BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Wim Ros op 18 September 2009, 15:59:13

Titel: Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 18 September 2009, 15:59:13
Hi,

Ik dacht kom ik schaf me eens een booster aan, en na alle ellende in ogenschouw te hebben genomen maar eens het nieuwste van het nieuwste aangeschaft.
Nu jullie voelen het natuurlijk al aankomen. Doffe elende, werkt niet zoals beschreven in de handleiding.

Het geheel aangesloten op de LocoNet B aansluiting van de Intellibox.

Eerste test
Drukken op Power Off van de IB, booster reageert niet.

Meerdere malen getracht hem via het LocoNet te programmeren, maar zelfs het module adres opvragen lukt niet, dus van verder programmeren is geen sprake.

Kortsluiting maken op de baan in het booster deel. Booster gaat uit, maar geeft geen melding aan de IB. dus die gaat vrolijk door.

Verder is de kortsluiting op geen enkele manier op te heffen, ook niet na de in de handleiding aangegeven 11 sec.


Kortom  Kwalitatief Uiterst Teleurstellend. Denk dat deze maar weer retour afzender moet.



Mvg
Wim
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: GW op 18 September 2009, 16:13:48
 ;D Dat is een zeer duidelijk waarschuwing Wim...

Zou het exemplarisch zijn? UH* is toch doorgaans wel goed spul dacht ik.

Gerard
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 18 September 2009, 16:16:27
Geen idee Gerard, dat ga ik binnenkort maar eens bekijken bij de leverancier.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 18 September 2009, 17:18:25
Hi even iets meer ervaring.

Via de aansluiting LocoNet-T is de module in LNCV programmer mode te krijgen. En geeft alle default instellingen zoals in de beschrijving staat door. Alleen komt de booster niet in actie en blijft de stopled branden. Logisch natuurlijk want hij ontvangt geen Railsync.

Op de LocoNet-B aansluiting echter komt de booster wel in actie, maar is niet te programmeren, en geeft geen LocoNet boodschappen door, en ontvangt ze ook niet. Kortom een teleurstelling.

Als er andere modules zoals de 63410 en de 63350 of de LocoNet-Interface via de LocoNet-B worden aangesloten functioneren deze zoals het moet.
Een defect aan de LocoNet-B aansluiting sluit ik vooralsnog uit.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 September 2009, 17:24:25
Wim,

je hebt de stekker er toch wel ingestoken?  ;D

Dat ding blijkt zo splinternieuw te zijn dat de handleiding nog niet eens op de Uhlenbrock site staat.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Ben op 18 September 2009, 17:26:52
En heb je wel eerst goed de gebruiksaanwijzing gelezen en DWEIS. :P  ;D
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 18 September 2009, 17:36:42
Ja, Ben ik ben begonnen met het lezen van de handleiding, om te zien of ik iets aan de dipswitches moest instellen. En daarna heb ik gedaan wat er in te lezen staat.
Jammer hè.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Karst Drenth op 18 September 2009, 18:04:33
Wim,

Voor de hand liggende vraag, maar heb je de juiste LN kabel ? Er staat me iets bij van het feit, dat Uhl* ergens met IB-basic en/of Power4 overgegaan is naar straight ipv twisted....


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 18 September 2009, 18:18:41
Karst, uiteraard aangesloten met de meegeleverde LocoNet kabel.  ;)
Om alles uit te sluiten ook nog even een nieuwe gemaakt volgens de specs.
Maar met de andere werkt het ook, alleen moet dat dan even aangeven via een LNCV instelling.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: ghammers op 18 September 2009, 19:09:28
hoi een (dom) vraagje .

een booster werkt toch alleb als een soort einversterker die gewoon doet wat deze in krijgt.
Wat kan je zoal progameren op deze booster? en wat is de zin ervan?.


Gerhard.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: R Fongers op 18 September 2009, 20:05:04
Zoooooo Ben ik ff blij dat ik hem nog niet heb


W8 het af Wim, Succes!!

Grtzz Rob
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 18 September 2009, 23:08:47
Ja Rob, daar mag je inderdaad blij om zijn.

Even verder testen maar nu via de CDE DCC Booster aansluiting van de IB en de Power 4.

Dat werkt. Naar verwachting zal de Marklin Booster aansluiting ook werken, maar ik heb geen kabeltje. En ook geen zin om die te maken.

De booster gaat dus retour, nog even overleggen hoe, via de dealer of rechtstreeks.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 19 September 2009, 13:38:47
Hi,

Ben ik de enigste met deze ervaring, of zijn er nog geen gebruikers van de Power 4 UH63240? Die een Intellibox of een Twin-Center gebruiken?

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Peter van der Leek op 19 September 2009, 15:12:32
Ik denk dat er na jouw verhaal weinig ervaringen bij zullen komen. Ik ga 'm ieder geval voorlopig niet kopen, want als er iemand betrouwbaar digitaal kan testen ben jij het wel :)
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 22 September 2009, 15:42:58
Even de voortgang van deze sage.

Na wat heen en weer gebel en testen van verschillende power 4 boosters, bij de vertegenwoordiger. Is er een lichtpuntje.

De eerste testen aldaar gaven dezelfde resultaten, als hier. Na een telefoontje met Uhlenbrock blijkt dat de Power 4 op een bepaalde manier aangezet moet worden en dat de default instelling niet werkt.

Eigenlijk komt het er op neer dat je eerst de IB of de TC aan moet zetten en daarna de stekker van de trafo van de power 4 in de wcd moet steken.

Dan is hij te benaderen voor LNCV programmering. Voor het juist laten werken van de stop en go moet LNCV 3 op waarde 94 worden ingesteld. Dan volgt de Power 4 de centrale en volgt de centrale de power 4 bij kortsluiting.

Jammer.
Het werkt, maar niet zo uit de box, en het wordt vooral lastig als je wat aan de LNCV's moet veranderen en het lukt niet om daar toegang toe te krijgen. Dit product is zeker voor verbetering vatbaar.

Mvg
Wim.

Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: GW op 23 September 2009, 07:48:19
... Na een telefoontje met Uhlenbrock blijkt dat de Power 4 op een bepaalde manier aangezet moet worden en dat de default instelling niet werkt.

Eigenlijk komt het er op neer dat je eerst de IB of de TC aan moet zetten en daarna de stekker van de trafo van de power 4 in de wcd moet steken.

Dan is hij te benaderen voor LNCV programmering. Voor het juist laten werken van de stop en go moet LNCV 3 op waarde 94 worden ingesteld. Dan volgt de Power 4 de centrale en volgt de centrale de power 4 bij kortsluiting.

Jammer.
Het werkt, maar niet zo uit de box, en het wordt vooral lastig als je wat aan de LNCV's moet veranderen en het lukt niet om daar toegang toe te krijgen. Dit product is zeker voor verbetering vatbaar.

Mvg
Wim.



Dag Wim,

En deze volgorde van handelen was natuurlijk ook goed terug te vinden in de handleiding...  ???

Uhlenbrock is vast blij met testers als jij... (y)

Gerard
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 23 September 2009, 10:01:52
Gerard, misschien is het verstandiger als je zelf eerst de handleiding leest voor je dergelijke opmerkingen maakt.
De handleiding rept met geen woord over een bepaalde volgorde voor het aansluiten.
Maar één geluk ik was niet de enigste met dit probleem.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 September 2009, 10:09:13
Is die handleiding dan al on-line beschikbaar? Op de site van Uhlenbrock kan ik hem niet vinden.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 29 September 2009, 00:13:14
Gevorderd gebruik en meer ervaring.

Wat nu blijkt dat niet alle decoders goed reageren. Bepaalde type van het merk Lenz reageren niet op snelheids veranderingen, en blijven dan ook gewoon doorrijden terwijl ze moesten stoppen. Dat geeft een zooitje op de baan. Ook hier over gaan we maar weer in gesprek.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 18 October 2009, 15:55:19
Gevorderde ervaringen. Naar aanleiding van het niet willen stoppen van een aantal van mijn lok met een Lenz 010XF (0521) decoder, blijkt dat het ligt aan het ontbreken van een goede motor ontstoring. Na het aanbrengen van een condensator van 100n over de motoraansluiting, stoppen ook deze locs met eerder genoemde decoders. Waarbij maar weer eens het nut bewezen is van de juiste montage. Gewoon dweis dus, is voor iedereen van toepassing  ::) Deze ervaring zal ik nog even doorspelen naar Uhlenbrock, kunnen ze deze opnemen in hun faq lijst.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 19 October 2009, 00:19:44
Goed net als je denkt, nu hebben we de handel onder controle, steekt het volgende probleem zijn kop op.

Wat doet zich voor. Een splinternieuwe lok op de baan gezet, decoder erin geprikt. Power 4 via het loconet verbonden met de Intellibox.
Lok stopt spontaan op diverse plekken in het beter gedeelte, lijkt op stroomonderbrekingen vuil ect. Nu leek me dat sterk. Dus booster van de baan, alles via de Intellibox, en lopen als een zonnetje geen enkele hickup.

Booster er weer aan, probleem terug.

Booster nogmaals aangesloten maar nu via de CDE aansluiting, geen enkel probleem loopt als een zonnetje. Terug naar de LocoNet aansluiting, probleem terug.

Als klap op de vuurpijl Power 4 in LocoNet mode en aangesloten op de LocoNet-T, maar ook verbonden met de CDE, werkt het probleemloos. Maar ik heb zo het idee dat het zo niet bedoeld is te moeten werken.

Jammer maar helaas, ook geen pindakaas.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Peter van der Leek op 21 October 2009, 08:56:51
Dankjewel voor al je testverslagen Wim!
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 25 October 2009, 00:01:44
Update, vandaag eigenlijk speciaal voor dit verhaal naar Eurospoor geweest, om het een en ander met de vertegenwoordiger van Uhlenbrock, te bespreken, en vooral voor te spelen.

En ook met de IB-Basic als centrale waren al de problemen keurig te reproduceren. De aantekeningen zijn gemaakt, we wachten het dus verder af.
Weer een stap verder naar een beter product.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Peter van der Leek op 26 October 2009, 10:38:33
 (y)
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Rob Bogers op 05 December 2009, 09:56:42
Ik heb met veel interesse de ervaringen van Wim gelezen over de Power 4. Mijn vraag is of er al mensen zijn die ook zo'n ding hebben gekocht en het apparaat wel aan het werk hebben gekregen. Ik sta namelijk op het punt een tweede booster naast mijn Twin-Booster 6807 in te zetten. Of moet ik voor de Power 3 gaan.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Hasenwald op 05 December 2009, 10:23:04
Rob,

Voor mij geldt hetzelfde en ik hou het bij Power3....

Groet, Enrico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 05 December 2009, 12:42:01
Rob, de Power 4 is goed te gebruiken, alleen niet via de LocoNet aansluiting. Als je hem aansluit via de CDE aansluiting op de Power 4 en op het Twin-Center, dan werkt het zonder problemen. Het enigste wat je dan niet moet en kunt gebruiken is RailCom.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 06 January 2010, 17:36:01
Allen,

Ik weet niet hoe, maar bij mij werkt de Power 4! Ik heb 'm recent toch gekocht (om prijstechnische redenen en om de redenering "zowel de IB als de Power4 zijn van Uhlenbrock, dan zal't wel goed gaan...".
Uiteraard had ik Wim zijn verhaal gelezen en dat maakte me wel wat zenuwachtig.
Gisteren de zaak aangesloten: IB op trafo 1, P4 op trafo2. Uitgezocht wat de gezamelijke bruine common was (direct achter de trafos, voor de IB/P4). Deze aan elkaar geknoopt. Aangesloten op Loconet B op de IB. Geen dipswitches etc veranderd. Hoofdschakelaar aan: het groene Ledje brande (goed dus)! Programmeer modus Loconet op de IB en de P4 gedefinieerd zoals in de handleiding staat. De IB ziet 'm gewoon. De P4 schakelt mee uit als de IB op stop wordt gezet.
Daarna raisl aangesloten en de eerste lok gereden: Overgang: geen probleem. Lok reageert op alle commando's. Zelfs een bewuste kortsluiting op een van beide delen (een boortje op de rails leggen: binnen een ogenblik sprigt alles op "stop".
Ik ben dus blij!!! (y) (y) (y)

Nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 07 January 2010, 23:44:14
Hi,

Vandaag nog een misser ontdekt. Bij het geven van een Go commando via een Iris gaat de booster niet aan. De centrale uiteraard wel, maar de booster volgt niet. Druk je daarna op de Go toets van de centrale gaat hij wel aan.

Via het LocoNet aangesloten en kortsluiting gemaakt in de booster sectie, dan wordt er op de centrale geen kortsluiting booster weergegeven maar alleen het woord ***STOP***
Sluit ik ook de CDE aansluiting aan, dan krijg ik netjes Kortsluiting Booster in beeld.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 14 January 2010, 22:28:33
Nog een voortgang:
eerder schreef ik dat bij mij de combi Intellibox+ Power4 werkt. Dat is ook zo, maar...
Ik was nog niet zo ver dat ik de stroomdetectie ook had aangesloten.
Van de week 2 units Viessman5233 aangesloten op de sporen die door de Power4 van stroom worden voorzien. Daarbij heb ik nog niet de S88 kabel aangesloten op de rest. Uiteraard worden de 5233's voorzien van prik vanuit de Power4.

Wat schetste mijn verbazing: ik krijg daarna een "kortsluiting baan" melding als een lok over de scheiding IB/Power4 rijdt.
Na loskoppelen van deze sectie van de 5233 (dus weer direct op de Power4: probleem over!
Verklaring????
Wie geeft me raad?
Nico

Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 14 January 2010, 22:53:19
Nico,

Common-Ground aangesloten?
Verder komt het bekend voor lees mijn verslag eens door.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 15 January 2010, 09:41:28
hallo Wim,
inderdaad, Common Ground is aangesloten. Het fascinerende is natuurlijk dat de 5233's nog niet eens aan de IB zaten via de S88...

Groet,
Nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: R Fongers op 15 January 2010, 16:25:35
Hallo Wim,

Vandaag nog een misser ontdekt. Bij het geven van een Go commando via een Iris gaat de booster niet aan. De centrale uiteraard wel, maar de booster volgt niet. Druk je daarna op de Go toets van de centrale gaat hij wel aan.


Vandaag 2 nw P4's aangesloten en in bedrijf gesteld. Via de Iris starten zowel de TC en beide P4's op zonder problemen. Heb de afgelopen weken proefgereden met de P4 van Wim en daar kwamen links en rechts nogal wat problemen te voorschijn welke echter niets te maken hadden met de P4 of TC maar veel meer met baan technische installatie zoals de scheiding van de booster secties. (De sectie van de booster lag juist in die sectie's van stopmelders. Dus stopmelder en voorgaande melder hadden verschillende stroomkringen wat tot problemen leidde). Wim ter info dat gezoem is ook weg, ook met jouw booster.

Citaat
Via het LocoNet aangesloten en kortsluiting gemaakt in de booster sectie, dan wordt er op de centrale geen kortsluiting booster weergegeven maar alleen het woord ***STOP***
Sluit ik ook de CDE aansluiting aan, dan krijg ik netjes Kortsluiting Booster in beeld.


Echter bij 2 boosters geeft ie niet aan welke het is, alleen kortsluiting booster (CDE aangesloten op beide). Kortom om e.e.a. in het zicht te houden zijn beide boosters tesamen met de TC samen gebouwd op een plank. Nu kan ik dus centraal zien welke booster kortsluiting heeft vanwege de knipperende rode led en de andere brand constant rood.

Wat schetste mijn verbazing: ik krijg daarna een "kortsluiting baan" melding als een lok over de scheiding IB/Power4 rijdt.
Na loskoppelen van deze sectie van de 5233 (dus weer direct op de Power4: probleem over!
Verklaring????
Wie geeft me raad?
Nico


@Nico
Ik weet het niet wat de oorzaak kan zijn. Had hier echter een aantal scheidingen niet 100% doorgevoerd. En dan had ik een scheiding in een schaduwstation boven beschreven. Nu is het zo dat er zelfs geen enkel geluid meer te horen is als ik verbinding maak tussen tc en booster sectie. Ik denk toch dat je ergens in je aansluitingen van je baan moet zoeken. Hier werkt het inmiddels TOP (y) (y)

Grtzz Rob

Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 15 January 2010, 18:16:15
@ Rob: ik zal nog een de zaak doormeten, maar ik weet bijna zeker dat er geen verbinding is...

Op bijgaande plaatje schematisch hoe ik heb aangesloten. Voor de goede orde: de S88 kabel is nog niet aangesloten.
Ik krijg zo dus een sluitingsmelding op de overgang sectie IB--> P4.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_P4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_P4.jpg)

Nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 15 January 2010, 19:28:16
Nico, heb jij LNCV 3 van de Power 4 op waarde 94 ingesteld?

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 15 January 2010, 19:33:34

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_P4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting_P4.jpg)

De scheiding in het bovenste spoor (Bruin) (common-Ground) is overbodig, die kun je gewoon laten vervallen.

Volgens mij moet naar de 5233 zowel de bruine als de rode draad.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 January 2010, 19:52:37
Volgens mij moet naar de 5233 zowel de bruine als de rode draad.
Dat hangt er vanaf welke versie je hebt. Er bestaat een oudere versie zonder de bruine aansluiting.
Maar als je de nieuwe versie hebt met de bruine aansluiting, dan moet je die aansluiten, anders werkt hij niet.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 15 January 2010, 19:55:54
Klaas, klopt als een bus.

Mvg
Wim
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 15 January 2010, 19:57:33
excuses,

de 5233 heeft zowel een rode als een bruine draad.
vergeten te tekenen. ;)

nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 16 January 2010, 12:18:29
@ Wim:
Nee, aan de LNCV waarden heb ik nog niets gedaan, aangezien hij/zij in eerste instantie gewoon werkte (dus voordat de 5233 ertussen zat). Ik zal het gaan proberen. 92 is de standaard instelling, toch? Help me even: wat betekend dan 94?

Iets anders dat ik wil gaan proberen: of het wel goed gaat als de lok vanuit een 5233 sectie via een direkt op de P4 aangesloten overgangssectie naar de IB sectie rijdt... Dus niet direct vanuit een 5233 over naar de IB.

Wordt vervolgd.

Nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 16 January 2010, 12:31:42
Nico,  94 betekend dat hij de LocoNet commando's volgt, is wel handig denk ik als je hem via het LocoNet aansluit en gebruikt.

Booster overgangen van IB naar andere bronnen is geen probleem, stel hem eerst maar goed in. En als het problemen blijft geven sluit de CDE aansluiting aan.

Mvg
WIm.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 17 January 2010, 16:56:48
@Wim:
het lijkt nu opgelost: LNCV op 94 gezet! Dank voor de suggestie.  :) :) :)
Maar ik snap de tabel die Uh**brock in de handleiding heeft staan niet: je moet kennelijk waarden optellen? Kun jij dit uitleggen? Bits & Bytes vind ik altijd moeilijk  ;) om om te zetten. Je moet dan LNCV 3 Bit5 op een bepaalde waarde zetten. Dat kan voor lokdecoders met een intellibox goed, maar Loconet programmeren gaat wat lastiger. Ik kom inderdaad in het loconet programmeer deel, maar ik kan geen bits programmeren, alleen één waarde invoeren en dan geeft 'ie niet eens feedback dat het gebeurd is op het schermpje van de IB...

Ik houd jullie op de hoogte of het blijft werken en de terugmelding via de 5233 ook echt werkt, want daar begon het probleem mee.

MVG
Nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 17 January 2010, 17:10:21
Nico, een bit is een onderdeel van een byte.

Een bit kunt twee mogelijkheden  nul of één

Een byte is de optelsom van de 8 bits waaruit een byte is samengesteld.

Bitjes in een byte tellen van 0 naar 7.

Bit 0 heeft de decimale waarde 1 als het bitje gezet is dus de waarde 1 heeft.
Bit 1 heeft de decimale waarde 2 als het bitje gezet is dus de waarde 1 heeft
Bit 2 = 4
Bit 3 = 8
bit 4 = 16
bit 5 = 32
bit 6 = 64
bit 7 = 128

tel je alles bij elkaar op kom je op 255.

Voor alle gezette bits tel je de waardes bij elkaar op.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 17 January 2010, 17:12:49
@Wim:
het lijkt nu opgelost: LNCV op 94 gezet! Dank voor de suggestie.  :) :) :)

Dit stond ook al in het verslag van de test. Jij liep dus tegen dezelfde problemen aan. die ik daarin beschreef, en de 63240 zo uit de doos werkt niet zoals jij zou verwachten.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 17 January 2010, 17:16:00
LNCV programmering geeft wel feedback, als je het verkeerd doet krijg je een foutmelding.
Als je nogmaals wil controleren, dan kun je de LNCV ook gewoon uitlezen, zie je of het daadwerkelijk is overgekomen.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 17 January 2010, 17:20:32
@ Wim: Dank voor je suggesties en uitleg over het programmeren!
- Inderdaad: zo uit de doos gaat de P4 niet goed...
- De programmering "check" ga ik morgen even doen. Straks naar mijn werk  :(
MVG

NIco
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 17 January 2010, 17:24:57
Citaat
Wim Ros:  De scheiding in het bovenste spoor (Bruin) (common-Ground) is overbodig, die kun je gewoon laten vervallen.
Volgens mij moet naar de 5233 zowel de bruine als de rode draad.
Dit is inderdaad al vele malen op dit forum gemeld. Ik heb het voor de gein ook nog even nagemeten met een multimeter: 0Volt spanningsverschil tussen de 2 Bruine aansluitingen en ook 0 Ohm weerstand. Volgens Bartjens is dat dan aan elkaar gelijk denk ik. Toch erg fascinerend en voor mij onbegrijpelijk dat het dan wél in de handleiding staat dat je de Bruine railstaaf moet scheiden...

Nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 17 January 2010, 18:03:14
Meet dan ook eens op de bruin wisselspanning en de bruin railspanning op je Power 4 of op je IB.

Dat is nu wat ze noemen een common-ground systeem. Alles maar dan ook alles zit met 1 draad keihard aan elkaar.

je zult dan ook kunnen begrijpen dat een onderbreking in de rails aangesloten op de bruine aansluiting geen enkele zin heeft. Het zit immers op alle plaatsen al gewoon keihard aan elkaar.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 17 January 2010, 23:35:17
Hallo wim,
Ik begrijp dat bij common ground alles wat bruin is aan elkaar zit zoals jij schrijft.
Ik heb het inderdaad gemeten en nu ook geconcludeerd dat de hele boel aan elkaar geknoopt kan worden...
Maar waarom schrijven ze dan in de manual dat toch te scheiden?


nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 17 January 2010, 23:40:30
Nico, vraag het ze zelf eens, ik zou het niet weten.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: JAB van Ree op 07 February 2010, 14:12:35
Is er inmiddels wat meer bekend over de problemen van een Power4 aansturen over Loconet?

Ik wil binnenkort een booster aanschaffen voor onder een aantal modules. Liefst Loconet, dat bespaart op de bekabeling... kan ik misschien maar beter toch een Power2 aanschaffen (die had Karst via LN aangesloten voor het demo pendelbaantje, dus ik ga ervan uit dat dat wel goed werkt) of is een oplossing voor de Power4 nabij?
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 07 February 2010, 16:23:53
Jab, zover ik weet zijn er geen veranderingen of aanpassingen gedaan door Uhlenbrock, men zou mij daar van op de hoogte stellen.
Met de Power 4 is te werken, alleen moet je wat work-arounds toepassen, zoals hier beschreven in het draadje.
M.a.w. zo uit de doos werkt het niet. En het is dus geen plug and play.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: JAB van Ree op 07 February 2010, 16:37:35
Wim : die workarounds bevatten dus ook het gebruik van de CDE bus als ik het goed lees? Dan is deze voorlopig niet bruikbaar voor mij (ik wil ook via Loconet met Profiboss als master kunnen werken dat gaat zo niet. Sorry had ik misschien even moeten melden)
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 07 February 2010, 17:54:22
JAB,

De CDE aansluiting is nodig om de melding te voorkomen dat er een vreemde spanning is aangesloten. Bij het gebruik van een Profi-Boss en het gebruik van alleen een Power 4 als booster zul je hier geen last van hebben, denk dus dat het prima te gebruiken is te samen met een Profi-Boss.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: R Fongers op 08 February 2010, 09:04:52
Wim,

Volgens mij is dat geen probleem, speelt alleen als er een trein in de overgang van TC/IB naar P4 staat. En als de CDE is aangesloten komt die melding niet maar heb je kortsluiting. Ik rij inmiddels naar volle tevredenheid met TC en 2 P4's

Grtzz Rob
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 08 February 2010, 13:09:59
@JAB:
Het was inderdaad even zoeken, maar de combi IB + P4 werkt bij mij nu goed! Niets via CDE, alleen via Loconet na verdnadering van de CV. Daarnaast dus niet zoals in de handleiding staat alles scheiden, maar de bruine commongound aanleggen, zoals Wim geschetst heeft.
Succes,
Nico
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: JAB van Ree op 08 February 2010, 13:14:43
OK dat is een mooie geruststelling... was al bang dat ik toch Power2's zou moeten kopen.

Samengevat dus :

- Alles echt common ground (handleiding Power4 negeren dus)
- Loconet LNCV3=94 instellen voor gebruik
Titel: Re:Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Wim Ros op 08 February 2010, 13:32:07
@JAB:
Daarnaast dus niet zoals in de handleiding staat alles scheiden, maar de bruine commongound aanleggen, zoals Wim geschetst heeft.

Nico, dat staat ook niet in de handleiding, in de handleiding staat dat je de trafo's enkelzijdig met elkaar moet verbinden. Dat is je commonground. Maar zoals je zelf al gemeten hebt is de aansluiting Braun van de trafo en de rails keihard met elkaar verbonden, en in dat licht is het dus onnodig om op de baan de rails dubbelzijdig te isoleren. De spoorstaaf waar de draad op aangesloten is vanaf de aansluiting braun, loopt gewoon ononderbroken door.

Mvg
Wim.
Titel: Ervaringen met Power4 UH63240
Bericht door: Djvm op 25 August 2012, 17:50:09
Goedenavond allen, de laatste reactie op deze draad was van 2010,maar het leek me toch de juiste draad voor mijn ervaringen.

Even korte inleiding

Ik gebruik Intellibox met 1 power 3 en sinds kort 2 x power 4, deze power 4's zijn via loconet aangesloten. Ik heb daarbij het volgende probleem
 
De selectrix lokomotieven reageren niet goed

1) de selectrix lokomotieven stoppen niet, de snelheid gaat wel naar beneden, maar als op het schermpje 0 staat als snelheid , kruipt de lokomotief verder.
2) als de rijrichting omgekeerd wordt met het licht aan, dan schakelt het licht pas om als je "gas" geeft
3) het lijkt erop alsof er vertraging zit in de reactie van de lokomotief

Met DCC lokomotieven op dezelfde secties geen enkel probleem

Ik heb contact gehad met hobbytime, die geadviseerd hebben dat LNCV 1 = 4 , minimaal waarde 4 moet hebben.
Mijn power 4 hebben een waarde 5 bij LNCV 1

Extra vraag, klopt het dat de waarde van LNCV 1 de software versie aangeeft

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en natuurlijk oplossingen waar ik niet aan gedacht heb

M vr gr
Dirk Jan