BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hein15 op 19 January 2010, 17:19:59

Titel: Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: hein15 op 19 January 2010, 17:19:59
Goede dag.
ik heb een baan met 2 schaduwstations, 2 grote stations, 1 draaischijf en een industrie terrein met rails.
op al deze plaatsen heb ik een onderbreking gemaakt dmv geisoleerde railverbinders met hier tussen een draad.
ik rijd met een IB zonder PC, dit komt misschien later.
fleischmann H0.
nu wil ik de loks die niet gebruikt worden op de verschillende plaatsen niet direct van de baan halen maar spanning vrij maken, omdat ik de decoder hoor brommen, dus zal deze ook stroom afnemem.
zelf dacht ik aan een schakelaar per rail (totaal heb ik 14 van deze sporen) schakelaar aan is stroom op dat deel van de rails en uit is spaning vrij. met control ledje ter voorkomen van  vergeten te uitzettgen
wie heeft een tip hoe ik dit zou kunnen aanpakken.
Titel: Re:spanning vrijmaken van delen van de baan
Bericht door: hoefhaan op 19 January 2010, 17:26:26
Hallo

Ik ben geen digitaalrijder maar toch mijn idee;
Volgens mij bromt een decoder niet! Waarschijnlijk hoor je de motor brommen, maar ik weet niet hoe dat kan komen. Afstelling of regeling van de decoder?
En bij digitaal rijden is toch juist het voordeel dat je niet hoeft te werken met schakelaars?
Titel: Re:spanning vrijmaken van delen van de baan
Bericht door: Ronald Halma op 19 January 2010, 18:46:54
Ik ben wel een digitale rijder, en een digitale loc die stilstaat bromt niet...  alleen een analoge loc op een digitale spanning bromt/piept.
Titel: Re:spanning vrijmaken van delen van de baan
Bericht door: Remunj op 19 January 2010, 19:21:46
nu wil ik de loks die niet gebruikt worden op de verschillende plaatsen niet direct van de baan halen maar spanning vrij maken, omdat ik de decoder hoor brommen, dus zal deze ook stroom afnemem.
zelf dacht ik aan een schakelaar per rail (totaal heb ik 14 van deze sporen) schakelaar aan is stroom op dat deel van de rails en uit is spaning vrij. met control ledje ter voorkomen van  vergeten te uitzettgen
wie heeft een tip hoe ik dit zou kunnen aanpakken.
Hein, je moet het analoog denken helmaal vergeten.
Het mooie van digitaal is dat je de baan niet meer stroomloos hoeft te maken om een loc niet te laten rijden.
Dus geen schakelaars.
En een digitale loc zal altijd iets stroom afnemen. De decoder staat continue onder spanning en luistert of er toevallig een commando voor hem langs komt. Maar dat verbruik zal zo minimaal zijn dat je daar geen last van hebt.
En hebben alle locs er last van of een specifieke loc. Dan kan je met de decoderinstellingen misschien nog wat doen maar normaal gesproken hoort een digitale loc niet te brommen.
En weet je zeker dat het uit de loc komt.

Gr.
Eric

Titel: Re:spanning vrijmaken van delen van de baan
Bericht door: Menno op 19 January 2010, 20:10:30
Het gebrom/geluid uit een loc herken ik wel: ik heb 1 model die dat deed: een vermoeiend rondje programmeren van een aantal CV's deed het brommen eindelijk verdwijnen.
Titel: Re:spanning vrijmaken van delen van de baan
Bericht door: Marcel112 op 19 January 2010, 20:11:26
Weet je zeker dat de loc helemaal stil staat. En niet zeer langzaam vooruit probeert te kruipen.

Dat kan namelijk het brommen verklaren.
Titel: Re:spanning vrijmaken van delen van de baan
Bericht door: Schachbrett op 19 January 2010, 20:14:13
Her zal wel een Diesel zijn!!!! ;D

Gr Chris
Titel: Re:spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Remco. op 19 January 2010, 20:56:24
Hoi,

Ik heb even de titel veranderd van "spanning vrijmaken..." in "Spanningsvrij maken" (y)

Gr. Remco.
Titel: Re:spanning vrijmaken van delen van de baan
Bericht door: Menno op 19 January 2010, 21:26:06
Weet je zeker dat de loc helemaal stil staat. En niet zeer langzaam vooruit probeert te kruipen.
Als ik het model vastpak en voorzichtig over de rails 'duw' merk je inderdaad dat het motortje onder spanning staat, en de trein graag naar links wil bewegen: dat is echter met een decoder rechtstreeks uit de verpakking zo. Ik heb urenlang CV's moeten veranderen voordat ik dat probleem eruit had (en ja, dan is zo'n Lokprogrammer best handig denk ik... als je 'm zou hebben)
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Wim Ros op 20 January 2010, 12:40:40
Menno, lijkt mij de juiste instelling van CV2.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: hein15 op 21 January 2010, 18:09:10
Goed dag.
Ik heb een nieuwe Roco BR 44 digitaal met geluid en een Mehano met geluid.
beide loks zijn nieuw gekocht en daarom ging ik er van uit dat deze niet meer geprogrammeerd behoeft te worden
van deze loks hoor ik een lichte brom.
verder trekt een lok stroom ook al wordt hier niet mee gereden.
als ik op mijn baan met 2 loks rijdt en 8 stil het staan wordt het erg zwaar voor de voeding.
dit wil ik ontlasten door tijdelijk dit deel spanningsvij te maken.
wie heeft een voorstel voor de instelling van CV2
overigens vraag ik een advies, terwij alle antwoorden gaan over de decoders en dergelijke.
met groet, Hein
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Sander op 21 January 2010, 18:26:42
Hein,

welke voeding, dus specificaties, hangt er aan je IB?
Wellicht dat je hier al iets mee kunt doen.

Verder is het spanningsloos maken van stukken spoor heel simpel, isoleer 1 spoorstaaf en hang er een schakelaartje tussen. Goedkoopste oplossing.
Echter jammer van het digitaal rijden wat je op dat moment echt te niet doet.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: hein15 op 21 January 2010, 18:54:09
sander, en andere.
Ik wardeer jullie hulp maar mijn voorkeur is het spaningsvrij maken.
ik zie door het spaningsvrij maken van de sporen geen beperking omdat ik niet via een pc rijdt.
overingens heb ik de isolatie van rail met de bouw van de baan al aangelegd, en er een draad aangezet.
ik zoek een mooiere oplossing als het simpel schakelaartje, dit had ik ook al bedacht.
ik  heb een 7 VA voeding aan de IB en een aan mijn power 3.
totaal heb ik 45 loks die allemaal digitaal zijn.
ik wil deze verschillend kunnen rijden vandaat dat ik een oplossing zoek.
groet Hein
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 January 2010, 19:03:01
ik zoek een mooiere oplossing als het simpel schakelaartje,
Hoeveel mooier had je het dan gehad willen hebben? ::)
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Sander op 21 January 2010, 19:04:21
Hein,
zulke dure systemen en dan een dergelijke oplossing is m.i. echt jammer van de functionaliteit van digitaal en de door jou gekochte systemen.

Met een schakelaartje is het makkelijkst. Hoe had je het anders in gedachten dan?
De Fleischmann wissels waren zelfdenkende wissels, door die op afbuigend te zetten werd het opstel of rangeerspoor aan de rechte stand van de wissel stroomloos. Dit werkte bij doodlopende sporen, bij doorgaande sporen was een extra aanpassing nodig.
Geen idee of andere wisselmerken dit ook kunnen/konden.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Remunj op 22 January 2010, 09:30:49
...verder trekt een lok stroom ook al wordt hier niet mee gereden.
als ik op mijn baan met 2 loks rijdt en 8 stil het staan wordt het erg zwaar voor de voeding.
dit wil ik ontlasten door tijdelijk dit deel spanningsvij te maken.
...

Hein die stroom is minimaal. Je centrale zal daar echt niet van in de problemen komen.
De stilstaande locs staan dan op "standby", die trekken een minimale stroom om te "luisteren" of er een commando langs komt voor die specifieke loc.

Spanningsvrij maken is echt terug naar de prehistorie als je digitaal rijdt.
Zoals Sander ook al aangeeft. Zonde van de mogelijkheden die digitaal rijden biedt.

ik  heb een 7 VA voeding aan de IB en een aan mijn power 3.
totaal heb ik 45 loks die allemaal digitaal zijn.
ik wil deze verschillend kunnen rijden vandaat dat ik een oplossing zoek.
Zal wel een typefoutje zijn en dat je 70VA bedoeld  ;D anders begrijp ik het probleem wel.  8)
Als je baan al over twee kringen verdeeld is snap ik je probleem al helemaal niet.
Hoeveel treinen wil je tegelijk laten rijden?
Die 45 zullen toch nooit allemaal tegelijk onderweg zijn.

Anders kun je beter een extra booster toevoegen en je baan zodanig indelen dat elke sectie een gemiddeld aantal rijdende treinen kan voeden.

Gr.
Eric
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: GW op 22 January 2010, 11:53:06
sander, en andere.
Ik wardeer jullie hulp maar mijn voorkeur is het spaningsvrij maken.
ik zie door het spaningsvrij maken van de sporen geen beperking omdat ik niet via een pc rijdt.
overingens heb ik de isolatie van rail met de bouw van de baan al aangelegd, en er een draad aangezet.
ik zoek een mooiere oplossing als het simpel schakelaartje, dit had ik ook al bedacht.
ik  heb een 7 VA voeding aan de IB en een aan mijn power 3.
...

Beste Hein,

Wat anderen enorm helpt om jou te kunnen helpen is dat je niet zelf met een mogelijke oplossing komt, maar dat je jouw probleem helder omschrijft en dan naar een oplossing vraagt. Volgens mij (als ik je vraag zo lees) is jouw probleem niet dat je de rails spanningsvrij wilt maken. Dat kun je namelijk heel goed zelf, door middel van het al door jou genoemde schakelaartje.

Je hebt "slechts" 45 locomotieven, DCC kan er in zijn adressering VEEL meer aan. Die dingen op stop zetten zorgt er dan ook voor dat ze niet rijden (dat hun motor spanningsvrij is).

Een begin van je vraag zien we nu tevoorschijn komen:

...
totaal heb ik 45 loks die allemaal digitaal zijn.
ik wil deze verschillend kunnen rijden vandaat dat ik een oplossing zoek.

Als je nou de volgende vragen probeert te beantwoorden, dan kunnen mensen je wellicht helpen:
- Wat gebeurt er nu op je baan?
- Wat bevalt je daar niet aan?
- Wat wil je wel kunnen? (functioneel, geen oplossing aandragen...)?

Er is veel kennis aanwezig hier, en er is een oplossing voor jouw probleem. Maar dan moeten we wel weten wat dat probleem is.

Succes,

Gerard
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Sander op 22 January 2010, 12:13:56
Gerard,

ik denk dat dit Hein zijn probleem is, althans hij denkt dat dit een probleem is.
Citaat
nu wil ik de loks die niet gebruikt worden op de verschillende plaatsen niet direct van de baan halen maar spanning vrij maken, omdat ik de decoder hoor brommen, dus zal deze ook stroom afnemen.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: GW op 22 January 2010, 12:22:40
Jep Sander,

Ik denk ook dat Hein denkt dat dit zijn  probleem is. Maar dat is, zoals ook al aangegeven, waarschijnlijk wel met CV programmering op te lossen.

En in dat geval kun je de locs digitaal stilzetten. Toch?

Wat hij als oplossing voorstelt is dat hij zijn analoge trafo vervangt door een IB en verder analoog blijft rijden. Beetje jammer...

Gerard
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: hein15 op 22 January 2010, 21:06:11
goede dag.
de trafo is 70VA zoals eric goed gezien heeft.
mijn baan is nu gescheiden in 2 delen, de booster staat op een aftakking van 1/3 deel van de baan.
misschien is het beter een 2e booster te kopen om het andere deel te kunnen splitsen.

Ik heb het nooit gemeten (zou niet weten hoe) maar voor mijn gevoel trekt een stilstaande loc stroom van de baan.
ook als ik meer locs op de baan heb staan wordt de IB warm achter op de koeling.
de decoder van sommige locs brommen.
als ik het goed samenvat mag ik de locs rustig op de baan laten staan zonder dat ik hinder heb van verliezen.

Ik weet dat het een gevoel is, daarom dacht ik er aan om een deel zonder spanning te zetten.
van jullie begrijp ik dat dit niet hoeft maar dat ik het moet zoeken in CV2 waarde.
wat kan ik doen om de juiste waarde te vinden, heeft iemand een tip voor me.

ik wardeen het meedenken van jullie.
groet, Hein
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: henk op 22 January 2010, 21:15:10
De decoder in een stilstaande loc gebruikt een klein beetje stroom (hij blijft 'aan' staan om signalen te kunnen ontvangen), maar zo weinig dat de IB absoluut niet onder de indruk van desnoods 10 stilstaande locs mag zijn.
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Peter Kleton op 22 January 2010, 21:44:26
 Hallo,
 Neem eens de proef of de IB warm wordt door al die stilstaande loks en neem de verbinding naar de baan eens los.
Laat de IB wel aan staan natuurlijk, en wacht een half uur. En voel dan eens. Dan weet je voorgoed of je probleem gegrond is . ;)
 Vr gr, Peter 
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: hein15 op 22 January 2010, 21:48:19
Ik heb dit al eens gadaan maar de IB word alleen warm als deze aan de sporen verbonden is.
zonder loc op de baan wordt deze niet warm.
overigens dit probleem had ik al voordat ik de IB heb laten nakijken bij Uhlenbrock.
na deze controle is dit warm worden niet opgelost.

groet, Hein
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Peter Kleton op 22 January 2010, 22:00:09
 Hallo,
 Nog wat anders : 
Ik zie niets  in je beschrijving over een  wisselbesturing met w.decoders, Kan je die niet als mogelijke te grote belasting afschakelen, en de baan met de loks aan laten deze keer  ?
 Dat geldt dus als de decoders direct op de IB zijn aangesloten.
Mss zit er een wisseldecoder die niet in orde is en veel stroom gebruikt.
 Vr gr,Peter
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2010, 22:20:04
Ik heb dit al eens gadaan maar de IB word alleen warm als deze aan de sporen verbonden is.
zonder loc op de baan wordt deze niet warm.
overigens dit probleem had ik al voordat ik de IB heb laten nakijken bij Uhlenbrock.
na deze controle is dit warm worden niet opgelost.

groet, Hein

Alleen al het anzetten van de IB is voldoende om het koellichaam warmer te doen worden. Op het koellichaam zitten namelijk ook de onderdelen die verantwoordelijk zijn voor de interne energie voorziening van de IB.

Ik heb zomaar het idee, dat hier een probleem wordt gemaakt om iets wat helemaal geen probleem is, en dat alles zo normaal is als het maar kan.  Ook je TV wordt warm als die in zijn standby stand staat.

Dus zoals al eerder gezegd, de IB verbruikt zelf energie, ook al zit er helemaal niets op aangesloten, en bij energie verbruik hoort nu eenmaal een bepaalde warmte ontwikkeling.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2010, 22:23:01
Ik weet dat het een gevoel is, daarom dacht ik er aan om een deel zonder spanning te zetten.
van jullie begrijp ik dat dit niet hoeft maar dat ik het moet zoeken in CV2 waarde.
wat kan ik doen om de juiste waarde te vinden, heeft iemand een tip voor me.

Zo instellen dat de lok niet meer staat te brommen zou ik zeggen, dus de waarde die hij nu heeft verlagen. De juiste waarde zul je zelf moeten bepalen.

Mvg
WIm.
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: hein15 op 22 January 2010, 23:33:17
mijn wissels worden gevoed missels een aparte trafo.
overigens heb ik nunog maar 1 decoder voor de wissels aangsloten.

wim ik weet wat warm worden is maar mijn IB wordt na aansluiten en plaatsen van meerdere locs op een temperatuur die redelijk warm is. ik zal mijn temperatuur meter er eens naar toe richten om te meten.
ik verwacht ongeveer 30 graden.

groet, Hein
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 January 2010, 23:39:12
ik verwacht ongeveer 30 graden.
Dat is toch een heel schappelijke temperatuur?
Je noemt zoiets pas warm als je je vingers er niet langdurig tegen kan houden.
Als je vingers direct gaan sissen bij aanraking moet je je zorgen gaan maken.
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: hein15 op 22 January 2010, 23:45:26
als de temperatuur zo hoog word valt de IB op storing.3
de melding oververhit heb ik al vaak gezien.
daarom heb ik heb opgestuurd naar Uhelenbrock.
na dat ik hem terug heb is hij niet meer te warm geweest maar het lijkt me dat er weinig voor nodig is om weer een storing te krijgen.
daarom ben ik op zoek naar een oplossing.

groet, Hein
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2010, 23:47:48
mijn wissels worden gevoed missels een aparte trafo.
overigens heb ik nunog maar 1 decoder voor de wissels aangsloten.

wim ik weet wat warm worden is maar mijn IB wordt na aansluiten en plaatsen van meerdere locs op een temperatuur die redelijk warm is. ik zal mijn temperatuur meter er eens naar toe richten om te meten.
ik verwacht ongeveer 30 graden.

groet, Hein

Dat is een prima temperatuur, en een temperatuur om je vooral nergns zorgen over te maken. Heeft er alles weg van dat er gewoon helemaal niets aan de hand is en dat we hier onze eigen energie aan het verspillen zijn. B.T.W, als de IB echt te warm wordt gaat hij vanzelf uit en krijg je in het display daar een melding van.

Volgens mij zie jij leeuwen en beren op je pad, terwijl die er helemaal niet zijn. Niets aan het handje dus, zoals ik al de hele tijd dacht.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2010, 23:51:11
na dat ik hem terug heb is hij niet meer te warm geweest maar het lijkt me dat er weinig voor nodig is om weer een storing te krijgen.
daarom ben ik op zoek naar een oplossing.

groet, Hein

Prima Hein, als je het gevonden hebt mag je het vertellen. Vooralsnog is alles zo normaal als het maar kan zijn.

Mvg
Wim.


Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Rieks op 23 January 2010, 16:02:55
Over hoge temperaturen,
ik repareer nog weleens servers.(je moet toch wat)
We hebben bepaalde types memory die pas een waarschuwing geven bij 110 :o :o graden celsius.
Maw als je eraan zit heb je prachtige brandwond. :'(
Die dertig graden is dus pindaas.

Mvg Rieks
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: RobGood op 24 January 2010, 23:01:34
Hein,
Als je echt wilt dat de stroom van die opstelsporen afgaat. Waarom niet die baandelen schakelen met een relais. Dit relais weer aansturen met een of ander switch decoder die je vanuit je centrale  aan en uit kan schakelen
Ik zie ergens ook wel hiervan de voordelen als je zoveel decoders op je centrale hebt staan die daar eigenlijk alleen maar staan te staan... vraag me alleen af of te vaak van die keiharde power ups op die decoders (in de loks) geen storingen geeft.... heb ik geen ervaring mee
rob
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: GW op 25 January 2010, 09:19:36
... vraag me alleen af of te vaak van die keiharde power ups op die decoders (in de loks) geen storingen geeft.... heb ik geen ervaring mee
rob

Waarin verschilt zo'n "keiharde power up" van het aanzetten van je centrale, vraag ik mij af? Ik bedoel maar, als ze daar niet tegen kunnen zijn ze volgens mij slecht ontworpen...

Gerard
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: SBBcargo op 25 January 2010, 09:55:44
Zelf gebruikte ik op mijn vorige baan de 4-fach-schaltdecoder van LDT voor zulke schakel klusjes. Heb toen nooit iets gemerkt dat de decoders daar niet tegen konden. Maar met een schakelaartje van € 2,00 is ook niets mis mee. Digitaal is geen religie maar een genots artikel!

Marius.
Titel: Re:Spanningvrij maken van delen van de baan
Bericht door: Fransx op 25 January 2010, 17:54:37
Hoi Hein

Voor jou gemeten de stroom opname van een decoder (Zimo Mx63) en deze is in rust ongeveer 4,4 mA, dus zeer gering, was er ook nieuwsgierig naar.
Voor een totaal van 45 locs is dit amper 200 mA, maar als je de verlichting aan laat staan dan een ander verhaal.
Met led verlichting en alleen de front verlichting gaat de stroom oplopen tot 17 mA, dan voor 45 locs is dit ongeveer 765 mA. Met lampjes wordt het nog anders, dan zijn de stromen nog groter maar dat heb ik niet gemeten omdat ik deze niet gebruikt.
Gemeten een 2400 van Roco met digirail led verlichting rijdend, vlak 130 mA, stijgend, afhankelijk stijgingspercentage ongeveer 190 mA, en dalend 100 mA.
Ergens zal je een stroom verbruiker hebben die je nog niet gespot zal hebben, aanwijzing is het brommen van een of meerdere locs, dat is zeker niet normaal.
Een Zimo decoder werkt tussen de -20 en +100 graden dus 30 graden IB is niets en een normaal werk temperatuur daar deze zoal een stroom levert van 200 mA voor die 45 locs.
Frans