BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bob R. op 06 June 2010, 22:08:53
-
Bloedhete dag, doet de airco het niet van een plan V.
Maar er zijn 2 stellen dus besluiten ze het achterste deel naar voren te rangeren.
Omdat de trein (in Leiden, stoptrein naar Hilversum) altijd 10 minuten stilstaat komen er ondertussen nieuwe passagiers bij.
Had je hun gezichten moeten zien en reacties moeten horen toen het achterste deel langs reed en wij in een doodstil treinstel achterbleven ;D
(Even later werd er natuurlijk weer aangehaakt).
-
Airco in een plan V ??? Volgens mij is dat pas spoor humor :D
-
Ja, die is er later in 1996 (alleen in de cabine) "ingebouwd" .
Zal wel een soort arbo maatregel zijn geweest.
De machinist kon niet zonder airco werken (maar goed voor hem dat het stoomtijdperk voorbij is ::))
-
(maar goed voor hem dat het stoomtijdperk voorbij is ::))
Of goed voor de stoomlok's. Zo'n moderne airco kast op een stomer is ook geen gezicht ;D
Gr. Remco.
-
Airco in een plan V ???
Was dat geen geforceerde cabineventilatie in een enkel stel met hoog 800-nummer?
-
Ja, heb nog nooit een airco-kast op een plan V gezien...
-
Ik ook niet, maar de Airco in een plan U is een volwaardige Airco en die in een Plan V een uit zijn krachten gegroeide ventilator die net de titel airco mag dragen. De techniek (aanjager) zit in de neus ingebouwd.
Toen ik dat allemaal aanhoorde heb ik me er ook in moeten verdiepen ;D
hier (http://railtrack.web-log.nl/railtrack/images/2009/04/25/hpim9799.jpg) zie je een foto (rechts onderaan het zwarte kastje) van de Airco (railtrack.web-log (http://railtrack.web-log.nl)
-
Ehhh Bob welke airco bedoel je bij Plan U?
-
Bij die gereviseerde plan U's zit toch zo'n lompe kast op de cabine ?
Dat is de airco.
-
Ehh nee Bob, was het maar zo'n feest ;)
De grote kast die bij de gerenoveerde stellen (alleen op de mBDk) net achter de cabine zit is alleen voor het 220V aggregaat wat bij deze stellen in de bagageruimte staat.
-
Oh?, heel veel mensen denken dat het een airco is ???
En waar is dat aggregaat voor?
Welke NS treinen rijden nog meer zonder airco in de cabine?
-
Welke NS treinen rijden nog meer zonder airco in de cabine?
Al het mat wat nu voor nsr rondrijdt heeft airco. In principe heeft mat'64 geen airco maar een luchtbevochtiger (of zoiets) maar hij houdt de cabine wel koeler dan normaal zonder. En van de zomer kijken of de airco van de slt het volhoudt bij warme dagen.
Raymond.
-
Als ze de Airco van SLT rechtstreeks van de Duitse zuster treinstellen hebbben overgenomen heb ik goede hoop dat de airco ook bij hogere temperaturen redelijk werkt.
MvG Peter,
-
::) de cabine airco in plan v is echt wel een airco, alleen zit het grootste gedeelte in de neus. En die van plan u is exact dezelfde, en hij zit ook in de benelux bs.
-
Volgens mij betekent Airco dat er in elk geval koeling moet zijn. Is dat bij plan V van toepassing? Anders is het gewoon ventilatie.
En om dan op de eerste post terug te komen (als het inderdaad koeling is); het is wel een heel slechte reden om een stel aan de kant te zetten vanwege defecte airco voor de machinist terwijl de 200 forensen achter zijn rug ongekoeldd, slecht geventileerd en dicht op elkaar gepakt mogen worden vervoerd. Niet uit te leggen eigenlijk.
-
Dat vond ik toen ook ::)
-
Dat noemen ze arbo... en er zit wel een logica achter: de machinist zit veel langer in de trein (soms een hele dag op en neer pendelen met hetzelfde stel) dan de gemiddelde reiziger (die in een stoptrein... wat zal het zijn? Gemiddeld 20 minuten? ... vertoeft).
Oplossing: airco inbouwen voor de 200 forensen ;D.
-
Als een trein opgeheven wordt ivm een defecte airco is erg vervelend voor de reizigers, want dan is de volgende trein nog voller dan al gewoonlijk (in de spits, zelfs overvol).
Daarom probeer ik zoiets af te wegen en toch verder te rijden, mits het niet erg lang rijden is.
Vergeet niet dat bij hoge temperatuur, de concentratie behoorlijk afneemt bij een machinist.
En als deze goede persoon een ongeluk veroorzaakt, dan is geen een reiziger bereidt om voor hem te getuigen dat hij erg goed zijn best heeft gedaan om toch deze mensen te vervoeren.
Het blijft voor de meeste collega's een moeilijke afweging en vaak rijden ze toch de trein verder, eventueel met de cabine deuren open, maar dat mag officieel ook niet, want de herrie is ook weer slecht voor de oren.
Raymond.
-
Vroeger was het vak van machinist een stuk zwaarder ;).
-
Volgens mij betekent Airco dat er in elk geval koeling moet zijn. Is dat bij plan V van toepassing? Anders is het gewoon ventilatie.
En om dan op de eerste post terug te komen (als het inderdaad koeling is); het is wel een heel slechte reden om een stel aan de kant te zetten vanwege defecte airco voor de machinist terwijl de 200 forensen achter zijn rug ongekoeldd, slecht geventileerd en dicht op elkaar gepakt mogen worden vervoerd. Niet uit te leggen eigenlijk.
Nee het is echt veel beter als die Mcn die continu achter de grote frontruit geplakt zit halvewege de rit van de hitte en uitdroging flauw valt, daar wordt je als reiziger ook niet beter op hoor ;)
De gerenoveerde plan U´s zijn inderdaad zoals al gezegd van cabine airco voorzien, van zelfde type als in de Victors zit.
Die kast op het dak heeft echter wel een kleine relatie tot de airco, de bestaande spanningsvoorziening in plan U had nl niet genoeg vermogen om de aico van stroom te voorzien waardoor gekozen is om die te vervangen door een aggregaat die ruim voldoende spanning levert.
En die kast op het dak is simpelweg gewoon de uitlaat van die aggregaat, want als het een airco onderdeel zou zijn, had die ookwel op de ABk gezeten... ;)
Zeggen dat het vak van een MCn vroeger zwarder was klopt ookwel, maar de warmte op een enorm tochtende stoomkar is anders dan achter een brandende glazen frontuit kan ik je vertellen ;)
-
Zeggen dat het vak van een MCn vroeger zwarder was klopt ookwel, maar de warmte op een enorm tochtende stoomkar is anders dan achter een brandende glazen frontuit kan ik je vertellen ;)
Ik bedoel meer de tijd dat er geen airco was in de cabines van bijvoorbeeld de Hondenkop. En de Apenkop had ook niet gelijk een airco aan boord.
Maar ja tijden veranderen, veiligheid is (gelukkig) nog belangrijker geworden.
-
Ja, ik viel wel erg ver terug in de tijd meteen ;D