BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Eelco Storm op 15 March 2010, 15:33:10

Titel: Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Eelco Storm op 15 March 2010, 15:33:10
Ik heb een oude bouwset voor een stalen D IV van Kleinspoor liggen. Ik zat me gisteravond af te vragen of ik met nog zo'n set voor een D IV door middel van wat zaagwerk, een D VI zou kunnen maken. Bijvoorbeeld door van de ene kap het stuk met de uitbouw af te zagen en daar een stuk met uitbouw en babagedeuren van een andere kap tegen aan te plakken.

Zou dit een realistische D VI opleveren, of zitten er flinke constructieverschillen tussen de D IV en D VI?

Eelco
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Post49 op 15 March 2010, 15:51:55
Hoi Eelco,
Het dak van de 6-deurs D is hoger en boller dan de D-IV. Bovendien zou er ook nog een balkonnetje aan moeten.
Groet, Erik.
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Ivo tB op 15 March 2010, 16:13:42
Eelco,

Ik zou er niet aan beginnen. Het dak van een 6 deurs stalen D lijkt sterk op dat van een ovaalramer of AB 7521. Het dak van een 4 deurs stalen D lijkt op dat van een C12c, maar heeft nog een aparte vorm aan de kop. De kopwanden van de 6 deurs D lijken sterk (je raad het al) op de eerder genoemde rijtuigen en de kop van een 4 deurs D weer op de C12c. Dan zijn de draaistellen afwijkend. De 4 deurs heeft op verschillende draaistellen gestaan en in het begin vooral op pruisische draaistellen. De 6 deurs D heeft de zwanenhalsdraaistellen gehad zoals ook weer bij de ovaalramer waren aan te treffen. Een betere optie? Probeer een messing kit te vinden, die zijn er vast nog wel ergens.

mvg,
Ivo

P.S., zie mijn avatar voor een 6 deurs stalen D in messing
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Eelco Storm op 15 March 2010, 16:15:30
@Ivo, ja een turkooise D VI was inderdaad mijn bedoeling. Dan wordt het pakketje van Kleinspoor gewoon een D IV en moet ik maar eens zien of ik nog een Philotrain D VI kan vinden.

Bedankt voor de hulp in elk geval!  (y)

Eelco
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Mispoes op 15 March 2010, 16:42:43
Molenkamp heeft er altijd wel eentje staan...
Verder heb ik ook wel eens het idee opgevat om van een Duitse Eilzugwagen een D-VI te maken. Of het er ook ooit van gaat komen is nog maar zeer de vraag maar het zou wel mooi staan in de Scandex...
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Ivo tB op 15 March 2010, 17:02:47
Zonder n. Of dat nog steeds zo is? Ook bij hem worden zaken soms zeldzaam.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Mispoes op 15 March 2010, 18:06:50
De laatste keer stond er nog een blauwe in tijdp. 3. Molenkamp staat op de beurs (grote hal in het midden vlakbij Kuipers) te Houten met allemaal gebouwde Philotrainmodellen. Verder is de stand herkenbaar aan de kenmerkende bemanning: een zenuwachtige oudere heer en een beduidend jongere man met indrukwekkende torso doch met vriendelijk gezicht...
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Ivo tB op 15 March 2010, 18:21:56
 ;D de heer Molekamp hoogstpersoonlijk bedoel je (altijd tijd voor een praatje en een vriendelijk en bemoedigend woord), de ander bouwt ook wel eens zelf. Er staan nog wel meer mensen in die stand, ook wel eens een van de ouders van een andere meneer die zelf messing kits maakt en verkoopt. En inderdaad schuin tegenover Phildie. Het is een klein wereldje, die messing modelbouwers  ;D

mvg,
Ivo
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: TonM op 15 March 2010, 19:10:43
Molenkamp staat op de beurs (grote hal in het midden vlakbij Kuipers) te Houten met allemaal gebouwde Philotrainmodellen.

Hij heeft ze ook nog wel eens ongebouwd. Als je ze niet in de stand ziet staan, gewoon even naar vragen. Dan komen er dozen vol met Philotrain kits tevoorschijn.....

Grtz,
Ton
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Eelco Storm op 15 March 2010, 19:21:56
Voor ik mijn spaarvarkentje aan gruzelementen sla, aan wat voor bedrag moet ik voor een kit denken?

Eelco
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Mispoes op 15 March 2010, 19:23:18
Ik wou net hetzelfde vragen. Niet dat ik er iets mee kan hoor...
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Ton Rijnen op 15 March 2010, 19:36:00
Ik heb 2 jaar geleden een kit en gebouwde stalen D gekocht bij Molenkamp; (ongeveer) 200 resp 300 euro.
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: TonM op 15 March 2010, 19:40:21
Ik heb er een paar jaar geleden ook iets van €190 of €195 voor betaald.
Op de doos stond nog de originele Philotrain prijs van Hfl 420. Omgerekend hetzelfde dus.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Eelco Storm op 15 March 2010, 21:05:57
Dat is nog redelijk te overzien. Ik zal de volgende beurs in Houten eens kijken wat ik kan vinden. Bedankt voor alle hulp!

Eelco
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Mispoes op 15 March 2010, 21:26:54
Het had niet veel gescheeld of ik had er een jaar of twee geleden eentje gekocht voor de Scandinavië-Holland Expres. De vouwbalgen kwamen echter dermate hoog uit dat het geen gezicht was i.c.m. de omringende DB-rijtuigen. Buffers waren wel op gelijke hoogte, ik heb er vanaf gezien (€ 285,=)...
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Ivo tB op 15 March 2010, 22:34:08
Ik heb er een paar jaar geleden ook iets van €190 of €195 voor betaald.
Op de doos stond nog de originele Philotrain prijs van Hfl 420. Omgerekend hetzelfde dus.

Grtz,
Ton
Zoiets heb ik ook betaald. Alleszins redelijk voor een uiterst accuraat en super gedetailleerd model. Niet moeilijk te bouwen, behalve het dak. Puntje van aandacht: Philotrain heeft deze nooit als kit uitgebracht. Dat zou 39kit moeten zijn en die staat niet in hun lijst. Een aantal jaren terug heeft dhr. Molekamp een flinke partij etsplaten en onderdelen overgenomen en verkocht en verkoopt deze nog steeds. Daaraan zijn bijvoorbeeld ook de ovaalramers als kit te danken, die Philotrain zelf ook nooit als kit heeft uitgebracht. De 6 deurs D gebouwd kostte destijds (1993) 695 gulden.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: TonM op 16 March 2010, 17:11:02
Philotrain heeft deze nooit als kit uitgebracht. Dat zou 39kit moeten zijn en die staat niet in hun lijst.

Dat is helemaal waar.

Een aantal jaren terug heeft dhr. Molekamp een flinke partij etsplaten en onderdelen overgenomen en verkocht en verkoopt deze nog steeds.

Maar wel in dozen met de merknaam Philotrain en onder catalogusnummer 39 Kit, compleet met alles erop en eraan.
Al zijn het dan geen "oorspronkelijke" Philotrain modellen, het zijn n.m.m. wel "echte" Philotrains, anders zouden ze niet onder de merknaam verkocht worden, toch?

Grtz,
Ton
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Dennis op 16 March 2010, 20:55:27
Frank,

Jammer dat je de zesdeurs toen niet gekocht hebt, had zeker in je trein gepast.
Hoewel ik je verklaring ook wel een goed punt vindt.
De prijs daar in tegen was heel erg redelijk, ik heb nu spijt dat ik hem toen niet gekocht heb.

De Molekamp kit`s zijn philotrain maar in mijn ogen toch weer niet helemaal.
Voor sommige modellen zijn andere technieken toegepast.
Kijk maar naar de AB7521, met name naar het dak.
Ik meen dat Philotrain oorspronkelijk een messing gegoten dak had(bij de gebouwde exemplaren)
Bij de kit`s zitten witmetalen uiteinden.

Maar ik ben wel heel erg blij met de vernieuwde handel in messing kit`s.
Voor mij als jongere generatie die erg veel plezier beleeft aan de messing bouw.
Is dit toch wel ideaal, toen Philo ze uitbracht was ik met heel andere dingen bezig......flippo`s e.d.

Grtn,
Dennis

Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Ivo tB op 16 March 2010, 21:01:30
Maar wel in dozen met de merknaam Philotrain en onder catalogusnummer 39 Kit, compleet met alles erop en eraan.
Al zijn het dan geen "oorspronkelijke" Philotrain modellen, het zijn n.m.m. wel "echte" Philotrains, anders zouden ze niet onder de merknaam verkocht worden, toch?

Molekamp doet het volgens mij ook met instemming van Philotrain en alle onderdelen zijn ook van Philotrain. Wel heb ik de indruk dat bijvoorbeeld voor de ovaalramer deels door Philotrain afgekeurde (want te ver door geetste) etsplaten zijn gebruikt. Dat geldt ook voor de C12c. Ik klaag helemaal niet, want anders had ik deze modellen niet gehad en ze zijn bijzonder mooi.

@Dennis,

Ik heb een originele AB 7521 direct van Philotrain en deze had wel degelijk witmetalen 'dakpetten'. Dus dat deel is zeker origineel. Evenals de foute draaistellen, want zoals bekend hebben de plan D draaistellen van Roco rollagers, terwijl de AB 7521 glijlagerpotten hadden gedurende hun hele levensduur. Maar dat is op te lossen met een beetje vijlen en losse glijlagerpotten van MK.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Dennis op 16 March 2010, 21:28:29
Ivo,

Dan neem ik dat terug.
Ik had het ooit ergens gehoord/gelezen.

Verder niets meer dan lof.
Ik ben nu met een messing DG bezig, die ik anders ook nooit had gehad (y)

Grtn,
Dennis
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Ivo tB op 16 March 2010, 22:02:04
Dennis,

Is ook niet zo vreemd, want ik keek ook vreemd op toen ik het bouwpakket van Philotrain witmetalen dakpetten vond en witmetalen draaistelhouders. Ook de vouwbalgen waren geloof ik van witmetaal.

Het verbaast me wel dat Frank blijkbaar heeft vastgesteld dat de hoogte van de vouwbalgen niet aansluit bij die van de DB. Ik weet niet of dat over de rubberbalg gaat of de eerdere vouwbalgen aan bijvoorbeeld de Schürzenwagen. Op foto's zie je trouwens wel vaker een verbinding tussen balgen, die qua hoogte niet gelijk is.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Stalen D IV + D IV = Stalen D VI?
Bericht door: Mispoes op 16 March 2010, 23:23:55
Prijs met de koper was al overeengekomen. De spuit stond al klaar om een lichtere kleur blauw aan te brengen, opschriftensetje van Klspr was al besteld om er een tijdp. 4 wagen van te maken. En toen constateerde ik dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1685_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1685_1.jpg)

Met plan D was het maar iets beter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1683_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG1683_1.jpg)

Aangezien de D aangeschaft zou worden voor een combinatie met DB-rijtuigen heb ik er vanaf gezien... Vind het nog steeds jammer maar ik sta nog steeds achter mijn keuze de wagen uiteindelijk niet te kopen.