BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: johnny-VIRM op 21 November 2006, 10:42:22
-
zie bericht http://www.nu.nl/news/893715/12/Treinbotsing_bij_station_Arnhem.html (http://www.nu.nl/news/893715/12/Treinbotsing_bij_station_Arnhem.html)
-
NS zal hierdoor een aardige deuk oplopen, terwijl ze er (waarschijnlijk) niks aan kunnen doen! :-|
Lijkt erg op het ongeval in Rotterdam alleen hier betreft het een Plan v zo te zien!
Joren
-
Ik hoop voor ze dat de loopbrug niet ernstig beschadigd is, ding is net 2 maanden in gebruik :P
-
En nu 'zit ik er bovenop' wat werkplek betreft.
Wat de loopbrug en het noodstation betreft: tik eens wat in de zoekfunctie van de Gelderlander dan weet je gelijk hoe blij we er mee zijn.
-
beetje jammer dat op de site van de gelderlander 2 berichten staan welke beide zonder foto's 8)
-
Nieuwe foto's op www.nu.nl (http://www.nu.nl)!
Ziet er niet goed uit, de goederenlok lijkt op de class 66 van ACTS.
Dat zal ACTS niet leuk vinden twee loks naar de knoppen in twee dagen!
Joren
-
zo te zien op de foto's is het net voorbij de trap naar de stationshal gebeurd, dus net onder de loopbrug?
-
Even wat makkelijker:
Deze foto's komen van www.nu.nl (http://www.nu.nl)
Ik hoop dat de machinist(en) er heelhuids uit zijn gekomen!
(http://www.nu.nl/img.db/893744+s(350!x240!))
(http://www.nu.nl/img.db/893767+s(350!x244!))
(http://www.nu.nl/img.db/893812+s(350!x232!))
(http://www.nu.nl/img.db/893727+s(350!x180!))
-
hier zijn de foto's van de gelderlander:
(http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00361/trein3_361053a.jpg)
(http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00361/trein2_361055a.jpg)
(http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00361/trein1_361050a.jpg)
-
Deze komt ook weer van www.nu.nl (http://www.nu.nl):
(http://www.nu.nl/img.db/893815+s(350!x202!))
-
Ik hoop dat de machinist(en) er heelhuids uit zijn gekomen!
Ik vrees dat in ieder geval de meester van de V tot de gewonden gerekend moet worden. Hoe de cabine van de Klaas zich heeft gehouden is niet heel goed te zien, maar op het oog lijkt die nog redelijk heel. Dat zou betekenen dat de ACTS-machinist niet ernstig verwond zou zijn.
In dit ongeval lijkt vooral de NS-trein de klap te hebben geïncasseerd terwijl dat gisteren de goederentrein was.
-
Ik persoonlijk vraag me ook af of de machinisten goed van af zijn gekomen want dit ziet er niet gezond en leuk uit :'(
Wat ik intressant vind is de kreukel die ongeveer in het midden van de plan V zit (zie dit niet negative) ik ben allen maar nieuwsgierig.
Op zo moment vraag ik me ook af wat is zoal de snelheid?
(ik begrijp ook wel dat gewicht mee telt)
Mvg,
Willem
-
Kan alleen melden dat de machinist van de klaas geschrokken is maar verder ongedeerd is gelukkig.
Gr.
Brigitte
-
Ze maken op www.nu.nl al melding van 24 gewonden!
Joren
-
Vanaf 14.00 uur zend TV Gelderland live beelden uit van het station in Arnhem. Dit is ook via internet te volgen. www.omroepgelderland.nl (http://www.omroepgelderland.nl), dan klikken op "tv live"
-
http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland/article850892.ece?start=3
-
:o, het gaat de slechte kant op, eerst die vlavlip in rotterdam en nu een class 66 en een plan V.
NS mag wel een nieuw beveiligingssysteem gaan nemen, het zou je maar gebeuren :-|.
Mvg,
Emiel
-
Dat zal ACTS niet leuk vinden twee loks naar de knoppen in twee dagen!
Joren
De loc van het ongeval in rotterdam is er toch niet bij betrokken geweest? die stond een stuk verderop nog in het spoor. Ik heb het niet gevolgd, maar is de sprinter niet in de containerswagens gelopen.
-
het feit dat op al die rotterdam-foto's de sprinter tegen een stel containerwagens stond wijst er wel op dat de sprinter ergens halverwege in de containertrein gereden is ja..
-
Wat ik intressant vind is de kreukel die ongeveer in het midden van de plan V zit (zie dit niet negative) ik ben allen maar nieuwsgierig.
Het lijkt me, dat dat de plaats is waar de beide bakken van Plan V gekoppeld zijn. Vermoedelijk heeft de koppeling de krachten niet overleeft, en zijn de bakken tegen elkaar geschoven.
:o, het gaat de slechte kant op, eerst die vlavlip in rotterdam en nu een class 66 en een plan V.
NS mag wel een nieuw beveiligingssysteem gaan nemen, het zou je maar gebeuren :-|.
Misschien is het wel verstandig om eerst maar eens af te wachten, wat nu eigenlijk de redenen van beide ongevallen zijn. Of de beide ongevallen vergelijkbaar zijn is sowieso de vraag: in Rotterdam reed de vlavlip de goederentrein in de flank, in Arnhem was de botsing frontaal.
Gisteren waren er gelukkig geen gewonden, en laten we hopen dat de gewonden er nu (naar omstandigenheden) goed vanaf komen..
-
Wat de reden ook is het had niet mogen gebeuren, als ik met de trein ga wil ik geen ongelukken krijgen.
Mvg,
Emiel
-
Het lijkt me, dat dat de plaats is waar de beide bakken van Plan V gekoppeld zijn. Vermoedelijk heeft de koppeling de krachten niet overleeft, en zijn de bakken tegen elkaar geschoven.
Ik denk dat je gelijk hebt. Op de onderste van de vier foto's (met erg veel tegenlicht) op de eerste pagina van dit draadje kun je zien dat er twee bakken van de Plan V als het ware in elkaar geschoven zijn. Het lijkt wel of de ramen aan weerszijde van de twee bakken samengesmolten zijn.
Dit ziet er echt knap beroerd uit! Ik ben bang dat passagiers die daar zaten flinke verwondingen hebben opgelopen.
Mijn medeleven gaat uit naar de gewonden en hun familie en vrienden.
mvg,
Gert
-
Volgens Omroep Gelderland is de machinist van de goederentrein aangehouden en voorgeleid aan de officier van justitie. Hij zou volgens getuigen door een rood sein gereden zijn.
vr.gr.
Gert Klein
-
In het bericht op nu.nl roept Rover ook het een en ander. Zoals gebruikelijk zeggen ze eerst het onderzoek af te willen wachten en te waken voor overhaaste conclusies, om twee tellen daarna hun gal te spuwen over het grote kwaad dat de spoorwegen nu eenmaal zijn.
Deze is wel aardig, die wil ik jullie niet onthouden:
Rover zet ook vraagtekens bij de noodzaak stationsgebieden urenlang volledig af te sluiten na ongevallen.
Hoe ziet Rover dat dan voor zich, om treinverkeer te hebben wanneer alle sporen geblokkeerd zijn? Iets met luchtkussens of zo?
-
Wesley,
de hulpdiensten kunnen best wat coulanter en realistischer optreden! Het meest zuidelijke spoor 1 is nog vrij en bereidbaar. Als nou niet telkens die mannetjes en vrouwtjes in gele vesten daaroverheen zouden lopen dan is beperkt treinverkeer tussen Arnhem en Zevenaar en Arnhem en Zutphen goed mogelijk. Dat is het probleem met spoorbeheerders en overheden, die zijn niet flexibel. Nee, daar moet je een belangenvereniging voor hebben die het van een afstandje veel beter kan overzien!
En verder alle goeds en voorspoedig herstel voor de betrokkenen gewenst.
-
Wat de reden ook is het had niet mogen gebeuren, als ik met de trein ga wil ik geen ongelukken krijgen.
Dat snap ik, dat geldt voor (bijna) iedereen. Maar je hebt met mensen als bestuurders te maken in elk vervoersmiddel, en die kunnen nu eenmaal fouten maken, dat kun je ook met de beste techniek niet 100% voorkomen. Maar ter geruststelling: statistisch gezien loop je meer risico op weg naar de trein, dan in die trein zelf ;)
In het bericht op nu.nl roept Rover ook het een en ander. Zoals gebruikelijk zeggen ze eerst het onderzoek af te willen wachten en te waken voor overhaaste conclusies, om twee tellen daarna hun gal te spuwen over het grote kwaad dat de spoorwegen nu eenmaal zijn
Je hebt helemaal gelijk, dit is inderdaad weer vrij typisch voor Rover... :-| Zouden ze geen geschikte kandidaten zijn voor in de politiek? 8)
-
Mag ik jullie er even op wijzen dat het een ERS machinist betreft. ERS heeft die class 66 namelijk geleend van ACTS.
Marcel.
-
hè ja, de Poolse methode: spul zo snel mogelijk hersporen en rijden met die hap, geen overdreven veiligheidsgemekker, de inspectie een paar goede flessen drank toeschuiven en een rapport schrijven waarin iedereen een beetje de schuld krijgt en uiteindelijk niemand verantwoordelijk is en de zaak is weer afgedaan. Ook niet ideaal, maar hier in Nederland is de boel wel weer erg naar de andere kant doorgeschoten.
-
Volgens de berichtgeving op TV Gelderland zou de goederentrein een trein betreffen beladen met computeronderdelen naar Tjechie. Oftewel de trein naar Melnik. Weer een keer wat anders dan Whiskey. Hopen dat de gewonden er zonder al te veel kleerscheuren van af zullen komen.
Martin
-
De Plan V heeft het flinkt te voorduren gehad.
Ik weet niet of die na dit ongeluk nog opgeknapt gaat worden.
De cabine is aan 1 kant compleet ingedeukt terweil aan de kant waar de foto's zijn genomen, het model nog herkenbaar is. Ook de plek waar de bakken zijn gekoppeld zit flink in elkaar! De plan V of T (dat moet wel af te leiden zijn aan de cabine ruitjes, maar daar ben ik niet zo goed in) lijkt nog wel oke te zijn.
Verder gaat mijn medeleven meer uit naar de gewonden. Met name de mensen die in de cabine of bij de overgang van de bakken hebben gezeten ten tijde van de botsing.
De Klaas heeft het er relatief goed afgebracht blijkt wel uit het feit ze die machinist hebben megenomen naar het bureau. Dat gaat namelijk niet als je gewond bent geraakt.
-
http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00361/trein2_361055a.jpg
het gedeukte treinstel heeft 2 bakken en geen "zonnebril" om de ruitjes, dus een V. Erachter staat ze te zien een T.
Dat die plan V nog opgeknapt gaat worden is uitgesloten.
-
Dat die voorste een Plan V is had ik gelukkig gezien. Want dat is slechts een kwestie van tellen. ;)
2 bakken = een Plan V
3 bakken = een Plan U
4 bakken = een Plan T
Ik wist alleen niet meer hoe dat met die ruitjes zat :-[
m.v.g.
Mark
-
plan V: gele ruitjes
plan T: zwarte ruitjes en zwart vlak rondom alle frontruiten
plan U: zwarte ruitjes, verder gewoon geel. Verder is plan U lager en zit de koppeling ook op de oude (lage) hoogte gemonteerd, zoals bij mat '54 en ouder en kan ie dus niet koppelen met moderner materieel.
-
het gedeukte treinstel heeft 2 bakken en geen "zonnebril" om de ruitjes, dus een V. Erachter staat ze te zien een T.
Dat die plan V nog opgeknapt gaat worden is uitgesloten.
Het zou gaan om de stellen 826 (voorop) en 531. Bron: forum op www.rolandrail.nl. Heropbouw van de 826 lijkt mij ook uitgesloten.
-
...Verder is plan U lager en zit de koppeling ook op de oude (lage) hoogte gemonteerd, ...en kan ie dus niet koppelen met moderner materieel.
De plan V (stel 826) dus ook niet (meer). Deze eenmalige poging tot koppeling met de klaas is niet echt een succes!
-
tja... vorige week zat ik nog in stel 826 (naar Nijmegen)... dat was dus 1 van z'n laatste ritjes... ik kan er niet mee zitten dat hij niet opgelapt wordt (oude bagger dingen)
-
Ook ik ben regelmatig klant geweest van de 826 (en ben het gesteggel tussen perron 4 en 6 op Ah meer dan spuugzat, zeker nu ik met krukken strompel) en zal hem ook niet echt missen. Vanaf de tijdelijke loopbrug moeten de overstappende reizigers wel een goed uitzicht op de aanrijding hebben gehad! Het is immers juist voorbij de dienstoverweg aan de oostzijde van de perrons, vlak onder de tijdleijke loopbrug.
-
tja... vorige week zat ik nog in stel 826 (naar Nijmegen)... dat was dus 1 van z'n laatste ritjes... ik kan er niet mee zitten dat hij niet opgelapt wordt (oude bagger dingen)
uh... ja, wacht maar tot die nieuwe stuiterdingen er zijn met uberkrappe knalharde busstoeltjes die dan wel vandalismebestendig zijn maar waar je behoorlijk gevandaliseerd uit komt als je er meer dan een minuut of 10 op moet zitten.
-
Ik tel trouwens maar 1,8 bakken en ehhh..... geen ruitjes meer.. ;D
-
Ik ben net zelf even wezen kijken op de plek van het ongeval en het zag er best slecht uit. Gelukkig valt het aantal gewonden mee. Er liggen nog 5 mensen in het ziekenhuis. De schade bij de treinen valt minder mee. Plan V 826 is totalloss en staat naast het spoor. Erachter hing een Plan T die ook grote schade heeft opgelopen en eveneens naast het spoor staat. Ook deze trein zal denk ik niet meer gerepareerd worden. De Class 66 had vrijwel geen schade.
Foto's:
http://img291.imageshack.us/img291/3615/img9809sl5.jpg
http://img138.imageshack.us/my.php?image=img9789mm6.jpg
http://img139.imageshack.us/img139/8861/img9781bbg6.jpg
-
Je zal maar eerste klas reizen en je maakt dit ineens mee :(
Maar die plan T zou toch nog wel op te knappen zijn? Tenminste, als dat de moeite waard is. Het zijn notabene de oudste treinen die nu nog rond rijden.
Maar dat die Klaas zo weinig schade heeft joh, dat mag ook wel met zo'n krachtpatser ;)
-
Maar die plan T zou toch nog wel op te knappen zijn? Tenminste, als dat de moeite waard is. Het zijn notabene de oudste treinen die nu nog rond rijden.
Als je goed kijkt zie je dat de hele neus ontzet is. De hele kop is een paar cm in elkaar geschoven. Boven de cabinedeur kun je dat duidelijk zien
-
Ohwja, ik ziet 't. Een soort kreukelzone zoals bij die VIRM in Wijhe :-|
Wat een ellende deze week zeg.
-
Inmiddels een filmpje te zien bij geenstijl.nl
http://dump.geenstijl.nl/mediabase/6748/28ddee2/index.html (http://dump.geenstijl.nl/mediabase/6748/28ddee2/index.html)
Wat hebben die politieagenten het druk zeg... :P
vr.gr.
Gert Klein
-
van de actuele vertrekstaat van ns.nl.....
Arnhem - 16:49Tijd
--------------------------------------------------------------------------------
Naar:
--------------------------------------------------------------------------------
Spoor
--------------------------------------------------------------------------------
Via
--------------------------------------------------------------------------------
Reisdetails
--------------------------------------------------------------------------------
16:45 Nijmegen 6 Sneltrein 2057 NS
16:45 NIJMEGEN 3B 29611 Extra Trein
Conclusie?
-
Maar die plan T zou toch nog wel op te knappen zijn? Tenminste, als dat de moeite waard is. Het zijn notabene de oudste treinen die nu nog rond rijden.
Maar dat die Klaas zo weinig schade heeft joh, dat mag ook wel met zo'n krachtpatser ;)
Het was een dubbele mat '64, in de vorm van Plan v + plan T. De Plan V zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer worden opgeknapt want dat kost teveel geld en over een paar jaar gaan ze er toch uit. De plan T valt nog te bezien, hij heeft, net als de MRCE 513-9 van ACTS gehuurd door ERS inderdaad weinig schade op het eerste gezicht. Het verschil is natuurijk dat de loc een totaal andere constructie heeft aangezien ze nog maar kort geleden gebouwt zijn, integenstelling tot de Plan V die al 40 jaar rijd. De mcn van ERS is aangehouden. Van de 24 gewonden moesten er 8 naar het ziekenhuis. Ze zijn maar licht gewond. Het valt wat dat betreft dus nog mee als je bedenkt dat er ongeveer 120 mensen in die trein zaten. Dat dit 2 dagen achter elkaar gebeurt is gewoon puur toeval.
Jasper
-
Jasper: wat bedoel je met dubbele plan V?
-
twee keer plan V aan elkaar gekoppeld...
-
aha, maar het was dus wel een T met V.
-
Bedankt voor de samenvatting. Jasper, jij wil nog steeds planner bij de NS worden? ;D (bron: jouw website...) Let je dan op dat je wel een Plan T inzet als er 4 bakken gevraagd worden? En niet een Plan V'tje stuurt ;D (tegen de tijd dat je je van school bent rijden die dingen waarschijnlijk nog rond...)
-
Wat ik bijzonder vindt om te horen is dat er meerdere getuigenverklaringen zijn dat de trein door rood reedt. Ik vraag me af hoeveel mensen gekeken hebben toen de loc werkelijk door het sein reedt. Op het moment van de klap stond het sein waarschijnlijk al weer op rood doordat de loc er toen al een door was. Maar goed, dat terzijde, verschrikkelijk dat het gebeurt en mooi dat er geen doden zijn te betreuren, de machinist van de plan V heeft geluk gehad denk ik zo.
Sander
-
Bedankt voor de samenvatting. Jasper, jij wil nog steeds planner bij de NS worden? ;D (bron: jouw website...) Let je dan op dat je wel een Plan T inzet als er 4 bakken gevraagd worden? En niet een Plan V'tje stuurt ;D (tegen de tijd dat je je van school bent rijden die dingen waarschijnlijk nog rond...)
Ja natuurlijk, het was een klein foutje ;) Overgens is er weer treinverkeer mogelijk en verwacht de NS dat alles morgen weer normaal rijd. De treinen worden nu (18 25) weggesleept.
Jasper
-
Hoe hebben ze de boel zo snel herspoord dan? Zowel de Plan V als de Plan T stonden naast de baan.
-
Niet-forumlid (bij mijn weten) Simon Bruggeling heeft de nodige foto's kunnen maken, die te zien zijn onder http://members.lycos.nl/simonbruggeling/ (http://members.lycos.nl/simonbruggeling/).
Trein 342377 rijdend over spoor 5 met MRCE 513-9 van ERS, gehuurd van ACTS, en de licht vertraagde 7632 met NSR Plan V 826 + Plan T 531, die was gespoorwijzigd naar spoor 4. De schade aan de 826 lijkt me duidelijk, bij de 531 lijkt het mee te vallen voor zover ik het kon zien. Die ene neus zou natuurlijk vervangen moeten worden, maar wat ik zie op de foto's zijn daar geen bakken door de vouwbalgen heen op elkaar gebotst. Als dat alles is, denk ik niet dat de 531 niet meer zal worden hersteld, met het oog op de drgl2007 zal iets niet snel worden afgevoerd. Zelfs de zwaar beschadigde eloc 1844 van de botsing bij Amersfoort eerder dit jaar zal worden hersteld.
Vanmiddag rond 16.00 uur was het vervoer in de andere richting netjes geregeld; 31100 naar Tiel reed volgens omroep, verder bijsturing-ingelegde stoptreinen naar Nijmegen en Ede-Wageningen (de laatste min of meer in het 7500-pad). Naar ik toen begreep moest ook de 3000 naar Utrecht en verder vanaf 16.08 weer opgestart gaan worden.
groet,
Julius
-
..en verwacht de NS dat alles morgen weer normaal rijd.
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt, maar Prorail verwacht dat morgen(= woensdag)ochtend pas de beschadigde treinen afgevoerd zijn, waarna de schade aan de baan hersteld kan worden. De verwachting is dat pas vrijdag alles weer normaal rijdt.
Groeten Edwin
-
Hoi allen,
In de eerste plaats, zo wens ik treinen nooit te zien, in het echt en\of in Model.
Nou ben ik wel altijd nieuwsgierig en wil er meer van weten. Dus dan ga je zoeken en kijken.
Wat zien we?
- ERS\Acts op spoor 5a/b nog in het station.
- De stop trein van 10:34 uit de richting van Arnhem Velperport.
- Een aanrijding ter hoogte van kruising 1253a/b
Wat kan je dan verder vinden op het internet jawel:
Arnhem: www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/ah-va.gif (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/ah-va.gif)
NS reisplanner: www.ns.nl (http://www.ns.nl)
Wat verteld het nieuws:
"getuigen hebben de goederen locomotief door rood 'zien'rijden"
Wat ik dan daarna zelf denk:
Mensen merken pas dingen op als er iets verandert.
Kan de situatie dan niet als volgt zijn?
- De Mcn van de 66, heeft groen op sein 1238, of krijgt de opdracht voort te gaan van de treinleider.
- Treinleider heeft het idee dat de stoptrein planmatig naar spoor 6 zal gaan.
- Er is een reden geweest dat spoor 6 nog niet vrij was.
- De stoptrein wordt zoals 'gebruikelijk' naar spoor 4 gedirigeerd.
- De Mcn van de 66 heeft nog niks in de gaten, want de stoptrein zal naar spoor 4 gaan.
- Een zooi computer onderdelen komt dus in beweging en het resultaat is een trieste balans van +- 30 gewonden, twee afgeschreven bakken en de odige vertraging.
Iemand die zo'n gang van zaken eveneens kan voorstellen?
Vriendelijke en reis veilige groet,
Jan-Peter.
-
Hup.... weer een treinstel minder in de lijst! Gaat lekker maar niet heus?
De machinisten van de treinstellen mogen bijde van geluk spreken dan ze nog leven! De locmotieven daarin tegen
GRoetjes,
Robbert
-
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt, maar Prorail verwacht dat morgen(= woensdag)ochtend pas de beschadigde treinen afgevoerd zijn, waarna de schade aan de baan hersteld kan worden. De verwachting is dat pas vrijdag alles weer normaal rijdt.
Dan zei hij dat zonet in het NOS journaal toch anders...
;)
Jasper
-
Vanavond heb ik even met 2 vrienden achter het nieuwe stationsgebouw naast de post staan kijken. Net na half negen had men de plan T los en die is weg gesleept richting Velperpoort en die is tegen 22.40u naar Arnhem berg gebracht door de 6492.
Verder hadden wij goed zicht op de werkzaamheden aan de 826, daar aan de oost zijde de koppeling met alle ophangingsdelen er uit gesneden om hersporen van het draaistel mogelijk te maken. Verder waren rond 20.15u de goederenwagens weg gesleep en stond er een andere class66 van ERS bij op spoor 5. Verder zijn er twee ongevallenbestrijdingsvrachtwagens aanwezig waarvan één treintje in het spoor staat. Verder zijn er rond 22.10u twee grote autokranen onder politie begeleiding aangekomen.
Meer valt er eigenlijk niet te melden alleen waar die mcn van de stoptrein was tijdens de aanrijding is mij een raadsel, want van de cabine van de 826 is echt bijna niks over.
Groetjes Michiel
-
Meer valt er eigenlijk niet te melden alleen waar die mcn van de stoptrein was tijdens de aanrijding is mij een raadsel, want van de cabine van de 826 is echt bijna niks over.
Snel de trein ingerend toen hij de class 66 op zich af zag komen gok ik?!
Koen
-
Die is natuurlijk snel weggerend. Het is niet een auto, waar je je voet op het rempedaal moet houden om de remming in stand te houden.
Ik sta versteld van de schade. Zo'n Mat. '64 mag dan een stuk lichter zijn dan een Mat. '54, maar echt licht is hij nog steeds niet. Maar hij is echt helemaal in elkaar gedrukt, alsof het een leeg blikje is.
- Peter
-
vergeet niet de plan T die nog even lekker doordrukte...
-
Ik vind het verschil in schade tussen die plan V en die class 66 ook enorm.
De class 66 mag dan heel wat jaartjes moderner zijn maar er is vrijwel geen echte schade waar te nemen terwijl de plan V gigantisch in elkaar zit...
Koen
-
Snel de trein ingerend toen hij de class 66 op zich af zag komen gok ik?!
Koen
Snel weggerend ????? Ik neem aan dat de cabine deur naar acheteren opslot zat.
Ik denk dat ie heel veel geluk heeft gehad.
Groeten, Alexander
-
Snel weggerend ????? Ik neem aan dat de cabine deur naar acheteren opslot zat.
Ik denk dat ie heel veel geluk heeft gehad.
Die kan hij toch zeker wel van binnen uit open doen???
Koen
-
Cabinedeur heeft aan de buitenkant een onbedienbare knop, en is te openen dmv een [vierkant]sleutel.
Van binnen is er echter gewoon een bedienbare klink die de deur ten alle tijden opent.
De deur zit 'danook niet op slot, maar vergrendeld door een van buiten niet zomaar bediende dagschoot.
-
Hey,
Dat er geen schade aan de class 66 te zien is, hoeft niets te zeggen.
Als het frame krom is door de kracht van de goederenwagens erachter, denk ik niet dat ze zal worden hersteld.
Bij de frontale botsing in Roermond een paar jaar terug, was er niets aan de klaas te zien, maar was geloof ik, het frame als een banaan verbogen.
Maar ik kan er naast zitten uiteraard.
Mvg, Marcel
-
Ik vind het verschil in schade tussen die plan V en die class 66 ook enorm.
De class 66 mag dan heel wat jaartjes moderner zijn maar er is vrijwel geen echte schade waar te nemen terwijl de plan V gigantisch in elkaar zit...
Koen
het verschil zit um in het land van herkomst, kijk maar naar de 1200 serrie, daar zijn ook div ongelukken mee gebeurt waarbij die loc naar verhouding vrij weinig schade op liepen.
Groetjes Michiel
-
1200 serie is ook gewoon in Nederland gebouw hoor ???
-
Ik vind het verschil in schade tussen die plan V en die class 66 ook enorm.
De class 66 mag dan heel wat jaartjes moderner zijn maar er is vrijwel geen echte schade waar te nemen terwijl de plan V gigantisch in elkaar zit...
Koen
... Wat bij mij alleen de conclusie/gedachte opwekt dat bij dit ongeval alle energie van de botsing door de plan V opgevangen moest worden in zijn kreukelzone. Maar goed ook trouwens. Omdat de plan V zo verkreukelde, is de uiteindelijke klap voor de inzittenden iets kleiner.
De gedachte komt bij mij op de class 66 geen kreukelzone heeft, en dus als een soort stormram functioneerd als het mis gaat..
Groeten,
Jelmer
-
Lijkt me inderdaad een kwestie van energie. Massa en snelheid van de totale trein bepalen de energie die hij heeft. Dat zal bij de klaas + beladen goederentrein meer zijn geweest dan bij de plan V+T. Plan T + V moest dus veel meer energie van de klap absorberen dan de Klaas... Rij maar eens met een fiets frontaal op een auto... AU!
De klaas zal best een kerukelzone hebben want er bestaat de nodige regelgeving op het gebied van krachten die een voertuig moet kunnen weerstaan/opnemen. Deze regelgeving is de laatste 40 jaat wel strenger. Tenslotte lijkt het erop dat de plan V niet helemaal frontaal is geraakt, en dat is meestal ook ongunstig voor de gevolgen van de klap.
-
1200 serie is ook gewoon in Nederland gebouw hoor ???
Maar het is wel een Amerikaans ontwerp ;) Dat verklaart een hoop.
Martin
-
[offtopic]Waarom verklaart dat een hoop? Zijn treinen die buiten de USA (en/of Canada, zie Klaas) geconcipieerd zijn onveiliger? Zwakker? Inferieur?[/offtopic]
-
Vergeet ook niet dat de Plan V als het ware een zwakkere constructie heeft als de class 66. Denk bijvoorbeeld aan deuren, ramen enz. Dat word allemaal uitgesneden. Bij een class 66 is dat veel minder. De loc is ook kleiner dus als het harder zou gaan krijg je ook dat de Plan V over de Class 66 heen schiet. Op die manier heeft de loc dus ook eigenlijk meer kracht. De neus van een Plan V bevat ook een hoop lucht..
Jasper
-
Die neus is een kreukelzone, dus bedoeld om te kreuken zodat deze een groot gedeelte van de klap opvangt. Dat heeft een klaas niet.
-
De ramen en deuren zijn bij mat'64 niet 'uitgesneden'. Zo'n treinstel is net als bijvoorbeeld een auto maar ook een lok opgebouwd uit een metalen frame. Aan dat metalen frame worden platen gelast die er voor zorgen dat het treinstel 'body' krijgt. De stevigheid zit in het frame, niet in die platen die er tegenaan gezet zijn.
-
[offtopic]Waarom verklaart dat een hoop? Zijn treinen die buiten de USA (en/of Canada, zie Klaas) geconcipieerd zijn onveiliger? Zwakker? Inferieur?[/offtopic]
Ik denk niet, dat je zonder meer stellen kunt, dat treinen in Europa voor die aan de westzijde van de grote waterplas onderdoen. Maar er is wel te herkennen aan zowel de NS 1200 als aan de Class66, dat ze erg stevig en stabiel gebouwd zijn.
In het geval van Arnhem botsen een Plan V van 86 ton en een Plan T van 168 ton enerzijds, en anderzijds een Class66 van een 126 ton met daarachter een goederentrein van 1000+ ton. Naar de foto's te oordelen, heeft de Plan V alle krachten grotendeels opgevangen.
Waarbij dit dan nog voor de stevigheid van Plan V spreekt, van een Lint was waarschijnlijk niets meer overgeweest.
In Duitsland botsten bijvoorbeeld in 2004 de loc 752 001 (120 001) met een paar meetrijtuigen en het treinstel 426 011. Hier kwam de loc pas halverwege het moderne treinstel tot stilstand...
-
Ja, ik vind eigenlijk ook dat die Plan V de klap goed heeft opgevangen.
-
De klazen hebben blijkbaar een goede kooiconstuctie rond de cabine. Menig cabine is behoorlijk weggevaagd bij zo'n frontale klap.
Vandaag de derde ::) drie maal is tenslotte scheepsrecht. :-*
-
??? ??? ???
Heb ik een bericht gemist?
Vandaag weer 1 :o of begrijp ik het verkeerd ???
-
nee was mijn sugestie (synisch bedoeld), laatste smily was een andere bedoeld, deze :-|
-
vroegah was het al niet veel beter, een stoomloc laat weinig over van een mat '34-stel...
http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/3700krunsj.jpg?t=1164192403
(foto uit 3700-boek)
-
nee was mijn sugestie (synisch bedoeld), laatste smily was een andere bedoeld, deze :-|
laten we dan hopen dat je geen gelijk krijgt. Het is gelukkig maar een spreekwoord.
-
Hallo,
Nog niet voorbij zien komen bij het spekulaas maken: Kan de goederentrein de laatste meters niet zijn doorgegleden?
Tenslotte is de machinist in ieder geval eerst 2 hoge gele seinen gepasseerd, en toen kwam het dwergseintje nr 1238 pas.
In zomaar per vergissing doorrijden geloof ik niet.
-Peter
-
Alles kan, maar zoals je zelf aangeeft "speculaas". het is de tijd van het jaar zeker? :)
Op het antwoord hierop zullen we nog even geduldig moeten wachten.
-
Ik denk niet, dat je zonder meer stellen kunt, dat treinen in Europa voor die aan de westzijde van de grote waterplas onderdoen. Maar er is wel te herkennen aan zowel de NS 1200 als aan de Class66, dat ze erg stevig en stabiel gebouwd zijn.
Mee eens, de vraag is dan echter of de achterliggende variabele (de verklaring voor hun stevige bouw) hun continent van conceptie is. Ik denk van niet, ook in Europa zijn stevige en minder stevige treinen ontworpen. Overigens betekent - zoals anderen terecht opmerken - het hebben van een kreukelzone NIET per definitie dat de trein (of het wegvoertuig) DUS minder stevig is. Als een kreukelzone zijn werk doet, i.e. kreukelen, en de rest van het voertuig blijft heel dan is het een stevig voertuig.
-
Daarover zijn we het eens :-) Ik bedoelde met "stevig" dat ze pas beginnen te vervormen bij zeer hoge krachten. Dat is best mooi voor diegene die ermee onderweg is, maar een eventuele tegenstander zal daar minder blij mee zijn..
In het geval van Arnhem: als de Class een deel van de krachten had verwerkt, was de Plan V waarschijnlijk een stuk minder verkreukeld geweest.
-
Hallo,
Ik ben eens meegeweest op een NVBS excursie in ca 1967 bij Werkspoor toen ze daar nog treinen bouwden.Daar kwam ook de kreukelzone tersprake ,of hoe dat toen heten mocht.
De rondleider zei toen,dat men best een heel sterk rijtuig kon bouwen,dat heel bleef bij de zwaarste botsing.Alleen zouden dan de mensen geheel verminkt worden.Daarom had men de balkons als kreukelzones bestemd.Aan de kopwand waren twee vertikale staanders gemonteerd,die bij een botsing het dak en de vloer naar elkaar trokken.Ik dacht dat ze antiteleskopeerstijlen genoemd werden.
(Niet gezond voor de mensen daar,maar ergens moet een kreukelzone zitten)
-Peter
-
Dat is inderdaad het idee van de kreukelzone: die absorbeert energie zodat het niet jouw lichaam is die die taak opgedragen krijgt.
[terzijde]Volvo doet het nog anders: die gebruikt de andere auto als kreukelzone bij een aanrijding ;D.[/terzijde]
-
De ramen en deuren zijn bij mat'64 niet 'uitgesneden'. Zo'n treinstel is net als bijvoorbeeld een auto maar ook een lok opgebouwd uit een metalen frame. Aan dat metalen frame worden platen gelast die er voor zorgen dat het treinstel 'body' krijgt. De stevigheid zit in het frame, niet in die platen die er tegenaan gezet zijn.
Maar door bijvoorbeeld deuren zit er toch minder stevigheid in zo'n plan V? ;)
Jasper
-
[terzijde]Volvo doet het nog anders: die gebruikt de andere auto als kreukelzone bij een aanrijding ;D.[/terzijde]
Ik zie je smiley erbij, maar wat je nu zegt is echt niet juist. De V70 bijvoorbeeld heeft een lange neus met enorm veel kreukelruimte voordat je bij de motor bent. Alleen dat feit zorgt er al voor dat de overlevingskans van inzittenden toeneemt bij een aanrijding met een huis, paal of boom. De tegenstander is niet altijd een andere auto die het moet ontgelden. De auto moet ten alle tijde zelf de klap op kunnen nemen.
-
<offtopic>
Wesley verwart Volvo met LandRover. Niet zo vreemd, allebei Ford :)
Anecdote: Defender eigenaar wil voertuig is VS importeren en wordt daar gevraagd naar kreukelzone en airbags. "In het voertuig ervoor".
</offtopic>
-
(http://www.belderok.net/benelux/00007223.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/00007223.jpg)
Bron: geen idee
Hier zie je een "prachtig" voorbeeld van een forntale botsing van twee verschillende treinen, namelijk een Enkele E7 en een vier-set F-units. De neuzen zijn van praktisch gelijk ontwerp. Het verschil is het gewicht van de losse eenheden. De 6 assige E-unit zet 160t op de schaal (en staat daardoor nog op de rails) terwijl de 4 assige F-unit "slechts" 115t doet. De lichtste loc gaat de lucht in.
Bij dit ongeval moet je niet vergeten de lengte van de bak van de PlanV in rekening te nemen en het feit dat het geen buffermaterieel is. Dus rijd de Klaas zo naar binnen (de bodem van de PlanV zit lager dan de buffers en wordt daardoor laag gehouden.
-
[terzijde]Volvo doet het nog anders: die gebruikt de andere auto als kreukelzone bij een aanrijding ;D.[/terzijde]
Goed voorbeeld doet goed volgen, dacht de Class66 8)
-
Hier zie je een "prachtig" voorbeeld van een forntale botsing van twee verschillende treinen, namelijk een Enkele E7 en een vier-set F-units. De neuzen zijn van praktisch gelijk ontwerp. Het verschil is het gewicht van de losse eenheden. De 6 assige E-unit zet 160t op de schaal (en staat daardoor nog op de rails) terwijl de 4 assige F-unit "slechts" 115t doet. De lichtste loc gaat de lucht in..
Weet je zeker dat dat F-units zijn? Ik kan ze niet zo snel thuisbrengen maar de achterste 2 zijn zo te zien ook zesassers (dus waarschijnlijk E-units) en de voorste lijken niet veel korter...
Arjen.
-
Arjen, ik weet het heeeeeeel zeker! Dit zijn 4 F-units in het goederen wit schema. De loc die onderop ligt is zeer zeker een E7 te zien aan de vierkante patrijspoorten. Daarachter waarschijnlijk een groene heavyweight pullman rijtuig.
-
Nou je het zegt, ik dacht dat ik halverwege dat draaistel een aspot zag, maar het is de veerhanger. Je hebt gelijk.
Arjen.
-
Waarschijnlijk (vrnl): F3A, F2B, F3B, F3A (of F7A)
[EDIT] foto gevonden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:OP-7223.jpg
[Nog een keer EDIT] we staan nu al op wiki: zie onderaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_accidents
-
***verwijderd door DHG500***
-
Laten we het dicht bij huis houden. Je ziet het ook gebeuren bij icr rijtuigen die dus ook geen kreukelzone (zover ik weet) hebben. Deze vliegen dus over de loc heen. Het effect van een kreukelzone is duidelijk.
(http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2005/08_augustus/15/binnenland/0815treinongeluk-amsterdam402.jpg)
Bron RTL
Jasper
-
Volgens mij stelt daar de carrosserie navenant zo weinig voor!
Dat is niet helemaal juist. Jouw Landrover heeft een dragend (ladder) chassis waarop een aluminium gepopnagelde carrosserie is gezet. Al was het gemaakt van natte kranten, de auto blijft net zo stevig door het chassis. Alles wat daar boven zit, veeg je d'r zo af (bij wijze van spreken)
Vroeger werden treinen ook zo geconstrueerd, maar net als in de autoindustrie is men steeds meer over gegaan op zelfdragende carrosserieën. Deze carrosserieën zijn veel steviger dan niet zelfdragende met een apart draagframe.
-
*** verwijderd door DHG500 ***
-
Verder On Topic. Het is een geruststelling te lezen dat de carrosseriën van treinen steeds meer zelfdragend zijn. :) Dan zit ik toch weer wat geruster in de trein. Mag ik mij voorstellen dat een (V)IRM zelfdragend is maar het oudere spul niet?
Nee, dan zit je er weer naast. Sinds de eind jaren '30 worden veel treinstellen (wereldweid) als zelfdragende carrosserie uitgevoerd.
-
Stig, heeft gelijk wat betreft de zelfdragende carrosseriën en over het algemeen zijn de balkons de kreukelzones en de bovenkanten van de deuropeningen van de cabines zijn ook als kreukelzones gedefineerd.
Reactie op 1100,
De beplating van de trein is ook zeer belangrijk voor de zelfdragende constructie, want zonder beplating is een trein een slappe constructie.
-
er word aan de oost kant van Arnhem alweer dubbelspoor van en naar velperpoort gereden. Waarschijnlijk betekend dit dat de sporen 7 t/m 9 dus weer in gebruik zijn. Op de plaats van de botsing word nog gewerkt.
groetjes Michiel
-
*** verwijderd door DHG500 ***
-
Ach Bob, je kunt niet overal verstand van hebben...
-
Hier (http://www.rijdendpersoneel.nl/rapport/20061121.pdf) is een verslag van Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Het onderzoek duurd nog tot in maart :o
-
Op deze (http://members.lycos.nl/simonbruggeling/) site (die volgens mij hier al eerder genoemd is) staan nieuwe foto's van de herstelwerkzaamheden.
De kop van de class 66 is toch wel wat verkreukeld, maar de ramen zitten er nog in!!! Dat is wel wat anders als de kop van het NS treinstel!
Koen
-
De kop van de class 66 is toch wel wat verkreukeld, maar de ramen zitten er nog in!!! Dat is wel wat anders als de kop van het NS treinstel!
Koen
Bij de Plan V worden ze los bijgeleverd: ;)http://members.lycos.nl/simonbruggeling/PB231675.JPG
-
Wow die plan V zit echt goed inelkaar. De machinist is vast naar achter gevlucht. Anders had hij het niet overleefd.
-
Wow die plan V zit echt goed inelkaar. De machinist is vast naar achter gevlucht. Anders had hij het niet overleefd.
Als je nou eens het hele draadje leest, is dit geen nieuwe gedachte...
The light at the end of the tunnel is a freight train comming your way
Die "m" hoort daar niet.
-
Is er nog wat bekend over de Class 66 en de Plan T? Worden die hersteld?
- Peter
-
513-9 is naar Tilburg gesleept door een ERS-66, 531 is een stukje verplaatst, maar staat nog wel op Berg met de stroomafnemers op het dak.