BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Biem op 31 October 2009, 23:03:21
-
Ben van plan om nog een geel grijze aan te schaffen, nu worden ze aangeboden zonder nummer, is het moeilijk om hier nog nummers voor te krijgen/op te krijgen.
Bvd Geert
-
Hoi Geert,
Nee hoor, een setje van Kleinspoor en je kan zo het juiste nummer kiezen en aanbrengen en vervolgens aflakken. Mocht je dit wat lastig vinden kun je bij diezelfde Kleinspoor ook een kap kopen met nummers er op en verkoop je de kale kap via MP oid.
Gr. Remco.
-
Uitstekend, bedankt , gaan we doen, mooie gelegenheid om de catalogus van kleinspoor aan te schaffen :P
-
ook een kap kopen met nummers er op
Op Eurospoor waren ze bij Kleinspoor € 27,50
-
waar worden ze aangeboden zonder nummer?
-
waar worden ze aangeboden zonder nummer?
Zoek eens op marktplaats op 2200, der staan een paar bij zonder nummer
-
De links leiden bij mij niet naar de specifieke objecten.
Voor zover ik weet zijn alleen de eerste serie's modellen (jaren 80) met losse nummersvellen uitgeleverd, dus ook technisch de oude aandrijvingen, geen NEM-kortkoppelingschachten, geen vliegwielen, geen digitaal-steckercodes etc etc.
Let daar dus op voordat je ze daadwerkelijk aanschaft!
Aanvulling: ik zie idd een aantal nummerloze 2200'en op MP, met idd de oude catalogusnrs (4455 etc). Dit zijn dus de oude versie's!
-
Klopt, mag aannemen dat de kap van beide series hetzelfde is gebleven, dus lichtsetje van digirails erin, decoder erbij en karren maar .
Links naar specifieke object op marktplaats werken niet :'(
-
De kap van de nieuwe is van binnen iets anders als de oude, maar als je een nieuwe kap op een oud onderstel zet, zal dit geen echte problemen geven. Het betekend wel dat je de decoder er helemaal in moet solderen ipv inpluggen via de nem stekker :) Maar dat mag geen probleem zijn :)
Gr. Remco.
-
Die 2200'en welke zonder nummer worden aangeboden op marktplaats zijn volgens mij hele oude startset-loc's. Het onderstel is geheel zwart, wat helemaal fout is. Het geel is niet gespoten, maar gewoon plastic. Het zijn prima loc's om te pimpen, maar ik zou gewoon voor een versie gaan mét nummer, die zien er een stuk natuurgetrouwer uit.
Groet, Edwin
-
Ach, het zal allemaal wel helemaal fout zijn, maar ik heb net er eentje gekocht voor 3 tientjes, lekker digitaal maken, incluis nieuwe lichtsetjes, misschien eens een kap van kleinspoor proberen , zo zijn we weer lekker bezig met de hobby ;)
-
Dat laatste is wel een optie, want die onderstellen zijn in al die jaren amper gewijzigd. Die originele kapjes die Edwin bedoeld valt idd weinig mee te beginnen. Je zou het onderstel grijs kunnen spuiten met Tamiya Dark Grey, of KleiNSpoor NS grijs. De eventuele gele strip over de bodemplaat maak je van KleiNSpoor NS geel. Kapje aanschaffen van de 2225/2299/2305, setje losse opzetonderdeeltjes erbij, en het hele spul inelkaar zetten. Heb je een fraaie loc.
-
Zit hier dan ook een "fout onderstel" (http://geert-biemolt.fotopic.net/p37439517.html) onder? , vindt dat zwarte wel mooi eigenlijk
-
Ja deze is 'fout' :) Er hoort een gele bies over de voetplaat te lopen en de tank hoort zwart :)
Gr. Remco.
-
De links leiden bij mij niet naar de specifieke objecten.
Voor zover ik weet zijn alleen de eerste serie's modellen (jaren 80) met losse nummersvellen uitgeleverd, dus ook technisch de oude aandrijvingen, geen NEM-kortkoppelingschachten, geen vliegwielen, geen digitaal-steckercodes etc etc.
Let daar dus op voordat je ze daadwerkelijk aanschaft!
Maak daar maar jaren zeventig van. Kortkoppelen lukt nu nog steeds niet met een 2200, maar ze hebben in de loop der jaren wel een NEM-schacht gekregen. Dat is een eenvoudig dingetje dat gewoon in plaats van de koppeling is gekomen en ook los verkrijgbaar is.
-
Ja deze is 'fout' :) Er hoort een gele bies over de voetplaat te lopen en de tank hoort zwart :)
Gr. Remco.
Mooi zo, de aanschaf van een spuitsetje om zelf ook wat te kunnen gaan spuiten, kan ik steeds beter motiveren ;D
-
Ja deze is 'fout' :) Er hoort een gele bies over de voetplaat te lopen en de tank hoort zwart :)
Gr. Remco.
Weet dan iemand ,of de 2200 die in de startset 41272 zit , wel een correcte uitgave is, dus met gele bies, dit omdat ik een advertentie op marktplaats zie met een foto daarbij, van een 2200 zonder gele bies
-
Lang niet alle 2200 en hadden een gele bies, ik heb nog een paar foto's zonder,
hier een.
(http://farm3.static.flickr.com/2662/4012735826_451def3d3c.jpg)
Gerard vV
-
Vandaag 2 nieuwe kappen van Kleinspoor binnengekregen
Zo was het
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/2200-1.jpg)
2 nieuwe kappen
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/kap2.jpg)
Verschil tussen beide kappen
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/kap1.jpg)
Weet iemand welke kleur geel en grijs ik moet hebben voor het onderstel?
-
Kleinspoor grijs :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22242246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22242246.jpg)
Exact hetzelfde.
Gr. Remco.
-
Okay, en het gele? ,kleinspoor geel ;)
-
Kan maar KS geel is lichter van kleur dan de Roco geel.
Voor de 2225 heb je wel geel nodig op het frame als je ze correct wilt maken.
Gr. Remco.
-
Lang niet alle 2200 en hadden een gele bies, ik heb nog een paar foto's zonder,
Klopt, de eerst gehuisstijlde 2200'en hadden een geheel grijs onderstel. Combi van een grijs onderstel en een hoog derde frontsein (2201-2225) is alleen helaas niet mogelijk. Loc's met geheel grijze onderstellen waren o.a. de 2267, 2270, 2293, 2295, 2299, 2303, 2305, 2308, 2327, 2328, 2342, 2367, 2384 (ben er zeker een aantal vergeten, maar deze schieten mij zo 1,2,3 te binnen)
Groet, Edwin
-
2268, 2301 ;)
-
En de 2209 dan? In 1975 grijs onderstel.
Gerard vV
-
Levert Kleinspoor die kappen ook in dieselbruin zonder vishaken?
Groet,
Jeroen
-
Nee, deze komen van ombouw naar de videoschouwtrein geloof ik, dus alleen actueele modellen.
Gr. Remco.
-
En de 2209 dan? In 1975 grijs onderstel.
Gerard vV
Heb je daar een foto van? Ik heb deze in 1:87 gemaakt uit een 2225, en heb een 1:1 nummerplaat van die loc.
-
grijs onderstel
2279....
Alleen maar hoge nummers?
-
(http://farm4.static.flickr.com/3026/2634226649_c8382db3ea.jpg) (http://farm4.static.flickr.com/3026/2634226649_c8382db3ea_b.jpg)
1001+1311+1127 en 2299+2307+2203+2209 en 858,
Uitgeest,
01 maart 1975.
De 2209 dus helaas als laatste in de rij en nummer niet te zien, maar volgens de aantekeningen de 2209.
Gerard vV
-
(http://members.lycos.nl/timgoorman/2209-2203zvl1.jpg)
Bron: http://members.lycos.nl/timgoorman/2200.htm
En hier daadwerkelijk de 2209 met gele band op het frame (y)
Foto in '97 denk ik.
Gr. Remco.
-
Remco, heb je die kapjes gewoon bij KleiNSpoor besteld? Of bij hen gekocht op de beurs?
-
Hoi Drent,
Ik heb ze niet besteld hoor :) Dat was Biem. Maar je kunt ze bij KS bestellen of op de beurs, maar voor het kopen op de beurs zou ik KS wel ff mailen/bellen om zeker te zijn dat hij ze meeneemt :)
Gr. Remco.
-
Dat wordt ff mailen tzt denk ik. Zoek nog twee a drie nieuwere kapjes voor oudere 2200-en. Thx (y)
-
Dat de 2209 in 1997 gele zijkanten had zegt niet dat ze ooit grijs geweest kunnen zijn.
Bij diverse loc's zijn ze op een later tijdstip alsnog geel geschilderd bij een revisie.
Echter de aangegeven foto met 2299 op kop levert voor mij niet voldoende bewijs dat dit de 2209 betreft (wie weet is het wel de 2279, en heeft de fotograaf het verkeerd genoteerd?).
Volgens mij is de 2209 ergens in '74-'75 gehuisstijld, en alleen loc's die in of voor 1972 gehuisstijld zijn, kregen grijze zijkanten.
Maar als iemand een plaat heeft waarop het locnummer zichtbaar is?
-
Goed, het is lang geleden maar ik had toen al twintig jaar de lagere school achter mij en met het herkennen van cijfers had ik geen problemen meer. 2209 echt wel!!
Gerard vV
-
Mooie boel! Maak je foto's en noteert netjes de nummers, gaan mensen die toen nog niet eens geboren waren het in twijfel trekken... ;D
-
Nee, deze komen van ombouw naar de videoschouwtrein geloof ik, dus alleen actueele modellen.
Gr. Remco.
Voor zover hebben deze versies met hoog frontsein ook gewoon in het dieselbruin gereden ... ?
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/kap2.jpg)
-
Volgens mij is het gewoon smerig, die gele rand van de 2209 of de foto :P
-
@Gerard; excuus, ik wist niet dat het je eigen plaat was! ;)
Maarin theorie kan het dus niet, de 2209 met grijze zijkanten, dus de veronderstelling van Marcel dat het vuil betreft lijkt me zeer plausibel.
@Mispoes; inderdaad, in 1974 was ik nog in de maak :)
-
Echter de aangegeven foto met 2299 op kop levert voor mij niet voldoende bewijs dat dit de 2209 betreft (wie weet is het wel de 2279, en heeft de fotograaf het verkeerd genoteerd?).
Nou Tedo, als er één 2200 was die het zeker niet was is het de 2279. Die lag op het moment van de foto (deels) al 3 jaar in de modder weggezonken in Halfweg. Overigens wel in huisstijl.... ;)
grtz, Carlo
-
@Carlo; ik had niet naar de datum van de foto gekeken; hij had natuurlijk ook gemaakt kunnen zijn vóór het ongeval te Halfweg. ;)
-
Ik plaag je ook alleen maar een beetje... ;)
-
De foto in uitgeest is de 2209 zeker niet vuil, kijk maar naar de hoogte van het geel op het machinistenhuis, deze is duidelijk ook hoger dan bij de loks met gele zijkanten. (Goed te vergelijken op deze foto)
Gerard vV
-
Als er iets snel vuil werd bij 2200'en was het de zijkant van de bodemplaat. Alle troep (niet in de laatste plaats de vettigheid vanuit de motorruimte) op de looppaden naast de huif stroomde daarlangs naar beneden.
De 2209 kan het toch echt niet zijn. Zoals Tedo al aangeeft is de gele band in februari 1972 ingevoerd en alle 2200'en die sindsdien zijn gehuisstijld kregen dus meteen de gele band. De 2209 werd in november 1973 geel/grijs geschilderd. Geen enkele loc uit de serie 2201-2225 heeft de grijze band gehad.
-
Zie hier: de 2270 te Botlek op 010680: grijze onderkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botlek___2270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Botlek___2270.jpg)
-
Opvallend verschil in formaat NS-vignet...
Als er iets snel vuil werd bij 2200'en was het de zijkant van de bodemplaat. Alle troep (niet in de laatste plaats de vettigheid vanuit de motorruimte) op de looppaden naast de huif stroomde daarlangs naar beneden.
Zoals hier (http://farm4.static.flickr.com/3403/3190619537_e0302fd544_b.jpg)... ;)
-
Deja vú ;D
-
Zie hier: de 2270 te Botlek op 010680: grijze onderkant.
2270 heeft, net als een aantal soortgenoten, z'n grijze zijkanten behouden tot de loc buitendienst gesteld werd (voor de 2270 was dit ergens in 1995). De 2200'en die tot in de jaren '90 met grijze zijkanten hebben rondgereden waren de 2267/2351, 2270, 2295/2367, 2308, 2327, 2328 en 2342/2384.
Groet, Edwin
-
En van die loc's is het alleen bij de 2367 (ex 2295) op het laatst geel geschilderd.
Toen kreeg deze loc ook de kleinere NS vignetten.
-
2270 heeft, net als een aantal soortgenoten, z'n grijze zijkanten behouden tot de loc buitendienst gesteld werd (voor de 2270 was dit ergens in 1995). De 2200'en die tot in de jaren '90 met grijze zijkanten hebben rondgereden waren de 2267/2351, 2270, 2295/2367, 2308, 2327, 2328 en 2342/2384.
Groet, Edwin
Edwin, weet jij toevallig wanneer de 2225 (het Roco model met) de grijze zijkant is kwijtgeraakt?
-
En van die loc's is het alleen bij de 2367 (ex 2295) op het laatst geel geschilderd.
Toen kreeg deze loc ook de kleinere NS vignetten.
Bij de 2327 ook (niet onder de cabine), dat kan gebeurd zijn bij de verkoop aan de NMBS.
-
De 2225 is in april 1975 geel geschilderd en heeft nooit een grijze zijkant had. Het Roco-model is wat dat betreft dus niet juist. Een ander nummer heeft ook geen zin, want zoals ik al eerder schreef heeft de combi "grijze zijkanten" én een hoog derde frontsein nooit gereden.
Groet, Edwin
-
Edwin, weet jij toevallig wanneer de 2225 (het Roco model met) de grijze zijkant is kwijtgeraakt?
De 2299 uit de startset had ze wel, maar die had weer geen hoog A-sein.
@Olaf; was dat bij de 2308, die ook naar de NMBS ging, niet ook het geval?
-
Yep, de 2308 / NMBS 7605 had dit ook!
-
De 2225 is in april 1975 geel geschilderd en heeft nooit een grijze zijkant had. Het Roco-model is wat dat betreft dus niet juist. Een ander nummer heeft ook geen zin, want zoals ik al eerder schreef heeft de combi "grijze zijkanten" én een hoog derde frontsein nooit gereden.
Groet, Edwin
Dank. Blunder van Roco dus weer (en ik zit met een loc die niet klopt....). Waarom huren die lui niet eens echte deskundigen in? Of al vragen ze maar wat beeldmateriaal, dit is toch wel erg eenvoudig te voorkomen.
-
Frank (Spoorzeven),
Kleinspoor had ook 2300 kappen in de verkoop, als je die koopt, heb je wel een juiste lok, verkoop je de 2225 kap weer door en heb je een kloppende lok (y)
Gr. Remco.
-
Waarom huren die lui niet eens echte deskundigen in? Of al vragen ze maar wat beeldmateriaal, dit is toch wel erg eenvoudig te voorkomen.
Ze vragen maar ;). Roco had 'm wel goed aangekondigd (was weliswaar een geshopte foto), maar toen ie uitgebracht werd, bleek ie dus fout te zijn....
-
Frank (Spoorzeven),
Kleinspoor had ook 2300 kappen in de verkoop, als je die koopt, heb je wel een juiste lok, verkoop je de 2225 kap weer door en heb je een kloppende lok (y)
Gr. Remco.
Goede tip. Dat wordt dus nog een item ophalen in Houten op 12/12. ;D
-
Wel even KS mailen/bellen van tevoren :) Dan weet je zeker dat hij ze meeheeft!
Gr. Remco.
-
Wat verlichting betreft kan je wel helemaal los gaan met de 2200 kappen.
(http://farm3.static.flickr.com/2523/4099363890_07f89f750b.jpg) (http://farm3.static.flickr.com/2523/4099363890_07f89f750b_b.jpg)
2203+andere 2200 met olietrein,
Rijswijk,
23 november 1980.
Gerard vV
-
2270 heeft, net als een aantal soortgenoten, z'n grijze zijkanten behouden tot de loc buitendienst gesteld werd (voor de 2270 was dit ergens in 1995).
De loc ging toen, samen met de 2328, naar Strukton en kwam na een klein beurtje weer in dienst. De loc was in eerste instantie nog niet geheel geel geschilderd en de enige uiterlijke verwijzing naar de nieuwe eigenaar was het getal 30 dat voor het locnummer was geplakt. Aan de rechterzijde van de cabine kwam de 3 zelfs half op de cabinedeur terecht. Lekker knullig en dus leuk om in model na te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0044.jpg)
kappie ex-2343, onderstel 2225
-
Leuke versie! De 2343; die heeft het NS vignet te ver naar achteren zitten.
-
Ik denk er nog over om nieuwe logo's op de juiste plaats te wrijven, maar de gevalletjes van Kleinspoor zijn net niet aan de maat meen ik (?).
Edit: nummertje 18 blijkt toch wel precies goed te zijn! Meteen maar even toegepast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0046.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0046.jpg)
-
Netjes! Ja, KleiNSpoor heeft twee maten; de kleinere kan je op de ene 2200 gebruiken, de grotere weer op de ander. M.a.w. in het echt werden er ook twee maten door elkaar gebruikt. De versies met grijze zijkanten hadden doorgaans een groot vignet.
-
Heb jij deze uitvoering van de 302270 niet eens Tedo 8) ?
Ik heb laatst Realix NS-logo's gebruikt, die oogden kwa afmeting ff wat frisser dan de KleiNSpoor exemplaren. Welliswaar voor op de huiven van de 2488, 2501 en 2505, maar dat zou niet uit moeten maken. Ik heb in het verleden ook twee 2343-ers omgenummerd, maar dat logo op de huif is me nog n beetje een doorn in het oog, maar ik denk dat verwijderen en opnieuw aanbrengen de loc niet veel goed doet. Iemand ervaring mee?
-
Heb jij deze uitvoering van de 302270 niet eens Tedo 8) ?
Nee, ik heb deze in de gemoderniseerde Strukton uitvoering (en de 302328 in de eerste en de 302282 in de tweede ongemoderniseerde variant), en heb eigenlijk als "beleid" dat ik geen dubbele locnummers maak. Uitzondering daarop is de 2342 met grijze zijkanten, die ik ook als rode 2384 heb.
-
Ik heb in het verleden ook twee 2343-ers omgenummerd, maar dat logo op de huif is me nog n beetje een doorn in het oog, maar ik denk dat verwijderen en opnieuw aanbrengen de loc niet veel goed doet. Iemand ervaring mee?
Ja, zie hierboven de loc van Olaf, daar is het aangepast. Zelf heb ik het bij mijn 2264 ook gedaan, dat was ook een 2343.
-
Dan voer je een goed beleid, dubbele loc nummers zijn uit den boze (y) Ik heb zelf geen enkele Strukton-uitvoering. Te modern voor mijn tijdperk. Die 'gemoderniseerde' locs zijn in mijn ogen foeilelijk, het hele zeer fraaie model van de originele loc is compleet verziekt. De 2328 heeft voor die verbouwing nog een tijdje met een sportuitlaat op de huif rondgereden, vanwege uitstoot in tunnels vermoed ik. Ook wel leuk om in model na te maken 8)
-
Ze vallen ook buiten mijn tijdperk hoor, maar tja; als 2200 fanaat wil je toch zoveel mogelijk versies in model hebben. ;) Zo heb ik ook een oerversie. Niet de 2201 van Roco maar een zelfverbouwde 2222, strak in de gilmmende lak, zo af-fabriek.
-
Daar heb je gelijk in..... Je hoeft niet elke versie even mooi te vinden, het gaat om de verzameling van het betreffende type. Heb je een foto van die 2222? Dat is en blijft een mooi nr, een van mijn volgende te maken ATB-locs wordt ook de 2222. Maar dan geel/grijs. Heb je trouwens nummers verspreid over de hele serie? En een loc uit de serie 2312-2316 ::) ?
-
2209, 2210*, 2211, 2222*, 2225, 2238, 2247*, 2252*, 2263R*, 2264R, 302270, 2275*, 302282, 2289, 2295, 2300, 2308, 2318*, 2326*, 302328, 2336, 2342, 2346, 2369R, 2376R, 2384R en de NMBS'ers 7604, 7617 en 7624. Plus nog wat half-affe plukloc's.
*= bruin, R= radio
Die 2222 moet ik even opzoeken (of opnieuw maken). Ik overweeg de Roco 2225 ook te vernummeren in 2222. De bruine moet dan wat anders worden ;)
-
Aardig wat! Kom niet eens tot de helft, maar ik heb dan weer een hele zooi 2400/2500-en inmiddels. Je hebt de 2300 en de 2500 valt me op, twee apparte nummers. De bruine 2210 is ook een slimme keus, samen met de 2218 (staat weer op mijn baan) reed deze het langste bruin rond van de serie 2201-2225. De 2211 met een hoge- of lage derde pit? Mis alleen nog een Wabco-loc.....
-
De bruine 2210 is ook een slimme keus, samen met de 2218 (staat weer op mijn baan) reed deze het langste bruin rond van de serie 2201-2225.
Klopt, alleen kwam ik erachter dat die op het laatst (toch) ook witte nummerstickers had...
2211 met een hoge- of lage derde pit?
Wat dacht je van de sproeitreinversie (dus ook met camera's)?
Mis alleen nog een Wabco-loc.....
Helaas, maar die komt er vooralsnog niet.
-
Klopt, alleen kwam ik erachter dat die op het laatst (toch) ook witte nummerstickers had....
Weer wat geleerd, wist ik dus ook niet....
De 2211 heb ik een zwak voor omdat dat een van de laatste locs is geweest die ik in actie heb gezien, en omdat ik er zelf weleens mee mee ben geweest op de bok. Helaas was ik ook getuige van de aftakeling en sloop van deze loc te Mt. De sproeitreinversie had ook van die wat afwijkende nummers op de cabine. Hoe heb je die camera's etc gemaakt?
Helaas, maar die komt er vooralsnog niet.
Beperkt inzetgebied?
-
Ik heb zelf geen enkele Strukton-uitvoering. Te modern voor mijn tijdperk. Die 'gemoderniseerde' locs zijn in mijn ogen foeilelijk, het hele zeer fraaie model van de originele loc is compleet verziekt.
Het was wel een mooi project ;) (in schaal 1:1)
De 2328 heeft voor die verbouwing nog een tijdje met een sportuitlaat op de huif rondgereden, vanwege uitstoot in tunnels vermoed ik. Ook wel leuk om in model na te maken 8)
Dat waren filters die sinds '99 op de 302282 zaten vanwege werkzaamheden in de Schipholtunnel. Bij de modernisering van de loc gingen de filters over op de 302328. Kort voordat de 302328 gemoderniseerd werd kreeg de loc de gewone demper nog terug.
-
Het was wel een mooi project (in schaal 1:1)
Niet voor Nedtrain, er moest dik geld bij. Strukton was de lachende derde. Het ombouwen van Anneke had al zo'n beetje net zoveel gekost als de afgesproken prijs voor alle drie de te verbouwen locs tezamen. Ik herinner me dat het frame van Anneke zelfs iets doorgezakt was omdat de loc met de motor gemonteerd een lange tijd op bokken had gestaan.
Dat waren filters die sinds '99 op de 302282 zaten vanwege werkzaamheden in de Schipholtunnel
Klopt. Alleen het stond wel lekker racy vandaar dat ik het sportuitlaat noem :P
-
Hoe heb je die camera's etc gemaakt?
Van styreen en wat lichtgeleider. De lamp uiteraard niet functioneel.
Beperkt inzetgebied?
Ja, dat is het denk ik. Alhoewel de radioloc's 2361-2384 ook hoofdzakelijk te Rotterdam en omstreken reden voor de Zeeuwse periode. Afwijking daarop was de loc die in Beverwijk was gestationneerd. En ik heb er ook wel enkele in Zwolle gezien.
-
Ze vallen ook buiten mijn tijdperk hoor, maar tja; als 2200 fanaat wil je toch zoveel mogelijk versies in model hebben. ;) Zo heb ik ook een oerversie. Niet de 2201 van Roco maar een zelfverbouwde 2222, strak in de gilmmende lak, zo af-fabriek.
Vanaf welk jaar werden ze eigenlijk voorzien van een 'demper' en is het ook mogelijk dat bv de 2222 al een derde pit had terwijl deze nog zonder demper rond reed?
grt,
Marcel
-
Nee, de dempers werden eerst aangebracht (in het begin met een soort handgrepen aan de zijkanten), later volgden de hoge A-seinen en ATB inbouw. Daarbij wisselden de 2222 en 2232 van nummerplaten.
-
Nee, toch net andersom. De 2201-2225 kregen in 1959 reeds hun hoge A-sein. De dempers verschenen in 1960 en 1961 op de 2200'en.
-
Niet voor Nedtrain, er moest dik geld bij. Strukton was de lachende derde. Het ombouwen van Anneke had al zo'n beetje net zoveel gekost als de afgesproken prijs voor alle drie de te verbouwen locs tezamen.
Ik bedoelde het inderdaad niet in financiële zin ;) (alhoewel het nou ook weer niet zo dramatisch was als jij hierboven schets)
Ik herinner me dat het frame van Anneke zelfs iets doorgezakt was omdat de loc met de motor gemonteerd een lange tijd op bokken had gestaan.
De lichte kromming in het frame van Anneke is waarschijnlijk een afwijking die ooit eens is ontstaan bij een botsing, maar die binnen de toleranties is gebleven. Het frame zakt niet door door het gewicht van de motor, het frame is stevig genoeg om het gewicht te kunnen dragen.
-
In 1995 heb ik de 2382 gefotografeerd te Ut CS/GE. Vlakbij de toenmalige VGL-loods. De 2352 is dat zelfde jaar nog gebruikt voor werkttreinen t.b.v. de viersporigheid bij Overvecht. Maar goed, toen was het al geen Wabco-loc meer. Die loc in Beverwijk, was dat op het laatst niet de 2215? Dan had je nog de bediening van Alphen a/d/ Rijn (Zanussi).
Als je de jaren 70' als voorbeeld hebt kun je de 2301-2304 toch gewoon landelijk inzetten? Of reden ze toen al in een apparte omloop?
-
Ik bedoelde het inderdaad niet in financiële zin (alhoewel het nou ook weer niet zo dramatisch was als jij hierboven schets)
De hoofverantwoordelijk van dit project toendertijd heeft me dit verteld.
De lichte kromming in het frame van Anneke is waarschijnlijk een afwijking die ooit eens is ontstaan bij een botsing, maar die binnen de toleranties is gebleven. Het frame zakt niet door door het gewicht van de motor, het frame is stevig genoeg om het gewicht te kunnen dragen.
De situatie zoals ik eerder schetste was een vaak gehoord gerucht in het Tilburgse toen. En idd je zou zeggen dat alles stevig genoeg moet zijn, maar weet jij nog hoelang dat frame met motor en al opgebokt heeft gestaan in de cascohal? Met alleen bokken onder de steunpunten bij de bufferbalken? Of dat de loc goed heeft gedaan valt in twijfel te trekken.... Hoe dan ook, krom was het frame wel zeker, dat was met het blote oog waar te nemen.
-
De hoofverantwoordelijk van dit project toendertijd heeft me dit verteld.
Die spreek ik nog steeds regelmatig ;) Maar goed, het was buiten het financiële plaatje, een mooi project. Uiteindelijk is het ook veel meer geworden dan het oorspronkelijke plan, namelijk het inbouwen van alleen een nieuwe dieselmotor.
De situatie zoals ik eerder schetste was een vaak gehoord gerucht in het Tilburgse toen. En idd je zou zeggen dat alles stevig genoeg moet zijn, maar weet jij nog hoelang dat frame met motor en al opgebokt heeft gestaan in de cascohal? Met alleen bokken onder de steunpunten bij de bufferbalken? Of dat de loc goed heeft gedaan valt in twijfel te trekken.... Hoe dan ook, krom was het frame wel zeker, dat was met het blote oog waar te nemen.
Dat ding heeft er zo een paar maanden gestaan, halfjaartje schat ik. Volgens mij trouwens gewoon op de vier gebruikelijke oplegpunten ter hoogte van de draaistellen. Alle loccen werden zo altijd opgebokt. Dat het frame 'ineens' zo krom lijkt komt door het verwijderen van de batterijkisten, want op die plaats zit de grootste kromming.
-
Nee, toch net andersom. De 2201-2225 kregen in 1959 reeds hun hoge A-sein. De dempers verschenen in 1960 en 1961 op de 2200'en.
Is dat zo? Ik dacht dat die seinen afkomstig waren van buiten dienst gestelde hippels.
En ik dacht dat die later aan de kant gingen dan dat er dempers op de 2200'en zaten.
-
Die spreek ik nog steeds regelmatig
De persoon in kwestie heeft ongeveer gelijktijdig met mij Nedtrain verlaten eind 2003.
komt door het verwijderen van de batterijkisten, want op die plaats zit de grootste kromming
Daar heb je gelijk in, net ff een oude foto van de nog originele 2282 erbij gepakt.
Olaf, aangezien jij bij de SMMR zit kun je vast wel vertellen wat er met de 2368 gaat gebeuren... Railion rood, als soort van promotie, of toch iets meer historisch verantwoord..... Of in het ergste geval, plukloc?
-
Zie PB, om het niet al te veel o.t. te maken.
@Tedo: ze zijn inderdaad precies hetzelfde als de hoekseintjes van de 5/600, waarschijnlijk heeft men destijds die dingen als voorbeeld genomen en gewoon nagemaakt.
-
In een artikel wat in 1995 in de Railhobby heeft gestaan over de 2200'en staat dat de loc's in 1970 van een derde frontsein voorzien zijn. Hier komt denk ik de verwarring vandaan, want in 1970 werden 18 loc's omgenummerd om een aaneengesloten serie (2201-2225) te krijgen van ATB-loc's met derde frontsein. Het derde frontsein hadden deze loc's inderdaad al eerder.
Groet, Edwin