BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: piet keppel op 10 October 2009, 23:31:46
-
Ik zie op site dat mensen reageren op type 25 van van biervliet/LS-models. Maar de mensen missen nog een hot item. Namelijk LS-models komt met stalen kolenbak. De tekeningen daarvoor zijn al een tijdje gereed. momenteel is tooling al ver gevorderd. Hij komt gelijk met groentewagen. Van kolenbak zal zowel binnen als buitenzijde zeer fijn gedetaillerd worden. De wagen zal met :
1 alle type remwerk en zonder remwerk worden uitgebracht
2 met en zonder verstevigingsprofiel worden gemaakt.
3 krof en normalen buffers worden gemaakt
4 alle tijdperken (voor en naoorlogs zijn voorbereid
Kortom alle mogelijke versies zijn voorbereid. Dit is de grootste serie stalen kolenbak die NS heeft gehad. plus minus 6000 stuks. Een lang verwacht model dus
afz Piet
-
Heb je misschien een 3D modelplaatje?
-
Ik kan hierover nergens enige informatie vinden.
Groet Stephan
-
Piet,
Als de kolenbak vooroorlogs is, bedoel je dan de kolenwagen met telegrafische benaming GTU van Werkspoor??
Zou fantastisch zijn :P :D
Groeten,
Jeroen
-
Zijn het de kolenbakken uit de grote Werkspoor-serie, waarvan de laatsten begin jaren '80 zelfs nog het bietenvervoer hebben gehaald???
Ben benieuwd! Nu nog een goede Dg en een 3700 er voor (en nee, ik ga niet voor 'n Palocomotief...)
succes,
Wim
-
Hello.
You know, I can only guess some dutch text, so I have to ask something?
What is a "stalen kolenbak"?
Is L.S. Models planning a model of an coal-waggon or what item is named like that? Could you place a picture of the real waggon?
Or is it a loco?
Thank you for answeres.
greetings
Ralf Wittkamp
-
Ralf:
Stalen kolenbak means Steel coalwagon. This one is pre 2nd world war. The first coalwagons constructed in steel by Werkspoor.
Foto: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=2194&lan=de
This one is different to the last roco. (ORE type GTOW)
Effe gezocht op BNLS:
Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7163.msg110329.html#msg110329
Zie daar potentie voor veel variatie -> Kolenbak met rolluikconstructie, Kolenbak met klapluikconstructie
en ook nog kleurvariatie.
Mooi initiatief van LS!!
Groeten,
Jeroen
-
LSm weet wat liefhebbers graag hebben,bieten wagens denk dan ook aan een elok 1200.
Cor
-
Ik zie op site dat mensen reageren op type 25 van van biervliet/LS-models. Maar de mensen missen nog een hot item. Namelijk LS-models komt met stalen kolenbak. De tekeningen daarvoor zijn al een tijdje gereed. momenteel is tooling al ver gevorderd. Hij komt gelijk met groentewagen. Van kolenbak zal zowel binnen als buitenzijde zeer fijn gedetaillerd worden. De wagen zal met :
1 alle type remwerk en zonder remwerk worden uitgebracht
2 met en zonder verstevigingsprofiel worden gemaakt.
3 krof en normalen buffers worden gemaakt
4 alle tijdperken (voor en naoorlogs zijn voorbereid
Kortom alle mogelijke versies zijn voorbereid. Dit is de grootste serie stalen kolenbak die NS heeft gehad. plus minus 6000 stuks. Een lang verwacht model dus
afz Piet
Dit is inderdaad goed nieuws. En nu eens geen dubbele ontwikkeling. Kijk uit naar de TP IV varianten. LSM: (y)
-
Is het niet iets om eerst de beloofde modellen uit te brengen voor er weer wat nieuws wordt gepresenteerd?
-
@ Piet: waar heb je die info eigenlijk vandaan? Op de site van LSM zie ik wel opeens FRANSE kolenbakken.
-
Piet is een ontwerper/tekenaar die o.a. voor LS Models werkt ;)
Dus zodoende zal hij het wel weten :)
Gr. Remco.
-
Dat wist ik niet (dank voor de info) en dan ligt het inderdaad voor de hand dat hij meer weet dan een ander. Hij stelde echter: "Maar de mensen missen nog een hot item."
Dus nam ik aan dat de info ergens ook voor ons toegankelijk staat. ???
-
Hij dacht dat misschien ook, ze liggen al binnen een half jaar al in de winkel volgens hem, en het zou eigenlijk ook logisch zijn want ze produceren toch voornamelijk op basis van bestellingen?
Groet Stephan
-
Hello Jeroen.
Thank you for your answere. No I know which type of waggon was meant. Perhaps sometimes an epoche IV model would find the way in my collection :-).
greetings
Ralf
Ralf:
Stalen kolenbak means Steel coalwagon. This one is pre 2nd world war. The first coalwagons constructed in steel by Werkspoor.
Foto: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=2194&lan=de
This one is different to the last roco. (ORE type GTOW)
Effe gezocht op BNLS:
Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7163.msg110329.html#msg110329
Zie daar potentie voor veel variatie -> Kolenbak met rolluikconstructie, Kolenbak met klapluikconstructie
en ook nog kleurvariatie.
Mooi initiatief van LS!!
Groeten,
Jeroen
-
.... denk dan ook aan een elok 1200.
Nee he, niet NOG een 1200, alleen LS models heeft daarvan nog niet een exemplaar gemaakt. LS, maak eens een minder gebruikelijk model! De markt voor 1200'en is langzamerhand oververzadigd.
Die kolenbak juich ik wel toe! daar kan ik wel een paar van gebruiken; tp 2 dan... (y)
-
Hoezo Gert?
Aan iedere grootserie 1200 so far zitten grote mankementen:
- Lima is slecht mechanisch en qua detail
- Fleischmann is meer 1:82, erg grof
- Oude Marklin is meer 1:93, wat grof en niet correct qua draaistellen
- Nieuwe Trix/Marklin heeft een slechte aandrijving, draaistellen niet correct, handgrepen te grof
Ik heb bij Remco! een LS 11.8 gezien, als er nu zo'n perfecte 1200 uit zou komen (en dan ook betaalbaar...) zie ik mezelf er wel een half dozijn of meer aanschaffen...
-
Hoezo Gert?
Aan iedere grootserie 1200 so far zitten grote mankementen:
- Lima is slecht mechanisch en qua detail
- Fleischmann is meer 1:82, erg grof
- Oude Marklin is meer 1:93, wat grof en niet correct qua draaistellen
- Nieuwe Trix/Marklin heeft een slechte aandrijving, draaistellen niet correct, handgrepen te grof
Alsof dat ooit een belemmering is geweest... De Marklins met een naad in 1 neus gaan over de toonbank alsof het goudstaven zijn...
-
Stig, voor velen inderdaad niet, maar ik wil zulke zaken niet op mijn baan hebben... een hobby waarbij soms oordoppen nodig zijn is genoeg :D
(zelfs met een nieuwe motor vind ik de MaTrix 1200 onacceptabel: Roco heeft al ruim 30 jaar alle assen aangedreven op vrijwel alle loks, Electrotren 1300 en de LS Models locs zijn ook zo gebouwd. Dat verwacht ik, zeker voor zo'n stevige prijs, dus ook bij MaTrix. De Ludmilla is het bewijs dat ze het daar wel kunnen!)
-
Afgezien van de 1200 discussie nog even over de stalen kolenbak.
Als LS daar mee gaat komen is die dan zo uniek dan? Volgens mij heeft Roco de laatste jaren dezelfde E-tjes op de markt gebracht, na jaren NS E-tjes te hebben verkocht, welke omgespoten DB modellen waren. Die laatste E van Roco is uitstekend. Ik weet wel dat er verschillende series zijn geweest (overzicht dankzij modelspotter alias Otto Dijkstra in een ander draadje) met waarschijnlijk onderlinge verschillen, maar echt nieuw is een dergelijke stalen kolenbak volgens mij niet. Ook het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Nieuwenhuis/Nahon meldt verschillende series als E, E-z, Eo en Elo. Leuk voor de puzzelaars onder ons :)
mvg,
Ivo
-
Ivo, tussen de VAM-wagens van de eerste, tweede en derde generatie zitten ook verschillen. Toch is de liefhebber maar wat blij dat hij/zij kan kiezen uit de diverse types.
Terug naar stalen kolenbakken dan maar; de Roco-wagens (new generation) hebben de naoorlogse standaardwagens (ORE) tot voorbeeld.
Weliswaar hebben de GTU's van Werkspoor ook stalen wanden en 2 paar deuren aan elke zijde, maar ze zijn toch anders...
Daarnaast kun je ze dus vanaf eind jaren '30 inzetten en dat biedt meerdere toekomstige perspectieven met Nederlandse stoom in H0 :-X
-
Het gaat mij erom dat als het om mogelijke nieuwe uitgaven gaat, elke keer weer geroepen wordt om betere versies van al voorhanden locs terwijl er nog kweeniehoeveel minstens zo interessante locs nooit zijn uitgebracht. Draadjesvervuiling. Daarom ben ik ook erg blij met een echte vooroorlogse hollandse Werkspoor-kolenbak. Het is één van de eerste speciaal voor NL geproduceerde vooroorlogse modellen bij een relatief grote fabrikant, de andere waren omgekleurde buitenlandse modellen. En omspuiten kan ik ook.
-
Afgezien van de 1200 discussie nog even over de stalen kolenbak.
Als LS daar mee gaat komen is die dan zo uniek dan? Volgens mij heeft Roco de laatste jaren dezelfde E-tjes op de markt gebracht, na jaren NS E-tjes te hebben verkocht, welke omgespoten DB modellen waren. Die laatste E van Roco is uitstekend. Ik weet wel dat er verschillende series zijn geweest (overzicht dankzij modelspotter alias Otto Dijkstra in een ander draadje) met waarschijnlijk onderlinge verschillen, maar echt nieuw is een dergelijke stalen kolenbak volgens mij niet. Ook het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Nieuwenhuis/Nahon meldt verschillende series als E, E-z, Eo en Elo. Leuk voor de puzzelaars onder ons :)
mvg,
Ivo
beste IVO,
Het is een wezelijk ander model dan naoorlogse kolenbak van roco. Dat is ook een goed model trouwens. Deze wagen heeft typisch profielen. Trouwens mijn verhaal was nog niet compleet zag ik later. We gaan de wagen ook maken met verschillende type aspotten. Ik zag ook een reactie waar ik dit van daan heb. Ik wist het ale een hele tijd omdat ik ze natuurlijk teken. Echter we komen nu pas met de mededeling als we al een tijdje aan het toolen zijn in china. dan is de tijd tussen verschijnen en aankondigen korter, want dat is bij LS-models wel eens te lang. Voor onze projecten willen we dat verkorten. De lopende projecten zal dit helaas niet meer kunnen. Trouwens de bezoekers van genk hadden op de stand van LS al een foto kunnen zien. Eerdaags zullen tekeningen wel op site verschijnen. ze zijn bij LS in ieder geval al een hele tijd in bezit.
met vriendelijke groet
Piet
-
En deze oplettende bezoeker van de beurs in Genk heeft de foto niet alleen gezien, maar er ook maar even een plaatje van gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06476.jpg)
mvg,
Gert
-
Edit: Piet's link verwijderd in verband met mogelijk hack-gevaar.
Ik probeer een foto te laten zien, echter ik weet niet of het lukt omdat ik dit nog nooit gedaan heb. Anders zal ik graag weten hoe dit moet
Piet Keppel
-
Helaas werkt dat zo niet Piet, want wij kunnen eenvoudigweg niet op jouw C-schijf meekijken.
Ik stuur je dadelijk een PB-tje met daarin mijn mail-adres, dan kun je de foto naar mij mailen en zal ik hem voor je plaatsen.
mvg,
Gert
-
Hierbij de afbeeldingen van de kolenbakken die Piet me zojuist stuurde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/version_1_without_brake_Eras_2_and_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/version_4_with_brake_KK_Eras_2_and_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/version_7_with_brake_hilebrand_Eras_2_and_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/version_11_with_westinghouse_brake_Eras_3_new_buffers.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/version_13_with_westinghousebrake_Eras_3_and_4_new_buffers.jpg)
Piet laat weten dat men verschillende versies in petto heeft: Hillebrand rem, KK-rem, onberemd en westinghouse rem, verschillende aspotten enz. met opschriften in verschillende tijdperken. De tekeningen zijn zodanig voorbereid dat in de toekomst ook versies met dekzeil, roldak en schuifdak kunnen worden gemaakt.
mvg,
Gert
-
Tekeningen zien er heel fraai uit! (y) (y) (y)
Moderatoren: is het nog verstandig om de link naar Piet's c-schijf even uit zijn posting te halen? Of kan dat geen kwaad (hackers en zo)?
Edit Gert: Uit voorzorg toch maar gedaan. Bedankt voor de tip Jeroen.
Jeroen
-
Dat kan geen kwaad, alleen dient het nu ook geen nut.
Mooie kar, helaas voor mij nog steeds te jong... hoewel, beetje smokkelen enzo...
-
>> Piet laat weten: De tekeningen zijn zodanig voorbereid dat in de toekomst ook versies met dekzeil, roldak en schuifdak kunnen worden gemaakt.<<<
Dat is heel prettig nieuws.
Het NS goederenvervoer tot aan de (onvergeeflijke) sluiting van zo'n dikke 300 laad en losplaatsen eind mei 1972, wordt met deze aankondiging steeds beter in model om de te zetten.
Mvg, Max
-
Mooi nieuws dat deze goederenwagen er aan komt! Het waren in 1938 (GTM serie 61651 en GTMK serie 61921; dus met KkG rem) revolutionaire wagens: geheel "gelascht" en van metaal (behalve de vloer dan). De VAM wagens van 1930 (ook geheel van metaal en gelast) tellen niet helemaal mee omdat die niet van de NS waren. Het ontwerp van de kolenwagen was van de NS; ze zijn gemaakt bij Werkspoor (een latere serie ook nog bij Allan). NS had eerder het idee voor een kolenwagen uit gewapend beton, maar dat is nooit doorgegaan.
De wagens kregen in elke wand twee stel deuren, een wens van de kolenhandelaren. Daardoor moest er wel een doorlopende balk aan de bovenkant komen. Om er onderdoor te kunnen lopen (de wagens werden veelal nog met de hand gelost) werden de zijkanten hoger dan van de bestaande houten kolenwagens. De kleur was bij aflevering (ik lees net de volgende reactie) blauwgrijs = ongeveer zwart, zoals alle goederenwagens tot in de vijftiger jaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_GTM_gec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_GTM_gec.jpg)
Als alle varianten van het model worden geproduceerd, komt er voor het eerst een grootseriemodel met W1 glijdlagers: een zeer kenmerkende aspot van de NS en - eerder - van de HSM. De SS had deze niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_W1_glijdlager.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_W1_glijdlager.jpg)
Dat maakt het onderstel erg interessant voor ombouwers. Vandaar enkele tips. Om het onderstel zoveel mogelijk "fine-scale" te maken verdient het overweging om wielassen met een lengte van 23,8 mm te gebruiken. Roco gebruikt deze o.a. voor de veerbootwagens met het kleine Engelse profiel. De afstand buitenwerks tussen de scheenplaten komt dan - omgerekend 1:87 - overeen met de werkelijkheid: ongeveer 22 mm.
Als het constructief zou kunnen, zou het mooi zijn als het onderstel opengewerkt was. Dan is het goed ook voor andere wagens te gebruiken, zoals voor ketelwagens (die ook vaak W1 glijdlagers hadden) en voor de HH wagens voor laadkistenvervoer ("Van huis tot huis").
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_laadkistenwagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_laadkistenwagen.jpg)
Die draagwagens hadden soms ook een radstand van 5 mtr, waren iets korter (tussen 8,4 en 8,7 meter lob - de kolenbak is 9 meter), maar dat scheelt in model maar een paar mm. Een metalen gietstuk erop voor de rails van de containers en een - typisch Nederlandse (de Duitse waren anders) - gesloten container en voila, een bij uitstek andere Nederlandse goederenwagen én een leuk modelbaanthema ligt ook in de winkel.
En nog dit. Als goederenwagenbouwer kom ik chronisch sluitlantaarnhouders en rangeertreden te kort. Los kopen is erg duur. Ik koop dan liever een complete wagen waar in de verpakking een paar extra setjes met deze onderdelen zitten. Dat hoeft niet veel te kosten, de meerkosten van productie zijn immers beperkt.
-
Dat wordt een mooi wagentje! Doet u maar een serietje.... waren deze eigenlijk grijs of bruin?
-
Dat wordt een mooi wagentje! Doet u maar een serietje.... waren deze eigenlijk grijs of bruin?
De wagens hebben beide kleuren gehad. Dhr van dorp geeft een zeer goede uiteenzetting van de wagen en andere varianten. Helaas is onderstel niet opengewerkt en is dus geen rekening gehouden met van huis tot huis varianten in die zin. Buffers, aspotten, ed zijn bij wagen wel modulair opgezet. Wij hebben die ook gegroepeerd in mallen, zodat veel hergebruikt kan worden. Ik heb al gezien dat die overeenkomen met vooroorlogse kolenbak. Dus in toekomst is een overweging van huis tot huis een goede tip om te overwegen.
afz Piet