BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Remco. op 16 June 2010, 11:01:50
-
Ja hij is er ;D
http://www.stevenvolp.nl/index.php?itemid=692
De Artitec De-TD stammen zijn gearriveerd (y)
Vanmiddag mijn rijtuigen maar even oppikken :D
Gr. Remco.
-
Weer laat naar bed vanavond 8)
-
Foto's! Het volk wil weer foto's!
-
Juist! Dat wil het volk! Dan maar laat naar bed, Frank!
-
/me gaat zo naar de winkel ze halen, ik zal kijken of ik dan een plaatje kan schieten voor jullie :)
Overigens beloof ik niets ;)
Gr. Remco.
-
Beloofd = beloofd!
-
Anders zal ik het vanavond wel rechttrekken... Als Remco mijn rijtuigen maar laat liggen!
-
Als Remco mijn rijtuigen maar laat liggen!
Op de grond ja en dan er op stampen ;D
Gr. Remco.
-
Nou! Wat ben je daar nog ingelogd!
Scheer je weg naar de Krommestraat!
-
Ok (y)
Gr. Remco.
-
Tsjonge, nog niet terug? Het is toch maar een kippeneindje? ;)
Voor de liefhebbers hierbij de link naar een draadje over de klompentrein: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7666.0.html
mvg,
Gert
-
Ok nou even een paar foto's dan:
1e Klasse bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd1ekl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd1ekl.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd1eklzoom.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd1eklzoom.jpg)
2e Klasse bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd2ekl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd2ekl.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd2eklzoom.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detd2eklzoom.jpg)
De rijtuigen an sich zien er prima uit, zoals we van de E's gewend zijn (y)
Een grote plus vind ik dat de nummers er op zijn gedrukt (y)
Wat ik wel jammer vind is dat de bedrukking niet haarscherp is, eerder wollig.
Ik heb voor de zekerheid dit vergeleken met een normale Plan E en een LSM Plan W en
dan is te zien dat de De-TD's niet dezelfde hoge kwaliteit bedrukking hebben als de eerder geleverde Plan E's.
Plan E met banen, haarscherp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanEnr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanEnr.jpg)
LSM Plan W, haarscherp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/planwnr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/planwnr.jpg)
Ik ben tevreden met de stam, het is een welkome aanvulling (y)
Gr. Remco.
-
en de kopwand?
-
Geen veranderingen
-
Als ik zo de eerste foto zie dan lijkt* aan het interieur 1e klas niets gewijzigd t.o.v. 2e klas... Jammer, terwijl het ze toch op een presenteerblaadje krijgen aangeboden: klik & kijk (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6963.msg276743.html#msg276743).
*navraag gedaan bij Remco: inderdaad ongewijzigd 2e klas interieur...
-
en de kopwand?
En ook niet een extra dakleiding?
Het ziet er verder wel goed uit, maar de kopwanden, de dakleiding en de 1e klas banken waren toch echt anders dan de gewone plan E.
Dan moet ik misschien toch maar de set van 4 bij MK bestellen. Dit was wel makkelijker.
mvg,
Ivo
-
Dat men niets aan de mallen heeft gewijzigd (extra bekabeling kopwand + dak) valt kostentechnisch wel te verklaren.
-
betekent dit een nee.
Zeker, is dit te verklaren (is ook niets mis aan), ook de interieur zou dan een verandering aan de mal betekenen...
-
ook de interieur zou dan een verandering aan de mal betekenen...
Nee, er hoeft alleen maar wat te wijzigen aan de opstelling van de banken. Geen 4-dubbele gebruiken maar 6x 2-dubbele.
-
Nee, er hoeft alleen maar wat te wijzigen aan de opstelling van de banken. Geen 4-dubbele gebruiken maar 6x 2-dubbele.
Frank, wat bedoel je precies (ik heb er nooit ingezeten)? Heb ze besteld (vandaag bericht dat een deel binnen is in het Vlaardingse) en als dat makkelijk valt aan te passen, ga ik me daar misschien wel aan wagen.
Groet, Frank
-
ik weet niet hoe de maal uit ziet, maar ik kan mij voorstellen, dat de banken aan een groot gietstuk zitten met vel andere banken, en deze wijziging kan dan niet genomen werden, omdat de aantal enkele banken vast is in de gietstuk. De verwijderingen aan de bodemplaat, zoals op jouw plaatje hebben dan ook nog iets aan tijd nodig....
Maar het is wel possible,...
-
De banken zijn los en worden gelijmd op de bodemplaat. Soms schots en scheef, iets waar ik mij in februari 2009 over beklaagd heb bij Artitec. Tegelijk heb ik Artitec ook laten zien hoe gemakkelijk het 1e klas-interieur van een AB voor DE-rijtuigen te maken is. Daar is jammer genoeg dus niets mee gedaan.
Zo behoort de opstelling te zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_AB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_AB.jpg)
En zo gemakkelijk is dat voor Artitec te realiseren met hun eigen interieurdelen :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2793_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2793_1.jpg)
Een bruin/grijs kleurtje zou de zaak compleet maken.
-
Zelfde kleur banken als de tweede klasse?
-
Nee, in mijn bijdrage er boven heb ik het over een bruin/grijs kleurtje, dat sloeg op de banken. Het was een jaren '70 kruisjesmotief. Iets dat de 1970 in een A-bak ook gehad moet hebben.
-
Nee, in mijn bijdrage er boven heb ik het over een bruin/grijs kleurtje, dat sloeg op de banken. Het was een jaren '70 kruisjesmotief.
Ik zou het meer geel/bruin hebben genoemd.
In ieder geval individuele zittingen en rugleuningen (waarvan de verstelbaarheid nou niet bepaald altijd (goed) werkte).
-
wat plaatjes (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=612:klompentrein&catid=60:artitec&Itemid=106)
hmm, toch niet laat geworden ;D
-
Chris, zijn de rijtuigen netjes recht? Een aantal plan E's die ik in behandeling heb gehad bleek een kattenrug te hebben...
Ik zou het meer geel/bruin hebben genoemd.
Vaesmans moet niet zeuren, bril kopen! ;D
-
Ik zie geen rug. Mij lijken ze recht.
-
En als je gaat kijken? ;D
-
Ik ga effe kijken :) Momentje.
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/geenrugP1010901.jpg)
staand
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/geenrugP1010900.jpg)
liggend
Geen katterug (y)
foto's zijn 640x480
En het is een almuni....alumoni....ulumial....stalen lineaal.
-
Dan denk ik dat Att, ondanks een paar minpuntjes en de begrijpelijke concessies een mooie rijtuigserie heeft neergezet. De gele 1e klasse bies is prachtig geworden, iets dat ik zelf erg moeilijk vond om aan te brengen.
-
Vaesmans moet niet zeuren, bril kopen! ;D
Zet jij je roze bril maar af ::)
-
Dat heeft geen enkele zin, ik ben en blijf kleurenblind dus je zult wel gelijk hebben. Bovendien reisde jij nogal eens 1e klasse in die tijd.
Samen met Koekmans ben je absoluut grootgerbruiker op dit forum van: ::)
-
Wat is er bij de DE anders aan de kopwand dan bij de 'normale' E?
-
Dat staat in mijn draadje plan E, maar dan anders:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170264.jpg)
Dit is een resin kopwand voor een plan E van MK modelbouw met een groot aantal extra kabels, leidingen en koppeldozen. Zoals je ziet gaan er leidingen naar het dak, welke ook over het dak met elkaar waren verbonden.
Foto's van de echte kopwand kun je ook vinden in Spoorwegjournaal van 1991. Het exacte nummer moet ik opzoeken, maar in een artikelserie van 3 stuks werd daar een zeer gedetailleerde ombouw van Lima plan E naar een realistische plan E beschreven.
mvg,
Ivo
-
van mij wel :D
Overigens,, ik vindt het model erg geslaagd, inderdaad zijn de bedrukkingen wat minder scherp als normaal! maar dat maakt voor mij niet uit,, het model is verder gewoon mooi!
op naar de energiewagen,,, en eigenlijk heb ik dan ook nog een 2e 2200 nodig....
Mitchell
die ook stiekem WK kijkt op werk ;)
-
Heren, kunnen we bij het onderwerp blijven? Babbelen mag natuurlijk, maar daarvoor hebben we 'ditjes en datjes'. (y)
-
Dat staat in mijn draadje plan E, maar dan anders:
Foto's van de echte kopwand kun je ook vinden in Spoorwegjournaal van 1991. Het exacte nummer moet ik opzoeken, maar in een artikelserie van 3 stuks werd daar een zeer gedetailleerde ombouw van Lima plan E naar een realistische plan E beschreven.
mvg,
Ivo
Bedoeld artikel staat in het draadje Modelspoor/ ombouw onder de titel "Pimp My Oerlelijke Plan E"en dan op pagina 3 e.v.
SK
-
Ivo de kopwand die jij toont komt volgens mij ook niet 100% overeen.
Er loopt maar 1 leiding over het dak; de luchtleiding die ergens eind 1960's is aangelegd ivm gecombineerd met Plan W rijden (De A's en RD's kregen deze als eerste)
Paar foto's gemaakt bij de SHD de afgelopen maanden van de daar aanwezige (ex-VSM) Plan E's welke beide uit de TD-reeks komen:
(http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6928&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=7aa2385bf5b6dd8780ed1b62200405f6)
De enkele luchtleiding over het dak
(http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6932&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=7aa2385bf5b6dd8780ed1b62200405f6)
Onder waar de vouwbalg hoort te zitten de extra UIC koppeldoos ivm retourstroom . Geheel rechts net boven buffer de 2200 stuurstroom-koppeldoos, links erboven de UIC-doos voor de verlichting ed.
(http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6936&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=7aa2385bf5b6dd8780ed1b62200405f6)
Andere kant met de extra UIC-stekker voor de retourstroom.
-
JAB,
Ik zie het. Jouw plaatjes komen ook overeen met de foto die ik bedoelde in Spoorwegjournaal. Ik zie nu dat het nummer 98 is van februari 92 op pagina 45.
Het bijzondere alleen is dat daar de extra luchtleiding op de kopwand ontbreekt, die wel op jouw foto's staan. Het is ook niet zichtbaar of er nu een dakleiding zit.
Daarnaast op pagina 44 staat een foto met een normale 1e klas plan E en die heeft een dakleiding. De verklaring daar van die dakleiding is dat dat de verbindingsmogelijkheid is voor de centrale deursluiting bij dienst tussen plan W en ICR. Een goede foto van het dak van een DE plan E heb ik nog niet gevonden.
Overigens heb ik de indruk dat de wand van MK wel klopt, op de luchtleiding na en op het feit dat de 2 verticale leidingen niet over de balg heen met elkaar in verbinding staan.
mvg,
Ivo
P.S., de foto zoals deze door Sobat in het andere draadje is geplaatst
LET OP, DIT IS HET FOTOBIJSCHRIFT VAN DE BOUWER
(http://img201.imageshack.us/img201/8756/0000dh2.jpg)
SK
-
Een goede foto van het dak van een DE plan E heb ik nog niet gevonden.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort de beide ex-VSM bakken eens op de prent kan zetten.
-
Ik dacht altijd dat dit een in 1981 terugvernummerde ex-DE was vanwege de dakleiding maar gezien het nummer blijkt dit niet te kloppen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img077.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img077.jpg)
Rijtuig 255 tijdens sloop te Mijdrecht, 11-02-1986
En hier nog een plaatje van een kopwand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img032.jpg)
Delden, 10 oktober 1987
-
Frank,
Mooie plaatjes, vooral die laatste. Daarop ontbreekt dus ook de luchtleiding op de kopwand, die wel op de foto van JAB staat. En ook hier zie je niet dat er een leiding vanaf de kopwand over het dak loopt.
Op de eerder door mij aangehaalde foto komt de leiding uit het dak, dus die zal wel ergens van binnenuit zijn gelegd.
mvg,
Ivo
-
Gezien de datum is het rijtuig niet meer in de DE-dienst: 29 mei 1987 was de laatste dag dat de trek/duwtreinen met plan E reden. De meeste DE-plan E's overleefden hun volelektrische collega's. Het kan dus zijn dat bepaalde onderdelen zijn verwijderd ter besparing van onderhoudskosten...
-
Frank wat deed die Plan E in Delden,was het een overbrengingsrit of zo?
En op die sloopfoto staat een draaistel van een DE stel.Welke?
gr Ed.
-
Die dakleiding staat helemaal los van het al dan niet een trekduwrijtuig te zijn.
Hier een drietal foto's in DE rijtuigen in Arnhem in 1977 en 1979.
Ik doe m'n best, maar er zijn nergens dakleidingen te ontdekken bij deze DE-rijtuigen!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PLanE2_Arnhem_31december1977_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PLanE2_Arnhem_31december1977_1.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/planE3_Arnhem_13april1979.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/planE3_Arnhem_13april1979.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/planE4_Arnhem_13april1979.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/planE4_Arnhem_13april1979.gif)
Vanaf mijn website seinarm.nl (http://www.seinarm.nl) heb ik even het volgende meegenomen:
In 1969 werden de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen tijdens revisies voorzien van automatische deursluiting. Zij kregen daartoe een doorgaande UIC kabel en een hoofdreservoirleiding zodat samen met de plan W de deuren centraal gesloten konden worden. De hoofdreservoirleiding was onder de wagen aangebracht, de UIC kabelpijp liep over het dak heen.
De B-rijtuigen kregen de doorgaande leiding voor de automatische deursluiting pas bij revisies in de tweede helft van de jaren '70. Het merendeel van de tweedeklasse rijtuigen hebben GEEN doorgaande UIC pijp op het dak gekregen, enkele uitzonderingen daargelaten.
Onderstaand plaatje is van wat latere datum, Zwolle, 6 maart 1987.
We kijken achterop twee "normale" B-rijtuigen en daarvoor een A-rijtuig. Duidelijk vallen hier de dakleidingen op.
Deze trein had de volgende samenstelling: loc - B - RD - A - B - B
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE1_Zwolle6maart1987_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE1_Zwolle6maart1987_1.gif)
Gerard
-
Iets wat lijkt op een hardnekkig misverstand is thans de wereld uit! (y)
Waar het vandaan kwam weet ik niet maar ook ik heb altijd een verband gelegd tussen DE-rijtuigen en dakleidingen. (mooie foto, alleen jammer dat die vervelende Pec er voor staat ;D)
Frank wat deed die Plan E in Delden,was het een overbrengingsrit of zo?
En op die sloopfoto staat een draaistel van een DE stel.Welke?
Met 4 plan E's en een MBS-loc werd die dag gependeld tussen Hengelo en Delden in het kader van Open Huis.
DE-draaistel is hoogstwaarschijnlijk van DE-2 85 die de dag ervoor gesloopt werd.
-
Andere liefhebbers kwijlen juist van de vervelende Pec!
Gerard
-
Bedankt,volgens mij was er in Haarlem die dag ook een open dag,daar ben ik nog geweest toen.
Sorry voor het off topic zijn 8)
gr Ed.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img048_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img048_1.jpg)
Hier de complete foto (die door de fotolijm is aangetast ik wil mijn geld terug! >:().
Andere liefhebbers kwijlen juist van de vervelende Pec!
Ik ook, was ironisch bedoeld!
-
Gerard en Frank,
Prachtige foto's. En eindelijk een goede foto van het dak met dakleiding. Handig voor de exacte plek. Alleen mis ik de lasnaden ;D ;D .
mvg,
Ivo
-
De lasnaden zitten er wel op, zie de Koekfoto van blz. 3. Het had alleen wel "wat minder" gemogen.
-
1975, een 4-stammetje met extra versterkingsrijtuig én de energiewagen als spitstrein Leeuwarden-Staveren v.v. na vertrek uit Leeuwarden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/file705.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/file705.jpg)
rechts het oude tracé waar tot 1951 de treinen naar Staveren en Harlingen reden, in gebruik als opstelplek voor aardappelwagens.
De rode Edammer kaas op de achtergrond is de gashouder op industrieterrein Schenkenschans, hoe kan het ook anders in Lw, voorzien van Frico-reclame.
-
Je kan de TD-rijtuigen ook op de hoofdlijn inzetten hoor, beroemd en berucht zijn de boottreinen Arnhem-Harlingen haven.
Hier in de zomer van 1976 tijdens kopmaken in Leeuwarden, klaar voor de terugreis via Zwolle naar Arnhem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1976___Leeuwarden_trein_8298_Harlingen_Haven___Arnhem_V_1519_op_24_juli.jpg)
-
Kwamen ze in deze vorm ook in vaste dienst op Groningen-Nws ?? Ik ken wel de boottreinen met silberlingen maarr...
edit: groningen dus .... [schaam]
-
Grouw - Nieuweschans is geen logische verbinding ;D
Als je Groningen bedoeld, nee daar reden de boottreinen niet. Alles ging van/naar Ruhrgebied (bijvb. Hagen) via Emmerich.
Van Harlingen via Groningen-Nieuweschans reden hooguit wat kindertreinen, maar die bestonden aanvankelijk uit Eilzug-rijtuigen en later uit Silberlingen.
-
Schade :-\ ;D dus die Plan E DE-TD-tjes ook niet
-
ja dat wel, maar dan gewoon in de spitsdienst.
in november 2007 schreef ik op dit onvolprezen forum:
Spoorslag ’70; opnieuw Plan E achter de dieselloc
Het ambitieuze plan Spoorslag’70 van de NS voorzag in een verbeterde dienstuitvoering met veel meer treinen als voordien. Het gestegen vervoer zorgde op de diesellijnen voor een gebrek aan treinstellen. Dus werd besloten treinen te formeren met rijtuigen Plan E en 2200’en als tractie. De 2200 was sterker dan een 2400 en kon een maximale snelheid van 100 km/u. halen. In 1969 werd besloten op de trajecten Zwolle-Enschede, Groningen-Nieuweschans en Leeuwarden-Groningen dergelijke treinen in te zetten. Als rijtuigen waren de Plan E’s aangewezen, welke speciaal voor de dieseldienst werden aangepast. In eerste instantie werden twintig rijtuigen aangewezen en vernummerd. Zij kregen de letters DE onder het rijtuignummer om aan te geven dat ze inzetbaar waren in de dieseldienst. De retourstroom van de verwarming kon niet via de spoorstaven lopen omdat dit op de diesellijnen de automatische beveiliging zou beïnvloeden. Ze kregen een retourkabel en stuurstroomkabels om tussen twee 2200’en in trekduwdienst te kunnen rijden. De behoefte aan ‘dieselrijtuigen’ bleek groter en zo werden in 1971 nog eens 23 rijtuigen aangewezen. Uiteindelijk werden 43 rijtuigen omgebouwd, waarvan in 11 B-rijtuigen een kleine 1e klasse afdeling werd ingebouwd in een kopafdeling. Hierin kwamen 12 luxe zitplaatsen ‘roken’.
Improviseren in het begin.
Bij de start van Spoorslag’70 waren er nog geen AB-rijtuigen gereed en werden er spitstreinen van andere samenstelling gemaakt. Als AB-rijtuig deed een Plan K-rijtuig dienst en dit werd gekoppeld met 3 Plan E B-rijtuigen. Soms reed zelfs een blauwe Blokkendoos mee als versterking! De beide 2200 stonden voor de trein en moesten aan de eindpunten omlopen omdat de Plan K geen stuurstroomkabel bezat.
Energiewagens.
Intussen werden in Frankrijk energiewagens besteld. Op basis van onderstellen van door de NS geleverde standaardgoederenwagens type Gs. Aanvankelijk dacht men aan vier wagens genoeg te hebben, uiteindelijk werden er zeven gebouwd bij het Alsthom-onderdeel Soulé. Deze wagens leverden 1500 Volt gelijkstroom voor de verwarming en 380 V draaistroom voor de bijvoeding van de batterijen van de Plan E-rijtuigen. Door het vele stoppen op de diesellijnen zouden de batterijen voor de verlichting van de Plan E’s nooit voldoende worden opgeladen tijdens de rit en dus was de inzet van een energiewagen noodzakelijk. In de winterdienst 1970/1971 waren de energiewagens nog nooit afgeleverd en bij het invallen van de kou moest de NS improviseren met inderhaast gehuurde verwarmingswagens van de SNCF. De Plan E’s werden daarbij even vervangen door Plan K en Plan N-rijtuigen! Een model van de energiewagen is in H0 leverbaar (geweest) via de site Beneluxspoor.net en in N via Phildie.
De diensten.
Vanaf maart 1971 werd begonnen met de dienst tussen in stuurstroom bediende 2200’en. In feite werd daarmee een soort treinstel geformeerd; de machinist bediende de beide locs vanaf de voorste en liep op het eindpunt naar de achterste loc om de terugreis te aanvaarden. Toen alle aangepaste rijtuigen door de werkplaats Haarlem waren afgeleverd waren er voor de dienst 1972/’73 tien stammen (=een vaste rijtuigsamenstelling) beschikbaar in de combinatie B+AB+B. Daarnaast waren 9 A-rijtuigen ter versterking aanwezig. Naast de eerder genoemde drie trajecten waren de dieseltrek-/duwtreinen op werkdagen aan te treffen tussen Leeuwarden en Staveren, Zwolle-Groningen en Zwolle-Emmen. In de winter 1973/’74 werd met één stam minder gereden. Een bijzonderheid waren de seizoentreinen 8283/8258 Arnhem-Harlingen haven en Harlingen haven-Arnhem-Emmerich op zaterdag, waarmee de diesel Plan E’s dus zelfs een stukje op Duits grondgebied kwamen. In 1975 kwamen de trek-/duwtreinen nog even op Sneek-Leeuwarden en Roermond-Nijmegen te rijden, maar op beide trajecten kwamen daarna weer rode DE1 en DE2 te rijden. De stammen op de overige lijnen werden verlengd tot de samenstelling B-AB-B-B. De stammen reden op Arnhem-Winterswijk, op Groningen-Delfzijl, Groningen-Leeuwarden en Zwolle-Enschede. De zaterdagse seizoentrein naar Harlingen reed nog wel, maar de retourslag ging nu tot Arnhem en niet meer tot Emmerich.
Achter de 216.
Met ingang van de winterdienst 1979/1980 huurde de NS een aantal diesellocs BR 216 van de DB, in een eerder clubblad is hier al aandacht aan besteed. Eén 216 dook op in de spitsslag met de treinnummers 8628/8623 op Groningen-Leeuwarden op ma/vr ochtend. Deze trein vertrok om 9.40 uur weer uit Leeuwarden, na binnenkomst van de buurtgoederentrein uit Onnen, die dan met een 216 aankwam. Tot het einde van de huurtermijn van de 216 in juni 1984 reden 216’en met de diesel Plan E’s. Naast de slag Groningen-Leeuwarden was ook tussen Zwolle en Enschede (via Nijverdal) deze internationale combinatie te zien. De loc werd overigens niet door een Duitser maar door een NS/machinist gereden. De slag Groningen/Leeuwarden verviel overigens al eind mei 1982 (instroom Wadlopers op die lijn), de stam werd doorgeschoven naar Zwolle-Emmen.
Het einde van de dieseldienst.
In 1984 waren er gedurende de zomer nog vier trek-/duwstammen actief. De samenstelling was vergroot naar vijf rijtuigen in de samenstelling 2x AB + 3xB. Daarnaast werden de rijtuigen al vaak ingezet in de elektrische dienst, achter een eloc op de IJssellijn. In de winter 1984/1985 werden er voor het eerst zelfs helemaal geen diesel trek-/duwtreinen meer ingezet. Vanaf mei 1985 waren ze er weer, nu in de samenstelling B-AB-B, met drie rijdende stammen en twee stammen op reserve. De buitendienststelling van de laatste actieve rode DE2 en DE1 zal hier een rol in hebben gespeeld. De inzettrajecten waren ook nu weer Zwolle-Emmen en twee stammen op Zwolle-Enschede. Al in augustus kwam de energiewagen de stammen versterken; het was een koude en natte zomer.
De daaropvolgende winterdienst bracht geen wijziging in de trajecten, maar wel in de samenstelling van de treinen. De stam bestond nu uit AB-B-AB, waarbij de Emmer trein een versterkingsrijtuig (B) meekreeg en in de Winterswijkse treinen 2 B’s extra. In de zomer 1986 bleven de diensten gelijk, al bleven de versterkingsrijtuigen op een zijspoor.
De winterdienst 1986/’87 was de laatste voor de dieseltrek-/duwtreinen en de energiewagens. Energiewagen 503 sneuvelde al in 1983, de rest werd in februari 1988 na een paar jaar opslag in Blerick voor onderdelen verkocht aan een maritiem bedrijf uit Harmelen, waarna de wagens werden gesloopt.
In de winter 1986/’87 reden nog vier stammen (energiewagen-AB-AB-B-B) op de lijnen naar Emmen en Enschede. Op 30 mei 1987 werd de electrificatie van Zwolle-Emmen in gebruik genomen. Daardoor kwamen voldoende Plan U dieseldrietjes beschikbaar om de trek-/duwtreinen te vervangen. De laatste diesel Plan E’s verhuisden naar de lijnwerkplaats Maastricht, van waar uit ze in de elektrische getrokken treinen werden ingezet als vervanger van exemplaren die naar de sloop gingen. De eerste klas afdeling in de AB-rijtuigen werd daarbij gedeclasseerd. Plan E verdween in de zomer 1988 geheel van het spoortoneel uit de reizigersdienst. De rijtuigen werden gesloopt in Den Haag, Arnhem en Amsterdam.
Met bovenstaande levensloop van de Plan E-rijtuigen in de dieseldienst kunt u nu een treinsamenstelling op de modelbaan brengen die een getrouwe afspiegeling is van de werkelijkheid. De N-spoorders kunnen een Minitrix B-rijtuig zelf voorzien van een eerste klasseafdeling, de H0-rijders moeten nog even geduld hebben tot Artitec (en mogelijk Mehano) de dieselrijtuigen kant-en-klaar uitbrengen.
Wim
-
Mooi verhaal Wim, (y)
Mooie foto ook met die
En zo kan het er dan in model uitzien...
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanE_DE_2Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanE_DE_2.jpg)
... de energiewagen is zelfbouw, de beide locs zijn nog 'vers' en deels incorrect.
Grtzz,
Karst
-
Bij de start van Spoorslag’70 waren er nog geen AB-rijtuigen gereed en werden er spitstreinen van andere samenstelling gemaakt. Als AB-rijtuig deed een Plan K-rijtuig dienst en dit werd gekoppeld met 3 Plan E B-rijtuigen. Soms reed zelfs een blauwe Blokkendoos mee als versterking! De beide 2200 stonden voor de trein en moesten aan de eindpunten omlopen omdat de Plan K geen stuurstroomkabel bezat. Deze uitzonderlijke combinatie is zichtbaar op de foto, gemaakt in Leeuwarden in de zomer van 1970. Op spoor 6 rijden machinist Sierk Vellinga en voorman-rangeerder Jan de Haan de trein via de Schransoverweg naar perronspoor 5. Er gaat zelfs nog een derde 2200 mee in opzending; een behoorlijke overcapaciteit aan tractie voor het vijfrijtuigttreintje. De 3 Plan E’s zijn achteraan zichtbaar.
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande#5132031446989141970
de oer-combi van het 2200- plan E verhaal tijdens Spoorslag 70.
Een combi van 3 DE-rijtuigen Plan E (B-rijtuigen), in combinatie met een AB Plan K en een 2e klasse blauwe Blokkendoos.
De locs moesten op de eindpunten omlopen. Zo kan het ook dus!!
grtz,
Wim
en Karst (y) fraai treintje heb je neergezet! (y)
-
Thnx Wim,
Hier als toegift:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanE_DE_3Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanE_DE_3.jpg)
... bruin met blauwe zwaailichten en Plan E-DE
Grtzz,
Karst
-
:-*
-
Thnx Wim,
Hier nog een toegift:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanE_DE_4Medium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/PlanE_DE_4.jpg)
... voorste loc is nog in de ombouw fase ;) En een Plan K heb ik niet, dus maar een Plan D-A als stand in
Grtzz,
Karst
-
Helemaal offtopic:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/file705.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/file705.jpg)
rechts het oude tracé waar tot 1951 de treinen naar Staveren en Harlingen reden, in gebruik als opstelplek voor aardappelwagens.
waren eer ook bloktreinen met deze koelwagen voor aardappelen?
en Klopt de zilver kleur op de Plan D van Karst?
-
...klopt de zilver kleur op de Plan D van Karst?...
Nope. :P
Grtzz,
Karst
-
Gisteren heb ik 2 x ab aangeschaft met de nummering 355-8 en 361-6. De daken ga ik zeker nog gladschuren en donkergrijs spuiten.
Dit heb ik al eerder gedaan op een Artitec Plan E btje uit tijdperk III en is omgenummerd naar C6703 (3de klasse) nu eigendom van het spoorwegmuseum.
Het smoelt veel beter dan die hoge richels op de daken.
Voor de ombouwers onder ons heb ik een foto kunnen vinden uit de 1ste klasse van een AB DE rijtuig.
(oranje/bruine stoelen)
zie:dia's uit de collectie van Patrick Meeder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE_interieur_AB2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE_interieur_AB2.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE_interieur_AB2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE_interieur_B2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE_interieur_B2.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanE_interieur_B2.jpg)
Dak plan E opgeschuurd en gespoten.De daknaden zijn nog een klein beetje zichtbaar gelaten, zoals het grote voorbeeld.(foto nog tijdens de ombouw)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dakplane.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/dakplane.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dakplane.jpg)
-
Wim,
een geweldige foto. Als kind heb ik ooit Zwolle - Amsterdam Enkhuizen (DE-V) met de boot over naar Stavoren en via Leeuwarden naar Zwolle gereisd. Was in 70-71. In mijn herinnering had de trein vanuit Sneek één rijtuig met houten banken. Bij navraag aan mijn vader, vroeger conducteur, kon hij zich dat niet meer herinneren. Maar mijn beeld is dus juist. Bedankt! Ik had overigens geen zin om op houten banken te gaan zitten..... vond het maar vreemd zo'n oud rijtuig.
Arnold
-
Voor de ombouwers onder ons heb ik een foto kunnen vinden uit de 1ste klasse van een AB DE rijtuig.
(oranje/bruine stoelen)
Jeroenster! Wat een nuttige bijdrage. Blijkt de bekleding bruingrijs noch geel/bruin te zijn geweest.
Enne hoe lang ben je nu met det dak bezig geweest?
-
Wat een nuttige bijdrage. Blijkt de bekleding bruingrijs noch geel/bruin te zijn geweest.
In ieder geval in dit rijtuig 8)
Kleurverschil was in ieder geval niet ongewoon (en ik weet vrijwel zeker ooit stoelen in een geheel gelige kleur te hebben gezien, dus misschien een verbleekt of toch anders bekleed interieur?).
-
Ik heb zelf vier verschillende versies van de stoelen in de plan E AB rijtuigen tegen gekomen.
- Geheel rood met grijs hoofdstuk
- rood met ruit en met grijs hoofdstuk
- Rood met ruit
- geheel groen met vertikale strepen
Groeten Arjen
-
Dak plan E opgeschuurd en gespoten.De daknaden zijn nog een klein beetje zichtbaar gelaten, zoals het grote voorbeeld.(foto nog tijdens de ombouw)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dakplane.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/dakplane.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dakplane.jpg)
Jeroen,
Dat ziet er wel heel netjes uit. Kun je ons vertellen hoe je dat hebt gedaan, zonder de ventilatoren met bevestiging, de dakluiken en de dakgoot te beschadigen. Heb je een engelengeduld of een truc, die je met ons wilt delen?
mvg,
Ivo
-
[quote
Helemaal offtopic:
waren eer ook bloktreinen met deze koelwagen voor aardappelen?
[/quote]
Ja , in het "aardappelseizoen" reden er vroeg in de middag een bloktrein van Leeuwarden naar Amersfoort . Maar dat was in die goeie oude tijd . Gebeurt al jaren niet meer .
Jos
-
Heb ook diverse plaatjes gemaakt (veel te weinig) zowel in Zwolle als Emmen, de plaat hier onder is de laatste vrijdag dat ze reden, de trein kwam volgens mij uit het oosten ??-05-1987 Zwolle.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2238_ZL_1987.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2238_ZL_1987.jpg)
mvgr Evert.
-
En hier de volgende aanvulling op je fotoadminstratie:
29 mei 1987, ik stond ca. een uur eerder deze trein in Enschede uit te zwaaien...
-
Jeroen,
Dat ziet er wel heel netjes uit. Kun je ons vertellen hoe je dat hebt gedaan, zonder de ventilatoren met bevestiging, de dakluiken en de dakgoot te beschadigen. Heb je een engelengeduld of een truc, die je met ons wilt delen?
mvg,
Ivo
Inderdaad ! Vertel! Foto's !
-
Eh ... op dit moment erg weinig tijd lieve mensen. Ik probeer woensdag wat uitleg te geven met de nodige pikturen dabei.
Maar engelengeduld komt zeker in mijn boekje voor. ;D
Jeroen
-
Geen katterug (y)
Chris, alle 12 wagens... kattenrug... net als het rijtuig dat je mij vorige week zondag liet zien... Ik vermoed dat ze het allemaal hebben, dus ik neem het op de koop toe want verder zien ze er goed uit, ook de opschriften. (y)
Volgende keer wel goed kijken en netjes de waardheid aan ons vertellen hoooorrrr...
-
Jamaar ik heb er een stalen liniaal tegen gehouden....
En die je vorige week aan mij liet zien....met alle respect...
Hele kleine kat dan 8)
-
En het model met lijmtangen tegen het stalen liniaal geklemd en daarna weg gefotosjopt? ;D
-
Jamaar ik heb er een stalen liniaal tegen gehouden....
En die je vorige week aan mij liet zien....met alle respect...
Dat helpt niets, blijft krom...
Niks kleine kat, vorige week beaamde je mijn bevinding nog... Maar ik vind ze desondanks de moeite waard.
-
Begrijp ik goed dat alle Plan E TD's dit euvel hebben?
Ik heb er ook een aantal besteld, dus hoop van niet...
-
Ik heb alle DE-rijtuigen besteld en geleverd gekregen, ze hebben allemaal een kattenrug en staan dus bol en ik zou dat echt niet melden als het twijfelachtig was. Hoe erg iedereen dit vindt moet hij/zij natuurlijk zelf uitmaken voor mij was het geen reden ze te laten staan, maar jammer vind ik het natuurlijk wel.
-
Vanmiddag heb ik er ook 4 gekocht en ja, allemaal een kattenrug. Maar dit is toch makkelijker dan de MK versie (vooral voor de draaistellen) en de ramen zijn iets beter gedetailleerd.
Nu maar wachten tot Jeroen "Thowra" laat zien hoe hij de naden van het dak krijgt, de banken in de 1e klas in de juiste kleur schilderen en de juiste opstelling geven en de kopwanden van de additionele leidingen voorzien.
Ik heb de kit van de verwarmingswagen al opgezocht, die ik destijds eveneens dankzij Jeroen heb bemachtigd.
mvg,
Ivo
-
Als iemand ze kwijt wil voor weihnúg? ;D
-
Marc,
Ik heb het vermoeden dat ze snel uitverkocht zijn. Mijn lokale dealer had er na mijn bezoek van elk nummer nog maar één over, terwijl hij nog zwemt in de plan E's met reclamebanen. Dus de prijs die ervoor staat is nu al weinig. Dus grijp je kans, binnen een paar jaar zijn ze zeldzaam ;D
mvg,
Ivo
-
Begrijp ik goed dat alle Plan E TD's dit euvel hebben?
Ik heb er ook een aantal besteld, dus hoop van niet...
Tedo, kijk naar de foto's van Chris. Echt, het is niet eens peanuts.
Gr/H
-
Eh, er is zeker niets te doen aan een 'kattenrug'? Net het pakket binnengekregen, zal de rijtuigen vanavond ook eens langs een liniaal leggen. Zo in de doos zien ze er trouwens prima uit.
-
Mispoes : Ik beaam het wel, maar je hebt een katterug en katterug.
Ikzelf heb het eerst niet gezien, zelfs niet met de liniaal.
Dus ik praat niks goed, het is er wel, maar zoals Huibert zegt, niet eens peanuts. (mijn mening)
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/geenrugP1010901.jpg)
staand
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/geenrugP1010900.jpg)
liggend
Geen katterug (y)
foto's zijn 640x480
En het is een almuni....alumoni....ulumial....stalen lineaal.
Voor de liefhebbers de foto's nog een keer.
Op dat moment had ikzelf geen rug geconstateerd.
-
Mmm, het zal aan mij liggen, maar ik zie niets bijzonders op de foto's.
-
Staat het hele rijtuig krom of alleen het dak (ik zie zo ook niets) ?
-
Een kattenrug of holle bak moet je in de lengte richting bekijken, dan zie je het.
Zo recht op de zijkant een foto maken heeft niet veel zin want dan zie je het niet (goed).
Als je in de lengte kijkt zie je het dak 'zakken' na het midden, dan weet je genoeg ;)
Gr. Remco.
-
euh, katte rug is toch juist stijgen in het midden ?
-
Ja dat klopt, maar als je in de lengte richting kijkt zie goed dat hij 'zakt' na het midden :)
Het 'omhoog' gaan valt minder op :)
Gr. Remco.
-
Net als in het echt :o
(http://lh3.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/S-6DSYtLXNI/AAAAAAAADUk/Gyigo9-ZvoA/s720/IMG_2497.JPG)
Maar dat willen we niet met onze modellen...
En dat is niet het geval bij de eerder plan e's van Artitec ?
-
Als je het zo bekijkt zijn de Att W's ook bol, is mijn Rivarossi Pullman een brei van doorzakken en bollingen, zijn al mijn Touropa rijtuigen doorgezakt etc. Zelfs de ICR's van LSM vertonen heftige kwalen. Met de lineaal niets te zien. Je kunt ver gaan hoor....
Kwestie van perspectief, da's wel duidelijk ;)
Groet,
Huibert, ree ik maar weer Märklin ipv plestik....
-
@Bob:
Ja zoiets :)
@Huibert:
Ja, zo kijk ik er naar :) Dus als ik ver ga in jouw optiek, dan ga ik ver (y)
Maar ik vergelijk al mijn modellen zo :)
Gr. Remco.
-
Tuurlijk mag je dat. Ik schreef niet voor niks: 'kwestie van perspectief', Remco.
Als je je modellen er ook op uitkiest, hou je niet veel over.... ;)
-
Dat klopt :) Al komt er genoeg/teveel doorheen ;)
Overigens ter illustratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanETD.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanETD.jpg)
Een willekeurige Plan E TD van mij. Duidelijk te zien dat de bak zakt naar achter toe.
Gr. Remco.
-
ree ik maar weer Märklin ipv plastik....
Die kunnen weer gaan roesten, maar kun je wel uitdeuken ;)
-
Ja en als je dat te hard doet, vallen ze vanwege zinkpest uit elkaar :)
Zo heeft elk materiaal wel zijn + en - punten, dus dat maakt niet echt uit voor deze discussie ;)
Gr. Remco.
-
Heren bedankt!
De echte E TD's zullen in het echt op het einde van hun loopbaan ook niet meer 100% recht zijn geweest. Enigszins realistisch is het dus wel te noemen. Zo bekeken vind ik de korrelige rijtuignummers dan zelfs storender dan het "doorzakken".
Hoe dan ook ga ik ze eerst bekijken voor ik mijn bestelling afreken...
-
Ze hebben een kattenrug, ze zakken niet door... ::)
-
niet eens peanuts. (mijn mening)
Ik hoef geen gelijk van je, als je het niet ziet dan zie je het niet maar dit was niet jouw reactie toen ik je vorige week je rijtuig liet zien en je vroeg er eens langs te kijken...
-
Boeiend leesvoer dit draadje... het is bijna TV-vervangend amusement :D
Het model dan; hij is niet perfect maar ach, ik vind het acceptabel en ga van de week mijn bestelling dus gewoon op halen.
Tip: het wordt van de week 300C. Leg een boek op het dak van uw plan E'tje en zet hem deze week op zolder. Is tie eind van de week perfect. ;D
Modelbouw bijsluiter:
In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Het risico van dit advies is groot.
-
Ze hebben een kattenrug, ze zakken niet door... ::)
Je mag dan wel goed kunnen racen, op Remco's foto is te zien dat de bak zakt. Een katterug is een bolle rug (als 't beestje boos is), dus naar boven... :-X
-
(als 't beestje boos is)
Zover is het bijna... ;D
Boeiend leesvoer dit draadje... het is bijna TV-vervangend amusement :D
Je hebt gelijk.
Ik had al het gevoel alsof ik in een klucht was beland...
-
Ja maar, ja maar...
-
Je mag dan wel goed kunnen racen, op Remco's foto is te zien dat de bak zakt. Een katterug is een bolle rug (als 't beestje boos is), dus naar boven... :-X
de bak zakt na het midden volgens Remco cs. In het midden is dat dus hoger. Over voor het midden laat ik mij niet uit. Ik is blind!
Overigens, als je de foto zo neemt dat het eerste deel, dus voor het midden hori is, dan zakt de bak over de hele linie en sta je zowaar verwonderd te kijken dattie aan de andere kant met de buffers de rails niet raakt... ;)
-
Boeiend! Discussie over waar de verzakking zit (y)
En of er sprake is van bolling of holling... ::)
Ik blijf nog even wakker ;D
-
Je mag dan wel goed kunnen racen, op Remco's foto is te zien dat de bak zakt. Een katterug is een bolle rug (als 't beestje boos is), dus naar boven... :-X
We hebben het over deze foto?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanETD.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanETD.jpg)
Is dit ding nou een doorgezakte bak in het midden, of een met bolle rug?
Remco mag dan wel zeggen dat de bak naar achter zakt, ik neem aan dat hij bedoeld als je het model van voren af beschouwd naar achter toe. dan zakt ie inderdaad. Dus, bolle rug.
-
Remco mag dan wel zeggen dat de bak naar achter zakt, ik neem aan dat hij bedoeld als je het model van voren af beschouwd naar achter toe. dan zakt ie inderdaad. Dus, bolle rug.
Zo bedoel ik het inderdaad (y)
Gr. Remco.
-
Goed, maar klopt hij dan in het midden en zakken de uiteinden, of zijn de uiteinden oké en staat het middendeel ten opzichte daarvan omhoog? In dat laatste geval kan je inderdaad van een katterug spreken, maar in het geval van het tweede is het doorzakken.
-
Tja, wat is nou beter!
Een halfvol glas wijn of een halfleeg glas wijn.
Beiden lijkt me even lekker te smaken!
Gerard
-
Ik denk dat je bedoeld dat het in het eerste geval sprake is van doorzakken ? :)
Maar het is het tweede geval (y)
@Gerard:
Ik lust geen wijn ;)
Gr. Remco.
-
Mijne heren,
Over het algemeen hebben de personen rijtuigen en ook menig goederenwagen een zeeg bij nieuwbouw
en deze werden ook toegepast als de rijtuigen binnen kwamen in Haarlem voor een zijwand-/stelbalkschade over
een redelijke lengte. De Botsploeg (schade afdeling) in Haarlem zette de schadebak ook met een zeeg door middel
van vijzels onder de stelbalk te zetten en in het midden van de rijtuig het hoogst en als de stelbalk, stijlen en
dwarsregels en ook de huidbeplating afgelast waren dan werden de vijzels los gezet, maar de rijtuig had dan wel
nog een zeeg van millimeters. Of te wel een kleine bolle rug.
Groeten, Marc
-
Hoi,
Die van mij er ook even bijgepakt ;)
En idd, een kattenrug(getje) :-\ Eerste serie met reklame banen zijn snaarstrak en en recht.
Deze serie lijkt een probleem te hebben met de wagenbak. Twee problemen ontdekt:
1) Wanden lopen iets naar binnen in het midden, daardoor was bij 2 van de 4 examplaren het dak niet goed inkeklikt. Remedie: De anti-wokkel-methode ( bak iets torderen en dak aandrukken tot je een duidelijke klik hoort. Resultaat, bijna recht :) want...
2) De wagen kop ( 3 ramen boven de draaistellen ) aan de niet toiletkant is scheef / afzakkend gefabriceerd :(
Alhoewel... dan is de bedrukking ook conform die scheefte gemaakt... :-\ :-\ Denk het niet, denk dus dat ze of bij montage, of naderhand bol zijn gaan staan... :'(
Overigens net als Frank: je ziet het er eigenlijk niet aan af als ze op de baan staan, en zijn mooie rijtuigen.
Grtzz,
Karst
-
Die van mij er ook maar eens bijgepakt. Denk niet dat je er op de baan iets van ziet, maar oordeel zelf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plane.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plane.jpg)
-
Hm als ik dat zie, mag ik zeer zeker niet klagen zeg :-\
Die zijn toch wat boller als die van mij.
Gr. Remco.
-
Dat klopt :'(, maar als je er van de zijkant tegen aankijkt, zie je er niets van. En dat is toch hoe ik ze het meeste zal zien. Blijft een mooie nieuwe aanwinst.
-
Gerard moet niet huilen, ik ken wel iemand die je de rijtuigen rechtkletst... zo gepiept! ;D
Ik zie ook dat een enkel rijtuig van je lijkt wat scheef hangt, ik heb dat gisteravond bij enkele van mij ook geconstateerd. Weet iemand waar 'm dat in zit en hoe dat op te lossen is? Feitelijk zijn dit mijn eerste plan E's en er al zal vast al wel over geschreven zijn want de Att plan E's zijn al met hun 3e jaar bezig. Een verwijzing is ook prima.
-
Mijne heren,
Over het algemeen hebben de personen rijtuigen en ook menig goederenwagen een zeeg bij nieuwbouw
en deze werden ook toegepast als de rijtuigen binnen kwamen in Haarlem voor een zijwand-/stelbalkschade over
een redelijke lengte. De Botsploeg (schade afdeling) in Haarlem zette de schadebak ook met een zeeg door middel
van vijzels onder de stelbalk te zetten en in het midden van de rijtuig het hoogst en als de stelbalk, stijlen en
dwarsregels en ook de huidbeplating afgelast waren dan werden de vijzels los gezet, maar de rijtuig had dan wel
nog een zeeg van millimeters. Of te wel een kleine bolle rug.
Groeten, Marc
Ook nieuwe stalen rijtuigbakken werden in een zeeg gebouwd. Door het gewicht van de bekleding, ramen, plamuur/verf, interieur en apparatuur zakte de bak dan door. Het was de bedoeling dat ie dan uiteindelijk precies recht was.
-
Ik zie ook dat een enkel rijtuig van je lijkt wat scheef hangt, ik heb dat gisteravond bij enkele van mij ook geconstateerd.
Dat scheef hangen viel mij ook op. De andere plan E's van artitec die ik heb staan gewoon recht.
-
Frank,
Artitec heeft flinterdunne ringetjes die je tussen het draaistel en de wagenbak plaatst beschikbaar. Daarmee is het probleem verholpen.
Groet, Arnold
-
Dank, ik ga ze maar even aanschrijven.
-
Weer een nieuwe DE-TD ontvangen. Mmm, kattenrug, scheef op de pootjes. Tot nu toe heb ik Artitec altijd het voordeel van de twijfel gegeven, zeker ook omdat ze een gat in de Nederlandse modellen markt opvullen. Maar ze moeten nu toch eens iets aan deze problemen gaan doen.
Arnold, bedankt voor de tip, zal Artitec ook even een mail sturen.
-
Als je van je eerste serie Artitec plan E het draaistel van de rijtuigbak trekt zie je ook vaak dat ringetje zitten.
-
Eh ... op dit moment erg weinig tijd lieve mensen. Ik probeer woensdag wat uitleg te geven met de nodige pikturen dabei.
Maar engelengeduld komt zeker in mijn boekje voor. ;D
Jeroen
Hoi Jeroen,
Om nog even terug te komen op je eerdere belofte; Kan jij nog eens wat uitleg geven over hoe je de "lasnaden" verwijderd hebt? Het zal niet zo erg spannend zijn, maar misschien heb je nog wat nuttige info voordat ik eraan begin :)
Omdat de daken dan toch overgespoten moeten worden, kan je ze gelijk de juiste kleur grijs geven (donkerder dan Artitec), wat volgens mij de rijtuigen wel goed doet.
Groet,
Edwin
-
Eh ja... het is daar nog steeds niet van gekomen vanwege drukte etc etc.. :-[
Eigenlijk is het principe van werken wel vrij simpel. Ik heb de dakrichels met een klein puntig afbreekstanley-mesje netjes eraf gesneden. Uiterst voorzichtig en met geduld te werk gaan. Daarna de boel gepolijst met polijstpapier (Tamiya vel korrel P2500).. net zolang schuren totdat je tevreden bent. De regengoot heb ik uiteraard laten zitten en is dus niet weggesneden.
Een mooie donkergrijze kleur is die van Tamiya TS 48 Gunship Grey uit een spuitbusje. Deze kleur oogt absoluut veel beter dan dat lichte Artitec grijs.
Morgen overdag zal ik bij daglicht wat foto's schieten en hier plaatsen.
Jeroen
-
Een mooie donkergrijze kleur is die van Tamiya TS 48 Gunship Grey uit een spuitbusje. Deze kleur oogt absoluut veel beter dan dat lichte Artitec grijs.
Is de tint te vergelijken met die van Roco?
-
Ja TS-48 komt redelijk tot goed overeen met de Roco NS grijze kleur.
Gr,
Bart
-
Jeroen,
Thanks voor de info en ben benieuwd naar de foto's!
Groet,
Edwin
-
Heren,
Ik ben benieuwd welke revisie data`s op de artitec DE plan E`s staan?
Zijn het verschillende of allemaal dezelfde?
Mvg,
Dennis
-
Even een kleine aanvulling.
Ik weet dat er rijtuigen zijn met revisie data`s uit de jaren 80.
Maar zijn er ook modellen met revisie data`s uit de jaren 70?
Grtn,
Dennis
-
Ik vernam gister van een winkelier dat de Verwaringswagen (Artitec) voor bij deze rijtuigen wéér zouden zijn uitgesteld.
De wagon zou rond eind November begin December zijn uitgesteld?!
Greetz:Menno
-
Het is moeilijk om even www.artitec.nl te checken als we van de leg zijn geraakt door een informerende (!) winkelier...
Laatste nieuws -> 3 Update Energiewagen [...]
http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/content/article/30-laatste-nieuws/94-update-energiewagen-en-ptt-telefooncel (http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/content/article/30-laatste-nieuws/94-update-energiewagen-en-ptt-telefooncel)
De Energiewagen heeft vertraging opgelopen omdat wij etswerk later geleverd krijgen dan gepland. Hierdoor kunnen we nog geen proefserie maken om de prijs te bepalen.
-
Zelfs als proef exemplaar al een plaatje :)
________________________________
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Attenergiewagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Attenergiewagen.jpg)
-
Ik zal jullie alvast lekker maken met dit plaatje :)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1020841.jpg)
Maandag meer mooie plaatjes ;D
-
Heb je m overgeschilderd??
-
Mooi! Komen de transfers ervoor ook los beschikbaar?
Want met die van KleiNSpoor kom je een heel eind, maar niet alles zit erbij.
-
Waren de TD Rijtuigen ook te vinden in normale Plan E treinen? Ik heb zo te zien een 2kl te veel..
-
Waren de TD Rijtuigen ook te vinden in normale Plan E treinen? Ik heb zo te zien een 2kl te veel..
Ja, in de winterdienst 1984/85 zat er, als ik het goed heb, zelfs geen enkele plan E in de materieelomloop op diesellijnen. dat betekent: alle plan E's in de elektrische dienst. In de praktijk was er echter wel eens een DE-TD te zien in die periode. M.a.w. je kunt gerust DE-plan E's in de elektrische dienst zetten.
-
bedankt, voor de info ...(y)
-
Zie hier voor een voorbeeld (met een AB-rijtuig).
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6963.msg252111.html#msg252111 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6963.msg252111.html#msg252111)