BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: nederbelg op 13 October 2009, 08:50:20

Titel: Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: nederbelg op 13 October 2009, 08:50:20
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: mark7758 op 13 October 2009, 08:56:40
beste,

Even een algemene vraag.
Welke Lamp heeft een 64/6500 altijd aan als deze rangeer bewegingen doet?

onder links of rechts, of de bovenste?

grt dave
Kan alle drie. Als er maar 1 brandt.
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Jeroen Water op 13 October 2009, 09:08:50
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Chris Westerduin op 13 October 2009, 09:17:38
Het officiële rangeersein is één witte/gele pit voor en achterop. Het maakt dus niet uit welke gebruikt wordt. Maar aangezien de normale weggebruiker dit niet kent en ook in het donker slecht zichtbaar is zien we steeds vaker drie frontseinen branden. Zelf doe ik dat ook als we de straat op gaan. Vroeger tijdens de rangeerdiensten op 't station werd ik door reizigers er vaak op gewezen dat één van m'n 'koplampen' het niet deed. Ik altijd dit negatief beantwoorden omdat het er twee waren die niet brandde! :)
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: nederbelg op 13 October 2009, 09:36:28
Oke,

Dan wordt het één van de onderste.
Altijd leuk.

bedankt mannen.

dave
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Brigitte op 13 October 2009, 13:40:46
Kan zelfs met alle drie de frontseinen aan beide kanten van de loc. Gebeurt veel in de Westhavens o.a.

Jeroen

Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders! Bij navraag begreep ik dat het eigenlijk een duits seinbeeld is.

Gr.
Brigitte
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 October 2009, 14:07:59
Die schakel optie heeft de Marklin G1206 7102 Portfeeders!
Niet alleen die.
In principe kan elke loc dat, want elke lamp heeft zijn eigen schakelaar.
Bij de 6400 is er een beperking, de onderste frontseinen worden geschakeld met dezelfde schakelaar als het naastliggende sluitsein. Daarmee kies je of rood, of wit. Allebei tegelijk kan niet.
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Marijn op 13 October 2009, 16:55:52
Dat is vreemd, want volgens mij was sluit en fronsteinen aan een zijde een gevarensein voor tegemoet komend verkeer

Of zit ik mis ?
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Daan! op 13 October 2009, 17:02:47
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 October 2009, 17:42:18
Ter verduidelijking hier een plaatje van de stuurtafel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6400stuurtafel.jpg)

Grotere afbeelding:https://images.beneluxspoor.net/bnls/6400stuurtafel.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6400stuurtafel.jpg)
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Remco. op 13 October 2009, 17:43:17
Klaas,

Ik denk dat Brigitte bedoeld dat de Marklin deze optie schakelbaar heeft in model :) Niet een echte lok :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Marijn op 13 October 2009, 17:46:12
gevarensein is 2 sluitseinen+1 frontsein (de bovenste)
Juist, net even het seinenboek ingezien.
Twee rode lichten
met één, twee of drie
drie witte lichten.


Dus het kan bij de 6400 inderdaad alleen met de 3de pit
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Brigitte op 13 October 2009, 19:59:01
Klopt Remco  ;D

Er was wat commentaar over dit seinbeeld van het PF model. Het zou namelijk niet NL zijn dus fout :P ... hoe kunnen ze dat nou doen bla bla..

Nu Chris W hierboven verteld dat het i.v.m. veiligheid en zichtbaarheid steeds vaker gebruikt wordt, is dat voor mij de bevestiging dat Marklin dus geen fout seinbeeld aan het model heeft toegevoegd ;) meer een onbekend seinbeeld!

Gr.
Brigitte
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Arjan6511 op 13 October 2009, 20:38:13
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.

De schakelaars van de 6400 werken als volgt:

Uit: 3 schakelaars in het midden, zoals op de foto;

Frontsein inschakelen aan deze zijde van de stuurstand: alle 3 naar boven;

Sluitseinen aan deze kant: linkse en rechtse naar beneden.

De middelste schakelaar van de 3 wil niet naar beneden, is geblokkeerd.

Linkerschakelaar is voor fellere verlichting, hoewel dat ook niet veel helpt in de mist. Zijn net 3 lasers die naar voren schijnen, niet te vergelijken met de verlichting van een auto.
Zelf meegemaakt toen ik van Onnen naar Delfijl naar in de cabine meereed, iedere dag met de gipstrein of losse lok, dat je dan best kun schrikken als er in volle mist ineens een ree op het spoor staat (die wel op tijd weg sprong gelukkig)
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 October 2009, 23:53:38
Gevaarsein is altijd de 2 sluitseinen in combi met het bovenste frontsein.
Zoals Marijn hierboven ook al zei, volgens het seinboek mag het ook met 2 of 3 frontseinen.
Maar de 6400 kan dat niet vanwege de constructie van de schakelaars.

Bij het bericht van Brigitte had ik inderdaad over het hoofd gezien dat ze het over een Märklin loc had, terwijl ik dacht aan het echte ding.
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: wibi op 14 October 2009, 09:26:39
Zag ik net dat je ook dáár al niet meer mag roken!  :-[
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Albert Bas op 14 October 2009, 09:44:25
 ;D Ik heb al mijn (zomogelijk) modellen via de decoder als frontseinen met F2 en achteruit front F3 geprogrammeerd.
Dan kan ik dus 3 wit(geel) en twee rood tegelijk laten branden want meestal is front en sluit in de lok gekoppeld.
Nu weet ik dus dat dat geen foute combinatie is maar het mogelijke gevaren sein. :)

Alleen bij mijn 6400en (groot bedr) zou het niet kunnen.  :-[
In model zou je in de lok de bedrading van de rood en witte leds moeten scheiden, de decoder moet dan wel 4 functie uitgangen hebben en als je rangeer apart wil zelfs 6.
Nu heb ik Tams ldg33 decoders die er 6 hebben maar de bedrading in de Trix locs is er niet op berekent.
Misschien ga ik in de toekomst dat toch proberen, verslagje volgt dan wel.

groet, Albert. (y)
Titel: Re:Rangeer sein Dieselloc. 6400 NS
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 October 2009, 10:09:22
Alleen bij mijn 6400en (groot bedr) zou het niet kunnen.  :-[
Misschien zijn er wel meer locs waarbij dat niet kan. Van de 6400 weet ik het toevallig omdat ik een keer in de cabine mocht rondneuzen.
Overigens maak ik mezelf niet zo druk over een gevaarsein in model. Want hoe vaak pas je dat nou toe?