BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mDDM op 26 August 2009, 20:50:11

Titel: onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: mDDM op 26 August 2009, 20:50:11
Vandaag moest ik op weg naar huis staan in mijn Intercity. In plaats vanuit 8 bakken bestond deze uit maar 4 bakken VIRM. De conducteur verontschuldigde zich via de omroep dat er materieeltekort was, doordat gisteren 14 treinen (VIRM) defect geraakt zouden zijn.
Toen ik uitstapte vroeg ik aan de machinist of hij wist om wat voor defecten het ging. Spontaan meldde hij mij dat het verhaal van de defecten niet waar was, en dat in werkelijkheid materieel onttrokken zou zijn voor een proef. Welke proef kon of wilde hij niet vertellen.
Wie weet hier het fijne van?
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Rick op 26 August 2009, 20:58:59
Dat zal dan zijn voor de testweek hoogfrequent rijden, die volgende week is. Als dat waar is.
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Reinier Z. op 26 August 2009, 21:08:07
Of voor de hoe-kort-kunnen-we-de-trein-maken-voordat-de-passagiers-door-de-ramen-naar buiten-vallen-testweek  ;D
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: mDDM op 26 August 2009, 22:07:41
Dat zal dan zijn voor de testweek hoogfrequent rijden, die volgende week is. Als dat waar is.
Dat dacht ik ook meteen, maar volgens die machinist was dat het beslist niet.
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Jos B. op 26 August 2009, 22:15:57
Kijken hoeveel treinen ik achter elkaar op een baanvak krijg zodat ik nog net de koppeling van mn voorganger kan zien.  ;D ;D ;D ;D



Jos.
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: cup-druc-han op 01 September 2009, 23:54:42
Als ze daar nu die terzijde staande locs en wagens voor gaan gebruiken...... ???
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Remunj op 02 September 2009, 13:09:18
Die zullen dan eerst weer rijvaardig gemaakt moeten worden. En dan is de proefperiode al lang voorbij.  ;D

Gr.
Eric
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Thom op 02 September 2009, 13:49:58
Als ze daar nu die terzijde staande locs en wagens voor gaan gebruiken...... ???
Op wat hierboven al gezegd is, lokken met rijtuigen zijn een stuk trager dan stroomlijnmaterieel.
Dat wil je dus in zo´n proef niet hebben want dat past gewoon niet in zo´n dienstregeling.
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Gerard op 02 September 2009, 14:44:56
Spontaan meldde hij mij dat het verhaal van de defecten niet waar was, en dat in werkelijkheid materieel onttrokken zou zijn voor een proef. Welke proef kon of wilde hij niet vertellen.
Wie weet hier het fijne van?
Misschien gaat het om de proef "Spoorboekjeloos rijden" tussen Eindhoven en Amsterdam? Op dat traject rijden de IC's deze week in de ochtendspits tussen 07:00 en 09:00 uur en in de avondspits tussen 16:00 en 18:00 uur om de 10 minuten.
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Petertrein81 op 02 September 2009, 14:51:18
Op wat hierboven al gezegd is, lokken met rijtuigen zijn een stuk trager dan stroomlijnmaterieel.
In Nederland wel ja, maar er zijn landen waar het heel weinig uitmaakt. Maar ik zal hier maar niet hardop zeggen  :-X dat het voornamelijk in de leeftijd van de NS loks en de bovenleidingsspanning in NL zit.
Ik weet niet of je wel eens in een DB Dubbeldeksstam met een Traxx als trekkracht hebt gezeten, zoals op o.a. Emmerich-Koblenz wordt ingezet, maar die zijn net zo snel als V-IRM.

Groet Peter,
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Rick op 02 September 2009, 16:44:31
Misschien gaat het om de proef "Spoorboekjeloos rijden" tussen Eindhoven en Amsterdam? Op dat traject rijden de IC's deze week in de ochtendspits tussen 07:00 en 09:00 uur en in de avondspits tussen 16:00 en 18:00 uur om de 10 minuten.
Zoals ik in de eerste reactie al zei.

@Peter: net zo snel is dus 140/160, wat een loc met rijtuigen ook haalt. ;)
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Robertus op 02 September 2009, 23:58:15
Goedenavond allemaal,

Heb de afgelopen dagen het idee gekregen dat er in de spits langs Houten inderdaad om de 10 minuten een intercity langskomt maar kreeg wel het idee dat deze een stuk korter zijn dan normaal. 'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft. Omdat iedereen natuurlijk op z'n normale tijd op het station staat loop je dan de kans dat de ene trein voller is dan normaal terwijl er dan een andere minder vol is. Best kans dat als mDDM 10 minuten later de intercity had genomen (ervan uitgaande dat het bovengenoemd traject betreft) die een stuk minder vol was.

Rob
 
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Jos B. op 03 September 2009, 06:30:53
Zoals ik in de eerste reactie al zei.

@Peter: net zo snel is dus 140/160, wat een loc met rijtuigen ook haalt. ;)

De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Petertrein81 op 03 September 2009, 07:19:03
Ik doelde ook op het aanzetkoppel en de acceleratie van de Nederlandse loks, .
Voorbeeld:
NS 1600, 1700 en 1800 zijn maximaal 260 kN aanzetkoppel.

DB Br 145, Br 146 en Br 185 (Traxx) zijn maximaal 300 kN aanzetkoppel.

Bron: Wikipedia Duitsland: http://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx

Bron Wikipedia Nederland: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1700

Groet Peter,
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: genincr op 03 September 2009, 07:43:33
Bij voorkeur kortere en snellere treinstellen, want anders sta ik wel vaker en langer voor gesloten spoorwegovergangen.

Ik ga namelijk niet met de trein.....  ;)
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Chiel op 03 September 2009, 09:12:01
Nog iets raars: de dienst Utrecht CS - Breda wordt sinds afgelopen week met Sprinters gereden...iemand enig idee waarom?
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 September 2009, 09:55:15
Zal ook wel iets te maken hebben met de proef tussen Amsterdam en Eindhoven. Daar hebben ze veel IRM's voor nodig.
Op de Zeeuwse lijn reden de laatste tijd bijna uitsluitend IRM's, maar deze week zijn de plan V's weer terug in de stopdienst.
Als de proef afgelopen is zal alles wel weer normaal worden.
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Dennis. op 03 September 2009, 12:03:34
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.


Jos.

Overschat de Virm niet, ik heb er jaren mee gereden en zo snel trekken die echt niet op hoor. Bij vertrek uit Eindhoven, bij gelijk vertrek richting Den Haag trok ik met een 1800 en 11 bakken ICK een Virm richting Utrecht er met gemak uit.

Gr Dennis
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: rene w. op 03 September 2009, 12:10:52
De 1800 haalt waarschijnlijk de rijtijden van de VIRM denk ik net niet, omdat ze vrij traag zijn met aanzetten.
De Maximum snelheid is wel even hoog als de VIRM

De 1700 zou dit eventueel wel kunnen halen denk ik.
Jos.

Met een 1800+rijtuigen rijd je makkelijk een Virmstel eruit hoor  ::)
Virm hebben last van wielslip en moeten al snel weer terug naar een lagere rijstand
terwijl je met een 1800 gewoon doorblijft trekken en als er al wat wielslip optreedt je
wat zand voor de wielen strooit.

Zit meer in het remmen wat langer duurt en voor vertraging kan zorgen,
het pnuematisch systeem lost trager en reageert minder snel dat het EP
gedeelte van de Virm hierdoor kan je dus met een Virm meer 'spelen' met de remmen.
Een 1800 vraagt meer beleid en dus meer tijd van de mcn.

@dennis we dachten precies hetzelfde (maar doen ook het zelfde)  ;)
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Gerard op 03 September 2009, 14:01:07
Zoals ik in de eerste reactie al zei.
Klopt, maar jij noemde geen details
Titel: Re:onttrekt NS VIRM aan de dienst voor proeven?
Bericht door: Rick op 03 September 2009, 16:35:21
'Normaal' zag ik 12 bakken VIRM langskomen maar deze week soms maar 4, 6, 8 of 10. De stoptreinen lijken me ook korter.
Is dus de vraag of 6x p/u kort gelijk is aan 4x p/u lang.

Complottheorie:
Die proef is alleen om te kijken of er vaker treinen kunnen rijden maar omdat er niet meer materieel beschikbaar is maken ze die gewoon korter waardoor de vervoerscapaciteit gelijk blijft.
Klopt, daar is inderdaad mee geschoven. Om elke trein met 12 bakken te rijden heeft de NS niet genoeg materieel voor en zoveel reizigers zijn er ook niet (theoretisch past het 4x p/u in 12, dus ook 6x p/u in 8).

@Chiel: Precies de reden die Klaas geeft.

@Peter: Klopt, maar je zei eerst snelheid en die is gelijk. ;)