BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: willem7853 op 08 February 2010, 16:56:21
-
Een modelbouw kennis van mij bouwt in de schaal 1:28 houten radiografisch gestuurde treinmodellen.
Hij is nu bezig een model van een VAM wagen te bouwen, het model moet straks kunnen kiepen.
Maar nu is onze vraag, gaan de deuren van de wagons open op zwaartekracht of worden de deuren hydraulisch geopend.
We hopen dat op dit forum iemand ons uit de onzekerheid kan helpen
Met vriendelijke groet, Willem
-
Je geeft aan, dat het model moet kunnen kiepen. Dan komen alleen de laatste generatie VAM-wagens in aanmerking (bouwjaar vanaf 1970), deze konden namelijk hydraulisch kiepen, waarbij de klep openging. De oude(re) VAM wagens, de zogenaamde zadelwagens konden niet kiepen. Hierbij werden de zijkleppen bedient, waarbij de inhoud door de zwaartekracht gelost werd. Overigens, er zijn onlangs nog diverse draadjes geweest over de VAM-wagens. ;) Ik weet ze zo even niet te vinden, maar daar staat veel info in. Ik hoop, dat het zo een beetje duidelijk is.
-
Een complete beschrijving is te vinden in Railhobby 1991, blz: 16/21
Citaten:
"In 1930 kwamen de eerste 60 wagens in dienst. Hiervan waren er 25 beremd, de overige 35 stuks waren voorzien van doorgaande luchtleidingen. De agens hadden een zadelvormige 'vloer' en over vrijwel de gehele zijwanden vanaf de bovenzijde scharnierende kleppen. Deze konden ten behoeve van de lossing op één van de VAM-viaducten worden geopend. Dat gebeurde met behulp van perslucht". Bijnaam was dan ook 'luchtwagens'.
"In 1970 kamen geheel nieuwe wagens in bedrijf". "De lossing geschiedt nu hydraulisch met behulp van een hefcilinder voor elke bak. Deze wordt door een elektromotor aangedreven. De wagens zijn daartoe voorzien van elektrische koppeldozen, waardoor de gehele trein vanaf een centraal punt kan worden gelost".
Scan op aanvraag 8)
-
In de Railhobby van november of december 2009 staat ook een artikel over de VAM wagens.
Of daar nog details instaan die wat toevoegen op bovenstaand verhaal weet ik niet.
Koen
-
Dag Willem,
Als jongen van een jaar of 12 gingen ik geregeld met de VAM-trein het VAM terrein in Mierlo op.
De luiken van de kantelwagens gingen tijdens het kantelen niet hydraulisch open, dit ging gewoon op zwaartekracht.
Succes met de bouw,
Jeroen
-
Jeroen,
Dus volgens jouw is het verhaal uit de Railhobby fout? ???
-
Dat staat niet in jouw citaat, ik neem aan dat een 'hefcylinder' de bakken heft en niet de zijkleppen opent;
"In 1970 kamen geheel nieuwe wagens in bedrijf". "De lossing geschiedt nu hydraulisch met behulp van een hefcilinder voor elke bak. Deze wordt door een elektromotor aangedreven. De wagens zijn daartoe voorzien van elektrische koppeldozen, waardoor de gehele trein vanaf een centraal punt kan worden gelost".
Dat openen zou dan vanzelf (zwaartekracht) kunnen gaan.
-
Dat klopt dan ook weer.
Info is zo te zien niet volledig.
Vraag ik me alleen af hoe men de kleppen ontgrendeld.
Doe je dit voordat men het 'viaduct' oprijd?
Loop je wel de kans een deel van de lading voortijdig te verliezen.
Op het 'viaduct' is geen looppad aanwezig en ik vermoed dat men uit veiligheidsoverwegingen daar ook niet mag komen om de kleppen te ontgrendelen.
We hebben een puzzeltje.... ;D
-
In RH december 2009 staat alleen dit:
in 1968/1970 versschenen 70 kantelbakwagens van Werkspoor, die 40 ton konden laden.
Ze beschikten over twee bakken die — hydraulisch/elektrisch bediend — elk naar een andere zijde kantelden
om hun lading te lossen.
Koen
-
Dag Willem,
Als jongen van een jaar of 12 gingen ik geregeld met de VAM-trein het VAM terrein in Mierlo op.
Jeroen
Hmm, nu vallen de puzzelstukjes op zijn plaats ;D
-
Net even het boek: "Een grondige zaak, 50 jaar Vuilafvoer Maatschappij VAM/1929-1979" doorgenomen en ook daar kom ik niet verder met hetgeen we hier inmiddels al weten. :-\
-
Volgens mij had Boerpost het al genoemd; de oudere wagens losten m.b.v. de zwaartekracht, vandaar ook de zadelvormige bodem. Het ontgrendelen gebeurde dan pneumatisch. Zo schijnt er in Eindhoven ooit eens een trein zijn lading gelost te hebben door het aansluiten van de luchtleiding van de trein aan de losleiding van de wagens.
Nadeel van lossing door zwaartekracht is dat er vaak wat afval in de bak blijft liggen, doordat de deuren weer dichtklappen als de massa in de wagen te klein is geworden. Ook vastvriezen van de lading kwam voor, zodat handmatig de laatste restjes weggehaalden moesten worden. Bij de kantelende hydraulische bakken was de kans op achterblijven van lading natuurlijk veel kleiner.
grt, Carlo
-
Hmm, nu vallen de puzzelstukjes op zijn plaats ;D
Poeh, Tjabbe en Puzzelen. Dat heeft heel wat zweetdruppeltjes gekost vermoed ik zo. :o
-
Mensen Hartelijk dank voor de antwoorden, ik zal later wat fotos plaatsen van de gebouwde wagen
met vriendeljke groet, Willem