BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 05 November 2009, 16:37:31
-
Bron: Spoorwegmuseum
De directeur van Het Spoorwegmuseum, Paul van Vlijmen, maakte vandaag, 5 november 2009, de plannen bekend voor een grote internationale tentoonstelling over koninklijke treinen: Royal Class, vorstelijk reizen. Voor het eerst in de historie zijn koninklijke treinen uit heel Europa in één tentoonstelling te zien. Al deze prachtige treinen geven een uniek beeld van de luxe manier van reizen van de Europese Royalty. Royal Class, vorstelijk reizen is van 15 april t/m 5 september 2010 te zien in Het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Rijtuigen van de belangrijkste koningshuizen uit heel Europa komen naar Utrecht. Zo zijn er treinen, rijtuigen en interieurs uit Engeland, Ierland, België, Portugal, Denemarken, Duitsland, Finland en Zweden te zien. Hierbij zijn absolute topstukken zoals een van de oudst bewaarde koninklijke rijtuigen ter wereld, het rijtuig van Koningin-moeder Adelaide van Engeland uit 1842. Het Portugese spoorwegmuseum in Santarèm stelt de complete koninklijke trein van Koningin Maria Pia uit 1858 ter beschikking. Maar vanzelfsprekend zijn op de tentoonstelling ook rijtuigen van het Nederlandse koningshuis te bewonderen zoals de rijtuigen van Koningin Juliana en Prins Bernhard en het huidige koninklijke rijtuig van Koningin Beatrix. Met steun van de Bankgiro Loterij bouwt Het Spoorwegmuseum een replica van het koninklijk salonrijtuig uit 1864 van Koningin Anna Paulowna. Royal Class, vorstelijk reizen biedt bezoekers hiermee een eenmalige kans deze prachtige collectie historische treinen samen in één tentoonstelling te zien.
Thema's die op de tentoonstelling aan de orde komen zijn onder andere de stimulans die de koninklijke families aan de promotie van de trein gaven. En de, onder invloed van de trein, veranderde wijze waarop vorsten hun rijk regeerden. Ineens was het mogelijk om naar de uithoeken van het koninkrijk te reizen en zichzelf aan het volk te tonen. Een zeer welkome mogelijkheid in het licht van de opkomende democratiseringsprocessen in de 19e eeuw. Natuurlijk werd er ook veel privé gereisd met de trein, zowel voor familiebezoek als voor vakanties.
Bezoekers van Royal Class worden vorstelijk ontvangen. Na een korte les in koninklijke etiquette in de koninklijke wachtkamer van het museum, wordt de bezoeker over de rode loper langs de prachtige koninklijke rijtuigen geleid. Op de tentoonstelling lopen de bezoekers historische personages tegen het lijf die interessante verhalen vertellen over het koninklijk reizen.
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door steun van de BankGiro Loterij, VSB, Prins Bernhard Cultuurfonds en het KF Heinfonds. (persbericht Nederlands Spoorwegmuseum)
-
Mooie tentoonstelling. Maar uiteraard zou ik liever in die wagons kijken ipv erlangs geleid te worden.
-
Mooie tentoonstelling. Maar uiteraard zou ik liever in die wagons kijken ipv erlangs geleid te worden.
Hmmm, kan me er iets bij voorstellen dat die wagons alleen van buitenaf bekeken mogen worden. Uniek, onvervangbaar, etc...
Ik kijk er al een tijdje naar uit. Ik heb begrepen dat uit Finland alleen een stuk interieur van de trein van de tsaar komt en niet een complete wagon. Ben erg benieuwd naar de Portugese trein.
Eelco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/royal.jpg)
Foto Spoorwegmuseum.
Ook nog een plaatje voor diegenen die het koninklijke na wil bouwen.
Groet Jaap
-
Weet iemand of het salonrijtuig van koning Leopold III uit 1939 er al staat?
Die zou eerst niet komen maar nu dan weer wel (Dachten ze misschien nodig te hebben voor het Belgische spoorwegjubileum ;D....)
-
Volgens mij wel.
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2616&postdays=0&postorder=asc&start=0
Eelco
-
Nee, ik ben net terug van het NSM.
Helaas alleen (en dat wist ik) stond het rijtuig van Koning Leopold II er.
De collectie is nog steeds niet compleet, tot 5 september hebben ze nog de kans.
Ik zal binnenkort een fotoverslag plaatsen.
-
Morgen komt het rijtuig uit Belgie alsnog de tentoonstelling versterken. Er was al eerder sprake van dat deze zou komen, maar om mij onbekende redenen was dat uitgesteld.
Etienne
-
Met +60 minuten tussen Nispen en Roosendaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3287_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3287_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3289_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3289_3.jpg)
Sk, die er bij was ;D
-
Net te laat voor mijn bezoek ::)
Een beetje familie van de bekende K1 rijtuigen zo te zien.
-
Zoals beloofd (eindelijk) mijn onze foto's van de Royal Class tentoonstelling (http://picasaweb.google.nl/Dollydolinda/SpoorwegmuseumRoyalClass)
Heel moeilijk om behoorlijke foto's te maken (zonder flits) met die rare belichting in het Spoorwegmuseum.
-
Ah leuk.
Maarre, waar is de rode loperfoto van jezelf Bob? Niet geupload?
-
Daar ben ik aan ontsnapt ;D
-
Fraaie foto's en een leuke tentoonstelling. Alweer een tijd geleden dat ik er was, met mijn dochter van 4, die zich ook prima vermaakte. Vooral de acteurs die rondliepen vielen in de smaak; 'Kijk, een echte prinses!'
Vonden jullie die rijtuigen van Juliana ook zo, hoe zal ik het zeggen, sobertjes op het armoedige af?
-
Vonden jullie die rijtuigen van Juliana ook zo, hoe zal ik het zeggen, sobertjes op het armoedige af?
Ja. Maar zo was zij..... niet te veel poeha. Koningin van het volk :)
-
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/THFSlj4y7nI/AAAAAAAADxg/1_P2OpTxSKA/P7311232.JPG)
Die van Juliana was redelijk sober...
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/THFTrkTaFLI/AAAAAAAAD1k/JxvqjpvZVHQ/s640/P7311303.JPG)
maar die van Beatrix is ronduit spartaans.
Maar ja wij betalen er met ze allen voor...(y)
-
Afgelopen dinsdag naar het spoorweg museum geweest hier een foto impressie.
Koninklijke trein Koningin Juliana.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_0.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_0.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_0c.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_0c.jpg)
Beetje geschokken van het spartaanse interieur. Natuurlijk sober zo vlak na de oorlog maar om je dood te schamen dat ook buitenlandse gasten ermee werden vervoerd. Hier twee interieur shots van de vertrekken van Koningin Juliana.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_0b.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_0b.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_0a.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_0a.jpg)
Koninklijk rijtuig Queen Adelaide 1842.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_18.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_18.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_17.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_17.jpg)
King Edward rijtuig uit 1903 behorend tot 1 van zijn 3 Ierse treinen (hij bezat totaal 6 treinen in Ierland en Engeland)
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_16.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_16.jpg)
Koningin Anna Paulowna rijtuig 1864 (zij heeft er nooit gebruik van gemaakt)
Replica was prachtig gebouwd en ook van binnen te bezichtigen ervoor stond Nestor.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_11.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_11.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_10.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_10.jpg)
Queen Maria Pia huwelijks kado van haar Pa een trein (ja vaders kom er maar eens op)
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_12.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_12.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_13.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_13.jpg)
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_14.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_14.jpg)
Replica rouwtrein Koning Willem 3 1890 voor het over brengen van zijn lichaam van Soestdijk naar Den Haag. Let op de lampen voor op de loc die zijn afgedekt met zwarte doeken.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_8.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_8.jpg)
Koning Leopold salon rijtuig 1939 (Bij het staats bezoek van Koningin Wilhelmina aan Belgié in 1939 werd deze trein voor het eerst gebruikt)
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_15.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_15.jpg)
Koning Christiaan Sweden salon rijtuig 1871.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_19.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_19.jpg)
Overzicht.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_6.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_6.jpg)
Groetjes Ben.
-
Nog wat gouden ouden.
De 2104
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_4.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_4.jpg)
De 13 maar met tender van nr 8?
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_5.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_5.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_5a.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_5a.jpg)
De Arend werd net opgepoetst.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_20.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_20.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_21.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_21.jpg)
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_22.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_22.jpg)
Stofig en tijdelijk verbannen achter in het museum de 3737, het viel mij op dat veel materieel onder stof zat erg slordig.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_23.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_23.jpg)
Hoog boven het publiek (blijf het een vreemde manier van tentoonstellen vinden) de 107.
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_2.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_2.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_1.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_1.jpg)
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_3.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_3.jpg)
Groetjes Ben.
-
Nog wat gouden ouden.
De 13 maar met tender van nr 8?
(http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_5.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_5.jpg) (http://i208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/th_tn_5a.jpg) (http://s208.photobucket.com/albums/bb213/Maasdam1993/Royal%20Trains/?action=view¤t=tn_5a.jpg)
Inderdaad:
De Nederlandse stoomlocomotieven van R.C. Statius Muller, A.J. Veendendaal jr. en H. Waldorp (8ste druk 2005) blz. 146:
Aanvankelijk hadden de 9-16 twee-assige tenders. Deze werden vervangen door vrijgekomen drie-assige tenders, die onder meer waren geruild met de in 1884 afgevoerde 5-8. Gaandeweg verdwenen de twee-assige tenders, er waren altijd wel drie-assige tenders over om aan de locomotieven te worden gekoppeld. Dit overschot aan tenders ontstond door de veel kortere revisieduur van tenders ten op zichte van de bijbehorende locomotieven
Maar hoe kwam de 8 eigenlijk aan zijn eind? Bladzijde 145 van hetzelfde boek:
... de 8 werd aan het Noordernet toegewezen. Op 31 maart 1868 ontplofte de ketel van deze machine in Harlingen vlak voordat zij met een trein naar Leeuwarden zou vertrekken. Hierbij werden de ketel en het voorste deel van het onderstel met één wielas losgeslagen van de rest van de locomotief en ongeveer dertig meter weggeslingerd. De loopas sloeg zestig meter verder door een lichtkoepel van het dak van de rijtuigloods. (....) De drie-assige tender van de in Harlingen geëxplodeerde nr. 8 werden geruild met de oorspronkelijke twee-assige tender van SS 13 en staat thans, gekoppeld aan deze locomotief, in het Spoorwegmuseum in Utrecht
De oorzaak neem ik niet over, koop daarvoor het boek
Klik hier voor hier voor het krantenartikel (http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=LC-18680403-1008&vw=org&lm=locomotief,harling,DVHN,NVHN,LC)
p.s. het krantenartikel spreekt trouwens van ellen en niet van meters
-
Bijzondere tentoonstelling, dit weekend de laatste kans om deze te bezoeken!
2 topics samengevoegd
-
Het is inderdaad erg fraai om bij elkaar te zien. Ik ben ook onder de indruk van de HSM1 replica: ik kan me de felle discussie van vorig jaar op het forum nog herinneren over replica's, maar op dit niveau mag van mij nog wel meer materieel opnieuw het levenslicht zien!
Groet, Bessel
-
@MR, Bedankt voor de uitleg en het kranten artikel.
@Besselspoor, het is inderdaad een fraai geheel geworden, zowel binnen als buiten. Binnen ga je echt terug in den tijd en het voelde ook oud. De tentoonstelling was erg leuk en ik vond hem zeer geslaagd.
Helaas en ik schreef het al eerder vond ik dat vaste objecten in het museum wel een poets beurt mochten hebben. Op vrijwel alles lag stof, erg slordig voor een Nederlands museum.
Groetjes Ben.
-
Heb je het spartaanse interieur van het huidige Nederlandse Koninklijke rijtuig gezien met die goedkope kuipstoeltjes en keukenstoelen ;D.
Die stapten gebroken uit destijds in Denemarken...
-
Je zou ook kunnen zeggen, zakelijk en modern. Dat pas Bea beter.
En ik betaal liever voor Bea dan pipo Wilders als President... (als ik ze dan toch beiden niet gekozen heb...)
Ef u cee kaa, dit weekend alweer het laatste weekend... Snel m'n museum jaarkaar maar eens gaan gebruiken dan.
-
Maar hoe kwam de 8 eigenlijk aan zijn eind?
De 8 kwam in Harlingen niet definitief aan zijn eind; de pas enkele jaren oude loc werd (in stukken, dat wel) teruggezonden naar Beyer Peacock en kwam na herstel daar weer in dienst, met een andere tender.
Dat tender 8 betrokken was bij deze (zeldzame) ketelontploffing geeft hem natuurlijk wel een extra historisch tintje.
Grt. Carlo
-
.....Helaas en ik schreef het al eerder vond ik dat vaste objecten in het museum wel een poets beurt mochten hebben. Op vrijwel alles lag stof, erg slordig voor een Nederlands museum.
Groetjes Ben.
Ben, op ouwe zooi ligt toch altijd stof?? ::) ;D ;)
-
woon je in eindelijk utrecht, mis je die tentoonstelling alsnog... mot weer zo nodig tussen die vsm-troep in beekbergen gaan staan...
-
Morgen spijbelen op het werk en toch gaan?
-
Noem het dan een studiedag en declareer de kosten.
-
Hmmm, de koninging rijdt in de meeste luxe rijtuigen.... En wat hebben wij? Bananen :-[ :-[
-
Verschil moet er zijn... (y)
-
Ach, hier wordt ik niet echt jaloers op:
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/THFTrkTaFLI/AAAAAAAAD1k/JxvqjpvZVHQ/s640/P7311303.JPG)
;D, zo'n groot verschil is er niet tussen het gepeupel en de koningin ;D
-
Ach, maar het interieur van het rijtuig van Franz Ferdinand geeft me dan wel weer het gevoel van: "Hier zou ik best aan kunnen wennen..." ;D
-
Ik dacht, waar heb ik die kleurcombinatie eerder gezien...
(http://www.belderok.net/benelux/mulhouse_P2103.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/mulhouse_P2103.JPG)
-
Ik zou best kunnen wennen aan zo'n bijna lege privé-trein als pendeltje naar mijn werk. Neem ik dat IKEA-interieur wel voor lief.
Was inderdaad leuk, ben zelfs twee keer geweest. De tweede keer hadden mijn dochtertje en een vriendinnetje goed nagedacht over wie ze zo gek konden krijgen om nog een keer te gaan. De papa van Roos natuurlijk! Ze moesten zo nodig nog een keer om in een gepaste omgeving de Disney prinsessejurken te showen. Helaas de camera vergeten dus geen foto van Henk met een roze wolk aan iedere hand. ;D
-
Dus nu een 3e ... ;D