ergens tussen Hardenberg en Zwolle (In het donker) en Driebergen/Zeist naar Utrecht Maliebaan.
SGM Heen en terug van Driebergen/Zeist naar Utrecht Maliebaan.
6400 van Railion een stukje zelf gereden in Steenwijk.
DH-x tussen Leeuwarden en Harlingen Haven ergens.
SGM in een simulator van het spoorwegmuseum ;D ;D
En dan nog wel verschillende treinen in gekeken.
-
Ik heb één keer in de cabine mogen zitten verder ben ik altijd trouwe passagier geweest.
Het verhaal:
Omdat ik zo slim was de laatste trein vanuit Mechelen naar Dordrecht te nemen (als hij op tijd was had ik mijn aansluiting in Dordt ;D, helaas had hij 32min vertraging :() en dan ook nog in Antwerpen Berchem te blijven zitten naar Antwerpen Centraal terwijl ik in Berchem moest overstappen ;D.... Het tijdstip van aankomst in Antwerpen was midden in de nacht, en de eerst volgende trein terug naar Berchem was om 6u in de ochtend :( na even babbelen met een aardige machinist mocht ik met hem mee in een lege trein mee van Antwerpen Centraal naar Antwerpen Berchem, Na aanwijzingen van de beste man mocht ik zelfs even het roer overnemen. Het betof model "varkensneus" van de NMBS.
Het ritje centraal -> Berchem duurde maar 8 minuten maar toch een leuke ervaring :)
Oh ja... in Dordrecht aangekomen om 2:20 in de nacht, geen aansluiting te bekennen naar huis (Gorinchem) Gelukkig was mijn vader zo lief op te staan en mij te komen halen.
-
Weinig eigenlijk... ik heb meegereden op de CC 6545 door het Rhônedal (tussen Avignon en Pierrelatte) en op een Re 460 op de late avond van Brig naar Kandersteg. Verder ooit eens een uitnodiging afgeslagen om op een Sybic mee te rijden met een goederentrein van Brive tot Les Aubrais-Orléans, omdat de aankomst aldaar rond drie uur 's nachts zou zijn, en hoe moet je dan terug? ;D Ohja, en van Dordt naar Amsterdam in een IRM.
Dat was het zo ongeveer. Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik het op zich niet zo bijzonder spannend vind... ik zal geen nee zeggen als ze me uitnodigen (behalve die keer naar Les Aubrais dus ;D), maar ik zal er ook geen moeite voor gaan doen om op de bok terecht te komen...
-
Heb alhier nog een flink stapeltje liggen........ (NSR model03-02/DW01190)
Nee, u kunt er niet op bieden ! ;)
Alleen jammer dat je er dan ook een geldige NSRlegitimatie bij moet tonen ;D
-
Ach joh is vast wel na te maken ;D
-
Alleen jammer dat je er dan ook een geldige NSRlegitimatie bij moet tonen ;D
En ook nogeens toestemming van de aanwezige machinist ;)
Daarnaast snap ik ook niet dat je ermee te koop wilt lopen, maargoed, dat zal wel aan ons liggen...
-
Als het ook de bok van een treinstel mag zijn:
In 1965 mocht ik - als jongen van 15 - eens mee in de cabine van een DE-2 op de rit van Zwolle naar "Khamp'n".
Tijdens de open dag van NedTrain in Onnen op 10-9-2005 ??? mocht men mee in de cabine van de Olympische VIRM die pendelde tussen Groningen CS en Onnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM_met_ICM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM_met_ICM.jpg)
Met tegemoet komende ICM.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM_Haren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM_Haren.jpg)
Doorkomst station Haren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM_Onnen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cabine_VIRM_Onnen_2.jpg)
Aankomst NedTrain Onnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olympische_VIRM_Onnen_2005_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Olympische_VIRM_Onnen_2005_1.jpg)
Olympische VIRM in Onnen. Geen perron, dus speciale trapjes voor in- en uitstappen.
Preciesie-stop uitgevoerd door de Mcn! 8) (y)
-
Al heel wat jaren gelden heb ik eens een rit gemaakt in de cabine van een plan V, alleen reed deze " achteruit "
het was die dag erg druk en heel veel mensen moesten staan, ik werd tegen de deur van de cabine aangedrukt, tot mijn verbazing was deze niet op slot.
Dus eerst netjes op de vloer gaan zitten, maar de verleiding was te groot, dus even later zat ik in de cabine op de stoel van de machinist.
Een geweldige ervaring al reed ik achteruit.
En natuurlijk nergens aangekomen.
Harm
-
En natuurlijk nergens aangekomen.
Is die trein gestrand dan? ;D ;D
Mvg,
Henk
-
Verplicht V100, G1206, G2000, Class66, 186 en 189, anders kan ik mijn hypotheek niet betalen.........
-
Tot op heden:
E Mat '64
E Koploper
DH Wadloper
DH DM '90
DE Spurt (Diesel)
E 1600
E 1250
DE 6700
DE Class 58
DE Class 66
DH G1206
DH G2000 zowel breed- als smalbek-kikker
E BR 189
S BR 78
Leuk lijstje, wie weet wat er nog komt.
Gr.
Robbert Jan.
-
Tot september 2006:
Mat 64
ICM
DDAR (zowel mDDM en 1700)
SGM(m)
1800
1700
DDM Alleen opleiding gehad, nooit op gereden :(
Vanaf genoemde datum
DER 600 (hippel)
V100
G2000 (beide uitvoeringen)
G1206
Class66
BR189
BR186
Groeten Erwin
-
Er is hier duidelijk een onderscheid tussen professionals en amateurs. ;) ;D
Mvg,
Henk
-
Tja, er werd niet gevraagd of dat professioneel of amateuristisch (en dat bedoel ik niet negatief!!!) gebeurde :-X ;D
-
Dat zeg ik toch ook niet.
In mijn beleving zijn die profi's geluksvogels, die iedere dag weer mogen doen wat ik zo graag ook eens een keer zou willen.
Maar zij zien dat natuurlijk gewoon als werken en zijn misschien juist blij als het eens een keer niet hoeft. (Vakantie, vrije dag etc.)
-
Zo kan je het zeker zien, ook ik heb wel eens wat minder zin om naar mijn werk te gaan. Maar ik kan me zeker voor stellen dat de "hobbyisten" ook wel eens zelf met een echte trein willen rijden, dat had ik vroeger ook namelijk! En nu is het beroepsmatig. Maar als je het een tijdje doet dan heb je zeker wel een scheiding tussen hobby en werk ( en zo hoort het ook vind ik!)
Groet, André
-
Geloof me, er zijn een hoop "profi's" die het niet zo zien zoals jij, helaas (ik denk zo'n 60%). Waarvan een deel het wel een leuk beroep vindt (maar ook niet meer dan dat), en een ander deel alleen loopt te klagen wat een ***-beroep het is maar die klagen dan toch wel veel over van alles en nog wat, dus echt serieus nemen doe ik dat nou ook weer niet :-X.
Persoonlijk vind ik het wel een mooi beroep en ben ik wel zo'n geluksvogel was m'n jongensdroom ;D, hoewel er ook mindere kanten aan zitten (onregelmatigheid zeker in het goederenvervoer, zelfdoding etc. Maar dat is met ieder beroep denk ik wel. En ook ben ik inderdaad wel eens blij met een vrije dag. Wat André zegt, hobby en werk hou ik toch wel gescheiden. Fotograferen tijdens m'n werk bijvoorbeeld doe ik niet en aan modellen knutselen ook niet.
Groeten Erwin ;)
-
Verplicht V100, G1206, G2000, Class66, 186 en 189, anders kan ik mijn hypotheek niet betalen.........
Bekend rijtje ;D
-
Ik heb één keer op een lok meegereden, dat was in Wolsztyn op een stoomloc, TY45 volgens mij, was in 1992.....
Wel heel erg leuk !!!!!
-
Voordat ik begon met stoken bij de SHM:
-NS 7742 "Bello" 4x
-GS 18 2x
-HTM 8 1x
-SHM 5 2x
-SHM 30 2x
-SHM 16 1x
Al gestookt op:
-SHM 16 2x
Bij de MBS mee gerangeerd op loc 2 Cockerill.
Verder enkele voetplaat ritten op bovengenoemde locs en LTM 26 en SSN 01 1075.
Groeten,
Rutger
-
ik zou zo graag eens mee willen rijden , maar elke keer mag het niet wegens veiligheidsvoorschriften , toch snap ik dan niet dat er hier zovelen wel al mee hebben kunnen rijden , is dan dan vriendjespolitiek , of gewoon goede kennisen die die regels aan de laars lappen ???
groet stefan ;)
-
Ik heb zelf 2x mogen meerijden met een machinist die ik helemaal niet kon, gewoon een aantal minuten geleden op het station ontmoet. 1x nodigde hij mij (ons) zelf uit om voor mee te rijden. De andere keer mocht ik ook tijdens stilstand in de cabine kijken, het vragen om voorin mee te mogen rijden is dan onweerstaanbaar... ;D. Het is eerder een kwestie van de juiste machinist tegenkomen die bereid is om je mee te laten rijden.
Gr. Rick
-
Misschien, maar je kunt ook uitgenodigd worden door een wildvreemde die de regels aan zijn laars lapt ;D. Kwestie van geluk hebben dus.
-
Ik ben weleens van Roermond tot aan cuyk in een GTW 2/8 geweest,
en een keertje van Alkmaar helemaal tot aan maastricht. Die machinist bleek dus iemand te zijn die nog geen 200 meter
van mij vandaan woont. :D (Een V+IRM) ook nog een paar filmpies van gemaakt ;D (http://www.youtube.com/watch?v=VEoaOb4ufzg)
-
Ik heb weleens bij de meester in een SLT gezeten.
Nadat ik het netjes had gevraagd aan de conducteur :)
En in de wuppertaler schwebebahn met vader voorin bij de bestuurder gezeten
en dan heb je een mooi uitzicht :o
voor diegene die het niet kennen
(http://www.stadtnetz-wuppertal.de/media-nor14695.jpg)
en wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wuppertaler_Schwebebahn)
-
Ik heb ooit, toen koploper 4011 en 4012 net gereviseerd waren, de 4011 van Zwolle naar Groningen mogen rijden, alleen Groningen himself mocht ik niet binnenrijden, iets met juk en glijgevaar enzo :P ::)
Verder cabineritjes gehad in zo'n beetje al het NS materieel (alleen 1700, 1800, ICRm en DDM stuurstand niet) en op heel veel decentrale en centrale lijnen (Arnhem - Winterswijk, Kerkrade Centrum - Maastricht, etc. etc.). Cabineritje bij CSY over het Hoogovensterrein, etc. etc. :) ;)
In April afgelopen jaar, met Dampfspektakel, had ik bijna een cabinerit met de 41 360 te pakken als LLt vanuit Trier naar Koblenz en weer terug met de TEE naar Trier, maar de machinist die ik sprak hoefde niet te rijden, anders had meegemogen. En ja, daar sta ik graag om 4 uur 's nachts voor op.
Ook heb ik ooit van een machinist een aanbieding gekregen met een duo 6400, waarvan 1 defect geraakt was, ff op en neer naar de Westhavens te gaan, maar helaas had mijn middelbare school besloten dat die avond een verplichte theatervoorstelling was, waardoor ik niet kon. Mogen jullie raden hoe leuk die voorstelling was en hoe gezellig ik was gedurende die voorstelling... :-X ;) ;D
Verder zal ik maar ophouden, voordat ik hier mensen jaloers maak, maar al met al mag ik niet klagen ;D
Laurent
-
Dat zeg ik toch ook niet.
In mijn beleving zijn die profi's geluksvogels, die iedere dag weer mogen doen wat ik zo graag ook eens een keer zou willen.
Maar zij zien dat natuurlijk gewoon als werken en zijn misschien juist blij als het eens een keer niet hoeft. (Vakantie, vrije dag etc.)
Toen ik jaren geleden nog stuurman op de Hoekseboot in de berghaven was, Smit bezette daar het bergingsstation, kwamen regelmatig mannen in blauwe en rode jasjes smachtend naar ons schip kijken. "wat heb jij toch een mooi beroep, ik wou dat ik met je kon ruilen" Je zag de mannen gewoon smelten bij het zien van zo,n stukje Hollands Glorie (voor hun dan :)) Als ik hun dan vertelde dat dit maar gewoon werk was en dat het maar gauw vrijdag zou mogen worden zodat ik weer voor een weekje naar huis kon, en lekker van mijn treintjes kon gaan genieten, verklaarde deze personen op de wal mij volkomen krankzinnig. Wie houd er nu van die k.t treinen. Man laat je nakijken en blijf varen, dat is pas een mooi beroep. Moraal, het gras is bij de buren altijd groener dan bij je zelf. Voorlopig doe ik het vak al 50 jaar, dus zo slecht is het ook weer niet :)
SK
-
ik mocht bij de openingsrit naar het nieuwe station van Swalmen mee op de bok, en kon tot groot vermaak van alle Swalmenaren de volgende mededeling door het soundsysteem doen: goedemorgen in het beste wat Roermond te bieden heeft, de trein naar Swalmen. Het College van Roermond zat ook in de trein, dikke pret, groeten. Wim Denie
-
Als kleine jongen ooit eens mee geweest met mat'35 van Vlaardingen Oost naar Rtd-c en weer terug :)
Met de storingsmonteur van HvH div mat'54 stellen zelf mogen verzetten. Naast Bernd-Jan Kraan op de bok van de Railhobby Mat 54 gezeten tussen Breda en Roosendaal. met een stoom Mch meegereden op de benelux van Roosendaal naar Rotterdam en later in omgekeerde volgorde terug naar Roosendaal. Met de zelfde Mch op de sprinter tussen HvH en Vlaardingen-O. later in Roosendaal zelf gereden met de 3737 en de Arend!!!!
Op de bok gestaan van de 65018 tussen Dordrecht en de staart en meegeweest op de Bison van de SGB. Samen met GT mee geweest op de 2488 met een goederentrein van Roosendaal naar Bergen op Zoom. Het transport naar General Plastics en de haven ging toen nog dwars door de stad, met rangeren voor het station!!! komt nooit meer terug. Ik voel dat ik nog wat vergeten ben, maar ik weet niet meer wat.
SK
-
........ Naast Bernd-Jan Kraan op de bok van de Railhobby Mat 54 gezeten tussen Breda en Roosendaal.............
Lijkt me niet echt slim om de naam te noemen van een machinist, welke eigenlijk iets doet wat absoluut niet mag (dacht ik...)
-
Euh... het was de Railhobby-Hondekop en SK werkt (werkte?) voor... juist, Railhobby... Het zal dus wel legaal geweest zijn, gok ik zo ;D.
-
....... gok ik zo ......
Dat is inderdaad een heel grote gok...........
-
Telt sik rijden ook als 'op de bok' trouwens? ;D
-
Dat is helemaal geen grote gok. Railhobby heeft de betreffende Hondekop in die bepaalde uitmonstering laten steken, dat is zeker. SK werkt of werkte bij/voor/met/was betrokken bij Railhobby, ook dat is zeker (al weet ik niet precies hoe dat zit, ik ken hem niet persoonlijk). De enige gok is dan dat er een rit geweest is waarbij RH-medewerkers in de cabine mee mochten kijken...en dat lijkt me niet een heel grote gok.
Automatisch aannemen dat iemand die in de cabine meegereden heeft wel illegaal bezig zal zijn geweest, dát is pas een grote gok... ::)
-
Ik heb het genoegen gehad een rit op de voetplaat van SGB loc 2 (Borsele) mee te maken. Mijn witte overhemd was daarna niet zo wit meer... ;D
-
* was die dag in het bezit van een officiële cabinekaart
cabinekaart? heeft zoiets bestaan?
Jazeker. Met een cabinekaart kan je verantwoorden dat je legaal in de cabine aanwezig bent.
Gr,
Maarten, Oss
Heb alhier nog een flink stapeltje liggen........ (NSR model03-02/DW01190)
Kan iemand eens zo´n kaartje laten zien hier hoe die eruit zien? Komen die ook uit de automaten van de NS of zijn dit een soort van personeels kaarten.
Niet relevante teksten op de kaartjes mogen natuurlijk onherkenbaar gemaakt worden, het gaat mij erom hoe zoiets eruit ziet en dus zeker niet voor frauduleuze doeleinden.
-
.........Automatisch aannemen dat iemand die in de cabine meegereden heeft wel illegaal bezig zal zijn geweest, dát is pas een grote gok...........
Tsja, dus een werknemer van een vervoersbedrijf, bv een conduteur of zelfs machinist, mag niet zomaar ergens voorin gaan zitten, krijgt daar ook niet "zomaar" toestemming voor, maar iemand van een clubje/tijdschrift welke handig is met een kwast, dus wel. Dat gaat er bij mij (nog) niet in.
Misschien je toch eens verdiepen aan welke voorwaarden je nou moet voldoen om een bewijs van toegang cabine (cabinekaart of bv wegleerkaart) te krijgen.
SK is niet in dienst bij een spoorvervoerder (geen gok).......... en daarom lijkt mij het noemen van een naam van iemand welke wel bij een spoorvervoerder werkt niet slim.
-
Wil je het nou gewoon niet begrijpen of kun je niet lezen? ::)
Probeer het nog eens, en kom dan terug met een zinnige reactie.
Edit: Ik zal je helpen, omdat ik vrees dat het anders nog niet gaat lukken:
De enige gok is dan dat er een rit geweest is waarbij RH-medewerkers in de cabine mee mochten kijken...
Een extra rit specifiek voor het personeel dus, om bijvoorbeeld te vieren dat het treinstel gepresenteerd kan worden aan het publiek. Waarom zouden er in dat geval geen toestemmingen geregeld kunnen zijn?
-
Dat is helemaal geen grote gok. Railhobby heeft de betreffende Hondekop in die bepaalde uitmonstering laten steken, dat is zeker. SK werkt of werkte bij/voor/met/was betrokken bij Railhobby, ook dat is zeker (al weet ik niet precies hoe dat zit, ik ken hem niet persoonlijk). De enige gok is dan dat er een rit geweest is waarbij RH-medewerkers in de cabine mee mochten kijken...en dat lijkt me niet een heel grote gok.
Automatisch aannemen dat iemand die in de cabine meegereden heeft wel illegaal bezig zal zijn geweest, dát is pas een grote gok... ::)
Wesley jij hebt het bij het juiste eind. Dit was een volkomen legale rit waarbij de gasten met de Mch mee mochten kijken. (niet allemaal te gelijk, maar ieder op zijn beurt)
SK
-
Wel eens voorin meegereden met een kennis die machinist is.
Den Haag CS naar Utrecht CS, wel omgeleid via Schiedam.
Was wel geinig maar eerlijk gezegd niet echt spectaculair...
-
........ Dit was een volkomen legale rit waarbij de gasten met de Mch mee mochten kijken.............SK
Kijk, en dat kan dus absoluut niet. Niemand kan zomaar meerijden in de cabine van een trein, al ben je de directeur zelf !
Even een kleine stukje geplukt van de site van IVW, de toezichthouder op het spoorvervoer in Nederland.
Bijzonder vreemd dat vele nog altijd denken dat er allerlei redenen zijn om te denken dat het op een of andere manier wel legaal is. En dat geld dus ook weer voor dit geval, met dat RH stel. Een mcn welke onbevoegden toelaat in zijn/haar cabine loopt een enorm risico, flink in de problemen te komen. Er zijn verschillende machinisten, welke door deze actie hun loopbaan vroegtijdig (bijna of definitief) zagen beeindigen
Als het nu nog niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer........
Citaat van IVW:
De regelgeving over de aanwezigheid
in de cabine van anderen dan
de machinist, is heel duidelijk. Alléén
bevoegde personen mogen meerijden.
En wie zijn deze bevoegden?
Dat zijn houders van een bewijs van
toegang tot de cabine, van een
wegleerkaart of anderszins bevoegden
zoals bijvoorbeeld de inspecteurs
van de IVW zelf. Alle anderen
zijn niet bevoegd. Of het nu een
conducteur betreft, familie, een
bekende, een journalist of een relatie
van het bedrijf. Een machinist
moet zelfs mensen mét een erkend
toegangsbewijs de toegang tot zijn
cabine weigeren, als hij het op dat
moment niet verantwoord vindt.
Bijvoorbeeld bij mist.
-
Eigenwijs... voor zo'n speciale rit kunnen natuurlijk in overleg tussen RH en NS gewoon cabinekaarten uitgegeven worden. Bovendien spreken we hier over bijna 20 jaar geleden.
Misschien heeft wel niet de mcn de mensen uitgenodigd, maar hebben de NS (toen nog niet NSR) de cabinekaarten voor die rit uitgegeven.
Oh wacht, dat is gebruik van understatement, dat begrijp jij niet ::). Laat ik het nog eens proberen: hoogstwaarschijnlijk heeft niet de mcn de mensen uitgenodigd, maar hebben de NS (toen nog niet NSR) de cabinekaarten voor die rit uitgegeven.
Maar goed, zoals ik al zei: óf je kunt niet lezen, óf je wilt niet begrijpen wat wij zeggen, óf beide. Ik laat het hierbij, blijf jij maar onder je steen. Ik ga ervan uit dat ieder ander het punt inmiddels wél begrepen heeft...
-
Samengevatte tekst in jip en janneke taal van Wesley:
Persoon + Cabinekaart + Toestemming Mcn = legaal in cabine.
Enja, dat kan zelfs die directeur zijn die je noemt, en die kan daar nogweleens vaker zijn, dan jij denkt ;)
-
Niemand kan zomaar meerijden in de cabine van een trein, al ben je de directeur zelf !
Zou iemand dat ex-president directeur van de NS Ploeger even kunnen vertellen? Die heeft toch echt bij mijn oudoom (en andere machinsten) op de bok gestaan tijdens normale ritten...
Eelco
-
Hallo,
Ik ben in het verleden (toen ik nog een OV-studentenkaart had) diverse keren "voorin" geweest, o.a. Plan-T, ICM ('s ochtends vroeg tussen Zutphen en Apeldoorn via Deventer, 1e trein naar Amersfoort), Sprinters en en keer tijdens een opendag (welke weet ik niet meer precies, ben er toendertijd (ruim 15 jaar geleden) bij verschillende geweest) een stukje gependeld met een 1600.
Groet,
Marcel
-
Een paar jaar geleden in Duitsland, hadden wij de mogelijkheid om bij de machinist voorin de trein te staan. Het was behoorlijk druk in de trein en de machinist had de deur open laten staan . Mijn zoon en ik zijn toen langzaam wat naar binnen geschuifeld en hadden toen een mooi uitzicht op de baan. Het was een treinstel 611 op het traject Neusstadt -Titisee naar
Rótenbach.
In 2010 hebben we in Londen een rit gemaakt met de DLR een onbemande trein. We hebben helemaal voorin gezeten op de plaats van de machinist. Wel een hele belevenis zo'n trein die automatisch stopt bij een perron en daarna weer verder rijdt.
Een paar haltes voor het eind stapte er een machinist in en vroeg ons om plaats te maken zodat hij bij de bediening kon.
Hij is met een kasje bezig geweest ,maar even later mochten we daar wel weer zitten. Erg Leuk.
Joeke
-
Zit treinhobbijist erg hoog dat hij steeds geweigerd wordt ondanks zijn 'kaartje'... :P
-
Voor we een sik van deze discussie gaan krijgen :-\:
Telt sik rijden ook als 'op de bok' trouwens? ;D
Dat is dan een sik,en geen bok. Of is dat nu een bok op een sik? En anders heb ik nu een bok geschoten ;Doei, hopelijk leest de dierenbescherming niet mee :-X.
-
Ik heb in 2008 samen met mijn neef die bij de spoorwegpolitie werkt een paar keer op de bok gezeten. Tussen Steenwijk en Zwolle in de 4031, in Amsterdam in de VIRM 8729 en toevallig ergens tussen Amersfoort en t'Harde weer in de 4031! Ik heb later gehoord dat zelfs mijn neeft dit nu niet meer voor elkaar kan krijgen.
-
De Tomob, is dat wat?
Gr hans
-
Je kan het geloven of niet, maar gisteren heb ik in Denver en JFK New York airport in de shutteltrein ,die tussen de terminals rijdt, op de plaats van de Mch gestaan. Ik stond met mijn neus tegen de voorruit gedrukt en had een prachtig uitzicht over de baan.En dat zonder speciaal Cabinekaartje. ;D Dit was dus echt voor op de bok meerijden :)
SK
-
Ooit, heel lang geleden begon het met mee rangeren op een 2400 op het oude emplacementje van Culemborg in 1964/65 op woensdagmiddag, daarna een keer in een mat. 46 begin jaren 70, begin 90 op een Duitse E 103 (met 200km/h tussen Aschaffenburg en Würzburg), E 103 tussen Mainz en Keulen (langs de Rijn), idem route E 101, in NL: Blokkendoos museumstel, de door SK al gememoreerde RH-rit met de (1)374, een paar rangeerslagen op een BR 23 van de VSM en last but not least een paar rangeerslagen op de 3737 (tijdens de eerste of tweede Stoommanifestatie in Utrecht op het oude NSM). Oh ja, en een nachtelijke rit voor in een 1600 samen met Erik de Zwart van Den Bosch naar Utrecht tijdens de presentatierit van een CD van ene M. Borsato, ik geloof ergens in 1998). Als laatste de HSL tussen Köln en Frankfurt in een ICE-3 (voorin, dus niet achter de separatiewand... ;))
-
Ik mocht laatst mee op de 65018 als cameraman. Was bezig om een film te maken over Stoom en Nostalgie.
Kleine impressie gemaakt in een kort filmpje, deze staat op Youtube, zoeken onder poldermodel1945, daar komt de film te voorschijn onder Nostalgie en stoomtreinrit.
Veel kijk plezier.
Filip Sleurink
-
Oh, maar volgens sommige mensen hier kan dat helemaal niet...
-
Zijn gewoon jaloers. ;D ;D ;D ;D
Jos.
-
Zou iemand dat ex-president directeur van de NS Ploeger even kunnen vertellen? Die heeft toch echt bij mijn oudoom (en andere machinsten) op de bok gestaan tijdens normale ritten...
Eelco
Je moet bij dit soort verhalen wel in de gaten wanneer e.a. speelde. Bij de SHM hangt ergens een prachtige foto waarbij o.a Bosboom en pr. Bernard duidelijk zichtbaar aan de niet perronkant uit de trein zijn gestapt in Hoorn en via de tuin naar de SHM loods lopen.
Heden ten dage ..........
Ook doen bij de SHM nog steeds de verhalen de ronde waarbij Bosboom de NS (W&W) mannen opdracht gaf om dit of dat voor de SHM te regelen. Ondanks dat dit ook toendertijd al niet helemaal conform de regels was gebeurde het gewoon "omdat meneer Bosboom het zei" (bovendien had de beste man de neiging om regelmatig terug te komen om te kijken of het inderdaad gebeurd was).
Het is niet helemaal voor niets dat de LTM 26 nog steeds ir. P.H. Bosboom heet (y)
Maar goed, misschien zijn dit soort anecdotes iets teveel off-topic
-
Ik zit er nu op ;D ;D
-
Ik mocht laatst mee op de 65018 als cameraman. Was bezig om een film te maken over Stoom en Nostalgie.
Kleine impressie gemaakt in een kort filmpje, deze staat op Youtube, zoeken onder poldermodel1945, daar komt de film te voorschijn onder Nostalgie en stoomtreinrit.
Rechtstreekse link. (http://www.youtube.com/watch?v=PtAYiDH-_Oc)
Leuke film! (y)
Grtz,
Henk
-
Ik heb zelf vroeger op de 2200 in Amersfoort mogen rijden op het rnageeerterrein mocht toen met me vader mee die was dar voorman rangeerder. Verder heb ik wel op de bok mogen zitten van plan v en de sprinter.
ron
-
Als klein jongetje - daar is nu geen sprake meer van - ben ik nog eens mee geweest in de cabine van een Wadloper, bij mijn vader op schoot op zo'n klein zitje tegen de achterwand van de cabine. Dat was als ik me niet vergis ergens bij Zuidhorn (Gn). Een paar jaar geleden mee geweest in de cabine van een GTW die speciaal voor Race the Train tijdens de STAR-dagen naar Stadskanaal was gekomen. Natuurlijk moest die 's avonds weer terug naar Groningen en tot Veendam kon je meerijden in de cabine. Oh ja ik was toen 's middags ook al mee geweest in de cabine tijdens het rangeren, en toen moest ik nog door het raampje kijken of we het wissel al voorbij waren zodat hij kon stoppen ;D
Eveneens een aantal jaar geleden ben ik mee geweest (ook weer met mn vader) in de cabine van een Desiro tussen Magdeburg en Sangerhausen. De machinist kreeg de deur van zo'n cast naast de ingang van de cabine niet dicht nadat hij wat had moeten instellen en toen vroeg hij ons omdat we stonden te kijken en wat aan het praten waren. Dat had als gevolg dat we het hele eind in de cabine mochten staan. Later na een overstap in Sangerhausen mocht ik tot Nordhausen nog meerijden in de stuurstand van zo'n Silberling.
Bij de VSM ben ik mee geweest tijdens het rangeren met Terug naar Toen op zowel de TKP23 als de 52 3879.
Oh en niet te vergeten de Köf van de STAR, die ooit nog reed, lang geleden. Daar ben ik ook nog eens op mee geweest als klein jongetje. En ergens een Köf in Duitsland tijdens een of andere open dag van een museumstationnetje, maar waar dat was weet ik niet meer....
En natuurlijk heb ik wel eens zelf gereden op bijna alle smalspoorlocjes van het ISM in Erica!
Train-Freak