BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Albert Bas op 27 September 2009, 10:42:12
-
@Goed idee Besselspoor, dan neem ik maar het voortouw als IRM voorstander. ;)
Ik heb de IRM met 4e bak gekocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/270909DMC_TZ6_002.jpg)
*De simpelste verbetering is de ruitenwissertjes want die vallen negatief op;
Neem de wissertjes af met een goed pincet of platbek tangetje en maak ze zwart met een watervaste viltstift (of verven/spuiten maar ik heb goed resultaat met de stift)
*Wissel van de extra tussenbak de koppelingen om zodat de 1e klas delen in beide tussenbakken aan elkaar grenzen (dus precies midden in de trein).
*De kortkoppelingen voldoen voor mij prima op de baan en in de vitrine neem ik ze eraf zodat echt balg tegen balg geshowd kan worden, echte nerds zullen de koppeling willen verbeteren maar voor 90% van de gebruikers zijn de bestaande prima, misschien wat broos maar ze zijn makkelijk te vervangen en er worden 3 reserve setjes meegeleverd).
*Een ander simpele ingreep is op de witte led een geel transparant papiertje te plakken, geel isolatie tape is zelfs al voldoende om mooie gele frontseinen te krijgen.
*De sluitseinen (rode achterlichten) zijn ook te fel, ze schijnen door de gele kap. Je kunt dat ook oplossen door de led te dimmen via de decoder maar ook door rood snoeppapier op de led te plakken (net zo vaak vouwen tot ie donker genoeg is.
Er komen vast nog meer verbeter ideen maar dit is ook nog maar een voorzet.
Succes met pimpen, groet Albert. (y)
-
netjes! ;D
Mij benieuwen wanneer de eerste 3d tekening voor het interieur komt! ;D (Mitchel??)
(y)
-
Manuel heeft al een mal voor het interieur (y)
Gr. Remco.
-
En reeds enige tijd interieur in bestelling. ???
-
:-[ De eerste post vergeten de lichten aan te doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/270909DMC_TZ6_002_1.jpg)
Een simpel geel stukje plastic op de led.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/270909DMC_TZ6_003.jpg)
De te felle rode leds.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/270909DMC_TZ6_004.jpg)
En gedimd via de decoder. 8)
Prima die bezigheden voor een boveninterrieur, ik houd me warm aanbevolen.
Groet, Albert.
-
Ook ik houd mij aanbevolen voor het interieur. Komt er een berichtje als deze beschikbaar zijn?
-
Netjes!
-
Wat betreft de boven interieurs. Stuur me een pm. Ik ben druk met uitleveren bezig. Maar kan zo zijn dat ik wat bestellingen in mijn pm box over het hoofd zie.
Manuel
-
Heel mooi Albert,
Ik ga mijn viertje de komende week bij AnW modelbouw ophalen en zal direct boven interieur bestellen.
Groet,
Rob
-
Manuel, heb je ergens een plaatje van dat interieur? En zou je ook kunnen aangeven wat zoiets moet kosten (per stuk, of als set)? Ik ben ook wel geïnteresseerd.
Groeten,
Bart
-
Manuel, heb je ergens een plaatje van dat interieur? En zou je ook kunnen aangeven wat zoiets moet kosten (per stuk, of als set)? Ik ben ook wel geïnteresseerd.
Groeten,
Bart
Bart als ik vanmiidag terug ben van een mooi fietstochtje ga ik foto's maken en online zetten.
Manuel
-
hallo :)
ik ben nieuw op dit forum vanaf vandaag en heb vandaag ook een rivarossi IRM gekocht..
zeer mooie trein idd de ruitewisers zijn bagger van kleur ik had ze ook met watervaste stift gedaan
en nog een tip (is wat je mooi vind) ik heb alle lichtgrijze trapjes voor de deuren eraf gehaalt en met revell verf matt 8 overgeverfd nu heeft ie een iets meer realistische look.
die tip voor de verlichting is een goeie ;) bedankt...
en hebben we het hier over het uitbrengen van boveninterieur of wat?
en is dit van een echte fabrikant of zelf gegoten want ik ben wel geintreseert ;) (y)
alvast bedankt
MVG W.D.
-
Manuel wat zijn de prijzen van het interieur? Volgens mij heb ik dat als eens gevraagd maar kan het nergens meer terug vinden ;)
-
Hier wat foto's van mijn bezigheden van de interieurs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0562.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0562.jpg)
Klaar voor het gieten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0563.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0563.jpg)
Het gegoten interieur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0564.jpg)
Het bijwerken van de interieurs en hier en daar wat luchtbellen weg werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0561.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0561.jpg)
En dan de interieurs even mooi spuiten.
Ze zijn € 5,- ps.
Manuel
-
beste manuel.
hoe is het mogelijk ze te bevestigen van binnen iets bijgelevert of zelf verzinnen? :P
(y) MVG w.
-
beste manuel.
hoe is het mogelijk ze te bevestigen van binnen iets bijgelevert of zelf verzinnen? :P
(y) MVG w.
Ik zal hier nog even wat van online gaan zetten. Ik heb ze de eerste keer met wat putty vast gezet. Maar het kan ook heel goed met dubbezijdig tape. Moet binnenkort nog een bak gaan voorzien. Dan kan ik wat foto's maken van hoe ik dit doe.
Manuel
-
jhaa graag (y)
-
ik vind et wel heel netjes gedaan is dat hars wat je gebruikt om het van te maken?
-
ik vind et wel heel netjes gedaan is dat hars wat je gebruikt om het van te maken?
Ik gebruik resin. Ik ben nu aan het rondkijken hoe ik dit nog mooier kan gieten zonder luchtbellen. Mischien iemand hier een goed idee?
Manuel
-
Geen ervaring mee hoor, maar misschien langzaam(er) gieten ? Zodat de lucht kans krijgt weg te trekken?
Gr. Remco.
-
Gebruik maken van een trilplaat.
Gr,
Bart
-
yep, deden we bij Railz ook.
-
Net als bij bonbons maken ;D Leggen ze ze ook op een trilplaat zodat de lucht eruit gaat.
-
Hallo Manuel,
Probeer eens het volgende, leg de mallen op een plaat hout, dienblad of zoiets dergelijks.
Dan met een kleine schuurmachine of iets anders dat trilt ;D en houdt dat tegen de plaat.
Door de trillingen verdwijnen de luchtbellen. Ik doe dat ook met gipsmallen en dat scheelt een stuk.
Succes
Ferry
-
Ik heb ook belangstelling, gaat dit evt via een beneluxspoor actie of PB?
vr gr Michael
-
PB.
-
Bedankt voor de tips. Ik ga er morgen eens naar kijken wat ik kan doen.
Manuel
-
@Manuel,
??? Is 1 zo'n vorm voor een hele bak genoeg, dus begrijp ik 5 eu. per bak?
Groet, Albert. (y)
-
Je hebt 1 interieur voor de tussenbak en 1 interieur voor de kopbak. Deze zijn allebij verschillend. Dus als je een drietje hebt heb je twee interieurs nodig en bij een vriertje heb je er drie nodig warvan er twee voor de tussenbakken zijn. De motorwagen is lastig te voorzien.
Manuel
-
je kan t ook laten gieten bij lui die kunnen vacuumgieten... misschien wat duurder, maar minder gezeik, Verder is zo'n ding met dunne rugleuninkjes altijd lastig, iets beters dan wanneer de hars nog nat is even snel met een cocktailprikkertje even in elk leuninkje peuren weet ik ook niet... Dat was altijd de beste truc die ik had, een trilplaat is ook niet zo briljant.
-
Werden ze ook gespoten of blijven ze grijs?
Ik zal wel een domme vraag stellen :-\
-
Ze zijn gewoon standaard grijs. Je kunt ze er zo in plaatsten. En voor mensen die zeggen ik wil het nog schilderen kan dat ook.
je kan t ook laten gieten bij lui die kunnen vacuumgieten... misschien wat duurder, maar minder gezeik, Verder is zo'n ding met dunne rugleuninkjes altijd lastig, iets beters dan wanneer de hars nog nat is even snel met een cocktailprikkertje even in elk leuninkje peuren weet ik ook niet... Dat was altijd de beste truc die ik had, een trilplaat is ook niet zo briljant.
Ik zit te denken aan een trilplaat of een vacuum kast. Gezien ik meer in de toekomt wil gaan gieten zal de tweede optie denk ik het mooieste zijn.
Manuel
-
Kun je het interieur wat er vanuit de fabriek in zit makkelijk uithalen? Of zit dat vast aan de bodemplaat?
-
Deze kun je er gewoon uit halen.
Manuel
-
Ik zal hier nog even wat van online gaan zetten. Ik heb ze de eerste keer met wat putty vast gezet. Maar het kan ook heel goed met dubbezijdig tape. Moet binnenkort nog een bak gaan voorzien. Dan kan ik wat foto's maken van hoe ik dit doe.
Manuel
Helemaal Top Manuel! (y)
THX!
-
Als er boven ook een interieur zit dan wordt het binnen ook gelijk wat donkerder
-
Zoals iedereen wel weet zijn de bakken van de nieuwe IRM minder kort gekoppeld dan de Lima versie.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PA029913.jpg)
Geen gezicht :o
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_0064.jpg)
Dat komt door de haak die langer is dan de Lima versie.
Rechts dus de Lima haak (het vrouwtje is precies hetzelfde als de Lima versie)
het is eenvoudig om ze net zo kort te krijgen als de Lima haak.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_0065.jpg)
Gewoon een gaatje boren
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_0066.jpg)
En een dun spijkertje erin (gelijk steviger).
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PA029912.jpg)
Ik heb de afstand gelijk gehouden als bij de Lima IRM maar misschien kan het nog korter.
-
;) Mooi Bob,
Maar gaat ie duwend (de koppeling dan) nu ook goed door korte bochten?
Niet voor iedere baan geschikt denk ik, daarom waarschijnlijk door Rivarossi langer gekozen.
Voor de echte nerd prima denk ik maar voor 90 % van de kopers beter origineel houden voor goede rijeigenschappen.
Groet, Albert (y)
-
Voor de echte nerd nog steeds niet goed. Die zou kortkoppelingmechanieken inbouwen ;).
-
Hoe komt het dat de 2 wagens op de foto verschillen in hoogte?
-
@Overlast
Het is al een kortkoppelmechaniek.
@Albert
De Lima ging al prima door nauwe bogen en de Rivarossi ook.
Volop getest, geen enkel probleem, ook op mijn binnenbaan.
In de bochten raken de bakken elkaar niet.
Er zitten reserve koppelingen bij dus je kunt nog altijd terug...
Hoe komt het dat de 2 wagens op de foto verschillen in hoogte?
Ligt aan het spoor, op een tafel zie je geen hoogte verschil.
-
Hoe komt het dat de 2 wagens op de foto verschillen in hoogte?
De wagon rechts staat op een ander stuk rails en staat daarom denk ik in zijn geheel iets lager.
Als je de daklijn en de onderste grijze lijn op de wagon bekijkt lijkt het daar iig wel op.
Ze zijn dus denk ik gewoon allebei even hoog.
Oeps laatste post niet goed genoeg gelezen, vraag was al beantwoord...
Gr, irvin
-
Hoe komt het dat de 2 wagens op de foto verschillen in hoogte?
Net als bij de echte spoorwegen, bij de ene wagen zijn de wielbanden al afgesleten! :) ;)
Mvg. Marc
-
En dan mijn (eerste) bijdrage hier.
De koppeling en opgevulde koppelingshouder zat mij dwars.
In het echt kijk je daar helemaal in.
Dus plaat van chassis afgesneden en 3 mm naar achteren geplaatst.
Plaat afgesneden van de koppeling en twee luchtslangen aangezet.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/irnnieuwekopIMG_3301.jpg)
Nou, nu kijk je daar dus ook in ;D
En de koppeling steekt niet meer zo idioot ver uit. Boel ook donkergrijs gespoten, zoveel beter.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/irnnieuwekopIMG_3299.jpg)
En de kop smoelt beter, nu er wat diepte in zit
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/irnnieuwekopIMG_3300.jpg)
De ruitenwissers komen van reserve onderdelen van een Class 66.
En natuurlijk met kleinspoorverf de witte led aangetipt.
-
Veel beter en netter inderdaad. Vind het wel jammer dat men zoveel ingrijpingen moet doen maar ja , reden is bekend.
Zegt eerder wat over Rivarossi dan over wij creatieve lingen;)
Groeten,
Rutger 8)
-
De ruitenwissers komen van reserve onderdelen van een Class 66.
Ik vind de ruitenwissers erg mooi. Eigenlijk hadden dit soort ruitenwissers er van het begin al op moeten zitten.
Gr. Iven
-
Ziet er stukken beter uit Chris. (y)
-
Is er al een liefhebber die 2 stellen heeft gekoppeld ?
1 viertje/drietje is geen gezicht, het is wel een flinke ingreep.
In het verleden moeten er toch ook Lima's onderhanden genomen zijn ???
-
@Chris: maak je het dingetje naast/op de koppeling ook nog rood?
-
@Bob,
??? Hoezo " 1 viertje is geen gezicht" . Zie je in het weekend in Zeeland toch genoeg door het kale landschap schuiven.
1 drietje is inderdaad geen gezicht, dat is tijdperk toen.
groet, Albert. (y)
-
En dan mijn (eerste) bijdrage hier.
De koppeling en opgevulde koppelingshouder zat mij dwars.
In het echt kijk je daar helemaal in.
Dus plaat van chassis afgesneden en 3 mm naar achteren geplaatst.
Plaat afgesneden van de koppeling en twee luchtslangen aangezet.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/irnnieuwekopIMG_3301.jpg)
Hoi Chris,
Fraai stukje werk. Alleen wel jammer dat je die plaat onder de koppeling weggesneden hebt. Bij DD-IRM zat die gekke plaat er namelijk weldegelijk! Bij het combineren klapten deze platen naar achteren. Toen de eerste V-IRM's instroomden werden deze platen in naar achter geklapte toestand vastgezet en vielen ze al een stuk minder op. Nog weer later zijn deze platen helemaal van de koppelingen verwijderd, maar toen waren alle stellen dus al V-IRM.
Dat even voor alle anderen die nu ook overwegen om het mes in de koppelingen te zetten......
Dan nog over het rood schilderen van een deel van de koppeling. DD-IRM had oorspronkelijk voor het gedeelte met het kuiltje in de koppeling een rode afdekplaat. Deze klapte ook weg bij het combineren, zodat de puist van de tegenovergestelde koppeling in het kuiltje terecht kwam. Bekijk je nu de koppeling van het Lima/Rivarossi model, dan zie je dat kuiltje zitten. Dat suggereerd eigenlijk dat de afdekplaat naar opzij geklapt is. Dus feitelijk is deze modelkoppeling gesitueerd in de stand van combineren. In praktijk bleken de wegklapplaten regelmatig niet goed te functioneren en klapten ze na combineren niet terug. Ook deze platen zijn bij V-IRM verwijderd. Om je DD-IRM helemaal goed te krijgen, zou je dus eigenlijk het kuiltje op moeten vullen en dan dat gedeelte rood moeten schilderen, of de zijkant van de koppeling rood moeten kwasten om een weggeklapte plaat na te bootsen. Je kunt er ook nog voor kiezen om gewoon over het kuiltje heen te schilderen, zo erg valt dat niet op als het stel op de baan staat. Voor ieder wat wils dus ;D
Jeroen
-
Weet ik Jeroen, dat van de plaat. (maar als ie naar achteren is geklapt, is er al bijna geen klap meer van te zien)
Ik zal eens kijken of ik met een klein stukje styreen dat kan regelen.
Ik zal me vanmiddag nog even wat meer verdiepen in de koppeling, voor ik aan de andere kant verder ga.
-
Chris,
Zijn de koppelingen ook los te leveren?
Zoja, dan is prutsen aan de koppeling geen probleem. kun je altijd terug.
Het zou trouwens een goed idee zijn om alle losse onderdelen (ruitenwissers, bak koppelingen, trapjes e.d.) bij Rivarossi te claimen.
Groet, Albert. (y)
-
Albert, ik heb daar even naar gekeken op het onderdelen blad.
Helaas staan bij de trapjes geen nummers bij mij bij. Ik had graag idd wat van de "zilveren"
trapjes bijbesteld voor de oude, ik mis er daar 1 van.
Tot nu toe geen nummer gevonden helaas. :'(
Hans
-
@Bob,
??? Hoezo " 1 viertje is geen gezicht" . Zie je in het weekend in Zeeland toch genoeg door het kale landschap schuiven.
1 drietje is inderdaad geen gezicht, dat is tijdperk toen.
groet, Albert. (y)
Oeps, helemaal niet bij stil gestaan (en ik ben dit jaar ook nog 2x naar Middelburg geweest per trein :-[)
Zal elders in het land ook nog wel voorkomen denk ik.
-
Zeker weten.
Kijk maar tussen Sittard en Heerlen of Sittard en Maastricht.
In Sittard wordt de IC uit Alkmaar/Amsterdam naar het zuiden gesplitst in een deel voor Heerlen en een deel voor Maastricht. Wisselend rijden er dan 4-tjes of 6-jes naar beide steden.
Gr.
Eric
-
Tussen Leiden en Utrecht pendelen ook vaak 4tjes, ik zie ze zeer regelmatig naast de N11. Voor mij 1 van de redenen om er toch 1 aan te schaffen.
Ik vind die koppeling persoonlijk niet zo storend, ik heb de 'insteekplaat' matzwart gemaakt. Die slangen zijn wel een goed idee.
Ik ga daarna als eerste de doorzichtig-gele cabine met ondoorlatend lichtgrijs bekleden (zelfklevend aluminiumfolie wat aan 1 kant gespoten is) , die valt mij nl. veel meer op. Zodra ik interieurs binnen heb ga ik dat ook met de bakken proberen.
Wordt vervolgd...
Bessel
-
's middags wil er ook nog wel eens een viertje rijden tussen Roosendaal en Zwolle.
-
Zeker weten.
Kijk maar tussen Sittard en Heerlen of Sittard en Maastricht.
In Sittard wordt de IC uit Alkmaar/Amsterdam naar het zuiden gesplitst in een deel voor Heerlen en een deel voor Maastricht. Wisselend rijden er dan 4-tjes of 6-jes naar beide steden.
Gr.
Eric
Dat is wisselend Eric.
Er komen verschillende variaties langs, er is ook neit echt een vaste samenstelling.
Combinaties die ik gezien heb zijn:
-VIRM4 + VIRM4
-VIRM6 + VIRM4
-VIRM6 + VIRM6
-VIRM4 + VIRM6
En de ene keer rijd er een viertje naar Maastricht, de andere keer weer een zesje.
En voor Heerlen geld het zelfde verhaal.
Jos.
-
Heren,
Er zijn GEEN, ik herhaal GEEN reserve onderdelen te bestellen bij Overbeek of Rivarossi.
Ik heb het dan over trapjes, antennes, koppelingen of sier koppelingen.
bron : Overbeek.
-
En de ene keer rijd er een viertje naar Maastricht, de andere keer weer een zesje.
En voor Heerlen geld het zelfde verhaal.
Klopt, alhoewel het 6je meestal richting Maastricht gaat en het 4tje naar Heerlen gaat.
-
??? Hoezo " 1 viertje is geen gezicht" . Zie je in het weekend in Zeeland toch genoeg door het kale landschap schuiven.
Niet alleen in het weekend. Meestal worden de stoptreinen in Zeeland met 1 viertje gereden, de intercity's met 1 zesje. Maar het gebeurt ook wel eens andersom.
In de spits wordt er vaak een tweede stel aangehangen, maar ook weer niet altijd. Ik heb daar nog geen duidelijke lijn in kunnen ontdekken.
-
Ja Klaas
En in Bergen op Zoom jagen ze dan iedereen uit het extra treinstel doen de lichten uit en rijden zo verder....
-
@ NS 1100
Dat ligt er puur aan welk stel voorop loopt, het voorste stel gaat in Sittard namelijk altijd naar Maastricht, en het achterste gaat naar Heerlen.
De laatste tijd zijn er behoorlijk wat viertjes in Maastricht geweest.
Jos.
-
Klopt Jos, maar daarom is er ook een materieelomloop. ;)
-
Ik ga met een 3tje rijden want ik heb helaas geen geld voor een extra wagon te kopen.
Moet aan mijn budget denken , binnenkort rails en andere dingen kopen voor mijn nieuwe baan en er wacht nog een bestelling namelijk een 1184 benelux lok.
Erik-Jan
-
Ik ben blij met mijn 4tje. Inderdaad, er ligt nog geen rails..... ;D
-
Chris,heb je ook foto's van jou aanpassing ?
Op je site kon ik het niet vinden
Harm
Edit; aanpassingen aan het treinstel niet aan Chris ;D
harm
-
;D
-
De foto's hier waren van de test (en die lukte toevallig) ;D
Het echte verslag (ombouw van een andere IRM) ga ik van het weekend plaatsen met een nog wat extra gepimpte koppeling.
-
Heb vandaaag mijn Riva IRM gekocht. 225 euro, helemaal nieuw ;D
Alleen fluit hij tijdens het rijden en ontspoort de middelste wagon in bochten van 45 graden.. Maak niet uit hoe hard ik ga ??? :-[
-
Heb vandaaag mijn Riva IRM gekocht. 225 euro, helemaal nieuw ;D
Alleen fluit hij tijdens het rijden en ontspoort de middelste wagon in bochten van 45 graden.. Maak niet uit hoe hard ik ga ??? :-[
hmmm blijft de sluitfluit dus hangen ;D
-
Gewoon mee terug gaan naar de winkel.
-
Het volgende probleem is dat de middelste rijtuig ( IRM= 3delig) telken in een bocht van 46 graden ontspoort
Iemand een oplossing??
-
Hoe maak je die IRM kopbakken open, op een nette manier? ???
Bij die set van Riva zit geen gebruiksaanwijzing, geen handleiding voor onderhoud of zoiets..... :-\
Althans niet bij de set die ik gekocht heb.
Mvg,
Henk
-
Ja, hoe maak je hem open? ??? Dat wil ik ook wel weten.
Ik ga er namelijk diodes in plaatsen om de snelheid te regelen, want hij rijdt nu sneller als mijn Thalys van Mehano. 350 km/uur, schat ik, omgerekend naar het echt.
Groetjes
Wil
-
Voorste koppeling eruit trekken.
Nagel of prikker onder de zijkant plaatsen en lichtjes uitbuigen zodat ze los klikt van het onderstel.
Achterkant zit ook een klikverbinding in de deur, let daarop.
Dan los halen.
EERST DE TRAP VERWIJDEREN ONDER DE CABINE.
-
Wie kan mijn vertellen hoe je de bestemmingsnaam op de koersborden kan krijgen van de Rivarossi DD-IRM?
-
We hebben het steeds over een 4 bak of soms over een 3tje.
Heb nu een 4 bak op m`n baan, heb ook nog 2 extra tussen bakken besteld en wil 1 tussenbak gaan ombouwen naar stroomafnemer rijtuig. Is er iemand die weet wat daar voor nodig is, zijn de panto`s van de koprijtuigen te gebruiken en zo nee welke dan wel?
Ook schijnt het zo te zijn dat niet elk rijtuig even lang is maar is het echt geen porem als ik de lengte zo laat als die bakken nu zijn, volgens mij is het maar een paar mm in H0.
Is er iemand die eventueel zo`n rijtuig voor mij kan overspuiten. (hoeft niet voor nix!) Ook moet er een bak worden omgebouwd naar geheel 2e klas, overspuiten dus. Of zijn de 1e klas banen er gemakkelijk te verwijderen?
-
In de railhobby heeft een keer een artikel gestaan van iemand, die een Lima IRM omgebouwd heeft naar een VIRM.
Aangezien Hornby de mallen van Lima heeft en onder de naam Rivarossii excat dezelfde trein weer opnieuw gemaakt heeft, moet dat wel lukken ook met de nieuwste IRM. (y)
Zie bij vraag en aanbod voor die en vele andere railhobby's.
Groetjes
Wil
-
Manuel heeft al een mal voor het interieur (y)
Gr. Remco.
Daar doet hij momenteel niks mee want levert geen bestellingen af en hij reageert ook niet op mails..... helaas tonen de forumstatistieken aan dat hij wel steeds actief is hier. Gemiste kans!
Kent iemand Manuel buiten het forum om, misschien maar eens even een hint geven? Tenslotte is er wel aan hem betaald voor het maken van interieurtjes.
-
Bessel, ik mag dat raar vinden,
Ik heb betaald en een dag later had ik mijn interieurtjes keurig in de post.
Sneller kon niet. Probeer eens of hij op zijn eigen site is te bereiken:
http://web.manuelspot.nl/
Ik heb goede ervaringen met Manuel, en zie hem minstens 1 a 2 keer per jaar.
Groetjes, Hans.
-
Ik twijfel niet aan zijn goede bedoelingen, hij heeft vast ook andere dingen te doen. Maar hij geeft wel commentaren op het forum en geen reactie op PM's en dat is jammer, want m'n IRM ligt toch al weer een tijdje open...
Ik zal idd een berichtje op z'n site plaatsen, dan komt het vast goed.
-
Voor alle mensen die ze nog in bestelling hebben staan.
Ik heb het erg druk met school en paar kleine andee dingen.
Ik heb via via een adres gekregen waar ik ze mischien op een snelle manier kan laten gieten en wil gaan kijken of dit snel gereäliseerd kan worden.
Mijn excusses voor het ongemak.
Manuel
-
In elk geval bedankt voor je reactie, dan weten we tenminste wat er gaande is. (y)
Mocht dat nou op redelijke termijn niet lukken, geef dan nog even een berichtje af, dan maak ik wat anders en kan het treinstel weer in elkaar.
Bessel
-
Ik wacht ook op interieurs voor de bovenverdieping en heb daarom nu tijdelijk wat in elkaar gezet zodat de boel wel kan rijden:
(http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/cimage/P1010456ab.jpg)
en ook:
(http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/cimage/P1010471a.JPG)
Mvg, Jos
-
een vraagje ... ;D
welke kleur interieur heeft de IRM orgineel? ik dacht iets van lichtroze met lichtblauwe spikkels ? heb althans al 7 maanden de IRM niet meer gebruikt :P
want ik vind dit laatste idee zonder interieur boven maar een plastic plaat en daar de poppetjes op zetten ook geen slecht idee! (y) gaat tenslotte om hoe het oogt van buiten he... alleen hoe heb je die verlichting aangesloten? gewoon op de decoder ofzo en de tussenbak dan ??? ??? en welke verlichting sets gebruik je (y)
wel een GOED idee ;) netjes (y)
-
een vraagje ... ;D
want ik vind dit laatste idee zonder interieur boven maar een plastic plaat en daar de poppetjes op zetten ook geen slecht idee! (y) gaat tenslotte om hoe het oogt van buiten he... alleen hoe heb je die verlichting aangesloten? gewoon op de decoder ofzo en de tussenbak dan ??? ??? en welke verlichting sets gebruik je (y)
Ik heb de wisselstroom versie en daar zitten 2 decoders in, een in de motorbak en de tweede zit in het stuurstand-rijtuig.
Voor het hele verhaal zie: IRM (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/irm.htm)
Met vriendelijke groet,
Jos
-
(V)IRM heeft paars/blauwe banken met een paarse hoofdsteun. Armleuningen zijn ook blauw/paars. De vloer is grijs en de wanden zijn crème wit.
-
Ik heb de ruitenwissers met vilstift zwart gemaakt en dat ziet er al heel veel beter uit.
Bedankt voor jullie tips.
Groetjes
Wil
-
dit ziet er echt zoow gaaf uit eh (y) ;D
dat heb je knap voor elkaar gekregen die site is idd ook niet mis erg handig ;)
snap alleen niet welke ledstrips jij gebruikt hebt kan je ens een merk of catalogus nummer zeggen?
alleen die stekker ben ik niet zon voorstander van je kan beter vind ik en zo heb ik dat gedaan met IC rijtuigen
in elke wagon een decoder dan zou je zeggen dat word duur maar een decoder heb je al voor 13,95 ! ... niet het beste merk... maar het werkt ! en geen stekkers bij een IRM maakt dat ook niet veel uit want het is en blijft een trein maar je begrijpt dat je IC rijtuigen wel eens los moet hebben eh :P
maar ik heb daar gele ledstrips in maar voor zover ik weet kan je die niet knippen ?? wel? :P want jij hebt boven een onder een en aan de zijkant 2 kleine?
vertel... ! ;D
nogmaals super gedaan (y)
en trouwens idd het interieur is paars met grijs ja ook bedankt ;) (y)
-
alleen die stekker ben ik niet zon voorstander van je kan beter vind ik en zo heb ik dat gedaan met IC rijtuigen in elke wagon een decoder dan zou je zeggen dat word duur maar een decoder heb je al voor 13,95 ! ...
ikhebweleenseenverhaaltjegehoordvaniemanddienooitleestekensnochhoofdlettersgebruiktehetgevolgwasdatzijnbrievenenandereberichteneigenlijkvolkomenonleesbaarblevenjammerhoor...
-
(y)
-
dit ziet er echt zoow gaaf uit eh (y) ;D
snap alleen niet welke ledstrips jij gebruikt hebt kan je ens een merk of catalogus nummer zeggen?
De strips zijn eigen fabrikaat: LED's Conrad 156304 en strokenprint ook van Conrad 527769.
Er zitten 5 LED's met een weerstand in serie beneden en 3 LED's met weerstand boven.
Mvg, Jos
PS,
Graag hoofdletters, leestekens en ondertekening gebruiken.
-
Sorry hoor, had zelf niet door dat et storend was...?
Ik zou er volgende keer aan denken. (y)
En nogmaals, Bedankt Jos. ;D
-
:-[ De eerste post vergeten de lichten aan te doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/270909DMC_TZ6_002_1.jpg)
Een simpel geel stukje plastic op de led.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/270909DMC_TZ6_003.jpg)
De te felle rode leds.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/270909DMC_TZ6_004.jpg)
En gedimd via de decoder. 8)
Prima die bezigheden voor een boveninterrieur, ik houd me warm aanbevolen.
Groet, Albert.
Even een vraagje, welke CV moet je veranderen om de lichtjes wat te dimmen, en welke waarde moet ik het geven? ???
Groet,
Rick
-
Zie handleiding van je decoder: Bij de ESU is dit CV 113 (voor/front) CV 114 (achter sluit)
-
Zie handleiding van je decoder: Bij de ESU is dit CV 113 (voor/front) CV 114 (achter sluit)
Oke, bedankt ;D
-
quote *Een ander simpele ingreep is op de witte led een geel transparant papiertje te plakken, geel isolatie tape is zelfs al voldoende om mooie gele frontseinen te krijgen.
unquote
Van het verpakkings cellofaantje van de ronde toffees van een Engels merk heb ik drie laagjes op de led gedaan en nu zijn de front seinen mooi geel.
Groetjes
Wil
-
Waar kan ik het beste beginnen om de kopbakken te openen, aan de voorkant of achterkant?
Ik vind het toch nog een beetje griezelig gaan met m'n tandenstoker en mini-schroevendraaiertje... :-\
Trapjes en koppelingen zijn overigens al verwijderd.
-
Aaan de achterkant. Daar zit een lipje die je met een schroevendraaier weg kan duwen en dan heb je een beginnetje!
-
Voorzichtig hoor ! :P
-
Voorkant is veiliger.
-
Ik heb het ondervonden ja. ;)
Nu wil ik nog een oplossing vinden om m'n stel ook met de motorwagen voorop goed te kunnen laten lopen. Nu is rijden zonder ontsporing een utopie. :-\
-
Wat betreft de boven interieurs. Stuur me een pm. Ik ben druk met uitleveren bezig. Maar kan zo zijn dat ik wat bestellingen in mijn pm box over het hoofd zie.
Manuel
Dag Manuel,
Heb al meerdere mails naar je gestuurd met de vraag of je nog
boven interieurs voor de DD-IRM maakt of hebt.Ook pm gestuurd.
Tot op heden geen reaktie mogen ontvangen.
Hoor het graag even.Alvast bedankt.
mvg Henk
-
Dag henk,
Heb je een PM gestuurd.
Mvg,
Manuel
-
Jongens,
Ik wil ook wel (in de toekomst) een irm bestellen.
Maar ik hoorde dat je er beter even een decoder onder kan zetten die stiller is.
Wat moet ik er nog meer aan veranderen om er echt een goede stille trein van te kunnen krijgen
die een beetje te vergelijken is met een koploper van Marklin?
En waar zal de richtprijs dan intotaal worden?
Groetjes, Jeffrey
Het gaat om de wisselstroom digitaal versie voor op c rails..
-
Hallo IRM liefhebbers. Ik lees van jullie een heel interessant verhaal over het verbeteren van de Lima / Rivarossi IRM. Ik heb ook een verandering aangebracht aan mijn Lima IRM4. Ik heb de koppelingen van de rijtuigen vervangen door Rymoba nem kort koppelingen K111 en K 107. Te bestellen bij Keuterman in Borne. Ik heb namelijk de Märklin verzie en rij op K rail. Het probleem begon toen ik met de IRM omhoog ging op mijn spoorbaan. Om op de volgende baan terecht te komen gaat de trein via een ovaal 30cm omhoog. En daar zit het probleem. Ik stijg op iedere meter 2a3cm. Zo gauw de IRM door een bocht 2221 gaat loopt het wielstel achter de motor wagen er uit. Wat op een vlakke baan niet gebeurde.Ik heb van alles geprobeerd met stukjes lood om de wielstellen op de rail te houden. Tot ik de vraag bij het 3railforum had neergelegd. Al gauw kwam dit antwoord over de Nem koppelingen.
De man had zijn Lima IRM voorzien van de Nem koppelingen. Hij verkocht hem en heeft een Rivarossi er voor terug gekocht. Daar heeft hij spijt van omdat volgens hem de Lima beter en mooier is. Nu gaat hij weer opzoek naar een Lima IRM. Het verhaal met foto's over de koppelingen vind je als je op Google "koppelingen Lima IRM" intypt.Wie weet doe ik iemand een plezier met dit bericht.
Groeten,
Jan.P
-
Bedankt voor de tip Jan, ik ga eens kijken of ik het ook kan toepassen op mijn Rivarossi IRM. Dan kan ik ook eventueel stroomvoerende koppelingen er in gaan zetten.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Vandaag de laatste Rivarossi IRM aangeschaft bij de hofleverancier...
Gelijk aan het pimpen geslagen. Wat me het meest stoorde is de zichtbare bedrading in de motorbak, voornamelijk na inbouw van een decoder.
(http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2168_2.JPG) (http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2168_2.JPG)
Na even gekeken te hebben leek het niet al te moeilijk om de print 180 graden te draaien, en dat is het ook niet:
Eerst de bedrading van draaistel en motor los halen.
(http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2169_2.JPG) (http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2169_2.JPG)
Vervolgens de print omdraaien en de draden weer op de juiste manier vast zetten.
(http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2171_2.JPG) (http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2171_2.JPG)
De decoder heeft mooi de ruimte tussen draaistel en motor, boven de cardanas.
(http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2173_2.JPG) (http://www.spoorh0.nl/images/stories/Projecten/irm/IMG_2173_2.JPG)
Helaas ligt de print net iets te hoog om er een interieur op te zetten, dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn...
Grt,
Gerard
-
Mooi gedaan Gerard, ziet echt veel beter uit zonder al die draden. (y)
Gr. Rick
-
Wie is die hofleverancier?
-
Hoi,
Welke kleur binnenverlichting is het mooist? Wit?
En wat is dé manier om de ramen af te "plakken?"
Thnks
Grt,
Gerard
-
Hoi,
Ik vindt de kleur van de passagiersdeur treden niet mooi, en volgens mij is het ook niet realistisch.
Welke kleur zou beter zijn voor deze treedjes?
Iemand toevallig ook een antwoord op eerder gestelde vragen?
Grt,
Gerard
-
Mja die treedjes zijn inderdaad wat te licht. In werkelijkheid zijn ze donkerder grijs met een zilveren geribbelde metalen lat aan het uiteinde van de tree.
-
gerard ik zou wat rozeachtig doen niet te roze maar wat rozewit(ik zit vaak in(v)irm)
die phantograven op het treinstel bij de loc horen toch op de wagonnetjes of niet
-
Bij de IRM horen de pantografen op de kopbak. Bij de VIRM zitten ze op een van de tussenbakken.
Wat wil je roze wit maken??
-
de binnenverlichtling
-
Dag Gerard. Heb voor de chip irm een spul gekocht dat je met een sateprikker open de ramen aanbrengt. Hoe het heet laat ik je straks weten. Je kunt er dan gewoon over heen schilderen . Met een scherp puntje haal je het spul er dan zo vanaf. Groetjes chris
-
Wie is die hofleverancier?
Probeer het anders eens hier bij hun...
http://www.modelbouwbocken.nl/contents/nl/d1.html
-
Dag Gerard. Heb voor de chip irm een spul gekocht dat je met een sateprikker open de ramen aanbrengt. Hoe het heet laat ik je straks weten. Je kunt er dan gewoon over heen schilderen . Met een scherp puntje haal je het spul er dan zo vanaf. Groetjes chris
maskol?
-
Beste medeHobbyisten,
Sinds kort heb ik een Rivarrosi IRM. Originele staat en dergelijke. Nieuw gewoon.
(overgenomen van Jeroen - baan Nederkempen.)
Maar nu heb ik ook het bekende ontsporings probleem van de tussenbak...
Heb meerdere topics doorgelezen maar nergens kan ik de oplossing vinden.
De tussenbak heb ik al ' verzwaard'. Om te testen maar hier gebeurd het nog mee.
Weet iemand hier toevallig een oplossing voor? Is het mogelijk om wielstellen te vervangen naar fleischmann stellen of iets dergelijks?
Rijd met flm. Profi rail ho. En me treinen / loc's zijn Roco en Fleischmann die nergens last van hebben, vandaar mijn vraag betreft de wielstellen.
Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Groetjes Dominique
-
hoi Dominique,
Ik zie , dat er nog geen antwoord op je vraag over de wielen gegeven is.
Ik heb de wielen vervangen door gelijkstroom wielen van Marklin voor de geel/blauwe IC wagons. (Die zitten nu effe zonder)
Sindsdien rijdt de IRM op volle snelheid zonder te ontsporen.
Die halve maantjes gleuven voor de pennetjes van de koppelingen zorgen voor een draaing van de draaistellen, als er kracht op komt.
De wielflenzen zijn kleiner als die van andere fabrikanten, dus 1 plus 1 is twee ontsporing.
Groeten
Wil
-
-