BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: R Fongers op 15 February 2010, 10:43:41

Titel: Zwaar ongeluk in België
Bericht door: R Fongers op 15 February 2010, 10:43:41
Zie de bijgaande links

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/vlaamsbrabant/100215_Passagierstreinen

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/redactietips/2.9186/1.716826

Met medeleven voor slachtoffers en nabestaanden

Rob
Titel: Twintig doden bij treinbotsing België
Bericht door: Namellod op 15 February 2010, 10:45:15
Nu net op nu,nl
http://www.nu.nl/buitenland/2184744/twintig-doden-bij-treinbotsing-belgie.html

En de twitter pagina:
http://twitter.com/search?q=buizingen

John
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Spoorrelais op 15 February 2010, 10:46:45
Er wordt al gesproken van 20 dodelijke slachtoffers
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Boekema op 15 February 2010, 11:28:29
http://www.transport-online.nl/site/nieuws-spoorluchtzee/index.php?news=178

Link naar transport-online waar ook het nodige op staat.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Dpc Fo op 15 February 2010, 11:31:54
Voor een extra journaal van de Belgische televisie:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/vlaamsbrabant/100215_Passagierstreinen
(link bovenin de pagina)

Hier op mijn werk geen geluid, maar het ziet er zeer ernstig uit.

Carlo
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Maasdam op 15 February 2010, 11:53:04
Kon niet op de meest ongelukkige moment gebeuren. Wat een ernstig ongeluk. Oog getuigen melden dat er niet geremd is.

Mijn gedachten zijn bij onze Belgische vrienden.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Besselspoor op 15 February 2010, 12:24:03
Dat ziet er serieus ernstig uit, vreselijk voor de slachtoffers. En ik begrijp dat er dus nog mensen vastzitten in een vernield rijtuig? Daar moet je niet aan denken....
Heeft Belgie trouwens geen vorm van ATB dat hier in had kunnen grijpen?


Bessel
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Dutch013 op 15 February 2010, 12:25:27
Volgens de telegraaf helaas al 25 doden. :'(

http://www.telegraaf.nl/buitenland/6033023/__Treinbotsing_Belgi__20_doden__.html?p=1,1

Mijn medeleven naar de slachtoffers en hun familie
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: nederbelg op 15 February 2010, 12:47:11
Dat ziet er serieus ernstig uit, vreselijk voor de slachtoffers. En ik begrijp dat er dus nog mensen vastzitten in een vernield rijtuig? Daar moet je niet aan denken....
Heeft Belgie trouwens geen vorm van ATB dat hier in had kunnen grijpen?


Bessel

Natuurlijk, maar het vermoeden is dat één door het rode sein is gereden.
Maar dat zijn vermoedens, eerste hulp gaat nu eerst naar de slachtoffers. Daarna de rest.
Mijn gedachten zijn nu ook bij de vrienden en familie van de slachtoffers.

dave

Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 February 2010, 12:50:58
Heeft Belgie trouwens geen vorm van ATB dat hier in had kunnen grijpen?
Ze hebben een systeem dat heet Memor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Memor_Krokodil.jpg)
Daarbij ligt bij een sein tussen het spoor een stalen constructie die geïsoleerd is opgesteld. Op die z.g. krokodil staat een gelijkspanning die al naar de stand van het sein plus of min kan zijn. Onder de loc zit een metalen borstel die over de krokodil strijkt en zo die spanning meet. Indien de borstel een onveilige spanning meet, dan wordt de trein geremd. Maar als het sein vlak voor een wisselverbinding ligt en de trein heeft al enige snelheid, dan komt die ingreep te laat.
Naar mijn veronderstelling is dat hier gebeurd. Precies weet ik het ook niet, want ik was er niet bij. Dus het nader onderzoek zal moeten uitwijzen of mijn veronderstelling juist is.
Ik ken de plek wel, want op mijn fietstochten heb ik vaak langs deze spoorlijn gereden.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Rick 91 op 15 February 2010, 13:12:47
Op RTL nieuws staat zeker 11 doden, mogelijk 25  :o  :'(

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/02_februari/15/buitenland/gewonden-bij-treinongeluk-in-belgie.xml

Sterkte aan de familieleden, het moet je maar overkomen.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Daniel. op 15 February 2010, 16:02:29
ga je met de trein naar je werk/school/familie, kom je nooit meer terug :'( :(
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: ronald1956 op 15 February 2010, 16:15:56
Ja , dat is triest , maar dat kan evengoed lopend/met de fiets/de auto enz.
Ik denk dat de trein dan nog onder de meest veilige vervoersmiddelen valt.

Sterkte voor de nabestaande .
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Chris op 15 February 2010, 16:20:41
Nooit met ruzie van huis gaan....
Zeg elkaar, dag, dag, ik hou van jou.

Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: ronald1956 op 15 February 2010, 16:28:30
Klopt, helemaal mee eens.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: class 37 op 15 February 2010, 16:31:55
sluit me erbij aan inderdaad je weet maar nooit  :-\  ik reis ook dagelijks met de trein zet je toch aan het denken ::)
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Blikken Tinus op 15 February 2010, 17:30:43
Ze hebben een systeem dat heet Memor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Memor_Krokodil.jpg)
Daarbij ligt bij een sein tussen het spoor een stalen constructie die geïsoleerd is opgesteld. Op die z.g. krokodil staat een gelijkspanning die al naar de stand van het sein plus of min kan zijn. Onder de loc zit een metalen borstel die over de krokodil strijkt en zo die spanning meet. Indien de borstel een onveilige spanning meet, dan wordt de trein geremd. Maar als het sein vlak voor een wisselverbinding ligt en de trein heeft al enige snelheid, dan komt die ingreep te laat.

Memor is een beperkt systeem dat alleen de treinbestuurder signaleert (akoestisch en ingreep) bij een snelheidsbeperkend sein. Memor grijpt dus niet in bij het passeren van een stoptonend sein zoals hier het geval lijkt. Ik sluit me verder aan bij Klaas dat alleen onderzoek zal uitwijzen hoe dit rampzalige ongeval heeft kunnen gebeuren.

Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Peter Kleton op 15 February 2010, 18:47:49
Hallo,
 Maar voor het stoptonende sein staat toch een snelheidsbeperkend sein?
En daar greep Memor dus blijkbaar niet in.
 B.v. in de situatie die Klaas  noemt.
 Mss lezen we nog eens , wat er werkelijk is gebeurd, want meestal is de oorzaak ingewikkelder dan je zou denken.
 Vr gr, Peter
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 February 2010, 19:37:24
Eén van de betrokken treinen was zojuist vertrokken uit het station, en wellicht was dat de trein die door rood reed. Die heeft daarvoor dus geen snelheidsbeperking gezien.

Ik zag in het Journaal dat het Belgische veiligheidssysteem inderdaad niet voorziet in een ingreep bij door rood rijden. Dan hebben ze bij de Belgische spoorwegen nog heel wat werk voor de boeg. In Nederland is de invoering van ATB in een stroomversnelling geraakt door het ongeluk bij Harmelen in 1962. We zijn nu bijna 50 jaar verder en die klus is nog steeds niet helemaal klaar.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: nscargo op 15 February 2010, 19:40:33
Nooit met ruzie van huis gaan....
Zeg elkaar, dag, dag, ik hou van jou.

Wijze woorden Chris
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: timtrein op 15 February 2010, 20:12:39
Onze ATB grijpt ook niet in bij rood, maar bewaakt alleen dat er (licht maar wel voortdurend) geremd wordt bij passage van geel. Ook hier kunnen dit soort grappen dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat hebben we vandaag weer gezien.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Peter Kleton op 15 February 2010, 20:21:37
 Hallo,
 Ik ben bang, maar ik heb de hele  geschiedenis nog niet goed  begrepen, dat  het  zou kunnen zijn , dat de mcn vergeten heeft dat hij verderop weer  moest stoppen voor een rood sein, toen hij van station Halle wegreed .Klaas noemt deze mogelijkheid ook.
 Maar het kon ook zijn, dat hij op een stukje enkelspoor reed.
 We lezen het nog wel
 Íets vergelijkbaars is eens  bij Vlaardingen gebeurd ,een Sprinter reed het rode brugsein voorbij  en toen de Haven in, omdat de draaibrug open stond.
-Peter
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Spoor65 op 15 February 2010, 20:28:50
Hallo,

Hoe het ook is, het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren, maar helaas zal nooit elk ongeluk uit te sluiten zijn.

Zie zojuist dat over enkele minuten het programma Netwerk aandacht besteed aan dit zwaar ongeval.

Mvg

Freddy
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: nscargo op 15 February 2010, 20:41:05
Het lijkt ook wel wat op het ongeluk bij Harmelen.
Twee treinen bij betrokken
Sneltrein en stoptrein
Eén van de treinen had vertraging
Rood sein gemist
Trein in de flank geraakt
Mist ( al was het bij Harmelen wel veel mistiger )
Veel doden en gewonden.
Maar hoe het ook zij, dit is heel erg en mijn gedachten gaan dan ook uit naar de gewonden en de nabestaanden.
Moge zij in de komende tijd veel steun en kracht krijgen.
Harm
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Sicco Dierdorp op 15 February 2010, 21:37:54
Wat ik overigens miste in de berichtgeving, ook in België, was de vergelijking niet alleen met Pécrot, maar ook met de drie (!!) ernstige andere ongevallen die de laatste drie jaar in België zijn geweest en waarvan er twee door absoluut en onwaarschijnlijk geluk niet hebben geleid tot enorm vele slachtoffers (ook nu, hoe wrang ook, had men het relatieve geluk dat het schoolvakantie is omdat de trein gewoonlijk volgepakt zat met scholieren)
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Henk Boshuyzen op 15 February 2010, 22:42:07
Laten we de uitkomst van het onderzoek maar afwachten.
Rood sein missen kan
Maar er kan ook wat anders zijn:
Ter plaatse zouden werkzaamheden zijn waardoor maar 1 spoor voor beide richtingen beschikbaar was.
Nemen we Nijmegen in gedachten, daar raakte een trein op verkeerd spoor door fouten in de beveiliging na werkzaamheden
Bij Ede reed een 1700 met internationale trein op een overweg een oplegger en een auto aan nadat de overweg voor werkzaamheden spanningsloos was voor werkzaamheden.
Wat hier  aan de hand is zal zeker door infrabel uitgezocht worden
Ondertussen kunnen we niets anders doen dan medeleven aan de nabestaanden van de overledenen uitspreken

Henk B
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: André (Märklinfan) op 15 February 2010, 23:17:00
Hallo,

Allereerst wil ik stil staan bij de nabestaanden van de slachtoffers en de gewonden een spoedig herstel toewensen.
Een reactie op timtrein m.b.t.: Citaat - Ook hier kunnen dit soort dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten - einde citaat.
Nu is het zo dat alleen de machinist in zijn cabine zit en deze scherp moet opletten, andere mensen hebben daar geen invloed op, alleen het beveiligingssysteem.
Ook de opmerking van een heer in België dat er meerdere treinen regelmatig door rood rijden is zeer verwerppelijk.
Door die scherpte van machinisten zijn er gelukkig relatief weinig ongevallen.

André.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: R Fongers op 15 February 2010, 23:38:23
Het is en blijft mensenwerk, beveiliging óók. Op zich heel triest maar weer iets waaruit we moeten proberen lessen te leren. Vaak wordt de schuld afgeschoven door het leidinggevende kader om maar hun targets te kunnen halen. MCN en treindienstleiders worden onder druk gezet om dit te bewerkstelligen.
Fouten kunnen we niet uitsluiten, nu niet en in de toekomst ook niet want het is door de mens geschapen, ook de beveiliging!. Triest is dat er mensenlevens verloren zijn gegaan. We zullen nooit weten wat er bij beide MCN's is omgegaan kort voor de fatale botsing. Kortom de werkelijke waarheid zullen we nooit weten. We kunnen alleen maar hopen dat dit niet te frequent gebeurd.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Esperopt op 16 February 2010, 00:03:36
Ook de opmerking van een heer in België dat er meerdere treinen regelmatig door rood rijden is zeer verwerppelijk.
Door die scherpte van machinisten zijn er gelukkig relatief weinig ongevallen.

Volgens mij was deze heer in blauwe trui een vertegenwoordiger van de vakbond. Hij nam het juist op voor de machinisten, en zei dat deze te lang dagen maakten, en onder te grote druk stonden.

Morgen maar niet te veel aan denken als ik weer in de trein stap voor mijn rondje vergaderingen in de randstad.

Gerard.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 February 2010, 07:58:38
Ik denk dat de mcn in België wel eens scherper zouden kunnen zijn dan hier, juist omdat de techniek ze minder 'in de gaten houdt' dan bij ons.

Daarnáást is het duidelijk dat het verkeer in België nu zo druk is geworden dat men echt niet verder kan met een systeem zonder remdwang.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: amber op 16 February 2010, 12:40:55
Geluk bij een ongeluk blijft toch wel dat t nu vakantie is in Belgie en er dus minder mensen in de treinen zaten. Desondanks is elke dode en gewonde er eentje te veel.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: henk op 16 February 2010, 12:47:00
Ik zag in het Journaal dat het Belgische veiligheidssysteem inderdaad niet voorziet in een ingreep bij door rood rijden. Dan hebben ze bij de Belgische spoorwegen nog heel wat werk voor de boeg. In Nederland is de invoering van ATB in een stroomversnelling geraakt door het ongeluk bij Harmelen in 1962. We zijn nu bijna 50 jaar verder en die klus is nog steeds niet helemaal klaar.

Ik begrijp inmiddels dat er in België al wel een begin is gemaakt met de installatie van een beveiligingssysteem vergelijkbaar met ATB en dat dit op het betreffende baanvak al aanwezig is. Of het al operationeel is en of beide treinen beschikken over de bijbehorende apparatuur werd me niet duidelijk.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 February 2010, 13:31:50
Ja Marc, het probleem is alleen dat de Thalys wel langs Halle moet. Hoewel België een relatief dicht spoorwegnet heeft zijn er nauwelijks mogelijkheden om dit punt te omzeilen.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Gert1 op 16 February 2010, 13:40:39
Bovendien wordt er vandaag door spoorwegpersoneel in België (en dan met name Wallonië) gestaakt.
Meer daarover (en ook een hartverscheurend interview met de ouders van de omgekomen machinist) vind je hier:
http://www.hln.be/hln/nl/6296/Trein-negeert-rood-licht-bij-tragedie-in-Halle/index.dhtml

mvg,
Gert
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Kris Henderikx op 16 February 2010, 13:56:30
Ja Marc, het probleem is alleen dat de Thalys wel langs Halle moet. Hoewel België een relatief dicht spoorwegnet heeft zijn er nauwelijks mogelijkheden om dit punt te omzeilen.

en via Gent & Kortrijk naar Rijsel  ::)
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 February 2010, 14:11:15
en via Gent & Kortrijk naar Rijsel  ::)
Dat is misschien technisch wel mogelijk. Maar daar zit een richtingwissel in Gent in, en verder vraag ik me af of er in Rijssel (Lille) een mogelijkheid is om van het oude spoor op de HSL te komen. Op de NMBS netkaart kan ik dat niet zien.
Zal in ieder geval een aanzienlijke vertraging opleveren.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: JAB van Ree op 16 February 2010, 15:01:13
We gaan het hier alleen nog over het ongeluk hebben, niet over hoe vervelend/lastig/whatever het is om om te moeten reizen.
Daarvoor opent iemand maar een draadje in ditjes&datjes...
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: mmhajvth op 16 February 2010, 16:05:42
Een Belgische Reporter wist te vertellen dat er aan het spoor gewerkt wordt ter plaatse van het ongeval.
Ook werd aangegeven dat de treinen daar in beide richtingen een stuk over 1 en het zelfde spoor moeten rijden i.v.m. de werkzaamheden.
Verder heeft men vorig jaar officieel ingestemd met een beveiligingssysteem genaamd TLB.
Echter zijn momenteel ongeveer 25 procent van de spoorwegen in België en slechts enkele procenten van de treinen daarmee uitgerust.

Wat hiervan direct heeft bijgedragen aan het ongeluk word nog onderzocht.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Marc tramt op 16 February 2010, 16:16:32
Nieuws over het ongeluk dan maar weer:
- "Zwarte dozen" zijn gevonden: link > De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1068218/2010/02/16/Zwarte-dozen-verongelukte-treinstellen-teruggevonden.dhtml)
- Machinist van de Leuvense trein heeft het overleefd en wordt gehoord: link > De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1068275/2010/02/16/Trein-uit-Leuven-reed-wel-degelijk-door-rood.dhtml)
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Boekema op 16 February 2010, 16:41:45
http://www.youtube.com/watch?v=fC8uo3fTOcY

Vond dit filmpje op youtube is een trieste foto reportage van het ongeluk,
maar ondanks dat toch wel weer een mooie en een respecte reportage

groeten klaas
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Jos B. op 16 February 2010, 18:31:05
Had effe een ingeving.

En wat als geen van de machinisten een rood sein heeft genegeerd?
En de bewuste wissel waarop de trein zich zijdelinks in de andere trein boorde niet in de rechte stand is teruggesprongen?


Jos.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Gert1 op 16 February 2010, 18:35:12
Dat zou kunnen, maar zou dat dan niet gemeld moeten zijn d.m.v. een controlesysteem?
En had dat systeem dan niet moeten voorkomen dat het sein op groen kon staan?
Voor de goede orde: ik heb geen verstand van het Belgische beveiligingssysteem, dus misschien kan wat ik hierboven beschrijf in België helemaal niet.

mvg,
Gert
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Jos B. op 16 February 2010, 18:41:36
Ik weet ook niet hoe het zit met het Belgische beveiligingssysteem zit.
Wel is er sprake van een sterk verouderd systeem, dus dat zou wel eens kunnen.

Zo spreken wel diverse bronnen dat wel een van de machinisten een rood sein zou hebben genegeerd.
Maar ik wacht liever het officiele onderzoek af.
Vandaar deze vraag.
Uit dat onderzoek kan van alles komen, en zelfs een communicatiefout kan dan niet uitgesloten worden denk ik.


Jos.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: johnny-VIRM op 16 February 2010, 19:34:03
Onze ATB grijpt ook niet in bij rood, maar bewaakt alleen dat er (licht maar wel voortdurend) geremd wordt bij passage van geel. Ook hier kunnen dit soort grappen dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat hebben we vandaag weer gezien.
Jammer, sinds een jaar hebben we de aanvulling vv, en waar de bekende gele platen langs het spoor liggen kom je echt niet door rood.
Het memor in belgie heeft helaas alleen maar een kwiteer functie, maar ik denk dat er buiten dat er nog veel meer aan de hand is.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: erwin janssens op 16 February 2010, 21:05:59
Laatste stand van zaken , 18 doden en 161 gewonden waarvan 10 zwaargewonden , vannacht worden  de niet of nauwelijks beschadigde rijtuigen weggesleept , morgen gaan ze dan de totaal verhakkelde stellen uit mekaar trekken, mogelijk liggen er nog mensen onder.

De treinbestuurder die het overleefde is door een rood sein gereden , maar heeft, nadat hij een nood-remming maakte , zich verwijdert uit de bestuurderspost en is in het rijtuig gelopen.

Beide treinbestuurders waren jonge dertigers , de overleden treinbestuurder had 8 jaar dienst, de treinbestuurder die het ongeval overleefde had 1 jaar dienst.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Thom op 16 February 2010, 23:04:59
Ik weet ook niet hoe het zit met het Belgische beveiligingssysteem zit.
Wel is er sprake van een sterk verouderd systeem, dus dat zou wel eens kunnen.

Zo spreken wel diverse bronnen dat wel een van de machinisten een rood sein zou hebben genegeerd.
Maar ik wacht liever het officiele onderzoek af.
Vandaar deze vraag.
Uit dat onderzoek kan van alles komen, en zelfs een communicatiefout kan dan niet uitgesloten worden denk ik.

Jos.
Dat zal net zoals in Nederland zijn, een wissel meld na het omlopen altijd of het zich in de eindstand bevind en welke eindstand dat is.
Zolang dat niet gebeurt is, zal de rijweg niet vrijkomen, en de Mcn dus geen veilig sein krijgen.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: transmission op 16 February 2010, 23:45:27
Het is een dramatische ramp.
Ik wens de slachtoffers en hun familie mijn medeleven.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Henk Boshuyzen op 17 February 2010, 17:06:56
Dat zal net zoals in Nederland zijn, een wissel meld na het omlopen altijd of het zich in de eindstand bevind en welke eindstand dat is.
Zolang dat niet gebeurt is, zal de rijweg niet vrijkomen, en de Mcn dus geen veilig sein krijgen.

Het blijft allemaal speculaas eten.
Een wissel in de eindstand meldt zich inderdaad.
Maar of de rijweg vrijkomt? Er waren daar werkzaamheben, 1 verkeerd geplaatste strop in een beveiligingskast kan tot rampzalige gevolgen leiden.
Laten we de uitkomst van het onderzoek maar afwachten (verhoor machinist, treindienstleider, onderzoek installaties, onderzoek logboeken) voordat er ook maar iemand naar een machinist wijst.
De vakbond in Belgie werkt in alle hevigheid mee aan het beeld dat, zonder enige vorm van bewijs, al een machinst schuldig wordt verklaard

En Thom, een sein is altijd veilig, of het sein nu rood, geel of groen toont.
Anders kun je en mag je er niet op vertrouwen.
Rood = stop
Geel = voorbijrijden toegestaan en rekenen op stoptonend sein
Groen = Voorbijrijden toegestaan
Oftewel, het sein is in de stand STOP of uit de stand STOP.

Henk B
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Thom op 17 February 2010, 21:37:06
Uiteraard, maar je begrijpt wat ik bedoel met en veilig sein, en vele anders spoormensen ook...  ;)
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Matheus 18 op 17 February 2010, 22:32:36
Een stopsein op rood betekent in Belgie dat het voorgaande sein groen geel gaat vertonen, enkel geel geld niet in het blokstelsel, in stations is dit wel een geel vertoon, daar dit niet in het blokstelsel opgenomen is, de betekenis blijft het zelfde , rekenen op rood.
Het feit det Belgie achterop hinkt met de seingeving komt gewoon door het prestiege project, Belgie zou en moest ook een hoge snelheids trein hebben zoals de TGV, nu Thalys en Eurostar.
Vele banen zijn inmiddels geschrapt, onderhoud van locomotieven is verminderd, controle van het net word ook nog maar halvelings uitgevoerd, dit alles ten bate van het HST project, in Brussel zuid staat een voledige HST te verkommeren, deze werd aangekocht voor onderdelen, deze heeft nog geen meter in dienstverband gereden.
Waar men moet over versteld staan, dat is dank zij de machinisten dit niet meer voorvalt, ergens logisch dat ze er een stakings dag op nahouden door het jammerlijk overlijden van hun collega.
Matheus.
Hoop nu maar dat ik de staats veiligheid niet op mijn dak krijg door dit te schrijven, in Belgie weet je nooit.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Alexander op 18 February 2010, 02:56:44
Ik dacht dat er een lijn door de Ardennen is met ERMT niveau 2. Die lijn zou ook voorzien zijn van een hoger voltage op de bovenleiding.

groeten Alexander
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: mark7758 op 18 February 2010, 13:34:59
Ik denk dat jij doelt op Athus Meuse lijn. Die heeft 25Kv bovenleiding maar geen ERTMS.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Remco vM op 18 February 2010, 13:53:05

De treinbestuurder die het overleefde is door een rood sein gereden , maar heeft, nadat hij een nood-remming maakte , zich verwijdert uit de bestuurderspost en is in het rijtuig gelopen.

Beide treinbestuurders waren jonge dertigers , de overleden treinbestuurder had 8 jaar dienst, de treinbestuurder die het ongeval overleefde had 1 jaar dienst.
Er word op teletekst gemeld dat de bestuurder heeft verklaard gewoon een veilig sein te hebben gehad
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Gert1 op 18 February 2010, 14:20:50
Op nu.nl staat dat hij het sein van 'oranje' zag overgaan op groen.
Hij schijnt inmiddels meermaals ondervraagd te zijn.

Verondersteld dat het sein inderdaad op groen stond, dan is er mogelijkerwijs een heel groot probleem met de veiligheid op het spoor in België.

mvg,
Gert
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Jos B. op 18 February 2010, 14:26:51
Waar ik al eerder aan zat te denken.
Zie een paar berichtjes terug.
Als dat werkelijk zo is dat beide seinen groen toonden, dan moeten de belgen zich eens serieus zorgen gaan maken.
Zal echt spijtig zijn als dit ook uit het onderzoek gaat voorkomen.

Maar ik denk eigenlijk meer aan de wissel.
Als deze blokkeerde, en hierdoor geen terugmelding gaf.


Jos.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Remco vM op 18 February 2010, 14:40:50
Is al een keer eerder gebeurd, meen me nog een ongeluk te herinneren waarbij een trein in een station achterop een andere trein reed, omdat men bij werkzaamheden de draadjes had verwisseld en het sein groen toonde ipv rood.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Sicco Dierdorp op 18 February 2010, 14:48:37
Is al een keer eerder gebeurd, meen me nog een ongeluk te herinneren waarbij een trein in een station achterop een andere trein reed, omdat men bij werkzaamheden de draadjes had verwisseld en het sein groen toonde ipv rood.
Bijna, in dat voorbeeld waren de seinen verplaatst, maar de 'potjes' nog niet of verkeerd, waardoor de voorste trein een sectie was binnengereden en dat niet werd gedetecteerd. Gevolg was dus een zware botsing, waarbij het veel geluk was dat de achteropkomende trein (met stuurstand voor) leeg was en de voorste trein met loc achterop stond. Was het anderom geweest, dan waren ook hier veel slachtoffers gevallen.

Volgens mij wordt ene technisch probleem ook nog niet uitgesloten bij het zware ongeval in Mons van november vorig jaar, waarbij een IC-stel volledig werd vernield en het wederom een geluk bij ene ongeluk was dat die trein zo goed als leeg was op dat moment.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 February 2010, 16:02:16
Op nu.nl staat dat hij het sein van 'oranje' zag overgaan op groen.
Heeft de verslaggever het woord "oranje" hier ingevoegd, of heeft de machinist dat woord zelf gebruikt?
In het laatste geval moeten we ons serieus zorgen gaan maken over de opleiding van de machinisten.
De juiste kleurbenaming is geel, ook in België.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: breitenstein op 18 February 2010, 16:16:56
Volgens het laatste radionieuwsbericht in België is de overlevende machinist van de ongevalstrein nog niet verhoord door het parket (d.w.z. door de gerechtelijke instanties). De speculaties over de oorzaak van het ongeval berusten voorlopig op hetgeen de kranten melden. Zolang er geen officiële verklaringen zijn van de gerechtelijke instanties blijft alles puur speculatie en worden er discussies gevoerd zonder dat men echt over de situatie ter plaatse of zelfs maar de situatie in België kan oordelen.

MVG

Casper
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Remunj op 18 February 2010, 16:20:33
Klaas, ik gok erop dat de journalist dat ervan gemaakt heeft.
In de Spits en Metro van afgelopen dagen stonden ook van die "mooie" uitleggen.
Zo werd er melding gemaakt dat een van de treinen door een rood stoplicht gereden was.
Verder werd het beveiligingssysteem uitgelegd waarbij het erop neer kwam dat de borstel onder de trein een belletje gaf naar de conducteur die daar vervolgens op moest reageren.
Zegt meer over de kennis van journalisten dan over het opleidingsniveau van machinisten.

Gr.
Eric
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Matheus 18 op 18 February 2010, 17:03:27
Ergens is het goed fout gelopen, volgens sommige bronnen reed de trein uit Leuven op tegenspoor wegens werken, op Google maps is niet duidelijk te zien hoe het spoorverloop is, maar ofwel reed deze trein in station Buizingen al op tegenspoor, ofwel moet de machinist na het overschrijden van het op rood staande sein een wissel open gereden hebben.
Dit had op de OKB van het controle station normaal alarm moeten vermelden en overgaan op alle seinen in de direkte omgeving tot dit betreffende spoor op rood. Daarom mijn vermoeden dat de Trein uit Leuven reeds op tegenspoor stond.
Veeleer denk ik dat de machinist niet ingelicht werd dat hij op tegenspoor ging. Het is geen kwestie van hij moet dit weten, hij is hier al zo dikwijls gepasseerd, nee elke lok die op tegenspoor overgaat dient een S 433(ben niet meer zeker van het nr. S 422 was voor het mogen overschrijden van een op rood staand sein) die mocht ik als seingever veel uitdelen aan machinisten, was in de jaren 70 schering en inslag. Enfin op de dag van het ongeval werd er van de direktie van NMBS een spreekverbod uitgevaardigd aan de personeels leden. Ergens zit er wat fout dat geen daglicht mag zien volgens mijn mening.
Matheus.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Matheus 18 op 18 February 2010, 17:23:35
Nog even iets over de treinstellen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/album_large_3587247.jpg)
Machinist van het rode treinstel heeft het overleefd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/album_large_3587302.jpg)
Beire in het grijze treinstel heeft het niet overleeft.
Reden: na het optrekken van de noodrem is de machinist van de rode trein de wagon ingelopen.
Beire had geen geluk.
Matheus.
Inderdaad, wat Bruno en Jos verderop vertellen is korect, het is een M4, ik had een ander type in gedachten.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Bruno op 18 February 2010, 18:09:51
Nu kan ik me vergissen maar die beige is toch een M4?
Daar heb je bij mijn weten juist alleen de mogelijkheid om het rijtuig in te lopen, en niet naar buiten.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Jos B. op 18 February 2010, 18:20:20
Klopt, is inderdaad een M4
En die heeft geen buitendeur in de stuurstand, maar wel een deur naar de passagiersruimtes.


Jos.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Matheus 18 op 18 February 2010, 19:51:24
Inderdaad is een M4, ik had het op een ander model voor,
Gelieve mijn excuses te aanvaarden.
Matheus.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Jos B. op 18 February 2010, 21:12:11
Kan gebeuren.
welk type had jij dan voor?


Jos.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Sicco Dierdorp op 18 February 2010, 21:20:02
Overigens weet ik niet of het bedoeld wordt, maar ook in de Klassieke stellen kun je naar achter vluchten (dat is in dit geval ook gebeurd)

Overigens is dit toch wel één van de meest schrijnende treinongevallen van de laatste jaren hoor. Het kon bijna niet droeviger. Een man die zich ziek voelde besloot te Brussel toch weer naar huis te gaan. Een vrouw die voor het eerst in tien jaar haar trein eerder miste.... beide dood. Een wrang spelletje met het lot.

Wat overigens ook schrijnend is, is de wijze waarop de Belgische media nu als aasgieren op de NMBS duikt, al 4 dagen hoor je telkens hetzelfde verhaal waarbij er duidelijk niet echt geluisterd wordt. Uiteindelijk zal het pas stoppen als er spreekwoordelijke koppen gaan rollen. Wat dat betreft gaat het net als bij ons.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: henk op 18 February 2010, 21:28:04
In België komt daar nog wat bij.

Enfin op de dag van het ongeval werd er van de direktie van NMBS een spreekverbod uitgevaardigd aan de personeels leden. Ergens zit er wat fout dat geen daglicht mag zien volgens mijn mening.
Matheus.

Zo'n gebeurtenis is daar niet compleet zonder een paar komplottheorieën.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Jos B. op 18 February 2010, 21:38:11
Zo een spreekverbod zal wel zijn om te voorkomen dat iemand van de NMBS groep zijn mond opendoet en per ongeluk iets zegt wat een ander weer tegen de NMBS kan gebruiken.


Jos.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Thom op 18 February 2010, 22:21:56
Dat spreekverbod is eigenlijk zo bijzonder niet want in Nederland moet bij een ongeval het personeel ook de pers doorsturen naar de persdienst....
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Jos B. op 18 February 2010, 22:26:35
Dat bedoelde ik, daar zijn persvoorlichters voor.


Jos.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Chris Westerduin op 19 February 2010, 10:01:28
De laatste tijd gebeuren er wel byzarre ongelukken in het Belgse. Ook voor dit ongeluk in België waren er al de nodige discussie's over de beveiliging op de sporen van onze zuiderburen. Toch las ik van de forumgenoten weer de nodige fouten in de speculatie over dit vreselijke ongeval.
In België kent men Memor als beveiligng. Bij o.a. 'geelvariant' in het seinbeeld is de 'krokodil' in het spoor positief geladen en moet je als machinist een knop indrukken zodat ie de beperking die het sein oplegd heeft gezien. Helaas als je verder niks doet kan je met volle snelheid bijvoorbeeld door een gesloten sein rijden.
Om de veiligheid te vebeteren heeft Infrabel het TBL systeem ontwikkeld wat op een paar baanvakken is aangelegd. Persoonlijk ken ik dat systeem niet maar het schijnt vergelijkbaar te zijn met ons ATB-NG systeem. Nu ETCS meer ontwikkeld en gebruikt wordt wil Infrabel liever dit systeem gaan aanleggen. Althans, dat werd me verteld op de cursus Treinbestuurder.
O ja, voor een gesloten sein krijg je 'dubbel geel' als seinbeeld en geen 'groen geel'!
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: mark7758 op 19 February 2010, 10:03:22
Op de registratie band ziet dat er nu net het zelfde uit. (Remming)
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Gert1 op 16 March 2010, 10:58:29
Interessant nieuws over de mogelijke oorzaak: http://www.nu.nl/buitenland/2205968/treinramp-halle-mogelijk-magnetisch-veld.html

mvg,
Gert
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: HuubvG op 16 March 2010, 11:19:00
Komt op mij erg ongeloofwaardig over. Op tilt slaan van een sein vind ik ook al een zotte uitdrukking.

Waarom zou dat dan toevallig alleen bij dit bewuste sein gebeurd zijn? Dan zouden alle seinen bij elke treinpassage 'op tilt' moeten slaan, of op z'n minst zou dit vaker moeten gebeuren. En dan was het ook wel eerder opgevallen.

Huub
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Martijn_ op 16 March 2010, 11:23:03
Was er ook niet zoiets bij nieuw-vennep aan de hand dat de hsl de ATB daar verstoorde in de eerste weken? Dus heel onwaarschijnlijk is het niet, maar dan had het al wel eerder opgemerkt moeten worden m.i.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Gert1 op 16 March 2010, 11:23:38
Geen idee Huub. Wat ik wel weet is dat er in NL ook wel eens problemen zijn geweest op plaatsen waar twee verschillende systemen vlak bij elkaar komen. De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?

Misschien ontstaat er in België bij Halle een magnetisch veld als twee treinen in tegengestelde richting elkaar passeren op de hoge snelheidslijn?
Geen idee of zoiets kan. Dat lijkt me meer iets voor de techneuten om te beantwoorden.

mvg,
Gert
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 March 2010, 11:33:25
De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?
Het zal eerder de stroom zijn dan de spanning.
Bij het 25kV systeem hebben ze er voor gekozen om de versterkingsleiding in tegenfase te zetten met de bovenleiding zelf.
Dat is op zich een goed idee, want je krijgt zo twee tegengesteld lopende stromen, die elkaars magneetveld opheffen, zodat de "buitenwereld" er weinig tot niks van merkt.
Het is alleen jammer dat de tegenstroom uitgerekend niet loopt op de plek waar de trein zich bevindt.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Dpc Fo op 16 March 2010, 11:34:13
Je zou voor de betrokken mcn hopen dat het waar is, maar als de beveiliging in Belgie ook volgens het fail-safe principe is gebouwd (een storing mag nooit tot een veiliger seinbeeld leiden), dan is de kans dat dat de oorzaak is vrij klein. Aan de andere kant stond er juist deze maand een artikel in op de Rails over het spoorwegongeluk in Elst in 1954, waar de oorzaak ook lag in een technisch mankement en wel een doorgeroeste trekdraad voor een wissel. Het ongeluk in Nijmegen in 1979 had ook een technische storing als medeoorzaak (naast een menselijke fout).

Carlo
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Alex Langenkamp op 18 March 2010, 17:34:34
Kijk ook even op http://spoorvreter.be/blog/ (http://spoorvreter.be/blog/)
onder het kopje Buizingen.

Er lijkt dus meer aan de hand te zijn....

Alex
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Gert1 op 18 March 2010, 18:22:41
Dat lijkt me heel erg serieus! Ik zou als Forens echt overwegen voortaan met de auto te gaan, want de veiligheid is echt in het geding daar!

mvg,
Gert
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Sicco Dierdorp op 18 March 2010, 18:47:55
Nogal, zeker als je je bedenkt dat ook de vorige twee zware ongelukken (waarbij het aantal slachtoffers door puur geluk laag was doordat de treinen in beide gevallen zo goed als leeg waren) in elk geval deels te wijten waren aan fouten in het seinstelsel.
Titel: Re:Zwaar ongeluk in België
Bericht door: Gert1 op 18 March 2010, 18:59:29
Het kan toch niet anders of men gaat het (en de verantwoordelijken!) nu echt aanpakken?

mvg,
Gert