BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bob R. op 19 August 2009, 08:34:29
-
Ik ben bezig met het bouwen van een bergachtige modelbaan.
Alles is nu in testfase en het valt me op dat heel veel stoomlocomotieven te veel moeite hebben om naar boven te rijden.
Ze slippen door of ontsporen.
Welke stoomlocomotieven (gelijkstroom) zijn voor deze H0 baan heel geschikt?
-
In het echt waren locs als Heislers, shay's en Climaxen ontworpen voor slechte bochtige banen.
Bachmann en vroeger Rivarossi maken hier mooie modellen van.
Groeten, Alexander
-
Als het goed is heeft Fleischmann een tandradstoomlok in het programma, als je dan tandrad (ook van Fleischmann) in je steile helling midden tussen de spoorstaven plaatst komt deze stoomlok gegarandeerd zonder slippen boven.
Groet Petertrein81,
-
hallo bob
Het ligt eraan hoe stijl en krap de bochten zijn.
Een mooie sterke lok die ik heb is de br 94 van fleischmann
http://www.youtube.com/watch?v=-JxD75twnd8
Ik heb wel de 3% regeling aangehouden.
dus max 3cm stijgen per meter.
mvg arno
-
Volgensmij reden die 94ers in het echt wel op steilere lijnen, dus zou in model ook moeten kunnen, alleen de bochten ja dat is de vraag. De Br95 was speciaal bedoelt voor steile lijnen en verving op div. plekke tandradlocs zonder zelf tandrad te hebben. Een meer dan 6% kon die in het echt hebben dus dat moet in model ook kunnen vind ik/verwacht ik.
Groetjes Michiel
-
Ik heb nu de nodige experimenten gedaan, en Fleischmann br 94 gaf inderdaad een goed resultaat.
De Piko br 95 ging nog beter.
Modellen met de aandrijving in de tender ontsporen vaak in de bochten (o.a. Fleischmann P8).
De Roco tenderlocomotieven hebben last van doorslaande anti slipwielen (een hoop gedreun).
tot nu toe is het nog met geen 1 Roco stomer gelukt.
Voor tandrad vind ik de baan niet steil genoeg, kun je die ook in een bocht aanleggen ?
Amerikaanse locs komen niet echt in aanmerking, het gaat om een Zuid Duitse modelbaan.
Bedankt voor alle tips.
-
Bob, mag ik je vragen wat voor radius bogen je hebt? En wat is je hellingspercentage. En als laatste hoeveel wagens hang achter je loc. Van ontsporen heb ik eigenlijk nooit last gehad. Van doorslaande antislipwielen wel. Maar dat is alleen als ik gigantisch snel optrek met een aangepaste br17 tender, waar ik alleen een ingekort frame van over heb. De metalen kap is ook weg. Met locomotieven zoals de Roc S3/6(Br 18) heb ik nooit last. En zelfs met een Glaskasten loc kom ik nog wel met vijf wagentjes over 3% omhoog, ja, wel met slippende wielen.
En mocht echt niets helpen, dan moet je over naar multitractie. (y)
Henk
-
Voornamelijk Piko R1+R2, het baanplan is afgeleid van de Noch Mittenwald.
Wat de hellingspercentage precies is weet ik niet maar het hoogste punt is zo'n 8 cm.
Ik heb nu ook de Roco BR 17 getest, kwam makkelijk omhoog maar wiebelt wel erg in de bocht (zonder te ontsporen).
Ik hang er 5 assers van Roco achter.
-
Bob,
Over welke lengte overwin je het hoogteverschil van 8cm?
Zo kun je het hellingspercentage uitrekenen:
hoogteverschil / lengte van de helling x 100% = hellingspercentage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/helling_3.jpg)
De boogstralen R1 en R2 vind ik veel te kort om te gebruiken voor een helling. Ik bouw dus ruimer. Op mijn hellingbaantje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg247104.html#msg247104), met een percentage van bijna drie procent, rijdt een lok met ruim tien rijtuigen met gemak omhoog.
Ik hang er 5 assers van Roco achter.
5 vierassers?
Groet,
Basilicum
-
Steilste adhesie baan in europa
http://www.visitnorway.com/nl/Artikelen/Themed-artikelen/What-to-do/Attracties/De-Flam-spoorlijn/
5.5%
Op schaal natuurlijk vrijwel niet na te bootsen vanwege gewichtsverhoudingen en krachtoverbrenging.
-
Han dat is niet de steilste adhesielijn in europa, Duitsland heeft en had al meerdere lijnen die steiler zijn. De Rübelandbahn en de lijn Boppard-Buchholz gaan al over de 6% heen.
Edit: Ik denk persoonlijk dat de Duitse lijnen in model prima na te maken moeten zijn, een Br213, Br218, Br171, Br94 of Br95 moet je wel met die treinen die ze in het echt ook trokken omhoog krijgen, zo lang zijn die niet alleen moeten de rijtuigen en wagens wel soepel lopen. Het is wel handig je een beetje te verdiepen in de max. trein gewichten die je op dat soort lijnen kan vervoeren.
Groetjes Michiel
-
5 vierassers?
Ik bedoel 5 2assers :-[ ;D
De bogen zijn inderdaad wel erg krap, maar er is geen ruimte voor ruimere bogen.
Maar gelukkig heb ik al heel wat materieel wat zonder moeite naar boven komt.
Heel erg tegen de verwachting: een 4 delige Lima Hondekop kwam zonder enige moeite naar boven, zowel duwend als trekkend!
-
Euhh, Berninabahn. 70‰... :)
-
Euhh, Berninabahn. 70‰... :)
Ja, daar heeft Stig gelijk. De Berninabahn is volgens mij de steilste ofwel één van de steilste adhesie spoorlijnen ter wereld. Het is 70 meter stijging per gereden kilometer, ofwel in Ho 1 meter stijging als je modeltrein 14,2 meter aflegt. Dat is een stevig helling voor een modeltrein.
Groet Petertrein81,
-
Tja, de Berninalijn... één van m'n favorieten (zie avatar).
Alleen deze is natuurlijk meterspoor, dus als je alleen normaalspoor zou rekenen, telt ie niet mee.
@Michiel, de BR171 (ex-DR BR251), ja die zou ik wel in model willen hebben (maar is er dus niet). (Ik weet dat ik hem dan nog altijd zelf kan maken. ;) )
Maar alle gekheid op een stokje; ik zou ook gaan voor de BR94 of BR95.
BR86 zou ook nog kunnen, voor lichtere treinen, weet alleen niet hoe sterk de Fleischmann versie is.
Ter indicatie, als een echte lijn circa 2,5% (dus 25 promille) is dan geldt ongeveer het volgende:
- BR86: 270t
- BR94: 310t
- BR95: 425t
Goederenwagen beladen = ~20t/as
Personentrein = ~10t/as
Groeten, Tjeerd
-
De steilste Lijn die ik ken ligt in Zwitserland tussen Montreux en Zweisimmen. Deze lijn heeft een stuk met een stijging van 77 Promille, de steilst mogelijke lijn zonder tandrad.
Maar naar de vraag, stoomloks voor steile lijnen, deze komen bij mij op.
Br 85, 93,94, 95, 96 (tijdperk 2), 59 (beetje te groot)
Qua diesels heb je 213 (gespecialiseerd), 218 (met korte treinen), VT98.9 (waren omgebouwde railbussen voor steilstrecken, was ergens een ombouwbericht in een oude Miba hoe deze te maken uit een Roco VT98)
Ik neem aan dat je dit probleem (net als in werkelijkheid) kan oplossen door dubbelbespanning te gebruiken (bijv 2 x Br 93). Heb ergens een verhaal plus foto (tijdschrift) van een trein van 1500 t, getrokken door een 93'er, met een extra 93'er als voorspan EN nog een 93'er als opduwlok. En nog haalden ze het niet ;D
-
Steilste adhesie baan in europa
http://www.visitnorway.com/nl/Artikelen/Themed-artikelen/What-to-do/Attracties/De-Flam-spoorlijn/
5.5%
Op schaal natuurlijk vrijwel niet na te bootsen vanwege gewichtsverhoudingen en krachtoverbrenging.
Hm,
Ooit werd dit filmpje op Beneluxspoor gepost: klik (http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/7694255.stm).
Als dit kan, dan moet gewicht geen probleem meer zijn in modelspoor. Er zijn alleen wat aanvullende voorzieningen nodig, zou je zeggen.
Klaas Zondervan voegde in het bewuste draadje er aan toe:
In het modelspoormuseum in Sneek hebben ze ook zoiets. Niet ondersteboven aan het plafond, maar verticaal tegen de wand.
Dat is een helling van 100% zou ik zeggen.
Groeten,
Marco
-
Dat is een helling van 100% zou ik zeggen.
Een verticale lijn heeft niet het bijbehorende percentage van 100%.
100% is een helling van een meter vooruit, en dan een meter omhoog. Dus een hoek van 45gr.
Een verticale helling kun je alleen maar naderen in percentages. 100000000000000000000% en dan ben je d'r nog niet... Nooit.
-
Aha,
Een helling van ∞% dus,
Dank voor de les, weer wat geleerd.
Groet,
Marco
-
Of noem de hellingshoek (bij percentage = oneindig) gewoon 90°, da's veel makkelijker, het heeft namelijk bij hoeken vanaf ca. 70 graden
geen enkele weinig zin meer om de helling in procenten uit te drukken (omdat het percentage loeihard stijgt in verhouding tot de vergroting van de hoek).
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GDHQ8I7K-D.jpg)
-
??? ??? leg eens uit!!
Deze opmerking en grafiek roepen bij mij alleen maar vragen op.
-
Je gaat op een stukje van 0 cm oneindig veel omhoog.
-
... het heeft namelijk geen enkele zin in helling in procenten uit te drukken, tenzij voor kleine hoeken.
Volgens mij worden hellingen in (spoor)wegen niet anders dan in % uitgedrukt. Ik ben nog nooit een bord tegengekomen met; gevaarlijke helling: 4o.
En de waarden op de X-as zijn me een raadsel.
-
Ja, het kon duidelijker.
::) Mijn vorige opmerking moet ik herzien, ik denk dat het juist wel zin heeft een helling in graden aan te geven, omdat elk procentpunt zo'n 0.5 graad vertegenwoordigt (gemiddeld over de eerste 130%). Daarmee is natuurlijk in hele procenten een nauwkeuriger beeld van de helling aan te geven dan in hele graden.
De waarden op de X-as zijn de procenten stijging; De Y-as is de hoek in graden. :-\
De grafiek is een overdreven weergave van het percentage wat stijgt tot oneindig, om de relatie tot de hoek die nooit gelijk zal zijn aan 90° aan te geven.
Hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd.
-
Ik heb nog niets gehoord over de tandwielverhoudingen in de aandrijving van de locomotieven. Mogelijk is dit aan te passen.
Neem de Tandradloc. Carl van Fleischmann. Welliswaar een tandradloc, maar met een dusdanige overbrenging waarvan ik denk dat ook zonder tandrad deze loc. probleemloos naar boven komt. De snelheid van de draaiende motor wordt door de aangepaste tandwielverhouding omgezet in koppel naar de wielen.