BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NS 1855 op 07 June 2010, 10:05:39
-
Juist, het VIRM materieel.
Het is een trein die veel diensten uitvoert in ons land, maar wat vinden we nou eigenlijk van de VIRM?
Volgens veel mensen die ik gesproken heb, vooral dan ook reizigers die vaker met deze trein reizen is deze trein niet de fijnste trein waar ze ooit in hebben gezeten.
Wat vindt beneluxspoor van de trein? Ik ben benieuwd ;D
Mijn mening over de VIRM is dat ik het geen fijne trein vindt. Maar niet alles vind ik slecht aan deze trein.
Hier een lijstje van wat ik vind van deze trein:
Pluspunten:
- Hij ziet er niet slecht uit (meer een pluspunt voor treinenfans)
- Je kunt veel mensen vervoeren in een keer.
- Hij kan zich snel verplaatsen zonder om te lopen i.v.m. dat het een treinstel is.
Minpunten:
- Hij heeft te veel goed materieel vervangen. (meer een minpunt voor treinenfans)
- De stoelen zitten niet fijn. In 1e klas en 2e klas.
- De bagagerekken zijn veel te klein. Een normale koffer past er niet in.
- Hij is vrij krap. omdat de trein een ronding heeft.
- De ramen zijn schuin waardoor het zicht naar buiten niet optimaal is.
- De deurtjes op de beneden verdieping zijn krap. Dit zorgt voor opstoppingen en in noodgevallen kan men niet snel uit de trein.
- Achter het deurtje zitten stoelen. Als iemand daar wil zitten moet hij zich langs die deur wurmen.
- In de 1e klas zit een metalen lampje naast de stoel op de hoogte van je hoofd. Als je je hoofd draait bots je tegen dit lampje aan.
- Het tafeltje bij de stoelen tegenover elkaar steekt zeer ver uit. Als een trein een botsing maakt en je klapt tegen dat tafeltje aan, werkt dat tafeltje als een mes. (Dit is een minpunt in meerdere treinen.)
- Hij schudt heel erg. (vetergang)
- De VIRM gaat snel kapot tijdens winterse omstandigheden.
- De airco werkt niet fatsoenlijk. Er kan dan geen raam geopend worden.
- Hij komt te veel voor. (meer een minpunt voor treinenfans)
Het is wel duidelijk wat mijn mening is over deze trein. Ik ben er niet kapot van.
Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze trein.
Gr. Iven
-
Zo te zien ben ik de eerste die gestemd heeft. Mijn mening: het fraaiste materiëel dat in Nederland ooit op de rails is verschenen.
Ik zal niet op alle genoemde plus- en minpunten ingaan, behalve op deze:
- Hij is vrij krap. omdat de trein een ronding heeft.
Dit zie je toch echt verkeerd. Het is net andersom. Door de geknikte zijwanden is optimaal gebruik gemaakt van het omgrenzingsprofiel, waardoor deze treinstellen juist ruimer zijn dan dubbeldekkers met rechte zijwanden.
-
zoals bij elke aircotrein zit je inderdaad gore ouwe lucht in te ademen, waar je niet echt gelukkig van wordt. Gelukkig zit je er altijd maar een uurtje of wat in, zo'n rit van berlijn naar nederland in die duitse bakken vind ik echt niet uit te houden.
Het schudden en deinen komt echt niet door vetergang van de draaistellen, ga maar es naar het voormalig oostblok waar ze met oude oostduitse 200km/u-draaistellen 200 rijden op kaarsrecht nieuw spoor, DAT is vetergang, VIRM deint gewoon omdat het spoor er half verzakt bij ligt en het zo'n hoog ding is in combinatie met slappe vering. DDM deint een stuk minder heb ik het idee, althans, daarbij is het me nooit zo opgevallen. kan ook zijn omdat DDM/DDAR meestal stoptreindiensten rijdt en dus niet in volle vaart over wisselstraten jakkert.
-
Wat ook belangrijk is, is dat je hier geen onderscheiding maakt tussen VIRM 1-3 en VIRM 4, die toch binnenin echt anders is dan VIRM 1-3. Vooral je punt dat de trein krap is bij ingangen naar coupés gaat niet helemaal op, omdat deze zijn verbreed in VIRM 4. Soms logeer ik bij iemand in het oosten. Dan heb ik ook een koffer mee, maar die leg ik gewoon onder me stoel en klaar.
-
Ik vind het van de buitenkant redelijke treinen, enige wat ik daar mis is een betere koersdisplay, deze had uitgebreider gekunt is mijn mening, zoals SGM dit nu heeft. Een mooi voorbeeld hiervoor vind ik de IC Amersfoort - Amsterdam - Enkhuizen, voor veel toeristen is het nu niet duidelijk dat als ze naar Amsterdam moeten dat ze in de trein naar Enkhuizen moeten stappen. Dit had met een uitgebreidere display beter weergegeven kunnen worden.
- Je kunt veel mensen vervoeren in een keer.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, in een DDAR kan je veel meer mensen kwijt.
VIRM 4 delig = 393 Zitplaatsen
DDAR+ Loc/Mddm = 536/436 Zitplaatsen
(Bron: Wikipedia)
Ook vind ik de stoelen in de VIRM net niet, ze zitten goed voor de korte/middellange afstand, echter voor de lange afstanden zitten ze niet goed genoeg. Dan begin je te merken hoe hard de stoelen zijn. Dit treed op bij reizen van meer dan 1,5 a 2 uur.
Ook vind ik de tafels eigenlijk te klein voor in IC materieel. Ik zou tafels verwachten waar je in de 4 zitters allemaal aan kan werken, en niet alleen de mensen die bij het raam zitten. Dit kan ook bereikt worden middels uitklapbare tafels.
-
Hoi
Ze zijn allemaal even vreselijk, vooral op de lange afstand.
Koud, krap, oncomfortabel, en ze piepen irritant.
De V-Irm is erger dan de oude typen.
Geef mij maar gewoon die ex DB rijtuigen ;D
Bart
-
Dit zie je toch echt verkeerd. Het is net andersom. Door de geknikte zijwanden is optimaal gebruik gemaakt van het omgrenzingsprofiel, waardoor deze treinstellen juist ruimer zijn dan dubbeldekkers met rechte zijwanden.
Onzin..
Ze hebben de bovenste rij stoelen hoger geplaatst, zodat je constant met de schouder tegen de wand aan ligt te beuken.
Ik ga in deze trein dus ook nooit boven zitten.
Samenvatting IRM wat mij betreft; een aanfluiting dat ze zoiets op de lange afstand durven inzetten. Het is gewoon een stoptrein.
Bart
-
kan ook zijn omdat DDM/DDAR meestal stoptreindiensten rijdt en dus niet in volle vaart over wisselstraten jakkert.
Dan moet je eens een keer in de DDM-1 zitten van Breda naar Rotterdam ;D Die trein rijdt zeker in volle vaart en schudt minder hard dan een VIRM.
Geef mij maar gewoon die ex DB rijtuigen ;D
Jij snapt het ;D
Gr. Iven
-
Ik vind het qua uitstraling nog steeds een prachtig ding en een goede vervanging van het oudere materieel. Dat er veel 'goed' materieel door is verdwenen is onzin, een half jaar als forens een plan V of T elke dag bonkend, gillend en krijsend over een wisselstraat en je bent definitief om (heb ik 5 jaar gedaan). Goede oude tijd-romantiek zullen we maar zeggen. Uiteraard zijn de trappen in de eerste serie te krap, maar dat komt omdat niemand koffie koopt van de toen nog in gebruik zijnde railtender. Had dat eerder aangegeven, was die eerder geschrapt. Uitzicht door een gebogen ruit is puur wennen, krapte; mwoah, ik ben nogal mager en niet breedgeschouderd, geen last van. Alleen dat lampje aan de stoelen in de eerste klas, daar heb ik inderdaad nog een schram van op m'n hoofd. Ik snap wel waarom ze lentetoer aanbieden ;D .
En die ex-DB rijtuigen; wil jij echt in een 2x zo lange trein zitten, daarom in de ballast moeten uitstappen en een takke-eind over het perron lopen? Dat vind ik pas een aanfluiting.
-
Samenvatting IRM wat mij betreft; een aanfluiting dat ze zoiets op de lange afstand durven inzetten. Het is gewoon een stoptrein.
Bart
En zo is het, hooguit een sneltrein. Het ding heette niet voor niets in eerste instantie regiorunner. Is niet voor de Intercitydienst ontworpen. Ook niet voor nieuwe generaties Nederlanders waarbij een lengte van tegen twee meter niets uitzonderlijks meer is trouwens.
Doe mij maar een Koploper.
-
toen ik begon met forenzen had ik nog mat 46 later ddm-1 en mat 64, en later ddm-2/3 en als ik eerlijk ben ben ik blij dat ik 's morgens de DDAR kwijt ben door een V-IRM. En natuurlijk kan het altijd beter. Het slingeren zijn meestal de kopdraaistellen maar als ik eerlijk ben kan een ICM dat nog veel beter, loop er maar eens doorheen als ie rijd.
-
En die ex-DB rijtuigen; wil jij echt in een 2x zo lange trein zitten, daarom in de ballast moeten uitstappen en een takke-eind over het perron lopen? Dat vind ik pas een aanfluiting.
Een 10 á 12 bakken VIRM is net zo lang als een lange ICRm/ICL/ICK en die komen vaak langs bij ons dus ik heb als ik in zo'n trein zit vaker last van een eind lopen over het perron.
Gr. Iven
-
Ja alleen kan er in 12 bakken VIRM meer man dan 12 bakken ICRm
-
Redelijke treinen.
-Beneden zit je met je benen scheef aan de raamkant.
- Te veel 1ste klas maar dat vind ik in het weekend weer een voordeel en ik zit meestal door de weeks in de DDAR of Mddm
-Te grote tafels, lastig bij het lezen van een krant.
+Unieke vormgeving
+Weinig gepiep of gekraak
Maar mijn voorkeur gaat uit naar Koplopers en ICR
-
Ik sluit me bij de voorgaande spreker aan; goed gesproken Bob ;)
Met mijn 1,88 ben ik niet exteem lang maar in alle dubbeldeks varianten heb ik constant het idee dat ik overal tegen aan loop. Opstaan in een volle trein als je aan de raamkant zit is niet mogelijk zonder een bagagerek of je medepassagiers te raken. De ruimte in DD'ers is gewoon krap.
In het forsensenverkeer geef ik nog steeds de voorkeur aan plan T/V; meer ruimte en de verdeling van deuren over het treinstel zorgt voor vlot in- en uitstappen. Ervaring met SLT heb ik (nog) niet.
-
V-IRM = Vreselijk Irritant Rot Materieel. Het staat altijd in de weg als je een trein wil fotograferen op een emplacement. Het rijdt in treinen waar je dat niet verwacht en je hoopt op iets anders. Het schudt, schommelt en waggelt over het spoor. Vooral bovenin. Met met mijn 1.96 ga ik toch bijna altijd boven zitten, omdat ik dan het gevoel heb dat dat hoger is dan beneden. Kortom, als het even kan, dan sla ik het gerust over en pak ik wel stoptreinen met Plan T/V, DD-AR of SGMm om een lange afstand te kunnen overbruggen. Dan maar een keertje overstappen.
-
Ik heb nog bewust in mat '46, mat '54 en plan E gezeten en de belgische M2 rijtuigen. Ook plan N heb ik nog wel herinneringen aan. Op alles is wel wat aan te merken, maar het comfort is sinds de Koplopers en de ICR toch wel fors verbeterd. Ze maken minder herrie en lopen in verhouding zijdezacht. Het enige waar ik me wel eens aan erger, is dat het er op lijkt dat er alleen nog maar dubbeldekkers (incl. VIRM) worden ingezet. Bezwaar daarvan is dat er nergens fatsoenlijke bagagerekken zijn en als je weer eens naar Schiphol gaat zware koffers trap op trap af moet zeulen en door die mooie glazen klapdeurtjes moet persen.
Maar in het algemeen:
mat '46 slingerde vreselijk
mat '54 was comfortabel, maar lawaaiig, maar de eerste klas zat als een droom. Ook leuk waren de 2 8 persoonscoupé's aan de kop
plan E was knap lawaaiig
Koploper em ICR vind ik nog steeds topcomfort
Dubbeldekkers zijn niet mijn favoriet, of het nu DDM of VIRM is, maar dan toch liever de VIRM.
Ervaring met Thalys en ICE: ik snap er niets van waarom die ICE in vergelijking met de Thalys zo slingert, terwijl de laatste meestal veel sneller rijdt.
En ja, Bart zei het al: die duitse rijtuigen zijn ook niet te versmaden.
mvg,
Ivo
-
Ik vind het mooie treinen en ik zit er lekker en goed. (y)
Voor de koffers is er plek tussen de banken, maar ik ga na een zeereis met mijn koffer niet de trap op of af, maar zoek een plekje nabij de deur. De koffer blijft dan op het balkon. ;D
Het enige irritante vind ik het hoge gepiep bij het optrekken.
Het geluid is we minder hard geworden, dus zullen ze er wel iets aan gedaan hebben.
Groetjes
Wil
-
Ik heb ook een top 3 van de treinen met het beste confort:
op de 1e plaats staat voor mij ICRm. De Coupés in de 1e klas zijn erg fijn vind ik.
op de 2e plaats vindt ik DB IC (trein naar Berlijn) erg goed zitten. ook Coupés.
op de 3e plaats staat koploper. (heeft veel weg van ICRm)
Gr. Iven
-
Het enige irritante vind ik het hoge gepiep bij het optrekken.
Het geluid is we minder hard geworden, dus zullen ze er wel iets aan gedaan hebben.
Daar hebben ze inderdaad wat aan gedaan. In het begin, toen die spoelen nog lekker stonden te zingen, ging ik expres naast die kast zitten om van de muziek te genieten.
-
Ervaring met Thalys en ICE: ik snap er niets van waarom die ICE in vergelijking met de Thalys zo slingert, terwijl de laatste meestal veel sneller rijdt.
1 woord: Ar-ti-cu-lé ;D. Een TGV heeft Jacobsdraaistellen, hetgeen tot gevolg heeft dat het ene rijtuig het andere in het gareel houdt. Overigens ben ik ook van mening dat een ICE (en dan doel ik met name op ICE 3) veel luidruchtiger is dan een TGV. Nadeel van een TGV voor een gemiddelde noordwest-Europeaan is dan weer dat de ruimte allemaal wat krapper is.
Wat betreft IRM: comfort is dramatisch, of je nu boven of beneden zit, voorin, achterin of in het midden. Je hebt op wisselstraten sterk het gevoel dat je elk moment om kunt vallen, en met de ruimte is het behelpen. Zoals Henk (ik meen dat het Henk was) al zei: ze zijn niet ontworpen voor de Intercitydienst, ze zijn er ook niet echt geschikt voor. Qua uiterlijke esthetiek: op zichzelf is de trein best fraai, maar hij leidt aan het "TGV-effect": er zijn er veel te veel van. Dan daalt de esthetische waarde tot die van een stoeptegel, zo ongeveer... Zeldzamer is mooier, op de één of andere gekke manier. 'k Weet ook niet waarom 8).
op de 2e plaats vindt ik DB IC (trein naar Berlijn) erg goed zitten. ook Coupés.
Ik heb niets tegen compartimenten, maar die DB-dingen (althans in de tweede klas) hebben een zitcomfort van drie keer niks... ik ga niet meer vanuit Nederland naar Berlijn met zo'n ding zolang er geen ander materieel wordt ingezet (of ik reis eerste klas).
In de tweede klas werken SBB-EC-rijtuigen, Corail (compartimenten, zelfs die met 8 stoelen) en SJ-rijtuigen het best wat mij betreft ;D.
-
1 woord: Ar-ti-cu-lé ;D. Een TGV heeft Jacobsdraaistellen, hetgeen tot gevolg heeft dat het ene rijtuig het andere in het gareel houdt. Overigens ben ik ook van mening dat een ICE (en dan doel ik met name op ICE 3) veel luidruchtiger is dan een TGV. Nadeel van een TGV voor een gemiddelde noordwest-Europeaan is dan weer dat de ruimte allemaal wat krapper is.
Deze verklaring heb ik eerder gehoord, maar kan ik niet rijmen met de rijeigenschappen van mat '46, die qua slingergedrag juist alle kanten uitging en ook Jacobsdraaistellen had, terwijl de mat '54 rustiger reed. Ik weet ook wel dat in de tijd van mat '54 de railtender zeer regelmatig stomerij bonnen mocht uitschrijven, maar in mat '46 durfden ze niet te komen (dat heette toen nog lang geen railtender, maar de eerdere namen zijn me ontschoten).
mvg,
Ivo
-
Wesley, daar sluit ik me geheel bij aan.
De VIRM is dan wel breder door die knik.
Maar hebben we daar als reiziger wat aan? in mijn ogen helemaal niks.
Want die verbreding zit net op een plaats waar je hem het minst voor nodig hebt.
Je hebt zoongeveer het rioolbuisprincipe, onder te smal, in het midden breed met als gevolg een hoop verloren ruimte die beter benut had kunnen worden, en boven is hij ook veel te smal.
Bovendien is het en ramp als je bagage bij je hebt.
Kijk eens naar de Duitse DoSto wagens hier zie je echt dat de ruimte in de wagen optimaal benut is.
En je hebt zowel op de bovenverdieping als op de onderverdieping een comfortabele ruimte als passagier.
Ook omdat de deurein zich na enkele seconden vanzelf sluiten, heb je ook geen deuren nodig om van het balkon naar het reizigerscompartiment te gaan.
Bij de VIRM vind ik de enigste comfortabele zitplaatsen die op het balkon van de kopwagens, daar heb je lekker de ruimte.
Nee, geef mij maar lekker de ICRm, dat zijn pas echt heerlijke stoelen om op te zitten.
De oude stoelen van de ICR en de ICM valt ook totaal niks op aan te merken, dat was gewoon fantastisch spul.
Jos.
-
Ja OK, maar de techniek is in de laatste 45 jaar ook wel enigszins veranderd natuurlijk... TGV Sud-Est van voor de renovatie trilde bijvoorbeeld enorm bij lage snelheden (wat hen de bijnaam Très Grandes Vibrations opleverde...), dat had te maken met de ophanging van de draaistellen. De nieuwere draaistellen hebben dat euvel niet meer. En het is vermoedelijk niet alleen het feit dat het Jacobsdraaistellen zijn, maar ook de verbinding tussen de rijtuigen die er "bij hoort" ter hoogte van de bak. Dit ding (http://timide21.chez.com/tgv/chapitres/images/anneau.jpg) dus.
@Jos: De Zwitserse IC2000-dubbeldekkers bieden mijns inziens de meeste ruimte, zowel boven als onder. Daar is het omgrenzingsprofiel optimaal uitgenut. En ook de TGV Duplex valt niet tegen, al is het (vanwege het feit dat het allemaal op Fransmannetjes is toegesneden) voor lange Ollanders nog steeds een beetje behelpen.
-
Tja, de IC2000 dubbeldekkers ken ik van binnen helaas niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
maar omdat ik vaker in het Duits dubbeldeksmaterieel zit, heb ik deze maar even genomen ter vergelijking.
Jos.
-
VIRM zit voor geen meter (nare banken, boven die vreselijk rotte knik in de ruit), rijd als passagier niet lekker (schommel neigingen, lawaai) Alleen een Protos is erger...
Nog altijd gaat er niks boven een ongerenoveerde koploper (sorry maar na de renovatie is het naar mijn idee minder comfortabel) met ICRm als tweede op geruime afstand.
-
Ik vind het ook niet het beste materiaal maar het ziet er best aardig uit van buiten.
Het meest kan ik mij irriteren aan die koude/muffe lucht, bah.
En ik ben aardig scheel als ik een uurtje naar buiten heb gekeken inderdaad.
Wat er eerder over de te grote tafelels wordt gezegd ben ik het neit helemaal mee eens, ik gebruik vaak mn laptop en daar is deze tafel wel groot genoeg voor in tegenstelling tot meeste anderen!
Het verschil met de zwitserse dubbeldekkers is dat deze getrokken worden en daarom muisstil zijn en ook nog eens erg comfortabel! 8)
-
Dat klopt, maar ik had misschien moeten specificeren dat ik vooral doelde op het zitcomfort en de ruimte. En die hebben niets met getrokken of niet te maken ;D.
Bovendien rijden ze altijd op tijd... ;D
-
En ik ben aardig scheel als ik een uurtje naar buiten heb gekeken inderdaad.
Die geknikte ruiten op de bovenverdieping vind ik ook wel een minpunt. Het probleem is dat de knik onregelmatig en bobbelig is. Ze hadden beter twee vlakke ruiten kunnen nemen met een spijltje er tussen.
-
Dat klopt, maar ik had misschien moeten specificeren dat ik vooral doelde op het zitcomfort en de ruimte. En die hebben niets met getrokken of niet te maken ;D.
Misschien een beetje offtopic: Zijn de niet getrokken SBB dubbeldekkers net zo stil!?
daar heb ik nog nooit ingezeten...
@ klaas; Juist een spijltje was goed geweest!
-
Ik heb in de oude (maar dat zijn ook trekduwtreinen) en de nieuwe dubbeldekkers van de S-Bahn Züri gezeten. Het comfort is natuurlijk niet vergelijkbaar met dat van IC-materieel, maar mij is geen hinderlijke herrie opgevallen. Niets zoals in NS-treinstellen... 8) Verder zag het interieur er netjes uit en zaten de zittingen nog best comfortabel ook.
-
Juist een spijltje was goed geweest!
Bedoel je dit? Maar dan in een Dubbeldekker,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Glacier20Express_MS.jpg)
Bron: xhub-ms.epcdirect.co.uk
Gr. Iven
-
Zo iets ja. Maar in de IRM zijn de ruiten veel kleiner, dus dat spijltje kan ook veel dunner zijn.
-
VIRM vind ik niet de beste treinen die NS heeft. De enige plek waar het echt goed vertoeven is zijn de stoelen op de balkons in de VIRM-4. Ze schommelen inderdaad behoorlijk en wat al eerder werd gezegd, als IC zijn ze niet geschikt maar als stopper evenmin. Wel heb ik het idee dat de remsystemen van de VIRM technisch gelijk zijn aan DD-AR dus als ze dat aanpassen kan het de stoptreindienst in. Is nog altijd beter dan SLT of SGMm, die hebben gewoon veel te harde banken en staan is al helemaal geen plezier. GTW's kunnen er ook wat van in dat opzicht.
Een ideale vinding vind ik wel de coach-opstelling, zo heb je tenminste nog beenruimte.
Sowieso vind ik dat al het moderne materieel wat te harde banken heeft, ik vind het zelf altijd wel lekker als je een beetje kunt wegzakken in je stoel. Daar zijn nu alleen de onverbouwde koplopers nog geschikt voor.
Mijn top 3 is dus als volgt:
1. koplopers, liefst onverbouwd.
2. DD-AR ex-eerste klas banken.
3. ICRm.
Op plaats 4 zou Plan V/T komen. Die zijn comfortabeler dan de SLT en SGMm.
Mvgr Jan Wiebrand
-
De V-irm's zijn gigantische rottreinen om in te zitten. Vind ik dan.
Doe mij maar 1e klas ICMm en ICM of de Berlijntrein en de ICE mag er ook wel zijn. Die duitsers weten wel wat lekker zit.
Manuel
-
Dat ligt er aan op welke plek ik zit.. zo ver mogelijk bij de motor vandaan, vind ik het heerlijk rijden, maar buiten dat vind ik het een prachtig treinstel.
vooral het geluid vind ik S U P E R het Railhopper geluid (y) (y)
-
V-IRM vermijd ik liever... Het schommelt bijna onophoudelijk, en is niet bedoeld om lang in te zitten naar mijn idee. Alleen de stilte is een pluspunt (afhankelijk van waar je zit, maar ik zit altijd op de plekken het verst verwijderd van motor en/of stuur-electronica)
Als trein die ik daarop volgend vermijd is het toch echt SGM... de klapstoeltjes zitten beter dan die harde planken in de rest van de trein: waarom deze treinen überhaupt ook nog eerste en tweede klas kennen snap ik ook niet. Zeker in de aangedreven bakken vergaat horen en zien je op materieelsnelheid... dat irritante ritmische gezoem is veel te hard.
Nee, onverbouwde Koplopers, en de zeldzamer wordende Plan V's en T's zijn toch echt mijn favoriet: buffels zijn ook hele aardige dingen.
Mijn excuses voor dit off-topic ge***
-
V-IRM vermijd ik liever...
Als ik dat zou doen zou ik Zeeland nooit meer uit komen. Hier rijden vrijwel uitsluitend nog IRM's. Zowel de intercity naar Amsterdam als de stoptrein naar Roosendaal.
-
IRM oogt van binnen kil, en is meestal koud. Zomer of winter. Verder is het qua comfort zoals gezegd echt sneltrein materieel (interregio). Nu hebben we hier ook niet zo heel veel echte intercities, maar op de langere afstanden is het eigenlijk wat magertjes.
-
Wel heb ik het idee dat de remsystemen van de VIRM technisch gelijk zijn aan DD-AR dus als ze dat aanpassen kan het de stoptreindienst in.
En ik het idee van niet.
maar ik vind het IRM een goede trein om in te reizen, comfortabel en stil.
-
De V-irm's zijn gigantische rottreinen om in te zitten. Vind ik dan.
Doe mij maar 1e klas ICMm en ICM of de Berlijntrein en de ICE mag er ook wel zijn. Die duitsers weten wel wat lekker zit.
Manuel
Deze mening deel ik, ik vind VIRM echt waardeloos: het maakt een kabaal, het zit voor geen millimeter en het schommelt verschrikkelijk
-
Wel heb ik het idee dat de remsystemen van de VIRM technisch gelijk zijn aan DD-AR dus als ze dat aanpassen kan het de stoptreindienst in.
Remmen is het punt niet, maar IRM trekt zo langzaam op. Lijkt me verder ook niet echt geschikt stoptreinmat.
-
Hij is mooi,zit lekker en welkome afwisseling te Leeuwarden.
Greetz:Menno
-
Remmen is het punt niet, maar IRM trekt zo langzaam op. Lijkt me verder ook niet echt geschikt stoptreinmat.
Lekker ook met die smalle trapjes, dat werkt goed in stoptreinen ;)
-
Niet veel mis met deze trein. Het ontwerp heeft ooit nog een internationale design prijs voor spoorweg materieel gewonnen. Enigste 3 kritiek punten vind ik de bagagerekken die zijn gewoon te smal en de trap naar de onderste coupé is te smal voor bagage. Waar worden ze op ingezet jawel Schiphol. Wat een gedoe. Ben je eindelijk beneden gekomen met je koffer van 2 ton zwaar moet je nog dooor die verdomde rotdeur en niemand die hem even openhoud. Naar mijn inziens had de trap iets breder gekunt en de deur vervangen voor een shuifdeur (als in de ICM) Verder vind ik hem comfortabel, soepel rijden en geluidsnivo is redelijk ik onder vindt er geen hinder van.
Groetjes Ben.
-
Ondanks dat de VIRM zeer prominent aanwezig is in het land:
Ik ben laastst met mijn broer door 't hele land gereisd met de trein en ik heb maar één keer in een VIRM gezeten. ;D
Ik heb er natuurlijk voor gezorgd dat we zo min mogelijk in de VIRM terecht kwamen en dat was goed gelukt.
Gr. Iven
-
Enigste 3 kritiek punten vind ik de bagagerekken die zijn gewoon te smal en de trap naar de onderste coupé is te smal voor bagage.
Naar mijn inziens had de trap iets breder gekunt en de deur vervangen voor een shuifdeur (als in de ICM)
Ben,
Dat ligt er maar aan welke versie je in zit. In de eerste series zit nog die lift voor de al lang terziele gegane railtender. Daardoor bleef er maar weinig ruimte over voor de trappen en deuren.
De laatst gebouwde stellen hebben wel een bredere trap en deur omdat daar de lift niet meer in zit.
Maar het blijft een feit dat je met je bagage weinig kanten uit kunt. Een klein rugzakje of zo kan je nog wel in die bagage rekken proppen maar je koffer, tsja, die moet je maar in je nek leggen als de trein vol zit. 8)
Het comfort verschilt ook per serie. Die harde banken uit de laatste series zijn niet echt comfortabel als je langere tijd moet reizen. Maar voor dat half uurtje per dag houdt ik het wel uit.
Een echte misser vindt ik wel die lampjes in de eerste klas aan de stoelen. Succes verzekerd om daar een keer je hoofd aan te stoten. Of je moet er omheen koekeloeren om met elkaar te kunnen praten.
Gr.
Eric
-
Enigste 3 kritiek punten vind ik de bagagerekken die zijn gewoon te smal
Het is al vaker gezgd: voor grote koffers is er ruimte tussen de stoelen. Dat veel mensen dat niet in de gaten hebben is vers twee.
En ja die smalle deurtjes, dat kon gewoon niet anders vanwege de lift voor de railtender. Daardoor zijn schuifdeuren ook niet mogelijk.
In de nieuwste exemplaren is de railtenderlift weggelaten en zijn de deuren en trappen ook breder.
En wat ook nog kan, grote bagage op het balkon laten staan.
Ik reis vaak naar Schiphol met mijn fiets mee. Niet om te gaan vliegen, maar omdat Schiphol een handig startpunt is voor de rest van mijn reis, fietsend. En dan blijf ik zelf ook op het balkon.
-
Het is al vaker gezgd: voor grote koffers is er ruimte tussen de stoelen. Dat veel mensen dat niet in de gaten hebben is vers twee.
Dat gaat alleen op voor de oude stellen met de stoelen tegenover elkaar (vis-a-vis). Dan kan je tussen de rugleuningen van twee setjes nog bagage kwijt.
In coach opstelling zal je je koffers ergens op een bank moeten parkeren.
Gr.
Eric
-
Het is al vaker gezgd: voor grote koffers is er ruimte tussen de stoelen. Dat veel mensen dat niet in de gaten hebben is vers twee.
De bagagerekken zijn alleen terug te vinden op het onderste dek. Jouw opmerking over de ruimte voor koffers tussen de stoelen klopt inderdaad voor de eerste series met vis-à-vis opstelling, echter in latere series is NS een soort coach-opstelling gaan toepassen op het onderste dek. Als gevolg hiervan zijn de ruimtes tussen de stoelen verdwenen en is er weinig plaats om middelgrote stukken bagage op te bergen.
Die bagagerekken zijn inderdaad karakteristiek voor het idee van 'vorm boven functie'. Toen mijn vrouw nog studeerde en in Nijmegen woonde, reisde ik menig weekend op en neer met volle weekendtas (zo'n sporttas-geval). Die paste vaak niet in de rekken op het onderste dek.
Mijn persoonlijke mening over (V-)IRM heb ik wel eens eerder geventileerd en sluit aan bij die van enkele anderen op dit forum: Leuk van buiten, slecht van binnen. Matig zitcomfort op elk type stoel, sfeerloos en hard interieur met dat pastelroze en paars (een gemiddelde Amsterdamse of Rotterdamse metro is gezelliger qua interieur). Verder is het rijgedrag matig: slapper geveerd dan de gemiddelde Amerikaanse auto (een stukje schrijven met pen en papier lukt niet zonder halen en krassen) en in wisselstraten erg bokkig.
Ergo: op korte stukjes zoals Den Haag - Leiden of Den Haag - Utrecht is het nog wel te doen. Om in het weekend met die dingen een dagje naar Maastricht te gaan ... nee dank je. Ik kan me niet voorstellen dat je met (V)IRM mensen uit de auto de trein in krijgt.
Groeten, Geoffrey
-
De VIRM treinstellen vind ik op zich mooi. De klimaatregeling werkt over het algemeen goed. Jammergenoeg is het wel het enige treintype waarin ik last van m'n rug krijg door de oncomfortabele merkwaardig gevormde stoelen ...
-
Mijn top 3 is dus als volgt:
1. koplopers, liefst onverbouwd.
2. DD-AR ex-eerste klas banken.
3. ICRm.
Op plaats 4 zou Plan V/T komen. Die zijn comfortabeler dan de SLT en SGMm.
Mvgr Jan Wiebrand
Iets eerder is al aangegeven dat het vergelijken van verschillende materieelsoorten altijd onvoordelig uitpakt voor één van de categorieën.
Ik vind het erg goedkoop om enkeldeks materieel of eerste klasse materieel te vergelijken met tweede klasse dubbeldeks materieel. Ik kan ook wel zeggen dat mijn Espace comfortabeler is dan de gemiddelde trein, maar dan heb ik opnieuw een slechte vergelijking. Ook als ik roep dat-ie op de Thalys lijkt.
En dat je plan V/T zo goed vind begrijp ik niet, ik heb vijf jaar geforensd en vaak in dit materieel gezeten (ook in de DD-AR voormalig 1e klas trouwens). Tijdens het schrijven heb ik eens een vulpen kapot zien gaan. De trein reed toen over een wisselstraat en de punt boog krom vanwege het stoten. Overigens realiseerde ik me toen dat het het typische en normale plan V/T stoot- en rammelgedrag was.
-
Iets eerder is al aangegeven dat het vergelijken van verschillende materieelsoorten altijd onvoordelig uitpakt voor één van de categorieën.
Ik vind het erg goedkoop om enkeldeks materieel of eerste klasse materieel te vergelijken met tweede klasse dubbeldeks materieel.
Dan kan wel zijn Gert, maar ik kon tot enkele jaren geleden per ICR naar mijn werk en zit nu vast aan VIRM. Dan laat NSR me geen andere keus dan de vergelijking te maken en constateer ik dat het comfort er flink op achteruit is gegaan.
-
.... maar de capaciteit van de trein is vóóruit gegaan. Als de keus 'zitten' of 'staan' is weet ik wel wat het meest comfortabel is.
-
Leuke discussie hier!
Ik wil mijn bevindingen ook wel delen. Alleen rijd ik als Mcn met het ding door het land -veel op Shl. Klimaatbeheersing is nog steeds een punt van zorg. Er is vrijwel geen stel bij dat en mooi afgeregelde klimaatbeheersing heeft. Kopbakken zijn vaak steenkoud en de tussenbakken zijn net stoomovens. Bij de zessen althans. De Virm IV laatste generatie is wat dat aan gaat al een stuk beter. Deze hebben dan ook geen koelkast in de cabine staan. Bij de andere stellen is een ombouw gestart waarbij de koelkasten weer werden verwijderd, maar er schijnt weer een wijziging daarop gekomen te zijn: e.e.a. voldoet nog steeds niet en dus blijven de resterende koelkasten nog even op hun plek.
Een hardnekkig probleem is een zwevende storing waardoor steeds de laagspanning kortstondig wegvalt. Op één of andere manier zit daar de koelkast op aangesloten, die daardoor even uitvalt. Resultaat is dat deze eerst 2 minuten in een diagnose modus draait, zonder te koelen. En laat die storing in sommige stellen elke 3 a 4 minuten terug komen...
Rijden met de Virm is geen straf: alles is goed op de Mcn afgestemd. Diagnosescherm is ook handig bij storingen en noodremtrekkingen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 1700, waar ik geen lekkere werkhouding kan instellen.
Wel zijn de stellen niet blij met stuifsneeuw. Dan begeven ze het stuk voor stuk. Afgelopen winter werd bij de zesjes preventief één tractie installatie buiten dienst gezet. Dan worden ze wel erg traag. Snelheidsmonsters zijn het sowieso niet. Tot 80 km/u gaat het maar daarna lijkt de fut er helemaal uit te zijn. Maar ze zijn nog steeds véél sneller dan een getrokken trein. Winst zit 'm in het optrekken en remmen.
De ED rem is een prachtige rem om comfortabel mee te kunnen remmen, alleen moet je dan op het laatste moment even met de rem truc-en om het aangrijpen van de EP rem op te vangen.
Wel vegen ze vrij snel hun voeten bij vochtig weer, dat is dan wel weer een nadeel en zou voor een treinstel met een dergelijk gewicht niet moeten hoeven. Al met al is het zeker geen slecht materieel, maar als de grote revisie zich aandient moet wel eens kritisch naar de inrichting gekeken worden hoewel je er vanuit kunt gaan dat dan alle stellen aangepast gaan worden aan de laatste serie. En tot die tijd doen we het er mee!
Grt,
Ger.
-
Ik had laatst trouwens ook een leuk V-IRM moment.
Op station Anna Paulowna kruiste de 9401, de eerste V-IRM (8201 toen het nog een IRM was), die mij net had afgezet, met de 9597 de laatste gebouwde V-IRM IV.
MvG Peter,
-
Ik vind het erg goedkoop om enkeldeks materieel of eerste klasse materieel te vergelijken met tweede klasse dubbeldeks materieel. Ik kan ook wel zeggen dat mijn Espace comfortabeler is dan de gemiddelde trein, maar dan heb ik opnieuw een slechte vergelijking. Ook als ik roep dat-ie op de Thalys lijkt.
Ik zeg toch ook de ex-eersteklassebanken. En vergelijking met enkeldeks en dubbeldeks begrijp ik ook niet wat je daar nou erg aan vind. Ik bedoel, het gaat mij er alleen om hoe ze zitten. En dan is er toch geen verschil?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Nogal, je hebt altijd het gevoel dat je ruimer zit in een enkeldeks treinstel.
-
ik vind de IRM een erg mooie trein van buiten, de ruiten vind ik in ieder geval beter dan de DDar, die zijn gebogen en daar krijg ik hoofdpijn van.... voor de rest rijdt het redelijk, alleen schommelen kan hij goed. eerder werdt gezegd dat de SGM helemaal bar is, maar die vind ik juist lekker zitten, en hij rijdt heerlijk soepel, en het is een erg mooie trein. maar koploper rijdt toch ook erg lekker. ach weetje, zo heeft ieder treinstel wel wat, dat ie wel of niet mooi is, kleine of grote tafels, whatever.
mathynk
-
Mag ik even Mathynk,
Misschien een idee om met punten en enters te werken?
Ik kan er bijna geen soep van maken ;)
-
Enigste 3 kritiek punten vind ik de bagagerekken die zijn gewoon te smal en de trap naar de onderste coupé is te smal voor bagage. Waar worden ze op ingezet jawel Schiphol. Wat een gedoe. Ben je eindelijk beneden gekomen met je koffer van 2 ton zwaar moet je nog dooor die verdomde rotdeur en niemand die hem even openhoud. Naar mijn inziens had de trap iets breder gekunt en de deur vervangen voor een shuifdeur (als in de ICM) Verder vind ik hem comfortabel, soepel rijden en geluidsnivo is redelijk ik onder vindt er geen hinder van.
Als je koffer twee ton zwaar is, weegt-ie sowieso te veel voor het vliegtuig waar je mee verder plant te reizen ;D.
-
Sorry, hoofdletters vergeet ik vaak. Punten gebruik ik wel.
MathynK.
-
Wat ik vind van het VIRM materieel, ow ik drukte al op enter, ik vul het nog even in!
Voordeel:
Goede climaat beheersing,
beneden tegen een schuine wand aan slapen is wel fijn.
Nadeel:
Oncomfortabele stoelen, eerste klas zit niet lekker.
Oncomfortabele wegligging, ze schudden heen en weer, en dat is niet een gevolg van de ligging van het spoor maar deels juist de oorzaak. Doordat de trein zo hoog is, is hij minder stabiel. Bovendien zit je dan ook nog eens onder of boven het draaipunt wat extra uitwijking geeft van je stoel bij kantelbewegingen. Door deze extra krachten is de belasting zijwaarts op het spoor ook extra groot. Ik snap dan ook niet dat ze tussen Leiden en Utrecht dan deze treinstellen inzetten die het spoor nog eens extra doen verslechten.
Ik geef meer de voorkeur aan 11 wagens type IRC achter elkaar, daar is ook altijd plek en zit veel comfortabeler.
-
VIRM materieel.....hmmm....sja. Eigenlijk niet zo veel negatiefs over te melden. Alleen die airco .....Ik moest een paar jaar geleden regelmatig van Vlissingen naar Rotterdam, en onderweg van mijn toenmalige huis naar station Vlissingen ben ik eens verschrikkelijk natgeregend, en om dan 1.5 uur in een VIRM te ziten met de airco in standje diepvries is geen pretje kan ik je vertellen. Ik heb toen echt totaan Rotterdam zitten bibberen
En verder kwa avontuurlijk treinreizen vondt ik (Herinnert u zich deze nognognog!) K4 wel gaaf materieel en natuurlijk ICK.
Echt verschrikkelijk vondt ik Plan W.....blij dat dat uit het gewone treinverkeer verdwenen is.
Gr,
Erwin
-
Wat vind ik van het VIRM materieel?
Hmmm, tja....ik vind het wel.
Harm
-
Eerlijk gezegd heb ik een gruwelijke hekel aan VIRM-1t/m3. Door: geluid, stoelen, geschommel, en zo kan ik nog wel een hele lijst maken. En niet te vergeten: hij jaagt de mooie en interessante treinen weg.
VIRM-4 vind ik daartegenin heel prettig reizen.
Gr Timo
-
VIRM-4 jaagt zeker geen mooie en interessante treinen weg ???
-
Hoi.
Ik heb er afgelopen Zaterdag mee kennis gemaakt.
Het nieuwe VIRM Matrieel.
Pluspunten
1 Mooi steriel koele lichte aankleding wat interieur betreft
2 Stil bijna geen rijgeluiden van spoor en bij optrekken en remmen.
Het orkest is ontslagen
3 Stoelen zitten goed, mooie bekleding.
4 Audio verbeterd, goed verstaanbaar.
5 Verlichting 2x boven looppaden geven een luchtige spreiding van het licht.
6 Bredere trappen.
7 Drukcompensatie is beter in tunnelritten.
Minpunten
1 Bij kruisingen en wissels krijg je het idee dat de bak stug op het onderstel staat.
Rijdt erg bonkerig en hoekt erg, de oudere VIRM,s zwieren meer op het onderstel
2 Bij optrekken en remmen voel echt het trekken en duwen van de overinge bakken aan de bak waar je in zit.
3 De luchkoeling kan wel minder, is niet regelbaar voor passagiers.
4 Ik mis Handgrepen aan de glazen klapdeuren, nu moet je het glas beetpakken om open te doen, jammer.
5 Bagage rekken boven de zitplaatsen 2e verdieping had wel gemogen.
Martin.
-
Wat vind ik van het VIRM-materieel?
Pluspunten:
- De kopvorm.
- Bij VIRM1-rijtuigen de stoelen.
Minpunten:
- Het zijn er veelsteveel.
- Bij de koprijtuigen VIRM1 beneden zit iemand zeer irritant op een doedelzak te spelen.
- De stoelen van vanaf VIRM2 zijn te hard.
- Ze rijden in de weg als je een foto of filmpje van ander materieel wil maken ;D
En zo zullen er nog wel wat meer zijn. Voor mij staat VIRM voor: Vervelend Irritant Rot Materieel.
-
Ik vind de VIRM over het algemeen van binnen de vieste treinen op het nederlandse spoor.
Ik reis bijna iedere dag in meerdere treinen maar de VIRM is echt smerig, vooral onder de stoelen en de rugleuningen en het uitklapbaar tafeltje.
groet
-
Ik vind de VIRM over het algemeen van binnen de vieste treinen op het nederlandse spoor.
Ik reis bijna iedere dag in meerdere treinen maar de VIRM is echt smerig, vooral onder de stoelen en de rugleuningen en het uitklapbaar tafeltje.
groet
Maar dat heeft niks met de kwaliteit van het treinstel te maken. Maar alles met het onderhoud. Zoals we nu weten krijgen schoonmaak ploegen heel weinig tijd om echt goed te kunnen werken. NS ging voor de goedkoopste...........
-
VIRM-4 jaagt zeker geen mooie en interessante treinen weg ???
Reken maar, erger zelfs. Ik vind VIRM-4 in zijn soort mooier, maar VIRM blijft natuurlijk afschuwelijk
GR Timo
-
Want? Beetje argumentatie zou ook wel prettig zijn, in plaats van ongefundeerde berichten de wereld in te sturen. En roep nou niet dat VIRM de ICK verjaagd, want ICK was er bij voorbaat toch al uit gegaan omdat het niet meer voldeed aan de normen en eisen van NS. Zelfde geldt voor mat 64, dit wordt niet weggejaagd door SLT, dit is gewoon op! Kosten voor onderhoud en revisie worden te hoog, het materieel is economisch afgeschreven en is ook technisch flink aan het einde van zijn latijn. Accepteer het of accepteer het niet, maar een trein is nou eenmaal een gebruiksvoorwerp. Nieuwe treinen zijn moderner, wat door de klant enorm gewaardeerd wordt. Waardeert de klant het niet, dan pakt deze de auto en is NS zijn inkomsten kwijt. ;)
-
Ik vind de kleur niet mooi :P.
-
Das duidelijke taal, maar volgens mij was NSR toch eerst van plan om 1600en van Railion te kopen? Ik denk dat VIRM wel degelijk de vervanger is van ICK en Mat'64. Maar waarschijnlijk zal de gemiddelde reiziger de VIRM een fijnere trein vinden dan die twee laatstgenoemde.
Argumentatie: stoelen zijn hard, geluid (niet altijd), stoelen vervuilen snel (VIRM 3 en 4), veiligheid (zie botsing Amsterdam (http://www.nicospilt.com/index_doorroodrijden.htm) en hij jaagt mooie en interessante treinen weg (ja, Marc, je hebt gelijk)
Gr Timo
-
Nee VIRM4 is de vervanger van ICK/ICL. Niet het totale bestand aan VIRM's.
-
Sowiso heeft NSR ooit enkele 1600's van DBSRN teruggekocht, maar het is nooit de bedoeling geweest om de gehele vloot over te nemen. Bedenk wel dat de 1600 destijds in dienst is gekomen als multi functionele locomotief, zowel voor passagiersdiensten als goederendiensten. Door het wegvallen van het goederenvervoer bij de NS, dat door DBSRN uitgevoerd wordt, hebben ze ze lang niet allemaal meer nodig.
En hoe denk jij dat VIRM de vervanger is van mat64?
-
Het heeft geen zin om ze het wijs te maken Laurent. Ze denken puur vanuit hun eigen gedachte en dat vanuit de treinliefhebber.
-
Ik heb dit draadje geopend om uit te vinden wat men vindt van het VIRM materieel. Alleen gaan een aantal van de laatste berichten alleen nog maar over wat de VIRM gaat vervangen. Of men hier tevreden mee is of niet daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om de mening over het treinstel VIRM zelf.
Gr. Iven
-
veiligheid (zie botsing Amsterdam (http://www.nicospilt.com/index_doorroodrijden.htm)
Die vat ik even niet... Die VIRM is er in Amsterdam vele malen beter afgekomen dan het eerste ICR rijtuig.
In die ICR hadden dode kunnen vallen, in de VIRM hoogst waarschijnlijk niet.
Goed, mijn mening over VIRM:
Als hobbyist:
- Saai materieel, er is weinig variatie in en nadat je het een paar keer gezien hebt totaal niet intressant meer
- Veel te veel, het wordt er eentonig op
Als reiziger:
VIRM 1/2/3:
- Stoelen zitten niet fijn
- Onhandig met grotere bagage
VIRM 4:
- Fijn intercitymaterieel, mag vanmij nog wel een serie van besteld worden als ze VIRM1/2/3 weggooien ;D
-
Ik heb dit draadje geopend om uit te vinden wat men vindt van het VIRM materieel. Alleen gaan een aantal van de laatste berichten alleen nog maar over wat de VIRM gaat vervangen. Of men hier tevreden mee is of niet daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om de mening over het treinstel VIRM zelf.
Gr. Iven
Wat dieper op de VIRM ingaan moet kunnen in dit draadje toch?
-
Als reiziger:
VIRM 1/2/3:
- Stoelen zitten niet fijn
- Onhandig met grotere bagage
VIRM 4:
- Fijn intercitymaterieel, mag vanmij nog wel een serie van besteld worden als ze VIRM1/2/3 weggooien ;D
Bij de LT 3 van virm 1/2/3 wordt het interieur gelijk getrokken als virm 4.
-
Wat dieper op de VIRM ingaan moet kunnen in dit draadje toch?
Nou wat ik bedoel is dat het de bedoeling is om je mening te geven over het treinstel. Alleen vinden sommige mensen het alleen een minder goede trein omdat deze oud materieel vervangt. Er moet meer gekeken worden vanuit de reiziger die in de trein zit/zat en wat hij dan pluspunten vind en of minpunten van de VIRM. Qua uiterlijk, interieur/comfort of aanwezigheid. Misschien zijn er dingen die men zou willen verbeteren aan de trein en misschien zit je wel liever in een andere trein dan de VIRM. Dat de trein ander materieel heeft vervangen is nu eenmaal zo maar daar gaat het niet om als je goed en comfortabel wilt reizen als reiziger.
Gr. Iven
-
Wat is LT3? revisie?
-
Nou wat ik bedoel is dat het de bedoeling is om je mening te geven over het treinstel. Alleen vinden sommige mensen het alleen een minder goede trein omdat deze oud materieel vervangt. Er moet meer gekeken worden vanuit de reiziger die in de trein zit/zat en wat hij dan pluspunten vind en of minpunten van de VIRM. Qua uiterlijk, interieur/comfort of aanwezigheid. Misschien zijn er dingen die men zou willen verbeteren aan de trein en misschien zit je wel liever in een andere trein dan de VIRM. Dat de trein ander materieel heeft vervangen is nu eenmaal zo maar daar gaat het niet om als je goed en comfortabel wilt reizen als reiziger.
Gr. Iven
Ja maar je hebt hier te maken met hobbyisten. Die gaan makkelijk dieper in op een onderwerp. Als je alleen de mening over het reizen met VIRM wilt horen kun je beter op een station gaan staan en reizigers ondervragen...
gr. chiel
-
Er zijn ook hobbyisten die reiziger zijn, en andersom... ::)
-
Ik maak het misschien iets te specifiek. Het valt me vooral op dat er grote meningsverschillen zijn tussen de mensen die kijken vanuit de treinenhobby en de mensen die kijken vanuit de economie/reiziger. En dat om en om de meningen af en toe niet helemaal geaccepteerd worden.
Ik had eigenlijk gewoon moeten zeggen dat je elkaars mening moet accepteren. Ik heb nu meer een zwamverhaal zitten te vertellen in plaas van wat ik eigenlijk bedoel ::)
Gr. Iven
-
Die 2-deling kan ik mij ook voorstellen. Ik sluit mij aan bij de mening van Bruno.
Dat dit materieel er rijdt is eigenlijk de schuld van onszelf. Er gebruiken tegenwoordig zoveel mensen de trein dat op zowat alle verbindingen dubbeldekstreinen noodzakelijk zijn. De verbinding die ik het meest gebruik (Sneltrein Amsterdam - Dordrecht -(Breda)) rijdt in de spits vaak met 10 bakken IRM (4 + 6) en dat is vaak niet eens genoeg, wat meteen gemerkt wordt als ze weer eens een enkel zesje of zelfs een viertje inzetten (proppen). Het hoofddoel van de spoorwegen is om mensen te vervoeren, en de VIRM is daar nou eenmaal zeer goed in.
-
Als hobbyist:
- Saai materieel, er is weinig variatie in en nadat je het een paar keer gezien hebt totaal niet intressant meer
- Veel te veel, het wordt er eentonig op
Ik denk dat NS er anders over denkt. Een spoorwegmaatschappij ziet het liefst zoveel mogelijk identiek materieel. Dat is in alle opzichten handiger.
- Onhandig met grotere bagage
Ik reis weleens met zoveel bagage dat ik het op een steekwagen moet laden om het mee te kunnen nemen. En die zet ik dan op het balkon voor de deur van de railtenderlift. Die gebruiken ze toch niet meer.
Kwam een keer een conducteur langs: "meneer, is dat uw bagage?"
"Ja, dat is mijn handtasje"
Hij zei niks, maar ik zag boven zijn hoofd een grote denkwolk: "Die is gek."
-
Ik kan niet echt een mening geven, want ik zie amper ander materieel.
Hier zie je alleen maar mat'64 en VIRM.
ICRm zie je hier echt maar amper.
DD-AR, SLT, SGMm etc heb ik misschien maar 1 keer in gezeten.
-
Het gaat toch ook over VIRM? ??? lampje brandt
-
Daan, hij bedoelt waarschijnlijk dat hij geen vergelijkingsmateriaal heeft :D ;)
-
Daan, hij bedoelt waarschijnlijk dat hij geen vergelijkingsmateriaal heeft :D ;)
Dat bedoelde ik dus ook.
-
ICRm zie je hier echt maar amper.
Toch beter kijken Bart.
Zit dagelijks in de intercity van (schiphol-)Eindhoven-Roermond(-Maastricht) die bij jou rond 18.00 passeert.
En er rijden diverse leeg materieel ritten naar Maastricht v.v. voor onderhoud. Dus echt amper is wat kort door de bocht. 8)
Gr.
Eric
-
Sowiso heeft NSR ooit enkele 1600's van DBSRN teruggekocht, maar het is nooit de bedoeling geweest om de gehele vloot over te nemen. Bedenk wel dat de 1600 destijds in dienst is gekomen als multi functionele locomotief, zowel voor passagiersdiensten als goederendiensten. Door het wegvallen van het goederenvervoer bij de NS, dat door DBSRN uitgevoerd wordt, hebben ze ze lang niet allemaal meer nodig.
En hoe denk jij dat VIRM de vervanger is van mat64?
Ik snap dat Wikipedia niet echt een geloofwaardige bron is, maar ik weet zeker dat ik dit stukje ook op andere plaatsen heb gelezen:
In december 2006 waren er plannen om de 1600-locs die terzijde stonden te Maastricht ook over te hevelen naar NSR, aangezien Railion met een overschot kampte. Het betrof de locs 1605, 1607, 1608, 1610, 1617, 1618, 1620, 1622 en 1625. Deze locs zijn echter niet aan NSR verkocht, aangezien deze de verkoopprijs te hoog vond, en de bestelling van nieuwe VIRM-dubbeldekstreinstammen minder tijd in beslag nam.
Ik bedoelde ook niet de hele vloot, maar deze selectie. Ik weet ook niet welke rijtuigen ze er dan achter wouden zetten, maar dat zouden dan wel een soort ICK's geweest zijn.
Dat van die mat'64 trek ik maar in.
Gr Timo