BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris2412 op 24 March 2010, 23:39:21
-
Dag luitjes
Op vele verzoek houdt ik via dit topic de stand van zaken bij met betrekking tot de realisatie van de complete ertstrein in HO op basis van Roco wagens. :o :o
Het begint al ergens op te lijken (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7452w.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7453w.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7455w.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7457w.jpg)
groetjes Chris 8)
-
Gaaf hoor! Maarre, had de 6494 niet in het setje trekkende loks moeten zitten? ;) ;D Hier willen we natuurlijk ook nog een rijdend filmpje van! Gaaf gaaf gaaf! :)
Ben zelf bezig met een kolentrein (http://www.youtube.com/watch?v=szpzTzJCJK4), zij het minder kloppend.
-
zeker leuk draadje (y) , ik zal er snel ook wat foto's plaatsen van mijn ertstrein die ik aan het samenstellen ben
ben zeer benieuwd wat komen gaat ;D
groet stefan
-
helaas is gisteravond bij het instellen van de decoders voor dubbeltractie de decoder van de 6494 gesneuveld. :'(
Al vind ik deze combinatie van loks ook wel kleurijk ;D
groetjes Chris (y)
-
Misschien leuk om door middel van de filmpjes dit bloktreintopic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11122.60.html) weer leven in te blazen? :)
En die 6494, dat is zeker een ombouw van een drierail versie geweest? Heb hem zelf namelijk ook en voor zover ik weet zijn er maar een beperkt aantal uitgebracht. Zo is de digitale versie volgens mij helemaal niet uitgebracht, alleen de Delta. But correct me if I'm wrong ;) :)
-
Hey chris, ik denk jouw trein mag nog maximaal 7 wagen bekomen, dan is het ovaal dicht...
-
Dag Fissy.
Ik denk het toch niet. ???
dit was een testovaal voor de loks in te regelen. 8)
Mijn erts wordt,als het goed is,de totale lengte dus 36 wagens en 2 koppelwagens. (y)
ik moet er dus nog een paar.
groetjes Chris ;)
-
Ik hoop hem zaterdag te zien
Groeten,
Patrick
-
dag patrick.
Vanavond wordt ermee test gereden.
Hij zal er zijn zaterdag.
en misschien nog wat langer dan dat ie nu al is.
tot zaterdag (y)
-
En ik krijg net te horen dat ie morgen met 2 wagens verlengd gaat worden.
-
Ik rij zelf ook met lange goederentreinen , maar 36 wagons , is dat optisch nog wel mooi dan , mijn kolen - ertstreinen hebben elk 20 wagens aan de haak hangen , ik heb ook al eens met 30 wagons gereden , maar vond ( vind) dit optisch te lang. :-\
-
Nee hoor
optisch volkomen in orde! Bij NZH rijden we geregeld met dit soort echte treinen en ik verzeker je dat het een fraai gezicht is als een ertstrein een containertrein met goede lengte tegen komt.
-
Ziet idd fraai uit. Die koppelwagens trouwens ook.
Heb je die zelf gemaakt?
Het is wel bijna over met de 6400 voor de ertstreinen.
De eerste 189 ers met automatische koppelingen rijden al rond.
En vanaf juni zullen ze de ertstreinen gaan trekken.
Heb ik gelezen op drehscheibe, Kan het alleen niet zo snel vinden.
groeten, wesley
-
Ik heb inderdaad vorige week al 2x 189 voor de erts gezien.
Maar ook ik kan met de tijd mee.
heb al een duo 189.
Maar terug in de tijd kan ook. ;D
Bijv 4 x 2200. :o
Ik zal eens kijken of ik komend weekend dit kan fotograferen op de baan{ dus niet dat ovaaltje} ::)
groetjes Chris (y)
-
Volgens mij, maar heb daar geen foto's van, heeft er ook een combinatie van 1600 + 2x 2200 gereden. Dat is dus ook nog een mogelijkheid om uit te beelden.
-
op drehscheibe heb ik deze foto gezien van een traktie 189 met AK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/siem_20708_57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/siem_20708_57.jpg)
verder nog even een foto van mijn 6400 serie met koppelwagen en 1 ertswagen , de rest staat nog in de vitrine p.s. de lijmsporen bij de koppelwagen worden nog weggewerkt ,maar dat te zijner tijd ,wanneer ik de wagon ga verouderen
voor de 6485 heb ik al een omnummersetje in bestelling bij brekelmans ,verder heb ik nog een dummy 6400 ,maar daar moet ik nog het 1 en ander aan veranderen en dat word een tussenlok, foto's te zijner tijd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5693.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5693.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5695.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5695.jpg)
en nog even een plaatje van de koppelwagon
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5692.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5692.jpg)
groet stefan ;)
-
Volgens mij, maar heb daar geen foto's van, heeft er ook een combinatie van 1600 + 2x 2200 gereden. Dat is dus ook nog een mogelijkheid om uit te beelden.
Klopt, en soms werd de 1600 vervangen voor een 1300!
(heb helaas ook geen foto's...)
-
1600 + 2x 2200 bij Roco momenteel in het programma:
Roco 62670/68670 (NS 1601) en de 63944/69944 ( NS 2241 en NS 2328 )
Mvg,
Gérard Drost
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton1600.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton1600.jpg)
-
Op pagina 120 van het 1300 boek staat onder een foto van de 1316 + 2284 + 2238 met een (lege) ertstrein.
Op pagina 141 van het zelfde boek staat boven een foto van alwer de 1316 + 2223 + 2284 met een ertstrein en koppelwagens.
-
op drehscheibe heb ik deze foto gezien van een traktie 189 met AK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/siem_20708_57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/siem_20708_57.jpg)
is er bekent, welke nummers deze Koppeling bekomen?
-
De eerste 4 DBAG 189 030, 031, 036 u. 032 wurden mit Faiveley TRANSPACT (C-AKv) ausgerüstet u. sollen zunächst ab 16.03. im Erzverkehr nach Rotterdam getestet werden zijn nu gereed om test te rijden.
Deze serie 189 030-047 wordt omgebouwd.
Bronnen: DSO / RailColor.net
-
dank voor de info, twee van deze zouden hier zeker kommen, dan heb ik geen koppelwagen nodig. 189 heb ik nog twee over...
-
En ga je dan ook overspuiten? :)
Dit zijn trouwens nieuw type UIC klauwkoppelingen, deze schijnen ook direct aan normale wagens te kunnen koppelen. :)
-
Kon bij de BR151 ook, daar heb je een speciale "oog" voor nodig, welke al wel aan de koppeling zit.
Dus volgens mij niets nieuws.
Roland
-
net terug van de vereniging.
helaas is aan het ligt gekomen dat de immitatie ak's niet werken. Ze lieten geregeld los.
Ze worden vervangen door standaard koppelingen.
Verder verliep alles goed. In het begin een probleem met de triple tractie,maar onderweg naar huis het probleem zo goed als mogelijk opgelost in mijn hoofd.
combi 1600 met 2x 2200 is ook schitterend en te realiseren op dit moment.
loks zijn in de collectie aanwezig.
groetjes Chris
-
Hoi Chris,
Alleen een 1600 ervoor kan ook.
Wel is waar dat de ertstrein dan leeg is en van Venlo richting Kijfhoek en verder rijdt.
Hier een foto uit juni 2002:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2250200.jpg)
Foto: Gérard Drost
Op het bekende kopsproortje was toen weer eens een loc door het juk gegaan en werden alle sporen vanaf het emplacement geblokkeerd. Zodoende reden toen de ertstreinen door het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2250205.jpg)
Foto: Gérard Drost
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2250215.jpg)
Foto: Gérard Drost
Mvg,
Gérard Drost
-
Alleen een 1600 ervoor kan ook.
Wel is waar dat de ertstrein dan leeg is en van Venlo richting Kijfhoek en verder rijdt.
Ja, lege ertstreinen werden ook wel met één 1300 of 1200 gereden.
Daar staan o.a. foto's van in de Railmagazine.
Vraag me wel af of 2x BR189 genoeg adhesiegewicht heeft voor deze zware (beladen) treinen ???
2x ~90t is toch minder dan 3x 6400 of 2x BR151...
Groeten, Tjeerd
-
Met droog weer kan een 189 in zijn eentje een volle kolentrein (welliswaar bijna hetzelfde, gewichten zullen ongeveer gelijk zijn) trekken vanuit Amsterdam. Echter, zodra het ook maar een beetje vochtig wordt, gaat hij slippen, vandaar dat er twee loks voor staan. Zal voor de erts dus wel hetzelfde zijn.
-
Ik dacht zelfs ooit een foto van een 1100 voor een lege erts te hebben gezien.
-
Klopt, 1100-tje ervoor heb ik zelf op dia in Dordrecht.
Inscannen zal voorlopig niet gaan, zit in één van mijn 6 verhuisdozen :-\
Erich
-
Met droog weer kan een 189 in zijn eentje een volle kolentrein (welliswaar bijna hetzelfde, gewichten zullen ongeveer gelijk zijn) trekken vanuit Amsterdam. Echter, zodra het ook maar een beetje vochtig wordt, gaat hij slippen, vandaar dat er twee loks voor staan. Zal voor de erts dus wel hetzelfde zijn.
Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen. De krachten op de schroefkoppeling van de locomotieven worden verdeeld door multiple te rijden.
met vriendelijke groet,
Jon van Dijk
-
Klopt, en soms werd de 1600 vervangen voor een 1300!
(heb helaas ook geen foto's...)
Dat was zelfs standaard in enkele dienstregelingen in de jaren '90.
Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen.
Vandaar dus dat er ook een setje Fals (2 assen, gewone koppelingen)in de ertsdienst rijdt. ;)
Met de zesassers kan je meer laden per wagen omdat je 2 assen meer hebt om het gewicht over te verdelen, 120 ton in plaats van 80 of 90. natuurlijk kan je dat ook met vierassers doen maar dan wordt de trein een stuk langer aangezien je meer wagens nodig hebt. De klauwkoppeling zit er op vanwege het gewicht van de trein.
-
Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen. De krachten op de schroefkoppeling van de locomotieven worden verdeeld door multiple te rijden.
met vriendelijke groet,
Jon van Dijk
uh, dan vangt de koppeling van de achterste loc toch alsnog alle kracht?
-
Hier wat foto's van Chris zijn ertstrein in actie vanmiddag met test rijden,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000193.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000194.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000195.jpg)
Zal in het weekend nog meer foto's maken en kijken of ik een mooi filmpje kan maken.
Groetjes,
Ruben
-
uh, dan vangt de koppeling van de achterste loc toch alsnog alle kracht?
Klopt, locs (en de koppelwagens) hebben zogenaamde versterkte schroefkoppelingen.
Deze kunnen dus meer hebben dan standaard schroefkoppelingen van goederenwagens.
De "Weisspunkters", 4-assige kolenwagens met witte stip, hebben ook zo'n versterkte schroefkoppeling.
Vraag ik me toch nog steeds af of 2x BR189 genoeg adhesiegewicht heeft... ::)
Groeten, Tjeerd
-
Door even op Wikipedia te kijken zie je dat een 6400 80 ton weegt en een BR 189 87 ton. De trekkracht is voor beide locs bijna gelijk (305 en 300 kN), maar het verschil in vermogen is gigantisch (1180 kW tegenover 6400 kW). Normaal moet dat dus wel gaan lukken.
-
Dit is dus precies wat ik bedoel.
3x 6400: 240t en 915kN trekkracht
2x BR189: 174t en 600kN trekkracht
Dus drie 6400'en zijn een stuk sterker dan twee BR189.
(Het vermogen is bij het aanzetten niet van belang.)
-
Hi,
Een groot voordeel met het rijden van de 3x 6400 is dat de krachten verdeeld worden over de 12 assen en je geen rekening hoeft te houden met het "leeg trekken van de rijdraad". Met de BR 189 zul je hier dus rekening mee moeten houden, ook heb je dan maar 8 assen die aangedreven zijn. ik ga er dan ook vanuit dat het rijden met 2 189 in NL wel redelijk zal gaan maar de grens over bij Venlo word lastiger denk ik. In Venlo word de ertstrein overgenomen door 2x BR 151 die heeft dus ook 12 aangedreven assen en trekt deze met 20km/u de heuvel op vanuit venlo, sterker nog in de herfst staat er een opruk loc klaar in venlo. Mijn aaname is dan ook dat de ertstrein korter zal worden op het moment dat er met 2x 189AK zal worden gereden.
Een klein overzicht:
Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.
als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.
5154 is dus het trein gewicht..
Gezien de voordelen lijkt het mij (als machinist) beter om met 3x 6400 te rijden desnoods met de Duitseherders zodat ze door kunnen.
Gr,
-
Een klein overzicht:
Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.
als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.
5154 is dus het trein gewicht..
is een wagen dan 82 ton? Als ja, 5400t:82t=65,.. Wagen ???
Heeft iemand een plaatje, van zon ertswagen van boven genomen? Ik vraag mij af, of de belading van Roco klopt, ik denk niet, omdat erts een hoogte dichte heeft zou de wagen niet zo hoog beladen zijn...
Groet
Bernd
-
Zal de klant leuk vinden als je z'n trein ineens inkort... Met zeven ertstreinen op een dag gaat het met drie minder per trein wel over 21 wagens...
-
is een wagen dan 82 ton? Als ja, 5400t:82t=65,.. Wagen ???
Heeft iemand een plaatje, van zon ertswagen van boven genomen? Ik vraag mij af, of de belading van Roco klopt, ik denk niet, omdat erts een hoogte dichte heeft zou de wagen niet zo hoog beladen zijn...
Groet
Bernd
De belading van Roco is fout. Roco heeft er kolen in gedaan.
-
Hi,
Een groot voordeel met het rijden van de 3x 6400 is dat de krachten verdeeld worden over de 12 assen en je geen rekening hoeft te houden met het "leeg trekken van de rijdraad". Met de BR 189 zul je hier dus rekening mee moeten houden, ook heb je dan maar 8 assen die aangedreven zijn. ik ga er dan ook vanuit dat het rijden met 2 189 in NL wel redelijk zal gaan maar de grens over bij Venlo word lastiger denk ik. In Venlo word de ertstrein overgenomen door 2x BR 151 die heeft dus ook 12 aangedreven assen en trekt deze met 20km/u de heuvel op vanuit venlo, sterker nog in de herfst staat er een opruk loc klaar in venlo. Mijn aaname is dan ook dat de ertstrein korter zal worden op het moment dat er met 2x 189AK zal worden gereden.
Een klein overzicht:
Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.
als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.
5154 is dus het trein gewicht..
Gezien de voordelen lijkt het mij (als machinist) beter om met 3x 6400 te rijden desnoods met de Duitseherders zodat ze door kunnen.
Gr,
De bult na Venlo heb je met 2x189 geen last van want 'de erts' gaat straks ook over de Betuweroute ;)
-
Leuk om op de baan na te bootsen: een gebroken koppeling:
(http://img268.imageshack.us/img268/5079/spgebrokenertstrein.jpg)
(http://img138.imageshack.us/img138/9773/koppelinggebrokenertstr.jpg)
(http://img638.imageshack.us/img638/82/gebrokenertstrein3.jpg)
-
nee een 6400 is 82 ton!
en wanneer de ertstreinen standaard over de BR gaan zijn we ongeveer 2 jaar verder.
treinen zullen ingekort moeten worden als er met 2x 189 gereden gaat worden, mede door een garantie regeling van symens.
De lading van de wagens van roco klopt niet, de erts wagens zijn tot ongeveer 3 kwart gevuld, worden ze zo beladen zoals roco, worden de wagens te zwaar en dus de asdruk te groot.
Gr,
-
Zal de klant leuk vinden als je z'n trein ineens inkort... Met zeven ertstreinen op een dag gaat het met drie minder per trein wel over 21 wagens...
Ik snap ook niet hoe dat verkocht moet worden aan de klant, wel is inmiddels bekend dat kolen en erts vervoer veel verder gaat groeien.
als dat doorzet kunnen alle treinen ook niet met 2x 189 rijden.
Gr, Silvester
-
Het zou mij persoonlijk niet verbazen als met de huidige en voorspelde groei van dit vervoer de Herdes en Rangierfunk loks binnen afzienbare tijd weer op de kolenshuttles vanuit Amsterdam rijden. Overigens is het vervoer van deze goederen ook niet onbeperkt.
Overigens wordt de heuvel bij Venlo genoemd, maar zou men met 189's onderlangs rijden, dan is er natuurlijk kans dat deze een doorgaande route krijgen, waardoor je met ten minste 40 km/h kan blijven doorrijden en natuurlijk direct na het station weer kan gaan aanzetten.
-
De lading van de wagens van roco klopt niet, de erts wagens zijn tot ongeveer 3 kwart gevuld, worden ze zo beladen zoals roco, worden de wagens te zwaar en dus de asdruk te groot.
Idd, in Duitsland rijden ertstreinen op een speciale route met 25t aslast. Dan kunnen dezelfde wagens dus wat voller.
De BR is ook aangelegd voor hogere aslast, maar dit is nog niet toegelaten, geloof ik.
Het zal ook niet veel zin hebben als de andere stukken spoor (bijv. Kijfhoek en Zevenaar - Oberhausen) nog 22,5t aslast als max hebben.
Naast aslast is natuurlijk ook de t/m last belangrijk.
Als 'k het goed heb is daarom het totaalgewicht van deze "ertsbakken" en bijv. 6-assige staalwagens beperkt tot 120t.
(Puur kijkend naar de aslast zouden deze 6x22,5=135t mogen wegen.)
-
Het zou mij persoonlijk niet verbazen als met de huidige en voorspelde groei van dit vervoer de Herdes en Rangierfunk loks binnen afzienbare tijd weer op de kolenshuttles vanuit Amsterdam rijden. Overigens is het vervoer van deze goederen ook niet onbeperkt.
Overigens wordt de heuvel bij Venlo genoemd, maar zou men met 189's onderlangs rijden, dan is er natuurlijk kans dat deze een doorgaande route krijgen, waardoor je met ten minste 40 km/h kan blijven doorrijden en natuurlijk direct na het station weer kan gaan aanzetten.
Laurent,
Dit verhaal gaat helaas niet op, want men vertrekt ook vanaf het emplacement en kan dan ook nog aanzetten tot 40 km/u.
We zullen zien hoe dit gaat lopen. 1 ding is voor mij zeker de trein is en blijft speciaal als deze rijdt met koppelwagens en 3x 6400.
Gr, Silvester
-
Een ertstrein vanaf de Maasvlakte met 4x 22/2300, dat bezorgt pas kippenvel...
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton2200.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/erts4800ton2200.jpg)
-
Blauwsee
Dank!
Steef
-
Als ze de betuwe route nu 15000 volt 16 2/3 hertz hadden gemaakt konden de 151 ers in 1 keer doorijden tot kijfhoek.
Ik heb al op drehscheibe gelezen dat een 189 in tractie ongeveer 4000 ton mag trekken.
Of dat zo is weet ik niet, maar dat is dan 1200 ton minder.
Dat zijn ongeveer 8 wagons.
Rond hamburg rijden erts treinen trouwens met 40 wagons zonder koppel waggons.
groeten, wesley
-
In model zijn 2 BR 189en zeker sterk genoeg voor een erts trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0295.jpg)
Er is nog iets aan te passen aan de wagen en de locs, maar is al een mooie trein...
Was er iets zwaars in de blauwe Eaos Koppelwagen? Beton of zo?
Groet
Bernd
-
Dat ziet er top uit bernd (y) :o
wesley
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/151AK.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/151AK.jpg)
Beetje donkere dia, toch maar ingescand. 2x 151-ers met AK naderen Venlo met een lege ertstrein. Ze zijn net de grens over in NL
-
Ik was een beetje filmpjes aan het kijken op youtube en wat schets mijn verbazing:
klik (http://www.youtube.com/watch?v=Qqvs1_5qyD8&feature=channel)
De eerste wagen is een reclame wagen van Schalzgitter, die roco heeft gemaakt. Deze kunnen dus gewoon in Nederland rijden en zijn nu inzetbaar?
-
Daar rijdt er een hooguit 2 van rond maar dit zijn koppelwagens en dus niet beladen!
Gr, Silvester
-
Vorige week bij de MGV club had Chris een paar erts wagonnetjes bij zich. Toch wel gaaf als je zo'n lange combi voorbij ziet rijden (y)
Op special verzoek ook een filmpje ervan gemaakt http://youtu.be/9GPZeEhM9ZE (http://youtu.be/9GPZeEhM9ZE) :D :D :D
gr Roel
-
He Roel.
bedankt voor het plaatsen van het filmpje.
Tot volgende week.
groetjes Chris (y)