BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert1 op 17 November 2009, 09:58:44
-
Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast.
Zie: http://www.kpnvandaag.nl/#ExtendedNews|/contentid=85510
mvg,
Gert
-
Oordopjes wel, en minder er over zeiken ook.
Mvg
Wim.
-
Mensen kunnen gewend raken aan geluiden, vooral als er sprake is van regelmaat. Dus de treinen op vaste tijden laten passeren zou moeten helpen.
-
Rubber wielen misschien?? 8) ;D
Of de snelheid omlaag... :-X
Verder zou het probleem ook in de kleuren kunnen zitten ;)
Heb ik mij nu voldoende als anti-HSL geprofileerd???
Frans, die een aantal jaren vlakbij station Apeldoorn heeft gewoond en hooguit wat merkte als er een trein z'n ATB-code verloor
-
Als ik zo filmpjes zie van huizen bij de hsl denk ik: die liggen nog best ver weg. :-\ :o
Ons huis ligt ook naast een spoor baan(4 sporen) en 100 meter verder is een station.
Wij hebben dus dag en nacht stoptreinen ,goederentreinen ,beneluxsexspressen en de thalys :)
nou ik merk er niks meer van (y)
Mvg Nigel ;D
-
Heel vaak zijn de klagers van geluidsoverlast van spoorlijnen of autosnelwegen mensen die er pas komen wonen.
De mensen die er jaren wonen kijken er niet eens meer van op.
Het zelfde geld ook voor vliegvelden.
Als je van te voren weet dat er een spoorlijn of iets dergelijks dichtbij je toekomstige huis staat, dan denk ik bij mij zelf ga er dan niet wonen als het je hinderd.
Ik kan een mooi voorbeeld noemen, maar dan gaat het alleen niet meer over treinen.
Jos.
-
Als je van te voren weet dat er een spoorlijn of iets dergelijks dichtbij je toekomstige huis staat, dan denk ik bij mij zelf ga er dan niet wonen als het je hinderd.
Ik kan een mooi voorbeeld noemen, maar dan gaat het alleen niet meer over treinen.
Jos.
Alleen in dit geval woonde je eerst lekker in een rustige omgeving en werd er daarna een spoorlijn in je achtertuin neergelegd........... ::) ::)
Kan mij dus gerust voorstellen dat men er last van heb ook al valt het nog "binnen de wettelijk gestelde normen".
Maar uiteindelijk wen je er wel aan.
Groetjes Ronald
-
Als ik zo filmpjes zie van huizen bij de hsl denk ik: die liggen nog best ver weg. :-\ :o
Het "probleem" is dat er wettelijke normen bestaan voor geluidsoverlast. Het toegestane niveau variëert zelfs met het tijdstip van de dag.
En ja, als het geluidsniveau hoger is dan de voor dat tijdstip geldende limiet, dan hebben de mensen dus wettelijk het recht om te klagen.
Remedie: wetten afschaffen. ;D
-
@Ronald
Ik bedoelde iets anders.
Die spoorlijn lag er al, en het huis stond er ook al.
En je gaat er dan in dat huis wonen, en begint dan te klagen.
Gebeurt wel eens af en toe.
Maar in het geval van de HSL klopt het wel, die is er later gekomen als de woningen.
Jos.
-
Ja, maar het gaat hier dus over de HSL, die er eerst niet lag, en dat die aanzienlijk meer geluid produceert dan de bewoners, die er al wel waren, aanvankelijk was voorgespiegeld. Dat slijpen schijnt trouwens ook niet geluidloos te verlopen en dat doen ze in het holst van de nacht, omdat er dan geen treinen op de HSL rijden. 8)
-
De beste oplossing is natuurlijk een geluidswal, felroze met paarse stippen van 20 meter hoog. :)
-
Dat ziet toch niet uit zeg. ;)
Jos.
-
Het probleem zit in de betonnen bedding van het spoor. Doordat de trillingen van het spoor niet weg kunnen,maakt het zo'n rotherrie!Bij "normaal" spoor worden de trillingen gedempt in het ballastbed. Moet zeggen dat ICR ook niet echt de stilste rijtuigen zijn. Ik zie maar 1 oplossing,zet er bij Hoofddorp en Rotterdam aan afsluitbord in het spoor,voorlopig is die HSHel toch een grote aanfluiting (mijn persoonlijke mening).
-
Hoe kan dit nu weer, hebben wij niet de modernste techniek en de grootste PC-simulatie vermogen en dan zo iets?
-
Waarom storten ze die bak niet vol met grind en leggen het spoor daar op?
Snap toch al niet waarom deze methode gebruikt is...
-
Met alle respect heren, maar jullie weten echt niet hoe het hier is.
Ik woon nog enigzins ver er vandaan. En ik kan je zeggen dat ik minder last heb van de vliegtuigen dan van de trein.
Bedenk ook eens het volgende. Het ding ligt op beton, verzonken voor een deel in een bak met betonnen wanden. En voila, je hebt een mooie klankkast.
Mijn huis is behoorlijk geïsoleerd en zoals al gezegd op enige afstand. En toch stoort dat ding behoorlijk. Onlangs stond ik op station Zoetermeer-oost waar een intercity langs kwam kachelen op toegestane topsnelheid. Ik gewoon gewoon blijven praten, deze trein was echt stil. Dat kan je absoluut niet van de HSL zeggen.
Met hardlopen kom ik dichter langs de lijn en vind het geluid echt buiten proportie.
Ben ik op de tennisbaan, toch een dikke kilometer van de HSL hemelsbreed, kan je hem ook goed horen.
Ooit toen ik mijn huis kocht, werd mij verteld dat het geluid niet harder zou zijn dan windgeruis door de bomen. Nou, ik kan je zeggen dat er elke keer een behoorlijke orkaan door de bomen gaat.
Probleem met geluidsbelasting is dat men het gemiddelde bepaald en die moet aan de norm voldoen. Niet de piekbelasting.
Oh ja, Ze bouwen er ook nog twee scholen langs. En die liggen er echt dichtbij.
Goed, dat was mijn verhaal. En ik ben echt geen zeurkous, ben heel wat geluid gewend.
Groeten
Olav
-
Zelfs in de trein is het een enorme bak herrie, Inderdaad door de reflectie van het geluid tusen de wanden en elkaar dan ook nog versterkend is het in de coupe's niet mogelijk met elkaar te praten .Tijdens de testritten was dit ook voor veel mensen een opvallend iets.
-
Heb ooit ergens gelezen dat een Thalys met 300 km/h minder geluid produceerd dat een normale intercity.
Is al en hele tijd terug en toen was er nog geen sprake van dat Albafyratrosdingeendenbekgeval.
Maar lijkt me wel hinderlijk als t echt zoveel herrie maakt.
Maaruh Olav, dan kun je m ruim op tijd horen aankomen voor een foto of filmpje ;D
Kan me wel voorstellen dat je er gek van word hoor!
MVG Dave
-
Het probleem zit hem toch ook in de traxx locomotieven? De treinen die er nu tijdelijk rijden produceren meer lawaai dan de Thalys en de Fyra. Zodra de Thalys en de Fyra de dienst overnemen, moet de herrie goeddeels over zijn.
Overigens wordt er vooral geklaagd vanuit Zoetermeer Oosterheem. Een NIEUWBOUWwijk, waar de bewoners dus op de hoogte waren van de HSL in de achtertuin, voor men daar kwam wonen.
Ik woon zelf pal tegenover station Zoetermeer en de A12. De eerste paar maanden hoorde ik de herrie wel, maar nu helemaal niet meer. Het zal voor veel mensen toch een kwestie van wennen zijn ;)
-
ach, dat wordt over een jaar met zn allen eierdoosjes sparen en die dan massaal op het hsl-beton plakken.
-
Het kan wel, maar dan moet de HSL uit die bak, zodat het geluid zn vrije weg kan gaan, is de overlast ook een stuk minder.
Jos.
-
Lotus is al meer dan tien jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van anti-geluid.
Misschien moet men daar maar eens ten rade gaan.
mvg,
Gert
-
Overigens wordt er vooral geklaagd vanuit Zoetermeer Oosterheem. Een NIEUWBOUWwijk, waar de bewoners dus op de hoogte waren van de HSL in de achtertuin, voor men daar kwam wonen.
Ja en? Die mensen is intertijd een heel ander verhaal verteld over de te verwachten geluidproductie dan ze nu meemaken. Dat zal ook wel verklaren waarom ze zo fel reageren.
-
Ja en? Die mensen is intertijd een heel ander verhaal verteld over de te verwachten geluidproductie dan ze nu meemaken. Dat zal ook wel verklaren waarom ze zo fel reageren.
Klopt, maar zoals ik al zei is dit tijdelijk. De herrie komt vooral door de tijdelijke treinstellen die er nu rijden. Dat men daar over klaagt is ook geheel terecht en er worden daarom ook maatregelen genomen. Het slijpen van de rails was één van die maatregelen. De remblokken worden bijvoorbeeld ook vervangen door kunsstof exemplaren.
Er wordt nu al geroepen dat er extra geluidsschermen etc nodig zijn en gedreigd met rechtzaken om dit te eisen. Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel geluid de Thalys en Fyra straks opleveren. Komt de geluidsdruk dan nog steeds op meer dan 55 dB(A), dan moeten er extra maatregelen worden genomen.
Maar even los van de hele discussie of de HSL binnen de geluidsnormen blijft; Als je een huis koopt dat op 100m van een hogesnelheidlijn ligt, dan weet je dat je die trein gaat horen.
-
Maar even los van de hele discussie of de HSL binnen de geluidsnormen blijft; Als je een huis koopt dat op 100m van een hogesnelheidlijn ligt, dan weet je dat je die trein gaat horen.
En dat geld ook voor luchthavens, die er al jaren liggen.
(zie mijn 1e post in dit draadje)
Jos.
-
Zelfs in de trein is het een enorme bak herrie, Inderdaad door de reflectie van het geluid tusen de wanden en elkaar dan ook nog versterkend is het in de coupe's niet mogelijk met elkaar te praten .Tijdens de testritten was dit ook voor veel mensen een opvallend iets.
He... eindelijk... ik ben dus niet de enige die knettergek werd in die testtrein... het geluid buiten de tunnels was al hard, in de tunnels was het helemaal een ramp...
Ik kan het met goed voorstellen dat mensen klagen. Ik heb van Nico Spilt gehoord dat die Albatros een stuk stiller schijnt te zijn dan een reguliere trein (niet gek natuurlijk, want dat ding is aangepast om ook op hogere snelheid comfortabel te blijven en zo min mogelijk herrie te produceren)
Het mooiste zou gewoon zijn dat er eens iemand ballen toonde en de HSL inderdaad tot die Albatrossen beschikbaar komen buiten dienst stelt... want een aanfluiting is het toch al.
-
...
Er wordt nu al geroepen dat er extra geluidsschermen etc nodig zijn en gedreigd met rechtzaken om dit te eisen. Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel geluid de Thalys en Fyra straks opleveren. Komt de geluidsdruk dan nog steeds op meer dan 55 dB(A), dan moeten er extra maatregelen worden genomen.
...
gemiddeld over hoeveel uren?
-
Vandaag een enquete van Hispeed ingevuld. M.b.t. geluid een 2 ingevuld. Van mijn ritje in de eerste klas van R'dam - Schiphol heb ik pijn in de kop gekregen.. absurd hoog geluidsniveau binnen...
-
gemiddeld over hoeveel uren?
Bepaald aan de hand van de Lden;
Lden staat voor 'Level day-evening-night'. Het is de nieuwe dosismaat voor geluid. De EU-richtlijn Omgevingslawaai stelt het gebruik van deze dosismaat verplicht voor het maken geluidsbelastingkaarten voor de hoofdinfrastructuur en voor agglomeraties.
Voor de bepaling van Lden wordt het etmaal in drie periodes verdeeld:
dagperiode 07.00-19.00 uur
avondperiode 19.00-23.00 uur
nachtperiode 23.00-07.00 uur
Eerst wordt per periode het gemiddelde geluidsniveau over een heel jaar bepaald. Een bepaald geluidsniveau in de avond en de nacht wordt door het verminderen van geluiden uit de omgeving als hinderlijker ervaren dan het geluid van overdag. Daarom wordt het niveau dat voor de avond wordt bepaald verhoogd met een 'straffactor' van 5 dB en het nachtniveau met een factor van 10 dB.
Lden is het gemiddelde van de dag-, avond- en nachtwaarde, waarbij gebruik wordt gemaakt van een 'energetische' middeling. Dit betekent dat de duur van elke periode ook wordt meegewogen.
-
dit is duidelijk (y)
-
Waarom niet een paar TGV's huren van de SNCF voor dat dienstje? Kan de trein op topsnelheid rijden, minder geluid, meer leefbare situatie voor omwonenden.
Of is dit een hele rare optie?
-
Maar even los van de hele discussie of de HSL binnen de geluidsnormen blijft; Als je een huis koopt dat op 100m van een hogesnelheidlijn ligt, dan weet je dat je die trein gaat horen.
Absoluut, maar ze roepen toch ook niet dat ze niks willen horen. Ze mochten er vanuit gaan dat ze de waarheid over het geluid te horen kregen toen ze hun dure aankoop deden. Nu dat niet het geval blijkt te zijn, kan ik me heel goed voorstellen dat ze verhalen over verbeteringen in de toekomst ook niet zomaar geloven. De hele geschiedenis rond de HSL geeft daar sowieso weinig aanleiding toe. Ze zetten nu misschien hoog in. Groot gelijk wat mij betreft.
-
Lotus is al meer dan tien jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van anti-geluid.
Misschien moet men daar maar eens ten rade gaan.
mvg,
Gert
Helaas werkt dat maar op 1 bepaald punt. Ga je een paar meter van dat punt staan, dan heffen de golven elkaar al nietmeer op en wordt je effect dus al teniet gedaan. ;)
-
Waarom niet een paar TGV's huren van de SNCF voor dat dienstje? Kan de trein op topsnelheid rijden, minder geluid, meer leefbare situatie voor omwonenden.
Of is dit een hele rare optie?
Ja, want die moeten dan ook ATB hebben en op 1500V kunnen rijden. Bovendien kan je op het stukje A'dam - R'dam toch niet constant 300 rijden. ;)
-
De oplossing is heel simpel: DB-Interregiorijtuigen inzetten, oftewel ICL!!! Volledig schijfberemd dus gladde stille wielbanden, geschikt voor 25 kV bovenleidingspanning, geschikt voor 200 km/h, comfortabel, per direct beschikbaar.
-
Ha, dat is een goeie. :D
Mail die suggestie eens naar de betreffende actiegroep (http://www.stopherriehsl.nl/). Hispeed zal ze niet wijzer maken.
-
De oplossing is heel simpel: DB-Interregiorijtuigen inzetten, oftewel ICL!!! Volledig schijfberemd dus gladde stille wielbanden, geschikt voor 25 kV bovenleidingspanning, geschikt voor 200 km/h, comfortabel, per direct beschikbaar.
En dan zetten we er een 1800 voor, maar die lust geen 25 kV, helaas. Een 189 dan, nee, die gaat maar tot de 140. Een 186, zelfde probleem. Taurus dan, helaas, die heeft geen ATB en kan niet in Nederland rijden.
Zie je het probleem al? ;)
-
Euh, volgens mij zijn de Traxxen van HiSpeed toch wel 186-en.
Jos.
-
Ja, en wat bedoel je daarmee?
-
je zegt in je vorige post dat de 186 naar tot 140 gaat.
Maar op de HSl rijden ze toch met 160.
Jos.
-
Dat klopt, maar net als bij de 189 is dat nog steeds niet de 200 km/u wat je met ICL kan rijden.
-
Oh zo, nu snap ik het.
Je zat dus te doelen op een loc die 200 haalt.
En hebben we niet in Nederland.
De NMBS heeft wel de reeks 13.
En die lust zowel 1500v, als 2500v
Alleen rijdt hij onder 1500v niet met vol vermogen.
Maar de NMBS heeft de reeks 13 ook hard nodig.
Alleen maakt de compressor van de reeks 13 een takkeherrie.
Als dat ding in Maastricht op spoor 4 staat op te bouwen dan zijn gehoorbeschermers geen overbodige luxe.
Jos.
-
In de media gaat het dezer dagen over 'het lawaai dat de Traxx treinen veroorzaken'. Maar is bekend wát nu daadwerkelijk de extra decibellen veroorzaakt: is dit het geluid van de Traxx loc zelf of is het het afrolgeluid van de ICR bakken of misschien toch allebei?
Dat is wel een interessante vraag lijkt me en het antwoord heb ik nog niet kunnen vinden. Ik heb ICR altijd fantastisch spul gevonden, maar wel lawaaiig vergeleken met VIRM en zelfs vergeleken met ICK. Het viel me in de 1900 serie, waar tot voor kort zowel ICR als ICK als VIRM in reed, echt op dat de oudere ICK bakken stukken minder afrolgeluid maakten dan ICR. Met ICL heb ik geen ervaring omdat dat hier in het zuiden niet regelmatig te zien was.
-
De oplossing is heel simpel: DB-Interregiorijtuigen inzetten, oftewel ICL!!! Volledig schijfberemd dus gladde stille wielbanden, geschikt voor 25 kV bovenleidingspanning, geschikt voor 200 km/h, comfortabel, per direct beschikbaar.
Aan een rijtuig is niks 25 Kv geschikt, de lok vormt dat al om tot een lagere spanning zodat je geen HS kabels onder de rijtuigen hoeft te hangen die zo dik zijn, dat ze niet meer hanteerbaar zijn... ;)
Waarom niet een paar TGV's huren van de SNCF voor dat dienstje? Kan de trein op topsnelheid rijden, minder geluid, meer leefbare situatie voor omwonenden.
Of is dit een hele rare optie?
Je denkt dat de SNCF een rangeerterrein vol met TGV´s overheeft...? Ze hebben er niet veel meer dan ze voor hun eigen diensten nodig hebben hoor, die dingen kosten niet zo weinig dat je er 25 op reserve hebt... ;)
-
Het probleem bestaat uit twee delen: de luidruchtiger locomotieven en de tunnelbak. De locomotieven geven volgens mij elders niet zoveel overlast en de tunnelbak op deze manier is iets nieuws in Nederland. Ik vraag me dan ook af of het probleem met de nieuwe treinstellen wel verholpen zal zijn, omdat de constructie van de tunnelbak wel eens de grootste veroorzaker van het probleem zou kunnen zijn. Dat wordt dan inderdaad eierdoosje plakken......
Groeten,
Marco
-
Je denkt dat de SNCF een rangeerterrein vol met TGV´s overheeft...? Ze hebben er niet veel meer dan ze voor hun eigen diensten nodig hebben hoor, die dingen kosten niet zo weinig dat je er 25 op reserve hebt... ;)
Eurostartje dan maar? :P :P :P
Of een ICE?
-
Dat wordt dan inderdaad eierdoosje plakken......
Eierdoosjes??? 't Is Feest (http://www.mona.nl/)! 8)
-
en de thalys dan?
Geschikt voor 1500V.
Voor de dienst A'dam-R'dam heb je toch zeker niet meer dan 2 stellen nodig?
-
Het probleem bestaat uit twee delen: de luidruchtiger locomotieven en de tunnelbak. De locomotieven geven volgens mij elders niet zoveel overlast en de tunnelbak op deze manier is iets nieuws in Nederland. Ik vraag me dan ook af of het probleem met de nieuwe treinstellen wel verholpen zal zijn, omdat de constructie van de tunnelbak wel eens de grootste veroorzaker van het probleem zou kunnen zijn. Dat wordt dan inderdaad eierdoosje plakken......Groeten,
Marco
Of toch gewoon nog maar ballast storten zodat het geluid wordt gedempt door de steenslag.
Daarom maken icr rijtuigen ook veel minder geluid op de gewone spoorbaan maar op die betonnen ondergrond kaatst het geluid meteen weer terug.
-
Ik snap nog steeds niet dat men voor een stel koeien een miljarden kostende tunnel boort en voor mensen een tunnelbak aanlegt, wat is nou de meerwaarde van een tunnelbak t.o.v. een tunnel? Het natuurlijke licht? Kom op mensen, gewoon overdekken dat ding. Als reiziger kijk je toch al de gehele tijd tegen beton aan.
-
en de thalys dan?
Geschikt voor 1500V.
Voor de dienst A'dam-R'dam heb je toch zeker niet meer dan 2 stellen nodig?
Daar geldt hetzelfde toch voor, daar gaan ze ook niet 5 treinstellen van een paar miljoen per stuk zomaar bijbestellen omdat ze mss nogweleens handig kunnen zijn.... ;)
-
Wie heeft het over 5? Ik had het over 2 hoor ;)
M.i kunnen ze beter grind storten in die betonnen bak en de rails opnieuw leggen ;D
-
ja maar dat is niet modern
-
Dat heeft niets met modern te maken.
Dat HSL spoor op een betonnen bedding ligt en niet in een ballastbed heeft met andere zaken te maken.
Denk daarbij maar eens aan de krachten die er vrij komen als je moet afremmen (bv. een noodstop) van 250 km of hoger. Wat denk je dat er met de rails gebeurd? Die worden dan "meegetrokken" door de wrijving van de wielen op de rails. Vergelijk dat maar eens met het asfalt voor stoplichten. Daar krijg je ook vaak van die fijne richels door het opstropen. Aangezien de rails niet veel door kunnen schuiven is de enige richting die ze uitkunnen naar opzij. Zie je het al voor je? Spoorspatting in optima forma. Dan is een betonbed wat steviger om zulke krachten op te vangen.
Gr.
Eric
-
In Belgie ligt de hsl toch ook voornamelijk op grind.
Jos.
-
Klopt Jos, maar daaronder ligt een veel steviger bodem dan wij hier in het Groene Hart hebben liggen. Daarvan is de weerstand veel groter dan die van onze veenprut. Hier zou het grind de grond in geperst worden.
grt. Carlo
-
Maar daar zal ook wel een vorm van verankering of in iedere geval een stevige fundering onder zitten.
Op de site van HSL Zuid (http://www.hslzuid.nl/) ook nog dit citaat gevonden over de reden van ballastloos spoor:
''* = Voor bijna het hele HSL-Zuid tracé (met uitzondering van de aansluitingen op bestaand spoor en het laatste deel in Noord-Brabant tot de Belgische grens) is gekozen voor zogenoemd ballastloos spoor als stabiele basis van de spoorstaven. Bij ballastloos spoor worden rails en dwarsliggers niet op een ondergrond van stenen gelegd, zoals bij ballastspoor, maar verankerd in betonplaten die op de zettingsvrije platen worden gestort. Dit maakt het spoorsysteem zeer stijf en sterk. Meer voordelen van ballastloos spoor zijn: lange levensduur, gering onderhoud en minder slijtage van rails en wielen.
''
Gr.
Eric
-
Precies Eric, daarom maakt het ook meer lawaai, denk ik. Door de grote stijfheid staat het spoor strak als een snaar op (viaduct)pootjes. En wat doet een snaar als je er iets over heen beweegt? Juist ;)
Carlo
-
Door de grote stijfheid staat het spoor strak als een snaar op (viaduct)pootjes. En wat doet een snaar als je er iets over heen beweegt?
Is dit instrument dan niet geleverd door Stradivarius of heeft de bespeler zijn Conservatoriumopleiding niet met succes afgerond ;D ;D
En over die ondergrond: Er zijn legio punten in ons binnenlandse net, waar de ondergrond nog veel zompiger is, dan onder die HSL-onzin (Gouda-Rotterdam bv.) en daar functioneert een ouderwertsch ballastbed toch ook...
Kortom: zoals ik al eerder schreef: rubber wielen eronder en het tempo omlaag (y)
Frans (nog steeds anti-HSL)
-
Frans, weet je hoeveel zand er in die bijna 150 jaren onder die lijn Gouda - Rotterdam is gedumpt om de boel stabiel te krijgen? 8)
-
Prima allemaal maar laat die Italianen maar haast maken met die vogelbekdieren.
Dan is het probleem met het geluid ook meteen opgelost (als het goed is... ::))
-
Hopelijk. ;)
Jos.
-
of alle mensen die daar wonen oordopjes geven ;D
zo heb je overal wel wat ik woon 80 meter van de ring A10 ik hoor alleen maar auto's razen ( zeker bij regen)
Daar naast nog de nodige vliegtuigen, plus de metro en trein die je hoort....
je went er van zelf aan 8)
(desondanks hadden ze bij de aanleg van de HSL hier best op kunnen letten)
Gr
-
ICL rijtuigen mogen dus 200 km/uur, toch?
Theroretisch zou je dus een paar bicourante locs van de sncf kunnen huren, een paar oude atb kasten van terzijde staande 1800-en inbouwen en karren maar met die ICL's.
Let op, dit is theoretisch hè, staat los van alle andere bezwaren ;)
-
dr rijden toch al goeie locs daar? je hoeft er echt alleen maar icl achter te knopen.
-
Klopt alleen de kleurstelling niet meer. ;D ;D ;D
Jos.
-
dr rijden toch al goeie locs daar? je hoeft er echt alleen maar icl achter te knopen.
Volgens Hart van Nederland (SBS6) rijden er nu "barrels". *zucht*...
Groetjes, Bart
-
Volgens mij zijn die een beetje blind. ;D
Jos.
-
Doof niet in ieder geval ;D
-
Frans, weet je hoeveel zand er in die bijna 150 jaren onder die lijn Gouda - Rotterdam is gedumpt om de boel stabiel te krijgen? 8)
Nee, en dat wil ik ook niet weten :D
Ik weet wel grofweg hoeveel asfalt er onder de toenmalig versgelegde toegangsweg tot de net gebouwde nieuwbouwwijk Bloemenda(a?)l is verdwenen 8) Mijn oudste nicht had daar een rijtjeshuis gekocht waar ze na 2 jaar compleet onderdoor konden kijken... Toen de tweede grote geverherbouw- en herstelronde eraankwam is ze schielijk verhuisd naar een plek met een stabielere ondergrond :-X
Dat baanlichaam zit toch ook "opgesloten" tussen damwanden? (heb ik ooit horen verluiden...)
Dus ook nu weer: Tempo omlaag (en rubber wielen (y) )
Frans
-
Ja Frans, dat heb je helemaal goed. In 1930 heeft men de boel daar flink aangepakt; nieuwe spoorsloten en een soort bekisting/stutten geplaatst om het spoor eehh... op het juiste spoor te houden. Zwaardere locs waren daarvoor al taboe op dit stuk, maar ook na de verbetering van 1930 mocht daar nog niet alles rijden. Toen de stoomdiesels in 1934 gingen rijden als vervanging van de DE-III met hun kinderziektes, reden 3700en hun diensten, behalve op dit baanvak, waar een 1700 werd gesteld.
grtz. Carlo
-
Ik snap nog steeds niet dat men voor een stel koeien een miljarden kostende tunnel boort en voor mensen een tunnelbak aanlegt, .
Dat is typisch Nederlandse politieke logica.
-
Aan een rijtuig is niks 25 Kv geschikt, de lok vormt dat al om tot een lagere spanning zodat je geen HS kabels onder de rijtuigen hoeft te hangen die zo dik zijn, dat ze niet meer hanteerbaar zijn... ;)
Uiteraard wordt de 25 kV eerst in de loc omlaag getransformeerd. Ik weet alleen even niet meer uit mijn hoofd of dit 1000 of 1500 V is. Essentieel is dat dit een wisselspanning is van 50 Hz en daar de rijtuigen geschikt voor moeten zijn. Dat bedoelde ik dus met geschikt voor 25kV.
-
Theroretisch zou je dus een paar bicourante locs van de sncf kunnen huren, een paar oude atb kasten van terzijde staande 1800-en inbouwen en karren maar met die ICL's.
Let op, dit is theoretisch hè, staat los van alle andere bezwaren ;)
Inderdaad theoretisch. ;D
Even ATB inbouwen zal iets meer voeten in de aarde hebben dan je denkt. Is niet ff een kwestie van een paar stekkertjes om/inpluggen.
En dan moet de lok nog het toelatingsproces door voor er uberhaupt in de normale dienst gereden mag worden.
Ben je toch wel weer een paar maandjes ++++ verder. ;D
Gr.
Eric
-
Kunnen ze geen ICE's gebruiken ???
-
Voor alle alternatieven geldt dat ze moeten zijn voorzien van de juiste beveiligingssystemen en een toelating voor de betreffende trajecten moeten hebben.
Gr.
Eric
-
Denk het niet. Zie eerdere argumenten, beveiliging en beschikbaarheid bijvoorbeeld...
Maar het idee is natuurlijk goed.
-
Kunnen ze geen ICE's gebruiken ???
Nee, want die lusten geen 1500V. Dat lust alleen de ICE3M, maar daar zijn er al niet genoeg van.
-
Ik heb de indruk dat de rijtuigen de boosdoeners zijn.
Een paar jaar geleden woonde ik langs de spoorbaan in Amsterdam en daar mogen de treinen niet harder dan 80 km/u.
MAAR telkens als de [ex] Benelux treinen langsreden [4 x per uur] dan hoorde ik binnen dat het "den belg" was. De rijtuigen maakten [toen al] de meeste herrie en je hoorde ze al van verre. Ik denk dat dit na de renovatie niet veranderd is.
Kortom ik geloof dat het een complex van factoren is waar de rijtuigen het meeste lawaai veroorzaken. Inderdaad alsof je een grind bak hoort leeg storten maar dan minutenlang.
Zou die vogelbek dat straks beter doen?
Sterkte voor zolang,
groeten,
FREDERICO
PS Nee ik ben niet voor het treingeluid uit Amterdam verhuisd!
-
kunnen ze niet gewoon een transrapid aanlegen. :-X
Maakt volgens mij veel minder lawaai en gaat nog sneller ook.
groet martijn
-
kunnen ze niet gewoon een transrapid aanlegen. :-X
Maakt volgens mij veel minder lawaai en gaat nog sneller ook.
groet martijn
Wel eens naar de testbaan geweest? Snap je gelijk waarom lawaai wel degelijk één van de kernproblemen van de Transrapid is.
-
ben er wel eens geweest maar toen stond ie in de (te kleine) remise
-
net aan pa gevraagt die er in is geweest.
Volgens hem hoor je alleen zoef als ie voorbij komt en met 400km/h is dat zo voorbij.
groet martijn
-
Wat je zoef noemt...........
http://www.youtube.com/watch?v=kCVXssdlv44
-
Hij is toch aardig stil.
Jos.
-
volgens mij kan een gewoone trein daar niet tegen op.
het geluid lijkt trouwens op dat van een vliegtuig.
-
volgens mij kan een gewoone trein daar niet tegen op.
het geluid lijkt trouwens op dat van een vliegtuig.
Die heel laag voorbij komt.
-
Een tijd terug kregen de omwonende deze
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB220054.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB220054.jpg)
kaart op hun mat.... 8)
Ze wisten dus dat de trein niet echt geruisloos is.
-
er staad dat er met alle aandacht voor veiligheid en GELUID
groet martijn
-
Tja, Strenge wettelijke voorschriften...Zo streng zijn die blijkbaar niet in Nederland :-X
Als ze zoveel aandacht voor het geluid hebben gehad dan wisten ze wel degelijk dat die treinen lawaaiig zijn.
-
vraag me af hoe het geleid zal zijn als er geen aandacht haden besteed ;)
-
Als je een huis koopt of huurt (vlak) bij een spoorbaan dan weet je dat er altijd lawaai zal zijn en dat het nooit minder zal worden maar altijd meer!
over 40 jaar rijden die treinen daar wie weet wel met 800 km/h voorbij dan klagen ze weer anders.
Heb je last van die herrie verhuis dan gewoon :)
toen mijn oma in 1989 in tilburg vlak naast het spoor een huis kocht wist ze van te voren dat er lawaai is en dat erger kan worden zoiets heet uitzoeken wat de toekomst plannen zijn.
mensen zoeken altijd wel iets om te klagen bijv snelweg of kermis of een optocht je kunt niet alles hebben. ;)
mij mij voor de deur staat een golf GTI 2.0 met vier dikke uitlaten die ik best vaak hoor je went er gewoon aan :P.
-
Daar ga ik in mee Bas.
Jos.
-
Als je een huis koopt of huurt (vlak) bij een spoorbaan dan weet je dat er altijd lawaai zal zijn en dat het nooit minder zal worden maar altijd meer!
over 40 jaar rijden die treinen daar wie weet wel met 800 km/h voorbij dan klagen ze weer anders.
Heb je last van die herrie verhuis dan gewoon :)
Ik gebruik het woord niet snel, maar dit is ondoordachte leuterkoek.
1. De meeste mensen hebben daar geen huis aan die spoorlijn gekocht. De meeste mensen wonen daar langer dan die spoorlijn er ligt, weet je nog wel. ::)
2. Voor zover er sprake is van recente huurders/kopers is die mensen wat betreft de geluidsproductie een rad voor ogen gedraaid.
En Bas en Jos, als je al vind dat die mensen zich maar moeten laten wegjagen, leg me dan eens uit hoe huizenbezitters daar momenteel hun huis moeten kwijtraken? Ben benieuwd.
-
Heb je last van die herrie verhuis dan gewoon :)
Dit vind ik niet zo'n verstandige opmerking. Verhuizen is niet zo "gewoon" als je hier suggereert. Zeker niet als je een koopwoning hebt die juist door de geluidsoverlast moeilijk verkoopbaar is.
Het is al eerder gezegd, er bestaan normen voor de hoeveelheid herrie die gemaakt mag worden. En als dat niveau te hoog is, dan ligt de bal nu "gewoon" bij Prorail.
-
Ik gebruik het woord niet snel, maar dit is ondoordachte leuterkoek.
1. De meeste mensen hebben daar geen huis aan die spoorlijn gekocht. De meeste mensen wonen daar langer dan die spoorlijn er ligt, weet je nog wel. ::)
De meeste klagers wonen juist in Zoetermeer Oosterheem. De nieuwbouwwijk die ik aanhaalde. Zij waren dus weldegelijk op de hoogte van deze HSL in de achtertuin ;)
2. Voor zover er sprake is van recente huurders/kopers is die mensen wat betreft de geluidsproductie een rad voor ogen gedraaid.
Over een periode van een half jaar is er extra overlast door de inzet van tijdelijke treinen. Je kunt de overheid hooguit gebrekkige communicatie hierover verwijten. Dat betekend nog niet dat de Fyra en de Thalys ook boven de gestelde geluidlimiet komen. Het is dus te vroeg om te roepen dat men een rad voor de ogen is gedraaid.
De klachten worden bovendien serieus genomen. Er is gelijk actie ondernomen door de remmen aan te passen en door de rails te slijpen (afgezien of het nou wel of niet helpt). Er worden extra geluidsmetingen verricht om te kijken of meer aanpassingen noodzakelijk zijn. Mocht blijken dat de geluidsbelasting inderdaad te hoog is, dan heb ik er het volste vertrouwen in dat er extra maatregelen worden genomen.
-
Dat is het risico van een huis kopen.
Je weet niet altijd wat er met de toekomst gaat gebeuren.
Of er een spoorbaan of snelweg of zelfs een vliegveld voor straaljagers er komt.
Het kan beter worden maar ook slechter en als je huis daardoor minder waard wordt of onverkoopbaar is gewoon puur eigen risico die je neemt.
Ja dat het moeilijk verkoopt door de cricis is ook weer een eigen risico die je neemt maar daar gaat dit topic niet over.
Ik kan ook wel gaan verhuizen als ik bijv last van die GTI heb maar ik ga er geen drama van maken.
Ik woon in een wijk waar nu al vuurwerk afgestoken wordt ik was ervan op de hoogte dit gebeurt eenmaal.
Ik hoop dat prorail hier met een oplossing mee komt en dat de bewoners hier zeer dankbaar voor mogen zijn dat ze actie willen nemen want in veel landen op de wereld plaatsen ze niet eens een geluidscherm bij een snelweg/spoorbaan dusja.
Die nieuwbouwwijk bewoners waren ervan op de hoogte en als ze erover gaan zeuren ja misschien is het geluid wat harder dan ze hadden verwacht maar dat risico is er gewoon.
Als je rust wilt dan moet je zeker niet bij een HSL/treinbaan een huis kopen/huren je gaat vlakbij zon plek wonen om andere redenen lijkt mij.
-
Dat is het risico van een huis kopen.
Je weet niet altijd wat er met de toekomst gaat gebeuren.
Of er een spoorbaan of snelweg of zelfs een vliegveld voor straaljagers er komt.
Het kan beter worden maar ook slechter en als je huis daardoor minder waard wordt of onverkoopbaar is gewoon puur eigen risico die je neemt.
??? Wonderlijk.
Dus als een ander een spoorbaan naast je huis legt, dan is dat eigen risico van de huiseigenaar.
Nogmaals wonderlijk.
-
De klachten worden bovendien serieus genomen. Er is gelijk actie ondernomen door de remmen aan te passen en door de rails te slijpen (afgezien of het nou wel of niet helpt). Er worden extra geluidsmetingen verricht om te kijken of meer aanpassingen noodzakelijk zijn. Mocht blijken dat de geluidsbelasting inderdaad te hoog is, dan heb ik er het volste vertrouwen in dat er extra maatregelen worden genomen.
Geef nou eens één goede reden waarom de bewoners dat vertrouwen zouden delen.
Die lijn ligt er al jaren werkloos bij. Waarom moet er zo nodig een half jaar met materieel worden gereden dat er eigenlijk niet geschikt voor blijkt te zijn? Waarom moeten die mensen wachten totdat er een oplossing is? Lijkt mij de omgekeerde wereld. Eerst een oplossing en dan de dienstregeling pas hervatten, klinkt mij een stuk logischer in de oren. Dan zou de geluidsoverlast serieus worden genomen.
-
??? Wonderlijk.
Dus als een ander een spoorbaan naast je huis legt, dan is dat eigen risico van de huiseigenaar.
Nogmaals wonderlijk.
Is toch zo ?
toen ik in 2007 5 ick rijtuigen kocht zei Chris vanuit Roco ook dat er geen ICK meer verkocht/gemaakt zal worden dus nam ik gelijk 2 nrs dubbel nu 2 jaar later zijn ze ook nog eens verbetert in de winkel is het nu de schuld van Roco/Chris dat ik de oude icks niet meer kan verkopen ? nee dat is het risico die ik genomen had het kon ook andersom wie weet bracht zon icktje wel 100 euro op als ze het bij 750 stuks gelaten hadden? (een voorbeeld)
Het zelfde geld voor de IRMs van lima zei men ook bijna 10 jaar lang die komt gewoon nooit meer en nu is het een heel ander verhaal dat is toch het risico die je neemt ?
Dat is met een huis kopen precies hetzelfde.
Als er een nieuw winkelcentrum komt en je huis wordt daardoor 10.000 euro meer waard heb je het mooi meegenomen en dat heb je dan in het voordeel van een huis kopen.
voor het zelfde geld komt naast jou een asociaal gezin wonen en die de hele buurt wegjaagt en daardoor je huis 30.000 euro minder waard wordt is toch het risico die je neemt ?
ik zeg altijd je kan niet altijd garantie krijgen of beter dat vindt ik niet eens kunnen soms loop je eenmaal risicos leuk of niet iedereen meemaakt het.
Voor het zelfde geld kwam er een groot natuurgebied met diverse bos en plassen water waardoor die wijk meer geld waard zou worden dan mogen ze toch ook een hogere prijs vragen ? of moet dat extra geld waar je niks voor gedaan hebt verplicht naar de gemeente omdat zij een mooi park er maken?
een mens kan niet alles hebben geluk en pech hoort in het leven ;)
-
Ja, alleen heeft dit niks met geluk of pech te maken, maar mogen de bewoners verwachten dat de HSL aan de geluidsnormen voldoet. Niet meer en niet minder.
Op die wezenloze vergelijking tussen het kopen van een huis en een paar modeltreintjes zal ik maar niet ingaan.
-
je hoeft er ook niet op in te gaan het is gewoon mijn mening
Ik hoop ook dat ze aan de normen houden ;).
Voor mij is een huis en of een modeltrein gewoon een genots object en geen investering of een beleggingsobject. ;D
-
Ja, alleen heeft dit niks met geluk of pech te maken, maar mogen de bewoners verwachten dat de HSL aan de geluidsnormen voldoet. Niet meer en niet minder.
Op die wezenloze vergelijking tussen het kopen van een huis en een paar modeltreintjes zal ik maar niet ingaan.
Precies! Daar mogen ze vanuit gaan! En vooralsnog is uit de metingen niet gebleken dat de geluidsnormen structureel worden overschreden. Zelfs niet met de huidige luidruchtige treinen. Maar men is geschrokken van de hoeveelheid lawaai die men hoort, zelfs al is dit binnen de geluidsnormen. Dat er dus iets aan de huidige overlast wordt gedaan is dus een teken dat de klachten zeeeeer serieus worden genomen. Ook al is er wettelijk geen enkele verplichting toe, men blijft immers binnen de normen.
De metingen gaan voorlopig door om uit te zoeken of de overlast daadwerkelijk onder de norm blijft. Wat altijd discussie oplevert is de manier waarop de geluidsbelasting wordt vastgesteld. De norm gaat uit van een gemiddelde geluidsbelasting. Daarom gaat men ook door met meten. Om vast te stellen of de norm wordt overschreden moet je immers het gemiddelde vaststellen, dus gemeten over een langere periode.
De piekbelasting kan dus veel hoger zijn. Als je dan in je tuin staat met een Db(A) meter in je handen, die uitslaat naar 65Db(A) dan roep je al snel dat de norm wordt overschreden. Maar zo werkt het dus niet. Het is ook heel wat anders of je eens in het kwartier een luidruchtige trein voorbij hoort razen, of dat het geluid constant aanwezig is, zoals bij een snelweg bijvoorbeeld.
-
Kijk, iemand die het snapt ;D
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5392394/__Oplossing_voor_lawaaitreinen__.html (http://www.telegraaf.nl/binnenland/5392394/__Oplossing_voor_lawaaitreinen__.html)
Oplossing voor lawaaitreinen door Edwin Timmer
DEN HAAG - Er staat een pasklare oplossing gereed voor de lawaaitreinen die bewoners langs het HSL-traject tussen Amsterdam en Rotterdam tot wanhoop drijven.
Volgens CDA-Kamerlid Koopmans kunnen de oude herriebakken zo worden omgeruild voor 106 coupés die nu werkloos op het rangeerterrein langs de Dijksgracht in Amsterdam staan. „Deze treinen zijn veel stiller, en ze zijn zo inzetbaar”, aldus de CDA-er.
TNO bevestigde onlangs de vrees dat de drie keer zeven treinstellen meer decibellen produceren dan verwacht. In Roelofarendsveen en Lansingerland klinkt het alsof er een bak grind wordt gestort, als ze langs zoeven. Minister Eurlings (Verkeer) greep al in en laat rails slijpen en stillere remblokken monteren.
Maar nieuwe treinen, die het kabaal écht oplossen, laten op zich wachten. Onterecht, stelt Koopmans. „De HSA wil deze DB-treinen niet gebruiken omdat ze niet hip genoeg zijn. Maar ik heb liever een saaie stille trein dan een hippe herriemaker”, zegt de christen-democraat. De komende week wil hij uitleg van minister Eurlings.
De Nederlandse Spoorwegen bevestigen dat de Duitse treinstellen van het type ICL niet aan de comfortnormen voldoen. Dat geldt voor de toiletten, maar ook voor de ontbrekende airconditioning. „Bovendien zijn ze niet toegelaten op het HSL-tracé”, verklaart een NS-woordvoerder. „De Inspectie Verkeer & Waterstaat wil juist liever van ze af, vanwege de oude deursystemen.”
Of de Duitse treinen echt stiller zouden zijn, betwijfelt de NS zelfs. „Het geluid is een samenspel van infra en treinstel.” De NS focust liever op de maatregelen die zij nu al uitvoeren.
Nou haal ze maar terug ;D
Gr. Remco.
-
Eerst was er niets, toen een spoorbaan (die niet gebruikt werd) en nu rijden er eindelijk treinen. Logisch, dat je die treinen hoort.
Er is een Amerikaans woord voor, nimby.
Not In My Back Yard
Zo kan je niets meer maken.
Ik was eens bij iemand, die vlak bij een spoorbaan woonde en schrok van het geluid van een passerende trein. Wauw, heb jij daar geen last van. Nee, hoor, zei hij. Ik heb pas last als ze niet of onregelmatig rijden.
De HSA kan de DB niet hip genoeg vinden, maar mogen wel met afschuwelijke kleuren op de benelux rijtuigen rijden. Het doet gewoon zeer aan mijn ogen.
Vind ze niet hip genoeg??? Gewoon verbieden om nog langer met die verschrikkelijk gekleurde lawaai rijtuigen te rijden.
En de NS bemoeit zich er ook weer ten onrechte mee. Ga eerst maar eens rijden met die nieuwe sprinters van je, ipv je met de HSA te bemoeien NS.
Groetjes
Wil
-
Toch wel interessant om te zien wat ieder voor mening heeft.
Voor de duidelijkheid, als de overheid een bepaalde voorlichting geeft, kan je bij aanschaf van een huis ervan uitgaan dat dit klopt. Als dat niet zo blijkt te zijn, treft de koper niet de schuld maar de overheid in dit geval.
Ook het argument van piekbelasting en gemiddelde belasting is kul. Als ik naast je huis elk uur een vrachtwagen met grind loos, vindt je dat niet prettig. Maar..... mijn uurbelasting die ik veroorzaak ligt onder de limiet. Dus voldoe ik aan de wet. Maar ondertussen ben je wel wakker als ik om 06:00 begin.
Verder kan je spreken over risico als je ergens al 30 jaar woont en men besluit er een spoorlijn naast te leggen? En men belooft dat deze niet meer geluid produceert dan windgeruis door de bomen? Dan dien je geen bezwaar in omdat je denkt dat men een goed verhaal vertelt? En moet je dan maar gaan verhuizen?
Klinkt allemaal leuk. Als men gewoon eerlijke voorlichting doet. (Zal je ook gaan zien met dat spionagekastje in de auto, voorlichting van nu en wat het wordt).
En zoals ik al aangaf, een trein mij passerende op Zoetermeer-oost maakt geluid waarbij ik kan praten in de directe nabijheid. Kan ik van de HSL niet zeggen.
Groeten
Olav
-
Precies! Daar mogen ze vanuit gaan! En vooralsnog is uit de metingen niet gebleken dat de geluidsnormen structureel worden overschreden. Zelfs niet met de huidige luidruchtige treinen. Maar men is geschrokken van de hoeveelheid lawaai die men hoort, zelfs al is dit binnen de geluidsnormen. Dat er dus iets aan de huidige overlast wordt gedaan is dus een teken dat de klachten zeeeeer serieus worden genomen. Ook al is er wettelijk geen enkele verplichting toe, men blijft immers binnen de normen.
Ik begrijp uit een eerder bericht dat er eigenlijk een jaar moet worden gemeten voordat er zekerheid is. Daar hebben die mensen dus niks aan. Tegen die tijd hoeft het niet meer.
TNO heeft een eerste onderzoek gedaan en dat is gewoon hier (http://www.tno.nl/downloads/TNO_Rapport_HSL_15_okt_2009.pdf) te vinden. TNO trekt de conclusie dat het op basis van die metingen waarschijnlijk is dat de huidige exploitatie van de lijn niet aan de geluidsnormen voldoet. Zekerheid kunnen ze niet bieden, want ja, daarvoor moet meer en langer worden gemeten.
Heel formeel geredeneerd kan de exploitatie dan doorgaan, maar maak me niet wijs dat die mensen dan serieus worden genomen. Die horen voorlopig goeddeels lege treinen langsrazen, waarvan de kans dus groot is dat het geheel niet aan de normen voldoet.
-
En de NS bemoeit zich er ook weer ten onrechte mee. Ga eerst maar eens rijden met die nieuwe sprinters van je, ipv je met de HSA te bemoeien NS.
Hier moest ik bijna om lachen.
HSA is voor 90% eigendom van de NS (en 10% van de KLM), maar van jouw mag de NS zich er dus niet mee bemoeien....
-
Precies, NS moet zich er wel mee bemoeien, want het zijn hun treinen die zo'n herrie maken..
-
Voor mij is een huis en of een modeltrein gewoon een genots object en geen investering of een beleggingsobject
Wat is dat nou weer voor een kreet >
Een huis is geen genots object maar een eerste levensbehoefte.
-
De conclusie uit dit rapport;
Conclusie
Het intercitymaterieel dat sinds 7 september volgens de dienstregeling rijdt, produceert
op het spoor van de HSL-Zuid meer geluid dan voor het betreffende materieeltype en
rijsnelheid mag worden verwacht op basis van het rekenmodel, dat bij het tracébesluit is
gehanteerd voor de prognoses van de geluidbelasting en het vaststellen van de grenswaarden
(over een jaar gemiddelde etmaalwaarden ter plaatse van woningen).
In het tracébesluit zijn geluidbeperkende maatregelen (zoals geluidschermen) vastgelegd
om bij de dienstregeling zoals in 2001 werd voorzien voor de meeste woningen
de voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) niet te overschrijden. Uitgangspunt daarbij was
dat de spoorconstructie van de HSL-Zuid, die is aangelegd als spoor op betonplaten,
geen verhoging van de geluidemissie oplevert ten opzichte van een spoor op dwarsliggers
in ballastbed. In vergelijking met de geluidemissie volgens het rekenmodel van
het betreffende materieeltype (geluidcategorie 2) op spoor in ballastbed ligt de gemeten
geluidemissie significant hoger in een voor treingeluid belangrijk deel van het
frequentiegebied (octaafbanden van 500 en 1000 Hz).
Op grond van de gemeten geluidemissie is de verwachting dat geluidbelasting langs de
HSL-Zuid bij de dienstregeling van september 2009 in de orde van 5 dB(A) hoger ligt
dan het rekenmodel aangeeft. De resultaten van de geluidmetingen die zijn uitgevoerd
in Roelofarendsveen bevestigen dit. Desondanks past de dienstregeling van september
2009 met de gemeten geluidemissie in Roelofarendsveen wel binnen de geluidruimte
van het tracébesluit, omdat er ten opzichte van de dienstregeling van het tracébesluit
met minder treinen en met lagere snelheid wordt gereden. Voor Roelofarendsveen is er
een marge van ongeveer 5 dB(A) tussen de prognose van de geluidbelasting met de
dienstregeling van het tracébesluit en de prognose met de dienstregeling van september
2009. Een verhoging van de geluidbelasting van 4 tot 5 dB(A) door een hogere geluidemissie
valt nog net binnen deze marge.
In Berkel en Rodenrijs en Hoogmade kan het verschil tussen het gemeten en berekende
geluid van 14 dB(A) niet alleen worden verklaard door de hogere geluidemissie en moet
de oorzaak ook worden gezocht in de effectiviteit van de geluidbeperkende maatregelen.
Indien het ter plaatse van de meetpunten geconstateerde verschil representatief
is voor de dichtstbijzijnde woningen (wat voor de meetlocatie in Hoogmade aannemelijk
is), kan de dienstregeling van september 2009 niet gedurende een jaar worden
gereden zonder in conflict te komen met de grenswaarden voor de geluidbelasting (die
per woning zijn vastgelegd als een over een jaar gemiddelde etmaalwaarde).
Geluidmetingen bij passages van hogesnelheidsmaterieel moeten uitwijzen welke
toekomstige dienstregeling mogelijk is binnen de geluidgrenzen van het tracébesluit.
Er ligt dus op 15 oktober een eerste onderzoek, naar aanleiding van de klachten. En dat tewrijl op dat moment pas 5 weken treinen over de HSL rijden. Alleen dat is voor mij al bewijs dat de klachten weldegelijk serieus worden genomen ;)
Op 2 plaatsen langs de HSL blijkt het geluid met de huidige treinstellen te hoog te zijn. In het rapport staat ook dat op die plaatsen de overschrijding niet alleen te verklaren is door de lawaaiige treinstellen, maar dat ook de effectiviteit van de geluidsschermen op deze plaatsen nader moet worden bekeken.
Wat ook duidelijk uit het rapport naar voren komt zijn de eisen in het tracébesluit; De dienstregeling moet binnen de gemiddelde geluidsbealsting blijven. Met andere woorden; Als de treinen inderdaad te lawaaiig blijken, moet de frequentie omlaag tot er een technische oplossing wordt gevonden.
Dat er nu op een aantal plaatsen te veel lawaai wordt geproduceerd is vervelend. Maar dat we in Nederland überhaupt een tracébesluit hebben is al bijzonder. We hebben alles netjes vastgelegd in wet- en regelgeving. Daarmee wordt juist voorkomen dat mensen onnodig overlast ondervinden van de HSL. Als de overheid de klachten omtrent geluid niet serieus zou nemen, waarom zouden er dan geluidsnormen worden vastgesteld? Dan hadden ze dat hele tracébesluit net zo goed nooit hoeven vaststellen.
Het enige waar ik over val is dat binnen de norm niet betekend dat omwonenenden er geen overlast van zullen ondervinden. Iedereen met en normaal boeren verstand snapt toch dat een HSL overlast zal veroorzaken, ook als deze binnen de norm blijft.
-
Dat er nu op een aantal plaatsen te veel lawaai wordt geproduceerd is vervelend. Maar dat we in Nederland überhaupt een tracébesluit hebben is al bijzonder. We hebben alles netjes vastgelegd in wet- en regelgeving. Daarmee wordt juist voorkomen dat mensen onnodig overlast ondervinden van de HSL. Als de overheid de klachten omtrent geluid niet serieus zou nemen, waarom zouden er dan geluidsnormen worden vastgesteld? Dan hadden ze dat hele tracébesluit net zo goed nooit hoeven vaststellen.
Jawel, maar waarom rijden die treinen dan nog altijd door als er een te hoge geluidsproductie is vastgesteld?
-
Voorzichtige eerste conclusie: frequentie omlaag en snelheid van de treinen ook?
-
Lagere frequentie is al helemaal niet wenselijk, evenals een lagere maximum snelheid. Enige wat ik me afvraag is, als je met de Benelux ook 160 gaat rijden over het normale tracé, hoeveel geluidsemissie is er dan?
-
kan het traject dat dan aan?
-
Wat bedoel je daarmee?
Of je er 160 op kan rijden?
Dan is het antwoord ja. De lijn is bedoeld tot 300 km/h. Anders zou het geen HSL heten.
Gr.
Eric
-
Er wordt de bestaande lijn bedoeld.
Leiden-Schiphol wel in ieder geval.
-
Oeps, overheen gelezen. :-[
Gr.
Eric
-
dus er kan met 160 over de bestaande lijn gereden worden
-
Nee, op een deel van de lijn kan dat (technisch gezien dan).
-
Voorzichtige eerste conclusie: frequentie omlaag en snelheid van de treinen ook?
Misschien maar gewoon stoppen tot het juiste materieel aanwezig is. Kan ondertussen nog wat worden geëxperimenteerd met de geluidsproductie die samenhangt met de lijn zelf.
Zeg nou zelf. De huidige exploitatie is voornamelijk een kwestie van prestige. Er moet en er zal wat rijden. Veel praktisch vervoersnut heeft de dienstregeling niet. Ik ben benieuwd hoeveel reizigers er in de vroege trein zitten die de omwonenden uit hun bed jaagt.
-
Kunnen ze niet eens gaan experimenteren met de ICE, of ander mat?
-
Gisteren liep ik op de Kijfhoek en had een geluidsmuur in de vorm van stilstaande goederenwagens. Opeens klonk er een rare gong,het bleek een vogelbekdier (Fyra) te zijn die wegtrok. Het geluid was tot heel ver weg te horen. Heel simpel,de onderbouw van de HSL deugt voor geen meter.
-
Kunnen ze niet eens gaan experimenteren met de ICE, of ander mat?
Zou het handig zijn om eens te gaan proefrijden met een albatros tussen Schiphol en Rotterdam ::) ::) ::)
-
Misschien maar gewoon stoppen tot het juiste materieel aanwezig is. Kan ondertussen nog wat worden geëxperimenteerd met de geluidsproductie die samenhangt met de lijn zelf.
Zeg nou zelf. De huidige exploitatie is voornamelijk een kwestie van prestige. Er moet en er zal wat rijden. Veel praktisch vervoersnut heeft de dienstregeling niet. Ik ben benieuwd hoeveel reizigers er in de vroege trein zitten die de omwonenden uit hun bed jaagt.
Kijk... zo denk ik er nou ook over. Er moet en zal een trein over de rails rijden: dat de boel al jaren werkloos ligt en er dus best nog 3 maanden werkloosheid of zo aan vastgeplakt hadden kunnen worden, om te zorgen dat je gewoon het normale materieel in had kunnen zetten in plaats van die herriebakken, is blijkbaar van ondergesteld belang.
-
Ik ga het vrijdag toch maar eens zelf uitproberen.... met de Fyra naar 020.