BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: koosvp op 20 September 2009, 20:52:31

Titel: airbrush techniek
Bericht door: koosvp op 20 September 2009, 20:52:31
Beste medemodelspoorders,
Sinds een tijdje maak ik van messing H0 modelwagens, nog zeer beperkt, maar het solderen, enz lukt aardig,  :). Nu het spuiten. Dat gaat moeizaam. Niet zo zeer het spuiten zelf maar de verfijnde technieken om het ook netjes af te werken: strak, kleuren naast elkaar, kleine onderdeeltjes bewerken. Ik heb op you-tube gekeken voor wat toelichting, maar ik zie daar alleen technieken om fraaie figuren te airbrushen, prachtig, maar daar kan ik niets mee. Weten jullie waar mogelijk een (korte) cursus te volgen is? Of toch de juiste you-tube filmpjes? Ik hoop duidelijk te zijn, anders reageer ik wel op antwoorden. Met dank  :-*, Koos.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: jacco@ op 21 September 2009, 16:08:24
niet te dikke lagen in een aan brengen en probeer je spuitje een beetje heen en weer te blijven bewegen.
je kunt dit het beste ff oefenen op  een blaatje of een stukje kunstof.
ik zelf heb heel veel ge had aan het boekje compleet hand boek airbrush voor modelbouw (isbn nummer 90-447-0289-0)
dit boekje lecht veel uit enlaat dingen zien .

groetjes jacco
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: St00mboy op 21 September 2009, 17:25:30
Citaat
Weten jullie waar mogelijk een (korte) cursus te volgen is?

Ik heb ik Almere een airbrush cursus gevolgd:

http://www.airbrush-almere.nl/ (http://www.airbrush-almere.nl/)

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Leen.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Menno op 21 September 2009, 17:28:04
Tja, het is een kwestie van oefenen. Mijn eerste goederenwagonnetje ziet er naast een fabrieksmodel ook niet zo geweldig uit: het dak van een personenrijtuig, m'n tweede object, ging me al beter af, en is veel fijner en mooier gespoten dan de goederenwagen.

Veel hangt af van de verdunning van de verf: te dik geeft al snel kans op oneffenheden en een niet strak resultaat.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: nscargo2008 op 21 September 2009, 18:09:34
Ik heb ik Almere een airbrush cursus gevolgd:

http://www.airbrush-almere.nl/ (http://www.airbrush-almere.nl/)

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Leen.

@ Leen , ik heb gekeken op de site , en heb op zich wel intresse in een basis cursus , maar weet je dan ook wat dat gaat kosten ?? , want dat kan ik niet op de site vinden


groet stefan
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: prutser op 21 September 2009, 18:12:04
Tja, het is een kwestie van oefenen. Mijn eerste goederenwagonnetje ziet er naast een fabrieksmodel ook niet zo geweldig uit: het dak van een personenrijtuig, m'n tweede object, ging me al beter af, en is veel fijner en mooier gespoten dan de goederenwagen.

Veel hangt af van de verdunning van de verf: te dik geeft al snel kans op oneffenheden en een niet strak resultaat.

Inderdaad, ik ben nu ook wat aan het oefenen, kwam erachter dat het bijna niet dun genoeg kan, zoals melk zeggen ze. De druk tussen 1 en 2 bar maar daar zijn ook geen regels voor, verschilt per persoon en spuit, net wat je lekker vind.
Gewoon veel proberen, doe ik ook.

Groet Stephan.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: TonM op 21 September 2009, 19:31:38
Koos,

De basisbeginselen van het spuiten met de airbrush vind je bijv. in de gebruiksaanwijzing die Badger bij de spuiten levert.
Die gebruiksaanwijzingen zijn digitaal beschikbaar op hun site. Klik hier (http://www.badgerairbrush.com/PDF/Model%20150%20Instruction%20Book%20with%20install%20note.pdf) voor een voorbeeld (blz. 4 en verder).
Als je dit doorleest en gaat oefenen, kom je al een heel eind. Daarna zijn er diverse boeken en DVD's die je verder kunnen helpen, bijvoorbeeld te verkrijgen bij Airbrush Services Almere (http://www.airbrush-services-almere.nl/) en Everything Airbrush (http://www.everythingairbrush.co.uk/). Gewoon eens snuffelen op de site.

Er is ook een youtube kanaal met allerlei technieken voor modelspoor, onder andere voor airbrushing. Als je hier begint (http://www.youtube.com/view_play_list?p=4574E3679B434528) kan je beginnen met kijken en van daaruit steeds verder.

Grtz,
Ton
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: St00mboy op 21 September 2009, 20:31:44
Citaat
ik heb gekeken op de site , en heb op zich wel intresse in een basis cursus , maar weet je dan ook wat dat gaat kosten ?? , want dat kan ik niet op de site vinden

De cursus in Almere duurde, 3 of 4 zaterdagen (volgens mij 3), en kostte iets van €225 incl. materialen en lunch.

Je leert daar om je airbrush goed vast te houden, te gebruiken, schoon te maken, en vooral om in dunne laagjes te spuiten.

We waren met een man of 5, we kregen dus goed aandacht, en de sfeer was prettig.
Ik kan het iedereen aanbevelen, ook al oefen je niet gelijk op een lok.
Het is een beetje ver weg voor mij, anders had ik ook nog wel een avond-vervolgcursus gevolgd.

Leen.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: koosvp op 21 September 2009, 20:56:01
Ik dank jullie allen zeer voor de geweldige reacties en zo snel :-* Ik ga nu eerst de sites langs die jullie genoemd hebben. Ik ga een keer naar Almere, lijkt me goed idee, om in ieder geval te bezien wat ze daar hebben aan materialen, boeken, de cursus, enz. Ik ben ook blij dat dit onderwerp klaarblijkelijk voor meerderen interessant is. Ik houd jullie op de hoogte. Prachtig zo! Koos  :)
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: nscargo2008 op 21 September 2009, 21:01:25
dan denk ik toch eens zoiets te volgen , ik word er altijd wijzer van dan nu , want nu krijg ik echt geen verf uit me airbrusch ,alleen lucht , en dan kan ik weer beginnen met schoonmaken
ik ga deze week eens even een aanmeldingsmailtje sturen, want ik wil het echt onder de knie krijgen, ik vind dat ding wel belangrijk bij een mooie modelbaan als je aan vervuilen wilt doen  ;D

groet stefan ;)
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Lokpaint op 21 September 2009, 21:10:27
Hoi

Het is ook een goed idee om een oude märklin V200 of E41 te kopen.

Deze hebben een metalen kap; dus kun je steeds weer "schoonwassen".

Hierop kun je dan met verschillende soorten lak oefenen, maar , nog belangrijker als het spuiten, ook oefenen op het afplakken.

Bart
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Menno op 21 September 2009, 22:31:09
dan denk ik toch eens zoiets te volgen , ik word er altijd wijzer van dan nu , want nu krijg ik echt geen verf uit me airbrusch ,alleen lucht , en dan kan ik weer beginnen met schoonmaken

Ik denk dat je verf te dik is, of de druk te laag: bij een te lage druk komt er (bij mij althans) bij goed verdunde verf echter geen lucht (en dus verf) uit.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: ruudns op 21 September 2009, 22:58:28
Op de site van KleiNSpoor.nl staan de meng verhoudingen van verf om te spuiten. Dit is we een beetje lak soort afhankelijk. Voor hun lak is deze verhouding prima. Vroeger ca 30jaar geleden, heb ik veel custompaint op auto's en motoren gespoten. Daarvoor gebruikte ik toen Lucite verf. Deze is zeer pigmentrijk en moest zelfs 100% verdunt worden. Ik zelf gebruik een aerograph Sprit Major. Dit is een dubble action met verwisselbare ondercup. Het voordeel van een verwisselbare ondercub is dat je ivp het cupje ook een flesje met aanzuigslang gevult met verdunner snel op je pistooltje kunt zetten en hem zo snel schoon kunt spuiten in een oude doek. Het nadeel van een kleine metale ondercup is dat er toch vrij veel verf in moet okal heb je maar een druppel nodig (anders kan hij niet aanzuigen).
Gebruik je dus veel keer hele kleine hoeveelheden verf, dan kun je overwegen een pistool met vast bovencupje te nemen. Je verknoeit dan minder verf en kunt de reeds verdunde verf met een pipetje in het cupje doen.
Voor beginners is een single-action (lucht open is gelijk verf) gemakkelijker te gebruiken dan een dubble-action (lucht en verf worden met het zelfde ventieltje appart bedient, trekken=verf, drukken=lucht).
Bijde zijn echter met enige oefening goed te leren. Speciaal voor custompaint heeft Badger een zeer goed boek (engels) dat de technieken goed laat zien.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Lokpaint op 21 September 2009, 23:14:11
Op de site van KleiNSpoor.nl staan de meng verhoudingen van verf om te spuiten. Dit is we een beetje lak soort afhankelijk. Voor hun lak is deze verhouding prima.

Hoi

Ik wil niks zeggen, maar kleinspoor verf is zeker voor een beginner vragen om problemen.
Pak dan gelijk paaseierenverf :(

Bart
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: ruudns op 21 September 2009, 23:38:53
Hi Bart,
Je hebt wel gelijk. Ik had mijn airbrush nog nooit voor treinen gebruikt en hem zelfs na ca 30 jaar geleden voor het laatst op motoren gebruikt. Het overspuiten van mijn eerste projectje  zie ook de link, (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_HBIS_Eindhoven.jpg) viel me echter toch nog mee. Rustig laagje voor laagje opbrengen en tussendoor ff laten aandrogen. Dan moet het zelfs met KleiNSpoor verf nog lukken. Het was geel en dat staat toch al bekent om zijn slechte dekking. De grijze balken tussen de deuren zijn met een klein kwastje gedaan. Ik heb wel de ervaring dat kleinspoor verf lang droogt (er zit waarschijnlijk lijnolie in). De Lucite verf is al bijna droog als hij het materiaal raakt! Dit kan echter wel snel in een stoffig en korrelig oppervlak eindigen. Bij custompaint was dit minder erg daar de boel toch met een grote verfspuit flink in de blanke lak verzopen werd. Hoe meer blanke lak, hoe hoger de glans. Ik spoot op een VW-kever ca 2,5l blanke lak, daar spuit je tegenwoordig met gemak een dikke volvo mee. Voor modelbouw kan dit niet daar je geen detais meer over houd als je de (blanke) lak er te dik op zet.

Ruud
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: stig op 21 September 2009, 23:45:50
De grijze balken tussen de deuren zijn met een klein kwastje gedaan.

Dat had met wat afplakwerk toch wel netter gekund? :)
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: HSB op 22 September 2009, 00:04:13
Ik wil niks zeggen, maar kleinspoor verf is zeker voor een beginner vragen om problemen.

Hmm, met weinig ervaring toch prima resultaat mee gehaald. De lak vloeit heel mooi uit. Van hun primer ben ik minder gecharmeerd, maar daar is al eerder het nodige over geschreven.

Ik gebruik nu Vallejo Model Air en dat is na KleinSpoor echt wennen. Druk en verdunning (met Auto Air 4010, een soort alcohol) luisteren erg nauw, want je hebt zo zakkers. Maar ook hier geldt weer, gewoon proberen en leren van de fouten.

Grtz. herman
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Henry Visser op 22 September 2009, 09:42:40
Hoi,

Wat ook vaak het probleem van verstopping is,is dat je de verf eigenlijk nooit zonder te filteren in je beker moet gieten,je zult zien dat er altijd wel wat achter blijft,tenminste dat zie ik,wat ik echter wel frappant vindt ,is dat de lak van groot of kleinserie fabrikanten op bijv treinstellen en rijtuigen/e-loks, retestrak is aangebracht,ik ben wel benieuwd wat die voor lak gebruiken,op de roco site zie je een productie filmpje en daar gebruiken ze een iets grotere spuit dan een airbrush en omdat daar natuurlijk snelheid geboden is zal dat in één arbeids gang gedaan worden,als je duits goed is kun je over spuiten en vervuilen veel lezen in de oude eisenbahn-kuriers waar klaus spörle veel uitlegd,hij speelt vooral veel met matte en glanzende lakken,naast elkaar wat verrassende effecten oplevert,ik ben er weg van.....

Henry
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Lokpaint op 22 September 2009, 09:46:32

....De lak vloeit heel mooi uit...

Grtz. herman

Kijk, en hier gaat het dus al fout. Je bent niet met een kwast aan het werken, dus er hoeft niks uit te vloeien.
Je wil zels niet eens dat het vloeit. Een klinknagel of scherpe rand wil je ook bedekt hebben. De lak moet dus op de plaats blijven zitten waar jij hem aanbrengt, en niet over je model gaan "kruipen".  
Ook zakkers geven aan dat een lak te langzaam droogt.
Dit wordt dan toegeschreven aan teveel verdunning of een te lage druk. Maar het is dus gewoon een niet geschikte verf voor een verfspuit.

En dat je meerdere dunne lagen moet spuiten is een fabeltje dat de verffabrikanten de wereld in hebben geholpen. De verfjes die ze verkopen zijn primair voor kwastgebruik gemaakt, en dus eigenlijk niet geschikt voor de airbrush.

Heb je ooit gezien dat ze een auto in 5 lagen dekkend spuiten? Ik niet. 2 lagen zijn voldoende.
Voor de modelbouw geldt hetzelfde. In 2 laagjes moet het dekken. Dit lukt alleen met LAK! die voor de spuit ontwikkeld is, bijvoorbeeld weinert of elita .

Bart
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: HSB op 22 September 2009, 10:26:51
@ Lokpaint,

De essentie van wat ik bedoel te zeggen is dat de lak als het ware uit zichzelf strak trekt op het oppervlak. Niks geen superdunne lagen. Mij lukt het, als amateurtje, om met de KleinSpoor verf in twee lagen strak en dekkend te spuiten. Met deze verf heb ik ook nog nooit zakkers gehad. Maar je moet wel uitzoeken wat voor jou de beste verdunning is en druk om mee te spuiten. Gewoon proberen dus.
Met Vallejo lukt het me (nog) niet om in 2 lagen strak en dekkend te spuiten. Hiermee inderdaad 1 zakker gehad. Geadviseerd was 3 delen verf op 1 deel verdunning (Auto Air 4010), maar dan droogt de verf erg langzaam. Met een verhouding van 6 op 1 en 1 1/2 atm druk gaat het een stuk beter. Voordeel van deze verf is dan weer dat het op waterbasis is. Geen stank en alles gewoon met water te reinigen. :)

Grtz. Herman
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: ruudns op 22 September 2009, 14:08:09
Dat had met wat afplakwerk toch wel netter gekund? :)

Klopt Stig, maar ik had alleen nog boeklon (plakplastic om boeken te kaften) dit plakt nl niet erg en is voor dit doel eigenlijk te dik. Het is wel ideaal om platte vlakken af te plakken. Ik gebruikte het ook in de custompaint. Je kon er met een stift op tekenen en het met een hobbymesje of scapel uitsnijden als het op het te spuiten oppervlak zat. De niet te spuiten stukken uit het masker peuteren en dan de spuit er over. Je kon zo kleur over kleur doorwerken als je lak snel genoeg droogt.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Rieks op 22 September 2009, 20:37:38
Voor de liefhebber.
Er bestaat een luchtkwastforum (http://www.airbrushforum.nl/)
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: roadster36 op 22 September 2009, 23:46:24
noem het dan gewoon airbrushforum
dan vind je de link over een jaar met de zoekfunctie tenminste nog  terug
gr Jan
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Rieks op 23 September 2009, 07:51:24
@ Roadster,

Ik kan ook niks zeggen. :(
mvg Rieks
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Jefftrack op 23 September 2009, 10:24:50
mmm als beginner word je wel een beetje dol van alle adviezen hier en daar ..... Zo krijg je bij voorbeeld van de bekende winkel in Almere het advies om verf op water basis te gebruiken terwijl je hier weer veel meer te horen krijgt dat je thinner gedragen lakken moet gebruiken...... blijft lastig voor een beginner......

Jeffrey
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: stig op 23 September 2009, 10:32:38
Watergedragen verf kan ook hoor. Maar weet je wat het is. Als je voorgemengde verf wilt om een NS modelletje te spuiten (wat de meesten doen/willen) dan kom je al snel uit bij KleiNSpoor, Philotrain, Werps, MK.
Titel: Re:airbrush techniek
Bericht door: Jefftrack op 23 September 2009, 10:37:21
Dan is het dus eigenlijk de weg van de minste weerstand ..... kant en klaar en spuiten maar ???

Niet naar bedoeld overigens maar wat ik bedoel is dat de watergedragen verven net zo goed zijn maar niet op kleur waardoor je moet gaan zoeken/mengen naar de juiste kleur ???

Zijn er dan geen omreken tabellen voor ???

Jeffrey

PS als het goed is ga ik vrijdag naar Almere om de airbrush en compressor aan te schaffen.