BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirkske op 30 December 2006, 20:26:12
-
Hoi digitalers,
Ik ben mijn loc's aan het voorzien van "ESU V3.0" decoders. :D
Mijn roco loc(nmbs6218) doet het prima maar mijn fleischmann loc's reageren meestal met vertraging(soms wel 30sec.) of ze reageren totaal niet. >:(
Ik werk met piko digi-1.
Kan iemand mij vertellen wat hier gaande is, ik heb al geprobeerd een ander loc-adres te programeren maar dat help niet. :'(
Help me if you can i'm feeling down.
Groetjes Dirk
-
Dirk,
In de beschrijving van de lokpilot staat bij tips en tricks aanpassingen voor oa Fleischmann Rundmotoren:
CV 2 = 5
CV 51= 25
CV 52= 20
CV 53= 10
Mischien helpt het, anders een mailtje naar support@loksound.de met het euvel.
Verder heb ik de handleiding doorgespit maar kon niets verder tegen komen.
gr Frits
-
hoi lokmuis,
Had ik ook iets van zien staan maar met mijn digi-fern kan ik de cv's van de decoder niet veranderen dacht ik???
-
Geen idee want ik heb de Multimuis en weet niet wat Piko kan.
gr Frits
-
Hoi digitalers,
Ik ben mijn loc's aan het voorzien van "ESU V3.0" decoders. :D
Mijn roco loc(nmbs6218) doet het prima maar mijn fleischmann loc's reageren meestal met vertraging(soms wel 30sec.) of ze reageren totaal niet. >:(
Ik werk met piko digi-1.
Kan iemand mij vertellen wat hier gaande is, ik heb al geprobeerd een ander loc-adres te programeren maar dat help niet. :'(
Dirk, lijkt me niet het makkelijkste probleem om te tackelen. Ik heb zelf Roco digitaal (LM-2) maar ik heb hetzelfde probleem gehad met een gedigitaliseerde Hippel. Niet of sterk vertraagd reageren. Uiteindelijk bleek dat in slecht contact te liggen. Helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en probleem was over.... Nou rijst de vraag: hoe oud is je NMBS lok en hoe oud zijn je Flm modellen? Kan daar een verband liggen? Als je ene lok wel spontaan reageert is mijn conclusie dat je centrale dus snel genoeg ververst. Het lijkt me trouwens dat je uiteraard de nodige CV's kunt herprogrammeren met dat ding, lees de manual svp. Ik geloof echter niet dat het daaraan ligt. Ik heb ook een jaren 60 Flm model omgebouwd en met de standaard settings loopt ie prima. Bovendien, de Flm "rundmotor" wordt in nieuwere modellen allang niet meer gebruikt dacht ik.
Ik ga hierbij overigens er wel van uit dat in alle exemplaren je niet extreem hoge waarden voor CV's 3 en 4 hebt geprogrammeerd maar dat ze nog op default-waarden staan (af fabriek). Je zou eens kunnen testen met F4 te schakelen (waarmee je de ingestelde vertraging uitschakelt) en kijken wat ze dan doen op snelheidscommando's.
Meer zinnigs kan ik op dit moment niet bedenken 8)
-
Met name slechte stroomafname, en soms eventueel de aanwezigheid van condensatoren op onverwachte plekken, is de hoek waarin je het het eerst zoeken moet.
-
hoi,
Wat slechte stroomafname betreft, daar twijfel ik een beetje aan want analoog rijden ze prima.
Mijn oudste loc is van het jaar 2000(dus vrij nieuw).
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's), en als dat zo is zit ik in de rats want met mijn piko-1 kan ik daar zelf niet veel aan veranderen denk ik.
Dirk
-
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's)
Ik kan me geen CV instellingen bedenken die veroorzaken dat een loc dermate trager op commando's reageert anders dan een erg hoge op- en afremvertraging doch bij dat laatste zou het probleem zich dan permanent op dezelfde wijze manifesteren.
Als je de verlichting aan of uitzet reageert dit dan ook zo traag?
Nu ben ik dan wel geen doorgewinterde digitaal digineut doch neigt dit toch wel naar een mogelijk defect in de aansturing.
Ben je in de gelegenheid je loc('s) met dit probleem eens ergens anders op een digitale baan te zetten?
Mvg,
Hans
-
hoi,
Wat slechte stroomafname betreft, daar twijfel ik een beetje aan want analoog rijden ze prima.
Mijn oudste loc is van het jaar 2000(dus vrij nieuw).
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's), en als dat zo is zit ik in de rats want met mijn piko-1 kan ik daar zelf niet veel aan veranderen denk ik.
Vlak het niet uit: ik had een Hippeltje gekocht, die heeft misschien wel een tijd ergens in de vitrine gestaan, maar hij was nieuw. Analoog: not one problem. Ombouw naar digitaal en het was hopeloos. Recentelijk uit elkaar gehaald en ja hoor, lekker zwarte sleepcontacten. Na schoonmaak weer prima, maar hij blijft wat gevoelig.
Ten 2e: ik heb zelf 2 LP-1's en 4 LP-2's, en met name de 2's zijn gevoeliger voor vuil dan de anderen. Ook mijn Viessmannen/Kühn's zijn minder gevoelig voor dit soort zaken.
Ook de suggestie van Hans het eens op een andere centrale te proberen is niet verkeerd. Aan je CV's kan het niet liggen. Als jij al niks veranderd hebt (wat simpelweg niet KAN, want je hebt ze dus wel andere adressen kunnen geven) kan je aanloop/afremvertraging niet uit zichzelf op maximaal zijn komen te staan, en daar lijkt het nu wel op.
-
Wat slechte stroomafname betreft, daar twijfel ik een beetje aan want analoog rijden ze prima.
.....
Ik vrees dat het een beetje aan de instellingen van de decoder ligt(cv's),....
Het gaat niet om wel of geen stroomafname, maar om slechte stroomafname. Oftewel: er komt nog genoeg door om de lok goed te laten rijden, alleen wordt daarbij wel het digitale signaal verminkt. Die verminking is niet heel groot, want de decoder ziet nog steeds dat er een digitaal signaal is en blijft dus rijden. De verminking is wel zo groot dat de centrale het commando voor de nieuwe snelheid al een aantal keren heeft verstuurd voordat de decoder het herkent. Herkent de decoder het commando de eerste keer, dan reageert hij meteen. Herkent de decoder het pas later, dan reageert hij ook later.
Er is geen CV "niet reageren op eerste commando" of "vertraagd reageren". Je moet echt zorgen voor een goede stroomafname.
Wat Louis zegt is ook waar: sommige types decoder zijn er gevoeliger voor dan andere.
-
Er is geen CV "niet reageren op eerste commando" of "vertraagd reageren". Je moet echt zorgen voor een goede stroomafname.
Ik heb 's ff zitten spitten op de Piko-site. Als ik het goed begrijp rijdt Dirk met een Digi-1.... gebruik je daar zo'n IR Digifern bij? Check voor de gein 's de led op je kastje, die moet knipperen of zoiets op het moment dat jij een commando stuurt (ten teken dat ie het ontvangt). Ik begin nl. te twijfelen aan de overdracht daarvan, die ook nog eens over 4 verschillende kanalen zou lopen? Batterijen checken, heb je een redelijk vrij veld van je regelaar naar dat kassie of loopt er nog meer IR signaal door je ruimte?
Kun je een trein op een ander kanaal wel goed sturen? Dat zou in te stellen moeten zijn. In het ergste geval is gewoon je Digifern of Digi-1 niet goed en val je uiteraard terug op fabrieksgarantie.
Wat ook opvalt is dat de Roco het goed doet en de Flm's niet. Zitten er nog smoorspoelen/condensatoren in die dingen? Spoelen kun je kortsluiten, van de C kun je 1 draad doorknippen. Ik weet het, Roco heeft die krengen ook nog op hun "platine" zitten maar misschien moeten ze bij Flm wel gewoon uitgeschakeld worden.... Wat Dirk T. al zei: je signaal wordt blijkbaar vernaggeld of het komt niet goed over in de IR verbinding.
Iemand zei het al eerder: kijk eens hoe de lichten reageren van de diverse loks op aan/uitschakelen. Als dat ook zo slecht is moet je het echt in de overdracht zoeken en dan is het ofwel de principiele overdracht van Digifern naar Digi-1 OF vuil OF C-tjes en L-letjes die de hap verzieken.
PS: je kunt het e.e.a. uitsluiten door een lok stil te zetten en als de overdracht dan wel goed is, is het dus vuil. Proberen met je lampen een aantal malen te schakelen, dan wel rijrichting veranderen zonder dat ie gaat lopen. Gaat het zo goed en rijdend niet, dan is het simpelweg vuil.
Succes en vast een goede jaarwisseling ;)
-
mag ik jullie al van harte bedanken voor de goede respons.
Ik blijf het raar vinden dat alleen de fleischmann loc's dit probleem vertonen, en niet de roco-loc. ???
Het op een andere digitale baan testen is wel een goed idee maar ik zou echt niet weten waar. :-|
Is er iemand bij wie ik dit zou mogen testen, ik woon in het noorden van Belgie.
Misschien een medemodelspoorder in zuid Nederland ;)
PS:De verlichting reageerd wel goed.
Groetjes Dirk
-
Gezien je PS: maak de lok open, kijk of alles wat op losse condensatoren en spoelen lijkt eruit is.
-
mag ik jullie al van harte bedanken voor de goede respons.
Nog wat verder zitten spitten. Met de Digifern kun je wel degelijk CV's programmeren. Lees de gebruiksaanwijzing.
Als de LP-3 niet wezenlijk verschilt van de 2 en de 1, staat CV29 standaard op 4. Oftewel 14 rijstappen, analoog gebruik toegestaan. De Digifern kent echter alleen maar 28 stappen modus. Zet je CV29 eens naar 6 (of 7). Dat zou je in 1 keer voor alle loks kunnen doen door ze gewoon op de baan te laten staan.
Ik verwacht niet dat dit de oplossing is, maar principieel is er dus al een foute configuratie-instelling.
-
Ik heb gezien dat er op de fleischmann motoren een piep klein zwart staafje zit met een heel fijn spoeltje er om heen gewikkeld.
Misschien moet ik dat er nog ff af solderen ???
Het moet en het zal lukken >:(
Thanks.
-
Ik heb gezien dat er op de fleischmann motoren een piep klein zwart staafje zit met een heel fijn spoeltje er om heen gewikkeld.
Dat is dus duidelijk een ontstoringsspoeltje.
Je kunt dit er met een klein kniptangetje uitknippen.
-
Je moet het spoeltje wel overbruggen met een draadje. ;)
-Peter
-
Je moet het spoeltje wel overbruggen met een draadje. ;)
-Peter
Oeps. :-[
Was ik even vergeten dat een spoel in serie staat. Zeker teveel (in de) olie(bollen) gekeken. Ik heb er vanmiddag een stuk of 100 gebakken. En... nog zo'n 40 flappen.
Volgend jaar maar een andere tijdsinvulling verzinnen. :D
-
Ik heb alle spoeltjes en ontstoordertjes verwijderd en het helpt geen bal.
Wat ik wel ondervonden heb is dat wanneer ik een commando geef en de loc reageerd niet dan zet ik de spanning even af en terug op en reageren ze direkt.
-
Heb je toch geen mogelijkheid je loc bij iemand anders of een winkel testen?
Ik blijf er overigens bij dat dit naar alle waarschijnlijkheid een defect is aan je aansturing - digibox , dacht ik.
-
mag ik jullie al van harte bedanken voor de goede respons.
Ik blijf het raar vinden dat alleen de fleischmann loc's dit probleem vertonen, en niet de roco-loc. ???
Het op een andere digitale baan testen is wel een goed idee maar ik zou echt niet weten waar. :-|
Is er iemand bij wie ik dit zou mogen testen, ik woon in het noorden van Belgie.
Misschien een medemodelspoorder in zuid Nederland ;)
PS:De verlichting reageerd wel goed.
Groetjes Dirk
Is Sas van Gent erg ver bij je vandaan? Als je niet te ver uit de buurt woont dan is het wel mogelijk om hier eens te testen en te kijken hoe hij het hier doet, eventueel zelfs met een andere (Kuehn) decoder erin. Overigens heb ik met mijn Fleischmanns nooit van dit soort problemen.
Jelle.
-
Hoi rails en seinen,
Ik heb ondertussen een fl... loc die niet digitaal was voorbereid voorzien van een lokpilot v3.0 en nieuwe seinen gegeven(led's) en hij doet het uitstekend. :D
Ik heb inmiddels ondervonden dat je op het motorschild een paar geleidertjes moet onderbreken om een prima resultaat te krijgen.
Ik ga nog niet te snel eureka roepen, maar het ziet er veelbelovend uit.
Al doende leert men.
Aan iedereen een dankje voor de wijze raad.
grtjs Dirk. ;)
-
Is er een verbinding geweest tussen je baanvoeding en de uitgang van de dekoder? Dan hoop ik voor je dat ie nog heel is en niet gebakken....
-
Hoi
Ik heb 2 Fleischmann PlanV omgebouwd van Uhlenbrock naar Lokpilot V3.0. Het rijgedrag is 100% beter. Kruipen gaat nu perfect.
Echter...
1 treinstel reageert pas na 10 seconden op de verrandering van de rijrichting. Ook als de front en sluitseinen zijn omgegaan kan je pas weer gaan rijden. Lichten in en uitschakelen gaat wel direct. Ik weet ook geen raad meer. Het andere treinstel heeft dat probleem niet. Heb ook al veel met CV gespeeld.
Ik gebruik een Intellibox.
Het is wel al vreemd dat je in de klachtenlijst een klacht kan invullen m.b.t. rijrichting!
Ik denk dat mijn oplossing gelijk is aan Dirk zijn oplossing. Dus in afwachting.... ???
-
Hoi
Ik heb 2 Fleischmann PlanV omgebouwd van Uhlenbrock naar Lokpilot V3.0. Het rijgedrag is 100% beter. Kruipen gaat nu perfect.
Echter...
1 treinstel reageert pas na 10 seconden op de verrandering van de rijrichting. Ook als de front en sluitseinen zijn omgegaan kan je pas weer gaan rijden. Lichten in en uitschakelen gaat wel direct. Ik weet ook geen raad meer. Het andere treinstel heeft dat probleem niet. Heb ook al veel met CV gespeeld.
Ik gebruik een Intellibox.
Het is wel al vreemd dat je in de klachtenlijst een klacht kan invullen m.b.t. rijrichting!
Ik denk dat mijn oplossing gelijk is aan Dirk zijn oplossing. Dus in afwachting.... ???
-
Lijkt op een erg hoog ingestelde remvertraging, pas als de decoder vind dat de snelheid absoluut NUL is zal de rijrichting veranderen.
Mvg
Wim.
-
Nou,
Als je bij de intellibox de knop indrukt staat de loc direct stil. Dus de remweg kan niet de reden zijn van dit euvel. CV voor remmen staat op 60.
Dit geldt voor beide treinstellen.
Tevens het idiote effect:
Kom ik van recht aangereden kan ik direct rijrichting omzetten na stilstand.
Kom ik van links aangereden kan ik de rijrichting niet direct omzetten en moet ik ca 5 seconden wachten. Tik ik het treinstel aan schakeld de rijrichting direct om ??? ??? ???
-
1 treinstel reageert pas na 10 seconden op de verrandering van de rijrichting. Ook als de front en sluitseinen zijn omgegaan kan je pas weer gaan rijden.
Vraag: Heb je er ook last van als de seinverlichting is uitgeschakeld ?
Ik had een dergelijk probleem met een LoPi 2.0 in een Plan V.Als extra had ik er ook nog binnenverlichting in via F1 en F2 geschakeld.
Wat was het geval?
Echte lampjes hebben als ze uit zijn een veel lagere weerstand dan wanneer ze branden. Soms (meestal vaak) spreekt dan de overstroom beveiliging aan van de LoPi.
E.e.a. gevonden op de ESU site:
Ursächlich ist ein für Ihre Lok zu empfindlich eingestellter Überstromschutz. Dieser spricht bereits im Normalbetrieb an und lässt die Lichter flackern.
Abhilfe schafft die CV224: Schreiben Sie dort den Wert "10" hinein (statt des Werkswerts "0"), so wird einerseits die Ansprechschwelle des Überstromschutzes erhöht, andererseits wird der Decoder von nun an nur noch für die ersten 300ms nach dem Einschalten des Funktionsausgangs auf Überstrom prüfen.
Dies wird das Problem dauerhaft beheben und stellt keinen funktionellen Nachteil dar, da Birnchen nur beim Einschalten kaputt gehen (Kaltstrom!).
Alternativ lässt sich das Problem auch durch Einbau einer Drossel von mindestens 47 uH in die Zuleitung zwischen Decoder und Birnchen beheben.
Hoewel ik het zelf opgelost heb door een functie decoder in de motorloze bak te bouwen, zou volgens ESU het dus afdoende moeten zijn om de waarde 10 in CV 224 te schrijven.
Grtzz,
Karst
-
Nou,
Als je bij de intellibox de knop indrukt staat de loc direct stil. Dus de remweg kan niet de reden zijn van dit euvel. CV voor remmen staat op 60.
Dit geldt voor beide treinstellen.
Tevens het idiote effect:
Kom ik van recht aangereden kan ik direct rijrichting omzetten na stilstand.
Kom ik van links aangereden kan ik de rijrichting niet direct omzetten en moet ik ca 5 seconden wachten. Tik ik het treinstel aan schakeld de rijrichting direct om ??? ??? ???
Dat ligt er natuurlijk aan welke knop je bedoeld, als dat de van de rijrichting is, dan wordt er een noodstop commando gegeven. Als je de snelheidsregeling in DCC mode zet zal de lok eerst netjes afremmen en dan weer optrekken, als er van rijrichting wordt verandert.
Verder zou ik als ik jouw was toch nog maar een heel goed de bedrading en de aansluitingen controleren, want het klinkt mij nog steeds niet gezond in de oren.
Mvg
Wim.
-
Hoi,
Ik heb ondertussen bij al m'n fl..n
loc's de nem651 stekker verwijderd,het motorschild ontdaan van alle electronica en stroombaantjes die verbinding maken met het motorframe.
Dus de stroomtoevoer naar de motor geisoleerd van alles.
Het rijgedrag van deze loc's is nu een streling voor oog en oor. :D
Ze rijden geruisloos en kunnen echt kruipen als en slak. ;D
hip, hip hoera.
Ik heb nog een oude lima hondekop, die ga ik ook eens onder hande nemen.
grtjs Dirk. ;)
-
Dus de stroomtoevoer naar de motor geisoleerd van alles.
Kijk en dat is nu wat ik je zei in mijn allereerste bericht. ::) Fijn dat je er achter kwam, voordat de decoder de geest gaf.
Mvg
Wim.